تشخیص ژنیکوماستی، راهنمای شناسایی این اختلال در مردان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تشخیص ژنیکوماستی معمولاً بر اساس تاریخچه بالینی، بررسی جسمانی و برخی آزمایشات تشخیصی انجام می‌شود. پزشک بررسی جسمانی انجام می‌دهد و سینه شما را معاینه می‌کند. او ممکن است اندازه سینه‌ها را اندازه‌گیری کند و به دنبال هرگونه تغییرات غیرطبیعی در بافت سینه باشد. گاهی برای تشخیص دقیق نیاز به آزمایشات هورمونی، سونوگرافی یا ماموگرافی و حتی بیوپسی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
تشخیص ژنیکوماستی

با روش های تشخیص ژنیکوماستی آشنایی دارید؟ ژنیکوماستی یک بیماری شایع است که منجر به بزرگ شدن بافت سینه مردانه می‌شود. این بیماری در مردان در تمام سنین دیده می‌شود، اما معمولاً در دوران نوزادی، بلوغ و بزرگسالی رخ می‌دهد. علل زیادی برای ژنیکوماستی وجود دارد که معمولاً علت آن عدم تعادل هورمون‌های تستوسترون و استروژن است.

به دلیل رده سنی مختلف بروز این بیماری، طیف وسیع دلایل و انواع ژنیکوماستی، تشخیص ژنیکوماستی می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. روش تشخیص ژنیکوماستی معمولاً بر اساس دلایل بروز مشکل مانند تومورهای آدرنال، بیماری‌های کبدی و تیروئید، مصرف برخی داروها، اعتیاد به الکل و چاقی و اضافه‌وزن تعیین می‌شود. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی با ارزیابی علائم بیماری، ژنیکوماستی را تشخیص داده و بهترین شیوه درمانی را برای آن ارائه می‌کند. در این مقاله با روش‌های مختلف تشخیص بیماری ژنیکوماستی در بیماران سنین مختلف بیشتر آشنا می‌شویم.

اگر فکر می‌کنید به ژنیکوماستی مبتلا هستید و به دنبال تشخیص درست‌تری هستید، می‌توانید با متخصص غدد و متابولیسم یا جراح پلاستیک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو از بهترین پزشکان نوبت بگیرید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک وجود دارد.

نحوه تشخیص ژنیکوماستی – چگونه ژنیکوماستی را تشخیص دهیم؟

بعد از شروع برخی علائم اولیه پزشک متخصص علائم را ارزیابی می‌کند. او یک معاینه فیزیکی دقیق را انجام داده و سپس سابقه پزشکی و خانوادگی بیمار را بررسی خواهد کرد. بر این اساس روند تشخیص ژنیکوماستی آغاز می‌شود.

اولین سؤالاتی که باید پرسیده شوند این است که آیا هر دو پستان درگیر هستند؟ سن بیمار چقدر است؟ مدت زمان بیماری چقدر است؟ آیا پیشرفت تورم وجود داشته یا خیر؟ علائم دیگری هم وجود دارد؟ و اینکه آیا دارو مصرف می‌شود یا خیر؟ تمام این موارد می‌تواند روند و نحوه تشخیص ژنیکوماستی را تعیین کند. بعد از تشخیص ژنیکوماستی، بهترین گزینه‌ها برای درمان ارائه می‌شود.

پیشنهاد:با ژنیکوماستی یک طرفه آشنا شوید.

در ارزیابی انجام شده یا معاینه فیزیکی، پزشک بافت سینه، شکم و اندام تناسلی بیمار را به‌دقت بررسی می‌کند. علاوه بر این زمانی که بیماران بزرگسال برای تشخیص مراجعه می‌کنند در ارزیابی انجام شده سوالات دیگری در خصوص رشد و تکامل کافی و سایر خصوصیات جنسی ثانویه از آنها پرسیده می‌شود. علائمی مانند کاهش میل جنسی یا اختلال نعوظ ممکن است به پایین‌بودن سطح تستوسترون اشاره داشته باشد که خود نکته کلیدی مهمی برای تشخیص ژنیکوماستی است.

علاوه بر اینها بررسی و درنظرگرفتن یک سری عوامل کلیدی تشخیصی نیز می‌تواند در نحوه تشخیص ژنیکوماستی از سایر بیماری‌ها مؤثر باشد. برای مثال وجود بافت سینه قابل‌لمس، سن نوزاد، سن بلوغ، سن بزرگسالی، اختلال نعوظ یا کاهش میل جنسی، مصرف مکمل‌های غذایی، سابقه تمایز جنسی غیرطبیعی درگذشته، تاخیر در ویژگی‌های جنسی ثانویه، استفاده از استروئیدهای آنابولیک، تماس با فیتواستروژن‌ها، سرطان پروستات و غیره همگی می‌توانند در تشخیص ژنیکوماستی بسیار موثر باشند.

متن انگلیسی:
A diagnosis of gynecomastia is based on a review of your symptoms and a medical exam that includes a careful evaluation of your breast tissue, abdomen and genitals. Your doctor will likely order tests to identify a possible cause of gynecomastia, to screen for possible breast cancer and to rule out other conditions
ترجمه متن:
تشخیص ژنیکوماستی بر اساس بررسی علائم شما و یک معاینه پزشکی است که شامل ارزیابی دقیق بافت سینه، شکم و اندام تناسلی شماست.  در مراحل بعدی پزشک تست‌های دیگری را برای شناسایی علت احتمالی ژنیکوماستی انجام می‌دهد که می‌توان به غربالگری سینه اشاره کرد.

mayoclinic
پزشک ممکن است نمونه‌برداری بافت سینه (بیوپسی) را توصیه کند.
پزشک ممکن است نمونه‌برداری بافت سینه (بیوپسی) را توصیه کند تا نمونه‌های بافتی از سینه برای بررسی تحت میکروسکوپ به آزمایشگاه ارسال شود.

آزمایشات ژنیکوماستی چیست؟

علاوه بر ارزیابی اولیه و معاینه فیزیکی بدن، مرحله بعدی انجام یک سری تست‌ها و آزمایش‌ها برای تشخیص ژنیکوماستی است. پزشک شما احتمالاً آزمایش‌هایی را برای شناسایی علت احتمالی ژنیکوماستی، غربالگری سرطان سینه احتمالی و رد سایر شرایط تجویز می‌کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایشات خون
  • ماموگرافی
  • توموگرافی کامپیوتری یا سی‌تی‌اسکن
  • اسکن تصویربرداری ام‌آرآی
  • سونوگرافی بیضه‌ها
  • بیوپسی بافتی
آزمایش های ژنیکوماستیتوضیح آزمایش
آزمایش خونبررسی سطوح خونی تستوسترون، استروژن و هورمون‌های دیگر
سونوگرافیوجود توده‌های موضعی در پستان، جوش یا آبسه و مواردی ازاین‌دست بررسی می‌شود.
ماموگرافیبررسی رشد یا تغییرات غیرعادی در بافت پستان
 اشعه ایکس و سی‌تی‌اسکنبررسی وجود تومورها یا مشکل پاتولوژیکی
روش های تشخیص ژنیکوماستی

۱. آزمایش خون ژنیکوماستی

تست‌ها و آزمایشات خون مهم‌ترین بخش در روش تشخیص ژنیکوماستی است. این آزمایشات معمولاً سطوح هورمون‌ها را بررسی می‌کنند. سطوح خونی تستوسترون و استروژن ممکن است سرنخ‌هایی در مورد عدم تعادل هورمونی که موجب ژنیکوماستی می‌شوند، ارائه کنند. آزمایش خون برای تست هورمون‌های دیگری مانند LH (هورمون لوتانیزان)، FSH (هورمون محرک فولیکول) و گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) نیز ممکن است توصیه شود.

از آنجایی که معمولاً هم بیماری طولانی مدت کبد و هم بیماری‌های کلیوی می‌توانند منجر به ژنیکوماستی در مردان شوند، آزمایشات و تست‌هایی برای بررسی عملکرد کبد و کلیه هم می‌توانند برای تشخیص ژنیکوماستی تجویز شوند. سایر آزمایشات خون می‌تواند شامل تست TSH سرم، تست استرادیول سرمی و تست LFTs سرمی باشد.

۲. تشخیص ژنیکوماستی با سونوگرافی

یکی دیگر از روش‌های تشخیص ژنیکوماستی سونوگرافی پستان است. نحوه تشخیص ژنیکوماستی با سونوگرافی به این صورت است که بافت سینه در سونو بررسی می‌شود و وجود توده‌های موضعی در پستان، وجود جوش یا آبسه و مواردی ازاین‌دست موردتوجه قرار می‌گیرد. سونوگرافی ژنیکوماستی خصوصاً اگر علائم و ناهنجاری‌های خاصی در بافت سینه‌ها احساس شود تجویز می‌شود. ژنیکوماستی سونوگرافی برای مشاهده تصاویر دقیق از رشد سینه‌ها نیز انجام می‌شود.

نگرانی که دچار ژنیکوماستی شده باشی؟

برای تشخیص با متخصص مشورت کن.

۳. ماموگرافی و تشخیص ژنیکوماستی

یکی از بررسی‌های تخصصی دیگری که برای تشخیص ژنیکوماستی و البته رد مشکلات دیگری مانند سرطان سینه انجام آن ضروری است، ماموگرافی سینه‌هاست. زمانی که تورم بافتی در سینه‌ها وجود دارد و تردیدی نسبت به احتمال سرطان سینه هست، پزشک ممکن است با درخواست ماموگرافی سینه ژنیکوماستی یا سرطان سینه در مردان را تشخیص دهد. علاوه بر این در کل ماموگرافی برای بررسی رشد یا تغییرات غیرعادی در بافت پستان انجام می‌شود.

ازآنجایی‌که هم ژنیکوماستی و هم سرطان سینه باعث ایجاد توده‌های سینه می‌شوند، پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

  • سونوگرافی سینه برای مشاهده تصاویر دقیق از رشد سینه
  • ماموگرافی برای بررسی رشد یا تغییرات غیرعادی در بافت پستان

۴. تست های اشعه ایکس و سی تی اسکن

در صورتی که پزشک به وجود تومورها یا مشکل پاتولوژیکی در بروز ژنیکوماستی شک کند، ممکن است از سایر روش‌های تشخیصی مانند سی‌تی‌اسکن و اشعه ایکس قفسه سینه کمک بگیرد. حتی با این روش‌ها می‌توان وجود تومور یا بیماری‌های پاتولوژیک سایر اندام‌ها را نیز تشخیص داد. ام‌آرآی و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)  می‌تواند در مراحل بعدی و پیشرفته‌تر ژنیکوماستی، به تشخیص دقیق‌تر آن کمک کند.

ممکن است از آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی یا ماموگرافی برای بررسی بافت سینه استفاده شود.
ممکن است از آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی یا ماموگرافی برای بررسی بافت سینه استفاده شود.

۵. بررسی و تست های بیضه

مورد مهم بعدی در روش‌های تشخیص ژنیکوماستی، تست های بررسی بیضه است. بیضه‌ها نیز ممکن است با سونوگرافی بیضه و گاهی اوقات بیوپسی بافتی برای رد سرطان یا تومورها بررسی شوند. علاوه بر این بررسی تکامل رشد بیضه‌ها و تست‌هایی برای تشخیص عدم مشکلات فیزیولوژیکی در آنها می‌تواند به تشخیص ژنیکوماستی کمک زیادی کند.

متن انگلیسی:
The secondary sexual characteristics like pubic hair, and axillary hair, penis and testes would be examined thoroughly for changes in patterns, tumors, masses and abnormalities of development respectively
ترجمه متن:
در تشخیص ژنیکوماستی ویژگی‌های جنسی ثانویه مانند موهای ناحیه تناسلی و موهای زیر بغل، آلت تناسلی و بیضه‌ها به ترتیب از نظر تغییرات در الگوها، تومورها، توده‌ها و ناهنجاری‌های رشد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

news-medical

۶. تشخیص ژنیکوماستی از چربی – تشخیص ژنیکوماستی با چربی

یکی از بخش‌های مهم در روند تشخیص ژنیکوماستی، تشخیص ژنیکوماستی از چربی است. به این حالت بافت چربی سینه اضافی گفته می‌شود که خصوصاً در افراد چاق رایج است. در این افراد تجمع بیش از حد چربی در ناحیه سینه می‌تواند موجب تورم در بافت سینه‌ها شود که به آن شبه ژنیکوماستی نیز می‌گویند و نیازی به ارزیابی‌های اضافی ندارد. بافت‌های نرم و قابل‌لمس در ناحیه سینه در واقع بافت‌های چربی هستند. در ژنیکوماستی بافت‌های سفت و توده‌ای در سینه، خصوصاً نزدیک به نوک سینه حس می‌شود که کاملاً با بافت‌های چربی متفاوت است.

۷. تشخیص ژنیکوماستی کاذب

یکی از گزینه‌های مهم که برای تشخیص ژنیکوماستی اهمیت دارد، انجام بررسی‌هایی برای تشخیص ژنیکوماستی واقعی از نوع کاذب است. معمولاً روش تشخیص ژنیکوماستی کاذب با انجام یک سری معاینات فیزیکی است. در معاینه پستان بررسی می‌شود آیا تورم ایجاد شده در قفسه سینه ناشی از بافت چربی است یا بافت پستان. اگر احساس بین انگشت شست و سبابه در حال لمس نرم باشد و تا زمان رسیدن به نوک پستان با یک توده مداخله‌گر و سفت مواجه نشویم، یعنی تورم ناشی از بافت چربی است و ژنیکوماستی تشخیص داده شده از نوع کاذب است. در تشخیص نوع واقعی ژنیکوماستی بین انگشتان دست یک توده سفت احساس می‌شود.

۸. تشخیص ژنیکوماستی در خانه

ارزیابی‌های فیزیکی در خانه می‌تواند به تشخیص ژنیکوماستی در مراحل اولیه کمک کند. شما می‌توانید بافت سینه را بررسی کنید. هر گونه تورم یا حالت غیرعادی آنها را جدی بگیرید. اگر بافت سینه متورم و خصوصاً سفت باشد یا برجستگی سینه‌ها به‌صورت متقارن یا نامتقارن باشد، می‌توانید مدتی نشانه‌ها را تحت‌نظر داشته باشید و اگر همچنان پیشرفت ژنیکوماستی ادامه داشت، برای تشخیص نهایی از یک پزشک کمک بگیرید.

می‌خوای برای تشخیص ژنیکوماستی اقدام کنی؟ برای آزمایش با پزشک مشورت کن.

از کجا بفهمیم ژنیکوماستی داریم؟

در این مقاله تا حدود زیادی با ژنیکوماستی و نحوه تشخیص تخصصی آن آشنا شدید. اما سوال بسیاری از افراد این است که چگونه بفهمیم ژنیکوماستی داریم؟ بهترین گزینه برای تشخیص مراجعه به پزشک است. اما قبل از آن باید با نشانه‌های این بیماری آشنا باشید تا بتوانید در زمان بروز برخی از این نشانه‌ها، به‌موقع به پزشک مراجعه کنید.

برای مثال اگر نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، حتماً باید برای انجام بررسی‌های بیشتر و تشخیص ژنیکوماستی به پزشک مراجعه کنید.

  • وجود یک توده در سینه
  • متورم بودن بافت سینه
  • درد در ناحیه سینه‌ها
  • نامتقارن بودن سایز سینه‌ها
  • تغییرات غیرعادی در آنها
  • خارش نوک سینه یا ناحیه زیر بغل
  • ترشح از نوک سینه‌ها

برای تشخیص ژنیکوماستی به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

ممکن است شما ابتدا برای تشخیص ژنیکوماستی به یک پزشک عمومی مراجعه کنید. اما در ادامه پزشک برای تشخیص قطعی و انجام تست‌های تخصصی شما را به یک متخصص غدد ارجاع می‌دهد. متخصص غدد بعد از بررسی مشکلات هورمونی و انجام آزمایشات تکمیلی، ژنیکوماستی را تشخیص می‌دهد. در ادامه درمان ممکن است نیاز به مراجعه به یک جراح سینه یا جراح پلاستیک باشد.

پیشنهاد: مقاله تاثیر ورزش و تغذیه بر روی ژنیکوماستی را مطالعه کنید.

نکته‌ای که در خصوص انتخاب و مراجعه به متخصص ژنیکوماستی اهمیت دارد، تفاوت در احتمال بروز ژنیکوماستی و دلایل مختلف آن است. در خصوص بیماری‌های جنسی و مشکلات پاتولوژیکی ممکن است به همکاری با یک پاتولوژیست یا اورولوژیست هم نیاز باشد. حتی گاهی اوقات در روند تشخیص و درمان وجود یک آنکولوژیست هم نیاز است.

اندازه‌گیری سطح هورمون‌های جنسی مثل استروژن و تستوسترون می‌تواند به تشخیص ژنیکوماستی کمک کند.
اندازه‌گیری سطح هورمون‌های جنسی مثل استروژن و تستوسترون می‌تواند به تشخیص ژنیکوماستی کمک کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

تشخیص ژنیکوماستی با گرفتن تاریخچه پزشکی و انجام یک معاینه فیزیکی دقیق آغاز می‌شود. در بیشتر موارد بیمارانی که سابقه خانوادگی دارند یا با مشکلات هورمونی مواجه‌اند، برای آنها ژنیکوماستی تشخیص داده می‌شود. برای تشخیص اولیه ارزیابی نشانه‌ها و علائم کافی است. اما در صورت پیشرفت ژنیکوماستی، یعنی پیشرفت تورم یا وجود سایر علائم تهدیدکننده سلامتی باید از روش‌های تخصصی‌تری برای تشخیص بیماری کمک گرفت. خصوصاً این که رشد سریع بافت پستان ممکن است به سمت یک سرطان زمینه‌ای پیش برود و به همین دلیل تشخیص ژنیکوماستی از سایر بیماری‌ها بسیار ضرورت دارد.

اکثر موارد ژنیکوماستی باگذشت زمان و بدون درمان برطرف می‌شوند. بااین‌حال، اگر ژنیکوماستی ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد – مانند هیپوگنادیسم، سوءتغذیه یا سیروز – ممکن است این بیماری زمینه‌ای نیاز به تشخیص قطعی و درمان داشته باشد.

بهتر است برای تشخیص این بیماری به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم تجویز شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشک وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بهترین راه برای تشخیص ژنیکوماستی بعد از ارزیابی دقیق سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی، انجام آزمایشات خون است.

 

بررسی تست‌های خونی و بررسی فیزیکی بافت سینه می‌تواند به تشخیص ژنیکوماستی از چربی کمک کند. بافت چربی در زیر لمس نرم و سست است.

سونوگرافی ژنیکوماستی یکی از راه‌های تشخیص ژنیکوماستی در مردان و همچنین تشخیص سایر بیماری‌های مشابه با علائم ژنیکوماستی در مردان است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن