سکس بعد از زایمان و هر آنچه باید درباره آن بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کاهش میل جنسی، افسردگی بعد از زایمان، خشکی واژن و لکه بینی از مهمترین دلایل دوری از رابطه جنسی بعد از زایمان در خانم‌ها هستند. در این موارد بهتر است با متخصص زنان مشورت داشته باشید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سکس بعد از زایمان و هر آنچه باید درباره آن بدانید

آیا دچار مشکلات سکس بعد از زایمان هستید؟ میل جنسی‌تان کاهش‌یافته؟ نمی‌دانید چه زمانی بهترین وقت برای شروع دوباره رابطه جنسی بعد از زایمان است؟ آیا شروع سکس بعد از زایمان طبیعی و سزارین متفاوت است؟ بعد از تولد نوزاد نقش‌های در خانواده عوض می‌شود، زن تبدیل به مادر و مرد تبدیل به پدر می‌شود. این تغییر نقش و چالش‌های جدید مطمئناً تأثیراتی هم‌ روی رابطه بین زن و مرد دارد.

ازاین‌رو خودداری از رابطه جنسی چه در زایمان طبیعی یا سزارین در این مدت تا زمان بهبودی مادر طبیعی است. اما اگر این مشکلات همچنان بعد از بهبودی مادر ادامه داشت، دلسرد نشوید. راه‌های زیادی برای برگرداندن دوباره گرما و صمیمیت به زندگی جنسی‌تان وجود دارد.

اگر در مورد شروع مجدد سکس بعد از زایمان نگرانی‌هایی دارید این موضوع را حتماً با همسرتان در میان بگذارید. علاوه بر این صحبت با متخصص زنان یا سکس تراپیست و روان‌شناس هم می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. در سایت دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین زنان و زایمان و روان‌شناسان مشورت کنید و نسبت به نوبت‌دهی غیرحضوری اقدام کنید.

اولین سکس بعد از زایمان چگونه است؟

خونریزی در هفته‌های اول بارداری طبیعی است. به این دوره «نفاس» گفته می‌شود. سکس و دخول کامل بر طبق احکام اسلامی تا پایان خونریزی مادر حرام است. همچنین به گفته پزشکان و متخصصان صرف‌نظر از نوع زایمان، شروع رابطه جنسی با دخول کامل در روزهای ابتدایی زایمان می‌تواند با درد زیاد، عفونت‌های واژینال، خونریزی و بسیاری مشکلات دیگر همراه باشد.

خونریزی یا درد در اولین سکس بعد از زایمان طبیعی است؛ بنابراین اهمیت زیادی دارد که حتماً از سکس با دخول کامل در روزهای ابتدایی خودداری کنید و بسته به شرایط جسمی و روحی همسرتان برای اولین سکس بعد از زایمان آماده شوید.

بهترین زمان برای اولین رابطه جنسی بعد از زایمان چه زمانی است؟

بعد از زایمان تا چند روز نباید رابطه داشته باشیم و چند روز بعد از زایمان طبیعی و سزارین میشه رابطه داشت؟ بهترین زمان رابطه بعد از زایمان چیست؟ به گفته پزشکان بهترین زمان برای برقراری اولین رابطه جنسی بعد از زایمان معمولاً ۴ تا ۶ هفته بعد از تولد نوزاد است. البته به شرطی که مادر مشکلی نداشته باشد و جای بخیه‌ها به‌خصوص در زایمان طبیعی بهبودیافته باشند. رابطه جنسی بعد از زایمان اگر زودتر از این موعد و قطع خونریزی کامل مادر اتفاق بیفتد، اغلب باعث بروز مسائل و مشکلات زیر می‌شود:

  • آسیب به دستگاه تناسلی زنان
  • آسیب به بخیه‌های مادر (چه در زایمان طبیعی یا سزارین)
  • تشدید مشکل علائم افسردگی پس از زایمان
  • دل‌زدگی از همسر
  • خونریزی اولین رابطه و درد در حین مقاربت
  • لذت نبردن از رابطه زناشویی و ارضا نشدن بعد از زایمان طبیعی
  • احتمال بالای ابتلا به عفونت‌های واژینال

بسیاری از زوجین با به تعویق افتادن اولین سکس بعد از زایمان مشکل دارند و اغلب از بی‌میلی همسرشان نسبت به سکس بعد از زایمان شکایت می‌کنند. متخصص زنان و زایمان در این دوره می‌تواند کمک زیادی به زوجین بکند. علاوه بر این اگر مشکلات همچنان ادامه داشته باشد، صحبت با روان‌شناس و سکس تراپیست بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

بهترین زمان برای اولین رابطه جنسی بعد از زایمان چه زمانی است؟
بهترین زمان برای برقراری اولین رابطه جنسی بعد از زایمان معمولاً ۴ تا ۶ هفته بعد از تولد نوزاد است.

بهترین زمان برای اولین سکس بعد از زایمان طبیعی

نزدیکی بعد از زایمان طبیعی و رابطه بعد از زایمان یکی از موارد مهم برای خانم‌ها است که به دلیل ترس از درد زایمان طبیعی حتی بعد از به دنیا آمدن نوزاد اتفاق می‌افتد.

۴ تا ۶ هفته بعد از زایمان طبیعی بهترین زمان سکس بعد از زایمان طبیعی است. دقت کنید که بخیه‌های پرینه باید کاملاً خوب شده باشند، خونریزی قطع شده باشد و شرایط جسمی و روحی مادر بهتر شده باشد. در زایمان طبیعی عضلات واژن کشیده می‌شوند؛ البته این شرایط موقتی است. مسئله مهم در این میان، احساس خشکی واژن و درد در حین رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی است. این مورد می‌تواند ناشی از دو عامل باشد:

  • کشیدگی بیش از حد عضلات واژن در زایمان طبیعی
  • شیردهی

شاید بپرسید، شیردهی چطور باعث خشکی واژن می‌شود؟ در پاسخ باید گفت، شیردهی باعث سرکوب هورمون استروژن شده که دلایل خشکی واژن و انقباض عضلات را به دنبال خواهد داشت. همچنین نازک شدن بافت واژن نیز می‌تواند دلیل دیگری برای احساس درد و بی‌میلی جنسی بعد از زایمان باشد.

درصورتی‌که همسرتان زایمان طبیعی داشته و دچار یکی از انواع پارگی پرینه یا اپیزیوتومی شده باشد، برای شروع رابطه با همسر بعد از زایمان حتماً باید با مشورت پزشک زنان و زایمان انجام شود.

بهترین پوزیشن‌ های رابطه زناشویی بعد از زایمان طبیعی

یکی از راه‌های کاهش درد، حین اولین رابطه جنسی بعد از بارداری، امتحان کردن پوزیشن‌های جدید است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر چیز همسر خود را برای رابطه جنسی آماده کنید. این کار را با ماساژ و عشق‌بازی شروع کرده تا درد را به حداقل برسانید. گاهی زنان به دلیل استرس ممکن است دچار «واژینیسموس» یا «دخول دردناک» شود. برای رفع چنین مشکلی می‌توانید از پوزیشن‌هایی که کمترین فشار را بر مادر وارد می‌کنند، استفاده کنید. البته توصیه‌هایی که در ادامه نیز به آن‌ها اشاره می‌کنیم را نیز در نظر داشته باشید.

پوزیشن‌های مختلفی از رابطه زناشویی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برای اولین سکس بعد از زایمان طبیعی امتحان کنید. بهتر است در هر موردی با پزشک خود مشورت کرده و سپس اقدام کنید.

  • پوزیشن میسیونری: بهترین روش رابطه جنسی بعد از زایمان را می‌توان همان روش سنتی (میسیونری) دانست. در این حالت مرد روی زن قرار می‌گیرد. برای راحت‌تر شدن رابطه جنسی بهتر است یک بالشت زیر کمر خود بگذارید. 
  • پوزیشن گاوچران: در این پوزیشن زن روی مرد قرار گرفته و به‌این‌ترتیب می‌تواند عمق و شدت حرکات را کنترل کند. توجه: در اولین مراتب سکس بعد از زایمان همواره به‌راحتی همسر خود دقت داشته باشید. مقاربت در این حالت باید بسیار آرام و عاشقانه انجام شود.

چطوری با بخیه سزارین رابطه جنسی داشته باشیم؟

همین الان با دکتر مشورت کن.

بهترین زمان برای اولین سکس بعد از سزارین

برای اولین رابطه بعد از سزارین مدت زمان بین ۴ تا ۸ هفته بعد از زایمان بهترین موقع است. مراقبت های بعد از سزارین و بهبود بخیه‌ها در این نوع زایمان نیاز به زمان بیشتری دارد. در مواردی که زایمان طبیعی سخت بوده و سزارین اورژانسی انجام می‌شود، مادر درد و آسیب‌های بیشتری را متحمل می‌شود. به همین دلیل ممکن است مدت‌زمان نقاهت او طولانی‌تر شود. با فشار وارده بر واژن و درد عمل سزارین می‌توان نتیجه گرفت که حتی زایمان سزارین هم می‌تواند باعث بروز مشکلات واژینال مانند «خشکی واژن» شود.

بهترین زمان برای اولین سکس بعد از سزارین، زمانی است که همسر شما از لحاظ روحی و جسمی آماده باشد. مشکل عمده زنان برای سکس بعد از زایمان سزارین، ترس و نگرانی و ناراحتی است. به دلیل بخیه‌های شکم و درد واژن ممکن است همسرتان از رابطه جنسی خودداری کند.

برای شروع بهتر است با همسرتان صحبت کرده و از او بخواهید که مشکل را مطرح کند. از صحبت‌کردن نترسید. تا زمان آمادگی بیشتر می‌توانید از سایر راه‌های معاشقه مانند سکس دهانی استفاده کنید. اگر نتوانستید مشکل را حل کنید حتماً به متخصص زنان و زایمان یا سکس تراپیست یا زوج درمانگر مراجعه کنید.

بخیه‌های سزارین طی ۶ هفته خوب می‌شوند و مادر می‌تواند دوباره فعالیت جنسی کامل داشته باشد. اگر در محل بخیه خود احساس سردی یا مورمور شدن دارید، طبیعی است. این عارضه معمولاً تا پایان عمر با شما می‌ماند. نسبت به آن زیاد حساس نشوید.

بهترین پوزیشن‌ های اولین سکس بعد از زایمان سزارین

پوزیشن‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید برای هیجان بخشیدن به فصل جدید زندگی زناشویی خود استفاده کنید. اگر همسرتان در شرایط روحی و جسمی خوبی بعد از زایمان سزارین قرار داشته باشد، برای شروع می‌توانید پوزیشن‌های زیر را امتحان کنید:

  • پوزیشن قاشقی یا اسپونینگ: پوزیشن‌های پهلوبه‌پهلو بهترین انتخاب برای کاهش فشار بر بخیه‌های شکم است. دخول در پوزیشن قاشقی عمق کمی دارد.
  • پوزیشن V: این پوزیشن برعکس حالت قاشقی است. می‌توانید از یک بالشت کمکی برای کاهش فشار استفاده کنید.
  • پوزیشن سکس روی لبه تخت: در این حالت نیز کمترین فشار بر شکم و بخیه‌ها وارد می‌شود.
  • پوزیشن گاوچران: قرارگرفتن زن روی مرد (پوزیشن گاوچران) نیز یکی از بهترین راه‌های اولین رابطه جنسی بعد از زایمان سزارین است.
  • پوزیشن چهار دست‌وپا (داگی): در این حالت فشاری بر بخیه‌های شکم وارد نمی‌شود.

برای اولین سکس بعد از زایمان سزارین از پوزیشن‌هایی که به شکم فشار وارد می‌شود (مانند پوزیشن میسیونری) خودداری کنید. برای رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی مهم‌ترین نکته عدم تماس یا فشار با بخیه‌های شکم است.

متن انگلیسی:
Most doctors recommend waiting six weeks after giving birth to have sex again. This allows for general healing and for your body to recover from specific birth-related issues
ترجمه فارسی:
اکثر پزشکان توصیه می‌کنند شش هفته پس از زایمان تا رابطه جنسی مجدد صبر کنید. این امر به بهبودی عمومی شما کمک می‌کند و بدن شما را از مشکلات خاص مربوط به زایمان بازیابی می‌کند.

به نقل از سایت marchofdimes

تغییرات بدن و تأثیر آن بر سکس بعد از زایمان چیست؟

بدون شک، زایمان عملی شجاعانه است که قدرت و انرژی زیادی از شما می‌گیرد. هرچند که ممکن است برخی مادران بتوانند از همان هفته‌ی دوم بعد از زایمان سکس با دخول کامل داشته باشند، اما بازهم چنین کاری پیشنهاد نمی‌شود. چرا که شاید همسرتان از لحاظ جسمی مشکلی نداشته باشد، اما احتمالاً با مسائل روحی مانند افسردگی بعد از زایمان روبرو است؛ بنابراین اهمیت زیادی دارد که پیش از اولین رابطه جنسی بعد از زایمان به آمادگی همسر خود دقت کنید.

این ۴ تا ۶ هفته زمان خوبی برای نشان‌دادن علاقه‌تان با روش‌های جدید به همسرتان است. در این مدت شما به‌عنوان شوهر، وظیفه سنگینی برای حمایت از همسرتان بر عهده دارد. بعد از زایمان، اگر زایمان طبیعی باشد و مشکل خاصی مانند گشادی واژن یا مشکلات رایج در زایمان طبیعی وجود نداشته باشد، رحم طی ۴ تا ۶ هفته و نهایتاً ۸ هفته به حالت عادی خود بازمی‌گردند. پس از پایان خونریزی واژن نیز طی این دوره بهبودیافته و می‌توان دوباره فعالیت جنسی خود را از سر گرفت.

اما در این میان ممکن است برخی از آثار طولانی‌مدت بارداری مانند اضافه‌وزن و تغییر شکل واژن بعد از زایمان با شما بماند. بسیاری از زنان از بابت تغییرات جدید بدنشان بعد از زایمان ناراحت بوده و همین مورد می‌تواند بر خودداری از انجام سکس و دوری از همسر مؤثر باشد. درصورتی‌که این مسئله باعث بروز مشکلات زناشویی برای شما شده است می‌توانید از راهنمایی‌های متخصص زنان و زایمان و مشاوره زوجین یا سکس تراپیست استفاده کنید.

خطرات رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی چیه؟

چه زمانی بعد از زایمان، واژن به حالت طبیعی خود بازمی‌ گردد؟

پس از زایمان، به‌خصوص در زایمان‌های طبیعی، واژن دچار کشیدگی شده و بازتر می‌شود. این مشکل بعد از چند روز از بین خواهد رفت. در مواردی که مادر دچار گشادی واژن شده باشد، با صلاحدید پزشک می‌توان از عمل‌های زیبایی واژن مانند لابیاپلاستی یا لیزر مونالیزا و تزریق ژل و چربی استفاده کرد. این که واژن طی زایمان طبیعی دقیقاً چه تغییراتی می‌کند، بستگی به عوامل بسیار زیادی دارد. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • ژنتیک و سابقه وراثتی
  • وزن و اندازه نوزاد
  • تعداد زایمان‌های قبلی
  • شرایط و سختی زایمان
  • چندقلوزایی
  • انجام تمرینات کگل (ورزش‌های شامل تقویت عضلات لگن و واژن)

درهرصورت، توجه به کیفیت رابطه زناشویی بعد از زایمان اهمیت زیادی دارد. به‌هیچ‌وجه با ورود نوزاد نیازهای خود و همسرتان را از یاد نبرید.

فواید سکس بعد از زایمان چیست؟

سکس خوب که براساس موارد اصولی انجام شود، تأثیر چشمگیری بر سلامت زوجین دارد. از جمله فواید سکس بعد از زایمان و عدم بی توجهی به همسر می‌توان موارد زیر را نام برد:

فواید رابطه جنسیتاثیرات آن
رهایی از استرسرسیدن به ارگاسم در هر دو طرف باعث آزاد شدن دوپامین و اندورفین در بدن می‌شود که استرس را کاهش می‌دهد.
کاهش افسردگی بعد از زایمانافسردگی بعد از زایمان مشکلی جدی در میان مادران است. به‌هیچ‌عنوان این مسئله را دست‌کم نگیرید. نشان‌دادن علاقه به همسرتان می‌تواند در کاهش خطر افسردگی بعد از زایمان تأثیر زیادی داشته باشد.
بازیابی دوباره سلامت جسمیهر مرتبه سکس ۳۰ دقیقه‌ای، حدود ۵۰ کیلوکالری از شما می‌سوزاند. این مورد تأثیر بسیاری در کاهش وزن و رهایی از دردها و کرامپ‌های بعد از زایمان دارد.
صمیمیت بیشتر زوجیندر کنار هم بودن در این روزهای سخت و گذراندن چالش‌ها با هم می‌تواند دلبستگی و صمیمیت بین شما و همسرتان را بیشتر کند.
علاقه بیشتر به زندگی و جلوگیری از بروز مشکلات زناشوییبارداری می‌تواند با مشکلات زناشویی همراه باشد. برای رفع چنین مشکلاتی حتماً به حفظ رابطه جنسی بعد از زایمان توجه داشته باشید. اگر در این زمینه مشکلی دارید می‌توانید به متخصص زنان و زایمان یا زوج درمانگر و سکس تراپیست مراجعه کنید.
فواید رابطه جنسی بعد از زایمان چیست؟

شایع‌ ترین مشکلات زناشویی بعد از زایمان چیست؟

مطالعات نشان داده است که بیش از ۸۰ درصد زنان دچار مشکلات جنسی بعد از زایمان می‌شوند. این موضوع در تازه مادرها بسیار شایع‌تر است. در این میان، مشکلاتی وجود دارند که اغلب ریشه در عدم آگاهی زوجین داشته و می‌تواند زندگی زناشویی را با مشکل روبه‌رو کند. از جمله شایع‌ترین مشکلات زناشویی بعد از زایمان، عبارت‌اند از:

  • کاهش میل جنسی
  • عدم برانگیختگی یا علاقه به همسر (سرد شدن مرد بعد از زایمان همسر)
  • درد در هنگام نزدیکی
  • ترس از عفونت‌ها و پاره شدن بخیه‌ها
  • خستگی، کم‌خوابی و رسیدگی به کودک و پدر به صورت هم‌زمان
  • ارگاسم‌های ضعیف‌تر یا عدم رسیدن به ارگاسم در زنان
  • ترس از حاملگی مجدد
  • ترس از خونریزی بعد از رابطه
  • خونریزی بعد از نزدیکی
  • سرد مزاجی زنان بعد از زایمان
  • احساس خجالت از حضور نوزاد

هورمون‌های استروژن و پروژسترونی که در طول بارداری برای رشد کودک ترشح می‌شوند، می‌توانند باعث افزایش یا کاهش میل جنسی در زنان شوند. نوسانات سطح این هورمون‌ها در دوران بارداری بسیار زیاد است. به همین دلیل بسیاری از زنان به سکس در بارداری علاقه زیادی دارند.

پس از به‌دنیاآمدن کودک، سطح هورمون استروژن که محرک جنسی است کاهش پیدا می‌کند. از طرفی با شروع شیردهی به مدت ۴ تا ۶ هفته هورمون پروژسترون و پرولاکتین افزایش می‌یابد. به همین دلیل شاید بسیاری از مادران در هفته‌های اول بعد از زایمان، علاقه چندانی به سکس نداشته باشند.

شایع‌ ترین مشکلات زناشویی بعد از زایمان چیست؟
پس از به‌دنیاآمدن کودک، سطح هورمون استروژن که محرک جنسی است کاهش پیدا می‌کند.

۱. کاهش میل جنسی زنان و بی میلی به رابطه بعد از زایمان

عوامل زیادی در کاهش میل جنسی بعد از زایمان مؤثر هستند؛ از جمله:

  • درد در هنگام نزدیکی (به دلیل خشکی واژن)
  • شیردهی و ترشح هورمون پروژسترون (سرکوب‌کننده میل جنسی و از عوارض نداشتن رابطه برای زنان)
  • احساس گناه از لذت شیردادن به کودک (در برخی موارد مادر تحریک می‌شود)
  • احساس خجالت به دلیل ترشحات سینه در مقابل همسر
  • وسواس نسبت به پاکیزگی و بهداشت خود و همسر
  • خستگی، شب‌بیداری و سختی‌های مراقبت از کودک
  • افسردگی بعد از زایمان که در زنان جوان بسیار شایع بوده و از هر ۱۰ مادر یک نفر به این مشکل مبتلا می‌شود. ازدست‌دادن میل جنسی یکی از علائم افسردگی بعد از زایمان است.
  • مشکلات زناشویی (بارداری ناخواسته، تنش‌های قبل از ازدواج، شرایط محیطی و مالی و غیره)
  • خجالت از حضور نوزاد (ترس از بیدارشدن نوزاد و مسائل مشابه که مانع تمرکز و لذت می‌شود.)
  • مرده‌زایی (این مورد باعث بروز افسردگی در زنان و مردان و کاهش میل جنسی می‌شود.)
  • افسردگی بعد از زایمان در پدران، سردمزاجی مردان بعد از زایمان همسرشان پدیده شایعی است. به این مورد دقت داشته باشید. همسرتان را فراموش نکنید و توجه خود را بین کودک و پدر تقسیم کنید.

۲. درد در حین سکس بعد از زایمان

بهتر است بدانید اغلب دردهای سکس بعد از زایمان کوتاه‌مدت هستند. اما زمانی که پارگی پرینه یا عمل سزارین سخت باشد، درد در رابطه جنسی بیشتر خواهد بود. بر اساس مطالعات تقریباً نیمی از زنان تا شش ماه پس از زایمان در ناحیه واژن و لگن خود احساس درد دارند. علت درد کاملاً مشخص است. با وجود نازک و متورم شدن واژن، خستگی جسمانی، خشکی واژن داشتن مقداری درد طبیعی است برخی از زنان به دلیل ترس از درد، نسبت به سکس بعد از زایمان بی‌میل هستند.

بنابراین برای کاهش درد خود بهتر است روش‌های زیر را امتحان کرده و به‌مرورزمان با همسرتان همراه شوید:

  • با یک تا دو بار سکس در هفته شروع کنید.
  • با خودتان مهربان باشید.
  • مدیتیشن کنید.
  • ورزش کگل انجام دهید. (ورزش‌هایی برای تقویت عضلات لگن و شکم)
  • از داروهای مسکن استفاده کنید. در خصوص این مورد با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. به‌خصوص اگر به نوزادتان شیر می‌دهید.
  • قبل از رابطه زناشویی خود را آرام کنید. مثانه را خالی کرده و حمام گرم بگیرید.
  • از شریک زندگی خود بخواهید شما را ماساژ دهد، ماساژ به آرام شدنتان کمک می‌کند.
  • اگر پس از سکس دچار احساس سوزش در واژن شدید، می‌توانید از کمپرس یخ برای تسکین درد استفاده کنید.
  • سایر رابطه‌های جنسی مانند سکس دهانی را امتحان کنید.
  • عجله نداشته باشید و تا زمان آمادگی کامل همسرتان صبر کنید.

در صورت برطرف نشدن مشکل می‌توان از کرم و قرص‌های هورمونی نرم‌کننده واژن استفاده کرد. البته استفاده از این داروها صرفاً تحت‌نظر متخصص زنان و زایمان بوده و ممکن است مصرف آن برای شما مناسب نباشد.

علت درد در حین سکس بعد از زایمان چیست؟
اغلب دردهای سکس بعد از زایمان کوتاه‌مدت هستند.

۳. نگرانی از حضور نوزاد در هنگام سکس

گاهی مادران به‌اشتباه تصور می‌کنند، باید ۲۴ ساعته کنار نوزاد خود باشند. این تصور قدیمی و غلط را کنار بگذارید. شما در وهله اول یک «زن»، «همسر» و بعد «مادر» هستید؛ بنابراین هرگز نیازهای خود و همسرتان را نادیده نگیرد. اگر بارداری بنا به خواست دو طرف باشد، معمولاً تنش‌های ابتدا والد شدن بسیار کمتر است.

بسیاری از مادران و به‌خصوص تازه مادرها و کسانی که بعد از مدت طولانی انتظار صاحب فرزند شده‌اند، لحظه‌ای از او دور نشده و حتی با او می‌خوابند. در مواردی نیز حتی نوزاد را به تخت خود می‌آورند. پس از پایان خونریزی و آمادگی برای سکس بعد از زایمان بهتر است هرگز چنین کاری نکنید. حضور کودک در نزدیکی شما در زمان سکس می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند زیر شود:

  • عدم تمرکز بر رابطه
  • احساس خجالت با حضور کودک
  • عدم تمایل به همسر و رابطه جنسی با او
  • تشدید افسردگی بعد از زایمان
  • استرس حضور کودک

برای حل چنین مشکلی می‌توانید در ساعات خواب نوزاد سکس کنید. حتی می‌توانید از افراد خانواده یا دوستانتان بخواهید برای چند ساعت از نوزاد شما مراقبت کند. به‌این‌ترتیب می‌توانید رابطه زناشویی خود را همچنان بعد از زایمان باکیفیت و گرمای بیشتری ادامه دهید.

توجه: قطع کامل رابطه جنسی بعد از زایمان، تأثیر منفی شدیدی روی زندگی زناشویی شما خواهد داشت. اگر مشکلی وجود دارد، سریعاً برای حل آن اقدام کنید. در این مورد می‌توانید با متخصص زنان و زایمان و روان‌شناس صحبت کنید.

متن انگلیسی:
Studies have shown that 89% of women resume sexual activity within 6 months of giving birth.
ترجمه فارسی:
مطالعات نشان داده است که ۸۹ درصد از زنان در مدت ۶ ماه پس از زایمان فعالیت جنسی را از سر می‌گیرند.

به نقل از سایت ncbi

۴. علت ٰخونریزی و لکه بینی بعد از اولین رابطه بعد از زایمان

علت لکه بینی بعد از رابطه به این معنی است که ممکن است بافت زخمی در داخل یا اطراف واژن شما وجود داشته باشد که به مرور زمان درمان می‌شود. مشکلات و زخم رحم نیز یکی دیگر از موارد بالقوه خونریزی بعد از رابطه جنسی است. ارگاسم باعث انقباض رحم می‌شود که در صورت عدم بهبود کامل ممکن است باعث خونریزی شود.

۵. علت ترس از رابطه بعد از زایمان طبیعی چیست؟

دلایل اصلی دردناک شدن رابطه جنسی پس از تولد نوزاد و سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن چیست؟ اگر پارگی واژن داشته باشید، جای زخم در رحم وجود داشته باشد یا گرفتگی عضلانی همچنان باقی مانده باشد، ممکن است درد و ناراحتی ایجاد شود. به همین دلیل برخی خانم‌ها از رابطه جنسی جلوگیری می‌کنند.

۶. علت درد نزدیکی و سوزش واژن بعد از زایمان سزارین چیست؟

یک علت درد و سوزش در هنگام نزدیکی تغییرات هورمونی است. سطوح پایین استروژن می‌تواند باعث خشکی واژن پس از تولد نوزاد شود که این مورد می‌تواند منجر به درد در رابطه جنسی شود.

علت ترس از رابطه بعد از زایمان طبیعی چیست؟
یک علت مهم درد و سوزش در هنگام نزدیکی، تغییرات هورمونی است.

توصیه‌ هایی برای اولین سکس بعد از زایمان

بسیاری از زنانی که زایمان طبیعی داشته و دچار پارگی پرینه شده‌اند، اغلب در اولین رابطه جنسی بعد از زایمان احساس درد خواهند داشت. این مسئله طبیعی است. درد ناحیه واژن می‌تواند از چند روز تا چند ماه ادامه داشته باشد. برای داشتن یک سکس خوب بهتر است پیش از هر چیز به آمادگی همسرتان توجه کنید. می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • با ماساژ نقاط حساس و عشق‌بازی شروع کنید.
  • رابطه جنسی آرام و ملایم داشته و از پوزیشن‌هایی که به واژن فشار وارد می‌کنند، خودداری کنید.
  • رابطه جنسی لزوماً به معنای دخول نیست. راه‌های معاشقه را یاد بگیرید. پیش نوازی طولانی‌تر به لغزندگی بیشتر واژن کمک می‌کند.
  • به‌سلامت و بهداشت ناحیه تناسلی خود اهمیت دهید.
  • برای کنترل اضطراب ورزش کنید.
  • از بدن همسرتان تعریف کرده و این اطمینان را به او بدهید که تغییرات بدنی تأثیری در جذابیتش ندارد.
  • وظایف نگهداری از کودک را تقسیم کنید.
  • ممکن است هنگام رابطه زناشویی دچار ترشحات سینه شوید. برای جلوگیری از این مورد پیش از سکس کودک خود را شیر دهید. می‌توانید از دستگاه شیردوش نیز استفاده کنید.
  • به دلیل حساسیت سینه‌ها از همسرتان بخواهید فشار کمتری وارد کند.
  • اگر ارگاسم‌های ضعیفی تجربه می‌کنید، نگران نباشید. این مورد گذراست.
  • در صورت خشکی واژن می‌توانید از ژل‌های روان‌کننده یا کاندوم‌های مخصوص استفاده کنید.
  •  یک روش پیشگیری از بارداری انتخاب کنید. حتی در زمان شیردهی نیز احتمال بارداری وجود دارد. بهتر است بین هر بارداری ۳ سال فاصله زمانی باشد.
  • هرگز همسر خود را پس نزنید.
  • یک جدول برنامه‌ریزی داشته باشید. سکس‌های مکرر می‌تواند به واژن آسیب وارد کند.

اگر پس از بهبودی دچار درد و خونریزی هنگام سکس بعد از زایمان هستید، به پزشک اطلاع دهید. شاید برای درمان نیاز به فیزیوتراپی یا استفاده از داروهای خاص داشته باشید.

نگرانی از بارداری مجدد نباید مانعی برای سکس بعد از زایمان باشد

شیردهی شما را از بارداری مصون نمی‌کند. در این مورد باید اطلاعات خود را افزایش داده و خطر بارداری‌های شیربه‌شیر یا پشت‌سرهم را جدی بگیرید. تا حدود ۶ ماه بعد از زایمان پریود نخواهید شد و تخمکی آزاد نمی‌شود. البته این مدت‌زمان برای هرکسی متفاوت است. اما دقت داشته باشید اولین تخمک‌گذاری شما قبل از قاعدگی اول پس از زایمان اتفاق خواهد افتاد. ازآنجایی‌که بدن دچار تغییر شده است، احتمال دارد تاریخ پریود خود را نیز فراموش کرده باشید.

اگر در این مدت رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، امکان بارداری وجود دارد. برای انتخاب بهترین روش کنترل پیشگیری از بارداری حتماً به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

نگرانی از بارداری مجدد نباید مانعی برای سکس بعد از زایمان باشد.
تا حدود ۶ ماه بعد از زایمان پریود نخواهید شد و تخمکی آزاد نمی‌شود.

چرا باید مانع از بارداری پشت‌ سرهم شد؟

بارداری‌های شیربه‌شیر یا پشت‌سرهم (فاصله بین دو حاملگی کمتر از ۶ ماه است) می‌تواند آسیب جدی به بدن مادر وارد کند. زایمان و باردار شدن انرژی زیادی از مادر می‌گیرد؛ بنابراین در بارداری‌های پشت‌سرهم عوارض جدی‌تری در کمین مادر است:

  • افزایش تنش و مشکلات بین زوجین
  • کاهش قدرت جسمانی مادر
  • پیری زودرس
  • پوکی‌استخوان
  • ابتلا به کم‌خونی
  • افتادگی رحم و خطر سقط
  • افسردگی شدید (هم‌زمانی بارداری و شیردهی)

در مورد روش‌های پیشگیری از بارداری با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. پزشک بر اساس شرایط و خواسته‌ها و راحتی شما بهترین روش را برای پیشگیری از بارداری مجدد پس از زایمان پیشنهاد خواهد کرد.

بهترین روش برای جلوگیری از بارداری‌ های پشت‌ سرهم چیست؟

بهترین فاصله زمانی برای باردار شدن دوباره ۳ سال است. در این مدت می‌توانید یکی از روش‌های ایمن جلوگیری از بارداری را انتخاب کنید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از انواع کاندوم مردانه و زنانه، میزان محافظت ۹۸ درصد
  • آمپول‌هایی که هر سه ماه یک‌بار تزریق می‌شوند.
  • مصرف قرص‌های ضدبارداری (بدون تداخل با شیردهی) میزان محافظت ۹۷ درصد
  • استفاده از IUD (این کار توسط پزشک متخصص باید انجام شود، به‌خصوص اگر زایمان سزارین باشد.)، میزان محافظت ۹۵ درصد
  • جلوگیری از بارداری به روش آمنوره شیردهی، میزان محافظت ۹۸ درصد

جلوگیری از بارداری به روش آمنوره شیردهی نیازمند شرایط خاصی است که عبارت‌اند از:

  • گذشتن حداقل شش ماه از زایمان
  • شروع نشدن پریود
  • شیردهی به نوزاد (نوزاد باید انحصاراً از شیر شما، هر چهار ساعت یک‌بار تغذیه کند).
بهترین روش برای جلوگیری از بارداری‌ های پشت‌ سرهم چیست؟
استفاده از انواع کاندوم مردانه و زنانه میزان محافظت ۹۸ درصدی دارد.

چرا باید به حفظ کیفیت رابطه جنسی بعد از زایمان اهمیت داد؟

عدم رفع مشکلات زناشویی بعد از زایمان می‌تواند باعث سرد شدن رابطه شود. در چنین حالتی مسائلی میان زوجین قرار گرفته که زندگی آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. از جمله این مسائل می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • محرومیت کودک از دریافت عشق والدین
  • فاصله‌گرفتن زوجین از هم
  • طلاق عاطفی
  • خیانت
  • احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در صورت داشتن چند شریک جنسی

نداشتن رابطه جنسی و عاطفی خوب بین شما و همسرتان در نهایت کودک شما را تهدید می‌کند. رابطه جنسی خوب، تأثیر چشمگیری بر صمیمیت زوجین دارد. زمانی که کودک در محیطی پر از تنش بزرگ می‌شود، در نهایت از تربیت کامل بی‌بهره می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اولین گام برای درمان سرد شدن روابط، پیدا کردن علت و ریشه آن است. معمولا مشکلات جسمی به راحتی قابل تشخیص هستند. اما مشکلات روانی مانند افسردگی بعد از زایمان یا دلزدگی از همسر نیاز به مشورت با روانپزشک دارد. رابطه جنسی بخش مهمی از زندگی است، بنابراین برای بهبود و کیفیت آن باید نهایت تلاش خود را کرد.

سرد مزاجی و مشکلات زناشویی بعد از بارداری به راحتی قابل حل هستند. به شرط آن که رسیدگی‌های لازم را انجام دهید. اگر شما هم درگیر چنین مشکلاتی هستید می‌توانید با مراجعه به وب سایت «دکترتو» جهت نوبت‌گیری و مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی اقدام کرده و با بهترین روان‌شناسان و متخصصان زنان و زایمان آشنا شوید.

ثبت نوبت اینترنتی از بهترین دکتر زنان، زایمان و نازایی در شهرهای مختلف ایران:

همچنین برای ثبت نوبت برای دکتر متخصص زنان در بقیه شهرهای ایران به لیست دکتر متخصص و فوق تخصص زنان در دکترتو مراجعه کنید و در قسمت شهر، شهر محل سکونت خود را وارد کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله! بسیاری از زنان در اولین رابطه جنسی بعد از زایمان دچار خونریزی می‌شوند. این مشکل می‌تواند ۲ تا ۸ هفته ادامه داشته باشد. اگر دچار خونریزی (مانند پریود) در اولین سکس بعد از زایمان شدید، نترسید. این‌ها ترشحات واژن هستند که در هفته‌های بعدی ابتدا به رنگ صورتی و سپس به زرد مایل به سفید تغییر می‌کنند.

 

سکس مقعدی درهرصورت با درد بسیار زیادی همراه است. همچنین این عمل جنسی بین هفته‌های ۴ تا ۸ بعد از زایمان می‌تواند منجر به پارگی دوباره پرینه، فشار شدید به بخیه‌های شکم و هموروئید و بی‌میلی جنسی شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان از رابطه مقعدی خودداری کنید.

دوران بعد از زایمان و مادر شدن برای هر زنی دوران دشواری است. مشکلات و نگرانی‌هایتان را متخصص زنان و زایمان و در صورت نیاز با روان‌شناس در میان بگذارید. برای دریافت مشاوره از بهترین متخصصین زنان و زایمان و روان‌شناسان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. همچنین از طریق سامانه نوبت‌دهی غیرحضوری نسبت به تعیین وقت ویزیت با پزشک مورد نظرتان اقدام کنید.

با پیداکردن ریشه مشکلات، می‌توان راحت‌تر آن‌ها را درمان کرد. پیش از نیز اشاره کردیم که برخی زنان به دلیل تغییرات بدنی خود مانند شکل واژن و سینه‌ها، افزایش وزن اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند. این دسته از زنان معمولاً علاقه‌ای به رابطه جنسی بعد از زایمان ندارند. اما راه‌حل چیست؟

  • احساس گناه نداشته باشید. شما فداکاری‌هایی زیادی برای مادر شدن کرده‌اید با همسرتان صحبت کرده و مسئله را با او در میان بگذارید.
  • از سرزنش مداوم خود دست بردارید.
  • بیشتر به خودتان برسید و به همسرتان توجه کنید. بارداری و شیردهی نباید باعث شود بهداشت خود را فراموش کنید. شما در مرحله اول یک همسر و بعد مادر هستید.
  • ورزش کنید.
  • اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کنید. صحبت با همسرتان در مورد تغییرات بدنتان هیچ خجالتی ندارد.
  • درصورتی‌که مشکل خاصی دارید، حتماً آن را به همسرتان اطلاع دهید.

رسیدگی به چنین مواردی می‌تواند مانع از بهم خوردن زندگی زناشویی و بروز مشکلات مختلف مانند طلاق و سردمزاجی و خیانت شود.

اگر بعد از شروع روابط جنسی و سکس بعد از زایمان دچار مشکلات زیر شدید، سریعاً به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و شرایط را به او اطلاع دهید:

  • خونریزی شدید
  • استفراغ
  • تب شدید
  • ترشحات غیرعادی واژینال
  • درد شدید در ناحیه بخیه.

توجه: اگر دچار درد و ناراحتی هستید، به همسرتان اطلاع دهید. از هرگونه رابطه خشن یا پوزیشن‌های جدید و خطرناک که به واژن و شکم فشار وارد می‌کنند، خودداری کنید.

رابطه جنسی دردناک بعد از تولد ممکن است برای هر مادری اتفاق بیفتد، صرف نظر از اینکه زایمان طبیعی بوده یا از طریق سزارین. به همین دلیل لازم است حتما با متخصص در ارتباط باشید.

 

زیرا رابطه جنسی زودتر از این زمان ممکن است به بخیه‌های شما آسیب برساند، خونریزی را تشدید کند و لذت رابطه جنسی را کمتر کند.

خونریزی اغلب حدود ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد، اما می‌تواند تا ۱۲ هفته پس از تولد نوزاد شما نیز ادامه یابد.

 

 

بله. تغییرات شایع شامل درد پرینه، درد در حین رابطه جنسی، خونریزی و خشکی واژن است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سکس بعد از زایمان

  1. زهرا گفت:

    سلام خسته نباشید من ۳۵روز هست که زایمان سزارین انجام دادم اولین بار امروز نزدیکی داشتم و اینکه بدون جلوگیری ایا احتمال بارداری برای من وجود داره ؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      یک زن حتی قبل از اولین چرخه قاعدگی خود بعد از زایمان، می تواند دو هفته بعد از تولد فرزندش، باردار شود. این مورد بستگی به شیردهی شما و زمان تخمک گذاری نیز دارد و قطعی نیست.

  2. احمد زاده گفت:

    سلام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعید می رسد
      چون در ان ناحیه بخیه وجود ندارد
      بهتر است از نظر مشکلات عفونی پاپ اسمیر انجام شود

  3. احمد زاده گفت:

    سلام وقت بخیر من اولین زایمانم هست کسی هم ندارم ازش بپرسم بعد زایمانم داخل واژنم یه جوریه انگار استخوان شکسته باشه اینجوری پرزه پرزه هست نمیدونه جایه بخیه هست یانه یه حس خیلی بدی داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعید می رسد
      چون در ان ناحیه بخیه وجود ندارد
      بهتر است از نظر مشکلات عفونی پاپ اسمیر انجام شود

  4. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر من اولین زایمانم هست کسی هم ندارم ازش بپرسم بعد زایمانم داخل واژنم یه جوریه انگار استخوان شکسته باشه اینجوری پرزه پرزه هست نمیدونه جایه بخیه هست یانه یه حس خیلی بدی داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعید می رسد
      چون در ان ناحیه بخیه وجود ندارد
      بهتر است از نظر مشکلات عفونی پاپ اسمیر انجام شود

      1. مدینه گفت:

        سلام خسته نباشی من سزارین کردم سه ماه الان راه میرم یادراز میشکم واژنم تیرمیکشه وقتی هم رابطه دارم دردمکنه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          احتمال التهاب واژن و واژینیموس وجود دارد
          حتمن باید برای سونو و پاپ اسمیر به پزشک مراجعه نمایید

  5. زهرا هستم گفت:

    من ۷ماه هست که سیزرین کردم هنوز هچ میل جنسی ندارد طبیعی است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر طبیعی نیست
      حتمن ازمایش هورمونی دهید

      1. فافا گفت:

        سلام ببخشید من یه رابطه خشن داشتم به همراه درد زیر شکم خون اومدش میشه بگین به چه علت بوده خون مال پرده ک نبوده چون بعداً متوجه شدم عفونت هم دارم نمیدونم مال همون موقع هم بوده یان

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          احتمال عفونت قارچی و مشکلات واژن وجود دارد
          حتمن نیاز به پاپ اسمیر دارید