کرونا دلتا یا کرونای هندی، بیماریی که به کودکان نیز رحم نمی‌کند!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کرونا دلتا یا کرونای هندی گونه‌ای جهش یافته از ویروس کووید-۱۹ است. در این مطلب با این نوع جدید از بیماری کرونا آشنا شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه

کرونا دلتا با نام‌ «کرونای هندی» و نام پزشکی “B.1.617.2” نیز شناخته می‌شود. این ویروس، گونه‌ای جهش یافته از نوع اولیه ویروس کووید-۱۹ است. ویروس کرونای دلتا با بالاترین میزان سرایت و آمار شیوع در جهان، هم‌اکنون یکی از خطرناک‌ترین انواع کرونا محسوب می‌شود.

ویروس کرونا، از زمان ظهور در دنیای ما تاکنون جهش‌های بسیار زیادی داشته است. به‌صورت معمول این ویروس هر دو ماه یک‌بار دچار دو جهش می‌شود. بنابراین تاکنون بیش از ۲۴ نوع از گونه‌های کرونا در جهان وجود دارد.

ویروس‌ها بسته شرایط زیر و سایر عوامل می‌توانند دچار جهش شوند:

  • شرایط محیطی
  • وضعیت سلامتی و ژنتیکی بدن میزبان
  • سابقه ابتلا به بیماری‌های خاص
  • شرایط و سبک زندگی.

نوع جهش‌یافته کرونای هندی یا همان کرونا دلتا ، نیز یکی از جدیدترین گونه‌‌های ویروس کرونا بوده که بسیاری از کشورها را به شدت دچار بحران کرده است.

دو مسئله مهم در خصوص این بیماری و تفاوت آن با سایر جهش‌های کرونا وجود دارد:

  • آمار بسیار بالای سرایت
  • ابتلای کودکان بالای ۲ سال به این بیماری.

نشانه‌های کرونای هندی بسیار شبیه به «سرماخوردگی»است. پس اگر احساس کردید که علائم کرونا دارید، سریع خود را قرنطینه کنید و با دکتر داخلی یا دکتر عفونی مشاوره کنید.

در این مطلب با ما همراه شده تا بیشتر با این نوع از گونه کرونا آشنا شوید.

ویروس کرونا دلتا یا بیماری کرونا هندی چیست؟

نوع دلتا کرونای ویروس کووید-۱۹، نوع بسیار جهش‌یافته‌ای از بیماری کرونا است. اولین نوع این ویروس در «هند» مشاهده شد. پس از آن بیش از ۷۰ کشور جهان نیز درگیر این بیماری مسری و شدید شدند. بهتر است بدانید اکثر مبتلایان به بیماری کرونا در «ایران» نیز از نوع کرونا دلتا هستند.

کرونای-هندی-چیست
کرونای هندی یا دلتا کرونا با بالاترین میزان سرایت از انواع کرونا بوده که حتی کودکان نیز به آن مبتلا می‌شوند.

برای شناخت بهتر این ویروس و راه پیشگیری از آن بهتر است؛ ابتدا با فرآیندی که باعث به‌وجود آمدن این بیماری می‌شود، آشنا شویم. تاکنون براساس نظر سازمان بهداشتی جهانی (WHO) چهار جهش بسیار خطرناک از این بیماری شناخته شده است. این جهش‌های عبارتند از:

  • کرونای آلفا یا بیماری کرونای انگلیسی
  • کرونای بتا یا بیماری کرونای آفریقایی
  • کرونای گاما یا بیماری کرونای برزیلی
  • کرونای دلتا یا بیماری کرونای هندی.

این جهش به‌دلیل تغییر در پروتئین سنبله یا شاخک اتصال ویروس با سلول بدن اتفاق می‌افتد. جهش در پروتئین سنبله و تغییر شکل شاخک‌های ویروس کووید-۱۹ به‌شکل تاج مانند در واقع جهشی است که باعث ایجاد کرونا دلتا و شیوع بیماری کرونای هندی می‌شود.

براساس تحقیقات، شاخک‌های اتصال ویروس به بدن، در دلتا کرونا تغییر کرده به پروتئین ACE-2 متصل شده و با ورود به بدن شروع به تغییر کد ژنتیکی و تکثیر سریع ویروس می‌کند.

به ساده‌ترین بیان ممکن، این تغییر باعث می‌شود دلتا کرونا سرایت بالاتری نسبت به سایر جهش‌ها داشته و حتی کودکان را نیز درگیر کند.

کرونا دلتا یا هندی بالاترین میزان سرایت را در بین انواع کرونا دارد و حتی کودکان را هم درگیر می کند.

دلیل نام گذاری انواع کرونا به حروف یونانی

جهش‌های کرونا باعث بروز انواع مختلفی از این بیماری می‌شوند. اغلب افراد به اشتباه نام ویروس را با نام بیماری به اشتباه می‌گیرند. به‌همین دلیل کمیته‌ای به‌ نام «کمیته بین‌المللی طبقه‌بندی ویروس‌ها» (ICTV) به وجود آمده است.

وظیفه این کمیته شناسایی ویروس‌ها، طبقه‌بندی انواع آن‌ها و نام‌گذاری بیماری‌ها است. “ICTV” ویروس‌ها را براساس ساختار ژنتیکی و غیره نام‌گذاری می‌کند. به این ترتیب روند ساخت و تولید واکسن یا دارو بسیار آسان می‌شود. 

این کمیته در فوریه ۲۰۲۰ (زمستان ۱۳۹۸) به‌صورت رسمی، «سندروم حاد تنفسی کرونا ویروس ۲» با نام پزشکی “SARS-CoV-2” معرفی کرد که عامل آن ویروس کرونا یا ویروس کووید-۱۹ شناخته شد. این بیماری به دلیل شباهت ژنتیکی به بیماری «سارس» که در سال ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرده بود، در این دسته قرار گرفت.

کمیته “ICTV” پس از شناسایی چهار گونه اصلی جهش یافته ویروس کرونا، به‌دلیل جلوگیری از جبهه‌گیری‌های سیاسی و بروز مشکلاتی مانند نژادپرستی به‌جای نام‌گذاری بیماری به اسم کشورها، برحسب شدت و وخامت از حروف یونانی استفاده می‌کند.

در این ویدئو دکتر علی فیروزآبادی روانپزشک و عضو وب‌سایت دکترتو، درباره اضطراب و استرس ناشی از اخبار ویروس کرونا و نحوه مدیریت آن توضیح می‌دهند.

منبع شیوع ویروس کرونا دلتا

برای اولین بار، نمونه جهش‌یافته از ویروس کرونا دلتا طی موج شدیدی از عفونت در «هند» شناسایی شد. این نوع از جهش‌های کرونا به‌ دلیل شدت بالای سرایت، به سرعت در جهان پخش شده و طی مدت کوتاهی نمونه‌هایی از آن در انگلیس و بیش از ۱۰۰ کشور دیگر نیز شناسایی شد.

این ویروس در مقابل اغلب انواع  واکسن‌ کرونا مقاوم بوده و به‌سرعت رشد می‌کند. همین مورد باعث ایجاد نگرانی از عواقب گسترده شیوع بیماری کرونای هندی به‌خصوص در کشورهای آفریقایی و آسیایی شده است. سرعت واکسیناسیون در این مناطق بسیار پایین بوده به همین دلیل امکان جهش دوباره و بروز جدیدتری از انواع کرونا در این مناطق بسیار بیشتر است.

در حال حاضر، ویروس کرونا دلتا از سایر جهش‌های بسیار خطرناک‌تر است. این گونه بیش از ۶۰ درصد قابلیت انتقال بالاتری دارد. با پخش این ویروس در جهان، جهش خطرناک‌تری از این ویروس، به‌نام «کرونا دلتا پلاس» به‌وجود آمده است.

کرونای دلتا پلاس چیست؟ آیا حطرناک‌تر از کرونای دلتا است؟

سازمان بهداشت جهانی (WO)، گونه ویروس کرونا دلتا را در دسته بیماری‌های خطرناک قرار داده است. اما اندکی پس از شیوع این ویروس، نوع جدید دیگری به نام «کرونا دلتا پلاس» در هند شناسایی شد. این بیماری باعث نقص در دستگاه ایمنی شده و نسبت به آنتی بادی‌های نیز مقاوم بوده، بنابراین واکسن‌های کارایی کمی بر آن دارند.

از آنجایی که کرونای دلتا پلاس زیرسویه کرونا دلتا محسوب می‌شود، لذا سرعت شیوع آن تقریبا شبیه به نوع دلتا است. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد اما نتایج حاکی از آن است که کرونا دلتا پلاس اغلب باعث مرگ افراد می‌شود.

کرونا-دلتا-پلاس
کرونا دلتا پلاس

علائم بیماری کرونای هندی

بروز بیماری بستگی به عوامل بسیاری مانند روش انتقال، سرعت تکثیر، سیستم ایمنی بدن و غیره دارد که کمک می‌کند بیماری خود را در بدن فرد نشان دهد. سن، جنسیت، استفاده از دارو، سبک زندگی و موارد دیگر نیز بر بروز این بیماری موثر هستند. بهتر است بدانید ویروس دلتا کرونا در بدن سالمندان، کودکان و جوانان علائم مختلفی دارد.

علائم ابتلا به دلتا کرونا چیست؟

بیماری کرونای هندی بسیار شبیه به یک سرماخوردگی شدید یا آنفولانزا است. که پنج نشانه اصلی دارد:

علاوه‌بر این، کرونای هندی نشانه‌های دیگری دارد که می‌تواند به شما در شناسایی بهتر بیماری کمک کند. از جمله شایع‌ترین علائم ابتلا به ویروس دلتا کرونا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تنگی نفس
  • خستگی بی‌دلیل
  • بی‌اشتهایی
  • سوزش گلو
  • ورم زیر چشم
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • جوش و آکنه‌های پوستی
  • خارش شدید پوست یا تغییر در رنگ انگشتان دست و پا (به‌خصوص در کودکان)

هشدار:

– در صورتی که دچار سختی یا تنگی نفس بسیار شدید هستید یا در قفسه سینه احساس فشار می‌کنید، نشانه‌های را جدی بگیرید. اگر این نشانه‌ها با از دست دادن قدرت تکلم نیز همراه بوده، بسیار جدی است. سریعا با پزشک متخصص تماس بگیرید.

– در حالت معمول، علائم این بیماری در بدن فرد پس از ۵ تا ۶ روز تماس با فرد یا قرار گرفتن در محیط آلوده خود را نشان می‌دهند. اگر هر کدام از نشانه‌های فوق را دارید سریعا خود را قرنطینه کنید. به پزشک عفونی مراجعه کرده و روند درمان را کامل کنید.

– مدت زمان نقاهت این بیماری ۱۴ روز است. دوره اوج این بیماری نیز در ۳ تا ۴ روز ابتدایی بوده و پس از آن کمتر خواهند شد.

– از هرگونه خوددرمانی در این مدت به شدت پرهیز کنید. به خصوص سعی کنید داروهای مربوط مانند رمدسیویر و فاویپیراویر به صورت خودسرانه خودداری کنید. این داروها باید توسط پزشک متخصص عفونی یا داخلی تجویز شده باشد.

توجه:

در افراد جوان نشانه‌های بیماری شبیه به سرماخوردگی است. فرد ناقل می‌تواند بیماری را به افراد واکسینه نشده منتقل کند. به این ترتیب عدم رعایت پروتکل‌ها با دیدن نشانه‌ها می‌تواند باعث شیوع هرچه بیشتر بیماری کرونای هندی شود.

کرونا دلتا در کودکان و نوجوانان

برخلاف سایر جهش‌های کرونا، کرونای دلتا پیر و جوان نمی‌شناسند و حتی کودکان بالای ۲ سال نیز بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. آمارها حاکی از آن است که تعداد مبتلایان به این گونه از بیماری کرونا دو برابر بیشتر از سایرین است.

اما در خصوص کرونا دلتا و تاثیر آن بر کودکان باید بسیار دقت داشت. یافته‌های بالینی حاکی از آن است که با توجه به سیستم ضعیف ایمنی کودکان، این گروه گزینه‌های مناسبی برای ابتلا به کرونا دلتا هستند.

خبر خوب در این مورد، این که کمتر از ۵ درصد کودکان مبتلا به کرونا دلتا، اغلب نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. کمتر از ۱ درصد نیز به دلایل مختلف بیشتر درگیر این بیماری شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند.

در صورتی که سیستم ایمنی بدن کودک قوی باشد نیز، در ۹۵ درصد موارد با مراقبت‌های خانگی بیماری درمان می‌شود.

کرونا-دلتا-کودکان
کرونا دلتا در کودکان

چه کودکانی به کرونای دلتا مبتلا می‌شوند؟

براساس یافته‌های اغلب کودکانی که به مشکلات زیر دچار هستند، به کرونا دلتا مبتلا می‌شوند:

  • کودکان دچار چاقی مفرط
  • کودکان دارای بیماری‌های تنفسی مانند آسم
  • کودکان دارای بیماری و نقص سیستم ایمنی بدن.

چرا باید کرونای کودکان را جدی بگیریم؟

کرونای کودکان نشانه‌های بسیار شبیه به سرماخوردگی دارد اما میزان سرایت آن از اطفال به بزرگسالان و امکان ایجاد جهش‌های متفاوت از این ویروس بیشتر است. در صورتی که کودکتان دچار هر کدام از نشانه‌های زیر است، به پزشک مراجعه کنید:

  • علائم گوارشی و ریوی
  • سرفه مکرر و تب طولانی
  • اسهال و استفراغ
  • بی‌قراری و ضعف شدید
  • علائمی شبیه به آنفولانزا
  • مشکلات شدید گوارشی
  • تغییر در خلق و خو
  • درد عضلانی
  • از دست دادن بویایی

بهتر است بدانید شاید بیماری کرونا دلتا در ابتدا یک سرماخوردگی ساده باشد که در اغلب موارد به خودی خود حل می‌شود، اما در کودکان مستعد چاقی یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند منجر به مرگ و فلج مغزی شود. در اولین فرصت با مشاهده علائم فوق با متخصص داخلی تماس بگیرید.


علائم جدی‌تر دلتا کرونا در کودکان

پس از مراجعه به پزشک و بررسی علائم بالینی ممکن است برای تشخیص بهتر، پزشک انجام تست آنتی بادی و تست کرونا پی سی آر را تجویز کند. در برخی کودکان علائم جدی‌تری بروز می‌کند. در صورت دیدن هر کدام از علائم زیر سریعا با پزشک فوق تخصص عفونی کودکان و متخصص ریه تماس بگیرید:

  • اگر کودک دارای جوش‌های سطحی باشد.
  • ابتدا علائم در او بهبود یافته و سپس اوج گرفته است.
  • رنگ چشم کودک قرمز شده باشد.
  • دچار تنگی نفس، کبودی چهره و لب باشد
  • نتواند درست راه برود و دچار درد شدید در ناحیه قفسه سینه و شکم است.
  • نمی‌تواند به خوبی ادرار یا مدفوع کند.
  • دچار مشکل عدم تمرکز، گیجی و گنگی قابل مشاهده است.
  • این موارد بسیار جدی بوده و در صورت عدم توجه می‌تواند باعث بروز تراژدی‌های غم‌انگیز شود.
  • برای جلوگیری از ابتلا به کرونای دلتا در کودکان نیز می‌تواند کارهای زیر را انجام دهید:
  • از حضور در اجتماعات خودداری کنید.
  • کودکتان را فعلا به مهدکودک و محل‌های عمومی نبرید.
  • در مکان‌های عمومی برای کودکان زیر دو سال حتما از ماسک مناسب و بهداشتی استفاده شود.
  • آموزش‌های لازم در زمینه بهداشت دست‌ها و تماس فیزیکی با سایرین را به کودک یاد دهید.
  • تغذیه مناسب و توجه به سلامت روحی کودک

توجه:

میزان سرایت ویروس کرونا دلتا از کودکان به سایرین بسیار بیشتر است. اگر کودکتان دچار بیماری شده است، او را قرنطینه کنید. از تماس افراد سالمند، بالغ، خانوم‌های باردار و سایرین نیز جلوگیری شوید. این بیماری به‌سرعت منتقل می‌شود.

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. در صورت داشتن علائم کرونا، لازم است حتما به پزشک متخصص عفونی یا داخلی مراجعه کنید.

نمونه-دلتا-کرونا
نمونه دلتا کرونا

ویروس دلتای کرونا یا بیماری کرونای هندی چقدر مسری است؟

ویروس دلتای کرونا (بیماری کرونای هندی) ۶۰ تا ۵۰ درصد مسری‌تر از ویروس آلفا کرونا و نمونه اولیه ویروس کرونا است.

این ویروس بیش از ۸ برابر نرخ رشد بالاتری نسبت به ویروس کرونای اولیه دارد. این موضوع بدان معناست که اگر یک فرد ناقل ویروس دلتا کرونا باشد می‌تواند در یک زمان ۲۵ نفر را آلوده کند.

به بیان دقیق‌تر تکامل شاخه‌های این ویروس در آینده می‌تواند ویروس‌های خطرناک‌تر و جدی‌تری نسبت به کرونا دلتا پلاس تولید کند که سلامت جامعه جهانی را به خطر می‌اندازد.

چطور از ابتلا به بیماری کرونای هندی جلوگیری کنیم؟

روش‌های جلوگیری از این بیماری نیز مانند روش‌های پیشگیری از بیماری کرونا است. در صورت عدم دریافت واکسن کرونا، بهتر موارد زیر را رعایت کنید:

  • از حضور در مکان‌های شلوغ خودداری کنید.
  • از ماسک‌های بهداشتی هنگام خروج از خانه استفاده کنید.
  • کودکان را تا جای ممکن به محل‌های عمومی نبرید.
  • برای کودکان بالای دو سال نیز از ماسک استفاده کنید.
  • فاصله اجتماعی با دیگران را رعایت کنید.
  • مرتب دست‌های خود را ضدعفونی کرده و این مورد را نیز به کودکان آموزش دهید.
  • در صورت ابتلا شرایط روانی خود را کنترل کرده و اگر نیاز دارید به متخصص یا روانشناس مراجعه کنید. بروز چنین مواردی طبیعی است. نگران نباشید.

تاثیر انواع واکسن کرونا بر بیماری کرونای هندی

محققان عقیده دارند دو نوع واکسن «کوواکسین» و «مدرنا» می‌توانند ایمنی لازم بدن را برای جلوگیری از ابتلا به این نوع از بیماری کرونا افزایش داده و تاثیر ویروس را کاهش دهند. همچنین دریافت دو دوز کامل واکسن «استارزنکا» و «فایزر» نیز می‌تواند بدن را تا ۹۰ درصد در مقابل ابتلا به این بیماری ایمن‌تر کند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود افراد برای جلوگیری از شیوع بیماری دریافت دوزهای واکسن خود را کامل کنند.

هنوز تحقیقات در این زمینه که چرا افرادی که یک دوز از واکسن خود را دریافت کرده و همچنان به این بیماری مبتلا می‌شوند، ادامه دارد.

دلیل تاثیر واکسن‌ها بر عدم ابتلا به این نوع ویروس را می‌توان تقویت آنتی بادی‌های موجود در بدن دانست. زمانی که واکسیناسیون کامل شود، یک جهش در تولید آنتی بادی‌های اتفاق می‌افتد که بدن را نسبت به ویروس دلتا کرونا مقاوم می‌کند.

تاثیر واکسیناسیون بر در درمان دلتا کرونا
تاثیر واکسیناسیون بر در درمان دلتا کرونا

پاسخ به سوالات رایج

با وجود تمام مواردی که به آن اشاره شد، ممکن است هنوز هم سوالاتی در این زمینه وجود داشته باشد. از جمله رایج‌ترین این سوال‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا افراد واکسینه شده مصون هستند؟

بله، بسته به نوع واکسن دریافتی و تکمیل مراحل واکسیناسیون نسبت به ویروس دلتا کرونا، مقاوم بوده اما می‌توانند ناقل ویروس باشند.


چه افرادی بیشتر در معرض خطر هستند؟

کودکان بالای ۲ سال مبتلا به چاقی مفرط یا بیماری‌های زمینه‌ای که به آن اشاره شد. افراد زیر ۵۰ سال، افرادی که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند.


وضعیت ابتلا به دلتا کرونا در ایران چیست؟

در حال حاضر بیش از ۲ برابر مبتلایان به این بیماری ناقل ویروس دلتا کرونا هستند.


روش درمان کرونای هندی چیست؟

همانطور که اشاره شد، این بیماری در جوانان شبیه به یک سرماخوردگی ساده بوده و علائم و نشانه‌های بارزی دارد. روش درمان و تشخیص آن نیز شبیه به بیماری کرونا و با استفاده از تست‌های آنتی بادی و “PCR” است.

در مواردی اگر فرد به دلیل بیماری دچار مشکلات گوارشی و کم آبی شده باشد ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد. در صورت تشدید علائم حتما به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید.

delta-variant-india-covid
واریانت دلتا و دلتا پلاس سراسر ایران را در بر گرفته است.

کلام آخر از گونه‌ای به نام دلتا کرونا

آیا کسی در اطرافیان شما هست که به این نشانه‌ها دچار باشد؟ آن را یک سرماخوردگی ساده بداند و جدی نگیرد؟

بهتر است اگر خودتان یا کسی از اطرافیان‌تان به این نشانه‌های دچار است، آن را جدی گرفته و یک در دوران شیوع بیماری کرونا، یک سرماخوردگی ساده محسوب نکند. شما می‌توانید به راحتی با مراجعه به وب‌سایت «دکترتو» از خدمات مشاوره در مورد این بیماری بهره‌مند شده با بهترین متخصصان عفونی در زمینه مربوطه آشنا شوید و به صورت غیر حضوری نوبت بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست.

منبع: yalemedicine, webmd, nytimes, ung, nbcnews, dw, aljazeera

امتیاز شما به مقاله:
(2از5)
دسته بندی:
برچسب:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن