بیماری

آیا تا به حال به این فکر کرده‎اید؛ بیماری چیست؟ هر نوع ناهنجاری در جسم یا روان که به علت ناراحتی در عملکرد شخص اختلال ایجاد می‌کند؛ به عنوان بیماری شناخته می‌شود.

بیماری با سایر حالت‌های پزشکی مانند خستگی و ضعف متفاوت است. آشنایی با انواع بیماری‌ها و شناخت آن‌ها می‌تواند مسیر درمان را بهبود ببخشد.

عوامل ایجاد بیماری چیست؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث بیماری شوند.

عوامل خارجی مانند: باکتری، انگل، تغذیه نامناسب، ویروس و …

عوامل درونی مانند: بیماری‌های غدد مانند پرکاری یا کم کاری تیروئید، دیابت

عوامل مادرزادی: بیماری‌های قلبی و ….

عوامل ژنتیکی: سندروم داون و …

انواع بیماری ها

  بیماری ها دارای شدت و علائم متفاوتی هستند. بیماری‌های حاد، مزمن، واگیردار و غیرواگیر از انواع بیماری‌های هستند.

بیماری تند (حاد) یا کهنه (مزمن)، واگیر دار یا ناواگیر نیز می‌تواند باشد.

ما در مجله دکترتو تلاش کردیم به‌روزترین مقالات علمی را درباره انواع بیماری‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

در این قسمت از مجله دکترتو ما به معرفی انواع شایع بیماری های گوارشی، شایع‌ترین بیماری های چشم، انواع بیماری های قلبی، بیماری های مرتبط با غدد، بیماری ها و مشکلات جنسی و همچنین بیماری زنان پرداخته‌ایم.

آمبولی پا چیست؟ علائم، علل و راه درمان آن

آمبولی پا یا لخته خون در پا، به تشکیل یک لخته خونی در یکی از رگ‌های عمقی پا اشاره دارد که می‌تواند به طور جدی به سلامتی فرد آسیب برساند. علائم آمبولی پا شامل درد، تورم، قرمزی، گرمی و تغییرات در رنگ پوست پا می‌شود. این وضعیت ممکن است از عوامل مختلفی نظیر نشستن طولانی، افزایش سن، داروهای هورمونی و یا مشکلات عروقی ایجاد شود. درمان آمبولی پا شامل مصرف داروهای ضد لخته، ورزش و پیاده‌روی، و در موارد شدیدتر، جراحی جهت حذف لخته خونی است.

19 ساعت پیش بیماری

آمبولی مغزی چیست؟ علائم، علل و راه درمان آن

یکی از شرایط اورژانسی در پزشکی، آمبولی مغزی یا انسداد عروق مغزی است. این وقوع ناگهانی اغلب ناشی از انتقال یک لخت خونی یا چیز دیگر از یک نقطه دور در بدن به مغز است، که منجر به انسداد یکی از عروق خونی مغزی می‌شود. عوارض جدی از جمله از دست دادن کنترل عضلات، مشکلات حافظه، صحبت کردن و حتی مرگ ناگهانی را ایجاد کند. درمان آمبولی مغزی اغلب شامل استفاده از داروهای ضد لخته‌ای، جراحی برای حذف لخته‌های خونی و فیزیوتراپی برای بازسازی عملکرد مغزی است.

2 روز پیش بیماری

آمبولی چربی چیست؟ علائم، علل و راه درمان آن

آمبولی چربی یک وضعیت اورژانسی است که معمولاً در افرادی که دچار شکستگی استخوان‌های بزرگ می‌شوند، اتفاق می‌افتد. در این وضعیت، چربی‌های کوچک یا پلاک‌های چربی از محل شکستگی استخوان به سیستم رگ‌های خونی منتقل می‌شوند و به سرعت به سرخرگ‌های ریه‌ای رسیده و آن‌ها را مسدود می‌کنند. علائم آمبولی چربی شامل تنگی نفس، درد سینه، تنفس سریع، ضربان قلب نامنظم و افزایش فشار خون است. درمان این وضعیت شامل پشتیبانی تنفسی، مانورهای تنفسی و درمان حفاظتی از ایجاد شوک است.

2 روز پیش بیماری

جراحی سالک چگونه انجام میشود و چه زمانی ضرورت دارد؟

جراحی سالک در برخی موارد که بیماری شدت یافته یا سایر روش‌های درمانی جوابگو و موثر نیستند اهمیت می‌یابد. پزشکان تا حد امکان از انتخاب این روش دوری می‌کنند اما گاهی اوقات دیگر چاره‌ای جز عمل جراحی وجود ندارد.

2 روز پیش بیماریزندگی سالمزیبایی

آمپول سالک چیست و چه کاربردی دارد؟

آمپول سالک یکی از روش‌های درمانی بیماری سالک است که معمولاً شامل تزریق داروهای خاص به بیمار می‌شود. این داروها می‌توانند شامل آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضدانگل باشند که به منظور کنترل و درمان عفونت‌های ایجاد شده توسط انگل‌های لیشمانیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. آمپول سالک به عنوان یک روش مؤثر و معمولی برای درمان بیماری سالک استفاده می‌شود و توسط پزشکان متخصص تجویز می‌شود.

3 روز پیش بیماریدارو

سالک خشک نوع متفاوتی از بیماری سالک که باید آن را بشناسید.

سالک خشک نوع دیگری از بیماری سالک و معروف به سالک شهری است. بیماری که شکل پوست را تغییر داده و می‌تواند در دراز مدت روی اعتماد به نفس فرد مبتلا هم اثر بگذارد. به همین دلیل آگاهی از روش‌های پیشگیری و درمان آن ضروری است.

3 روز پیش بیماری

جای سالک را چگونه از بین ببریم؟

جای نیش پشه سالک به‌صورت زخم‌هایی است که می‌توانند در طول زمان از نظر اندازه و ظاهر تغییر کنند. این اسکارها معمولاً به صورت نقاط تیره‌رنگ یا مناطق صاف بافت شروع به شکل‌گیری می‌کنند. روش‌های مختلفی برای درمان جای سالک وجود دارد، از جمله استفاده از لیزر که به عنوان یکی از روش‌های مؤثر برای اصلاح ظاهر این اسکارها شناخته می‌شود.

3 روز پیش بیماری

درمان خانگی سالک روشی کاربردی و موثر

شناخت روش‌های درمان خانگی سالک به شما در سرعت بخشیدن به بهبود بیماری کمک می‌کند. گاهی اوقات کمک گرفتن از روش‌های خانگی باعث می‌شود تا چندین روش درمانی در کنار هم بهبودی را سرعت ببخشند و زخم به شکل بهتری از بین برود.

4 روز پیش بیماری

آیا زخم سالک و اثرات باقی مانده از آن قابل درمان است؟

زخم سالک در بعضی از افراد به شکلی در می‌آید که اعتماد به نفس فرد را تا حد زیادی کم می‌کند. این زخم در صورتی که به موقع تشخیص داده شود و درمان آن آغاز گردد، اثرات کمی از خود روی پوست به جا می‌گذارد.

4 روز پیش بیماری

راه درمان سالک چیست؟ از درمان دارویی تا راه های خانگی

درمان سالک غیر ممکن نیست؛ پس لطفا این باور غلط را کنار بگذارید. در ابتدا باید سرعت عمل داشته باشید و خیلی زود به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک از بین راه‌های درمانی زیادی که وجود دارد بهترین مورد را برایتان شروع خواهد کرد.

4 روز پیش بیماری

بیماری سالک یا لیشمانیوز چیست؟ این بیماری درمان پذیر است؟

بیماری سالک از آن دسته بیماری‌های پوستی است که اگر درمان نشود در اعتماد بنفس فرد مبتلا تاثیر زیادی خواهد داشت. این بیماری می‌تواند به مرور زمان تشدید پیدا کند و فرم پوست را تغییر دهد.

5 روز پیش بیماری

واسکولیت چیست؟ چه علائم و راه درمانی دارد؟

واسکولیت یا رگ آماس نوعی بیماری ناشی از التهاب و آسیب به عروق پوستی است که باعث ایجاد علائمی مانند قرمزی، خارش و درد در پوست و اسیب دیدگی بافت و اندام‌های مجاور می‌شود. علت دقیق واسکولیت پوستی هنوز مشخص نیست، اما عواملی مانند عوامل ژنتیکی، التهابات عفونی، آسیب مکانیکی و تحریکات خارجی می‌توانند باعث بروز التهاب رگ شوند.

5 روز پیش بیماری