امیکرون ، واریانت جدید و خطرناک کرونا!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اومیکرون سویه جدیدی از ویروس کروناست که نسبت به واریانت‌های دیگر سرعت انتشار بالاتری داشته و درمان‌گریزتر است و بسیار شبیه به سرماخوردگی است

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

omicron variant

امیکرون نسخه جدیدی از ویروس کرونا است که فقط چند هفته از شناسایی آن می‌گذرد. با این حال در همین مدت کم مشخص شده‌است که سویه‌ی Omicron سرعت انتقال بیشتری نسبت به انواع دیگر کرونا دارد. در حال حاضر اطلاعات زیادی از نحوه‌ی عملکرد این سویه از ویروس کرونا در دسترس نیست، اما آنچه که کاملا عیان است، این است که این ویروس نسبت به دیگر نمونه‌های کرونا، درمان گریز‌تر است و تشخیص آن ساده نیست.

اومیکرون علاوه بر علائم شایع کرونا علائم دیگری هم به‌همراه دارد. اگر می‌خواهید بدانید، “علائم امیکرون چیست” “امیکرون چقدر خطرناک است” یا ” آیا واکسن‌ها روی امیکرون تأثیر دارند” در ادامه مطلب همراه ما باشید. در این مطلب از مجله سلامت دکترتو به شما خواهیم گفت برای هر یک از علائم امیکرون چیست. اگر احساس کردید که علائم بیماری کووید-۱۹ را دارید، باید به متخصص بیماری‌های عفونی و یا متخصص داخلی مراجعه کنید. برای پیدا کردن بهترین متخصص داخلی می‌توانید به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. همچنین در دکترتو می‌توانید به‌راحتی برای انجام آزمایش‌های تشخیصی کرونا اقدام کنید و در سریع‌ترین زمان نتیجه آزمایش را دریافت کنید.

امیکرون چیست؟

امیکرون گونه جدیدی از ویروس کروناست که تقریبا یک ماه پیش اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد. ویروس Omicron تقریبا ساختار مشابهی با دیگر انواع کرونا دارد. تفاوت اصلی امیکرون با دیگر نسخه‌های کرونا در رشته RNA آنها است. کرونا ویروس‌ها ساختارهای نسبتا ساده‌ای دارند و شکل آنها به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چگونه کار می‌کنند. آنها کروی هستند و با خوشه‌های پروتئینی به نام اسپایک پوشیده شده‌اند. این خوشه‌ها به ویروس کمک می‌کنند تا به سلول‌های سالم متصل شود و آنها را آلوده کند.

با این حال، همان خوشه‌های پروتئینی به سیستم ایمنی اجازه می‌دهند تا ویروس را راحت‌تر شناسایی کند. تکه‌هایی ازاین پروتئین‌ها را می‌توان در واکسن‌های کرونا استفاده کرد تا بدن را وادار به تولید آنتی‌بادی علیه این ویروس کند.

در واقع کرونا به معنی تاج است و علت این نام‌گذاری آن هم به‌دلیل وجود همین خوشه‌های پروتئینی است. در زیر این خوشه‌ها لایه‌ای از غشاء قرار دارد. این غشاء می‌تواند توسط مواد شوینده و الکل‌ها از بین برود، به همین دلیل است که آب و صابون و ژل‌های ضدعفونی‌کننده در برابر ویروس کرونا مؤثر هستند.

در داخل غشاء، ماده ژنتیکی ویروس وجود دارد (ژنوم ویروس). ژنوم ویروس‌های کرونا از RNA ساخته شده‌است، یعنی در ساختارشان فقط یک رشته حاوی توالی ژنی دارند. RNA ویروس‌های کرونا، ژنوم‌های کوچکی دارند که در معرض تغییر مداوم هستند.

این تغییرات که جهش نامیده می‌شود، باعث ایجاد ویژگی‌های جدید و در نتیجه پیدایش سویه‌های جدید کرونا می‌شوند. اومیکرون هم یک گونه جدید از کروناست که هنوز اطلاعات دقیقی از آن در دسترس نیست، با این حال تصور می‌شود که امیکرون هم همانند دیگر نمونه‌های کرونا به این شکل به وجود آمده باشد.

2 omicron
امیکرون در کسانی که واکسینه شده‌اند، علائمی همچون سرماخوردگی دارد.

علائم اولیه امیکرون چیست؟

شواهد اولیه نشان می‌دهد که امیکرون، حداقل برای کسانی که واکسینه شده‌اند، علائم خفیفی را به همراه دارد. علائم را می‌توان با علائم سرماخوردگی مشابه دانست. اما این علائم خفیف برای کسانی که واکسینه شده‌اند یا بدن قوی‌تری دارند، صادق است. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از انتشار امیکرون نمی‌گذرد، نمی‌توان به قطعیت گفت که علائم آن کاملا مشابه به علائم دیگر سویه‌های کروناست. به‌طورکلی علائمی که در بین بیشتر افراد شایع بوده‌اند عبارت‌اند از:

  • سرفه خشک
  • خستگی
  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • ازدست‌دادن حس بویایی و چشایی
  • گلودرد
  • احساس خراشیدگی در ناحیه گلو
  • درد عضلانی به‌ویژه در کمر.

طبق شواهد موجود، Omicron همانند گونه‌های دیگر کرونا تمایل دارد که به عمق ریه‌ها نفوذ کند، اما بر خلاف دیگر سویه‌ها در درون ریه رشد چندانی نمی‌کند. در واقع امیکرون در مجاری تنفسی رشد می‌کند و به دیگر نقاط بدن منتقل می‌شود. متخصصان ریه معتقدند که امیکرون بیشتر شبیه برونشیت عمل می‌کند تا ذات‌الریه. بیماران مبتلا به برونشیت حاد تمایل به تنگی نفس ندارند و بیشتر علائمی همچون سرفه و تولید خلط دارند. بیماران مبتلا به ذات‌الریه تنگی نفس را تجربه می‌کنند و نسبت به برونشیت احساس خستگی بیشتری دارند. پس اگر احساس می‌کنید علائمی همچون وجود خلط یا سرفه دارید، بهتر است هر چه سریعتر با یک متخصص ریه مشاوره کنید.

فارغ از نوع سویه کرونا، مهم است که شما علائم اولیه کرونا را بشناسید و در صورت شناسایی علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم کرونا را در خود دیدید، بهترین کار این است که در خانه بمانید، با یک متخصص داخلی در مورد علائم خود مشورت کنید و در صورت نیاز برای انجام تست تشخیصی کرونا اقدام کنید.

Omicron
خروسک و اسهال درکودکان مبتلا به امیکرون دیده می‌شود

علائم امیکرون در کودکان چیست؟

طبق اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، رایج‌ترین علائم امیکرون در کودکان شامل این مواردند:

  • سرفه
  • خستگی مفرط
  • احتقان
  • آبریزش بینی
  • سردرد

اگرچه به‌ندرت اما برخی از کودکان این علائم را نیز تجربه می‌کنند:

  • گلودرد
  • تب یا لرز
  • تنگی نفس یا مشکلات تنفسی
  • بدن درد یا درد عضلات
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

یکی دیگر از علائم نادر امیکرون که کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کروپ یا خروسک است. این بیماری منجر به ورم در حنجره و راه تنفسی می‌شود. این ورم باعث باریک‌تر شدن راه تنفسی زیر تارهای صوتی می‌شود که در نتیجه آن، تنفس دشوار می‌شود و کودک سرفه‌هایی خشن و همچون پارس سگ را تجربه می‌کند.

سرفه خشک داری و بویایی‌ات رو از دست دادی؟

برای بررسی علائم کرونا از دکتر متخصص نوبت بگیر!

نشانه‌های منحصربه‌فرد امیکرون چیست؟

علائم کرونا معمولا شامل بدن درد، احساس ضعف، خستگی (خفیف یا شدید)، سردرد و تب هستند. علائم اولیه کرونا در روزهای اولیه پس از ابتلا به ویروس خود را نشان می‌دهند. چند روز بعدازاین علائم، ممکن است سرفه‌ای را تجربه کنید که خشک است و با عطسه همراه است. سرفه خشک معمولا چند روز بعد بهبود پیدا می‌کند. در اکثر موارد (یعنی در ۸۰ درصد از بیماران)، تب در ۳ روز اول بیماری بهبود پیدا می‌کند. اما اگر تب ادامه‌دار بود ممکن است نشان‌دهنده عفونت متوسط ​​تا شدید باشد که به مراجعه فوری به پزشک نیاز دارد.

یکی از نکاتی که در امیکرون شاهد آن بودیم، کاهش تعداد افرادی بود که دچار ازدست‌دادن حس بویایی و چشایی شده بودند. این علامت جزو ده علامت رایج سایر سویه‌های کرونا بود اما در امیکرون از هر ۵ نفر تنها ۱ نفر آن را تجربه می‌کند.


آیا آبریزش بینی به تنهایی نشانه Omicron است؟

طبق اظهارات سرویس سلامت همگانی (NHS) آبریزش بینی یا سردرد به‌تنهایی نشان‌دهنده کووید -۱۹ نیستند. اما تحقیقات نشان داده‌اند که اکثر افرادی که مبتلا به امیکرون شده‌اند، آبریزش بینی یا سردرد را همراه با سایر علائم تجربه کرده‌اند.

آبریزش بینی به دلایل مختلفی همچون سینوزیت حاد، سرماخوردگی، آلرژی و سینوزیت مزمن اتفاق می‌افتد. به‌طور‌کلی بیشتر بیماری‌های عفونی موجب بروز آبریزش بینی می‌شوند و تشخیص ابتلا به امیکرون تنها با داشتن آبریزش بینی تقریبا غیرممکن است. شما برای اینکه تشخیص دهید که آیا علت آبریزش بینی‌تان به‌دلیل امیکرون است یا خیر، باید به‌دنبال دیگر علائمی همچون تب (در درجه حرارت بالا)، تغییرات حس چشایی و بویایی و سرفه خشک، در خود باشید‍.

Omicron
یکی از متداول‌ترین نشانه‌های بیماری کرونا، گلودرد است

آیا گلودرد به‌تنهایی نشانه امیکرون است؟

سویه امیکرون بیشتر بر سیستم تنفسی فوقانی (که شامل بینی، دهان، گلو و حنجره است) تاثیر می‌گذارد. اما سویه دلتا سبب بروز مشکلات در دستگاه تنفسی تحتانی (نای و ریه‌ها) می‌شود. به همین خاطر گلودرد و سرفه از رایج‌ترین علائم امیکرون هستند.

برخی از افرادی که دچار هر یک انواع کرونا می‌شوند هیچ علائمی ندارند. برخی دیگر از افراد نیز علائم خفیفی را تجربه می‌کنند یا شدت یک علامت در آنها بیشتر است. به همین خاطر، ممکن است فرد مبتلا به امیکرون تنها گلودرد را تجربه کند.


برای بهبود گلودرد امیکرون چه باید کرد؟

طبق تحقیقات صورت‌گرفته اکثر داروهای بدون نسخه، برای درمان گلودرد و سرفه ناشی از امیکرون مؤثر نیستند؛ بنابراین بهتر است که درمان‌های خانگی و طب سنتی را امتحان کنید:

پودر میخک و عسل:

پودر میخک را با عسل مخلوط کنید و درصورتی‌که سوزش گلو یا سرفه ناشی از امیکرون را تجربه می‌کنید، ۲-۳ بار در روز آن را مصرف کنید.

آب‌نمک غرغره کنید:

یک قاشق سوپ‌خوری زردچوبه و نصف قاشق سوپ‌خوری نمک را به یک لیوان آب اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. وقتی کمی خنک‌تر شد از این محلول برای غرغره کردن استفاده کنید. غرغره کردن آب‌نمک ۳ الی ۴ بار در روز به تسکین گلودرد و سرفه کمک می‌کند.

شیرین‌بیان:

شیرین‌بیان در تسکین عفونت‌های گلو بسیار موثر است. می‌توانید ۱ قاشق چایخوری پودر شیرین‌بیان را با عسل مخلوط کنید و دو بار در روز آن را بمکید. یا شیرین‌بیان را به آب گرم اضافه کنید و روزی دو بار با آن غرغره کنید.

شنبلیله:

شنبلیله یک داروی سنتی برای درمان گلودرد است و دارای ترکیبات طبیعی ای است که به پاک‌سازی گلو کمک می‌کنند. ۱ قاشق چایخوری شنبلیله را به مدت ۵ دقیقه در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب بجوشانید. سپس آن را از صافی رد کنید و بنوشید.

برگ‌های تولسی:

تولسی یا ریحان مقدس یکی از بهترین گیاهان با خاصیت ضدویروسی است و در درمان سرفه، سرماخوردگی و گلودرد عملکرد بسیار موثری دارد. برای بهره‌مندی از خواص این گیاه بی‌نظیر، ۴ یا ۵ برگ تولسی را در مقداری آب بجوشانید، از صافی رد کنید و بنوشید. در صورت تمایل می‌توانید از عسل و زنجبیل نیز برای طعم‌دار کردن آن استفاده کنید.

herbal tea to heal omicron symptoms
اینفوگرافی دمنوش‌های ضدامیکرون

آیا کمردرد نشانه امیکرون است؟

بسیاری از افرادی که به امیکرون مبتلا هستند، کمردرد و درد مفاصل را به‌عنوان علائم اصلی بیماری‌شان گزارش می‌کنند. طبق مطالعات صورت‌گرفته، امیکرون سبب بروز بیشترین میزان کمردرد نسبت به سایر گونه‌ها شده است.

کمردرد امیکرون اغلب ناشی از سرفه و ماهیت التهابی ویروس کووید -۱۹ یا قرارگرفتن طولانی‌مدت بدن در یک وضعیت نامناسب (به دلیل خستگی) است. برای درمان این علامت بهتر است با تایید پزشک داروهای ضدالتهاب مصرف کنید و تمرینات کششی ملایم را انجام دهید.

Omicron
یکی از نشانه‌هایی که اومیکرون را از بیماری کرونا متمایز می‌کند، تعرق شبانه است

تعریق شبانه جزو علائم کرونای امیکرون است؟

قبل از گسترش سریع سویه امیکرون در سرتاسر جهان، تعریق شبانه بیشتر با سایر اختلالات (نظیر آنفولانزا، اضطراب یا حتی سرطان) در ارتباط بود. اما هم اکنون برخی از افراد مبتلا به امیکرون این علامت را گزارش می‌دهند. تعریق شبانه شامل دوره‌های مکرر عرق کردن شدید است به‌نحوی‌که لباس‌ها و رختخوابتان نیز خیس می‌شوند. تعریق شبانه و اسهال از علائم خاصی هستند که امیکرون را از سایر انواع کووید -۱۹ متمایز می‌کنند.


از کجا بفهمیم سرما خورده‌ایم یا امیکرون داریم؟

همان‌طور که گفتیم امیکرون و سرماخوردگی علائمی مشابه با یکدیگر دارند. در آخرین مطالعات منتشر شده در نشریه Deseret مشخص شد که چرا علائم امیکرون بسیار شبیه علائم سرماخوردگی است! تحقیقات جدید نشان داد که گونه omicron به معنای واقعی کلمه کد ژنتیکی سرماخوردگی را در درون خود دارد. به گفته رویترز، ذره کوچک سرماخوردگی در داخل omicron می‌تواند به این معنی باشد که ویروس راحت‌تر منتقل می‌شود، در حالی که فقط باعث بیماری خفیف یا بدون علامت می‌شود.

البته در حال حاضر کرونای دلتا و آنفلوآنزا هم همچنان به پیشروی خود ادامه می‌دهند و علائمی تقریبا مشابه با امیکرون دارند و تشخیص آنها از روی علائم کار ساده‌ای نیست.

اگر هر یک از علائم گفته‌شده را در خودتان مشاهده کردید باید به یک متخصص عفونی مراجعه کنید تا علائم سرماخوردگی و دیگر بیماری‌ها را به‌طور جداگانه بررسی کند و تشخیص دهد آیا بیماری شما به علت Omicron است یا خیر.

امیکرون چگونه به وجود آمد؟

در بالا اشاره‌ی مختصری به این موضوع داشتیم. کرونا ویروس‌ها تمام مواد ژنتیکی خود را در چیزی به نام RNA (ریبونوکلئیک اسید) ذخیره می‌کنند.  RNA شباهت‌هایی به  DNA دارد، اما یکسان نیستند.

ویروس‌ها خود نمی‌توانند تکثیر شوند و برای تکثیر به سیستم تکثیر میزبان نیاز دارند. وقتی ویروس‌ها شما را آلوده می‌کنند، به سلول‌های شما متصل می‌شوند، داخل آنها می‌روند و از RNA خود در آنجا کپی می‌کنند که به گسترش آنها کمک می‌کند. اگر در هنگام کپی‌کردن RNA ویروس اشتباهی رخ دهد، RNA یعنی ماده ژنتیکی ویروس تغییر می‌کند. دانشمندان این تغییرات را جهش یا واریانت می‌نامند.

هنگامی‌که یک ویروس به‌طور‌گسترده در حال انتقال است و باعث عفونت‌های متعدد می‌شود، احتمال جهش ویروس افزایش می‌یابد. هر چه یک ویروس فرصت بیشتری برای انتشار داشته باشد، بیشتر دستخوش تغییرات می‌شود و شاهد پیدایش سویه‌های جدید مانند امیکرون هستیم.

جهش ویروس‌ها به‌صورت تصادفی است، و به همین دلیل ممکن است تفاوت کمی در نوع بیماری و علائم ایجاد کنند. برای مثال تا کنون ویروس کرونا بیش از پنجاه نوع جهش داشته است، اما فقط تعدادی از آنها شدت و علائم مختلفی داشته‌اند. برای پیشگیری از ایجاد واریانت‌های جدید باید هرچه سریع‌تر جلوی انتقال بیشتر کرونا گرفته شود تا دیگر نمونه‌های جدیدی همچون اومیکرون ظاهر نشوند. تنها راه برای جلوگیری از انتشار بیشتر کرونا و پیدایش سویه‌های جدید و قوی‌تر کرونا، واکسیناسیون است، پس اگر تا این لحظه واکسینه نشده‌اید، برای مراقبت از خودتان، عزیزانتان و همه‌ی مردم دنیا همین امروز برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنید.


ویروس امیکرون چطور منتقل می‌شود؟

نحوه‌ی انتقال و انتشار سویه‌ی او میکرون تفاوتی با دیگر سویه‌های کرونا ندارد. یک تفاوت اساسی امیکرون با دیگر سویه‌های کرونا در سرعت انتقال آن است. سرعت انتقال امیکرون هفتاد برابر دیگر سویه‌های کروناست. این به معنی است که اگر شما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنید، این ویروس می‌تواند در کمتر از سی ثانیه منتقل شود و دیگران را هم درگیر کند.

پس مانند گذشته به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا ادامه بدهید. در این دوره لازم است که حتی در صورت واکسیناسیون کامل هم همچنان ماسک بزنید و دست‌ها را مرتبا بشویید و از دیدارهای غیرضروری خودداری کنید.

همین حالا برای درمان بیماری ریوی کرونا ویروس اقدام کن!

مدت‌زمان قرنطینه در صورت ابتلا به امیکرون چقدر است؟

در حال حاضر رایج‌ترین سویه ویروس کرونا در جهان، امیکرون است و تحقیقات نشان داده‌اند که دوره انتقال آن ممکن است کمی کوتاه‌تر از سویه‌های قبلی باشد.

مطالعات زیادی در خصوص مدت‌زمان قرنطینه در صورت ابتلا به امیکرون انجام شدند. یک مطالعه جامع در بریتانیا، ۷۹ گزارش از سرتاسر جهان را بررسی کرد. این مطالعه تعداد ویروس‌هایی که توسط تست PCR مشخص می‌شدند را ارزیابی کرد. بررسی‌ها نشان دادند که تعداد ویروس‌ها در چند روز اول بیماری خیلی پایین بود اما در روزهای سوم الی ششم این تعداد به اوج خود رسید. سپس در روزهای هفتم الی نهم تعداد ویروس‌ها کم شد تا جایی که در روز دهم هیچ ویروس زنده‌ای یافت نشد.

طبق نتایج حاصل از این مطالعات، افراد مبتلا به امیکرون، تا پنج‌روز پس از شروع علائمشان به‌قدری ویروس در بدن دارند که بتوانند دیگران را نیز مبتلا کنند.

در ابتدا پزشکان بر این باور بودند که پنج‌روز قرنطینه برای امیکرون کافی است اما این مطالعات نشان دادند که مدت‌زمان قرنطینه امیکرون باید حداقل ده روز باشد.

omicron
واریانت‌های جدید در اثر جهش در زمان تکثیر ویروس در بدن میزبان به وجود می‌آیند و تنها راه پیشگیری از ایچاد سویه‌های جدید، قطع زنجیره‌ی انتقال است.

آیا امیکرون خفیف‌تر از سایر سویه‌هاست؟

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم اومیکرون در مجاری تنفسی رشد سریعی‌تری نسبت به ریه دارد. این مسئله باعث می‌شود که ویروس سرعت انتقال بیشتری داشته باشد اما در مقابل اثرات جانبی خفیف‌تری نسبت به دیگر سویه‌ها ایجاد می‌کند.

این مسئله بدان معنا نیست که Omicron نسبت به دیگر سویه‌ها خطر کمتری دارد! از آن‌جایی‌که این نوع کرونا سرعت انتقال بیشتری دارد، درصد بیشتری از جامعه را هم درگیر می‌کند. که این مسئله موجب می‌شود کودکان و افرادی که از لحاظ جسمانی دچار مشکل هستند، به‌شدت آسیب ببینند.

مسئله دیگری که در رابطه به امیکرون به وضوح مشخص است، این است که امیکرون آنتی‌بادی گریز است. Omicron سلول‌ها را محکم‌تر می‌گیرد و در مقابل برخی از آنتی‌بادی‌ها مقاومت می‌کند. این مسئله موجب می‌شود که ویروس مدت زمان بیشتری در بدن باقی بماند و بیشتر از دیگر سویه‌ها، تکثیر شود و انتشار یابد.


ریه در کرونای امیکرون چقدر درگیر می‌شود؟

شاید با خواندن مطلب فوق فکر کنید امیکرون ریه را درگیر نمی‌کند. اشتباه نکنید! امیکرون هم همانند دیگر نمونه‌های کرونا ریه را درگیر می‌کند، اما با نسبت بسیار پایین‌تر. طی تحقیقات مشخص شده است که در بافت‌های ریه، Omicron ده برابر آهسته‌تر از نسخه اصلی ویروس کرونا تکثیر می‌شود. با این تفاسیر بهتر است علائم درگیری ریه در کرونا را بدانید و به محض مشاهده علائم به متخصص ریه مراجعه کنید.

آیا واکسن‌ها در برابر امیکرون مؤثر هستند؟

واکسن‌ کرونا عملکرد قابل قبولی در برابر سویه اومیکرون داشته‌اند. به‌طوری‌که محافظتی بین ۳۰ تا ۴۰%، در برابر این ویروس از خود نشان داده‌اند. همچنین توانسته‌اند آمار مبتلایانی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند را تا حدود ۷۰% کاهش دهند. در ادامه مروری بر تأثیرگذاری واکسن‌های موجود بر سویه امیکرون را خواهیم داشت.

Omicron

۱. واکسن سینوفارم روی امیکرون تأثیر دارد؟

طبق اعلام محققان، این واکسن تقابل نسبتا ضعیفی در برابر اومیکرون داشته است. فعالیت خنثی‌کنندگی سینوفارم، ۸ تا ۹ ماه پس از دوز دوم به‌سرعت کاهش یافته‌است و برای تقویت سیستم ایمنی نیاز به تزریق دوز سوم این واکسن است.


۲. واکسن آسترازنکا روی امیکرون تأثیر دارد؟

این واکسنمحصول کشور انگلستان است و توسط دانشگاه آکسفورد عرضه شده‌است. طبق اعلامیه دانشگاه آکسفورد، آسترازنکا به‌خوبی در برابر Omicron عمل می‌کند. برای تقویت اثر خنثی‌کنندگی این واکسن در برابر امیکرون نیاز به تزریق دوز سوم است.


۳. واکسن فایزر روی امیکرون تأثیر دارد؟

فایزر یک واکسن کرونا بر مبنای فناوری mRNA است. برخلاف واکسن‌هایی که ویروس ضعیف‌شده یا غیرفعال را وارد بدن می‌کنند، واکسن کرونای فایزر قطعه کوچکی از کد ژنتیکی ویروس کرونا را به سلول‌های میزبان تحویل می‌دهد. داده‌ها نشان می‌دهد که این واکسن بیشترین محافظت در برابر امیکرون را ایجاد می‌کند. البته طبق اعلام رسمی شرکت فایزر برای تقویت اثر این واکسن، به زودی دوز سوم آن منتشر خواهد شد.

واکسن‌های فایزر، مدرنا و آسترزانکا در برابر امیکرون عملکرد خوبی داشتند، اما سینوفارم، جانسون اند جانسون و اسپوتنیک عملکرد ضعیفی از خود نشان داده‌اند.

۴. واکسن مدرنا روی امیکرون تأثیر دارد؟

این واکسن محصول کشور آمریکاست و عملکرد مشابهی با واکسن فایزر دارد. شرکت مدرنا دوز سوم را به تازگی به بازار عرضه کرده‌است که طبق ادعای شرکت سازنده، سطح ترشح آنتی‌بادی خنثی‌کننده در برابر امیکرون را تا ۳۷% افزایش می‌دهد. ناگفته نماند که این افزایش برای دوز ۵۰ میلی‌گرمی آن در نظر گرفته شده‌است. دوز ۱۰۰ گرمی مدرنا می‌تواند تا ۸۳ درصد سطح تولید آنتی‌بادی را افزایش دهد،  البته عوارض جانبی بیشتری نسبت به دوز دیگر آن دارد.


۵. واکسن جانسون اند جانسون روی امیکرون تأثیر دارد؟

این واکسن محصول دانشگاه هاروارد آمریکاست. در یک مطالعه مشخص شد که واکسن‌های سینوفارم، جانسون اند جانسون و اسپوتنیک آنتی‌بادی کمی علیه امیکرون تولید می‌کنند، یا اصلا هیچ آنتی‌بادی علیه Omicron تولید نمی‌کنند. جانسون اند جانسون یکی دیگر از واکسن‌هایی است که عملکرد ضعیفی در برابر این سویه‌ی جدید کرونا داشته‌ است.

OMICRON and covid vaccines
با توجه به انتشار سویه‌های جدید کرونا، تزریق دوز سوم واکسن‌ها برای جلوگیری از انتشار این بیماری الزامی است.

آیا داروهای کرونا در برابر امیکرون مؤثر هستند؟

از ابتدای پیدایش کرونا داروهای مختلفی برای درمان کرونا این بیماری استفاده شدند. هر یک از این داروها به نحوه‌ی خاصی بر روی ویروس تأثیر می‌گذارند و آن را از بین می‌برند. وقتی ویروس جهش پیدا می‌کند ممکن است اثربخشی دارو بر روی آن کمتر شود. در ادامه اثربخشی هر یک از داروهای کرونا را بر روی امیکرون بررسی می‌کنیم.

داروی مولنوپیراویر روی امیکرون تأثیر دارد؟

از زمان انتشار ویروس کرونا متخصصان امیدوار بودند، دارویی ساخته شود که هر پزشکی بتواند آن را برای درمان انواع کرونا تجویز کند. انتظار می‌رود سازمان غذا و دارو به زودی قرصی به نام مولنوپیراویر ساخته‌شده توسط شرکت <<Merck و Ridgeback Biotherapeutics>> را به‌صورت رسمی تأیید کند. این دارو در صورت مصرف ظرف پنج روز پس از شروع علائم، خطر بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید-۱۹ را تا ۳۰% کاهش می‌دهد. دانشمندان معتقدند که مولنوپیراویر ممکن است در برابر امیکرون مؤثر باشد.


داروی رمدسیویر روی امیکرون تأثیر دارد؟

طبق تحقیقات جدید، در قسمتی از RNA امیکرون که رمدسیویر روی آن تأثیر می‌گذاشته است، هیچ جهشی صورت نگرفته است. این یک خبر خوب است که نشان می‌دهد این دارو می‌تواند به قوت قبل تأثیرگذار باشد. مصرف سه‌روزه داروی رمدسیویر احتمال بستری‌شدن در بیمارستان را تا ۸۳% کاهش می‌دهد. اما چالش اصلی چیز دیگری است. این دارو به شکل وریدی (یعنی حتما باید از طریق سرم به خون وارد شود) قابل‌استفاده است و باید تحت نظر پزشک در محیط درمانی تزریق شود. از آنجایی که درخواست برای این دارو بالاست، محدودیت زیادی در پیدا‌کردن این دارو پیش روی بیماران مبتلا به Omicron است.

داروی رمدسیویر و اکتمرا می‌توانند در درمان امیکرون مؤثر باشند. مولنوپیراویر ممکن است روی امیکرون مؤثر باشد، اما فاویپیراویر تأثیر چندانی روی آن ندارد.

اکتمرا روی امیکرون تأثیر دارد؟

اکتمرا با نام توسیلیزومب هم شناخته می‌شود. این دارو جزء داروهای ضدالتهابی محسوب می‌شود. داروهایی که سیستم ایمنی را هدف قرار می‌دهند، مانند توسیلیزوماب یا دگزامتازون، به هیچ وجه ویروس را هدف قرار نمی‌دهند، بنابراین تحت تأثیر جهش ویروسی قرار نمی‌گیرند. منظور این است که تغییر سویه‌های کرونا روی این دسته از داروها تأثیری نمی‌گذارد و همچنان کاراییشان به قوت قبل حفظ می‌شود. اما اکتمرا به دلیل استروئیدی بودنش عوارض دیگری همچون عفونت‌های ثانویه و قند خون بالا را به همراه دارد.


داروی فاویپیراویر روی امیکرون تأثیر دارد؟

مصرف اصلی این دارو برای درمان آنفلوآنزاست. در واقع زمانی که از داروی فاویپیراویر برای تست اولیه درمان کرونا استفاده کردند، نتایج امیدوار کننده‌ای به دست آمد. اما با انجام تحقیقات بیشتر متخصصان دریافتند که این دارو تأثیری در تسریع روند بهبودی کرونا و سویه امیکرون ندارد.

لوزارتان، فاموتیدین و هیدروکسی کلروکین نمونه‌های دیگری از داروهای مؤثر بر کرونا هستند که صحبت درباره آنها نیازمند یک مطلب دیگر است.

“هر گردی، گردو نیست” باید توجه داشته باشید که هر نشانه‌ای، به معنای ابتلای شما به کرونا نیست و مصرف سرخود هر دارویی به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. اگر علائمی از امیکرون را در خودتان احساس می‌کنید، بهتر است با یک متخصص عفونی مشاوره کنید تا بهترین راهکار را به شما توصیه کند.

omicron and covid drugs
داروهایی که سیستم ایمنی را هدف قرار می‌دهند، مانند توسیلیزوماب یا دگزامتازون، به هیچ وجه ویروس را هدف قرار نمی‌دهند، بنابراین تحت تأثیر جهش ویروسی قرار نمی‌گیرند.

تست PCR برای تشخیص امیکرون

با توجه به اینکه Omicron یک بیماری درمان گریز است، تشخیص آن هم کار ساده‌ای نیست و نیازمند تجهیزات پیشرفته‌ای است. تست PCR یکی از آزمایش‌هایی است که در آن می‌توان تشخیص داد علت بیماری عفونی، سویه امیکرون است یا نوع دیگری همچون دلتا پشت آن قرار دارد، اما انجام و نتیجه این آزمایش نیازمند یک فرایند ۴ تا ۵ روزه است.

البته باید بگوییم که توالی‌یابی ژنی برای درمان اُمیکرون نیاز نیست. علاوه بر اینکه تعداد آزمایشگاه‌های بسیار معدودی در کشور قادر به توالی‌یابی و تشخیص سویه‌های مختلف کرونا هستند. از این امکانات برای ردگیری ورودی ویروس به کشور استفاده می‌شود و نه برای تشخیص نوع ویروس در تک‌تک بیماران. تست‌های تشخیص موجود در دنیا برای تشخیص سویه جدید هم کابرد دارند و عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند.

تست رپید کرونا که با نام تست سریع آنتی ژنی هم شناخته می‌شود راه دیگر تشخیص ویروس امیکرون است. اساس کار این تست از طریق شناخت پروتئین اسپایک اطراف ویروس است. با توجه به درمان گریزی Omicron، ممکن است تست خانگی رپید به درستی نتواند پروتئین اسپایک را تشخیص دهد، اما به گفته مایکل مینا (یکی از متخصصان دانشگاه هاروارد) تست رپید به‌جای پروتئین اسپایک می‌تواند پروتئین دیگر امیکرون به نام نوکلئوکپسید را تشخیص دهد که به شناسایی امیکرون کمک می‌کند. روش تشخیص دیگر تست PCR کرونا برای تشخیص امیکرون است که دقیق‌تر از تست رپید عمل می‌کند. این تست را به‌عنوان تست آنتی‌بادی هم می‌شناسید.


راه‌های پیشگیری از اومیکرون

Omicron هم مشابه دیگر سویه‌های کروناست و باید تمام پروتکل‌هایی که برای آنها انجام می‌دادید را، انجام دهید. برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و سویه امیکرون، اگر واکسینه نشده‌اید، باید هرچه سریع‌تر برای انجام واکسینه اقدام کنید. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، پروتئین اسپایک امیکرون در الکل و مواد شوینده حل می‌شود و از بین می‌رود. پس به‌طور مداوم دست‌های‌تان را بشویید یا با ژل ضدعفونی‌کننده، استریل کنید.

امیکرون به‌دلیل تکثیر در مجاری تنفسی سرعت انتقال چند برابری نسبت به دیگر نمونه‌های کرونا دارد. پس بدون ماسک از خانه خارج نشوید، و سعی کنید ماسک‌تان را در فضا‌های بسته به‌هیچ‌عنوان بر ندارید. از مسافرت‌های غیرضروری بپرهیزید.

سهل انگاری هر کس در رعایت هر یک از موارد گفته‌شده عواقبی را روی کل جامعه می‌گذارد. شما نه تنها در برابر خودتان، بلکه در برابر اعضای خانواده و جامعه هم مسئول هستید. نداشتن علائم امیکرون و کرونا به معنای این نیست که شما آلوده به این ویروس نیستید. هر فرد ممکن است تا مدت‌ها ناقل امیکرون باشد و علائمی از بیماری نداشته باشد. با انتقال Omicron به اعضای ضعیف جامعه، فاجعه‌ای غیرقابل جبران رخ می‌دهد. در حفظ سلامتی خودتان و خانواده‌تان کوشا باشید!

 omicron diagnosis
سویه جدید کرونا مانند دیگر سویه‌های قبلی منتقل می‌شود اما سرعت انتقال بیشتری دارد، پس به محض مشاهده علائم، خود را قرنطینه کنید و برای انجام تست تشخیصی اقدام کنید.

برای تشخیص و درمان امیکرون باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

با توجه به فراگیری ویروس کرونا، وجود هر نشانه‌ای، احتمالا شما را به فکر آلوده‌بودن به ویروس کرونا می‌اندازد. همان‌طور که گفتیم، کرونا علائمی همچون آنفلونزا و دیگر بیماری‌های عفونی دارد. اگر علائمی از کرونا را در خود احساس می‌کنید، قبل از هر اقدامی باید با یک متخصص داخلی مشاوره نمایید.

اگر به طور ناگهانی، دچار مشکلات تنفسی شده‌اید، باید از یک متخصص ریه کمک بگیرید. ممکن است این مشکل شما به دلایل دیگری همچون آسم یا برونشیت باشد.

اگر در سیستم گوارشی‌تان دچار مشکل شده‌اید آن را جدی بگیرید. همانطور که قبلا گفتیم اختلال در سیستم گوارش از علائم کرونای دلتا است که خطرناک‌ترین سویه کرونا است. مشاوره با یک متخصص داخلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید علائم و عوارض‌ ناشی از کرونای دلتا را مدیریت کنید.

تخصص پزشک عفونی، در تشخیص بیماری‌های ناشی از عوامل عفونی همچون ویروس‌هاست. اگر تمام علائم کرونا را در خودتان مشاهده‌ می‌کنید، بهترین راه حل این است که با یک متخصص بیماری‌های عفونی مشاوره کنید. متخصص با توجه به علائم شما تشخیص می‌دهد بهترین دارو برای شما کدام است.

دکترتو، دوست شماست! شما می‌توانید از طریق دکترتو با بیش از ۷ هزار پزشک متخصص از سراسر ایران به‌صورت تلفنی مشاوره نمایید. اگر هر یک از علائم کرونا را در خود مشاهده کردید (به ویژه علائم دلتا) وقت را از دست ندهید و جلوی اتفاقات بد را بگیرید.


آیا امیکرون خطرناک‌تر از دیگر سویه‌های کروناست؟

کرونا بیش از ۵۰ نوع مختلف دارد که در طول دو سال همه مردم دنیا را به خود درگیر کرده‌اند. البته بیشتر این سویه‌ها تقریبا علائمی مشابه با یکدگر دارند و فقط تعدادی از آنها دارای جهش‌های چشمگیرتر و خطرناک‌تر بوده‌اند. در ادامه به طور خلاصه نگاهی به انواع کرونا خواهیم داشت.

انواع کرونا

نمونه‌های مختلف کرونا برای جلوگیری از اختلافات سیاسی با عدد‌های یونانی، نامگذاری شده‌اند. در ادامه برخی از انواع سویه‌های مهم کرونا را با هم مرور می‌کنیم.

۱. کرونای آلفا

این سویه اولین بار در کشور انگلیس شناسایی شد، به همین دلیل آن را به نام کرونای انگلیسی هم می‌شناسند. کرونای انگلیسی سرعت انتشار نسبتا بالایی دارد و علائم آن شامل درگیری شدید ریه در سه روز، سرفه‌های مداوم و احساس تنگی نفس است.

۲. کرونای بتا

انتشار این سویه از کشور ساحل عاج شروع شده است. کرونای بتا شبیه به سرماخوردگی بسیار شدید است که علائمی همچون سردرد مزمن، گلودرد، آبریزش بینی دارد.

۳. کرونای گاما

منشا این سویه کشور برزیل است. این بیماری علائمی مشابه با دو مورد قبلی را داراست. کرونای گاما نسبت به کرونای آلفا و بتا، به واکسیناسیون مقاوم‌تر است و می‌تواند آنتی بادی‌های بدن را خنثی کند.

۴. کرونای دلتا

این سویه خطرناک‌ترین و تهاجمی‌ترین نمونه کرونا در جهان است. کرونای دلتا اولین بار در کشور هند شناسایی شد و در مدت زمان کمی بیش از ۱۰۰ کشور را به خود درگیر کرد. در بین تمامی انواع کرونا، سویه دلتا بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.  یکی از علائم اختصاصی این سویه، مشکلات گوارشی است. درصورتی‌که همراه با علائم دیگر کرونا مشکلات گوارشی هم دارید، باید فورا به یک پزشک داخلی مراجعه کنید. چرا که ابتلا به کرونای هندی بسیار خطرناک است و نیاز به مراقبت‌های ویژه پزشکی دارد.

۵. کرونای مو (MU)

هر چه از انتشار یک ویروس زمان بیشتری بگذرد، نسبت به واکسن‌ها مقاوم‌تر می‌شود. با توجه به اینکه کرونای مو بعد از دیگر سویه‌های کرونا منتشر شده‌است، نسبت به واکسن مقاوم‌تر است. این ویروس محدودیت سنی ندارد و همه اقشار جامعه را درگیر می‌کند. کرونای مو اولین بار در کلمبیا شناسایی شد و سپس به بیش از ۵۰ کشور دنیا سرایت کرد. این ویروس علاوه بر دیگر علائم کرونا، علائمی همچون بی‌اشتهایی، جوش و تغییر رنگ پوست به ویژه در کودکان را به همراه دارد.

۶. کرونای امیکرون

همانطور که گفتیم، امیکرون جدیدترین سویه کروناست و هنوز اطلاعات دقیقی از نحوه عملکرد و علائم اختصاصی آن در دسترس نیست. اما به‌طورکلی اگر بخواهیم انواع سویه را با یکدیگر مقایسه کنیم؛ سویه دلتا خطرناک‌ترین نمونه کروناست که بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌است. اما امیکرون بالاترین سرعت انتشار را در بین سویه‌های دیگر دارد، به‌طوری‌که در طی دو روز بیش از صد هزار نفر در کشور انگلستان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

Omicron
BA1 و BA2 دو زیرسویه مهم اومیکرون هستند

زیر سویه امیکرون چیست؟

امیکرون یک اصطلاح کلی است که چندین سویه فرعی را در برمی‌گیرد و رایج‌ترین این زیر سویه‌ها BA.1 است. بیشتر موارد ابتلا به امیکرون ناشی از زیرسویه BA.1 هستند. بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تا ۲۵ ژانویه حدود ۹۹ درصد از DNA ویروسی که به پایگاه‌داده جهانی GISAID ارسال شدند، از نوع زیرسویه BA.1 بودند.


امیکرون BA.2 چیست و آیا وارد ایران شده است؟

در حال حاضر کشورهای زیادی (خصوصا کشورهای اروپایی و آسیایی) افزایش موارد ابتلا به زیرسویه جدید امیکرون که BA.2 نام دارد را گزارش کرده‌اند. اگرچه BA.1 و BA.2 مشابه به نظر می‌رسند، اما ۲۰ جهش از هم فاصله دارند.

درحالی‌که به نظر می‌رسد زیر سویه BA.2 از انواع قبلی مسری‌تر است اما هنوز هیچ اطلاعاتی مبنی بر این که BA.2 شدیدتر است وجود ندارد. تاکنون هیچ اطلاعاتی مبنی بر ورود این سویه فرعی به ایران گزارش نشده است.


امیکرون و دوز سوم واکسن کرونا

مطالعات نشان داده است که واکسن‌ها حداقل در هفته‌های اولیه پس از تزریق، سطوح مناسبی از محافظت را در برابر امیکرون فراهم می‌کنند. تزریق دوز سوم واکسن کرونا، مانع از موارد شدید ابتلا به این بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از امیکرون می‌شود.

covid 19 variants
تا به امروز شاهد واریانت‌های مختلفی از کرونا بوده‌ایم که خطرناک‌ترین آنها دلتا و جدیدترین آنها اومیکرون است.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

مدت زیادی از خبر انتشار سویه جدید کرونا یعنی Omicron نمی‌گذرد. طبیعی است که بسیاری از مسائل درباره این واریانت ناشناخته باشد. تشخیص نحوه عملکرد و تولید دارو برای این سویه نیازمند زمان است. این سویه‌ی جدید علائم خفیف‌تری ایجاد می‌کند و نرخ مرگ‌ومیر آن تا به این لحظه کمتر از کرونای دلتا بوده‌است. اما این سویه سرعت انتقا بسیار بالاتری دارد، و این یعنی تعداد بسیار زیادتری از مواد ابتلا در مقایسه با دلتا.

با توجه به اینکه سویه دلتا همچنان به پیشروی خود ادامه می‌دهد و علائم خطرناک‌تری دارد، توجه متخصصان روی پیشگیری از این واریانت است. اما نباید از امیکرون غافل شد. با توجه به سرعت انتقال، این سویه هم می‌تواند تلفاتی همچون دلتا برجای بگذارد.

برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، تمام دنیا باید با هم متحد شوند و به یک آگاهی جمعی دست پیدا کنند. انجام واکسیناسیون مسئله‌ای است که باید در اولویت هر فرد باشد. چرا که همه در قبال خانواده و جامعه مسئول هستند.

سعی کنید تمام پروتکل‌های بهداشتی را مو‌به‌مو انجام دهید و اگر احساس می‌کنید که به اومیکرون مبتلا شده‌اید خودتان را قرنطینه کنید. در صورت شدید بودن علائم‌تان ابتدا از یک متخصص داخلی به‌صورت تلفنی مشاوره دریافت کنید و در صورت نیاز برای تشخیص اومیکرون تست PCR انجام دهید.

دکترتو، دوست شماست! شما می‌توانید از طریق دکترتو با بیش از ۷ هزار پزشک متخصص از سراسر ایران به‌صورت تلفنی مشاوره نمایید. اگر هر یک از علائم کرونا را در خود مشاهده کردید (به ویژه علائم دلتا) وقت را از دست ندهید و جلوی اتفاقات بد را بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

دلتا و امیکرون تفاوت‌های فاحشی با یکدیگر دارند. برای مثال Omicron در مجاری تنفسی هفتاد برابر سریع‌تر تکثیر می‌شود، اما دلتا در ریه‌ها ۱۰ برابر سریع‌تر از اومیکرون رشد می‌کند. هنوز شناخت کاملی در رابطه با امیکرون صورت نگرفته‌است، اما چیزی که کاملا عیان است، این است که دلتا علائم خطرناک‌تری دارد و احتمال منجر به مرگ بالاتری را داراست.

درست است که امیکرون علائم خفیف‌تری دارد، اما به این معنا نیست که میزان مرگ و میر کمتری را داراست. اگر از نگاه آماری به این مسئله نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اومیکرون به‌دلیل سرعت انتشار بالا درصد بالاتری از جامعه را درگیر خود می‌کند. زمانی‌که آمار مبتلایان بالا باشد، حتی اگر درصد مرگ و میر آن پایین هم باشد، تعداد نفرات فوت‌شده توسط آن تقریبا با سویه دلتا برابر می‌شود.

همانطور که گفتیم سرعت انتقال امیکرون هفتاد برابر دیگر سویه‌های کروناست. این به معنی است که اگر شما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنید، این ویروس می‌تواند در کمتر از سی ثانیه منتقل شود و دیگران را هم درگیر کند.

جواب این سؤال “بله” است. وزارت بهداشت ایران اعلام کرد‌ه‌است اولین مبتلایان به سویه اومیکرون در ایران شناسایی شده‌اند.

پیدایش واریانت جدید یک مسئله اجتناب‌ناپذیر است. همان‌گونه که ویروس آنفولانزا سال هاست دچار جهش می‌شود و از بین نمی‌رود، کرونا هم قرار نیست از بین برود. تنها راهکار موجود این است که بدن‌مان را در مقابل این ویروس همانند آنفولانزا مقاوم کنیم تا عوارض ناشی از آن را به حداقل برسانیم.

انجام واکسینه و رعایت پروتکل بهداشتی تنها گزینه‌های پیش‌رو هستند. سعی کنید تا زمانی که جلوی پیشرفت این ویروس گرفته شود، خودتان را قرنطینه خانگی کنید و فقط برای مواقع ضروری از خانه خارج شوید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره امیکرون

  1. پژمان منصوری گفت:

    سلام
    چند شب پیش اسهال بدی شدم بعدش بی حالی بود و دم خواب سر درد شدیدی گرفتم در حدی که حالت تهوع گرفتم با پروفن خوردن هم خوب نشدم من در طول زندگیم سر درد نداشتم حتی وقتی مریض هم بودم
    صبح روز بعدش بیدار شدم کاملا خوب بودم غروب که شد گلوم ورم کرده بود و اسهال شدم دیگه مشکلی نداشتم امشب به صورت خیلی خفیف پشت سرم درد میکرد نگران کننده بود سرچ کردم میگه علائم میگرنه دیدم سایت شما نظرات رو ارائه میدادن اومدم ببینم مشکل من از این مریضیه یا میگرن گرفتم؟
    ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام پژمان عزیز
      بعید است میگرن
      اما احتمال عفونت ویروسی و گوارشی دارید
      حتمن درمان شوید
      احتمالا نیاز به سرم تراپی دارید

  2. آریانا گفت:

    سلام من دیروز دچار این بیماری شدم حالم خیلی بده و احساس سر درد و خستگی دارم تستمم مثبت بوده داروی خانگی ای برای درمان این بیماری ب من معرفی کنید 🙏ممنونم از وبسایتتون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علایم این بیماری شبیه سرماخوردگی هست و مراقبت های تقریبا یکسان دارد و در صورت عدم بهبودی نسبی مراجعه به متخصص عفونی توصیه می شوذ.
      متخصص عفونی