سکس نکردن باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نداشتن سکس در زوج‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را برای آنها به وجود بیاورد، که بسیاری از مشکلات روحی و انواع بیماری‌های جسمی را شامل می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
not having sex

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

احتمالاً شما هم این جمله را شنیده باشید که مردان همیشه آماده رابطه جنسی هستند، اما واقعیت چیز دیگری است. زنان زیادی هستند که از عدم تمایل مردان به برقراری رابطه جنسی شکایت دارند. اگر شما هم یکی از صدها زن یا مردی هستید که به ‌دنبال یافتن دلیل و چرایی عدم تمایل جنسی شریکتان می‌گردید بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید تا هم با دلایل نداشتن سکس و علت رابطه نداشتن مردان آشنا شوید و بدانید که عوارض سکس نکردن در مردان و زنان چیست و با مشکلات جسمی ناشی از نداشتن رابطه جنسی چه باید کرد. پیش از هر چیز بهتر است که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری با متخصصین دکترتو، مشکلات جنسی خود را بهبود بخشید.

سکس نکردن از جنبه‌های مختلفی بر بدن تأثیر می‌گذارد، از نظر جسمی و هم از نظر روانی. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های متخصص اورورلوژی، متخصص زنان و سکس تراپیست و روانشناس در دکترتو بهره ببرید.

علت بی‌میلی جنسی چیست؟

بی‌میلی جنسی یا سرد مزاجی به معنای آن است که میل به برقراری رابطه جنسی در طولانی‌مدت کاهش می‌یابد. اختلال بی‌میلی جنسی در زنان و سردمزاجی مردان می‌تواند همیشگی باشد یعنی فرد در کل زندگی‌اش هیچ‌گاه میل جنسی نداشته یا میل جنسی بسیار کمی داشته است. سردمزاجی می‌تواند اکتسابی و بنا به دلایل مختلفی به‌ وجود آمده باشد. بی‌میلی گسترش یافته هم نوعی از سردمزاجی است که فرد به کسی یا چیزی میل جنسی نشان نمی‌دهد. آخرین نوع اختلال بی‌میلی جنسی هم از نوع موقعیتی است که فرد گاهی در بعضی موقعیت‌ها نسبت به شریک جنسی خود تمایل دارد و گاهی میل جنسی ندارد. نداشتن حس خوب نسبت به خود، ابتلا به روان رنجوری و افسردگی و ضعف هورمونی از علل شایع سردمزاجی در مردان و زنان هستند. از دیگر علل کاهش میل جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش میزان استروژن در زنان و تستوسترون در مردان
  • افزایش سن
  • تفاوت نیاز زن و مرد به رابطه جنسی
  • درد در ناحیه تناسلی
  • بارداری و زایمان
  • مصرف داروهای روانی و عصبی
  • مواد مخدر
  • خستگی بیش از حد و بی‌خوابی
  • خیانت.
not having sex
نداشتن رابطه جنسی میان زوجین می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که باید به خوبی تشخیص داده شوند.

معایب و دلایل نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج چیست؟

ازدواج رابطه‌ای صمیمانه است که نیازمند امنیت جسمی و روانی است. برقراری رابطه جنسی هم باعث پررنگ‌تر شدن صمیمیت بین زوجین می‌شود. نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج می‌تواند مشکلات روحی و روانی متعددی را در زوج‌ها پدید آورد و اگر علت رابطه نداشتن مردان و زنان مشخص و درمان نشود معمولاً پایان خوشی هم نخواهد داشت. علت رابطه نداشتن مردان با زنان کاملاً متفاوت است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثل فقدان صمیمت بین زن و مرد، وجود بیماری یا مشکلات جسمی، روانی، استرس، افزایش سن و غیره.

نتایج پژوهش‌هایی که طی سالیان مختلف انجام شده هم نشان می‌دهد که زوج‌هایی که فعالیت جنسی بیشتری دارند از سطح خوشبختی، شادی و رضایت بالاتری نسبت به زوج‌هایی برخوردارند که کمتر از یک بار در هفته رابطه جنسی دارند، اما گاهی مشکلات مختلفی به‌ وجود می‌آیند که باعث نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج می‌شوند. در این ازدواج‌ها شاهد هستیم که عشق بازی از میان رفته‌است و برخی زوج‌ها رابطه جنسی را از سر وظیفه انجام می‌دهند و هیچ آگاهی از نیازهای جنسی طرف مقابلشان ندارند. بنابراین فقدان صمیمت جنسی میان زوج‌ها هم یکی دیگر از علت‌های نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج است. صمیمیت جنسی از ارتباط عاطفی بین آنها می‌آید. گاهی کمبود میل جنسی باعث می‌شود که زنان و مردان تمایلی به داشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج نداشته باشند.

رابطه جنسی یکی از پایه‌های هر ازدواجی است و اگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد یا یکی از زوجین میلی به سکس نداشته باشد، ازدواج با مشکلی اساسی روبرو می‌شود.

مهمترین علل نداشتن سکس در مردان چیست؟

نداشتن سکس در هر جنس برخی دلایل مشترک و برخی دلایل اختصاصی دارد. هرچند یکی از دلایل اصلی نداشتن سکس و بی‌میلی به آن در زنان سردمزاجی است، اما سردمزاجی در مردان مشکل چندان شایعی نیست و برای پیدا کردن دلیل نداشتن در مردان باید موارد دیگر را بررسی کرد. شایع‌ترین علل نداشتن سکس در مردان عبارت‌اند از:

۱. مشکلات جنسی

نخستین و شایع‌ترین علت نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج در مردان وجود مشکلات و اختلالات جنسی مثل زودانزالی یا عدم نعوذ است. معمولاً مشکلات جنسی در مردان به ‌خاطر بیماری‌های جسمی و روانی است.  

۲. مشکلات و بحران‌های مالی

یکی دیگر از علت‌های سکس نکردن بعد از ازدواج در مردان، بحران‌های مالی و مشکلات کاری است. مشغولیت ذهنی، استرس و اضطراب از جمله عواملی هستند که باعث برهم زدن روحیه افراد شده و تمایل آن‌ها به برقراری رابطه جنسی را پایین می‌آورد و به ‌تبع آن روی کیفیت سکس خوب تأثیر می‌گذارد.

۳. عدم همراهی زن در رابطه

رفتار خشک و مصنوعی و عاری از صمیمیت برخی از زنان یکی از علت‌های نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج در مردان است که میل جنسی مردان را سرکوب کرده و تمایلشان به برقراری رابطه جنسی بعد از ازدواج را کاهش می‌دهد.

۴. افزایش سن و کاهش هورمون‌های جنسی

کاهش هورمون‌های جنسی به ‌واسطه بالا رفتن سن و پیر شدن هم یکی دیگر از علل نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج است. هر چند که مردان معمولاً در مقایسه با خانم‌ها در سنین بالا هم همچنان میل جنسی دارند، اما در برخی مواقع هم به ‌خاطر تغییرات هورمونی ناشی از پا گذاشتن به دوران سالمندی و کاهش میزان هورمون تستوسترون، میل به برقراری ارتباط جنسی کاهش پیدا می‌کند. گاهی هم هورمون‌های جنسی با پا به سن گذاشتن آقایان، به سرعت افت می‌کنند و در چنین شرایطی، حالتی به ‌نام اندروپاز ایجاد می‌شود. از نشانه‌های اندروپاز می‌توان به بی‌حوصلگی، خستگی، افسردگی و ناتوانی جنسی اشاره کرد.

۵. افسردگی

سگ سیاه افسردگی که سراغتان بیاید، نه‌ تنها روال معمول زندگی بیرونی‌تان را بهم می‌زند، بلکه با ایجاد اختلالات روحی باعث می‌شود که دچار ناتوانی جنسی شوید، البته جای نگرانی نیست اگر افسردگی را بیماری بدانید و مانند هر بیماری دیگری به ‌دنبال راه حل و درمانش باشید. مصرف داروهای ضد افسردگی خود باعث کاهش میل جنسی می‌شود، بنابراین درمان افسردگی نیازمند همراهی زوج‌ها و صبر است.

۶. مصرف مواد مخدر و الکل

مصرف الکل، مواد مخدر صنعتی و سنتی هم روی توان جنسی مردان تأثیر می‌گذارد و باعث ناتوانی جنسی می‌شود.

۷. ترس از برقراری رابطه جنسی

در مواردی هم ترس از انجام عمل جنسی باعث سردی رابطه و علت رابطه نداشتن می‌شود. اختلال نعوظ و زودانزالی از جمله اختلالاتی هستند که باعث شده مردان از ترس بروز مشکل حین رابطه، نسبت به سکس دلسرد شوند و با کم شدن اعتماد به ‌نفس تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشند.

آیا نداشتن رابطه جنسی باعث بیماری می‌شود؟

همین الان مشاوره بگیر!

مهمترین علل نداشتن سکس در زنان چیست؟ علل بی‌میلی جنسی در زنان

بی‌میلی جنسی و سردمزاجی در زنان بیشتر از مردان است به‌ طوری ‌که حدود یک سوم زنان در بازه سنی ۱۸ تا ۵۹ سال دچار بی‌میلی جنسی می‌شوند و این رقم در مردان حدود ۱۵ درصد است. در کنار کمیت رابطه جنسی، کیفیت سکس هم اهمیت دارد. کیفیت سکس به‌ خاطر ایجاد حس خستگی و دل‌زدگی و حس مکانیکی شدن پایین می‌آید و دیگر هیجانی در سکس نخواهد بود. نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج، یکی از دلایل اصلی طلاق در بین زوج‌ها محسوب می‌شود و آن‌ها را به ‌سمت روابط خارج از ازدواج هدایت می‌کند. در مجموع علت‌های نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج شامل این موارد می‌شوند:

  • تجربه و خاطره جنسی ناخوشایند پیش از ازدواج
  • اختلالات جنسی مانند واژینیسموس یا آلت‌هراسی
  • مشکلات جنسی مانند درد هنگام مقاربت
  • عدم تفاهم جنسی و خجالت در بیان احساسات و تمایلات جنسی
  • توقع بالای زوجین از هم
  • فقدان حس دوست داشتن و عشق بین دو طرف

گاهی تولد فرزند باعث دور شدن زن و مرد از هم و دلسردی نسبت به برقراری رابطه جنسی بعد از ازدواج می‌شود. از بین رفتن تازگی و عادی شدن رابطه زناشویی، سردمزاجی زوج‌ها و عدم رضایت از همسر از دیگر علت‌های نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج هستند.

سکس نکردن لزوماً همیشه به ‌معنای بی‌میلی به سکس نیست، بلکه برعکس گاهی زوج‌ها روی کمیت رابطه جنسی خود توافق می‌کنند و هر دو هم از ماهی یک ‌بار یا چند ماه یک ‌بار برقراری سکس رضایت دارند، اما اگر نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج طولانی شود گاهی حساسیت‌ها را تشدید کرده و باعث زودرنجی، تنش و گاهی درگیری بین زوج‌ها می‌شود.

رابطه جنسی به نوعی شیوه ابراز عشق و علاقه زوج‌ها به ‌هم است که نیازهای روانی آن‌ها را تأمین می‌کند. حال اگر این نیاز روانی به ‌درستی ارضا نشود یا کم باشد روی کیفیت آن هم تأثیر می‌گذارد و کم‌کم باعث دوری فیزیکی و روحی زن و مرد می‌شود. اینجاست که با شایع‌ترین پیامد نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج روبه‌رو می‌شویم یعنی طلاق عاطفی که زن و شوهر صرفاً با ‌هم هم‌خانه می‌شوند. بی‌میلی به سکس بعد از ازدواج مشکل جدی است که شاید هیچ‌کدام از دو طرف مستقیم مقصر نباشند، اما باید به ‌دنبال علت و درمان آن بگردند.

why women dont want to have sex
سردمزاجی در زنان شایع‌تر است و همچنین زنان در اهمیت مسائل عاطفی در سکس حساس‌ترند و همین باعث بی‌میلی آنها به سکس می‌شود.

راه پیشگیری و درمان بی‌میلی جنسی چیست؟

نیاز به برقراری رابطه جنسی نسخه واحدی ندارد، بعضی‌ها هر روز و هر لحظه سکس می‌خواهند و عده‌ای هم با ماهی یک بار تمام نیازهای جنسی‌شان تأمین می‌شود. آگاهی و شناخت جنسی از خود و طرف مقابل یکی از روش‌های اصلی مقابله با بی‌میلی جنسی و مشکلات ثانویه ناشی از سردمزاجی در زنان و مردان خواهد بود. در قدم اول آموزش رابطه جنسی به صورت درست برای تمام زوجین لازم است. در این زمینه کتاب‌ها و ویدئوهای زیادی وجود دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین مشاوره با یک سکس تراپیست و روانشناس هم کمک زیادی به شناخت نیازهای جنسی زوجین خواهد کرد.

صرف زمان بیشتری برای معاشقه، امتحان پوزیشن‌های جنسی جدید، صحبت کردن درباره رابطه جنسی و برنامه‌ریزی از جمله راهکارهای درمان سرد مزاجی هستند. البته اگر ریشه‌ی مشکل فیزیولوژیکی باشد، پزشک می‌تواند از داروهای بهبود عملکرد جنسی برای درمان استفاده کند. در این میان، از کمک گرفتن از مشاور و درمانگر مسائل جنسی غافل نشوید. شما می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین و یا حضوری از مشاوران دکترتو کمک بگیرید.

همین حالا به فکر ترمیم رابطه حنسی‌ات باش!

فواید سکس چیست؟

آمارها نشان می‌دهند که نرخ مرگ‌ومیر در زنان و مردانی که هفته‌ای ۲ بار ارگاسم می‌شوند نصف آنهایی است که ماهی یک ‌بار این حس را تجربه می‌کنند، البته این یک انتخاب شخصی است و نمی‌توان به کسی ایراد گرفت که چرا سراغ گزینه نداشتن رابطه جنسی و مجرد ماندن رفته است. برقراری رابطه جنسی و داشتن سکس خوب آن هم به‌صورت مداوم، فواید جسمی و روانی زیادی دارد که با حذف آن از زندگی و مجرد ماندن به ‌نوعی خود را از فواید آن محروم می‌کنید. مثلاً داشتن رابطه جنسی در زنان باعث بالا رفتن ترشح هورمون استروژن شده و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها را کاهش می‌دهد. در ادامه با هم با فواید رابطه جنسی آشنا می‌شویم:

  • کاهش وزن و تناسب اندام
  • بهبود حس بویایی
  • ریسک کنار بیماری های قلبی
  • افزایش هورمون تستوسترون
  • کاهش افسردگی
  • تسکین درد
  • کنترل بهتر مثانه و سلامت پروستات
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • طول عمر بیشتر و استرس کمتر
  • تقویت اعتماد به نفس.
تاثیرات نداشتن سکس روی زوجین
عوارض نداشتن رابطه جنسی در زنان و مردان می‌تواند ابعاد روحی و جسمی زوج‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

عوارض نداشتن رابطه جنسی در زنان و مردان

حالا که با فواید داشتن رابطه جنسی آشنا شدید نوبت به عوارض خطرناکی می‌رسد که سکس نکردن در زنان و مردان ایجاد می‌کند. از عوارض نداشتن رابطه جنسی در زنان و مردان می‌توان به مشکلات روانی، ضعیف شدن دیواره واژن در خانم‌ها، بیماری‌های جسمی مثل افزایش فشار خون، تشدید دردهای قاعدگی، کاهش تحریک جنسی و… اشاره کرد. خطرات نداشتن سکس در طولانی‌مدت می‌تواند جسمی یا روحی باشد. در ادامه برخی از خطرات نداشتن سکس در طولانی‌مدت را با هم می‌خوانیم:

۱. استرس و عصبانیت

برقراری رابطه جنسی سالم باعث ترشح هورمون‌های شادی یعنی اندروفین و اکسی توسین در بدن می‌شود که حس خوبی در فرد ایجاد می‌کنند. نداشتن رابطه جنسی باعث می‌شود که سطح این هورمون‌ها در خون پایین بیاید و میزان استرس و عصبانیت بالا برود.

۲. کاهش سیستم ایمنی بدن

سکس و سیستم ایمنی بدن رابطه مستقیمی با هم دارند. داشتن رابطه جنسی سالم و مطلوب باعث می‌شود که میزان ایمونوگلوبین بیشتری در بدن تولید شود و بدن نسبت به ویروس‌ها به‌خصوص ویروس سرماخوردگی قوی‌تر عمل می‌کند، اما نداشتن رابطه جنسی باعث می‌شود که سطح ایمنی بدن پایین بیاید و بدن نسبت به بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر شود.

۳. آتروفی واژن

نخستین جایی که با سکس نکردن در زنان آسیب می‌بیند، اندام تناسلی است. زمانی که رابطه جنسی کم می‌شود واژن دچار خشکی شدید می‌شود و دیواره آن کم‌کم نازک می‌شود. به این اختلال، آتروفی واژن می‌گویند که به‌ واسطه کاهش میزان هورمون استروژن است که از عوارض نداشتن رابطه جنسی در زنان محسوب می‌گردد.

۴. بهم ریختن ریتم تناسلی

یکی از عوارض سکس نکردن در مردان از دست رفتن قابلیت نعوظ و اختلال عملکرد نعوظ است. به ‌خصوص مردان بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به مشکل بلند نشدن آلت تناسلی قرار دارند. رابطه جنسی مثل ورزشی است که سلامت و قدرت فیزیکی آلت تناسلی مردان را حفظ می‌کند.

۵. کاهش کمیت و کیفیت تحریک جنسی

داشتن رابطه جنسی باعث بالا رفتن میل به برقراری سکس در زوج‌ها می‌شود. به ‌علاوه اینکه صمیمیت بین آن‌ها را هم بیشتر می‌کند. رابطه جنسی منظم باعث می‌شود که جریان خون آلت تناسلی مردان و زنان بیشتر شود، رطوبت واژن هم بیشتر شده و سکس لذت‌بخش‌تری را تجربه می‌کنند.

۶. ریسک بالاتر ابتلا به سرطان پروستات

یکی از عوارض سکس نکردن در مردان بالا رفتن ریسک ابتلا به سرطان پروستات است، چرا که برقراری رابطه جنسی مانع از تجمع مواد مضر در پروستات می‌شود و احتمال بروز تومورهای سرطانی هم کمتر می‌شود.

۷. افزایش فشار خون

بالا رفتن تدریجی فشار خون یکی دیگر از عوارض نداشتن رابطه جنسی در زنان و مردان محسوب می‌شود. نتایج بررسی‌ها حاکی از این هستند که افراد با رابطه جنسی مطلوب و متعدد در مقایسه با افرادی که رابطه جنسی ندارند فشار خون پایین‌تری را تجربه می‌کنند.

۸. تشدید دردهای قاعدگی

یکی از مشکلات جسمی ناشی از نداشتن رابطه جنسی، بدتر شدن دردهای دوران پریودی در خانم‌ها است. انقباض ماهیچه‌های رحم حین رسیدن به اوج لذت جنسی در خانم‌ها باعث می‌شود که خون با فشار سریع‌تر و بیشتری در قسمت پایین شکم پخش شود. به‌ علاوه اینکه ترشح بیشتر هورمون اندروفین به ‌واسطه ارگاسم در بدن خانم‌ها باعث می‌شود که درد دوران قاعدگی کمتر شود. احتمالاً نداشتن رابطه جنسی باعث تشدید دردهای پریودی خواهد شد.

۹. احساس کسالت و افسردگی

مشکلات روانی ناشی از سکس نداشتن روی تمام ابعاد زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد. نداشتن رابطه جنسی باعث کاهش سطح هورمون‌های شادی‌آور در بدن شده و حال خوب را از شما خواهد گرفت. رابطه جنسی صرفاً یک رابطه فیزیکی نیست، بلکه روان و ذهن‌ را هم درگیر می‌کند. تماس پوستی زوج‌ها حین برقراری رابطه جنسی باعث ایجاد حس آرامش و صمیمیت بیشتر می‌شود. وقتی هم حالتان خوب باشد، احساس شادی بیشتری دارید و خبری از مشکلات روانی ناشی از سکس نداشتن نخواهد بود. روان سالم هم یعنی جسم سالم و سرحال، پس می‌توانید با مشکلات جسمی ناشی از نداشتن رابطه جنسی هم خداحافظی کنید. 

۱۰. افزایش احتمال عفونت ادراری

پس از برقراری رابطه جنسی، عفونت‌های دستگاه ادراری وارد مجرای ادراری شده و از بدن دفع می‌شوند، اما وقتی رابطه جنسی به هر دلیلی متوقف شود، احتمال ابتلا به عفونت ادراری بیشتر می‌شود، چرا که میزان دفع عفونت‌ها کمتر شده است.

نداشتن سکس به خاطر ترس از بارداری

درست است که رابطه جنسی، یکی از ابعاد طبیعی و لذت‌بخش زندگی است، اما این موضوع در رابطه با همه صدق نمی‌کند. هستند خانم‌ها و آقایانی که بنا به دلایلی از برقراری رابطه جنسی می‌ترسند. یکی از شایع‌ترین علت‌های سکس نکردن، ترس از بارداری است که هم گریبان خانم‌ها را گرفته و هم منبع نگرانی برای آقایان است. ترس از بارداری‌های پیش‌بینی‌نشده گاهی به‌ حدی است که باعث می‌شود فرد از سکس دوری کند، امری که نتیجه‌اش بی‌میلی به سکس و کاهش کیفیت زندگی در زوج‌ها خواهد بود، اما نداشتن سکس به‌ خاطر ترس از بارداری راه حل ماجرا نیست و فقط صورت مسئله را پاک می‌کند، اما چگونه می‌توان ترس از سکس را برطرف کرد؟ برای غلبه بر ترس از بارداری ناخواسته باید روش پیشگیری از بارداری مطمئنی را انتخاب نمود.

  • روش‌های فیزیکی پیشگیری از بارداری مانند کاندوم مردانه و زنانه، دیافراگم و کلاهک سرویکس
  • قرص‌های هورمونی که با مصرف آن‌ها دیگر بهانه‌ای برای نداشتن سکس به‌ خاطر ترس از بارداری باقی نمی‌ماند.
  • چسب پیشگیری از بارداری
  • حلقه واژن
  • IUD هم یکی از روش‌های قابل برگشت پیشگیری از بارداری است که اجازه نمی‌دهد ترس از بارداری باعث بی‌میلی به سکس شود.
مشکلات سکس نکردن
برای هر زوجی لازم است که مشکل سکس نکردن را هر چه زودتر حل کنند.

سؤالات متداول شما

در این بخش از مطلب طبق روال همیشه به سؤالات شما در مورد نداشتن سکس و عوارض یا فواید آن پاسخ می‌دهیم.

آیا نداشتن سکس غیرطبیعی است؟

رابطه جنسی بنای ازدواج است. نداشتن سکس بعد از ازدواج نشانه وجود مشکلی در رابطه زناشویی است و آسیب‌های روانی و جسمی زیادی را به‌ دنبال دارد.

نداشتن سکس باعث افسردگی می‌شود؟

این‌طور نیست که نداشتن سکس بلافاصله باعث افسردگی شود، اما افسردگی و تغییر خلق‌وخو یکی از عوارض نداشتن رابطه جنسی در زنان است. هورمون‌های شادی‌آفرین اسپرم مردانه باعث کاهش افسردگی در زنان می‌شوند. از خطرات نداشتن سکس در طولانی‌مدت می‌توان به تضعیف روحیه، احساس ناراحتی و حال روحی بد اشاره کرد که از علل ایجاد افسردگی هستند.

استرس دلیل نداشتن رابطه جنسی است؟

استرس بلای جان روابط جنسی زوج‌ها است. نوسانات خلقی و استرس باعث بی‌میلی جنسی، اختلالات جنسی و نارضایتی جنسی می‌شود. که نتیجه‌شان چیزی نیست به ‌جز نداشتن رابطه جنسی در طولانی‌مدت.

نداشتن رابطه جنسی باعث سرطان پروستات می‌شود؟

بر اساس نتایج مطالعات جدید، هرچقدر میزان انزال مردان بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطان پروستات کمتر می‌شود. این یعنی نداشتن رابطه جنسی باعث سرطان پروستات می‌شود.

نداشتن رابطه جنسی باعث اختلال در عملکرد نعوظ می‌شود؟

شواهد نشان می‌دهند که احتمال اختلال در عملکرد نعوظ در مردانی که کمتر از یک ‌بار در هفته رابطه جنسی دارند دو برابر بیشتر خواهد بود. هرچقدر میزان سکس و رابطه جنسی کمتر باشد، احتمال ریسک اختلال در عملکرد نعوظ بیشتر می‌شود.

اگر یک ماه رابطه جنسی نداشتم چه می‌شود؟

نداشتن سکس برای چند هفته یا حتی یک ماه کاملاً طبیعی و عادی است و نمی‌تواند نشانه مشکل جدی در رابطه زناشویی باشد. گاهی نداشتن رابطه جنسی در طولانی‌مدت بسته به شرایط و خود زوج‌ها می‌تواند فوایدی هم داشته باشد مثل کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی، پرهیز از ترس ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و ترس از بارداری.

چند وقت یک ‌بار باید سکس داشت؟ ( زمان طبیعی یا تعداد دفعات نرمال برای سکس چقدر است؟)

رابطه جنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان عدد و رقم مشخصی را به ‌صورت قطعی برای همه تجویز کرد. میانگین زمان طبیعی رابطه جنسی بین ۳۳ ثانیه تا ۴۴ دقیقه است. این یعنی زمان طبیعی یا تعداد دفعات نرمال برای سکس وجود ندارد و این رقم بسته به نیاز هر زوج فرق می‌کند، اما به ‌طور کلی، داشتن حداقل یک ‌بار رابطه جنسی در هفته می‌تواند طبیعی باشد.

خانم‌ها در چه رده سنی باید سکس منظم داشته باشند؟

ورود به میان‌سالی با یائسگی و تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها همراه است. خشکی واژن هم به ‌واسطه کاهش میزان هورمون‌ها در میان‌سالی میان بانوان شایع است. داشتن سکس و ارضا شدن منظم در میان‌سالی در خانم‌ها برای جلوگیری از مشکلات ثانویه ناشی از تغییرات هورمونی و آتروفی واژن توصیه می‌شود.

داشتن سکس در چه رده سنی از آقایان عوارض دارد؟

داشتن رابطه جنسی مکرر در مردان در سنین بالا، احتمال ریسک حملات قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

سکس نکردن باعث زودانزالی می‌شود؟

معمولاً زود انزالی دلیل بر وجود بیماری زمینه‌ای، ناهنجاری یا مشکلات جسمی نیست، بلکه زود انزالی بیشتر در مردانی دیده می‌شود که تجربه جنسی کافی ندارند یا کسانی که مدت طولانی سکس نداشته‌اند.

آیا دیر سکس کردن معایبی دارد؟

تنگ شدن واژن و نازک شدن بافت‌های درونی واژن یکی از آسیب‌های سکس نکردن است که باعث التهاب، جراحت، زخم یا حتی خونریزی واژن حین سکس می‌شود.

آیا نداشتن رابطه باعث کمر درد می‌شود؟

برخی از مردان یا زنان به‌ خاطر کمر درد از برقراری رابطه جنسی دوری می‌کنند، چرا که به ‌خاطر درد کمری که دارند نمی‌توانند انتظارات طرف مقابل را حین رابطه برآورده کنند، اما سکس نکردن باعث کمر درد نمی‌شود.

آیا نداشتن رابطه باعث سردرد می‌شود؟

برقراری رابطه جنسی باعث می‌شود که هیجان بدن بالا رفته و هورمون‌ کورتیزول بیشتری در بدن ایجاد شود. همین امر گاهی در برخی مردان و زنان باعث ایجاد سردرد جنسی می‌شود. درست است که برقراری رابطه جنسی به ‌نوعی شفابخش است و باعث تسکین دردها می‌شود، اما نداشتن رابطه نمی‌تواند باعث سردرد شود.

آیا نداشتن رابطه باعث درد بیضه می‌شود؟

بیضه اندام جنسی حساس آقایان است که نقش مهمی در رابطه جنسی، نعوظ و تولیدمثل دارد. گاهی برخی مردان پس از سکس احساس درد در بیضه می‌کنند که علل مختلفی دارد مثل تحریک جنسی طولانی‌مدت، عدم تخلیه منی و یا نداشتن رابطه جنسی. سکس نکردن یا جلوگیری از انزال باعث مسدود شدن لوله و کیسه منی می‌شود و نتیجه آن درد در بیضه و انزال دردناک خواهد بود.

بهترین زمان سکس کی است؟

زمان نامناسب هم یکی از مسائلی است که ممکن است در کیفیت و دفعات سکس بین زوجین دخیل باشد. بر اساس تحقیقات بهترین زمان برای داشتن سکس صبح‌ است. در این زمان بدن هر دو زوج شاداب و پرانرژی است و یک سکس خوب می‌تواند شروعی عالی برای یک روز خوب باشد.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

رابطه جنسی از مهم‌ترین ابعاد زندگی زناشویی زوج‌ها محسوب می‌شود که اگر کیفیت لازم را نداشته باشد مشکلات زیادی به‌ وجود می‌آورد. بنابراین باید دلایل سکس نکردن را پیدا کرده و نسبت به درمان آن اقدام کنید، چرا که نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج، زنگ خطری است که نشان می‌دهد کشتی زندگی‌تان دارد به گل می‌نشیند. عوارض نداشتن رابطه جنسی در مردان و زنان تا حدی جدی است که امنیت روانی و سلامت جسم و روحتان را به‌ خطر می‌اندازد، پس تا دیر نشده درباره مشکلاتتان با هم صحبت کنید و به درمانگر متخصص و مجربی مراجعه کنید. بهتر است که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری با متخصص اورولوژی یا دکتر زنان و همچنین سکس تراپیست‌ و روانشناس دکترتو، مشکلات جنسی خود را بهبود بخشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

[ref text=” https://medium.com/real-easy-love
https://www.psychologytoday.com/us/blog/married-and-still-doing-it/201804/6-reasons-why-man-might-say-no-sex
https://blogs.webmd.com/from-our-archives/20060921/top-10-reasons-men-dont-want-sex

New study says sex may be dangerous for older men’s health. Pros disagree


https://www.webmd.com/sex/ss/slideshow-effects-stop-sex
https://flo.health/menstrual-cycle/sex/sexual-health/what-happens-when-you-stop-having-sex
“]

پرسش‌های متداول

رابطه جنسی بنای ازدواج است. نداشتن سکس بعد از ازدواج نشانه وجود مشکلی در رابطه زناشویی است و آسیب‌های روانی و جسمی زیادی را به‌ دنبال دارد.

این‌طور نیست که نداشتن سکس بلافاصله باعث افسردگی شود، اما افسردگی و تغییر خلق‌وخو یکی از عوارض نداشتن رابطه جنسی در زنان است. هورمون‌های شادی‌آفرین اسپرم مردانه باعث کاهش افسردگی در زنان می‌شوند. از خطرات نداشتن سکس در طولانی‌مدت می‌توان به تضعیف روحیه، احساس ناراحتی و حال روحی بد اشاره کرد که از علل ایجاد افسردگی هستند.

استرس بلای جان روابط جنسی زوج‌ها است. نوسانات خلقی و استرس باعث بی‌میلی جنسی، اختلالات جنسی و نارضایتی جنسی می‌شود. که نتیجه‌شان چیزی نیست به ‌جز نداشتن رابطه جنسی در طولانی‌مدت.

زمان نامناسب هم یکی از مسائلی است که ممکن است در کیفیت و دفعات سکس بین زوجین دخیل باشد. بر اساس تحقیقات بهترین زمان برای داشتن سکس صبح‌ است. در این زمان بدن هر دو زوج شاداب و پرانرژی است و یک سکس خوب می‌تواند شروعی عالی برای یک روز خوب باشد.

بیضه اندام جنسی حساس آقایان است که نقش مهمی در رابطه جنسی، نعوظ و تولیدمثل دارد. گاهی برخی مردان پس از سکس احساس درد در بیضه می‌کنند که علل مختلفی دارد مثل تحریک جنسی طولانی‌مدت، عدم تخلیه منی و یا نداشتن رابطه جنسی. سکس نکردن یا جلوگیری از انزال باعث مسدود شدن لوله و کیسه منی می‌شود و نتیجه آن درد در بیضه و انزال دردناک خواهد بود.

برخی از مردان یا زنان به‌ خاطر کمر درد از برقراری رابطه جنسی دوری می‌کنند، چرا که به ‌خاطر درد کمری که دارند نمی‌توانند انتظارات طرف مقابل را حین رابطه برآورده کنند، اما سکس نکردن باعث کمر درد نمی‌شود.

معمولاً زود انزالی دلیل بر وجود بیماری زمینه‌ای، ناهنجاری یا مشکلات جسمی نیست، بلکه زود انزالی بیشتر در مردانی دیده می‌شود که تجربه جنسی کافی ندارند یا کسانی که مدت طولانی سکس نداشته‌اند.

ورود به میان‌سالی با یائسگی و تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها همراه است. خشکی واژن هم به ‌واسطه کاهش میزان هورمون‌ها در میان‌سالی میان بانوان شایع است. داشتن سکس و ارضا شدن منظم در میان‌سالی در خانم‌ها برای جلوگیری از مشکلات ثانویه ناشی از تغییرات هورمونی و آتروفی واژن توصیه می‌شود.

شواهد نشان می‌دهند که احتمال اختلال در عملکرد نعوظ در مردانی که کمتر از یک ‌بار در هفته رابطه جنسی دارند دو برابر بیشتر خواهد بود. هرچقدر میزان سکس و رابطه جنسی کمتر باشد، احتمال ریسک اختلال در عملکرد نعوظ بیشتر می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره نداشتن سکس

  1. بهار گفت:

    سلام خانم ۶۰ ساله هستم از سن ۴۲ سالگی همسرم همخوابی رو تر ک کرده وایک بر هم با من رابطه زنا شویی نداشته اوایل مشکل زیادی نداشتم وتحمل میکردم ولی اکنون زیاد بهش فکر میکنم ونیاز دارم او هم که کلا خونه ش هم از من جدا کرده رفته ولی همچنان زیر عقدشم حرف هم بزنم جواب ناسزا میشنوم محبت بفر مایی راهنمایی کنید برای حل این مشکل چ کار کنم

    1. علی گفت:

      سلام.اقایون‌اگرخانمی‌توزندگیشون‌نبودبرای‌تخلیه‌خودبایدچیکارکنن؟

      1. برزو گفت:

        والا ما هم که زن در زندگیمون هست اصلا تخلیه نمیشیم شما مجردها پیشکش

  2. ناشناس گفت:

    س پدرم به دلیل ازدست دادن مادرم چندساله رابطه جنسی نداشته برای همین کمردردهای شدیدداره اب کمرش زیاد شده چکار باید بکنیم میشه جوابدین شرمنده

  3. آلامتو گفت:

    سلام
    مدت زیادی است رابطه جنسی ندارم با وجود این‌ه متاهل هستم و به دلیل اینکه همسرم در رابطه جنسی بسیار سرد مزاج میباشد و تلاش‌های من بی اثر بود اما الان خودم به شدت از رابطه فراری و متنفر شده آن اما به دلیل نداشتنرابطه درد بسیار بسیار شدیدی در بیضه هایم دارم که قابل تحمل نیست چه کاری باید بکنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      برای برطرف کردن مشکل جنسی و سرد مزاجی بهتره به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید. درد شما ممکنه به علت تخلیه نشدن بیضه ها باشد.
      متخصص روانپزشک

      1. امیر گفت:

        من پسرم قراره بشه ۱۶ سالم خیلی دلم میخاد تجربه کنم سکس رو

        یعنی از بچگیم یه حس شهوت خاصی درونم بود حالا خیلی زیاد

        شده واقعا دارم میترکم رابطه میخام میتونین راهنمایی کنید

  4. سایه تنها گفت:

    سلام خسته نباشید ۳۴ سالمه..سه تا بچه کوچیک دارم..یکساله که شوهرم مارو ترک کرده و رفته…درحال طلاق هستم…بچه هام رو خودم دارم و حتی حضانت دائم بچه هام رو میخام…اما نزدیک به یکسال و نیم هست رابطه جنسی ندارم..و مدام از ذهنم خطور می‌کنه شکمم و کمرم درد میگیره…تندخو شدم..بچه هام رو از عمق وجودم دوست دارم…اما زود عصبانی میشم….آیا این موضوع از عوارض نداشتن رابطه هست..یا شکست زندگی هست و باید به روانپزشک مراجعه کنم…ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      عصبانیت شما میتونه ارتباط زیادی با مشکل روحی شما داشته باشه که بهتره در این خصوص با متخصص روانپزشکی مشورت کنید.
      متخصص اعصاب و روان

    2. اهل کجاید گفت:

      ۸سوالات سلام ۴۲سال وارم هفته ای ۳بارنزدیکی میکنم به اوج لذت هردو میرسیم ولی سیر نمیشم همسرم گیرکرده بنده خدا چه کار کنم ممنون

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        رضایت جنسی طرفین بسیار مهم است
        می توانید با مشورت هم این تعداد را بیشتر کنید

  5. شاهین حمزای گفت:

    سلام دکتر من پسری ۳۳ساله هستم چهار ساله رابطه جنسی نداشتم شدم یه ادم تنبل و غمگین افسرده وبی حوصله زیاد می خوابم چیکار کنم حالم خوب شه

  6. بهنام گفت:

    سلام.پسری ۳۱ساله هستم و تا الان رابطه جنسی رو تجربه نکردم.،ایا مشکلی پیش میاد ،. میشه تا اخر عمر سکس نکرد و سالم موند؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این یک حس طبیعی و ذاتی در وجود انسان است و اگر مشکلات هورمونی نداشته باشید این حس و نیاز در شما ایجاد می شود.

    2. ناشناس گفت:

      ۹حجج

  7. عاطفع گفت:

    سلام دکتر ایا نداشتن سکس تو یه مدت باعث تنگی واژن میشود یا خیر?

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      در افرادی که رابطه جنسی دارند به مرور شیارهای کف واژن یا به اصطلاح علمی روگاها صاف شده و نسبت به واژن غیرمدخوله متفاوت است.

      1. ناشناس گفت:

        سلام چهارساله متاهل هستم و یک فرزند دارم و یک سقط داشتم رابطه عاطفی باهمسرم خوبه ولی رابطه جنسی گرمی ندارم هردو کششی نسبت به این مسله نداریم از طرفی همسرم نگران این هست که رابطه زیاد باعث ضعیف شدن اسپرم شده و در فرزندآوری مشکل ایجاد شود این نگرانی صحت دارد؟ نداشتن رابطه نشانه خیانت همسرهست؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          این موضوع صحت علمی ندارد و رابطه موجب ضعیف شدن اسپرم نمی شود و نقشی در سقط نداشته است. عوامل زیادی در سقط موثر بوده اند. بهتره برای بررسی این مشکل در رابطه جنسی با متخصص روانپزکی مشورت کنید.
          دکتر روانپزشک

      2. رضا گفت:

        با سلام . من هیچ وقت از رابطه جنسی ام لذت نبردم ۴۳ ساله هستم و ۱۳ سال هست که ازدواج کردم‌ ولی حتی در دوره عقد و نامزدی هم این رابطه و سکس برایم ِلذت و جذابیت خاصی نداشت .متاسفانه مجبور هستم برای ارضا شدن با وجود داشتن همسر گاهی خودارضایی کنم. لطفا کمکم کنید.

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          شما نیاز به مراجعه به سکس تراپیست و بررسی حل مشکل خود دارید این جلسات با حضور همسر و جلسات انفرادی صورت می گیرد. بیماری های جسمی و روحی شما بررسی و درمان صورت می گیرد. از این لینک نوبت بگیرید.
          روانپزشک خوب

      3. حجت گفت:

        سلام دکتر من ۳۲سالمه شش سال هست که ازدواج کردم من کلأ پسری خون گرم هستم وبرعکس همسرم سرد مزاج هست البته اوایل ازدواجمون خوب بود بعدش دیگه کم کم سرد شد الأن دیگه هیچ میلی به رابطه نداره ومجبورمیشم هرشب به زور بخوابونمش وبُکُنمش به نظر شما مشکل همسرمن چی هست

    2. ناشناس گفت:

      سلام آقای دکتر من ۲۸سالمه ۶ساله ازهمسرم جداشدم وهیچ رابطه ای نداشتم تاالان افسردگی گرفتم دچارزود فراموشی گرفتم همش استرس واعصبانیت رودارم به بنظرت چیکاربایدانجام داد

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        مشکلات شما مربوط به افسردگی و شکست روحی شما می باشد. بهتره برای درمان بیماری روح که از جسم نیز مهمتر است به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید.
        متخصص روانپزشک

    3. مجید گفت:

      بله نداشتن سکس باعث تنگی واژن میشه وتو روح وروان تاثیر داره

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        بله دقیقا
        تندرست باشیذ

  8. Ali گفت:

    سلام و درود
    آقا هستم (مجرد)
    آیا بیماری قلبی در سن ۲۵ سالگی میتواند دلیلش نداشتن رابطه جنسی باشد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این موضوع صحت علمی ندارد. فاکتورهای ژنتیکی در این عامل قوی تر است.

  9. 🧠🧠🧠 گفت:

    سلام مطالب خوبی بودولی میخام بدونم سکس نکردن باعث دردرگ درالت تناسلی مردمیشود؟؟

  10. پیشواز ایرانسل گفت:

    ممنون از مطلب بسیار خوبتون بسیار کامل بود و من جواب سوالم و گرفتم خسته نباشید