آزمایش HPV (زگیل تناسلی) چیست؟ چرا باید این آزمایش را انجام داد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آزمایش HPV راهی مطمئن برای تشخیص ابتلا به بیماری HPV است. HPV بیماری خطرناکی است که تقریبا مسئول تمامی موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

آزمایش-HPV

آزمایش HPV یا آزمایش زگیل تناسلی تنها راه مطمئن برای آگاهی از ابتلا به این بیماری جنسی است. امروزه شاهد افزایش شمار تعداد مبتلایان به این بیماری هستیم که مهم‌ترین عامل آن عدم آگاهی در خصوص بهداشت روابط جنسی و تعدد روابط جنسی است.

زگیل تناسلی یک بیماری درمان‌ناپذیر است که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان رحم و دهان به‌ویژه در زنان شود. این زگیل‌ها با تبخال تناسلی یا سایر عارضه‌ها متفاوت بوده و به‌راحتی قابل لمس و مشاهده هستند.

ویروس پاپیلومای انسانی عامل اصلی بروز این بیماری ویروسی است. میزان شیوع این بیماری به ‌اندازه‌ای زیاد است که حتی با تماس پوستی و حفاظت‌نشده امکان انتقال آن به سایر نقاط بدن و مبتلا شدن به این ویروس وجود دارد.

زگیل‌های تناسلی معمولا در اطراف مقعد، اطراف لابیای واژن، کشاله‌های ران، روی آلت تناسلی و بیضه‌ها دیده می‌شوند. این عارضه‌ها شبیه به گوشت‌های اضافی هستند که به‌صورت یکجا یا پراکنده در نواحی مختلف بدن دیده می‌شوند.

بهتر است بدانید عدم اطلاع از ابتلا به بیماری زگیل تناسلی می‌تواند حتی باعث انتقال این بیماری از راه سکس دهانی هم بشود. اولین گام برای اطلاع از این بیماری انجام آزمایش HPV است. آزمایش HPV جزء آزمایش‌های چکاپ بدن است.

در این مطلب از دکترتو با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در خصوص این آزمایش را کسب کنید. نترسید! ابتلا به زگیل تناسلی پایان راه نیست و می‌توان با تشخیص به‌موقع آن را کنترل کرد. برای مشاهده هزینه درمان زگیل تناسلی به دکترتو کلینیک مراجعه کنید.

آزمایش HPV چیست؟‌

برای آشنایی با آزمایش HPV بهتر است ابتدا کمی با این بیماری آشنا شویم و اهمیت انجام این آزمایش را درک کنیم. بهتر است بدانید ویروس HPV (Human Papillomavirus) از ۳۰ تا ۴۰ گونه متفاوت دارد که هرکدام می‌توانند عوارض یا علائم گوناگونی داشته باشند.

این ویروس‌ها به دو گروه زیر تقسیم می‌شوند:

  1. ویروس‌های HPV عامل زگیل
  2. ویرس‌های HPV عامل سرطان

این ویروس‌ها به دو دسته کم‌خطر و پرخطر تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از انواع زگیل تناسلی می‌تواند پیش‌زمینه ابتلا به سرطان یا سایر بیمار‌ها شود.

لازم به ذکر است که این ویروس تقریبا مسئول تمامی موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان است. در واقع میزان ابتلای زنان به این بیماری بسیار بیشتر از مردان است.

آزمایش HPV آزمایش نوظهوری نیست و در گذشته هم از روش‌هایی برای تشخیص این بیماری استفاده می‌کردند. روش انجام آزمایش و نمونه‌گیری در زنان و مردان کمی متفاوت است.

آزمایش HPV در واقع ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری را تشخیص می‌دهد. این آزمایش در زنان معمولا با نمونه‌برداری پاپ اسمیر انجام می‌شود. در صورت نیاز برای زنان بالای ۳۰ از آزمایش‌های کمکی هم استفاده می‌شود.

در صورت مشاهده علائم ابتلا به ویروس اچ پی وی بهتر است هرچه سریع‌تر به اورولوژیست یا پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

در این ویدئو دکتر شهناز پوربرفه‌ای، متخصص زنان و زایمان در مورد بیماری زگیل تناسلی و ویروس HPV با شما صحبت می‌کند.

آزمایش HPV چرا اهمیت دارد؟

زگیل‌های تناسلی کم‌خطر می‌توانند باعث بروز موارد زیر شوند:

  • ایجاد زگیل در اطراف مقعد یا ناحیه تناسلی و دهان
  • عفونت در بدن
  • بروز زگیل در سایر نقاط بدن از جمله دست‌ها و پاها .

این زگیل‌ها معمولا باعث سرطان نمی‌شوند اما در صورت بی‌توجهی می‌توانند به نوع پرخطر تبدیل شده و عوارض جدی‌تری به همراه داشته باشند. این دسته از زگیل‌های تناسلی یا خود‌به‌خود محود شده یا پزشک با یک عمل سرپایی زگیل‌ها را می‌سوزاند.

اما زگیل‌های پرخطر باعث موارد زیر می‌شوند:

  • عفونت شدید
  • سرطان دهان
  • سرطان دهانه رحم
  • سایر بیماری‌های جنسی
  • مشکلات زناشویی و بدشکلی واژن و آلت.

بهتر است بدانید عفونت‌های ناشی از زگیل‌های پرخطر می‌تواند ۱ تا ۲ سال و حتی بیشتر ادامه داشته باشد. این دقیقا عاملی است که باعث بروز سرطان‌های مختلف می‌شود.

زگیل‌های پرخطر HPV به‌خصوص در زنان بالای ۳۰ سال منجر به سرطان‌های پرخطر رحم و دهانه رحم می‌شود. به‌همین دلیل انجام زودهنگام آزمایش HPV قدم مهمی برای درمان است.

طی این آزمایش نوع ویروس هم مشخص می‌شود و پزشک می‌تواند بسته به شرایط شما بهترین روش درمان را پیشنهاد بدهد. زگیل تناسلی در زنان با عوارض بسیار شدیدتر و بیشتری همراه است اما در مردان اغلب خود به خود از بین رفته یا تنها به‌صورت عارضه خود را نشان می‌دهد.

همان‌طور که اشاره شد، بسیاری از انواع زگیل تناسلی بدون علائم هستند. در‌صورتی‌که اخیرا تماس محافظت‌نشده با فرد مبتلا به HPV داشته‌اید، به متخصص زنان و یا متخصص اورولوژی مراجعه کنید و نسبت به انجام تست HPV اقدام کنید.

human-papillomavirus-HPV
بیماری HPV در اثر ویروس پاپیلوما انسانی ایجاد می‌شود و تقریبا مسئول تمامی موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

چه زمانی باید تست HPV داد؟

زگیل تناسلی در هر سنی می‌تواند افراد را درگیر کند. اما رایج‌‌ترین سن انجام آزمایش برای افراد بین ۳۰ تا ۴۰ سال است که کمک زیادی به تشخیص زودهنگام سرطان‌های مختلف خواهد کرد.

با توجه به وجود انواع مختلفی از ویروس HPV، علائم متفاوتی از این بیماری هم وجود دارد. بهتر است با دیدن علائم زیر برای انجام آزمایش زگیل تناسلی به پزشک متخصص زنان یا متخصص اورولوژی مراجعه کنید:

  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • درد در ناحیه لگن و رحم
  • ترشحات غیرمعمولی واژن
  • خونریزی غیرعادی
  • بروز عارضه‌های بدون خارش و قرمزی
  • وجود خون در ادرار
  • خونریزی پس از رابطه جنسی
  • احساس وجود توده در واژن.

در چنین حالتی پزشک متخصص اورولوژی یا متخصص زنان پس از بررسی و معاینه اولیه انجام آزمایش زگیل تناسلی را برای شما تجویز خواهد کرد.

HPV یک بیماری جدی و عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. در صورت درد در هنگام سکس یا درد در ناحیه لگن و رحم، ترشحات غیرمعمول واژن، خونریزی غیرعادی، وجود خون در ادرار، خونریزی بعد از سکس و احساس توده در واژن برای انجام تست HPV اقدام کنید.

انواع آزمایش‌ HPV

در گذشته معمولا از روش‌های تشخیص ویروسی مانند کشت سلولی، روش‌های ایمونولوژی، یا میکروسکوپی برای انجام این آزمایش استفاده می‌شد.

اما اکنون با پیشرفت علم روش‌های بسیار جدیدی برای تشخیص دقیق این بیماری اختراع شده است. میزان صحت این روش‌های جدید نسبت به روش‌های گذشته بسیار بیشتر بوده و نتیجه دقیق‌تری دارند.

نتیجه‌ی این آزمایش در موارد سرطان رحم (تا ۹۰ درصد)، سرطان‌های مقعدی (۶۵ درصد)، سرطان‌های واژینال (۵۰ درصد)، و سرطان‌های مربوط به مردان تا ۳۵ درصد صحیح است.

در میان روش‌هایی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، گاهی از آزمایش خون هم استفاده می‌شود. اما از آنجایی که این تست تنها نشان‌دهنده‌ی مواجهه قبلی با ویروس است، نتیجه آن چندان قابل اعتماد نیست.

بهتر است بدانید آزمایش HPV در سنین بین ۲۱ تا ۳۰ سال نتیجه چندان قابل اطمینانی ندارد. پس از ۳۰ سالگی لازم است به صورت دوره‌ای برای انجام آزمایش‌های مربوط به سلامت دستگاه جنسی اقدام کنید.

زنان بیش از مردان باید به این چکاپ‌های دوره‌ای توجه داشته باشند.

درباره زگیل تناسلی شنیدی و می‌ترسی مبتلا بشی؟

همین الان مشاوره بگیر و آزمایش بده

از جمله روش‌های مدرن انجام آزمایش‌های HPV می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱. آزمایش اسید استیک

در این نوع از آزمایش HPV ضایعاتی که مشکوک هستند با اسید استیک خیس می‌شوند. اسید استیک طی ۵ تا ۱۰ دقیقه باعث بروز علائمی می‌شوند که نشان می‌دهد فرد به زگیل تناسلی مبتلا است.

معمولا از این روش برای مردان، تشخیص زگیل تناسلی در دهانه رحم و لابیا استفاده می‌شود. اگر ضایعات پس از قرار گرفتن در معرض گاز مرطوب اسید استیک، سفید رنگ شوند نشانه زگیل تناسلی هستند.

۲. آزمایش کولپوسکوپی

این تست، توسط پزشک متخصص زنان و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. در واقع طی تست کولپوسکوپی که برای زنان انجام می‌شود، دهانه رحم و واژن معاینه شده و در صورت نیاز برای تشخیص بهتر از اسید استیک استفاده می‌کنند.

۳. بیوپسی و نمونه‌برداری

در هنگام کولپوسکوپی پزشک در صورت نیاز می‌تواند از بافت مناطق مشکوک نمونه‌برداری کند. سپس این نمونه به آزمایشگاه فرستاده شده و نتیجه آن شدت بیماری را نشان می‌دهد. این روش هم برای مردان و هم برای زنان قابل انجام است.

۴. آزمایش‌های بر پایه DNA

این نوع از آزمایش زگیل تناسلی بسیار پیشرفته و روشی مدرن است که به دو صورت انجام می‌شود:

  • ارزیابی جذب hc2 : این روش مبتنی بر تکنیک‌های PCR بوده و بسیار ساده و اسان انجام می‌شود. می‌توان آن را مرتبا تکرار کرد و نتایج آن بهترین روش استاندارد برای تشخیص HPV است.
  • تست HPV PCR: این تست با هدف مشخص کردن توالی و شدت ناهنجاری HPV انجام می‌شود. بهترین سن انجام این آزمایش ۳۰ سالگی است.

۵. تست پاپ اسمیر

هر خانمی حتما در زندگی‌اش یک یا چند بار تست پاپ اسمیر انجام داده و کم و بیش با آن آشنا هستند. درصورتی‌که علائم HPV را در خود مشاهده کردید، بهترین است ترس از آزمایش پاپ اسمیر را کنار گذاشته و برای انجام آن اقدام کنید. تست پاپ اسمیر رایج‌ترین تست برای تشخیص HPV است که می‌تواند تغییرات بدخیم و عفونت‌هایی مانند HPV را تشخیص دهد.

معمولا این تست به‌صورت سرپایی انجام شده و پزشک متخصص زنان با استفاده از اسپکولوم دهانه واژن را باز کرده و با وسیله مخصوص از مخاط درون دهانه رحم نمونه‌برداری می‌کند. برای نمونه‌برداری معمولا پزشک از ضایعات قسمت فوقانی دیواره واژن استفاده می‌کند.

درصورت‌نیاز ممکن است پزشک برای تایید نتیجه مثبت آزمایش در کنار آزمایش پاپ اسمیر از روش‌هایی که در بالا اشاره کردیم هم استفاده کند.


نمونه‌برداری تست HPV در زنان

همانطور که اشاره شد، رایج‌ترین روش تشخیص HPV در زنان، انجام آزمایش پاپ اسمیر است. پاپ اسمیر تنها برای تشخیص زگیل تناسلی استفاده نمی‌شود، بلکه برای تشخیص سایر بیماری‌ها و عفونت‌های خطرناک هم کاربرد دارد.

به‌همین دلیل توصیه می‌شود که زنان زیر ۳۰ سال هر ۳ سال یک مرتبه این تست را انجام دهند. در‌صورتی‌که نتایج تست پاپ اسمیر نرمال نباشد، معمولا پزشک از سایر آزمایش‌های تشخیصی برای بررسی بیشتر استفاده می‌کند.

همچنین توصیه می‌شود، زنان بالای ۳۰ سال برای جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم تست پاپ اسمیر و تست پاپ اسمیر را هر ۵ سال یکبار انجام دهند.

آیا تست HPV و پاپ اسمیر با یکدیگر متفاوت هستند؟

بله! در تست پاپ اسمیر نمونه برداشته‌شده برای انجام آزمایش و تشخیص تغییرات و ناهنجاری سلولی دهانه رحم انجام می‌شود. اما در تست HPV وجود ویروس‌ها در این نمونه و نوع ویروس بررسی می‌شوند.

بنابراین زنان برای تشخیص زودهنگام سرطان رحم یا سایر بیماری‌ها بهتر است باید تست HPV و تست پاپ اسمیر را همزمان انجام دهند.

نمونه‌برداری در هر دو تست به یک روش انجام می‌شود، بنابراین شما متوجه تفاوت آزمایش‌ها نخواهید شد.

چطور برای آزمایش HPV آماده شویم؟

این آزمایش نیاز به آمادگی خاصی ندارد، می‌توانید برای بیشتر شدن دقت و نتیجه آزمایش ۲ روز قبل از روز نمونه‌برداری کارهای زیر را انجام دهید:

  • از هرگونه رابطه جنسی خودداری کنید.
  • کرم‌ یا ژل واژینال استفاده نکنید.
  • در دوران قاعدگی آزمایش ندهید.
  • از شستشوی شدید ناحیه واژینال خودداری کنید.

در بسیاری از افرادی که به ویروس HPV مبتلا هستند، نتیجه آزمایش پاپ اسمیر می‌تواند کاملا طبیعی باشد؛ بنابراین غربالگری تنها راهی است که می‌تواند افراد را از وجود یا عدم وجود ویروس مطمئن کند.


نحوه نمونه‌برداری در آزمایش HPV و پاپ اسمیر

این آزمایش توسط متخصص زنان و زایمان و در مطب انجام می‌شود. طول مدت آزمایش کمتر از ۳۰ دقیقه بوده و طی این مدت باید آرامش خود را حفظ کنید. از تنگ کردن یا سفت کردن عضلات لگن با ورود اسپکولوم خودداری کنید.

برای نمونه‌برداری باید لباس مخصوص پوشیده و به پشت و روی زانو خم شوید. روی صندلی مخصوص نشسته و پزشک با اسپکولوم دهانه رحم شما باز خواهد کرد. ممکن است احساس فشار یا ورود جسم سرد شما را اذیت کند.

کمی تحمل کنید و اگر دچار احساس بدی هستید، به پزشک اطلاع دهید. پس از باز کردن دهانه رحم، پزشک با استفاده از کاردک مخصوصی از سلول‌های دهانه رحم نمونه‌برداری می‌کند. انجام تست پاپ اسمیر بدون‌درد خواهد بود پس از انجام آن نترسید.

نمونه-برداری-تست-HPV-زنان
نمونه‌برداری تست HPV در زنان دیواره واژن توسط اسپکولوم باز می‌شود و با کاردک مخصوصی از دهانه رحم نمونه‌برداری می‌شود.

آزمایش HPV در مردان

معمولا مردان به عنوان حامل ویروس HPV شناخته شده و این بیماری در میان آنان بسیار شایع است، اما عوارض زگیل تناسلی بیشتر زنان را درگیر می‌کند و بیماری‌های ناشی از ویروس HPV در آن‌ها بیشتر است.

بنابراین غربالگری و انجام آزمایش HPV برای مردان نقش بسیار مهمی در جلوگیری از انتقال این ویروس دارد.

براساس مطالعات انجام شده، تاکنون حدود ۷۲% از همسران مردان دارای ویروس HPV هم به این بیماری مبتلا هستند.

ویروس HPV در مردان معمولا خود‌به‌خود یا با لیزر درمانی و کربوکسی‌تراپی درمان می‌شود. بنابراین بهتر است مردان هم برای سلامت خانواده و جامعه نسبت به انجام این آزمایش اقدام کنند.

توجه داشته باشید که هرچه تعداد شرکای جنسی یک فرد بیشتر بوده و به نوعی دچار اعتیاد به سکس باشد، احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در او هم بیشتر است.

روش نمونه‌برداری و آزمایش HPV در مردان متفاوت است. متخصص اورولوژی بهترین پزشک برای انجام این نمونه‌برداری و تشخیص ابتلا یا عدم ابتلای فرد به زگیل تناسلی و تفسیر نتیجه آزمایش است.

در مردان نمونه‌برداری معمولا در مناطق زیر انجام می‌شود:

  • سطح آلت تناسلی
  • حفره هشتی یا حفره پوستی نزدیک به سر آلت
  • ختنه‌گاه
  • مایع منی
  • ترشحات مجاری ادراری
  • ادرار
  • مقعد و کانال آن
  • بیضه و کیسه بیضه.

معمولا بهترین نقاط برای نمونه‌برداری، سطح آلت، ترشحات مجاری و مایع منی است.

نمونه‌برداری تست HPV در مردان چگونه انجام می‌شود؟

بیمار در روز انجام آزمایش نباید آلت تناسلی خود را بشوید و از دو روز قبل از انجام آزمایش نباید تماس جنسی داشته باشد. نمونه‌برداری در مطب و تحت نظر پزشک متخصص انجام می‌شود.

پزشک با استفاده از سواب‌های استاندارد نمونه‌های از پوست و سلول‌های مشکوک را برداشته و برای بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی می‌فرستند.

لازم به‌ذکر است انجام دو آزمایش نمونه‌گیری منی و بیوپسی آلت می‌تواند به شما نتیجه‌ای ۱۰۰% مطمئن از ابتلا یا عدم ابتلا به زگیل تناسلی بدهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود مردان برای اطمینان از مشکل حتما هر دو آزمایش را با هم انجام دهند.


نتیجه و تفسیر آزمایش HPV

همانطور که اشاره شد، انواع مختلفی از ویروس HPV وجود دارند که برخی از آن‌ها سال‌ها مخفیانه در بدن زندگی می‌کنند.

انواع پرخطر ویروس HPV هستند که باعث سرطان دهانه رحم در زنان و سایر مشکلات می‌شوند. حال اگر آزمایش HPV داده‌اید، تفسیر نتایج آزمایش را به‌عهده پزشک بسپارید.

نتایج آزمایش HPV چگونه است؟

نتیجه آزمایش HPV، می‌تواند مثبت یا منفی باشد. مثبت‌بودن این نتیجه به معنای آلودگی به ویروس است. البته بهتر است بدانید، وجود این ویروس به معنای «ابتلا به سرطان دهانه رحم» نیست.

مثبت‌بودن نتیجه آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا این زگیل‌ها مستعد سرطانی‌شدن هستند یا نه و نوع آن را مشخص می‌کند. معمولا اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد پزشک تکرار آزمایش به‌صورت سالانه را توصیه می‌کند.

این آزمایش‌های سالیانه برای بررسی روند درمان و از بین رفتن عفونت یا پیشرفت بیماری انجام می‌شود. در‌صورتی‌که نتیجه تست HPV منفی باشد، نشان می‌دهد که شما در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم نبوده و آلوده به ویروس HPV نیستید.

اگر نتیجه آزمایش‌تان مثبت شد، آرامش خود را حفظ کنید. در برخی موارد این آزمایش‌ها مثبت کاذب هستند. همچنین این بیماری با مقاربت جنسی محافظت‌نشده منتقل می‌شود، بنابراین آمار شیوع آن بالا است.

معمولا سیستم ایمنی بدن خود‌به‌خود بسیاری از انواع ویروس‌ها را از بین می‌برد و تنها نوع پرخطر آن است که مشکل‌آفرین می‌شود.

بهترین راه برای تشخیص دقیق نتیجه آزمایش HPV به خصوص در زنان، انجام آزمایش پاپ اسمیر و HPV به‌صورت همزمان است.


آیا آزمایش HPV می‌تواند نتیجه غلط داشته باشد؟

بله‌! در هر آزمایشی امکان خطا وجود دارد. به‌خصوص اگر آزمایش HPV در سنین زیر ۳۰ سال انجام شود، اغلب نتیجه «منفی کاذب» خواهد داشت.

نتیجه مثبت کاذب: در این حالت ممکن است نتیجه آزمایش نشان دهد شما به ویروس HPV مبتلا شده باشید اما در حقیقت چنین نیست. این نتیجه می‌تواند باعث اضطراب در فرد شود. در چنین حالتی پزشک سایر آزمایش‌های تکمیلی را برای شما تجویز خواهد کرد.

منفی کاذب: در این حالت شما به ویروس مبتلا هستید اما نتیجه آزمایش HPV منفی است. این مورد می‌تواند ناشی از انجام زودهنگام آزمایش یا خطای انسانی باشد. در صورت نتیجه کاذب و وجود علائم پزشک برای تشخیص بهتر آزمایش‌های دیگری برای شما توصیه می‌کند.


تناقض در نتیجه تست HPV

اگر هر دو تست را انجام داده‌اید و نتایج متناقضی داشته‌اند احتمالا تفسیر آزمایش شما به شرح زیر است:

توجه داشته باشید که پزشک بهترین فرد برای تشخیص و تفسیر نتیجه آزمایش است. هرگز خودتان را درگیر خود‌تفسیری آزمایش‌ها نکنید.

  • نتیجه تست پاپ اسمیر نامشخص/ HPV منفی: شما به ویروس مبتلا نیستید یا احتمال کمی وجود دارد که مشکل شما ناشی از ویروس HPV باشد.
  • پاپ اسمیر غیرطبیعی/ HPV منفی: احتمالا در دهانه رحم شما سلول‌های مشکوک وجود دارد که در تست HPV تشخیص داده نشده‌اند.
  • پاپ اسمیر منفی/ HPV مثبت: سلول‌های دهانه رحم طبیعی بوده اما حامل ویروس HPV هستید. در این حالت برای درمان و جلوگیری باید به پزشک مراجعه کنید.
  • نتیجه تست پاپ اسمیر نامشخص/HPV مثبت: شما آلوده به‌ویروس هستید اما برای بررسی بیشتر نیاز به آزمایش‌های دیگر دارید. سلول‌های دهانه شما دچار ناهنجاری هستند.
  • پاپ اسمیر غیرطبیعی/ HPV مثبت: شما مبتلا به HPV هستید و سلول‌ها دهانه رحم شما دچار رشد غیرطبیعی شده‌اند.

توجه داشته باشید که این نتیجه لزوما نشانه ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست. برای بررسی این مورد پزشک آزمایش‌های تکمیلی برای شما تجویز خواهد کرد.


آیا مثبت بودن نتیجه آزمایش HPV به‌معنای ابتلا به سرطان دهان رحم است؟

در پاسخ باید گفت: «لزوما خیر!». هرچند که در اکثر موارد عفونت HPV می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، اما تمامی سرطان‌های رحم ناشی از این ویروس نیستند.

بهتر است بدانید میزان ابتلا به نوع پرخطر این ویروس به‌همراه سرطان رحم در زنان بسیار پایین اما شدید است. در واقع بیشتر افراد مبتلا به HPV طی ۲ سال بعد از ابتلا خودبه‌خود درمان می‌شوند اما همچنان ناقل ویروس هستند.

تنها ۱۰ درصد موارد ابتلا به HPV می تواند با نتایج غیرعادی پاپ اسمیر همراه بوده که نشانه‌ی سرطان رحم است. اگر آزمایش HPV مثبت باشد، نیاز به پیگیری‌های منظم است. بخصوص اگر پاپ اسمیر غیرطبیعی هم داشته باشید، این امر ضروری است.

اگر آزمایش‌تان مثبت بود، نترسید زگیل تناسلی را می‌توان کنترل کرد و به‌روش‌های مختلف از بین برد. اکثر افراد مبتلا به HPV نیاز به مراقبت خاصی ندارند.

تنها آزمایش پاپ اسمیر سالیانه و رعایت بهداشت جنسی و استفاده از کاندوم هنگام سکس کارهایی است که افراد مبتلا به نوع خفیف این بیماری باید انجام دهند.

نتیجه مثبت تست HPV به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست. در واقع تنها ۱۰% از موارد ابتلا به HPV به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند و اکثر موارد ابتلا طی دو سال خود‌به‌خود درمان می‌شوند.

آزمایش‌های تکمیلی پس از تست زگیل تناسلی

براساس نتیجه آزمایش ممکن است پزشک از شما بخواهد:

  • دوباره آزمایش انجام دهید.
  • برای تایید نهایی نیاز به چند مرتبه آزمایش HPV و پاپ اسمیر دارید.
  • ممکن است از شما بخواهد برای نتیجه دقیق‌تر صبر کنید.
  • برای مشاهده بهتر سلول‌های درون رحم آزمایش کولپوسکوپی تجویز کند.
  • جهت مشاهده سلول‌ها و ارزیابی بهتر بیوپسی انجام دهد.

پس از مشخص شدن نتیجه نهایی و اطمینان از ابتلا به ویروس روند درمان آغاز می‌شود. روند درمان این بیماری به شدت بیماری و شرایط فرد بستگی دارد. این درمان با تمرکز بر از بین بردن یا خارج کردن سلول‌های آلوده به HPV است.

ویروس HPV هرگز از بین نمی‌رود و برای همیشه در بدن باقی خواهد ماند. ممکن است در طول زمان بسته موارد مختلف مانند سبک زندگی و بسیاری موارد دیگر این ویروس خود را در دوره‌های مختلف نشان دهد.

در شرایطی که نتیجه آزمایش HPV شما منفی است و تست پاپ اسمیر شما طبیعی باشد، پزشک به شما توصیه می‌کند تا برنامه تکرار دو تست در پنج سال آینده را دنبال کنید.

علائم زگیل تناسلی داری؟ وقت رو تلف نکن و همین الان مشاوره بگیر

آیا می‌توان از ابتلا به HPV جلوگیری کرد؟

بله، براساس مطالعات به‌روز زگیل تناسلی و درمان آن ارتباط مستقیمی با سبک زندگی افراد دارد. از جمله کارهایی که می‌توان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام داد، عبارت‌اند از:

  • داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فولات مانند آووکادو، نخود، آب پرتقال و غیره
  • دریافت واکسن HPV
  • استفاده از کاندوم در رابطه جنسی
  • کاهش تعداد شرکای جنسی
  • عدم برقراری رابطه جنسی در صورت ابتلا به این ویروس.

همچنین برای جلوگیری از گسترش زگیل‌ها به سایر نقاط بدن کارهای زیر انجام دهید:

  • زگیل را دستکاری نکنید.
  • پس از دست زدن به زگیل، حتما دست خود را بشویید.
  • از درمان‌های خانگی یا سنتی و خودسرانه جدا خودداری کنید.
  • برای درمان اقدام کنید.
  • وسایل خود را با دیگران شریک نشوید.
واکسن-HPV
یکی از راه‌های خوب برای پیشگیری از ابتلا به HPV تزریق واکسن HPV و داشتن سبک زندگی سالم است.

راهنمای مراجعه به پزشک

افزایش آگاهی و انجام به موقع آزمایش زگیل تناسلی یا HPV مهم‌ترین گام در پیشگیری از بیماری‌های بعدی و شیوع آن است. اگر نشانه‌های بیماری را در خود یا اطرافیان‌تان مشاهده می‌کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای اطمینان از ابتلا به زگیل تناسلی، آزمایش HPV بدهید.

همان‌طور که اشاره کردیم برای تشخیص و درمان HPV باید به متخصص زنان و یا متخصص اورولوژی مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و نوبت‌گیری آنلاین می‌توانید به وب‌سایت «دکترتو» مراجعه کرده و با بهترین متخصصان این زمینه آشنا شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر. موارد خفیفی که به سرطان دهانه رحم منجر نمی‌شوند تأثیری بر باروری یا نازایی ندارند. هرچند که وجود زگیل تناسلی ممکن است باعث مشکلاتی در دوران بارداری شود.

احتمال انتقال این ویروس از مادر به نوزاد بسیار کم است اما درصورتی که این اتفاق بیفتد از نوع سرطانی نخواهد بود.

حدود ۷۲ ساعت.

براساس تحقیقات در‌صورتی‌که این واکسن در زنان و مردان جوانان استفاده شود، تا ۱۰ سال آن‌ها را در مقابل ویروس HPV مقاوم خواهد کرد.

خیر. این کار توسط متخصص زنان و زایمان برای زنان و توسط اورولوژیست برای مردان در کلینیک یا مطب انجام می‌شود. البته برخی آزمایشگاه‌ها در صورت داشتن نیروی آموزش‌دیده نمونه‌برداری از مردان را انجام می‌دهند.

بله در برخی مراکز مناطق محروم این تست به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

هزینه تست HPV بسته به کلینیک، خدمات دریافتی و آزمایش‌های مورد نیاز می‌تواند متفاوت باشد. اما هزینه آزمایش HPV، حدودا از ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود.

بسته به پزشک طرف قرارداد، ممکن است بیمه تامین اجتماعی یا بیمه نیروهای مسلح هزینه آزمایش را تامین کند. اما هزینه اصلی بر عهده بیمه تکمیلی است.

بهترین پزشک برای تشخیص و نمونه‌برداری زنان؛ متخصص زنان و زایمان و برای مردان متخصص اورولوژیست است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آزمایش HPV

  1. اکبر گفت:

    آیا HPV فقط از طریق رابطه ی واژینال و دهانی منتقل میشه؟
    آیا ممکنه با تماس زیگیل آلت من روی سایر قسمت های پوست بدن خانوم ویروس منتقل بشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمالش وجود دارد

  2. فاطمه گفت:

    سلام دکتر
    بنده زایده های گوشتی اطراف واژنم حدود۲ساله دارم تست پاپ اسمیرم منفی بود
    میخام بدونم تست hpv به چ صورت انجام میشه؟؟؟
    استرس دارم ونگرانم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نمونه پوست هم می شود نمونه تهیه کرد
      آزمایش HPV معمولا همزمان با آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود. آزمایشی که سلول ها را از دهانه رحم شما جمع می کند تا ناهنجاری ها یا وجود سرطان را بررسی کند. آزمایش HPV می تواند با استفاده از همان نمونه از تست پاپ یا با جمع آوری نمونه دوم از کانال دهانه رحم انجام شود.

  3. ناشناس گفت:

    با سلام آیا کسی که دچار زگیل تناسلی شده لباساش رو باید جدا شسته شود؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای احتیاط لباس زیر جداگانه شسته شود

  4. مهراد گفت:

    سلام من یک روزه با فردی که زیگیل آلت تناسلی در واژن خود داشت رابطه لب گرفتن و اورال وی برای آلت من داشتم . احتمال انتقال هست؟ پس از یک روز میتونم برم تست بدم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله احتمال انتقال است
      HPV را ۳ هفته تا چند ماه پس از قرار گرفتن در معرض آن تشخیص دهد

  5. گلرخ گفت:

    اگر جواب پاپ اسمیر و اچ پی وی منفی باشه اما زگیل دربیاد چیکار کنیم .
    و اینکه تا درمان از طریق لیزر شود شستن لباس در لباسشویی با لباسهای خانواده انجام شود ؟ سرایت میکند ؟ غیر لباس زیر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام گلرخ عزیز
      احتمال بیماری های دیگر و یا خشکی وجود دارد
      از طریق لبای هم احتامال انتقال وجود دارد

  6. ناشناس گفت:

    اگر جواب پاپ اسمیر و اچ پی وی منفی باشه اما زگیل دربیاد چیکار کنیم .
    و اینکه تا درمان از طریق لیزر شود شستن لباس در لباسشویی با لباسهای خانواده انجام شود ؟ سرایت میکند ؟ غیر لباس زیر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام گلرخ عزیز
      احتمال بیماری های دیگر و یا خشکی وجود دارد
      از طریق لبای هم احتامال انتقال وجود دارد

  7. مهدی گفت:

    سلام وقت بخیر برای اقایان چ تست و آزمایشی پیشنهاد میشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      انجام آزمایش HPV در مردان با استفاده از نمونه برداری انجام می‌گردد نه از خون
      در ازمایشگاه هایی که این ازمایش را انجام می دهند
      و با اوردر اورولوژیست

  8. مهدی گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید واسه آقایان چه تست یا آزمایشی هست ک بدونیم مبتلا هستیم یان

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      انجام آزمایش HPV در مردان با استفاده از نمونه برداری انجام می‌گردد نه از خون
      در ازمایشگاه هایی که این ازمایش را انجام می دهند
      و با اوردر اورولوژیست

  9. داود یوسفی گفت:

    مقاله خوبی بود
    در خبر بررسی تاثیر آزمایش پاپ اسمیر و HPV در سلامت مردم (tehranlab) هم نکاتی گفته شده
    ممنون از دکترتو

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  10. سارا گفت:

    سلام من ۲ سال پیش رابطه مقعدی داشتم و متوجه شدم که اون اقا روی التش چیزی شبیه گوشت اضافه مثل زیگیل داشته، رفتم دکتر هیچ علاعمی نداشت روی بدنم و از مقعدم ازمایش گرفتن و نمونه برداری کردن با pcr و جواب منفی بود ایا ممکنه رحمم دچار ویروس شده باشه چون باکره هستم اما الت اون فرد به قسمت بیرونی واژنم خورده ممکنه رحمم دچار شده باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه ایشان زگیل تناسلی داشته باشند که اگر آلوده شده باشید با ظواهر پوستی مشخص و در افراد متاهل و دارای رابطه واژینال با انجام تست پاپ اسمیر هم مشخص می شود.