کرونا پیرولا، سویه جدید کووید – ۱۹ با جهش های زیاد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کرونا پیرولا سویه جدید کرونا و از زیرمجموعه‌های امیکرون است. این بیماری باعث علائمی مانند خستگی، گلودرد و سردرد می‌شود. برای پیشگیری از آن باید واکسیناسیون را انجام دهید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 4 دقیقه
کرونا پیرولا

کرونا پیرولا سویه جدید این بیماری است که باعث نگرانی جهانی شده است. آیا عوارض آن شدیدتر است؟ آیا واکسن روی این ویروس تاثیری دارد یا دوباره کرونا به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند؟ اگر دچار این سویه از کرونا شده‌اید یا نگران افزایش کرونا در جهان هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم پیرولا چه تفاوتی با سویه‌های دیگر کرونا دارد؟ علائم آن چیست؟ چگونه پزشک آن را تشخیص می‌دهد و راه درمان آن چیست؟ آیا این ویروس هم می‌تواند عوارض خطرناک و مرگبار ایجاد کند؟

اگر علائم مشکوکی دارید، حتما برای تشخیص به موقع و درمان این بیماری به متخصص بیماری های عفونی یا دکتر داخلی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشکان وجود دارد.

کرونا پیرولا چیست؟

انواع جدید کرونا هر چند وقت افزایش پیدا کرده و این ویروس جهش پیدا می‌کند. هر بار نوع جدیدی از سویه های کرونا ایجاد می‌شود، نگرانی‌هایی بابت علائم، عوارض و شدت سرایت آن به وجود می‌آید. سویه جدید کرونا BA.2.86 نام دارد که با نام مستعار پیرولا شناخته می‌شود. کرونا پیرولا نوع جهش یافته امیکرون است.

پیرولا بیش از ۳۰ جهش داشته است و این میزان جهش از نظر پزشکان قابل توجه است. در برخی کشورها با غربالگری‌های معمول در فرودگاه و نمونه‌های فاضلاب این سویه تشخیص داده شده است.

متن انگلیسی:
Based on sequences uploaded to the global GISAID database, and detections in wastewater, the variant has been detected in Denmark, the UK, the US, South Africa, Switzerland, Thailand, Australia, Japan and South Korea so far. However, limited and lagging genomic surveillance means it may well be circulating elsewhere too. No deaths have been reported to date
ترجمه متن:
بر اساس توالی‌های آپلود شده در پایگاه داده جهانی GISAID، و شناسایی در فاضلاب شهرها، این سویه تاکنون در دانمارک، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، آفریقای جنوبی، سوئیس، تایلند، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی شناسایی شده است. با این حال، نظارت ژنومی محدود بوده و به این معنی است که ممکن است در جاهای دیگر نیز شیوع پیدا کرده باشد. تا به امروز هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

gavi

علائم کرونا پیرولا

بسیاری از علائم سویه‌های مختلف کرونا مشابه هستند. کرونا پیرولا ۵ علامت اصلی دارد و می‌توانید با این نشانه‌ها آن را تشخیص دهید. علائم کرونای جدید عبارتند از:

  • آبریزش بینی: علت آبریزش بینی طولانی می‌تواند کرونا باشد.
  • سردرد
  • خستگی خفیف تا شدید
  • عطسه
  • گلودرد: علت درد گلو ممکن است بیماری‌های مختلفی باشد و باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

در برخی از افراد علاوه بر این علائم، نشانه‌های زیر هم گزارش شده است.

  • اسهال
  • سوزش چشم
  • بثورات پوستی

دچار گلودرد و سردرد شدی؟

برای تشخیص علائم با متخصص مشورت کن.

تفاوت علائم کرونا پیرولا با سرماخوردگی

علائم کرونا و سرماخوردگی بسیار شبیه به هم است و به همین دلیل تشخیص آنها از هم دشوار است. از تفاوت‌های سویه جدید کرونا و سرماخوردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

علامتکرونا پیرولاسرماخوردگی
سردردمعمولانادر
سرفهمعمولا (سرفه خشک)معمولا
درد عضلانیمعمولاگاهی
خستگیمعمولاگاهی
عطسهبه ندرتمعمولا
گلودردمعمولامعمولا
آبریزش بینیمعمولامعمولا
تبمعمولاگاهی
اسهالگاهیهرگز
مقایسه علائم پیرولا و سرماخوردگی

علت کرونا پیرولا

ویروس کرونا با هر بار جهش باعث بروز سویه‌های جدید می‌شود. پیرولا یا BA.2.86 از گونه‌های جدید امیکرون است که ویروس SARS-CoV-2 علت ایجاد آن است. این سویه در مقابل زیرمجموعه‌های دیگر امیکرون جهش‌های بیشتری داشته است.

تشخیص کرونا پیرولا

برای تشخیص پیرولا پزشک باید معاینات اولیه را انجام دهد. گلو را معاینه کرده و سوالاتی از شما می‌پرسد. اگر علائم این بیماری مانند گلودرد و سردرد داشته باشید، احتمالا مبتلا به پیرولا هستید.

بهترین راه جلوگیری از علائم شدید پیرولا واکسیناسیون است.
بهترین راه جلوگیری از علائم شدید پیرولا واکسیناسیون است.

درمان کرونا پیرولا

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) روش‌های تشخیصی و داروهایی که برای درمان سویه‌های دیگر کرونا مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در تشخیص و درمان کرونا پیرولا نیز موثر هستند. ممکن است افرادی که قبلا دچار کرونا شده‌اند، در صورت ابتلا به پیرولا عفونت بیشتری داشته باشند؛ اما شدید بودن بیماری در این سویه شواهد کمی دارد.

با تزریق واکسن به روز شده می‌توان از ایجاد علائم جدی و بستری شدن در بیمارستان جلوگیری کرد. به خصوص در افراد مسن تزریق واکسن اهمیت بیشتری داشته و تاثیر زیادی در کاهش علائم بیماری دارد.

یکی از سوالات متداول در مورد کرونا این است که در صورت ابتلا به کرونا و داشتن علائم خفیف چه زمان می توانیم اقدام به تزریق واکسن نماییم؟ باید گفت تا زمان برطرف شدن علائم باید صبر کنید. حدود ۴۰ روز بعد از شروع علائم می‌توان برای واکسیناسیون اقدام کرد.

عوارض کرونا پیرولا

بسیاری از افراد به محض گسترش سویه جدید کرونا نگران عوارض مرگبار و موج ویرانگر آن هستند. درست است که کرونا پیرولا جهش‌های زیادی داشته و از این نظر مورد توجه پزشکان بوده است، اما با وجود دفاع ایمنی ایجاد شده از واکسیناسیون و عفونت‌های قبلی بعید است که کرونا پیرولا عوارض مرگبار ایجاد کند.

نگران عوارض سویه جدید کرونا هستی؟ همین حالا برای درمان اقدام کن.

پیشگیری از کرونا پیرولا

تنها راه پیشگیری از کرونا پیرولا مانند سایر سویه‌های این بیماری واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی است. واکسیناسیون سالانه به همراه ایمن سازی آنفولانزا بهترین راه پیشگیری از عوارض شدید بیماری محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات در مورد انواع واکسن کرونا با متخصص مشورت کنید. حتما دست‌های خود را مرتب با آب و صابون بشویید. در مکان‌های شلوغ از ماسک استفاده کنید.

تفاوت ویروس پیرولا با امیکرون

این دو سویه با هم تفاوتی ندارند. در واقع ویروس پیرولا یکی از سویه‌های جهش یافته امیکرون است. امیکرون زیرمجموعه‌های دیگری هم دارد که جهش‌های هر کدام متفاوت است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کرونا پیرولا از سویه‌های جدید کرونا است که در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، سوئیس، دانمارک، ژاپن و کره در حال گسترش است. پیرولا از زیرمجموعه‌های امیکرون است که تعداد زیادی جهش دارد. به همین دلیل پزشکان نگران این سویه از بیماری هستند.

از علائم رایج آن می‌توان به سردرد، گلودرد و آبریزش بینی اشاره کرد. گاهی ممکن است اسهال هم ایجاد کند. برای پیشگیری از آن تنها راه واکسیناسیون است. سعی کنید بهداشت را رعایت کرده و در محیط‌های شلوغ از ماسک استفاده کنید. برای درمان آن معمولا پزشکان از داروهای متداول کرونا استفاده می‌کنند.

اگر علائم مربوط به پیرولا را دارید، حتما با متخصص بیماری های عفونی یا دکتر عمومی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر عمومی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص عفونی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر اسهال همراه با علائم دیگری مانند خستگی، گلودرد و سردرد است، احتمالا به کرونا مبتلا شده‌اید.

بله این بیماری می‌تواند باعث آبریزش بینی شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کرونا پیرولا

  1. معصومه گفت:

    سلام
    من یک هفته صدام گرفته بود بعد از یک هفته رفع شد . وقتی این مشکلم رفع شد، دو روز بعد یکهو احساس سرما کردم و گلو درد و سپس تب و خلط زرد رنگ داشتم . شدیدا آبریزش بینی داشتم و تب بالا.یک سمت کفتم درد گرفته بود و یکی از چشمهایم. بعد از یک هفته با خوردن آموکسی سلین و شربت تیماسین و ویتامین سی جوشان و خوردن آب لیمو و پرتغال دچار اسهال شدم و الحمدلله تبم پایین آمد و دردهایم رفع شد.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمالا دچار عفونت ویروسی کرونا یا مشابه ان شدید
      که خوشحالیم سلامت خودتان را به دست اوردید
      تندرست باشید

    2. ف گفت:

      واقعا خوشبحالت
      من دو روزه که پیرولا گرفتم و وقتی رفتم دکتر داشتم از حال میرفتم یعنی در ابن حد حالم بد بود.
      کمر درد شدید هم از عوارض این بیماری هستش .
      بعضی از افراد که به این بیماری مبتلا میشن ممکنه سه ماه درگیر این بیماری بشن و یا حتی بستری
      مخصوصا بچه های کوچیک

  2. حمید گفت:

    من دوهفته پیش تب ولرز.گلودردشدید.وسوزش گلو.سرگیجه.حالت تهوع.الان بهترم.بددردیه.مرتب دست وصورت خودرابااب وصابون بشورید.ونظافت شخصی رعایت شود.
    دوباررفتم دکتر.
    تادیروزصرفه داشتم وسرگیجه.
    ازبدن کم کم خارج میشه ولی اذیت میکنه.
    مایعات زیادبایداستفاده بشه
    پیرولا.کرونای جدید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام حمید عزیز
      سپاس از راهنمایی خوب تان
      تندرست باشید

    2. هانیه گفت:

      دخترمن. اولش با. گرفتگی صدا شروع. شد. بعد. چند روز. سرفه. سردرد. بدن درد. بی حالی. بی اشتهایی. تا دو هفته. یعنی. سرفه. افتصاح. بود. تازه. از. دیروز. داره خوب میشه. پنج بار دکتر. بردم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        گرچه علایم بیماری ویروسی دارد ولی از نظر حساسیت هم باید چک شود
        در معرض عوامل حساسیت زا قرار نگیرند
        از بخور اکالیپتوس هم می توانید استفاده کنید

  3. مهری گفت:

    منو مامانم تقریبا ۳ مهر این بیماری و گرفتیم و تا ۱۲ مهر خوب شدیم
    دوباره یک هفتس مبتلا شدیم
    گلو دردمون و تغییر صدامون خوب نمیشه
    *مامانم عمل دریچه میترال و داشته*
    دکتر هم رفتیم ولی داروی خوبی ننوشته چیکار کنیم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      گرفتگی صدا و درد گلو به علت التهاب بوده و با مصرف داروهای تجویزی و گذر پروسه بیماری برطرف می شود.

  4. مریم گفت:

    سلام خسته نباشید یه دختر ۸ ساله دارم که یه هفته پیش دچار سرما خوردگی شد اول تب بعد گلودرددوسه روزکه بهش دارو دادم خوب شد ولی الان میگه فک پایین سنگینه وقتی حرف میزنیدانگارتندتند حرف میزنیدحرکاتم ا نگار تن شده میخواستم ببینم میشه ازبیماریش باشه یا یه چیزدیگس توروخداجواب بدید خیلی میترسم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      در صورت ادامه دار بودن علایم بهتره توسط متخصص گوش حلق و بینی بررسی شود. این علایم از بین خواهد رفت و جای نگرانی نیست.

  5. محمد صفری گفت:

    سلام
    من هم اوایل مهر ماه درگیر این سویه شدم.
    از گلو درد شدید شروع شد. بعد آب ریزش بینی، ضعف و بیحالی، تب و ارز، کمر درد، کوفتگی بدن به ویژه پاها، سردرد و عرق کردن به سراغم اومد.
    سه هفته طول کشید تا یه کم بهتر شدم.
    متأسفانه از نظر میزان درد و رنج بیماری خیلی از سویه های قبلی شدیدتر و از نظر طول مدت بیماری نیز خیلی طولانی تر هست.
    خیلی خیلی مراقب خودتون باشید.
    خیلی زود آدم رو از پا در میاره.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام جناب صفری عزیز
      ممنون از اشتراک نظرتان
      تندرست باشید

      1. Musa Rasuli گفت:

        درود بسیار من الان ۴روز هست کرونا گرفتم اول با تب ولرزهای شدید جوری ک شبها کابوس میومد سراغم با سرفه های وحشتناک دردآور جوری ک دو شب نتونستم بخوابم شب تا صبح حوله خیس کردم رو بدنم پیشونیم گذاشتم ولی باز تب دارم علائمش هم سردرد شدید تب ولرز سرفه های خشک بدن درد قرمزی چشم سردرد جوری ک زندگی عادی و از من گرفته خواهشا راهنمایی م کنید دکتر رفتم کلی سرم و آمپول داد ولی خوب نشدم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          طول درمان بلند مدت است
          نیاز به انتی بیوتیک و سرم درمانی منظم دارید
          از مایعات زیاد هم استفاده کنید

  6. مهدیه حسنی گفت:

    سلام من آب ریزش بینی شدید دارم و عطسه میکنم نیازی به رفتن پزشک هست؟
    و اینکه ممکنه کرونا باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      یا به دلیل حساسیت فصلی و یا شروع بیماری ویروسی است
      در صورت تداوم علایم مراجعه به پزشک ضروری است

  7. حکیمه گفت:

    سلام
    . من از دیروز سرفه های خلط دار دارم ایا ممکنه کورونا باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هر سرفه ای دلیل بر کرونا نیست
      ولی ممکن است شروع یک بیماری عفونی باشد

  8. ناشناس گفت:

    باسلام من ۲۱ شهریور مریض شدم ولی فقط بی‌حالی و سردرد داشتم این بیماری ۲ هفته طول کشید تا اینکه ۱۲ مهر دوباره شدیدتر مریض شدم یعنی بدن درد بی‌حالی سرفه های بیش از حد اشک چشم والان در حال حاضر نفسم موقع خواب به سختی میاد بالا
    احتمال اینکه کرونا باشه هست یا نه چه اقدامی کنم تا بهتر شم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      غالبا در این فصل این علایم مشابه انفولانزا و کرونا می باشد. نکات بهداشتی رعایت شود و تحت درمان باشید.

  9. علی رضا سرسالاری گفت:

    سلام بیماری من ۷ مهر شروع شد روز اول با لرز و تب وحشتناک طوری که تمام بدنم بشدت عرق میکرد و خیس آب میشدم.همون روز یه آمپول نوروبیون زدم و گیاه پنیرک دم کردم و آش شلغم هم خوردم و از ۴ بعدازظهر تا ۹ صبح فردا با تب و لرز و کابوس خوابیدم.روز دوم آبریزش بینی بدن درد .روز سوم بویایی و چشایی از بین رفت و تا الان که شیرینی و ترشی و شوری رو میفهمم ولی بوی مثلا نارنگی و هیچ چیزی رو نمیفهمم.بازوهام و سرشانه ها بشدت درد میکنه. سردرد بگیر نگیر پیشانی.قرمزی چشم،تنگی نفس،وتپش قلب دارم.خدا واسه کسی پیش نیاره .به امید سلامتی همه هموطنان عزیزم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام جناب سالاری
      بله دقیقا همه ی علایم کرونا می باشد
      با ارزوی سلامتی برای شما

      1. حمید رجب زاده گفت:

        سلام.من یک ماه هست که دهنم خشک میشد و خیلی زود خسته میشدم و بیشتر میخوابیدم،یه موقع های سردردم میگیرفتم تا امروز که یکی از دوستان با دستگاه قند خون منو گرفت روی ۳۸۰ بود،البته نیم ساعت بعد از صبحانه، پیش یه دکتر رفتم گفتن احتمال داره برای انفولانزا باشه که قند خونم رفته بالا،خواستم ببینم درسته یا نه؟و این باید چیکار کنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          این علایم چندان به بیماری ویروسی ربط ندارد
          بهتر است برای اطمینان ازمایش تیروییدی و دیابتی انجام دهید

    2. مرضیه گفت:

      سلام من وبچه هام هم ۳آذر گرفتیم همه ی این علائم وداریم حس بویایی ندارم بدن دردخستگی تب تب لرز شدیدو….

      1. ناشناس گفت:

        سلام من ده روزه گرفتم هنوز سلامتی جسمی مو بدست نیاوردم رفتم بیمارستان دکتر چهار بار انگار دکترهای بیمارستان هیچی نمیدونم اویلش چرک خشک کن ندادن پدرسینه من در اومد بعد دادن که فایده نداشت دیگه تب ارز درد عضلانی ازین رفتن بویایی الانم درد کمر مگه چندروز باید رخت خواب بخابی خسته شدم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          علایم بیماری ویروسی و عفونت ثانویه مشخص است
          درمان اصولی باید صورت میگرفت
          درصورتی که علایم تنفسی دارید بهتر است اسکن ریه انجام دهید

    3. بیمار رو به فوت با عوارض لانگ کرونا گفت:

      اینکه نوشتین خدا برا کسی پیش نیاره، خدا پیش نمیاره این ویروس توسط عده ای گمنام مملکت خوار دست به دست میشه و فقط هم عده خاصی را درگیر میکنن هرچند برای رد گم کنی ممکن کمی هم عموم جامعه رو درگیر کنن که مردم مشکوک نشن اولش به صورت عمومی آوردن ولی بعدش که هی برای ویروسهاش کد گذاری میکنن دیگه عمومی نیست و تسویه حساب با زبان درازهایی که از رانتهای اطلاعاتی و شبه اطلاعاتی و نزدیک به اطلاعاتی خبر دارند شده چون دیگه تصادف های ساختگی و سقوط بهمن و غیره نخ نما شده بود

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از نظرتان

  10. اصغر فرهادی گفت:

    سلام من بیمار صفر کرونا هستم لطفا بیاید و روی من تحقیقات انجام دهید

    1. ناشناس گفت:

      عجب

      1. ناشناس گفت:

        سلام منم ده روزه حس بویایی مو ازدست دادم پانزده روز کرونا گرفتم… اعصاب دار خورد میشه…نه مزه دارم.نه بو…دوستان راهنمایی کنید چکار کنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بعلت تحریک بینی و قسمت عصبی بویایی
          این اتفاق در افراد مبتلا به کرونا قابل انتظار است
          معمولا پس از چند مدت برمیگردد

        2. سهیلا پیرعلی گفت:

          سلام من بارها کرونا گرفتم و هر دفعه هم حس بویایی و چشایی رو هم از دست دادم دکتر بهم امگا ۳داد دوروزه برگشت

        3. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس از به اشتراک گذاشتن تجربه خوبتان

      2. ناشناس گفت:

        برای بازگشت بویایی حتما از قلم بینی استفاده کنید از داروخونه تهیه کنید قلم بینی رو

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس از شما