آزمایش WBC چیست؟ راهنمای خواندن برگه آزمایش و تفسیر آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آزمایش گلبول‌های سفید (WBC) برای اندازه‌گیری و شمارش انواع مختلف گلبول‌های سفید خون استفاده می‌شود. این تست برای ارزیابی پاسخ سیستم ایمنی، تشخیص عفونت یا شرایط التهابی و ارزیابی برخی اختلالات خونی کاربرد دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
آزمایش WBC چیست؟ راهنمای خواندن برگه آزمایش و تفسیر آن

آزمایش WBC یا شمارش گلبول‌های سفید خون نوعی آزمایش خون برای بررسی تعداد انواع گلبول‌های سفید است. گلبول‌های سفید خون یا white blood cells، سلول‌های خاصی در بدن هستند که وظیفه‌ی دفاع از بدن را به عهده دارند. در برخی شرایط خاص که ممکن است پاتولوژیک و یا فیزیولوژیک باشد، تعداد این گلبول‌ها کمتر و یا بیشتر از حد طبیعی می‌شود که نیازمند بررسی‌های بیشتر است. برای تفسیر جواب آزمایش wbc به پزشک عمومی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط تلفنی یا آنلاین برقرار کنید و از وضعیت سلامت خود آگاه شوید.

آزمایش wbc چیست؟

علامت تعداد گلبول سفید در آزمایش خون wbc یا wbc blood test است. شمارش گلبول‌های سفید معمولا زیرمجموعه‌ی آزمایش CBC یا آزمایش شمارش کامل خون است که همه فاکتورهای خونی و تعداد همه ی سلول‌های خونی را بررسی می‌کند. زمانی‌که برای مشکلی به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک بعد از معاینه فیزیکی درخواست انجام برخی تست‌ها را می‌دهد. آزمایش خون و آزمایش WBC یکی از اولین تست‌هایی است که هر پزشکی درخواست می‌دهد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در آزمایش‌ها وجود دارد، گلبول‌های سفید خون است که باید شمرده و بررسی شوند.

آزمایش wbc چیست؟
آزمایش WBC یا شمارش گلبول‌های سفید خون نوعی آزمایش خون برای بررسی تعداد انواع گلبول‌های سفید است.

آزمایش WBC چه چیزی را می‌ سنجد؟ (انواع w.b.c در آزمایش خون)

ازمایش گلبول سفید برای چیست؟ تست WBC تعداد هر یک از گلبول‌های سفید خون را بررسی می‌کند. در شرایط مختلف و در برخورد با بیماری‌های متنوع، تعداد انواع مختلف گلبول‌های سفید زیاد می‌شود تا بتواند از بدن در برابر شرایط بیماری‌زا دفاع کند. گلبول‌های سفید خون انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها کارهای مختلفی انجام می‌دهند.

این سلول‌ها شکل‌ها و وظایف مختلفی دارند و محل استقرار آن‌ها هم با یکدیگر تفاوت دارد. همچنین در هر یک از بیماری‌ها و شرایط خاص جسمی، تعداد هر کدام از آن‌ها تغییر می‌کند. تعداد نرمال گلبول‌های سفید در خون حدود ۴۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ گلبول سفید در هر میکرولیتر است.

انواع گلبول‌های سفید خونعلائم و نحوه کار آنها
نوتروفیلنوتروفیل‌ها سلول‌های چند هسته‌ای خونی هستند که در بیماری‌های عفونی افزایش پیدا می‌کنند. این سلول‌ها از داخل خون به بافت‌ها مهاجرت می‌کنند و با بیگانه‌خواری، عوامل مزاحمی که در بافت وجود دارند را از بین می‌برند.
لنفوسیت‌هالنفوسیت‌ها سلول‌های تک هسته‌‌ای خون هستند و در ایجاد ایمنی خاطره نقش دارند و با تولید کردن آنتی‌بادی و یادآوری آسیب وارده به بدن، از آن حفاظت می‌کنند.
مونوسیت‌هامونوسیت‌ها سلول‌های خونی هستند که وارد بافت شده و همانند نوتروفیل‌ها بیگانه‌خواری می‌کنند. این سلول‌ها اندازه‌ی بزرگی دارند و تک هسته‌ای هستند و طول عمر بیشتری نسبت به سایر سلول‌های خونی دارند.
بازوفیلبازوفیل‌ها در حساسیت‌ها زیاد می‌شود. این سلول‌ها هیستامین و سایر مواد حساسیت‌زا را از خود تولید و ترشح می‌کنند. این مواد باعث آلرژی در بدن می‌شوند. هنگامی که گرده‌ی گلی وارد بدن شما می‌شود و به آن حساسیت نشان می‌دهید، این بازوفیل‌ها هستند که چنین واکنشی را در شما بروز داده‌اند.
ائوزینوفیلاین سلول‌ها هم در واکنش‌های حساسیت‌زا دخالت می‌کنند و در عفونت‌های انگلی تعداد آن‌ها افزایش پیدا می کند. ائوزینوفیل‌ها هم موادی را از خود ترشح می‌کنند. مقدار این سلول خونی را می‌توان با آزمایش ائوزینوفیل خون اندازه گرفت.
انواع w.b.c در آزمایش خون

هدف از انجام آزمایش WBC چیست؟

تعداد بالا یا پایین گلبول‌های سفید خون می‌تواند نشان‌دهنده‌ی موارد خاصی باشد. شمارش WBC می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک عفونت پنهان در بدن باشد و پزشک را نسبت به آن مشکوک کند. همچنین بالا و پایین بودن شمارش گلبول‌های سفید خون می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌هایی همچون عفونت‌های مزمن، بیماری‌های خود ایمنی و نقص ایمنی باشد. همچنین این بالا و پایین شدن‌ها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی برخی حالت‌های فیزیولوژیک بدن همچون بارداری هم باشد.

تعداد گلبول سفید خون فاکتور بسیار مهمی در زمان شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است. سنجش دائم و بررسی پیوسته‌ی این سلول‌های خونی می‌تواند هدایت کننده‌ی روند درمان باشد.

کمبود گلبول سفید در آزمایش خون چه چیزی را نشان می‌دهد؟

همین حالا از پزشک عمومی مشاوره بگیر!

۱. چه زمانی باید آزمایش WBC داد؟

پزشک شما ممکن است به موارد خاصی شک کند و بخواهد آزمایش شمارش گلبول سفید بدهید. آزمایش WBC یک آزمایش عمومی است و در موارد زیادی پزشک درخواست انجام آن را می‌دهد. پزشک در موارد زیر به صورت ویژه‌ای سلول‌های WBC را بررسی می‌کند:

  • آنمی
  • لوسمی
  • عفونت.

هر دو آزمایش شمارش گلبول‌های سفید (WBC count) و شمارش هر نوع این گلبول‌ها (differential) در تشخیص علت بالا و پایین رفتن تعداد WBC ها مؤثر است. همچنین از این آزمایش‌ها برای پایش روند برخی از درمان‌ها و نتایج آن‌ها هم استفاده می‌شود.

۲. آیا پایین بودن گلبول سفید نشانه کرونا است؟

نکته‌ی مهمی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد این است که آیا در زمان بیماری کرونا، شمار گلبول‌های سفید خون بالا می‌رود و یا پایین می‌آید؟ زمانی که کرونا می‌گیرید بدن با تمام توان برای از بین بردن عامل بیماری‌زا و عفونت می‌جنگد. در واقع کاملاً عادی است که نتیجه آزمایش WBC در کرونا تغییر کند.

باید دقت داشته باشید که بالا بودن تعداد گلبول سفید در کرونا ممکن است اتفاق بیفتد، همچنین ممکن است شاهد پایین بودن تعداد گلبول سفید رد کرونا باشیم، یا اینکه ممکن است تعداد WBC ها در کرونا بدون تغییر بماند. اما هر کدام از این موارد می‌تواند در تشخیص مرحله‌ی بیماری و روند درمانی مورد نظر مؤثر و تعیین کننده باشد.

در صورتی که هر کدام این شرایط برای بیمار رخ داده باشد، روش درمانی و داروهای انتخابی که برای بیمار کووید متفاوت خواهند بود. از این رو پزشک باید دقت بسیاری به این فاکتور در آزمایش‌های فرد مبتلا بکند.

۳. تعداد بالای گلبول‌ های سفید خون در بارداری (عدد نرمال wbc در بارداری چقدر است؟)

برخی از علائم بارداری ممکن است بسیار مشخص باشند و برخی دیگر به وضوح دیگری نباشند. مادران باردار افزایش ۵۰% حجم خون را تجربه می‌کنند. از آن‌جایی که به عنوان یک مادر باردار، حجم خون بیشتری نسبت به یک زن عادی وجود دارد، آزمایش خون باید بادقت انجام شود.

گلبول‌های سفید خون سلول‌هایی هستند که نقش مهمی در ایمنی بدن بازی می‌کنند. معمولا افزایش شمار این سلول‌ها نشان‌دهنده‌ی مبارزه با میکروب‌های وارد شده به بدن و تلاش برای مقابله با یک عفونت است. حتی ممکن است این افزایش ممکن است به علت استرس و تروما باشد.

طی بارداری پزشک شما به دفعات درخواست آزمایش خون و آزمایش WBC را درخواست می‌دهد. زیرا بدن شما در این دوره با دو نفر سر و کار دارد و این امری استرس‌زا است. بنابراین بالا بودن تعداد گلبول‌های سفید به میزان کم برای یک خانم باردار نباید ایجاد نگرانی بکند. علل بالا رفتن شمار گلبول‌های سفید در زمان بارداری می‌تواند شامل موارد زیر باشد؛

۴. بالا یا پایین بودن گلبول سفید نشانه سرطان است؟

لوسمی یا سرطان خون، یا تقسیم بی‌رویه‌ی سلول‌های مغز استخوان آغاز می‌شود و سلول‌های خونی که از این محل منشا می‌گیرند به طور نابالغ وارد خون می‌شوند. بسیاری از انواع سرطان‌ها با یک آزمایش خون کشف می‌شوند.

بدیهی است که سرطان خون بر بروی تعداد و مورفولوژی سلول‌های خونی تأثیر می‌گذارد. اما افزایش یا کاهش گلبول‌های سفید مطلقا به معنای سرطان نیست. اگر پزشک شما بعد از آزمایش خون و آزمایش WBC به سرطان مشکوک شود، بررسی‌های بیشتری انجام می‌دهد تا از نتیجه مطمئن شود.

بالا یا پایین بودن گلبول سفید نشانه سرطان است؟
افزایش یا کاهش گلبول‌های سفید مطلقا به معنای سرطان نیست.

نحوه انجام آزمایش WBC یا شمارش گلبول سفید چگونه است؟

نحوه انجام آزمایش WBC با آزمایش CBC تفاوتی ندارد. در واقع آزمایش WBC بخشی از آزمایش CBC است. نمونه مورد نیاز برای آزمایش WBC، نمونه خون وریدی است. نمونه‌ خون مورد نیاز طی یک خون‌گیری ساده از ورید داخل آرنج یا دیگر وریدهای بدن گرفته می‌شود.

در نوزادان یا کودکان خردسال، ممکن است از یک ابزار تیز به نام لانست برای خون‌گیری استفاده شود. خون در یک لوله شیشه‌ای کوچک یا روی یک اسلاید یا نوار آزمایش جمع‌آوری می‌شود. برای انجام آزمایش و شمارش تعداد ائوزینوفیل‌ها و دیگر سلول‌های خونی عموماً از دستگاه‌های آزمایشگاهی استفاده می‌کنند که تعداد هر یک از گلبول‌های سفید خون را در هر میکرولیتر خون تعیین می‌کند.

در اکثر موارد پزشک درخواست آزمایش تفریقی یا differential را هم داده است که اختصارا به آن diff هم می‌گویند. آزمایش WBC diff به این معناست که تکنسین آزمایشگاه باید نمونه خون را در زیر میکروسکوپ هم بررسی کند. در بررسی لام میکروسکوپی نتیجه‌ی حاصل از دستگاه مجددا بررسی می‌شود. همچنین ناهنجاری‌های ساختاری هر یک از سلول‌ها هم بررسی می‌شود.

برای تهیه لام خونی در آزمایشگاه، خون روی اسلاید میکروسکوپ قرار می‌گیرد. سپس یک رنگ مخصوص به نمونه اضافه می‌شود و نمونه رنگ‌آمیزی می‌شود. این باعث می‌شود که هر یک از سلول‌های WBC به رنگ خاصی در زیر میکروسکوپ دیده شوند.

۱. شرایط انجام آزمایش WBC چگونه است؟

برای دادن آزمایش شمار گلبول‌های سفید نیازی نیست که اقدام خاصی انجام دهید. تنها نسخه‌ی آزمایش خود را به آزمایشگاه می‌برید. برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست.

متن انگلیسی:
White blood cells are the main components of the immune system. White blood cell counts in the WBC test identify infectious and inflammatory diseases, leukemia and lymphoma, and bone marrow disorders.
ترجمه فارسی:
گلبول‌های سفید خون از اجزای اصلی سیستم ایمنی بدن هستند. شمارش گلبول‌های سفید در آزمایش WBC بیماری‌های عفونی و التهابی، لوسمی و لنفوم و اختلالات مغز استخوان را مشخص می‌کند.

به نقل از سایت mountsinai

۲. چه داروهایی روی نتیجه آزمایش WBC تأثیر دارند؟

برخی داروها هستند که ممکن است تست شما را مختل کنند. مصرف این داروهایی که ممکن است سلول‌های سفید خونی را زیاد و یا کم کنند عبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدها
  • کینیدین
  • هپارین
  • کلوزاپین
  • آنتی‌بیوتیک
  • آنتی‌هیستامین
  • دیورتیک
  • ضد تشنج ها
  • سولفونامیدها
  • داروهای شیمی‌درمانی.

قبل از انجام آزمایش WBC لیستی از تمام داروهای تجویزی و غیر تجویزی خود را در اختیار پزشکتان قرار دهید.

۳. چه زمانی نتایج آزمایش گلبول های سفید آماده می‌ شود؟

نتایج معمولاً بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد در دسترس هستند، اما گاهی اوقات بسته به پیچیدگی آزمایش یا در صورت نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتر، ممکن است بیشتر طول بکشد.

چه زمانی نتایج آزمایش گلبول های سفید آماده می‌ شود؟
نتایج معمولاً بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد در دسترس هستند.

محدوده نرمال آزمایش WBC چقدر است؟ (جواب آزمایش wbc باید چند باشد؟)

wbc نرمال چند است؟ نوزادان بعد از تولد معمولا با تعداد بالای گلبول‌های سفید متولد می‌شوند. این مسئله با گذر زمان و بزرگ شدن برطرف می‌شود. میزان طبیعی گلبول‌های سفید یا آزمایش wbc نرمال در هر میکرولیتر به شرح زیر است:

  • میزان نرمال wbc در آزمایش ادرار نوزادان: ۹۰۰۰ تا ۳۰ هزار گلبول سفید
  • آزمایش wbc در کودکان زیر دو سال: ۶۲۰۰ تا ۱۷ هزار گلبول سفید
  • میزان نرمال wbc در آزمایش خون کودکان بالای دو سال و بزرگسالان: ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار گلبول سفید

توجه داشته باشید که این اعداد و ارقام برای مقدار wbc در آزمایش خون می‌توانند متفاوت باشند، زیرا هر آزمایشگاهی مقیاس مورد نظر خود را استفاده می‌کند. این اعداد در هر میکرولیتر خون است که معمول‌ترین شکل اندازه‌گیری است و برای بررسی مقدار خطرناک wbc حتما با پزشک مشورت کنید.

تعداد WBC غیرطبیعی چه علائمی ایجاد می‌ کند؟ (بالا بودن wbc در آزمایش خون نشانه چیست)

علائم تعداد غیرطبیعی گلبول‌های سفید خون شامل موارد زیر است:

  • ممکن است فردی که شمار گلبول‌های سفید خون او پایین است، بدن درد داشته باشد.
  • کسی با شمار پایین و غیر طبیعی گلبول‌های سفید ممکن است دچار تب و لرز شود.
  • فردی که گلبول سفید او به طرزی غیر طبیعی افت کرده باشد، دچار سردرد می‌شود.
  • فردی که تعداد بالای گلبول‌های سفید دارد، معمولا علامتی از خود نشان نمی‌دهد، مگر علائم بیماری که سبب ایجاد این شرایط در بدن شده است.

چه بیماری‌ هایی باعث افزایش یا کاهش نتیجه آزمایش WBC می شوند؟

شرایطی چون استرس و ترومای ناگهانی هم می‌توانند در نتیجه آزمایش WBC تأثیر بگذارند و آن‌ها را کم یا زیاد کنند. مهم‌ترین موارد عبارتند از:

  • بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی: تفسیر آزمایش wbc در ادرار نقص سیستم ایمنی معمولا در بیماری‌هایی همچون HIV دیده می‌شود. همچنین سرطان و بیماری‌های تهدید کننده‌ی سیستم ایمنی هم در تعداد گلبول‌های سفید نقش دارند. رادیوتراپی و شیمی‌درمانی برای درمان بیمارهای سرطانی تأثیر مستقیم در تعداد گلبول‌های سفید و نتیجه آزمایش WBC می‌گذارد.
  • عفونت‌ها: بالا بودن تعداد گلبول‌های سفید خون می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عفونت باشد. تعداد سلول‌های سفید خونی در زمان عفونت‌ها بسیار بالاتر می‌رود تا با میکروب‌ها مبارزه کنند.
  • سندروم میلودیسپلاستیک: این بیماری شرایطی را در بدن ایجاد می‌کند که سلول‌های خونی به طور غیرطبیعی تولید می‌شوند. سلول‌های خونی در مغز استخوان در تعداد بالا ساخته می‌شوند.
  • سرطان خون: لنفوما و لوسمی سرطان‌هایی هستند که در آن‌ها سلول‌های خونی به تعداد زیاد در مغز استخوان ساخته می‌شوند. این موارد سبب بالا رفتن احتمال خونریزی‌های شدید و عفونت می‌شود.
  • اختلال میلوپرولیفراتیو: در این اختلال، سلول‌های خونی نابالغ به طور غیرقابل کنترلی در مغز استخوان تکثیر می‌شوند و وارد جریان خون می‌شوند. این مسئله شمار گلبول‌های سفید را به هم می‌ریزد.
  • دارو: برخی داروها می‌توانند شمار گلبول‌های سفید خون را بالا یا پایین ببرند.

آیا پایین بودن wbc در آزمایش خون نشانه کم خونی است؟

روش تفسیر آزمایش شمارش گلبول‌ های سفید (تفسیر آزمایش خون wbc)

بستگی به اینکه کدام یک از دو آزمایش شمارش گلبول‌های سفید و یا تفیکیک آن‌ها برای شما درخواست شده باشد، مدت زمان مشخصی طول می‌کشد تا نتیجه تفسیر و تحلیل آزمایش خون w.b.c به دست شما و پزشک برسد. تفسیر نتیجه آزمایش WBC یا خواندن جواب آزمایش خون wbc به عهده پزشک است.

البته که یک تست wbc یا آزمایش ساده‌ی شمارش گلبول‌های سفید و تفکیک آن گویای همه چیز نیست اما می تواند در تعیین کم بودن wbc در آزمایش خون یا wbc پایین در آزمایش خون بسیار کمک‌کننده باشد. تشخیص‌هایی که متناسب به نتیجه‌ی تفسیر آزمایش خون کودکان و بزرگسالان گذاشته می‌شوند، در ادامه آورده شده‌اند.

۱. لوکوپنی یا کاهش تعداد گلبول‌ های سفید خون

کمبود تعداد گلبول‌های سفید در خون که لوکوپنی نامیده می‌شود ممکن است ناشی از علل متفاوتی باشد. برخی از این علل عبارتند از:

  • HIV
  • بیماری‌های خودایمنی
  • آسیب و بیماری‌های مغز استخوان
  • لنفوم
  • عفونت‌های شدید
  • بیماری و اختلال کبد و طحال
  • لوپوس
  • پرتودرمانی
  • برخی داروها مثل آنتی بیوتیک‌ها.

۲. لوکوسیتوز افزایش تعداد گلبول های سفید خون

بسته به علت بالا یا پایین بودن نتیجه آزمایش WBC، پزشک آزمایشات دیگری را درخواست می‌دهد. این موارد عبارتند از:

  • استعمال سیگار
  • توبرکلوز یا سل
  • تومورهای مغز استخوان
  • لوسمی
  • بیماری‌های التهابی همچون آرتروز
  • استرس
  • ورزش
  • آسیب بافتی
  • بارداری
  • آلرژی
  • آسم
  • برخی داروها همچون کورتیکواستروئید.
روش تفسیر آزمایش شمارش گلبول‌ های سفید چگونه است؟
تفسیر نتیجه آزمایش WBC یا خواندن جواب آزمایش خون wbc به عهده پزشک است.

۳. تفسیر آزمایش تفکیک شمار گلبول‌ های سفید

در آزمایش WBC تعداد هر یک از انواع گلبول‌های سفید خون مشخص می‌شود. از آنجایی که هر یک از این سلول‌ها وظیفه‌ی متفاوتی دارند، بالا یا پایین بودن هر یک از آنها هم معنای متفاوتی دارد. در ادامه تفسیر آزمایش WBC diff را با هم بررسی خواهیم کرد.

گلبول‌های سفیدعلت مقادیر بالاعلت مقادیر پایین
نوتروفیلاسترس حاد
عفونت‌ها
روماتیسم
نقرس
التهاب تیروئید
تروما
بارداری
آنمی (کم‌خونی)
عفونت‌های باکتریایی
آنفولانزا و یا سایر بیماری‌هایی که علت آن‌ها ویروس‌ها باشند
عوارض شیمی درمانی
در معرض اشعه‌های رادیواکتیو بودن و یا حتی رادیوتراپی.
لنفوسیتعفونت‌های مزمن و طولانی
مونونوکلئوزیس
لوسمی
عفونت‌های ویروسی مثل سرخجه یا آبله.
شیمی درمانی
نقص ایمنی با ویروس HIV
لوسمی
سپسیس یا عفونت خون
مواجهه با اشعه‌ی رادیواکتیو، چه ناخواسته و چه تحت درمان با پرتودرمانی.
مونوسیتبیماری التهابی مزمن
توبرکلوز یا سل
عفونت‌های ویروسی همچون سرخجه، آبله و مونونوکلئوزیس.
عفونت خون
شیمی‌درمانی
اختلال و بیماری مغز استخوان
عفونت‌های پوستی.
ائوزینوفیلواکنش آلرژیک یا بروز حساسیت
عفونت‌های انگلی.
—–
بازوفیل—–کاهش شمار بازوفیل‌ها ممکن است به علت یک واکنش حاد و شدید آلرژیک رخ دهد.
تفسیر آزمایش wbc خون

افزایش تعداد نوتروفیل‌ ها یا تعداد گلبولهای سفید در آزمایش خون

افزایش این گلبول سفید، نشان‌دهنده موارد زیر است:

  • استرس حاد
  • عفونت‌ها
  • روماتیسم
  • نقرس
  • التهاب تیروئید
  • تروما
  • بارداری.

کاهش تعداد نوتروفیل‌ ها یاپایین بودن گلبول سفید در آزمایش خون

تعداد نوتروفیل‌ها و درصد نوتروفیل در کودکان و بزرگسالان ممکن است به دلایل مختلفی کاهش یابد که برخی از آن‌ها با برخی بیماری‌ها و برخی دیگر به حالت‌های معمول و فیزیولوژیک بدن مرتبط است. این دلایل عبارتند از:

  • آنمی (کم‌خونی)
  • عفونت‌های باکتریایی
  • آنفولانزا و یا سایر بیماری‌هایی که علت آن‌ها ویروس‌ها باشند
  • شیمی درمانی
  • در معرض اشعه‌های رادیواکتیو بودن و یا حتی رادیوتراپی.

افزایش تعداد لنفوسیت‌ ها در آزمایش گلبول سفید

بالا رفتن تعداد لنفوسیت‌ها در خون ممکن است به علل متفاوتی باشد که برخی از علل تغییر درصد لنفوسیت در آزمایش خون عبارتند از:

  • عفونت‌های مزمن و طولانی
  • مونونوکلئوزیس
  • لوسمی
  • عفونت‌های ویروسی مثل سرخجه یا آبله.

کاهش تعداد لنفوسیت‌ ها و wbc پایین در آزمایش خون

کاهش تعداد لنفوسیت‌ها در خون ممکن است به علل زیر رخ دهد:

  • شیمی درمانی
  • نقص ایمنی با ویروس HIV
  • لوسمی
  • سپسیس یا عفونت خون
  • مواجهه با اشعه‌ی رادیواکتیو، چه ناخواسته و چه تحت درمان با پرتودرمانی.

افزایش تعداد مونوسیت‌ ها یا مونوسیت بالا

شرایطی وجود دارد در آن تعداد مونوسیت‌های خونی افزایش پیدا می‌کند. عوامل زیر می‌توانند باعث این افزایش شوند:

  • بیماری التهابی مزمن
  • توبرکلوز یا سل
  • عفونت‌های ویروسی همچون سرخجه، آبله و مونونوکلئوزیس.
تفسیر آزمایش تفکیک شمار گلبول‌ های سفید چگونه است؟
در آزمایش WBC تعداد هر یک از انواع گلبول‌های سفید خون مشخص می‌شود.

کاهش تعداد مونوسیت‌ ها و تاثیر آن بر درصد نرمال مونوسیت در خون

مونوسیت‌ها از دیگر گلبول‌های سفید خونی هستند که ممکن است در برخی شرایط تعداد آن‌ها کاهش پیدا کند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • عفونت خون
  • شیمی‌درمانی
  • اختلال و بیماری مغز استخوان
  • عفونت‌های پوستی.

افزایش تعداد ائوزینوفیل‌ ها یا زیاد بودن گلبول سفید

مواردی که ممکن است تعداد ائوزینوفیل‌ها افزایش پیدا کند عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک یا بروز حساسیت
  • عفونت‌های انگلی.

به صورت کلی کاهش تعداد ائوزینوفیل‌ها مسئله‌ی مهمی نیست.

کاهش تعداد بازوفیل‌ ها

کاهش شمار بازوفیل‌ها ممکن است به علت یک واکنش حاد و شدید آلرژیک رخ دهد. مواردی که در بالا ذکر شدند در آزمایش تفکیک سلول‌های WBC دیده می‌شوند. در آزمایش ساده‌ی WBC چنین مواردی مشاهده نمی‌شوند. در برخی شرایط، برای تشخیص بهتر، پزشک نیاز به تفکیک و شمارش مجزای انواع مختلف گلبول‌های سفید خونی نیاز دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آزمایش wbc یک آزمایش عمومی و در واقع بخشی از چکاپ کامل بدن است. پزشک‌های مختلف به دلایل مختلفی این آزمایش را درخواست می‌دهند. اگر نتیجه آزمایش WBC شما غیرطبیعی بود، پزشک آزمایش‌های بیشتری را برای پیدا کردن ریشه مشکل انجام می‌دهد. اگر پزشک شما تشخیص دهد که مشکلی در تولید سلول‌های خونی شما وجود دارد شما را به متخصص خون یا هماتولوژی ارجاع خواهد داد.

برای دریافت نوبت از بهترین پزشکان عمومی و متخصص انکولوژی می‌توانید به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو به‌راحتی و در کمترین زمان می‌توانید از پزشک مورد نظرتان وقت بگیرید و یا از خدمات مشاوره تلفنی یا مشاوره با دکتر خون و سرطان آنلاین و دکترعمومی آنلاین استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به معنای اندازه‌گیری تعداد گلبول‌های سفید خون (WBCs) در خون یا تست wbc است.

میزان wbc در کودکان ۲ ماهه تا ۶ ساله، ۵ هزار تا تا ۱۹ هزار میلی‌متر مربع و کودکان ۶ تا ۱۸ سال بین ۴۸۰۰ تا ۱۰۸۰۰ میلی‌متر مربع است.

wbc پایین در کودکان بعد از آزمایش شمارش گلبول های سفید مربوط به مشکلات مغز استخوان است.

آزمایش افتراقی خون، درصد هر نوع گلبول سفید (WBC) را که در خون شما وجود دارد، اندازه‌گیری می‌کند.

در حالت طبیعی، w.b.c در آزمایش مدفوع وجود ندارد.

تعداد بالای مونوسیت معمولاً به این معنی است که بدن شما در حال مبارزه با نوعی عفونت ویروسی، باکتریایی یا انگلی است. مهم است که رنج نرمال wbc یا تعداد نرمال گلبول سفید در خون بزرگسالان و کودکان حفظ شود. برای درمان بالا بودن گلبول سفید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

معنی monocyte در آزمایش خون (مونوسیت) یعنی نوعی گلبول سفید (لکوسیت) که در خون و بافت شما قرار دارند تا میکروب‌ها (ویروس، باکتری، قارچ و تک یاخته‌ها) را پیدا کرده و از بین ببرند. مونوسیت‌ها از سایر گلبول‌های سفید خون برای کمک به درمان آسیب و جلوگیری از عفونت دعوت می‌کنند.

آزمایش RBC و آزمایش WBC و diff جزء آزماش‌های عمومی هستند. به همین دلیل هم تمام بیمه‌ها این آزمایش را پوشش می‌دهد.

این آزمایش جزء آزمایش‌های عمومی است. در واقع این آزمایش‌ها اطلاعات زیادی در مورد وضعیت سلامتی در اختیار پزشک قرار می‌دهند و تقریبا همه‌ی پزشک‌ها این آزمایش را درخواست می‌دهند. اینکه به چه دکتری مراجعه کنید و چه کسی برای شما آزمایش را نسخه کند به علت مراجعه شما به پزشک مرتبط است.

برای دادن آزمایش شمار گلبول‌های سفید نیازی نیست که اقدام خاصی انجام دهید. تنها نسخه‌ی آزمایش خود را به آزمایشگاه می‌برید. برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آزمایش WBC

  1. علیرضا گفت:

    سلام. ممنونم از وقتی که میگذارید. Wbc من ۵۷۰۰ و لنفوسیت ۵۴ درصد و نوتروفیل ۴۵ درصد هست. آیا احتمال سرطان خون وجود داره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ازمایش cbc شما نرمال است
      برای تشخیص سرطان خون نیاز به ازمایش های تخصصی است
      سلامت باشید

  2. حسین گفت:

    سلام آزمایش خونم wbc رو ۴.۲ و پایین زده و lymphocytes هم ۴۸.۶ و بالا نشون داده آیا نشون عفونت شدید هست ؟ مصرف مترونیدازول ۵۰۰ حدودا دوازده ساعت قبل میتونه روی موارد اثر بزاره ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به افت سیستم ایمنی و لنفوسیتوز احتمال عفونت مزمن و یا ویروس می رود
      مترونیدازول آنتی بیوتیک بی هوازی است و شاید برای عفونت احتمالی شما مناسب نباشد
      و استفاده از هر گونه دارو تحت نظر پزشک باشد

  3. حسین گفت:

    سلام wbc خونم ۴.۲ بوده که پایین زده و lymphocytes هم ۴۸.۶ که بالا زده آیا این نشون عفونت شدید و حاد بود؟ آیا دوازده ساعت قبل آزمایش مترونیدازول ۵۰۰ میتونه روی بالا و پایین این موارد اثر داشته باشه ؟

  4. فریبا گفت:

    سلام خسته نباشید WBC من ۱۰۰۰ هست آیا کمه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      میزان طبیعی گلبول‌های سفید ۴۵۰۰ الی ۱۰۰۰۰ گلبول سفید در هر میکرولیتر(LCM) است.

  5. منصوره یزدانی گفت:

    عالی بود کامل بود

  6. مهران گفت:

    Wbc من ۳۸۰۰ هست سنم ۳۸ سال ایا جای نگرانی هست

  7. مهران گفت:

    سلام wbc من ۳۸۰۰ هست سنم ۳۸ سال کبد چرب دارم ایا باید نگران باشم یا نه

  8. رسول گفت:

    سلام wbc من ۳۸۰۰ هست سنم ۳۸ سال کبد چرب دارم ایا باید نگران باشم یا نه

  9. حسن گفت:

    سلام. ممنون از متن دقیق و منظم و خوشخوان شما

  10. مالک گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات مفید کامل وجامعتون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

      1. زهره گفت:

        سلام wbc من ۱۳.۳ هستش ۳۳ سالمه به نظرتون مشکل بدی دارم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام و درود همراه عزیز
          ممکن است نشانه عفونت یا درگیری سیستم ایمنی بدن باشد.
          توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص خون مراجعه کنید.دکتر فوق تخصص خون

      2. زهرا گفت:

        من۱۲۰۰مشکلع

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          عفونت ها، مصرف برخی داروها و مشکلات مغز استخوان و بیماری های خود ایمنی موجب کاهش گلبول سفید خون شده که نیاز به بررسی توسط متخصص هماتولوژی دارید.
          متخصص هماتولوژی