بیماری

آیا تا به حال به این فکر کرده‎اید؛ بیماری چیست؟ هر نوع ناهنجاری در جسم یا روان که به علت ناراحتی در عملکرد شخص اختلال ایجاد می‌کند؛ به عنوان بیماری شناخته می‌شود.

بیماری با سایر حالت‌های پزشکی مانند خستگی و ضعف متفاوت است. آشنایی با انواع بیماری‌ها و شناخت آن‌ها می‌تواند مسیر درمان را بهبود ببخشد.

عوامل ایجاد بیماری چیست؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث بیماری شوند.

عوامل خارجی مانند: باکتری، انگل، تغذیه نامناسب، ویروس و …

عوامل درونی مانند: بیماری‌های غدد مانند پرکاری یا کم کاری تیروئید، دیابت

عوامل مادرزادی: بیماری‌های قلبی و ….

عوامل ژنتیکی: سندروم داون و …

انواع بیماری ها

  بیماری ها دارای شدت و علائم متفاوتی هستند. بیماری‌های حاد، مزمن، واگیردار و غیرواگیر از انواع بیماری‌های هستند.

بیماری تند (حاد) یا کهنه (مزمن)، واگیر دار یا ناواگیر نیز می‌تواند باشد.

ما در مجله دکترتو تلاش کردیم به‌روزترین مقالات علمی را درباره انواع بیماری‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

در این قسمت از مجله دکترتو ما به معرفی انواع شایع بیماری های گوارشی، شایع‌ترین بیماری های چشم، انواع بیماری های قلبی، بیماری های مرتبط با غدد، بیماری ها و مشکلات جنسی و همچنین بیماری زنان پرداخته‌ایم.

اختلال کنترل تکانه چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال کنترل تکانه (Impulse control disorders (ICDs)) گروهی از حالات رفتاری است که فرد قادر به کنترل رفتارها و تکانه‌ها نیست، مانند طغیان خشم و تخریب اموال. تراپی و اتخاذ راهبردهای فرزندپروری می‌توانند به مدیریت اختلال کنترل تکانه کمک کنند.

4 روز پیش بیماریزندگی سالمسلامت روان

اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر چیست؟ بررسی ۸ بیماری خطرناک

مصرف مواد مخدر می‌تواند منجر به اختلالات جدی جسمی و روانی شود که زندگی فرد را به‌طور کامل تحت تأثیر قرار دهد. این اختلالات ممکن است شامل افسردگی، اضطراب، حملات پانیک و حتی اختلالات روان‌پریشی شوند. از نظر جسمی، مصرف مواد مخدر می‌تواند به آسیب‌های جبران‌ناپذیری مانند نارسایی کبد، مشکلات قلبی و ریوی و اختلال در عملکرد مغز منجر شود. علاوه بر این، وابستگی به مواد مخدر باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، که می‌تواند فرد را در معرض بیماری‌های مختلف قرار دهد.

4 روز پیش بیماریزندگی سالمسلامت روان

بیماری لیکن پلان چیست و چگونه درمان می شود؟

لیکن پلان بیماری خودایمنی التهاب پوستی است که پوست، دهان، ناخن و مو و ناحیه تناسلی را درگیر می‌کند. از راه‌های درمان آن می‌توان به داروهای کوتیکواستروئیدی، فوتوتراپی و آنتی هیستامین‌ها اشاره کرد.

7 روز پیش بیماری

علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

منافذ باز پوست در اثر ترشح بیش از حد چربی پوست ایجاد می‌شود. موضوعی که برای بعضی از افراد چندان خوشایند نیست. به همین خاظر روش‌های درمانی بسیار متنوعی برای آن وجود دارد.

کرم آسکاریس چیست و چگونه از شر آن خلاص شویم؟

آسکاریس نام یک سرده از انگل‌های لوله‌ای است که به عنوان یکی از مهمترین عوامل عفونت‌زایی در انسان شناخته می‌شود. این انگل به شکل کرم‌های کوچک و بیشتر در خاک و آب‌های آلوده زندگی می‌کند. عفونت به واسطه‌ی مصرف آب یا خوراک آلوده با تخم‌منشأ این کرم‌ها اتفاق می‌افتد. علائم شایع این عفونت شامل درد شکمی، اسهال، کاهش وزن، و خستگی است. برای پیشگیری از عفونت آسکاریس، مصرف آب و خوراک پاک و اصول بهداشتی مهم است.

1 هفته پیش بیماری

همه آنچه که باید در مورد کشیدگی رباط بدانید.

کشیدکی رباط آسیبی است که در کمین ورزشکاران رشته‌های مختلف از فوتبال گرفته تا هاکی و بوکس قرار دارد. حتی ورزشکاران ورزش‌های غیرتماسی مانند تنیس، گلف یا قایقرانی هم در معرض کشیدگی رباط دست و بازو قرار دارند. احتمال آسیب دیدگی و کشیدگی رباط‌ها حین گرم کردن بدن یا حتی حین انجام کارهای روزمره هم ممکن است اتفاق بیفتد. درد، تورم و کبودی و محدودیت دامنه حرکتی از شایع‌ترین علائم کشیدگی رباط هستند.

3 هفته پیش بیماری

کشیدگی عضلانی کمر چه علائمی دارد و چگونه درمان کنیم؟

کشیدگی عضله کمر یکی از مشکلات شایع در افراد است که می‌تواند در اثر حرکات نادرست، بلند کردن اجسام سنگین یا وضعیت نادرست بدن رخ دهد. این مشکل باعث درد، سفتی و کاهش دامنه حرکت می‌شود. درمان اولیه شامل استراحت، استفاده از یخ برای کاهش التهاب و تمرینات کششی ملایم برای بازگرداندن انعطاف‌پذیری عضلات است.

3 هفته پیش بیماری

درمان خانگی کشیدگی عضلانی چیست؟ کدام سریعتر عمل می کند؟

برای درمان خانگی کشیدگی عضلانی، ابتدا باید استراحت کرده و از فعالیت‌هایی که عضله کشیده شده را تحت فشار قرار می‌دهند، پرهیز کنید. استفاده از یخ روی منطقه آسیب‌دیده می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد؛ این کار را می‌توان هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام داد. همچنین باندپیچی و بالابردن ناحیه آسیب‌دیده به کاهش تورم کمک می‌کند. مسکن‌های غیر نسخه‌ای مانند ایبوپروفن یا استامینوفن نیز می‌توانند درد را تسکین دهند.

3 هفته پیش بیماری

کشیدگی عضله شکم چه علائمی دارد و به چه علت رخ میدهد؟

کشیدگی عضله شکم معمولاً به دلیل وارد آمدن نیروی بیش از حد به فیبرهای عضلانی شکم در حین فعالیت‌های فیزیکی یا ورزش‌های سنگین رخ می‌دهد. این وضعیت می‌تواند منجر به درد شدید، تورم و کاهش توانایی حرکت در ناحیه آسیب‌دیده شود. برای درمان کشیدگی عضلات شکمی، استراحت و جلوگیری از فعالیت‌های سنگین ضروری است. استفاده از یخ به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند.

3 هفته پیش بیماری

کشیدگی عضله بازو چه علائمی داشته و به چه علت رخ می دهد؟

کشیدگی عضله بازو معمولاً به دلیل فعالیت‌های فیزیکی شدید یا استفاده نادرست از عضله رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به درد، تورم و کاهش عملکرد در ناحیه آسیب‌دیده شود. درمان اولیه شامل استراحت، استفاده از یخ برای کاهش التهاب و مصرف مسکن‌های بدون نسخه برای کنترل درد است.

3 هفته پیش بیماری

کشیدگی عضله ران چگونه درمان میشود؟

کشیدگی عضله ران زمانی رخ می‌دهد که عضلات ناحیه ران بیش از حد معمول کشیده یا تحت فشار قرار گیرند، که معمولاً در اثر حرکات ناگهانی، فعالیت‌های ورزشی شدید یا استفاده نادرست از عضله به وجود می‌آید. این آسیب می‌تواند باعث درد، تورم و محدودیت حرکت شود.

3 هفته پیش بیماری

کشیدگی عضله ساق چه علائمی دارد و به چه علت رخ میدهد؟

کشیدگی عضله ساق پا، که عمدتاً در ورزشکاران و افراد فعال رخ می‌دهد، زمانی اتفاق می‌افتد که فیبرهای عضلانی در اثر کشش بیش از حد دچار آسیب شوند. این مشکل می‌تواند منجر به درد شدید، تورم و محدودیت حرکت شود. درمان اولیه شامل استراحت، استفاده از یخ برای کاهش التهاب و بلند کردن پا برای کاهش تورم است.

3 هفته پیش بیماری