بیماری

آیا تا به حال به این فکر کرده‎اید؛ بیماری چیست؟ هر نوع ناهنجاری در جسم یا روان که به علت ناراحتی در عملکرد شخص اختلال ایجاد می‌کند؛ به عنوان بیماری شناخته می‌شود.

بیماری با سایر حالت‌های پزشکی مانند خستگی و ضعف متفاوت است. آشنایی با انواع بیماری‌ها و شناخت آن‌ها می‌تواند مسیر درمان را بهبود ببخشد.

عوامل ایجاد بیماری چیست؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث بیماری شوند.

عوامل خارجی مانند: باکتری، انگل، تغذیه نامناسب، ویروس و …

عوامل درونی مانند: بیماری‌های غدد مانند پرکاری یا کم کاری تیروئید، دیابت

عوامل مادرزادی: بیماری‌های قلبی و ….

عوامل ژنتیکی: سندروم داون و …

انواع بیماری ها

  بیماری ها دارای شدت و علائم متفاوتی هستند. بیماری‌های حاد، مزمن، واگیردار و غیرواگیر از انواع بیماری‌های هستند.

بیماری تند (حاد) یا کهنه (مزمن)، واگیر دار یا ناواگیر نیز می‌تواند باشد.

ما در مجله دکترتو تلاش کردیم به‌روزترین مقالات علمی را درباره انواع بیماری‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

در این قسمت از مجله دکترتو ما به معرفی انواع شایع بیماری های گوارشی، شایع‌ترین بیماری های چشم، انواع بیماری های قلبی، بیماری های مرتبط با غدد، بیماری ها و مشکلات جنسی و همچنین بیماری زنان پرداخته‌ایم.

آیا سن مناسب برای عمل لیزیک چشم را می دانید؟

انتخاب زمان و سن مناسب برای عمل لیزیک چشم به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله پایداری بینایی، سن، شرایط زندگی و تغییرات طبیعی چشم در طول زمان. برخی چشم پزشکان توصیه می‌کنند که عمل لیزیک در سنین بالاتر، معمولا بعد از 18 تا 21 سالگی انجام شود، زیرا در این سنین قرنیه چشم به طور کامل رشد کرده و پایدار می‌شود.

11 ساعت پیش بیماری

شماره چشم برای عمل لیزیک باید چند باشد؟ حداقل و حداکثر نمره چشم

برای انجام عمل لیزیک، شماره چشم مناسب بستگی به نوع مشکل دید در هر فرد دارد. به طور معمول، برای نزدیک بینی می‌تواند بین 1 تا 10 دیوپتر، برای دوربینی معمولاً بین 1 تا 6 دیوپتر و برای آستیگماتیسم معمولاً بین 0.5 تا 6 دیوپتر مناسب باشد. انتخاب شماره چشم مناسب توسط پزشک و بر اساس ارزیابی‌های دقیق تعیین می‌شود.

14 ساعت پیش بیماری

سندروم خوردن شبانه چیست و چگونه درمان میشود؟

از هر ۱۰ نفرد فرد مبتلا به چاقی یک نفر دچار سندروم خوردن شبانه است. نوعی اختلال غذا خوردن که باعث بیدار شدن بیمار از خواب شبانه برای غذا خوردن در طول شب می‌شود به طوری که فرد نمی‌تواند بخوابد یا از خواب بیدار شده و تا غذا نخورد نمی‌تواند دوباره بخوابد.

1 روز پیش بیماریزندگی سالمسلامت روان

عمل لیزیک چشم برای چه کسانی مناسب است؟

عمل لیزیک چشم برای افرادی مناسب است که از سلامت جسمی و چشمی مناسب و ضخامت قرنیه کافی برخوردار باشند. نمره چشم این افراد طی یکسال نباید تغییر کرده باشد و حداقل باید ۱۸ سال داشته باشند.

2 روز پیش بیماری

بهترین فصل برای عمل لیزیک چشم چه زمانی است؟

بهترین فصل برای عمل لیزیک چشم وجود ندارد و هر زمانی که از نظر چشم پزشک مناسب باشد می‌توانید عمل را انجام دهید. البته در مواردی ممکن است بین فصل‌ها تفاوتی هم باشد.

2 روز پیش بیماری

تقویت چشم بعد از عمل لیزیک، از مراقبت های بهداشتی تا تغذیه

تقویت چشم بعد از عمل لیزیک از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا مصرف داروها از جمله قطره چشمی و حتی تغذیه با اهمیت هستند. با رعایت این مراقبت‌ها روند بهبودی سرعت بیشتری گرفته و عوارض جانبی عمل به حد زیادی کاهش می‌یابند.

3 روز پیش بیماری

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم و نکات مهم بعد از جراحی

برای گرفتن نتیجه بهتر لازم است برخی از اقدامات را پس از عمل لیزیک انجام دهید. اقداماتی همچون استفاده منظم از قطره‌های چشمی توصیه شده توسط پزشک، پیگیری مراحل درمانی و نکات پس از عمل توسط پزشک، اجتناب از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که ممکن است عوارض را تشدید کنند، مانند مواد شور یا تند، از دستکش‌های ضدعفونی استفاده کردن در صورت تماس مستقیم با چشم‌ها و رعایت حفظ نظافت چشم‌ها و اطراف آن‌ها.

4 روز پیش بیماری

سندرم خستگی مزمن و هر آنچه باید در مورد آن بدانید.

سندرم خستگی مزمن (CFS) یک بیماری مرموز است که به عنوان یک وضعیت پزشکی مزمن توصیف می‌شود. علائم اصلی آن شامل خستگی شدید است و حداقل شش ماه ادامه دارد که با استراحت آنچنان تسکین نمی‌یابد. علاوه بر خستگی، بیماران علائمی مانند درد عضلانی و مفصلی، اختلال در خواب، مشکلات تمرکز و حافظه، سردرد، افزایش حساسیت به محیط و افزایش علائم پس از فعالیت بیش از حد را تجربه می‌کنند. مدیریت سندرم خستگی مزمن معمولاً شامل ترکیبی از رویکردهای درمانی است.

5 روز پیش بیماری

اختلال نشخوار چیست و چگونه درمان میشود؟

اختلال نشخوار یا مریسیسم یک اختلال گوارشی است که در آن غذا از معده به دهان بر می‌گردد. افراد مبتلا به این اختلال گاهی به‌صورت عمد این حرکت را انجام می‌دهند و این برگشت غذا گاهی به‌صورت غیر عمدی رخ می‌دهد.

6 روز پیش بیماریزندگی سالمسلامت روان

پیکا یا هرزه خواری چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

پیکا یا هرزه خواری نوعی اختلال روانی مرتبط با خوردن است. در افراد مبتلا به این بیماری میل شدید به خوردن مواد غیر خوراکی نظیر گچ، خاک، گل، آجر و دیگر مواد این جنین وجود دارد. در انواع شدیدتر این بیماری، فرد تمایل به خوردن خون هم دارد که این افراد به اصطلاح خون آشام نامیده می‌شوند. این بیماری باید خیلی زود مورد درمان قرار گیرد تا جلوی عوارض خطرناک آن گرفته شود.

6 روز پیش بیماریزندگی سالمسلامت روان

درمان سنتی حمله پانیک چیست؟ آیا موثر است؟

درمان سنتی حمله پانیک برای کاهش علائم اضطراب و هراسی روش‌های طبیعی و گیاهی مانند آروماتراپی، تنفس عمیق، مدیتیشن و دمنوش‌های گیاهی و عرقیات سنتی را تجویز می‌کند.

7 روز پیش بیماریزندگی سالمسلامت روان

آیا درمان حملات پانیک ممکن است؟ راه درمان آن چیست؟

از جمله روش‌های درمان حملات پانیک می‌توان به دارو درمانی و روش‌های روان درمانی پرداخت. هر یک از این روش‌ها علائم این حملات را کاهش داده و به فرد مبتلا در جهت بهبود زندگی کمک می‌کند.

1 هفته پیش بیماریزندگی سالمسلامت روان