آزمایش

آزمایش های تشخیصی شاید اولین قدم و مهمترین قدم در مسیر سلامت شما باشه. شما باید نسبت به علائم خودتون آگاه باشید و در صورتی که حالتون خوب نیست با مشورت دکتر؛ حتما برای دادن آزمایش اقدام کنید.

علاوه بر اون بد نیست بدونید که آزمایش هایی هستند که لازم نیست حتما علائمی باشه تا به سراغشون برید. شما هر ساله باید آزمایش خون بدید، هورمون ها رو چک کنید و یا از تست پاپ اسمیر و یا پروستات هم که قطعا از اهمیتشون آگاه هستید.

در این دسته بندی؛ دکترتو سعی کرده همه آزمایش های عمومی و تخصصی رو براتون آماده کنه. شما با مراجعه به این مقالات؛ می تونید تا حدودی خودکفا بشید. شرایط قبل از دادن هر آزمایش، کارهایی که باید بکنید و یا نباید بکنید رو بدونید. مهمتر از همه اینا؛ می تونید نتیجه آزمایش های خودتون رو بخونید و حتی تفسیر کنید.

پس برای اینکه دانش خودتون رو در بخش آزمایش ها بالا ببرید به این دسته سر بزنید.

تست تشخیص پانیک چیست و چگونه انجام میشود؟

تست تشخیص پانیک به منظور تشخیص اختلالات اضطرابی مانند اختلال حمله‌های پانیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست شامل مجموعه‌ای از سوالات و روش‌های مشخص است که برای ارزیابی نشانه‌ها و علائم حملات پانیک استفاده می‌شود. اهمیت این تست در تشخیص صحیح و درمان موثر حملات پانیک است.

1 هفته پیش آزمایشبیماریسلامت روان

تست نمونه برداری از پرزهای جفت (cvs) چیست و چه عوارضی دارد؟

تست نمونه برداری از پرزهای جفت (cvs)،  آزمایشی است که در دوران بارداری برای تشخیص یا بررسی وجود بیماری ژنتیکی یا کروموزومی در جنین مانند سندرم داون، سندرم ادواردز یا سندرم پاتو تجویز می‌شود. این تست جزء تست‌های قبل از تولد است که شامل نمونه برداری از بافت جفت می‌شود.

3 هفته پیش آزمایشزندگی سالممادر و کودک

آمنیوسنتز چیست و چه کاربردی دارد؟

آمنیوسنتز یک روش تشخیصی مهم و موثر در دوره بارداری است که با جمع‌آوری نمونه‌ مایع آمنیوتیک، عوارض و اختلالات جنینی، اختلالات ژنتیکی، ناهنجاری‌های کروموزومی و بیماری‌های واگیر جنینی را شناسایی می‌کند. این تست باید بعد از هفته پانزدهم بارداری انجام شود تا ریسک و عوارض آن به حداقل برسد.

4 هفته پیش آزمایش

رادیولوژی چیست؟ عوارض، فواید و کاربرد این روش تشخیصی

رادیولوژی شاخه‌ای از پزشکی است که از روشهای تصویربرداری برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می کند. از رادیولوژی برای عکسبرداری دندان، استخوان، ریه، کلیه، مغز و ارگان‌های دیگر بدن استفاده می‌شود.

4 هفته پیش آزمایش

آزمایش تشخیص هموفیلی چیست و از چه سنی قابل انجام است؟

آزمایش تشخیص هموفیلی برای تشخیص و تعیین نوع و شدت بیماری هموفیلی انجام می‌شود. هموفیلی یک اختلال خونریزی وراثتی است که به دلیل کمبود یا عدم وجود یکی از عوامل انعقادی خون به وجود می‌آید. آزمایش تشخیص هموفیلی شامل بررسی سطح و عملکرد فاکتور انعقادی مورد نظر (فاکتور VIII برای هموفیلی A و فاکتور IX برای هموفیلی B) در خون است.

4 ماه پیش آزمایش

ام آر آی شانه و تمام نکات مهم درباره این روش

مشکلات و آسیب‌های شانه می‌توانند باعث کاهش عملکرد و درد شدید در فرد شوند. تشخیص دقیق و درمان صحیح این مشکلات، روشی قدرتمند و دقیق مانند MRI شانه می‌طلبد. افرادی که از درد شانه نامشخص رنج می‌برند یا آسیب و صدمه مانند شکستگی‌، التهاب، ترمیم بعد از جراحی، کپسول مفصلی ضعیف، آسیب به بافت‌ها و سایر مشکلات مفصلی دارند می‌توانند از این آزمایش استفاده کنند.

5 ماه پیش آزمایش

ام آر آی مهره‌ های کمری و نخاع چگونه انجام میشود؟

ام آر آی کمری و نخاع یک فناوری تصویربرداری پیشرفته برای تشخیص و ارزیابی مشکلات مرتبط با نخاع و ستون فقرات است که از میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیقی از نخاع و ساختارهای محیطی آن استفاده می‌کند.

5 ماه پیش آزمایش

ام آر آی قفسه سینه چیست و چه کاربردی دارد؟

ام آر آی قفسه سینه نوعی تصویربرداری پزشکی و روشی برای تشخیص بیماری های قفسه سینه و اندام های زیرین این ناحیه است. در صورتی که اشعه ایکس یا سی تی اسکن تصویر دقیقی از وضعیت بیماری یا سلامت فرد ارائه نکند (که این موارد در بیماری‌های سرطانی شایع‌تر است)، پزشک ممکن است تصویربرداری قفسه سینه را درخواست کند.

5 ماه پیش آزمایش

ام آر آی شش و ریه چیست و چرا انجام میشود؟

ام آر آی شش و ریه برای افرادی انجام می‌شود که باید سلامت آن‌ها و یا احتمال ابتلا به یک بیماری در آن‌ها مورد سنجش قرار گیرد. این آزمایش برای تشخیص بیماری غدد لنفاوی غیر طبیعی، نقایص مادرزادی قلب، مشکلات عروق خونی و تومورهای مدیاستن انجام می‌شود.

5 ماه پیش آزمایش

ام آر آی مفصل هیپ چیست و چه زمانی لازم است؟

ام ار ای مفصل هیپ روشی قدرتمند در تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی، تصاویر دقیقی از این مفاصل ایجاد می‌کند. این روش به‌خاطر عدم استفاده از پرتوهای X، امن‌تر است و به تشخیص بیماری‌ها، آسیب‌ها، التهابات و تغییرات ساختاری مفصل ران و لگن کمک می‌کند.

5 ماه پیش آزمایش

ام آر آی زانو چیست و چگونه انجام میشود؟

ام آر آی زانو فناوری تصویربرداری پزشکی پیشرفته است که تصاویر دقیق و با رزولوشن بالا از زانو و ساختارهای مختلف آن ایجاد می‌کند و می‌تواند التهاب، آسیب‌، شکستگی‌، آرتریت و تغییرات در بافت‌های زانو را تشخیص بدهد. این فناوری بدون استفاده از پرتوهای X و بدون درد یا آسیب به بافت‌های زانو کار می‌کند، که از جمله ویژگی‌های مثبت آن به‌شمار می‌آیند.

5 ماه پیش آزمایش

ام آر آی فانکشنال آزمایشی برای بررسی عملکرد مغز

ام آر آی فانکشنال یا اف ام آر آی (fmri) تکنیک تصویربرداری پزشکی برای بررسی فعالیت مغز در طول وظایف و فعالیت‌های مختلف است. بیماران مبتلا به بیماری‌های مغزی مانند سکته مغزی، تومور مغزی، صرع و اختلالات عصبی می‌توانند از این آزمایش برای تشخیص روند بیماری استفاده کنند.

5 ماه پیش آزمایش