تست آنتی بادی کرونا چیست و تفسیر تست آنتی بادی چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تست آنتی بادی کرونا,تست سرولوژی کرونا،تفاوت تست آنتی ابادی و تست PCR، چه زمانی باید تست آنتی بادی بدهیم؟ تفسیر تست آنتی بادی، قیمت، تست آنتی بادی در منزل

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
تست-آنتی-بادی

در حال حاضر روش های مختلفی برای تشخیص افراد بیمار در سراسر دنیا به کار می رود. از تست کرونا در کنار یافته های بالینی برای تشخیص وجود بیماری در فرد استفاده می شود. تست COVID-19 تشخیص می‌دهد که آیا ویروس SARS-CoV-2 در بینی یا گلو شما وجود دارد. تست کرونا به شما خواهد گفت که آیا در زمان انجام تست، مبتلا به کووید-۱۹ هستید یا نه، حتی اگر هیچ علائمی از بیماری را نشان ندهید.

اگر تست کرونا داده اید، تا زمانی که نتایج تست خود را دریافت کنید، باید خود را در خونه قرنیطنه کنید. و توصیه دکتر داخلی یا عفونی را دنبال کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص داخلی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

همین الان بهترین دکتر متخصص را برای درمان کرونا پیدا کن…

انواع تست های کرونا

دو دسته کلی در تست های مربوط به covid-19 وجود دارد: تست های تشخیصی و تست آنتی‌بادی.

  • تست‌ های تشخیصی:

تست کرونا می‌ توانند نشان دهند که آیا شما یک عفونت ویروسی فعال دارید و اینکه باید برای قرنطینه‌ی خود اقدام کنید یا نه. این تست ها می توانند تشخیص دهند که آیا شما در حال حاضر مبتلا به کرونا هستند یا نه. یا به عبارتی دیگر این تست ها برای تشخیص عفونت فعلی استفاده می شوند.

  • تست آنتی‌بادی:

این تست که به عنوان تست سرولوژی نیز شناخته می‌شود، می تواند درگیری قبلی با عفونت COVID-19 را تشخیص دهد. تست آنتی بادی به دنبال آنتی‌ بادی تولید شده در پاسخ به SARS – CoV-2 در سیستم ایمنی شما می گردد. تست های آنتی بادی نباید برای تشخیص عفونت COVID-19 فعال یا فعلی مورد استفاده قرار گیرند. آنتی بادی ها چندین روز یا چند هفته بعد از درگیری با عفونت، در بدن تولید می شوند. این آنتی بادی ها ممکن است چند هفته یا بیشتر بعد از بهبودی در خون شما بماند. نمونه‌های مربوط به آزمایش‌های آنتی‌بادی بر روی نمونه خون انجام می شوند.

تست های آنتی بادی نباید برای تشخیص عفونت COVID-19 فعال یا فعلی مورد استفاده قرار گیرند.

تست آنتی بادی کرونا

تست کرونا برای تشخیص عفونت قبلی

تست‌ های انتی بادی، به دنبال پیدا کردن آنتی بادی تولید شده علیه ویروس کرونا در خون هستند.  وجود آنتی بادی در خون، نشان دهنده ی این است که فرد قبلا به ویروس آلوده شده است. بسته به زمان ابتلای فرد و زمان انجام آزمایش، ممکن است هیچ آنتی بادی در خون فرد مبتلا یافت نشود. تست‌های آنتی بادی را نباید برای تشخیص فردی که در حال حاضر بیمار است، استفاده کرد. برای اینکه ببینید آیا شما در حال حاضر مبتلا به COVID-19 هستید، به یک تست PCR نیاز دارید.

اما آنتی بادی چیست؟

آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت‌ ها مانند ویروس‌ ها ساخته شده‌ اند. آنتی بادی ها ممکن است در مبارزه بعدی بدن با همان عامل خارجی یا ویروس کمک کنند. آنتی بادی بالافاصله بعد از مواجهه بدن با کروناویروس ساخته نمی شود. و ممکن است چند روز تا چند هفته زمان برای تولید آنتی بادی در بدن لازم باشد. ما نمی دانیم این آنتی بادی تولید شده برای مبارزه علیه کروناویروس جدید چقدر در بدن می ماند. و آیا مصنویتی در برابر عفونت مجدد با کروناویروس ایجاد می کند یا نه.

آیا از تست‌ آنتی‌بادی برای تشخیص COVID-19 استفاده می‌ شود؟

خیر، تست آنتی‌بادی نمی تواند وجود خود ویروس SARS -CoV-2 در بدن را تشخیص دهد. و به این خاطر از این تست برای تشخیص عفونت فعلی کووید۱۹ نمی توان استفاده کرد. حتی ممکن است نتیجه این تست در افرادی که در حال حاضر مبتلا هستند، منفی باشد. (در صورتی که آنتی بادی هنوز تشکیل نشده باشد).

یا نتیجه مثبت کاذب (در صورت شناسایی آنتی بادی علیه دیگر انواع کروناویروس ها) به دست آید. به این خاطر نباید از تست آنتی بادی یا سرولوژی برای تشخیص ابتلای فعلی به بیماری کرونا استفاده شود.

اگر از تست آنتی‌ بادی نمی توان برای تشخیص COVID-19 استفاده کرد، پس چه تستی برای تشخیص کرونا در دسترس هستند؟

برای تشخیص اینکه آیا در حال حاضر بدن درگیر بیمار کرونا هست یا نه، باید از تست هایی استفاده شود که خود ویروس کروناویروس را تشخیص می دهند. در حال حاضر، دو نوع تست تشخیصی برای COVID-19 وجود دارد:

  • تست های تشخیصی مولکولی (RT – PCR)، که مواد ژنتیکی ویروس را شناسایی می‌کند.
  • تست تشخیصی آنتی ژن که پروتئین‌های ویژه‌ ای را روی سطح ویروس شناسایی می کنند.

تست PCR و آنتی‌ژن می‌تواند تشخیص دهد که آیا یک عفونت کرونا ویروس فعال دارید یا نه. اگر برای هر یک از این تست ها مثبت باشید، باید دستورالعمل‌های CDC را برای حفاظت از خود و دیگران دنبال کنید.

آزمایش‌ها مولکولی و آنتی‌ژن با استفاده از نمونه‌های گرفته‌شده بیشتر از طریق بینی و گلو با استفاده از سوآب یا دیگر نمونه‌های تنفسی انجام می‌شوند.

فارغ از اینکه نتیجه تست شما مثبت یا منفی باشد، یا اینکه از چه نوع تستی برای تشخیص استفاده کرده اید، شما همچنان باید پروتکل های بهداشتی و اقدامات حفاظتی برای حفاظت از خود و دیگران را همچنان رعایت کنید.

تست کرونا

تست PCR کرونا

تست آنتی بادی یا سرولوژی کرونا چیست؟

تست‌های سرولوژی حضور آنتی‌بادی تولید شده علیه عوامل خارجی مانند ویروس عامل کرونا را در خون شناسایی می کنند. به عبارت دیگر، این تست‌ها به جای تشخیص خود ویروس، پاسخ ایمنی بدن به عفونت ناشی از ویروس را تشخیص می‌دهند.

در روزهای اول عفونت هنگامی که پاسخ ایمنی بدن هنوز ایجاد نشده است، ممکن است آنتی‌بادی تشخیص داده نشود. این امر اثربخشی این تست برای تشخیص COVID۱۹ را محدود می‌کند. و این یکی از دلایلی است که نباید از تست های سرولوژی به عنوان مبنا برای تشخیص COVID۱۹ مورد استفاده قرار گیرند.

تست های سرولوژی با تشخیص افرادی که در برابر SARS-COV-2 واکنش ایمنی نشان داده اند، می تواند در راه مبارزه با بیماری COVID19 به کادر درمان و متخصصان کمک کند. علاوه بر این، نتیجه تست سرولوژی می‌تواند به تعیین افرادی که می توانند پلاسما اهدا کنند، کمک کند.

زیرا از پلاسمای افرادی که واکنش ایمنی در برابر COVID-19 نشان داده اند و آنتی بادی در خون آنها وجود دارد، می توان به عنوان یک درمان احتمالی برای دیگر افراد مبتلا استفاده کرد.

برای استفاده درست از تست های سرولوژی، درک ویژگی‌ها و محدودیت ‌های عملکرد آن ‌ها مهم است. علاوه بر این، مطالعاتی برای درک بهتر این تست ها و استفاده مناسب از آنها در حال انجام است. برای مثال آیا وجود آنتی بادی می تواند سطحی از مصونیت در برابر ابتلای مجدد ایجاد کند. یا اینکه در صورت ابتلای مجدد به عفونت، وجود این آنتی بادی ها باعث کمتر شدن شدت علائم و بیماری می شود یا نه. یا اینکه این پاسخ ایمنی تا چه مدت باقی می ماند. اینها سوالاتی هستند که دانشمندان هنوز در تلاش برای یافتن پاسخی برای آنها هستند.

عملکرد تست های سرولوژی توسط فاکتورهای حساسیت، یا توانایی آن‌ها برای شناسایی افراد با آنتی‌بادی به SARS – CoV (نرخ مثبت واقعی)، و اختصاصیت، یا توانایی تست برای شناسایی افراد بدون آنتی‌بادی SARS – CoV-2 (نرخ منفی واقعی) توصیف می‌شود.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص داخلی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

تست‌های سرولوژی:

  • با جستجوی آنتی بادی های خاصی که به ویروس SARS-COV-2 متصل می شوند، به عنوان مدرکی از مبارزه بدن علیه ویروس، ابتلای قبلی به ویروس را بررسی می کند.
  • برای پیدا کردن آنتی بادی در خون، نیاز به خونگیری یا خون سر انگشت دارد.
  • آنتی بادی های تشکیل شده در مبارزه با SARS-COV-2 را شناسایی می کند.
  • مصونیت ایمنی فرد نسبت به ابتلای مجدد به عفونت را مشخص نمی کند.
تست-سریع-کرونا
تست آنتی بادی کرونا

انواع تست های آنتی بادی چیست و چطور کار می کنند؟

در حال حاضر انواع مختلفی از تست های سرولوژی برای کووید۱۹ وجود دارند. همگی این تست ها حضور آنتی‌ بادی در سرم خون فرد را تشخیص می‌دهند. سرم بخشی از خون است که گلبول‌های قرمز خون را شامل نمی‌شود. دو دسته کلی در تست های سرولوژی کرونا وجود دارد: تست های کیفی و تست های کمی.

تست‌های سرولوژی کیفی همان طور که مشخص است، یک سنجش کلی از وجود یا نبود آنتی بادی در بدن است. این دسته از تست های آنتی بادی تنها یک جواب بله یا خیر به شما می دهند. تست های سرولوژی رپید یا سریع، معمولا از نوع سنجش LFA هستند، یک سنجش کیفی که تنها نتیجه مثبت یا منفی را نشان می دهد.

در مقابل تست‌ های سرولوژی کمی، مانند سنجش الایزا، اطلاعات دقیق تری از قبیل سطح آنتی‌بادی در نمونه بیمار را فراهم می‌کنند. اگرچه آگاهی از سطح آنتی‌ بادی ممکن است برای اهداف تحقیقاتی جالب باشد، یا برای تعیین اینکه آیا فرد واجد شرایط اهدای پلاسما است یا نه، اما برای اغلب افراد این اطلاعات لازم نیست. چون ممکن است بر نحوه حفاظت افراد از خود در برابر ویروس تاثیر بگذارد. بر اساس توصیه های سازمان غذا و دارو آمریکا، بهتر است برای جوابدهی تست های آنتی بادی از همان جواب مثبت یا منفی استفاده کرد.

دقت و عملکرد تست های سرولوژی SARS-COV-2 به شدت متفاوت است. تست‌های کمی به طور کلی دقیق‌تر از آزمون‌های کیفی هستند.

۱: تست آنتی بادی سریع یا رپید (RST)

این تست یک تست کیفی با نتیجه مثبت یا منفی است که کوچک، قابل‌حمل است. برای تست رپید آنتی بادی ممکن است از خون سر انگشت، بزاق، سوآب بینی استفاده کرد. تست رپید آنتی بادی شبیه به تست‌ های بارداری است. در این تست از خطوط رنگی برای نشان دادن نتایج مثبت یا منفی استفاده شده است. در مورد ویروس کرونا، این تست‌ها اغلب به دنبال آنتی‌بادی بیمار (IgG و IgM) یا آنتی‌ژن ویروسی هستند.

زمان انجام و محدودیت های تست رپید آنتی بادی:

زمان لازم برای انجام این تست ۱۰ تا ۳۰ دقیقه است. این تست حضور یا عدم حضور آنتی بادی علیه ویروس در بدن بیمار را تشخیص می دهد. این تست نمی تواند مقدار دقیق آنتی بادی در خون فرد را تشخیص دهد.

۲: تست الایزا

نتیجه ی این تست می‌ تواند کیفی و یا کمی باشد. برای انجام این تست باید به آزمایشگاه مراجعه کنید. این تست‌ ها از نمونه خون، پلاسما یا سرم بیمار استفاده می شود. و این به این معناست که برای این تست باید خون گیری از بیمار انجام شود. در این نوع از تست های آنتی بادی کرونا، ما به دنبال آنتی بادی های بیمار (IgG و IgM) تولید شده در برابر ویروس کرونا هستیم.

زمان انجام و محدودیت های تست الایزا آنتی بادی

زمان خالص برای انجام این تست بین ۲ تا ۵ ساعت زمان نیاز است. این تست مقدار کمی آنتی بادی موجود در خون فرد را نشان می دهد. روش های تخصصی دیگری هم برای انجام تست انتی بادی کرونا وجود دارد. بسته به محل انجام آزمایش و امکانات و پروتکل های آزمایشگاه، بررسی نتیجه آزمایش ممکن است ۱ تا ۳ طول بکشد.

تست رپید آنتی بادی
تست رپید آنتی بادی

تست آنتی بادی کرونا برای چه کسانی مناسب است؟

این تست ممکن است برای شما مناسب باشد اگر:

  • اگر قبلا تست تشخیصی کرونا را داده و جواب مثبت گرفته باشید. در این صورت برای تعیین اینکه آیا آنتی بادی در بدن شما شکل گرفته است یا نه، می توانید از تست آنتی بادی کرونا استفاده کنید.
  • اگر قبلا هیچگونه تشخیص کرونایی برای شما داده نشده باشد، و شما بخواهید بدانید که آیا قبلا به ویروس آلوده شده اید یا نه، این تست می تواند برای شما مناسب باشد.

تست آنتی بادی کرونا برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • در صورتی که در ۲۴ ساعت گذشته تب داشته‌اید یا احساس بیماری می کنید.
  • درصورتی که بخواهید بدانید در حال حاضر مبتلا به کرونا هستید یا نه.
  • در صورتی که کمتر از ۱۰ روز از تشخیص کرونای شما می گذرد.
  • در صورتی که در ۱۴ روز گذشته مستقیما در معرض ویروس قرار گرفته باشید.
  • در صورتی که شرایطی داشته باشید که سیستم ایمنی شما را تضعیف کرده باشد.

گلوت درد می‌کنه؟ فکر می‌کنی کرونا گرفتی؟ همین الان مشاوره بگیر

چه زمانی باید تست آنتی بادی بدهید؟

اگر شما قبلا تشخیص کرونا داشته اید یا مشکوک هستید که در معرض ویروس قرار گرفته‌اید، باید حداقل ۱۰ روز از شروع علائم کرونا و تست تشخیصی مثبت برای انجام تست آنتی بادی کرونا اقدام کنید. تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که ممکن است بهترین زمان برای تست آنتی‌ بادی کرونا ۳ تا ۴ هفته پس از ظهور علائم یا قرار گرفتن در معرض COVID-19 است.

اگر شما در زمان درست برای تست آنتی بادی اقدام کنید، شانس دریافت جواب مثبت یا منفی کاذب را به کمترین میزان خواهید رساند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این که آیا باید تست بدهید یا نه، حتما با پزشک داخلی یا عفونی مشورت کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص عفونی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

تست آنتی بادی در منزل

یکی از مهم ترین توصیه های سازمان بهداشت جهانی، عدم مراجعه غیر ضروری به بیمارستان ها و مراکز درمانی است. آزمایشگاه ها هم یکی از مکان های پر خطر به حساب می آید. در نتیحه بهتر است تا حد امکان از مراجعه به آزمایشگاه ها خودداری کنید. خوشبختانه دکترتو با فراهم کردن امکان نمونه گیری در منزل یا محل کار، این مساله را حل کرده است. 

منظور از انجام تست آنتی بادی در منزل، در واقع نمونه گیری در منزل می باشد. برای استفاده از این امکان، شما باید با نوبت گیری از سایت دکترتو هماهنگی های لازم را انجام می‌دهید. پرسنل آزمایشگاه در زمان تعیین شده برای نمونه گیری به محل مورد نظر شما مراجعه می کند.

بهترین زمان برای انجام تست آنتی بادی حدود سه تا چهار هفته بعد از زمان ابتلا به کرونا است. جواب تست آنتی بادی کرونا در منزل، بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد زا نمونه گیری در اختیار بیمار قرار می گیرد. 

تست آنتی بادی کرونا

تست آنتی بادی الایزا

تفسیر نتیجه تست آنتی بادی کرونا

نتیجه مثبت تست آنتی‌بادی چه معنایی دارد؟

اگر نتیجه ی تست آنتی بادی شما مثبت باشد، این امکان وجود دارد که شما اخیرا و یا قبلا مبتلا به COVID-19 بوده اید. همچنین یک شانس وجود دارد که نتیجه مثبت اشتباه باشد، که به عنوان مثبت کاذب شناخته می‌شود. نتایج مثبت کاذب ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • چون تست های آنتی بادی می توانند آنتی بادی علیه دیگر انواع کرونا ویروس ها به غیر از SARS-Cov-2 را هم تشخیص دهند.
  • هنگامی که تست در یک جمعیت با تعداد موارد ابتلای کم انجام شود. این نوع تست ها بهترین کارکرد را در جمعیت هایی با موارد ابتلای بالا دارند.

آیا یک تست آنتی‌ بادی مثبت به این معنی است که من در برابر COVID-19 مصونیت دارم؟

یک تست آنتی‌بادی مثبت ضرورتا به این معنا نیست که شما در برابر عفونت کرونا ایمن هستید. چون مشخص نیست که داشتن آنتی بادی علیه SARS-CoV-2 از شما در برابر ابتلای مجدد محافظت می کند یا نه. نتیجه تست آنتی بادی مثبت همچنین نشان دهنده این نیست که شما می توانید SARS-CoV-2 را به دیگران سرایت بدهید.

تست آنتی بادی منفی چه معنایی دارد؟

نتیجه منفی در تست آنتی‌ بادی SARS – CoV-2 نشان دهنده این است که آنتی بادی علیه ویروس در بدن شما تشخیص داده نشده است. این می‌ تواند به این معنی باشد:

  • شما تا به حال مبتلا به کرونا نشده اید.
  • شما در گذشته مبتلا به کرونا شده اید، اما آنتی بادی قابل شناسایی در بدن شما ساخته نشده است یا اینکه هنوز ساخته نشده است. هنوز مشخص نیست که آیا پاسخ آنتی بادی قابل تشخیص در بدن همه افراد شکل می گیرد یا نه.
  • نتیجه تست ممکن است اشتباه باشد، که به عنوان منفی کاذب شناخته می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌ دهد که آنتی بادی در بدن شما وجود دارد اما تست قادر به شناسایی آنتی‌بادی نباشد.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا نتیجه تست آنتی‌ بادی منفی با قطعیت نشان نمی‌دهند که شما مبتلا به کرونا نیستید یا نبوده اید. به عنوان مثال، اگر در مدت زمان کوتاه پس از آلوده شدن با SARS-CoV-2، تست انتی بادی بدهید، نتیجه تست ممکن است منفی باشد.

چون زمان می‌ برد تا یک واکنش آنتی‌ بادی در بدن شگل بگیرد. هم چنین مشخص نیست که سطح آنتی‌ بادی به آستانه قابل تشخیص برای تست رسیده باشد.

نتایج مثبت و منفی کاذب در تست آنتی بادی

گاهی اوقات نتایج منفی کاذب می‌تواند اتفاق بیفتد. اگر شما خیلی زود بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس و حس بیماری یا بعد از واکسیناسیون برای انجام تست آنتی بادی اقدام کنید، ممکن است نتیجه کاذب منفی دریافت کنید.

چون ممکن است هنوز آنتی بادی در بدن شما ساخته نشده است یا مقدار آن برای تشخیص کافی نباشد. علاوه بر این، برخی افراد، مانند افراد با سیستم ایمنی ضعیف در اثر بیماری یا داروی خاص، ممکن است نتوانند سطح قابل تشخیصی از آنتی بادی را تولید کنند. شانس دریافت نتیجه منفی کاذب در این افراد بالاتر است.

نتایج مثبت کاذب نیز ممکن است در تست آنتی بادی کرونا اتفاق بیفتد. نتایج مثبت کاذب زمانی می تواند اتفاق بیفتد که تست آنتی بادی های تولید شده در برابر انواع دیگر ویروس کرونا را تشخیص بدهد. همان طور که می دانید، ویروس عامل بیماری COVID-19 تنها یک نوع خاص از این ویروس است. انواع دیگری از این ویروس هم وجود دارند. برای مثال ویروس عامل سرما خوردگی معمولی هم عضوی از خانواده کروناویروس هاست.

آزمایش-خون-کرونا

آزمایش خون کرونا

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص عفونی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

راهنمای مراجعه به دکتر پزشک

در صورتی که علائم اولیه کرونا را تجربه می کنید، شک دارید که با فردی ناقل یا آلوده در تماس بوده اید یا اگر درگیر ویروس کووید-۱۹ شده اید هر چه سریع تر باید برای درمان اقدام نمایید. در این میان، سایت دکترتو جمعی از متخصصین باتجربه خود را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید به متخصص داخلی، ریه و یا عمومی دسترسی داشته باشید.

دکترتو مراقب سلامت شماست.

پرسش‌های متداول

هزینه ی تست آنتی بادی کرونا در سال 99، بین 150 تا 200 هزار تومان بود. البته تعرفه این هزینه در آزمایشگاه های دولتی و خصوصی و بسته به نوع آزمایش آنتی بادی انجام شده، تفاوت دارد.

خیر، ناشتا بودن از شرایط لازم برای نمونه گیری تست آنتی بادی یا تست سرولوژی کرونا نیست.

نتیجه تست آزمایشگاه‌ های مختلف ممکن است بسته به چندین عامل مثل دقت خود تست متفاوت باشد. اگر شما در حقیقت مبتلا شده باشد، این موضوع که چقدر طول می‌کشد تا بدن شما آنتی‌ بادی تولید کند هم می تواند در این موضوع تاثیر داشته باشد. در مورد این موضوع با پزشک خود مشورت کنید و نتیجه گیری نهایی در مورد تفسیر این نتایج را به پزشک خود واگذار کنید.

همان طور که پیشتر در مقاله گفتیم، تست PCR برای تشخیص قطعی عفونت فعال استفاده می شود و در صورتی که از تست آنتی بادی برای تشخیص عفونت قبلی کووید استفاده می شود. تست PCR ماده ژنتیکی ویروس را شناسایی می کند. در صورتی که تست آنتی بادی پاسخ ایمنی تولید شده در بدن فرد در برابر ویروس کرونا را می سنجد. برای تست PCR از عمدتا از نمونه سوآب بینی استفاده می شود. اما در تست آنتی بادی از نمونه خون، سرم یا پلاسمای فرد استفاده می شود و برای این منظور نیاز به خونگیری از فرد وجود دارد. دقت هر دو تست بسیار بالاست و نرخ مثبت و منفی کاذب بسیار پایینی دارند.

بله. منظور از آزمایش خون برای تشخیص کرونا، همان انجام تست آنتی بادی است. البته لازم به ذکر است که از تست آنتی بادی برای تشخیص بیماری فعلی کرونا استفاده نمی شود. تست آنتی بادی برای تشخیص ابتلای قبلی به کرونا مورد استفاده قرار می گیرد. در دو نوع تست تشخیصی کرونا یعنی تست رپید و تست PCR  از نمونه خون برای انجام تست استفاده نمی شود. 

عملکرد تست های سرولوژی توسط فاکتورهای حساسیت، یا توانایی آن‌ها برای شناسایی افراد با آنتی‌بادی به SARS – CoV (نرخ مثبت واقعی)، و اختصاصیت، یا توانایی تست برای شناسایی افراد بدون آنتی‌بادی SARS – CoV-2 (نرخ منفی واقعی) توصیف می‌شود. میزان دقت تست های آنتی بادی بسته به نوع تست و شرکت سازنده می تواند بسیار متفاوت باشد. 

حساسیت تست های آنتی بادی به میزان زیادی به زمان انجام تست بستگی دارد. این میزان در هفته ابتدایی ابتلا به میزان 30.1% است. این حساسیت در روزهای 21 تا 35 ابتلا به میزان 96% می رسد. 

و اما میانگین اختصاصیت تست های آنتی بادی در تمامی تست ها، 98% است. دقت تست های آنتی بادی به روش انجام تست هم بستگی دارد. برای مثال در روش الایزا دقت تست آنتی بادی 90.7% است. 

به این نکته نیز دقت کنید که تولید آنتی بادی در سیستم ایمنی افراد مختلف، متفاوت است. و این امکان نیز وجود دارد که آنتی بادی در بدن فرد ساخته نشود.

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من؛ صدیقه سعادت، کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی با سابقه کار در آزمایشگاه تشخیص طبی و بیش از ۵ سال تجربه‌ی تولید محتوای تخصصی پزشکی و حوزه سلامت. سعی می‌کنم مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانشم را برای تولید محتوایی با کیفیت و معتبر برای شما به کار بگیرم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن