ژنیکوماستی (بزرگی سینه در مردان) و چالش های آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ژنیکوماستی به معنی بزرگی سینه آقایان است. معمولا مشکلات هورمونی و تغییر سطح استروژن و تستوسترون باعث بروز این مشکل می‌شود. افراد در سنین مختلف ممکن است به آن دچار شوند. اما بیشتر در نوجوانان این عارضه دیده می‌شود. مصرف برخی داروها و بیماری‌ها هم در آن تاثیر دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
ژنیکوماستی

ژنیکوماستی وضعیتی است که در آقایان و پسران دیده شده و سینه‌ها بیش از حد بزرگ می‌شوند. ممکن است رشد سینه‌ها ناهموار باشد. در برخی افراد فقط یک سینه بزرگ شده و در برخی دیگر هر دو سینه بزرگ می‌شوند. این مشکل بیشتر در نوجوانان و در سن بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی ظاهر می‌شود. اما گاهی ممکن است نوزادان یا افراد مسن هم با بزرگی سینه مواجه شوند. اگر شما هم جز افرادی هستید که از این موضوع رنج می‌برید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که بزرگی سینه در مردان چیست؟ چه علائمی دارد؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ علت بروز این مشکل چیست؟ چگونه می‌توان درمان کرد و در صورت درمان نشدن چه مشکلاتی در پی خواهد داشت؟

برای بررسی علت و راه های درمان ژنیکوماستی مقاله بسیار وجود دارد. تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده است. بهتر است برای اطلاع از آخرین روش‌های درمان به متخصص غدد، جراحی زیبایی یا جراح پستان مراجعه کنید و تمامی سوالات خود را از پزشک بپرسید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشک وجود دارد.

ژنیکوماستی چیست؟

بیماری ژنیکوماستی وضعیتی است که بافت غده سینه مردان بیش از حد رشد کرده و سینه‌ها بزرگ می‌شوند. این بیماری ممکن است یک سینه یا هر دو سینه را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات نیز بافت سینه ناهموار می‌شود. این بیماری در میان مردان شایع است و ممکن است افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع شایع‌ترین اختلال پستان در مردان این بیماری است.

علل مختلفی برای بیماری ژنیکوماستی وجود دارد. اما معمولا مشکلات هورمونی باعث بزرگ شدن سینه در مردان می‌شوند. گاهی ممکن است بیماری ژنیکوماستی با علائمی مانند رشد به اندازه دکمه زیر نوک پستان احساس کنید و گاهی شبیه به توده سینه است.

متن انگلیسی:
Gynecomastia is the most common male breast disorder. It affects between 50 to 65% of boys and men worldwide
ترجمه متن:
ژنیکوماستی شایع‌ترین اختلال پستان مردانه است. این بیماری بین ۵۰ تا ۶۵ درصد از پسران و مردان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

my.clevelandclinic

معنی ژنیکوماستی چیست؟ – ژنیکوماستی یعنی چی؟

پدیده ژنیکوماستی به معنی بزرگی سینه در مردان است. این اصطلاح از دو واژه یونانی gynec (زنانه) و mastos (سینه) ایجاد شده است.

توده ژنیکوماستی چیست؟

توده ژنیکوماستی مربوط به بزرگ شدن بافت غده سینه است. اختلالات هورمونی باعث بروز این مشکل در برخی آقایان می‌شود.

ژنیکوماستی مردان – ژنیکوماستی آقایان

ژنیکوماستی مردانه همان بزرگی سینه در آقایان است. معمولا علت آن مشکلات هورمونی است. گاهی ممکن است در زنان هم علائم شبه ژنیکوماستی مشاهده شود. این مورد نادر بوده و معمولا مربوط به فیبروکیستیک خوش خیم است.

ژنیکوماستی باعث بزرگی سینه مردان شده و گاهی نیاز به درمان دارد.
ژنیکوماستی باعث بزرگی سینه مردان شده و گاهی نیاز به درمان دارد.

درجات ژنیکوماستی

ژنیکوماستی درجات مختلفی دارد. پزشک با توجه به مرحله بیماری گزینه درمانی را انتخاب می‌کند. درجات آن به شرح زیر هستند.

۱. ژنیکوماستی خفیف

درجه اول و دوم ژنیکوماستی خفیف هستند. در درجه اول سینه‌ها بزرگ می‌شود، اما پوست اضافی ندارد. سینه‌ها از زیر لباس مشخص نیستند. اطراف نوک پستان کمی پف کرده و مخروطی می‌شود. درمان در این مرحله با موفقیت خیلی بالایی همراه است.

در درجه دوم سینه‌های کمی بزرگ‌تر شده، اما باز هم پوست اضافی وجود ندارد. در این مرحله تورم در سراسر سینه پخش می‌شود. اگر شخص لباس گشاد بپوشد، بزرگی سینه دیده نمی‌شود. در این مرحله ممکن است لیپوساکشن همراه با برداشتن غده انجام شود.

۲. ژنیکوماستی شدید

در ژنیکوماستی شدید سینه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند. گرید ۳ و ۴ این بیماری شدیدتر هستند. در مرحله سوم سینه‌ها بزرگ شده و کمی پوست اضافی دارد. به همین دلیل سینه افتاده می‌شود. عرض سینه هم افزایش پیدا کرده و با وجود پوشیدن لباس گشاد، افتادگی سینه‌ها مشخص می‌شود.

در مرحله چهار بیماری سینه‌ها کاملا بزرگ شده و افتادگی آن شبیه به سینه زنان است. سینه‌ها به قدری بزرگ هستند که از زیر لباس شبیه به سینه زن دیده می‌شوند. تنها راه درمان آن لیپوساکشن و برداشتن بافت غده سینه است.

ژنیکوماستی چند گرید دارد؟

ژنیکوماستی همان‌طور که توضیح دادیم، چهار گرید دارد. دو گرید اول خفیف بوده و معمولا از زیر لباس دیده نمی‌شوند. اما گرید سه و چهار بیماری شدید بوده و سینه دچار افتادگی می‌شود.

ژنیکوماستی یک طرفه چیست؟

معمولا در این بیماری هر دو سینه بزرگ می‌شود. اما در تعداد کمی از افراد (حدود ۵ تا ۱۰٪) این عارضه یک طرفه یا نامتقارن است. ژنیکوماستی یک طرفه هم بیماری خوش خیم بوده و علت، تشخیص و راه درمان آن فرقی با بزرگی سینه دو طرفه ندارد.

ژنیکوماستی کاذب چیست؟

ژنیکوماستی کاذب یا شبه ژنیکوماستی به دلیل افزایش بافت چربی ایجاد می‌شود و ارتباطی با افزایش میزان بافت غده سینه ندارد. ممکن است اضافه وزن باعث بروز این مشکل شود.

علائم ژنیکوماستی

پدیده ژنیکوماستی بیشتر در میان نوجوانان دیده می‌شود. این بیماری می‌تواند یک سینه یا هر دو سینه را تحت تاثیر قرار دهد. این بافت به صورت توده یا بافت چربی در زیر پستان احساس می‌شود. معمولا مردان به جزء بزرگ شدن سینه علامت دیگری ندارند. اما گاهی ممکن است علائم زیر ظاهر شود.

  • معمولا سینه‌ها به صورت ناهموار بزرگ می‌شوند.
  • گاهی به‌ویژه در نوجوانان دردناک است.
  • بافت سینه متورم می‌شود.
  • حساسیت سینه ها افزایش پیدا می‌کند.
  • نوک پستان با مالش به لباس حساس می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر سینه های شما برای مدت طولانی بزرگتر از حد طبیعی شده است، درد یا حساسیت دارید و ترشحاتی از نوک سینه خارج می‌شود، حتما باید برای بررسی دقیق علائم به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید برای حل این مشکل از متخصص غدد و متابولیسم، جراح زیبایی یا جراح پستان وقت بگیرید. از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک وجود دارد.

سینه‌هات بزرگ شده و روی اعتمادبه‌نفست تاثیر منفی گذاشته؟

همین حالا با پزشک مشورت کن.

علت ژنیکوماستی

علت بروز بیماری ژنیکوماستی تغییرات هورمونی است. زمانی که هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) نسبت به هورمون استروژن (هورمون زنانه) کمتر تولید می‌شود، این علامت به وجود می‌آید. شرایط مختلفی وجود دارد که باعث مسدود شدن ترشح تستوسترون، کاهش تولید آن یا افزایش تولید هورمون استروژن می‌شوند. علل ژنیکوماستی و اختلالات هورمونی عبارتند از:

  • نوزادان پسر ممکن است به دلیل اثر هورمون استروژن مادر با سینه‌های بزرگ به دنیا بیایند. معمولا این وضعیت دو تا سه هفته بعد از تولد برطرف می‌شود.
  • در سن بلوغ این مشکل شایع است. تغییرات هورمونی باعث متورم شدن بافت سینه می‌شود. معمولا این حالت بدون درمان برطرف می‌شود.
  • در بزرگسالان (به‌ویژه ۵۰ تا ۸۰ ساله) ممکن است این مشکل ایجاد شود. علت آن مشخص نیست.
  • برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی، آنتی بیوتیک، شیمی درمانی، داروهای سرطان پروستات و داروهای قلب و عروق ممکن است این عارضه را ایجاد کنند.
  • داروهای غیر قانونی و مواد مخدر مانند استروئیدهای آنابولیک، هروئین و ماری جوانا هم ممکن است باعث ژنیکوماستی شوند.
  • روغن‌های گیاهی مانند روغن درخت چای یا اسطوخودوس در شامپوها و لوسیون‌ها با ژنیکوماستی مرتبط است.

برخی بیماری‌ها نیز ممکن است با بزرگی سینه مردان ارتباط داشته باشند. از جمله:

  • بیماری کلیوی و درمان دیالیز
  • بیماری کبدی (نارسایی کبد و سیروز کبدی)
  • سرطان ریه
  • سرطان بیضه
  • تومور غده هیپوفیز
  • تومور غدد فوق کلیوی
  • اختلالات مادرزادی مانند سندرم کلاین فلتر
  • اختلالات تیروئید
  • جراحت و تروما
  • چاقی

بدنسازان و ژنیکوماستی

برخی از ورزشکاران ممکن است دچار این عارضه شوند. علت آن مصرف استروئید آنابولیک است. برای حل این مشکل باید داروهای ضد استروژن تجویز شود.

ژنیکوماستی در بلوغ

پدیده ژنیکوماستی معمولا در نوجوانان در سنین بلوغ دیده می‌شود. در این سنین به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است میزان ترشح هورمون تستوسترون کمتر از حالت معمول باشد یا میزان تولید هورمون استروژن بیش از حد افزایش پیدا کند. معمولا این شرایط بدون نیاز به درمان برطرف می‌شود.

ژنیکوماستی چاقی

در برخی آقایان ممکن است چاقی باعث پدیده ژنیکوماستی شود. زیرا چاقی می‌تواند روی سطح استروژن تاثیر بگذارد. البته گاهی هم تنها افزایش توده چربی سینه علت بزرگ شدن آنها است و ارتباطی با ژنیکوماستی ندارد.

گاهی ممکن است چاقی روی سطح استروژن تاثیر بگذارد و از طرفی بافت چربی سینه هم افزایش پیدا کند.
گاهی ممکن است چاقی روی سطح استروژن تاثیر بگذارد و از طرفی بافت چربی سینه هم افزایش پیدا کند.

ژنیکوماستی چربی

در افراد چاق به دلیل افزایش بافت چربی سینه‌ها بزرگ‌تر دیده می‌شوند. به این وضعیت شبه ژنیکوماستی یا ژنیکوماستی چرب می‌گویند. گاهی با رژیم و ورزش می‌توان کاهش وزن داشت و میزان چربی سینه کمتر می‌شود. اما در برخی مواقع کاهش وزن هم تاثیر زیادی نداشته و چربی این ناحیه کم نمی‌شود. در این شرایط ممکن است پزشک برای رفع چربی ژنیکوماستی لیپوساکشن را پیشنهاد دهد.

ژنیکوماستی تیروئید

گاهی ممکن است اختلالات تیروئید علت بزرگی سینه مردان باشند. در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید سطح استروژن نسبت به آندروژن افزایش پیدا کرده و علائم ژنیکوماستی ممکن است ظاهر شود. اگر پرکاری تیروئید تشخیص داده شده و درمان شود، به مرور بزرگی سینه هم برطرف خواهد شد.

سن ژنیکوماستی

بیماری ژنیکوماستی ممکن است در هر سنی ایجاد شود. در دوران بلوغ پسران به علت تغییرات هورمونی این مشکل شایع است. اما معمولا نیازی به درمان نداشته و حدود ۶ ماه تا ۲ سال بعد از بین می‌رود. در نوزادان پسر نیز ممکن است به علت تاثیر استروژن مادر سینه‌ها بزرگ شود که به‌مرور سینه‌های نوزاد کوچک می‌شوند.

در برخی بزرگسالان نیز بزرگ شدن سینه ها دیده می‌شود. حدود ۲۴ تا ۶۵٪ از بزرگسالان در سنین ۵۰ تا ۸۰ سال با این مشکل درگیر هستند.

تصاویر ژنیکوماستی

در تصویر زیر می‌توانید پدیده ژنیکوماستی در مردان را مشاهده کنید. این مشکل باعث تورم و بزرگ شدن بافت سینه در آقایان می‌شود.

در پدیده ژنیکوماستی سینه‌ها بزرگ شده و شبیه به سینه زنان است.
در پدیده ژنیکوماستی سینه‌ها بزرگ شده و شبیه به سینه زنان است.

تشخیص ژنیکوماستی

برای تشخیص ژنیکوماستی باید علائم شما بررسی شود. پزشک بافت سینه، شکم و اندام تناسلی را بررسی می‌کند. در این شرایط برای تشخیص علت این بیماری و رد سرطان سینه احتمالا آزمایش‌های زیر تجویز می‌شود.

  • آزمایش خون از جمله آزمایش عملکرد کبد و آزمایش‌های هورمونی انجام می‌شود.
  • آزمایش ادرار
  • ماموگرافی
  • سی تی اسکن
  • سونوگرافی بیضه
  • بیوپسی بافتی

برخی شرایط علائم مشابه بیماری ژنیکوماستی دارند و باید برای رد آنها آزمایش انجام شود. سرطان سینه و آبسه سینه (عفونت بافت سینه) هم می‌توانند باعث تورم شوند. البته سرطان سینه در مردان نادر است. در برخی مردان به‌ویژه افراد چاق نیز ممکن است چربی سینه افزایش پیدا کند و سینه بزرگ دیده شود.

اندازه گیری ژنیکوماستی

بافت غده سینه در مردان باید کمتر از ۲ سانتی‌متر باشد. اگر بافت قابل لمس بزرگتر از ۲ سانتی‌متر باشد، شخص دچار ژنیکوماستی است.

درمان ژنیکوماستی – درمان بزرگی سینه در مردان

در بیشتر مواقع بیماری ژنیکوماستی نیازی به درمان ندارد و بعد از مدتی بدون درمان خود به خود برطرف می‌شود. اما اگر پزشک تشخیص دهد که بیماری زمینه‌ای علت بروز این مشکل است، باید این بیماری درمان شود. به عنوان مثال سیروز کبدی یا اختلالات تیروئید می‌توانند علت این بیماری باشند و باید درمان شوند.

اگر مصرف دارویی خاص علت بزرگی سینه باشد، پزشک دارو را قطع کرده و داروی دیگری را جایگزین می‌کند تا مشکل برطرف شود.

در نوجوانان اصلی‌ترین دلیل تغییرات هورمونی مربوط به بلوغ است. پزشک ممکن است هر ۳ تا ۶ ماه یک بار وضعیت سینه‌ها را بررسی کند. معمولا در کمتر از دو سال مشکل برطرف شده و سینه‌ها به اندازه طبیعی می‌رسند. اگر مشکل برطرف نشود یا با درد و حساسیت همراه باشد، اقدامات درمانی انجام می‌شود.

۱. داروی ژنیکوماستی

یکی از روش های درمان متداول برای ژنیکوماستی هورمون درمانی است. این درمان به رفع اختلالات هورمونی کمک می‌کند.

گاهی هم ممکن است از داروهای مربوط به درمان سرطان سینه برای درمان بزرگی سینه مردان استفاده شود. این داروها توسط سازمان غذا و دارو تایید شده‌اند. اما باید بدانید که برای درمان ژنیکوماستی تاییدی دریافت نکرده‌اند. برخی از آنها عبارتند از:

  • تاموکسیفن
  • مهارکننده‌های آروماتوز مانند آناستروزول

قرص برای درمان ژنیکوماستی

معمولا برای این افراد به‌ویژه نوجوانان داروی تاموکسیفن یا رالوکسیفن تجویز می‌شود. قرص تستوسترون در کاهش سایز سینه تاثیر زیادی دارد.

ژنیکوماستی هورمون

برای رفع ژنیکوماستی هورمونی در اولین قدم هورمون درمانی پیشنهاد می‌شود. اگر این روش جواب ندهد، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌کند.

۲. عمل ژنیکوماستی چیست؟

اگر طی معاینات منظم سینه کوچک نشود یا انواع داروها روی ژنیکوماستی تاثیری نداشته باشند، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد. برای عمل ژنیکوماستی ممکن است پزشک از دو گزینه زیر استفاده کند.

  • لیپوساکشن: در این روش جراحی چربی پستان خارج می‌شود و روی بافت غده پستان تغییری نمی‌کند.
  • ماستکتومی: این جراحی کم تهاجمی و با برش‌های کوچک است. زمان بهبودی آن هم کوتاه است. در این روش بافت غده پستان برداشته می‌شود.

متن انگلیسی:
Excision techniques are recommended where glandular breast tissue or excess skin must be removed to correct gynecomastia. Excision also is necessary if the areola will be reduced or the nipple will be repositioned to a more natural male contour. Incision patterns vary depending on the specific conditions and surgical preference
ترجمه متن:
برای اصلاح ژنیکوماستی، تکنیک‌های اکسیزیون توصیه می‌شود که در آن بافت غده سینه یا پوست اضافی باید برداشته شود. همچنین برای اینکه ناحیه آرئول کاهش یابد یا نوک پستان به شکل طبیعی‌تری در موقعیت مردانه قرار گیرد، برش ضروری است. الگوهای برش بسته به شرایط خاص و ترجیح جراحی متفاوت است.

plasticsurgery
در برخی مواقع تنها راه درمان بزرگی سینه مردان عمل جراحی است.
در برخی مواقع تنها راه درمان بزرگی سینه مردان عمل جراحی است.

۳. ساکشن برای رفع ژنیکوماستی

یکی از متداول‌ترین روش‌های کوچک کردن سینه مردان ساکشن سینه است. در این روش بافت چربی برداشته می‌شود. ممکن است پزشک همراه با این عمل بافت غده سینه را هم بردارد.

۴. لیزر برای رفع ژنیکوماستی

از لیزر لیپولیز هم می‌توان برای درمان بزرگی سینه مردان استفاده کرد. این روش دائمی است و با استفاده از لیزر حدود ۸۵٪ از بافت غده سینه و بافت چربی از بین می‌رود. این روش کم تهاجمی بوده و جز تکنیک‌های جدید محسوب می‌شود.

۵. تغذیه ژنیکوماستی

تغذیه در اختلالات هورمونی تاثیری زیادی دارد. اگر مبتلا به ژنیکوماستی هستید، باید در برنامه غذایی خود موارد زیر را لحاظ کنید. در جدول زیر می‌توانید مواد غذایی توصیه شده و ممنوعه را مشاهده کنید.

مواد غذایی مفید برای بیماری ژنیکوماستیمواد غذایی مضر برای بیماری ژنیکوماستی
روغن ماهیالکل جلوی دفع استروژن اضافی را در کبد می‌گیرد.
مواد غذایی حاوی روی مانند بادام هندی، کشمش و نخودسویا شکل گیاهی استروژن است.
مواد غذایی غنی از ویتامین E مانند تخمه آفتاب گردان، بادام و فلفل دلمه‌ای قرمزغذاهای فراوری شده
خار مریم به عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند.چغندر
مواد غذایی غنی از ویتامین D مانند قارچ و مکمل‌های لبنیغذاهای منجمد
سبزیجات با برگ سبز به دلیل خاصیت ضد التهابیغذاهای سرخ شده
انواع میوه 
مواد غذایی مفید و مضر برای بزرگی سینه آقایان

۶. درمان ژنیکوماستی با ورزش

گاهی می‌توان با ورزش این عارضه را درمان کرد. البته اگر علت بزرگی سینه آقایان رشد بافت غده سینه باشد، معمولا ورزش بی‌اثر می‌شود. اما اگر بافت چربی باعث بزرگی سینه باشد، با ورزش و سوزاندن کالری می‌توان به کاهش چربی سینه کمک کرد.

متن انگلیسی:
performing chest exercises can increase the mass of the pectoral muscles, which can help develop a more chiseled chest appearance provided your body fat levels are sufficiently low. However, most bodybuilders with gynecomastia already perform chest exercises and have substantial amounts of pectoral muscle
ترجمه متن:
انجام تمرینات قفسه سینه می‌تواند توده ماهیچه‌های سینه را افزایش دهد و به ایجاد ظاهر تراشیده سینه کمک کند، مشروط بر اینکه سطح چربی بدن شما به اندازه کافی پایین باشد. اکثر بدنسازان مبتلا به ژنیکوماستی در حال حاضر تمرینات قفسه سینه را انجام می‌دهند و مقادیر قابل توجهی از عضلات سینه‌ای دارند.

healthline

۷. درمان خانگی ژنیکوماستی

برخی درمان های خانگی ممکن است به کوچک شدن سینه آقایان کمک کند. البته بهتر است قبل هر درمانی با پزشک صحبت کنید. برخی از این گزینه‌ها عبارتند از:

  • کمپرس سرد: اگر حساسیت و درد دارید، کمپرس سرد به انقباض عصب کمک کرده و تورم سینه کاهش پیدا می‌کند.
  • روغن ماهی: مکمل روغن ماهی به افزایش تستوسترون در بدن کمک می‌کند.
  • زردچوبه: زردچوبه به افزایش تستوسترون کمک کرده و برای کبد مفید است.
  • ورزش و تمریناتی مانند دوی سرعت، پلانک و پرس نیمکت به کاهش تورم سینه کمک می‌کنند.
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی را قطع کنید.
  • مصرف استروئیدها را قطع کنید.

۸. طب اسلامی و سنتی در درمان ژنیکوماستی

در طب اسلامی و سنتی برای کاهش سایز سینه مردان و درمان ژنیکوماستی مصرف مواد غذایی زیر توصیه می‌شود.

  • انواع میوه‌ها و سبزی‌های حاوی فیبر
  • غذاهای دریایی سرشار از امگا ۳ مانند قزل‌آلا و سالمون
  • دمنوش گل ساعتی
  • خارشتر
  • ریشه گیاه پنجه شیطان
  • گل گاو زبان
  • دانه کتان
  • شبدر قرمز
  • گیاه قاصدک
  • گیاه خارخاسک
  • چای سبز
  • حمام نمک برای سم‌زدایی بدن و تعادل هورمون‌ها

پزشک ژنیکوماستی – ژنیکوماستی دکتر

ژنیکوماستی به علت تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. به همین دلیل برای درمان آن باید ابتدا به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. در صورت نیاز به جراحی پزشک شما را به جراح زیبایی یا جراح پستان ارجاع می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین وجود دارد.

ژنیکوماستی کلافه‌ت کرده و دنبال درمان قطعی هستی؟ با متخصص مشورت کن.

لباس برای کسانی که به ژنیکوماستی مبتلا هستند.

لباس مناسب برای ژنیکوماستی روشی درمانی نیست و فقط ظاهر بدن را بهتر نشان می‌دهد. به این لباس جلیقه ژنیکوماستی یا چسب قفسه سینه می‌گویند. برخی از آنها فقط قسمت سینه را می‌پوشانند و برخی دیگر بلندتر هستند. جنس لباس باید نخی یا میکروفیبر باشد. جلیقه‌های پلی‌استری پوست را اذیت می‌کنند.

خطرات ژنیکوماستی – عوارض ژنیکوماستی در مردان

احتمالا اولین سوال افراد مبتلا به این عارضه این است که عوارض ژنیکوماستی چیست؟ ضررهای ژنیکوماستی برای جسم بسیار کم است و معمولا مشکل جسمی ایجاد نمی‌کند. اما این عارضه به دلیل تغییرات ظاهری معمولا مشکلات عاطفی و روانی به وجود می‌آورد.

عوارض بیماری ژنیکوماستی محدود است. اما برخی مطالعات نشانه می‌دهد که ریسک ابتلا به سرطان سینه در این مردان بیشتر از افراد دیگر است.

مشکل ژنیکوماستی اضطراب، ناراحتی روانی، مشکلات اجتماعی و ترس از سرطان سینه است. به همین دلیل بسیاری از این افراد سریعا به دنبال روش‌های درمان مانند عمل جراحی هستند تا خطر ژنیکوماستی کاهش پیدا کند.

ژنیکوماستی ناباروری

عدم تعادل هورمونی باعث اختلال در ترشح هورمون تستوسترون می‌شود. در این وضعیت سینه های مرد بزرگ شده و نیاز به درمان دارد. اگر شخص مبتلا به سندروم کلاین فلتر باشد، ژنیکوماستی و هیپوگنادیسم هم‌زمان اتفاق میفتد. هیپوگنادیسم وضعیتی است که عملکرد غدد جنسی (بیضه‌ها) و هورمون‌های جنسی کاهش پیدا می‌کند. در این افراد احتمال ناباروری وجود دارد.

افسردگی ژنیکوماستی

این عارضه باعث نارضایتی از ظاهر بدن به‌ویژه در پسران نوجوان و جوان می‌شود. این افراد معمولا فقط لباس‌های گشاد می‌پوشند و از شنا بدون لباس می‌ترسند. اضطراب اجتماعی در این افراد زیاد دیده شده و باعث افسردگی، انزوای عاطفی و استرس می‌شود.

ژنیکوماستی و سرطان

معمولا ژنیکوماستی ارتباطی با سرطان سینه ندارد. آمار سرطان سینه در مردان بسیار پایین است. اما گاهی ممکن است پزشک برای اطمینان تست تشخیص سرطان سینه را تجویز کند. زیرا برخی مطالعات نشان می‌دهد که آمار سرطان سینه در این افراد بیشتر است.

آیا ژنیکوماستی برگشت پذیر است؟ – برگشت ژنیکوماستی

اگر علت این عارضه بیماری زمینه‌ای یا مصرف دارو باشد، می‌توان با درمان بیماری یا قطع مصرف دارو آن را درمان کرد. اما گاهی ممکن است بعد از جراحی ژنیکوماستی این عارضه دوباره عود کند. بهتر است در مورد برگشت ژنیکوماستی با پزشک خود مشاوره داشته باشید.

پزشک غدد ممکن است برای جراحی ژنیکوماستی شما را به جراح زیبایی ارجاع دهد.
پزشک غدد ممکن است برای جراحی ژنیکوماستی شما را به جراح زیبایی ارجاع دهد.

پیشگیری از ژنیکوماستی – جلوگیری از ژنیکوماستی

در بسیاری از موارد نمی‌توان از ژنیکوماستی جلوگیری کرد. اما چند عامل قابل کنترل وجود دارد که احتمال بزرگ شدن سینه در مردان را کاهش می‌دهند. از جمله:

  • از مواد مخدر دوری کنید. موادی مانند ماری جوانا، هروئین و آمفتامین‌ها ممکن است باعث بزرگی سینه آقایان شوند.
  • از مصرف الکل اجتناب کنید. مصرف زیاد الکل و شراب باعث ژنیکوماستی می‌شود.

غدد ژنیکوماستی – غده ژنیکوماستی

عدم تعادل هورمون‌های استروژن و تستوسترون در بدن آقایان باعث می‌شود که مقدار بافت غده سینه افزایش پیدا کند. به همین دلیل برای درمان آن باید بافت غده سینه برداشته شود تا ژنیکوماستی غده برطرف شود.

ژنیکوماستی غدد لنفاوی

در ژنیکوماستی بافت غده سینه رشد کرده و بزرگ می‌شود. اما لنفوم پستان توده بدخیم است که در تصویربرداری مشابه ژنیکوماستی دیده می‌شود. اگر سینه بزرگ و حساس شده باشد و غدد لنفاوی سفت شده باشد، پزشک باید دقیق‌تر بررسی کند. ژنیکوماستی یک طرفه یا لنفادنوپاتی زیر بغل معمولا به علت شرایط خوش خیم مانند هیپرپلازی واکنشی، عفونت یا گرانولوماتوز ایجاد می‌شود. غدد لنفاوی بدخیم نیز ممکن است به علت لنفوم، بیماری متاستاتیک ناشی از سرطان سینه، ریه، ملانوم یا سرطان سلول سنگ‌فرشی ایجاد شود.

تفاوت ژنیکوماستی با سرطان

ژنیکوماستی غده خوش خیم بوده و فقط به دلیل رشد غده سینه ایجاد می‌شود. اما سرطان غده بدخیم بوده و می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. خوشبختانه ژنیکوماستی هیچ عوارض جدی ندارد.

تفاوت ژنیکوماستی با چربی

در ژنیکوماستی به دلیل تغییرات هورمونی بافت غده سینه بزرگ شده و با درمان مشکلات هورمونی می‌توان آن را درمان کرد. اما چربی به علت چاقی و اضافه وزن ایجاد شده و سینه به دلیل افزایش بافت چربی رشد می‌کند.

آیا ژنیکوماستی معافیت دارد؟

ژنیکوماستی در قوانین مربوط به سربازی جز بیماری‌های غدد مترشحه داخلی و در شرایطی باعث معافیت دائم می‌شود. در ژنیکوماستی شدید با گرید بالای ۳ می‌توان برای معافیت سربازی اقدام کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در مردان مشکلی شایع است که بیشتر در نوجوانان دیده می‌شود. افزایش هورمون استروژن (هورمون زنانه) یا کاهش هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) باعث بروز این مشکل می‌شود. گاهی ممکن است این اختلال هورمونی به دلیل بیماری یا مصرف دارویی خاص در مردان بزرگسال هم مشاهده شود. در نوزادان پسر نیز به دلیل تاثیر هورمون استروژن مادر ممکن است در چند ماه اول بعد از تولد بزرگی سینه مشاهده شود.

معمولا این بیماری بدون درمان برطرف می‌شود. اما اگر طی مدت زمانی سینه کوچک نشود یا دردناک شود، نیاز به مداخله درمانی است. اولین قدم درمان هورمون درمانی و استفاده از داروهای سرطان سینه است. این داروها به کوچک شدن سینه کمک می‌کنند. اگر این روش تاثیری نداشته باشد، پزشک برای کوچک شدن سینه‌ها جراحی ژنیکوماستی را پیشنهاد می‌دهد.

درصورتی‌که دچار بیماری ژنیکوماستی هستید، باید برای تشخیص و درمان این بیماری به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. ممکن است پزشک شما را به جراح زیبایی یا جراح پستان ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص غدد و متابولیسم و مشاوره آنلاین جراح زیبایی وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

مانند هر جراحی دیگری این عمل خطراتی مانند واکنش به بیهوشی، خونریزی، لخته شدن خون و عفونت دارد. در صورت تجربه پایین جراح ممکن است سینه‌ها متقارن نشوند و سینه آن‌طور که باید فرم نگیرد.

این بیماری معمولا عوارض جدی ندارد. البته ریسک ابتلا به سرطان سینه در این مردان بالاتر از افراد عادی است. بیشترین مشکل ژنیکوماستی مربوط به مشکلات روانی و نارضایتی از اندام است.

ژنیکوماستی مردان مشکلی شایع است که بیشتر در نوجوانان دیده می‌شود. در این وضعیت سینه ها بزرگتر از حد طبیعی هستند.

اگر سینه‌های شما بزرگتر از حد معمول است یا علائمی مانند احساس وجود توده یا درد در سینه دارید، باید برای تشخیص ژنیکوماستی به پزشک مراجعه کنید.

بله در برخی مواقع بعد از جراحی امکان بازگشت ژنیکوماستی وجود دارد.

معمولا این مشکل نیازی به درمان ندارد. در نوزادان و نوجوانان پس از مدتی این حالت از بین می‌رود. اما گاهی این مشکل بعد از نظارت‌های منظم از بین نرفته و باید درمان آغاز شود. در اولین قدم درمان از داروهای هورمون درمانی استفاده می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ژنیکوماستی

  1. ناشناس گفت:

    سلام من ۱۵ سالمه و نوک سینه باد کرده و هردو سینه به طرف دست مایل شده اند و هنگام فشار دادن درد احساس میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال ژینکو ماستی (در اقایان) وجود دارد
      که ناشی از اختلالات هورمومونی است
      در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید

    2. ناشناس گفت:

      سلام من پسرم سینه هاش بزرگ بود بردم دکتر آزمایش دادم گفته هومونه مردانه کم دارد چه کنم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        نیاز به داروی تستسترون دارید
        ولی با نظر و تعیین دپز مصرفی بوسیله متخصص

  2. . گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه و از سن ۱۳ سالگی سینه هام شروع کرد به بزگ شدن بخواطر وزن بالا الانم نه درد داره ونه چیری از سینم بیرون میاد من برای خوب شدن سینم باید چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر برجستگی سینه تان بزرگ است اختلال هورمونی دارید
      ابتدا باید هورمون تان چک شود
      ممکن است در اینده درد و ترشحات اضافه شود

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  3. . گفت:

    سلام من نه دردی دارم ونه ترشعاتی من برای خوب شدن چه کار باید بکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر برجستگی سینه تان بزرگ است اختلال هورمونی دارید
      ابتدا باید هورمون تان چک شود
      ممکن است در اینده درد و ترشحات اضافه شود

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  4. ناشناس گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه و از ۱۳ سالگی این مشکل برام پیش اومده و نه دردی احساس میکنم ونه چیزی ترشعاتی وجود دارد من برای خوب شدن باید چه کار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر برجستگی سینه تان بزرگ است اختلال هورمونی دارید
      ابتدا باید هورمون تان چک شود
      ممکن است در اینده درد و ترشحات اضافه شود

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  5. ناشناس گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه و از سن ۱۳ سالگی سینه هام شروع کرد به بزگ شدن بخواطر وزن بالا الانم نه درد داره ونه چیری از سینم بیرون میاد من برای خوب شدن سینم باید چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر برجستگی سینه تان بزرگ است اختلال هورمونی دارید
      ابتدا باید هورمون تان چک شود
      ممکن است در اینده درد و ترشحات اضافه شود

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  6. ناشناس گفت:

    سلام من سینه هام عادیه اما هر وقت دست به سینه م میزنم کمی فشارش میدم درد میکنه چه کار کنم ۱۴ سالمه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام بعلت تغییرات هورمونی این علایم طبیعی است
      در صورت وجود ترشحات به پزشک مراجعه کنید

  7. ناشناس گفت:

    من سینه هام چند سالی هست ننیدونم بخاطر چاقی م هست یا واقعا بزرگ شدن لطفا باید چکار کنم راهنمایی کنی اگه کسی مثل من این مشکلو دتره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اختلالات هورمونی وجود دارد
      درصورت وجود ترشحات از سینه حتتمن و در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید

  8. . گفت:

    سلام من ۲ تا سینه هام موکشون باد کرده بود اما بعد از چند ماه یکیشون خوب شد اما سمت چپ هنوز باد کرده وکاذب هست ۱۴ سالم هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این سن بعلت تغییرات هورمونی عضلانی طبیعی است
      ولی اگر همراه با درد یا ترشحات بود حتمن به پزشک مراجعه کنید

  9. . گفت:

    سلام من ۲ تا سینه هام موکشون باد کرده بود اما بعد از چند ماه یکیشون خوب شد اما سمت چپ هنوز باد کرده وکاذب هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این سن بعلت تغییرات هورمونی عضلانی طبیعی است
      ولی اگر همراه با درد یا ترشحات بود حتمن به پزشک مراجعه کنید

  10. ناشناس گفت:

    سلام ۱۶ سلمه ژنوماستی خفیف دارم باید چه کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به میزان هورمون های جنسی دارد
      حتمن تحت نظر پزشک نیاز به دارو دارید