علائم اولیه کرونا و علائم جدید آن در سال ۱۴۰۰: مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علایم کرونا،‌ علائم اولیه کرونا، جدیدترین علائم کرونا، از دست دادن بویایی کرونا، واکسن کرونا ویروس، کرونا امروز، علایم کرونا در کودکان، تست و درمان کرونا

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

Coronavirus-Symptoms

فهرست مطالب

علائم کرونا مدت زیادی است ذهن بسیاری از مردم جهان را درگیر خودساخته است. انواع محتلفی از ویروس کرونا وجود دارد و برخی از آن‌ها باعث بیماری می‌شوند. ویروس کرونای شناسایی‌شده در سال ۲۰۱۹ باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر تنفسی شده است. آمار کرونا امروز نشان می‌دهد که این بیماری همه‌گیر باعث اختلال در روند عادی زندگی در بسیاری از نقاط جهان شده‌است. همچنین ضررهای بسیار زیادی را در سطح خرد و کلان به جوامع بشری وارد ساخته است. کرونا ویروس موجب ازبین‌رفتن سرمایه‌های معنوی و مادی بسیاری در جهان شده است. منشأ ویروس کرونا هنوز به‌صورت کامل و دقیق مشخص نشده است. کرونا ویروس در طی سیر نزدیک به دوساله‌ی خود دچار تغییرات زیادی شده است. این ویروس تاکنون جهش‌های ساختاری ژنتیکی زیادی داشته است. این جهش‌ها خود را با قدرت روزافزونی بر زندگی انسان تحمیل کرده‌اند.

واکسن کرونا ویروس مدتی قبل کشف شد. کشورهای زیادی واکسیناسیون عمومی را شروع کرده‌اند. آخرین آمار کرونا در ایران نشان می‌دهد که شناختن علائم اولیه کرونا و نیز علائم جدید کرونا برای عموم جامعه به‌شدت موردنیاز است. این مورد علی‌رغم تلاش‌های کادر درمانی و بسیاری از شهروندان باید ادامه یابد. هنوز به دلیل کم‌رنگ‌بودن واکسیناسیون در سطح عمومی، افراد باید موارد بهداشتی و  فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.علت این امر آن است که امار کرونا امروز نیز در کشورمان بسیار بالاست. در این مقاله به کلیاتی پیرامون ویروس کرونا و اینکه علائم اولیه کرونا چیست می‌پردازیم. همچنین به برخی علایم جدید کرونا خواهیم پرداخت.

انتشار-کرونا-ویروس-در-جامعه
انتشار کرونا ویروس در جامعه سبب محدودیت‌های زیادی شده است.

کلیاتی پیرامون ویروس و علائم کرونا

شیوع ویروس کرونا چگونه آغاز شد؟

اولین مورد ثبت‌شده‌ی کرونا در تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۱۹ گزارش شد که بعداً سارس-کووید ۲ نام گرفت. کرونا ممکن است منشأ حیوانی داشته و سپس جهش‌ یافته باشد. بنابراین این ویروس می‌تواند باعث بیماری در انسان‌ها نیز بشود. در گذشته چندین شیوع بیماری عفونی در ویروس‌هایی با منشأ پرندگان، خوک‌ها، خفاش‌ها و سایر حیوانات ردیابی شده است. این ویروس‌ها در بدن حیوانات جهش یافته و برای انسان خطرناک شده‌اند. تحقیقات در مورد علائم کرونای جدید و علائم اولیه کرونا ادامه دارد. مطالعات بیشتر ممکن است نشان دهد که چگونه و چرا ویروس کرونا باعث ایجاد بیماری همه‌گیری شده است.

ویروس کرونا چگونه منتشر می‌شود؟

محققان اکنون می‌دانند که ویروس کرونا از چه طریق گسترش می‌یابد. ذرات ویروسی که در هنگام نفس‌کشیدن، صحبت‌کردن، سرفه یا عطسه‌ی بیمار در هوا منتشر می‌شود علت اصلی کرونا است. ذرات بزرگ‌تر ممکن است در عرض چند ثانیه به زمین بیفتند، اما ذرات ریز عفونی می‌توانند در هوا بمانند. آن‌ها در نقاط داخلی بدن جمع می‌شوند و سبب ایجاد علائم اولیه کرونا می‌گردند. این مورد مخصوصاً در آنجا که افراد زیادی جمع شده‌اند و تهویه‌ی خوبی ندارند اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از ابتلای افراد به علائم کرونا و بروز علائم جدید کرونا باید مواردی را رعایت کرد. استفاده از ماسک، بهداشت شست‌وشو و رعایت فاصله‌ی فیزیکی برای جلوگیری از پخش ویروس ضروری است.

آیا کرونا از سطوح منتقل می‌شود؟

سازمان بهداشت آمریکا  (CDC) در آخرین به روزرسانی دستورالعمل خود اعلام کرده که خطر ابتلا به ویروس کرونا از روی سطوح کم است. C.D.C  اشاره کرده است که خطر ابتلا به ویروس در تماس با یک سطح آلوده کمتر از ۱ در ۱۰،۰۰۰ است. افراد می توانند از طریق تماس با سطوح و اشیا آلوده به ویروسی که باعث Covid-19 می شود مبتلا شوند اما با این حال شواهد نشان داده است که خطر ابتلا به این بیماری از سطوح در واقع کم است.

آیا باید به تمیز کردن محیط خاتمه داد؟

طبق گفته‌های سازمان بهداشت جهانی، هنوز ممکن است که افراد از طریق تماس با سطوح به کرونا ویروس آلوده شوند. این اتفاق بیشتر زمانی رخ می‌دهد که ویروس‌ها از طریق آب دهان یا مخاط بدن فرد آلوده بر روی سطوح پخش شده باشند. وقتی فردی در مدت‌زمانی اندک بعد از آلوده‌شدن یک سطح با آن در تماس باشد ممکن است کرونا بگیرد. بااین‌حال بر اساس داده‌های همه‌گیرشناختی و بررسی عوامل انتقال محیطی، انتقال کرونا از سطوح راه اصلی گسترش این ویروس نیست. اصلی‌ترین حالت آلوده‌شدن افراد به علائم کرونا از طریق قرارگرفتن مستقیم در معرض قطرات تنفسی حامل ویروس عفونی است. در بیشتر شرایط، تمیزکردن سطوح با استفاده از صابون یا مواد شوینده و ضدعفونی‌کردن آن‌ها برای کاهش خطر کافی است. با استفاده‌ی مداوم و صحیح از ماسک، رعایت بهداشت و اقدامات دیگر می‌توان خطر انتقال علائم کرونا را کاهش داد.

دکتر فاطمه حسنی دکترای روانشناسی از پزشکان عضو دکترتو در این ویدیو درباره نشانه‌های افسردگی بعد از کرونا و راه‌کارهایی برای مدیریت آن توضیح می‌دهند.

انواع تست‌های کرونا

به‌طورکلی دو راه برای تشخیص کرونا ویروس در بدن افراد وجود دارد. یک راه، یافتن مقادیری از ویروس در نمونه‌هایی است که از فرد مشکوک به آلودگی گرفته می‌شود. این نمونه‌ها معمولاً از طریق مایعات شُش‌ها و یا از پشت بینی و حلق گرفته می‌شوند. آزمایشگاه‌ها با استفاده از این موارد علائم اولیه کرونا را تشخیص می‌دهند. راه دیگر نیز از طریق شناسایی علائم کرونا در افراد است.

انواع تست کرونا در سه دسته‌ی کلی تست پی‌سی‌آر، تست آنتی بادی کرونا و آنتی‌ژن قرار می‌گیرند. هرکدام از آن‌ها با نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شوند. این تست‌ها دقت‌های مختلفی داشته و مدت‌زمان دریافت نتایجشان با یکدیگر متفاوت است.

تست-کرونا-در-آزمایشگاه
تست کرونا در آزمایشگاه‌های تخصصی و مجاز صورت می‌گیرد.

علائم اولیه کرونا

برخی از افراد آلوده به ویروس هیچ علائمی ندارند. علائم اولیه کرونا که رایج هستند شامل تب و لرز، بدن درد، سرفه‌ی خشک، خستگی، سردرد، گلودرد، از دست‌ دادن بویایی و اشتها است. در بعضی از افراد، علائم شدیدتری مانند تب شدید، سرفه‌ی شدید و تنگی نفس ایجاد می‌شود که اغلب نشان‌دهنده‌ی درگیری ریه‌ها با عفونت است.

افراد مبتلا به کرونا ویروس همچنین می‌توانند علائم عصبی، علائم دستگاه گوارشی یا موارد دیگر را تجربه کنند. این علائم ممکن است به همراه علائم تنفسی یا بدون آن بروز کنند. به‌عنوان‌مثال، ویروس کرونا بر عملکرد مغز در برخی افراد تأثیر می‌گذارد. علائم عصبی خاصی هم در برخی افراد مبتلا به کرونا مشاهده می‌شود. این موارد شامل ازدست‌دادن بویایی، عدم توانایی در چشایی، بدن درد شدید، گزگز یا بی‌حسی دست‌وپا، سرگیجه، هذیان، تشنج و سکته‌ی مغزی است.

غیر از علائم اولیه کرونا، بعضی از افراد علائم گوارشی مانند ازدست‌دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و شکم‌ درد را تجربه می‌کنند. ویروس عامل کرونا در مدفوع نیز شناسایی شده است که این موضوع اهمیت شستن دست را پس از هر بار مراجعه به دستشویی و ضدعفونی منظم وسایل حمام تقویت می‌کند.

در جدول زیر علائم شایع کرونا، علائم کمتر شایع و علائم جدی کرونا را به تفکیک مشاهده خواهید کرد:

علائم شایع:علائم کمتر شایع:علائم جدی:
تب یا لرزبدن درد و کوفتگیدشواری در تنفس یا تنگی نفس
سرفه‌ی خشکگلودرداحساس درد یا فشار در قفسه سینه
خستگیاسهالعدم هماهنگی دستگاه تنفسی و گوارشی
 تورم در بافت‌های بدن 
 سردرد 
 ازدست‌دادن حس چشایی 
 بثورات روی پوست یا تغییر رنگ انگشتان دست‌وپا 
 احتقان یا آبریزش بینی 
 ازدست‌دادن حس بویایی 

۱- تب و لرز:

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) تب و لرز می‌تواند از علائم کرونا باشد. باید توجه داشت که تب شاخص فوری ابتلا به ویروس نیست. جان سِلیک، استاد پزشکی در دانشگاه ایالتی نیویورک می‌گوید: «تب و لرز از علائم مخصوص کرونا نیست. این دو علامت در بسیاری از انواع عفونت‌ها به‌ویژه آنفولانزا، ذات‌الریه‌ی باکتریایی و سایر عفونت‌های ویروسی دیده می‌شوند».

اگر تب داشتم، یعنی کرونا گرفته ام؟

به صرف داشتن علامت تب نمی توان تشخیص داد که کرونا گرفته اید یا خیر. غالبا علائم کرونا نیز به صورت تکی بروز نمی کند. به این معنا که در اکثر موارد تنها داشتن تب، بدون داشتن علائم رایج دیگر، احتمال درگیری کرونا را رد می کند. اما توصیه رایج این است که در صورت داشتن تب، تا بهبود آن، از خانه خارج نشوید. جوانب احتیاط را رعایت کنید و اگر تب بهبود پیدا نکرد از مشاورین داخلی دکترتو کمک بگیرید.

Fever-and-Chills
تب و لرز از علائم شایع کرونا است.

۲- سرفه‌ی خشک

یکی از نشانه‌های ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا سرفه خشک است. بااین‌وجود، سرفه به تنهایی دال بر ابتلای شخص به کرونا نیست. در صورت مشکوک‌شدن به وجود کرونا ویروس در بدنتان، تماس خود را با سایرین به حداقل برسانید. سعی کنید حتماً دهان خود را در زمان سرفه بپوشانید و در صورت نیاز به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید.

۳- تنگی نفس

تنگی نفس به‌خودی‌خود نشانه‌ی ابتلا به کرونا نیست. هنگامی که این نشانه با سایر علائم اصلی کرونا مانند تب و سرفه همراه می‌شود، احتمال ابتلا به کرونا ویروس افزایش می‌یابد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در مورد درصد شیوع علائم کرونا در افراد مبتلا گزارشی داده است. در این گزارش ۳۱ تا ۴۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا دچار نفس‌تنگی شده‌اند.

بروز علائم دیگر طبق این گزارش به شرح زیر است:

  • تب: ۸۳ تا ۹۹ درصد
  • سرفه: ۵۹ تا ۸۲ درصد
  • خستگی: ۴۴ تا ۷۰ درصد
  • ازدست‌دادن اشتها: ۴۰ تا ۸۴ درصد
  • خلط: ۲۸ تا ۳۳ درصد
  • بدن درد: ۱۱ تا ۳۵ درصد

مطالعه‌ی دیگری توسط CDC نشان می دهد که نفس‌تنگی در حدود ۴۳ درصد از بزرگسالان علامت‌دار و ۱۳ درصد از کودکان رخ داده است.

حدودا ۴۰ درصد از مبتلایان کرونا تنگی نفس را تجربه می کنند.

۴- خستگی

مدت‌زمان خستگی ناشی از کرونا در افراد مختلف متفاوت است. مبتلایان کورنا ویروس معمولاً بیان می‌کنند که خستگی بدنی‌شان تا هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد. یک مطالعه‌ در آمریکا نشان داد که ۱۳/۶% بیماران بیش از شش ماه از سندرم خستگی رنج برده بودند. در مطالعه‌ای دیگر نیز عنوان شده است که بیماران به‌طور قابل‌توجهی از سندرم خستگی شکایت داشتند. نتایج گوناگون مطالعات نشان می دهند که هنوز نمی‌توان مدت خستگی ناشی از آن را به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد.

اگر بعد از یک الی دو ماه هنوز احساس خستگی یا ضعف شدید دارید، باید با دکتر داخلی مشورت کنید. ممکن است پزشک شما برایتان مکمل دارویی یا رژیم غذایی خاصی را دستور دهد و یا آزمایش های خاصی مانند سی تی اسکن ریه برای شما تجویز کند.

۵- بدن درد و کوفتگی شدید

گزارش WHO در ماه فوریه، ۵۵۹۲۴ مورد تأییدشده‌ی آزمایشگاهی دارای علائم کرونا را در چین مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد. این پژوهش نشان داد که ۱۴/۸% بیماران، درد مفصل (میالژی یا آرتروژیا) را گزارش کرده‌اند. علامت بدن درد به‌طور قابل‌توجهی کمتر از میزانی است که تب (۹/۸۷ درصد) و سرفه‌ی خشک (۷/۶۷ درصد) را گزارش کرده‌اند. همچنین کوفتگی هنوز هم کمتر از سایر علائم مانند تنگی نفس (۶/۱۸ درصد) است. بااین‌حال، دردهای عضلانی و بدن درد کمی شایع‌تر از گلودرد (۱۳/۹ درصد)، سردرد (۱۳/۶ درصد) و لرز (۱۱/۴ درصد) است.

در صورتی که بدن درد شدید داشتید، میتوانید با مشورت دکتر عمومی یا متخصص داخلی؛ از داروهای ضدالتهاب مانند ناپروکسن استفاده کنید.

۶- گلودرد

هر چند گلو درد در بین علائم کرونا کمتر رایج است، اما جز نشانه‌ی اولیه‌ی بیماری کرونا محسوب می شود. گلودرد که به‌‎نسبت سایر نشانه‌ها، از علائم کرونای خفیف است، بیش از پنج روز طول نمی‌کشد. گلودرد بسیار دردناکی که بیش از پنج روز طول بکشد ممکن است ناشی از مورد دیگری مانند عفونت باکتریایی باشد. بنابراین در صورت ادامه‌ی مشکل با متخصص گوش و حلق و بینی تماس بگیرید.

اگر گلودرد داشتم، یعنی کرونا گرفته ام؟

گلودرد مشکلی شایع است. گلودرد در بسیاری از بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی عادی است. بنابراین اگرچه برخی از افراد مبتلا به ویروس کرونا گلودرد را تجربه می کنند، اما بیشتر افراد مبتلا به گلودرد، کرونا ویروس نخواهند داشت.

Sore-throat
گلو درد از نشانه‌های رایج کروناست.

۷- اسهال

در یک مطالعه‌ی اولیه بر روی بیماران دارای علائم کرونا، ۹/۳۱ درصد افراد علائم گوارشی را گزارش کردند. بیش از ۲۲٪ از شرکت‌کنندگان در این مطالعه گفتند که اشتها نداشته اند و ۱۲٪ حالت تهوع و استفراغ و ۱۲٪ اسهال داشته‌اند. لازم به ذکر است که ۸۹٪ این افراد علائم کرونا خفیف را گزارش کردند.

در صورتی که اسهال شدید باشد، به دلیل از دست دادن آب بدن، می تواند یک موقعیت اورژانسی باشد. در این موقعیت، بهتر است از متخصص گوارش مشورت بگیرید. مشاوره تلفنی با متخصص گوارش راه حل مناسبی به نظر می رسد.

۸- سردرد

سردرد به‌طور بالقوه یکی از علائم کرونا است. اینکه سردرد ناشی از کرونا ویروس به‌طورمعمول در چه نقطه‌ای از بدن رخ می‌دهد هنوز دقیقاً معلوم نیست. سردرد همچنین می‌تواند از علائم کرونا در افراد مبتلا به میگرن در روزهای اول ابتلا به آن باشد. در این موارد، سردرد قبل از بروز دیگر علائم کرونا مانند تب و سرفه گزارش شده است.

مطالعات زیادی در مورد سردرد به‌عنوان یکی از علائم کرونا در حال انجام است. این مطالعات نشان می‌دهد میزان آمار سردرد به‌عنوان یکی از مهمترین علائم کرونا می‌تواند بر اساس جمعیت موردمطالعه متفاوت باشد. تحقیقات نشان داده است که سردرد در حدود ۱۱ تا ۳۴ درصد موارد ابتلای قطعی به کرونا وجود داشته است.

این تخمین با گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) مطابقت دارد: گزارش WHO بیش از ۵۵۰۰۰ مورد تأییدشده‌ی ویروس کرونا را موردبررسی قرار داد. این بررسی‌ها نشان داد که در ۱۳/۶% موارد، سردرد گزارش شده است. گزارش CDC در مورد افراد بستری‌شده نشان داد که ۹/۶% تا ۲۱/۳% از آن‌ها سردرد را گزارش کرده‌اند. همچنین مشخص شد که سردرد یکی از علائم کرونا شایع در افراد زیر ۶۵ سال است.

در صورتی که بدن درد شدید داشتید، میتوانید با مشورت دکتر عمومی یا متخصص داخلی؛ از داروهای مسکن مانند استامینوفن استفاده کنید.

Headache-Corona
برخی مبتلایان به کرونا سردردهای شدیدی را تجربه می‌کنند.

۹- آبریزش بینی

آبریزش بینی می‌تواند از علائم کرونا باشد. طبق اطلاعات حاصل از مطالعه‌ی ZOE Covid، آبریزش بینی یکی از چهار علائم کرونا از نوع دلتا (B.1.617.2) است. آبریزش بینی همچنین یک علامت شایع سرماخوردگی است و می‌تواند یکی از علائم آنفولانزا نیز باشد. در نتیجه برای تشخیص درست کرونا نمی توان به تنهایی بر آبریزش بینی تکیه کرد. اما برای احتیاط، در صورت داشتن تنها همین علامت، باید خود را قرنطینه کنید.

۱۰- اختلال در بلع (ناهماهنگی بین دستگاه‌های گوارشی و تنفسی)

اختلال در بلع یا همان دیسفاژی از عارضه‌های شایع هم‌زمان با مشکلات حاد تنفسی مرتبط با علائم کرونا است. دیسترس حاد تنفسی (ARDS) باعث ضعف شدید دستگاه تنفسی شده و ناهماهنگی بین دستگاه‌های گوارشی و تنفسی می‌شود. مراکز کنترل تنفس و بلع در مغز به یکدیگر بسیار نزدیک هستند. کرونا در برخی از افراد سبب می‌شود که هماهنگی بین دستگاه‌های گوارشی و تنفسی فرد به‌هم بخورد. این عدم هماهنگی باعث ایجاد مشکلاتی برای بلع و بعضاً گفتار افراد خواهد شد.

آیا علائم کرونا داری؟

همین حالا برای تشخیص بهتر مشاوره بگیر

علائم جدید کرونا

تا اینجا ۱۰ مورد از علائم اولیه و یا به عبارتی اولین علائم کرونا را خواندید. همانطور که قطعا شنیده اید یا حتی ممکن است تجربه کرده باشید، کرونا پس از ورود به بدن، می تواند ارگان های مختلفی را درگیر کند و به تبع علائم مختلفی نیز ایجاد شود. علائم تنفسی، علائم گوارشی، بویایی و چشایی، بینایی و پوستی از شایع ترین علائم درگیری در بیماران کرونایی بوده است. برخی از این علائم نیز، علائم جدید کرونا خوانده می شوند. یا به عبارتی در سویه های جدیدتر کرونا مانند سویه انگلیسی یا هندی غالب تر هستند. در نتیجه از این علائم، تحت عنوان علائم جدید کرونا نیز یاد می شود. در ادامه به بررسی ۱۲ مورد از علائم کرونا جدید خواهیم پرداخت:

۱- علائم تنفسی و ریوی کرونا

علائم اولیه کرونا یا برخی از علائم جدید کرونا می‌تواند باعث عوارضی مانند عفونت شدید ریوی و در شدیدترین موارد، سندرم دیسترس تنفسی حاد یا ARDS شود. سپسیس یکی دیگر از عوارض احتمالی کرونا ویروس است و همچنین می‌تواند به ریه‌ها و سایر اندام‌ها آسیب دائمی برساند.

Runny-Nose-Corona
آبریزش بینی توسط برخی مبتلایان به کرونا گزارش شده است.
  • پنومونی یا ذات الریه ناشی ازکرونا ویروس

ریه‌ها در ذات‌الریه پر از مایع و ملتهب می‌شوند. این امر منجر به مشکلات تنفسی می‌شود. برای برخی از افراد مشکلات تنفسی می‌توانند به‌اندازه‌ای شدید شوند که نیاز به درمان در بیمارستان با دستگاه اکسیژن‌ساز یا ونتیلاتور داشته باشند.

ذات‌الریه‌ای که براثر کرونا ویروس ایجاد می‌شود در هر دو ریه اثر می‌گذارد. کیسه‌های هوا در ریه‌ها با مایعات پر می‌شوند، توانایی آن‌ها در گرفتن اکسیژن محدود شده و تنگی نفس، سرفه و سایر علائم اولیه کرونا پدیدار می‌گردند.

اکثر مردم از ذات الریه بهبود می‌یابند و هیچ آسیب دائمی در ریه ندارند. بااین‌حال، ذات‌الریه‌ی ناشی از علائم اولیه کرونا یا حتی علائم جدید کرونا می‌تواند شدید باشد. حتی پس از سپری شدن دوران بیماری، آسیب‌های ریه ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود. بهبود این آسیب‌ها ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد.

بهترین راه تشخیص درگیری ریه کرونا؛ مراجعه به دکتر متخصص ریه است. در صورتی که اکسیژن خون شما پایین تر از ۹۳ باشد ( در برخی منابع پایین تر از ۹۱ ذکر شده است)، بهتر است که سریع با دکتر ریه مشورت کنید. برای این کار می توانید از مشاوره آنلاین با متخصص ریه نیز کمک بگیرید. همچنین از انجام آزمایش های سرخود مانند سی تی اسکن ریه بپرهیزید. در صورتی که دکتر ریه شما مشکوک به درگیری ریه با ویروس کرونا داشته باشد؛ برای شما دستور سی تی اسکن را خواهد دارد.

  • سندرم زجر تنفسی حاد (دیسترس تنفسی حاد) (ARDS)

با پیشرفت عفونت ریوی مرتبط با علائم کرونا ویروس، بیشتر کیسه‌های هوا پر از مایع می‌شود. این مایعات از رگ‌های خونی ریز در ریه‌ها نشت می‌کند. در نهایت، تنگی نفس ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به سندرم دیسترس تنفسی حاد شود. این سندرم نوعی نارسایی ریه است. بیماران مبتلا به ARDS اغلب به دلیل وجود علائم اولیه کرونا به‌صورت حاد در آن‌ها به‌تنهایی قادر به نفس کشیدن نیستند و برای کمک به گردش اکسیژن در بدن ممکن است به دستگاه اکسیژن‌ساز نیاز داشته باشند.

این مورد چه در خانه و چه در بیمارستان رخ دهد، می‌تواند کشنده باشد. افرادی که از ARDS جان سالم به درمی‌برند و علائم اولیه کرونا یا علائم جدید کرونا در آن‌ها کاهش می‌یابند، ممکن است دارای زخم‌های ریوی طولانی‌مدت شوند.

در موارد تنگی نفس طولانی مدت، استفاده اسپری های تنفسی توصیه می شود. به گزارش مجله معتبر پزشکی Lancet ، مطالعات محققان دانشگاه آکسفورد توضیح می دهد که گلوکوکورتیکوئیدهای استنشاقی که معمولاً توسط بیماران آسم استفاده می شود احتمالاً می تواند خطر بیماری شدید و بستری شدن در بیماران Covid-19 را کاهش دهد. اما برای مصرف اسپری تنفسی بهتر است با دکتر ریه مشورت کنید.

  • سِپسیس یا عفونت خون

یکی دیگر از عوارض احتمالی موارد شدید ابتلای به علائم اولیه کرونا یا علائم جدید کرونا، سپسیس است. سپسیس هنگامی اتفاق می‌افتد که عفونت به جریان خون رسیده و از طریق آن گسترش یابد و باعث آسیب به بافت‌های مختلف شود.

ریه‌ها، قلب و سایر دستگاه‌های بدن مانند سازهای ارکستر با هم کار می‌کنند. در سپسیس، همکاری بین اندام‌ها از بین می‌رود و تمام بافت‌های اندام‌ها از جمله ریه‌ها و قلب می‌توانند یکی پس از دیگری خاموش شوند. سپسیس حتی در صورت زنده ماندن فرد و کاهش اولین علائم کرونا در او که به درمان کرونا می‌انجامد نیز می‌تواند بیمار را با آسیب‌های دائمی به ریه‌ها و سایر اندام‌ها مواجه سازد.

  •  عفونت حاد

وقتی فردی مبتلا به علائم کرونا است، سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با مهاجم به‌سختی کار می‌کند. این می‌تواند بدن را در برابر یک عفونت یا باکتری یا ویروس دیگر در معرض خطر قرار دهد. عفونت بیشتر می‌تواند منجر به آسیب بیشتر ریه شود.

برای جلوگیری از عفونت حاد پزشکان عفونی برای بیماران کرونایی آنتی بیوتیک تجویز می کنند. قرص آزیترومایسین، مترونیدازول، تاوانکس و هیدروکسی کلروکین از آنتی بیوتیک های رایجی هستند که در دوره کرونا مصرف می شوند. آنتی بیوتیک ها خاصیت ضد باکتریایی دارند و برای ویروس مصرفی ندارند. اما برای پیشگیری از عفونت حاد ثانویه در برخی موارد تجویز می شوند. هرچند نتایج بسیاری از مقالات نیز تاثیر آنتی بیوتیک را در درمان کرونا رد می کند، اما لازم است بدانید که برای مصرف هر دارویی، لازم است با پزشک عفونی مشورت کنید.

عکس-ریه-درگیر-کرونا
عکس-ریه-درگیر-کرونا

۲- علایم گوارشی (GI) کرونا

علائم تنفسی مانند سرفه از رایج‌ترین علائم اولیه کرونا است. بااین‌حال گزارش‌های اولیه‌ی منابع معتبری از چین روشن کرد که کرونا می‌تواند سبب ایجاد علائمی در سیستم گوارشی نیز شود. دستگاه گوارش شامل اندام‌های زیر است:

  • دهان
  • مری (لوله‌ای که به معده متصل می‌شود).
  • معده
  • روده‌های کوچک و بزرگ
  • مقعد.

بسیاری از مبتلایان به کرونا ویروس، قبل از ابتلا به اسهال، دو روز حالت تهوع و استفراغ را که امروز از علائم اولیه کرونا محسوب می‌شوند تجربه کرده بودند. یکی از اولین مطالعات در آمریکا نیز نشان داد که حدود ۳۲٪ از بیماران مبتلا به کرونا ویروس؛ اسهال، حالت تهوع یا ازدست‌دادن اشتها را تجربه کرده‌اند.

تحقیقات مختلفی در مورد کرونا در حال انجام است. هنوز نتایج بسیاری از پژوهش‌های صورت‌گرفته پیرامون کرونا قطعی نشده است. بااین‌وجود، طبق یک بررسی معتبر منتشرشده، نشان داده شد که شایع‌ترین علائم اولیه کرونای مربوط به مسائل گوارشی شامل موارد زیر است:

  • کمبود اشتها (۹/۱۹٪)
  • کربویی و از دست دادن طعم و بوی غذا (چشایی) (۴/۱۵٪)
  • اسهال (۲/۱۳٪)
  • حالت تهوع (۳/۱۰٪)
  • استفراغ خونی یا خونریزی دستگاه گوارش (۱/۹٪)

بررسی دیگری طیف وسیعی از میزان شیوع علائم اولیه کرونا را به این ترتیب نشان داد:

  • اسهال (۹–۳۴٪)
  • تهوع و استفراغ یا هر دو (۷-۱۶٪)
  • درد شکمی (۳-۱۱٪)

کرونا ویروس معمولاً کمتر ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • بازگشت اسید معده و معده درد
  • سوءهاضمه
  • کولیت یا انواع بیماری‌های التهابی روده
  • خون‌ریزی دستگاه گوارش
  • این بیماری همچنین ممکن است باعث تخریب بافت روده و کاهش حرکت آن شود.

در حال حاضر به نظر می‌رسد بیشتر افرادی که مبتلا به کرونا ویروس هستند، علائم اولیه کرونا از نوع گوارشی را در کنار علائم اولیه کرونا تنفسی تجربه می‌کنند. بااین‌حال، یک بررسی از اواخر سال ۲۰۲۰ نشان داد که حدود ۲۰٪ از افراد مبتلا به کرونا فقط علائم اولیه کرونا گوارشی را تجربه می‌کنند. همچنین گاهی اوقات این علائم قبل از ایجاد علائم اولیه کرونا تنفسی یا تب ایجاد می‌شود.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد علائم اولیه کرونا گوارشی در مراحل اولیه‌ی گسترش عفونت در بدن ایجاد می شود. بااین‌وجود، برای تأیید زمان دقیق بروز علایم کرونا گوارشی در افراد، تحقیقات بیشتری لازم است.

حدود ۲۰٪ از افراد مبتلا به کرونا فقط علائم گوارشی را تجربه می‌کنند و گاهی اوقات این علائم قبل از ایجاد علائم تنفسی یا تب ایجاد می‌شود.

۳- علائم قلبی کرونا

عفونت ویروس کرونا می‌تواند برخی از افراد را با انواع بیماری‌های قلبی از جمله التهاب ماهیچه‌ی قلب روبرو کند.  یک مطالعه در این مورد نشان داد که ۶۰٪ از افرادی که از کرونا ویروس بهبودیافته‌اند دارای علائم اولیه کرونا مرتبط با التهاب قلبی مداوم بودند. این التهاب می‌تواند منجر به علائم اولیه کرونا رایج در زمینه تنگی نفس، تپش قلب و ضربان قلب سریع شود. این التهاب که از علائم اولیه کرونا است حتی در کسانی که مورد خفیف کرونا داشته‌اند و قبل از بیماری هیچ مشکلی پزشکی نداشته‌اند نیز ظاهر شده است.

اگر فکر می کنید ضربان قلبتان سریع تر از معمول می زند، یا دچار تنگی نفس و اکسیژن خون پایین هستید؛ سریعا با دکتر قلب مشورت کنید.

۴- علائم چشایی و بویایی کرونا

حس بویایی و چشایی با یکدیگر مرتبط هستند. ازآنجاکه ویروس کرونا می‌تواند عصب های بویایی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث التهاب آن ها شود، می‌تواند باعث تغییر یا از دست‌ دادن حس بویایی یا چشایی شود. به این معنا که ممکن است مبتلایان به کرونا ویروس، بویایی یا چشایی خود را به‌طور موقتی از دست بدهند. همچنین ممکن است متوجه شوند که مواد آشنایی که از قبل می‌شناختند، بو یا طعم بد، عجیب یا متفاوتی پیدا کرده‌ است.رفتن یا کم شدن بویایی اغلب در یک دوره کوتاه چند روزه بوده است. اما برای برخی افراد هم چند ماه طول کشیده و متاسفانه هنوز برنگشته است. طبق مطالعه ای که توسط آکادمی مغز و اعصاب آمریکا انجام شده، حدود ۵۱ درصد  از افرادی که به دلیل COVID حس بویایی شان رو از دست داده بوده اند، پنج ماه یا بیشتر کربو بوده اند.

مشکل چشایی و بویایی حدود یک‌چهارم افراد مبتلا به کرونا طی دوهفته برطرف می‌شود. بااین‌وجود، برای بیشتر افراد کروبی همچنان پابرجاست. مشکل طولانی‌مدت کروبویی تهدیدکننده‌ی زندگی نیست. بااین‌حال، این موضوع می‌تواند آزاردهنده باشد و منجر به کمبود اشتها، اضطراب و افسردگی شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد که ۶۰ تا ۸۰ درصد احتمال دارد که این افراد طی یک سال شاهد بهبود کامل حس بویایی و چشایی خود باشند.

امروزه برای برگرداندن بویایی و چشایی تمرین های زیادی به کار می رود. برای بازیابی بویایی خود می توانید از دکتر حلق و بینی نیز کمک بگیرید.

Taste-and-Odor-Disorder
از دست دادن بویایی و چشایی از علایم رایج کروناست.

۵- علائم مغزی کرونا

برخی از افراد به دنبال عفونت کرونا ویروس، علائمی از جمله  مغزی، خستگی، سردرد و سرگیجه را در سطح متوسط ​​تا طولانی‌مدتی تجربه می‌کنند. علت این علائم جدید کرونا مشخص نیست. پژوهش‌های زیادی در زمینه‌ی کشف اختلالات مغزی ناشی از کرونا در جریان است.

  • سندورم تاکی کاردی ارتوستاتیک ایستایی و مشکل بی خوابی در کرونا

سندرم تاکی‌کاردی ارتوستاتیک ایستایی یا POTS نوعی بیماری است که گردش خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که از کرونا ویروس جان سالم به در برده‌اند ممکن است در برابر آن آسیب‌پذیرتر باشند. این سندرم می‌تواند افراد را با علائم اولیه کرونا و نیز علائم جدید کرونا در حوزه عصبی از جمله سردرد مداوم، خستگی، مغزی، مشکل در فکرکردن یا تمرکز و بی‌ خوابی روبرو سازد.

حتی در بیماران فاقد این سندرم، بی‌خوابی مداوم پس از ویروس کرونا یا Covid-Somnia که مخفف Covid-Insomnia است و از علائم جدید کرونا به‌حساب می‌آید. مشکل بی خوابی کرونا به‌طور فزاینده‌ای شایع است.

۶- علائم روان‌شناختی کرونا

برخی از افرادی که از کرونا ویروس جان سالم به درمی‌برند با برخی علائم جدید کرونا مانند اضطراب طولانی‌مدت، وسواس فکری، افسردگی و سایر مشکلات روانی روبرو هستند. تغییرات جسمی مانند درد و ضعف می‌تواند به دلیل انزوای طولانی‌مدت، استرس ناشی از ازدست‌دادن شغل و مشکلات مالی و غم و اندوه و سوگواری ناشی از مرگ عزیزان و ازدست‌دادن سلامتی پیچیده شود.

بیمارانی که در بیمارستان بستری شده‌اند بهبودی چالش برانگیزی خواهند داشت. سندرم ِپس از درمان‌های شدید یا PICS، بازماندگان کرونا ویروس و سایر افرادی را که مدتی در ICU گذرانده‌اند و علائم اولیه کرونا و بعضاً علائم جدید کرونا را تجربه کرده‌اند را در معرض خطر بیشتری از نظر مسائل سلامت روان، مسائل شناختی و بهبود جسمی قرار می‌دهد.

سپری کردن مدت‌زمان طولانی در ICU می‌تواند باعث هذیان در افراد شود. این مورد نیز از علائم جدید کرونا محسوب می‌گردد. محیط عجیب، داروهای متعدد تغییردهنده‌ی ذهن، انزوا و ازدست‌دادن کنترل می‌تواند بیماران را دچار احساسات وحشتناک و ماندگاری از جمله اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا افسردگی کند.

سیاری از بیماران توهماتی دارند که آن‌ها را به این باور می‌رساند که کادر درمانی سعی در آسیب رساندن به آن‌ها دارند. برخی از آن‌ها به‌عنوان‌مثال هنگام قرارگرفتن در دستگاه MRI این توهم را داشته‌اند که قرار است زنده‌زنده توسط پزشکان دفن شوند.

برای کاهش فشارهای قرنطینه می توانید به صورت آنلاین با روانشناس صحبت کنید.

۷- علائم دیابتی مرتبط با کرونا

رابطه‌ی بین ویروس کرونا و دیابت، به‌ویژه دیابت نوع ۲ بسیار پیچیده است. دیابت نوع ۲ یک زنگ خطر بزرگ برای موارد جدی کرونا است. به‌نظر می‌رسد برخی از بازماندگان این بیماری پس از بهبودی از کرونا ویروس در حال نشان‌دادن یا افزایش علائم دیابت نوع ۲ هستند که تحت تأثیر علائم کرونا به وجود آمده است.

Diabetes-Corona
کرونا می‌تواند سبب تشدید دیابت در افراد مبتلا به آن شود.

۸- لخته‌های خونی مرتبط با کرونا

لخته شدن خون می‌تواند طیفی از مشکلات کم یا زیاد (در حد مسائل تهدیدکننده‌ی زندگی) ایجاد کند. اگر یک لخته مانع جریان خون در رگ‌های کوچک و بزرگ شود، بافتی که به‌طورمعمول از آن رگِ خونی تغذیه می‌شود از اکسیژن بی‌بهره شده و سلول‌های آن ناحیه می‌میرند.

برخی از افراد آلوده به کرونا ویروس دچار لخته‌شدن غیرطبیعی خون می‌شوند. برخی از مشاهدات نشان دهنده ی وجود خلط خونی در بیماران کرونایی است. در برخی از افراد مبتلا به ویروس کرونا شاهد یک پاسخ التهابی گسترده هستیم. این به علت طوفان سیتوکین که عوامل لخته‌کننده‌ی خون را افزایش می‌دهد ایجاد می‌شود.  لخته‌شدن خون بیشتر در ریه‌ها (آمبولی ریوی)، پاها (ترومبوز ورید عمقی) و جاهای دیگر رخ می‌دهد.

ازسوی‌دیگر، سایر بیماری‌های خطرناک، به‌ویژه مواردی که باعث التهاب می‌شوند با لخته شدن خون در ارتباط هستند. تحقیقات هنوز در حال بررسی این است که آیا لخته‌های خونی که در موارد شدید کروناویروس مشاهده می‌شوند به‌نوعی منحصربه‌فرد هستند یا خیر و تا چه میزان با علائم اولیه کرونا و علائم جدید کرونا در ارتباط‌ند.

لخته‌های خون مرتبط با ویروس کرونا علاوه بر ریه‌ها می‌توانند به موارد زیر آسیب برسانند:

  • لخته‌های خونی و سیستم عصبی:

لخته شدن خون در عروق منتهی به مغز می‌تواند باعث سکته شود. برخی از افراد سالم و جوان که علائم جدید کرونا را نشان می‌دهند، احتمالاً به دلیل لخته شدن خون غیرطبیعی دچار سکته مغزی شده‌اند.

  • لخته‌های خونی و کلیه‌ها:

گرفتگی رگ‌های خونی در کلیه با لخته شدن خون می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود. این مورد می‌تواند براثر علائم جدید کرونا در بدن روی دهد. اگر لخته، فیلتر دستگاهی را که برای ازبین‌بردن ناخالصی‌های خون طراحی شده مسدود کند، می‌تواند دیالیز را نیز پیچیده سازد.

  • لخته‌های خونی و انگشت پای کووید:

لخته‌های کوچک خون می‌توانند در رگ‌های خونی ریز قرار گیرند. وقتی این اتفاق نزدیک به پوست رخ دهد می‌تواند بثوراتی ایجاد کند. بعضی از افراد که کرونا ویروس دارند، دچار لخته‌های ریز خونی می‌شوند که باعث ایجاد نواحی مایل به قرمز یا بنفش روی انگشتان پا می‌شود. این نواحی که ممکن است خارش داشته باشند یا دردناک باشند، گاهی اوقات انگشت کووید نامیده می‌شود و ظاهری شبیه سرما زدگی دارد. این مورد را می‌توان از علائم جدید کرونا دانست. در علائم پوستی به صورت دقیقتری انگشت کوویدی را بررسی خواهیم کرد.

انگشت-پای-کوویدی
انگشت پای کوویدی به خاطر لخته شدن خون و ایجاد لکه های قرمز و بنفش بر روی پا ایجاد می شود.

۹- علائم پوستی کرونا

یکی از موارد شایعی که بر اثر کرونا ویروس برای افراد رخ می‌دهد حساسیت پوستی کرونا است. برخی از مشکلاتی که کرونا ویروس می‌تواند در پوست ایجاد کرده و علائم جدید کرونا را در آن نمایان سازد به شرح زیر است:

  • بثورات ماکلوپاپولر:

بثورات ماکلوپاپولار از علائم جدید کرونا و نوعی از بثورات پوستی است. این علامت با ناحیه‌ای مسطح و قرمزرنگ بر روی پوست مشخص و با برجستگی‌های ریز پوشانده می‌شود. این نشانه‌ی کرونا فقط ممکن است در افراد با پوست روشن‌تر به رنگ قرمز دیده شود. اصطلاح «ماکولوپاپولار» ترکیبی است از واژه‌ی ماکول‌ها که لکه‌های کوچک تغییریافته و مسطح روی سطح پوست هستند و پاپول‌ها که برجستگی‌های کوچک و مشخصی دارند.

  • انگشت کووید:

نشانه‌های Chilblains که معمولاً «انگشتان کووید» نامیده می‌شود از علائم جدید کرونا محسوب می‌شود. این‌ها می‌توانند هم‌زمان روی دست‌ها یا پاها یا هر دو تأثیر بگذارند. این عارضه می‌تواند سبب تغییر رنگ پوست به قرمز یا بنفش شده و دردناک باشد. همچنین خارش پوست و گاهی اوقات تاول‌های کوچک یا جوش‌هایی در آن از علائم کرونا ویروس است. این عوارض احتمالی کرونا ویروس، اغلب پس از علائم اولیه کرونا و در اواخر بیماری ظاهر می‌شوند و بیشتر در کودکان دیده می‌شوند.

  • کهیر:

کهیر که از دیگر علائم جدید کرونا محسوب می‌شود، بثورات خارش‌دار صورتی یا قرمزرنگی است که ممکن است به‌صورت لکه یا برجستگی‌ظاهر شود. اندازه‌ی آن‌ها از سرسوزن تا یک بشقاب غذاخوری متغیر است. ورم‌های کهیری معمولاً طی چند دقیقه تا چند ساعت از بین می‌روند اما ممکن است به‌صورت متناوب تکرار شوند. کهیرها عموماً طی ده روز از بین می‌روند. آن‌ها هم‌زمان با سایر علائم اولیه کرونا یا علائم جدید کرونا در بیمارانی از همه‌ی سنین رخ می‌دهند و معمولاً در موارد وخیم‌تر کرونا مشاهده می‌شوند.

  • تاول‌های آبدار:

تاول‌ آبدار یا وزیکولار از دیگر علائم کرونا هستند. میکروتاولهای کوچک مملو از مایعات هستند. آن‌ها ممکن است در اوایل بیماری یا در هر زمان دیگری و اغلب روی دست‌ها ظاهر شوند. مبتلایان میانسال کرونا ویروس به‌طور شایع از آن‌ها رنج می‌برند. حضور تاول‌ها بیش از ده روز طول می‌کشد. آن‌ها معمولاً در افرادی که علائم اولیه کرونا متوسط دارند ظاهر می‌شوند.

  • الگوی آبی-قرمز روی پوست (الگوی تور ماهیگیری)

این مورد نیز یکی دیگر از علائم جدید کرونا است. این الگو که بر روی پوست نقش می‌بندد گاهی اوقات با خونریزی زیر پوستی (پورپورا) همراه است. این الگو در حالاتی که افراد علائم کرونا را بیشتر نشان می‌دهند و در گروه‌های سنی بالاتر شایع‌تر است. ظاهراً این الگو به‌دلیل انسداد رگ‌های خونی که به‌عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن به ویروس ایجاد می‌شوند ایجاد می‌گردد.

  • بثورات پوستی همراه با سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان

این مورد نیز از دیگر علائم جدید کرونا است. این بثورات پوستی به دلیل واکنش‌پذیری بیش‌ازحد سیستم ایمنی بدن روی می‌دهد. این مورد التهاب قلب و رگ‌های خونی را با خود به همراه داشته و در نتیجه‌ی آن، لخته‌های خونی و علائم شوک ایجاد می‌شود. این عارضه‌ی بسیار نادر می‌تواند تا سه ماه پس از مبتلاشدن کودک به کرونا ویروس به‌وقوع بپیوندد.

  • ریزش موی تلوژن

این نیز یکی دیگر از علائم جدید کرونا محسوب می‌گردد. ریزش مو (Effluvium Telogen) در بسیاری از بیماری‌های حاد از جمله در برخی افرادی که علائم اولیه کرونا را از خود بروز می‌دهند اتفاق می‌افتد. علت این امر آن است که بدن در زمان استرس، مانع از فعالیت‌های غیرضروری مانند رویش مو می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که به شرطی که سطح آهن در خون افراد طبیعی باشد، موهای ریخته‌شده به‌موقع بهبود خواهد یافت.

Skin-problems-corona
کرونا باعث ایجاد برخی اختلالات پوستی مانند کهیر، تاول و ریزش مو در افراد می‌شود.

۱۰- علائم شنوایی کرونا

  • کاهش شنوایی ناگهانی به‌عنوان یک علامت اولیه

بر اساس گزارش‌های منتشرشده به‌نظر می‌رسد که کاهش شنوایی ناگهانی به‌ندرت از علائم شروع ویروس کرونا است. در گزارش ژوئن سال ۲۰۲۰، چندین بیمار ایرانی کاهش شنوایی در یک گوش و همچنین سرگیجه را گزارش کردند. در گزارش دیگری که در مورد کاهش شنوایی حسی-عصبی ناگهانی و مرتبط با ویروس کرونا بود، یک مرد مصری که هیچ‌یک از علائم ویروس کرونا را نداشت، دچار کاهش شنوایی ناگهانی شده و آزمایش ویروس کرونای او نیز مثبت شد. فراتر از این گزارش‌ها، موارد دیگری توسط محققان منتشر نشده است.

  • کاهش شنوایی به‌عنوان یک علامت ثانویه

آنچه به‌نظر می‌رسد کمی شایع‌تر باشد (اگرچه هنوز هم نادر است) ایجاد کم‌شنوایی، وزوز گوش یا سرگیجه‌ی بعد از ایجاد عفونت ناشی از کرونا ویروس در بدن است. این بدان معناست که این مسائل بخشی از شروع اولیه علائم نیستند اما روزها تا هفته‌ها بعد ایجاد می‌شوند.

نتایج یک بررسی نظام‌مند بر روی داده‌های مربوط به عوارض شنوایی به این شرح است:

  • ۶/۷ % از افراد کاهش شنوایی را گزارش کرده‌اند.
  • ۸/۱۴ % از افراد وزوز گوش را گزارش کرده‌اند.
  • ۲/۷ % از افراد سرگیجه را گزارش کرده‌اند.

بااین‌حال، محققان تأکید می‌کنند که «مطالعات با کیفیت بالایی» پیرامون این موضوع وجود ندارد و برای اثبات دقیق‌تر این مسئله به یک تلاش گسترده‌ی تحقیقاتی نیاز است.

  • وزوز گوش و کرونا ویروس

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ویروس کرونا در برخی از افراد به وزوز گوش آن‌ها مرتبط است. بااین‌حال نمی‌دانیم که ویروس خود باعث ایجاد وزوز گوش می‌شود یا سایر عوامل در این امر دخیل هستند. شنیدن صدای زنگ در گوش یک امر معمول است و استرس اغلب در این امر نقش دارد. اگر شما دچار علائمی عجیب و یا غیر شایع شدید، لازم است سریعا با پزشک متخصص گوش، حلق و بینی در جریان بگذارید.

Hearing-Loss-Corona
کرونا در برخی افراد مشکلات مربوط به شنوایی را سبب شده است.

۱۱- علائم بینایی کرونا

کرونا ویروس با موارد التهاب ملتحمه (التهاب غشا و نیز قرمزی چشم) مرتبط است. بااین‌حال، این اولین باری است که محققان متوجه گره‌هایی در پشت چشم بیماران می‌شوند. کارشناسان می‌گویند عفونت ویروسی ممکن است رگ‌های خونی را تحت تأثیر قرار دهد. این مسأله ممکن است منجر به ایجاد گره‌هایی در پشت چشم بیماران شود.

عفونت کرونا ویروس می‌تواند پاسخی در بدن ایجاد کند که باعث آسیب به چشم شود. هنگامی‌که ویروسی وارد جریان خون می‌شود، رگ‌های خونی مسدود می‌گردند که باعث پاسخ التهابی شده و ممکن است بر چشم تأثیر بگذارد.

بر اساس مطالعه‌ی منتشرشده در مجله‌ی پزشکی رادیولوژی، بیماران دارای علائم کرونا شدید ممکن است در معرض ناهنجاری‌های خاص چشمی باشند. در این مطالعه که توسط انجمن نورورادیولوژی فرانسه آغاز شده است، از اسکن MRI برای یافتن ناهنجاری‌های واضح در چشم برخی از افراد مبتلا به کرونای شدید استفاده شد. در این بررسی ۱۲۹ بیمار موردبررسی قرار گرفتند که چشم همه‌ی آن‌ها با MRI به‌دقت بررسی شد. با اسکن‌های انجام‌شده یک یا چند گره در پشت چشم بیماران مشاهده شد. این شرایط و ماندن در ICU همگی می‌تواند بر سلامت چشم اثر منفی بگذارد. برای کسانی که به دلیل ویروس کرونا در بیمارستان بستری هستند، صرفاً در رختخواب بودن می‌تواند یک خطر باشد. ماندن در وضعیت خوابیده به‌ مدت طولانی می‌تواند بر تخلیه‌ی رگ‌های خونی تأثیر بگذارد.

  • خشکی چشم

درحالی‌که اقدامات محافظتی برای مقابله با گسترش کرونا ویروس ضروری است، پدیده‌ی جدید افزایش موارد ابتلا به خشکی چشم  نیز در حال ظهور است.

اصطلاح خشکی چشم مرتبط با ماسک (MADE) اولین بار توسط یک چشم‌پزشک در ژوئن ۲۰۲۰  مورداستفاده قرار گرفت. مشاهده شد که افراد مبتلا به بیماری خشکی چشم، علائم شدیدتری را گزارش می‌کنند. تعداد زیادی از افراد نیز برای اولین بار آن را تجربه می‌کنند.

  • ورم چشم

درد چشم اصلی‌ترین علامت مرتبط با بینایی در مبتلایان به ویروس کروناست. قرمزی و پف چشم یا ورم آن می‌تواند از نشانه‌های تهاجم ویروس کرونا باشد زیرا ترشحات اشکی دقیقاً همانند مخاط بینی عامل انتقال کروناست. به‌عبارتی، کرونا چشم‌ها را از طریق ورم ملتحمه‌ی همراه با قرمزی، آبریزش چشم و سوزش چشم درگیر می‌کند. با‌این‌حال، مشکلات بینایی ۸۰% از افرادی که علائم چشمی کرونا را داشته‌اند، در کمتر از دو هفته از بین رفته است.

اگر علائم بینایی دارید ( سوزش چشم، قرمزی چشم، خشکی جشم و یا آبریزش چشم) و شک دارید که به کرونا مبتلا شده اید، بهتر است که با چشم پزشک مشورت کنید.

Eye-Redness-Corona
قرمزی و خشکی چشم می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به کرونا باشد.

۱۲- علائم کلیوی کرونا

برخی از افراد مبتلا به موارد شدید کرونا ویروس علائمی از آسیب به کلیه را نشان می‌دهند. این مورد حتی شامل کسانی می‌شود که قبل از آلوده‌شدن به ویروس کرونا هیچ مشکلی اساسی یا درد کلیه نداشته‌اند. گزارش‌های اولیه می‌گویند که حداکثر ۳۰٪ از بیماران بستری در چین و نیویورک دچار آسیب کلیوی متوسط ​​یا شدید شده‌اند. گزارش‌هایی از پزشکان نیویورک نشان می‌دهد که این درصد می‌تواند بیشتر هم باشد.

علائم مشکلات کلیوی در بیماران مبتلا به کرونا ویروس شامل مقادیر بالای پروتئین در ادرار و عملکرد غیرطبیعی خون است. آسیب کلیه در برخی موارد آن‌قدر شدید است که نیاز به دیالیز وجود دارد. برخی از بیمارستان‌ها با افزایش موجی از بیماران کرونا روبرو شده‌اند و برخی از آن‌ها گزارش کرده‌اند که دچار کمبود دستگاه و مایعات استریل موردنیاز برای انجام درمان‌های مرتبط با موارد کلیوی هستند.

بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا ویروس شدید کسانی هستند که بیماری‌های مزمن هم‌زمان، از جمله فشارخون بالا و دیابت دارند. هر دوی این‌ها خطر بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد.

برخی مشاهدات همچنین مشاهده‌ی آسیب کلیوی را در افرادی که قبل از ابتلا به ویروس دچار مشکلات کلیوی نشده بودند گزارش کرده‌اند.

چگونه کرونا ویروس به کلیه‌ها آسیب می‌رساند؟

سازوکار تأثیر این ویروس بر روی کلیه‌ها هنوز به‌صورت دقیق مشخص نیست. در اینجا به برخی از احتمالاتی که پزشکان و محققان بیان کرده‌اند اشاره می‌کنیم:

  • ویروس کرونا ممکن است سلول‌های کلیه را هدف قرار دهد:

کرونا ویروس خود سلول‌های کلیه را آلوده می‌کند. سلول‌های کلیه گیرنده‌هایی دارند که ویروس کرونا را قادر می‌سازد تا به آن‌ها متصل شود، به آن‌ها حمله و از آن‌ها کپی‌برداری کند و به این بافت‌ها آسیب برساند. گیرنده‌های مشابهی در سلول‌های ریه و قلب یافت می‌شود که ویروس کرونا باعث ایجاد آسیب در آن‌ها می‌گردد.

  • اکسیژن کم می‌تواند باعث اختلال در عملکرد کلیه‌ها شود:

احتمال دیگر این است که مشکلات کلیوی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا به دلیل کمبود اکسیژن در خون باشد و در نتیجه‌ی آن، عفونت شدیدی که معمولاً در موارد حاد بیماری دیده می‌شود رخ بدهد.

  • طوفان سیتوکین می‌تواند بافت کلیه را از بین ببرد:

واکنش بدن در برابر عفونت نیز ممکن است مسئول اختلال و آسیب به کلیه‌ها باشد. پاسخ ایمنی به ویروس کرونا ممکن است در بعضی از افراد شدید باشد و منجر به طوفان سیتوکین شود.

وقتی این اتفاق می‌افتد، سیستم ایمنی بدن سیتوکین‌ها را به بدن می‌فرستد. سیتوکین‌ها پروتئین‌های کوچکی هستند که در رویارویی سیستم ایمنی بدن با عفونت به سلول‌ها کمک می‌کند تا با هم ارتباط برقرار کنند. بااین‌وجود، هجوم ناگهانی و گسترده‌ی سیتوکین‌ها می‌تواند باعث التهاب شدید در بدن شود. این واکنش التهابی در تلاش برای ازبین‌بردن ویروس مهاجم می‌تواند بافت‌های سالم از جمله کلیه‌ها را نیز از بین ببرد.

  • ویروس کرونا باعث لخته‌شدن خون می‌شود که ممکن است کلیه‌ها را مسدود کند:

کلیه‌ها مانند فیلترهایی هستند که سموم، آب اضافی و مواد زائد بدن را از بدن خارج می‌کنند. کرونا ویروس می‌تواند باعث ایجاد لخته‌های ریزی در جریان خون شود که این مسئله به‌نوبه‌ی خود می‌تواند کوچک‌ترین رگ‌های خونی را مسدود کرده و عملکرد آن‌ها را مختل سازد.

تماس-با-پزشک-و-دادن-تست
استفاده از مشاوره‌ی پزشکان متخصص می‌تواند در زمینه‌ی شناسایی کرونا در افراد نقش به‌سزایی داشته باشد.

نمی‌تونی کرونا رو از بیماری‌های دیگه تشخیص بدی؟ همین الان نوبت بگیر

تا به اینجای متن، در مورد علائم اولیه کرونا و هم چنین علائم جدید کرونا خواندید. اما همچنان سوالاتی در مورد علائم پابرجاست. علائم در چه زمانی می توانند نشان دهنده کرونا باشند؟ حضور هر علامت به تنهایی نیز می تواند کرونا باشد؟ چگونه بر حسب علامت و نشانه ها، تشخیص دهیم که درگیر کرونا ویروس شده ایم؟ همه ی این سوالات و دیگر سوالات رایج را در ادامه جواب خواهیم داد:

چه زمانی باید در مورد علائم کرونای خود با پزشک تماس بگیرم؟

اگر علائم اولیه کرونا را داشته یا به‌طورکلی احساس بیمار بودن دارید به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید. آن‌ها مراحل بعدی را با شما موردبحث قرار می‌دهند؛ از جمله اینکه آیا شما باید تست کرونا را انجام دهید یا خیر. اگر مشخص شود که شما مبتلا به کرونا هستید، موارد خفیف را می‌توان در خانه با استراحت و قرنطینه کردن خود کنترل کرد. اگر شدت بیماری در شما افزایش یابد، ممکن است به مراقبت یا بستری در بیمارستان نیاز داشته باشید.

آیا علائم کرونا ویروس پس از  گذشت چند روز می‌تواند به‌سرعت بدتر شود؟

یک فرد ممکن است حدود یک هفته علائم خفیف داشته باشد و پس از آن وضعیت او به‌سرعت بدتر شود. اگر علائم اولیه کرونا شما در مدت‌زمان کوتاهی به‌سرعت رو به وخامت گذاشته‌اند، این موضوع نیاز به پیگیری جدی خواهد داشت.

علائم خطرناک کرونا کدام است؟

اگر خود یا یکی از عزیزانتان مبتلا به کرونا ویروس هستید یا هر یک از علائم اضطراری زیر را دارید، بلافاصله با پزشک داخلی یا عمومی خود تماس بگیرید:

  • مشکل تنفس
  • درد مداوم یا فشار در قفسه سینه
  • گیجی یا عدم توانایی در حفظ تعادل و حرکت
  • کبودی لب‌ها یا صورت.

اگر علائم کرونا در بزرگسالان و کودکان خفیف باشد، می‌توانند در خانه به همراه یک مراقب بمانند. آن‌ها نیازی به بستری‌شدن در بیمارستان نخواهند داشت. علاوه‌براین، باید دقت کرد که اکثر افرادی که علائم اولیه کرونا شدیدی ندارند خودبه‌خود خوب می‌شوند.

یک مطالعه‌ی جدید که توسط محققان مرکز بهداشت بلومبرگ در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جان‌هاپکینز صورت‌گرفته نشان می‌دهد که دوره‌ی قرنطینه‌ی ۱۴ روزه‌ای که توسط CDC در نظر گرفته شده است، یک محدوده زمانی منطقی را نشان می‌دهد.

تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان می‌دهد که حدود ۵/۹۷ درصد از افرادی که دچار علائم اولیه کرونا عفونت می‌شوند، حدود ۵ تا ۱۱ روز پس از مواجهه با ویروس دچار عفونت شده‌اند. محققان تخمین زده‌اند که به‌ازای هر ۱۰ هزار فرد قرنطینه‌شده به‌مدت ۱۴ روز، فقط حدود ۱۰۱ نفر پس از آزاد شدن از قرنطینه دچار علائم می‌شوند.

آیا افراد بدون علائم می‌توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند؟

عبارت «بدون علائم» می‌تواند به دو گروه از افراد اشاره داشته باشد. نخست کسانی که در نهایت علائم اولیه کرونا را دارند (قبل از نشان‌دادن علائم) و کسانی که هرگز علائمی ندارند (بدون علامت). طی این همه‌گیری، ما مشاهده کرده‌ایم که افراد بدون علائم اولیه کرونا می‌توانند ویروس کرونا را به دیگران منتقل کنند.

فرد مبتلا به کرونا ویروس ممکن است ۴۸ ساعت قبل از شروع علائم بیماری کرونا، ناقل آن باشد. در حقیقت، افراد بدون علائم اولیه کرونا ممکن است بیشتر در سرایت بیماری نقش داشته باشند زیرا بعید به نظر می‌رسد که کسی بدون علامت، خود را قرنطینه کند و ممکن است رفتارهایی را که برای جلوگیری از شیوع بیماری طراحی شده است، رعایت نکند.

اما در مورد افرادی که هرگز دچار علائم نمی‌شوند چه می‌توان گفت؟ نتایج منتشر شده نشان داده است که تقریباً از هر چهار مورد بیماری، یک مورد ممکن است توسط افراد بدون علائم اولیه کرونا که مبتلا به آن هستند به دیگران منتقل شود.

اطلاعات ما در این مورد که افرادی که واکسینه شده‌اند کمتر به ویروس آلوده می‌شوند یا خیر و نیز نحوه اثرگذاری علائم اولیه کرونا و شیوع آن در حال تکمیل است و تاکنون بر مبنای پژوهش‌های صورت‌گرفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده خاطرنشان کرده که است افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند دیگر نیازی به استفاده از ماسک در محیط‌های داخلی و خارجی ندارند. بااین‌حال، افرادی که واکسینه نشده‌اند همچنان در معرض خطر ابتلا به علائم اولیه کرونا و آلوده کردن دیگران هستند. این مرکز برای این گروه از افراد استفاده از ماسک و سایر اقدامات پیشگیرانه را در برخی از محیط‌های دارای فضای باز و در بیشتر محیط‌های بسته توصیه می‌کند.

احتمال-انتقال-کرونا-ویروس-از-طریق-افراد-ظاهراً-سالم
افراد ظاهراً سالم نیز می‌توانند کرونا را منتقل کنند.

آیا می‌توان ویروس کرونا داشت اما تب نداشت؟

بله، شما می‌توانید بدون داشتن تب به‌خصوص در چند روز اول، به ویروس کرونا آلوده شده و سرفه یا علائم دیگری نیز داشته باشید. به‌خاطر داشته باشید که ابتلا به ویروس کرونا با حداقل علائم یا حتی بدون علائم نیز محتمل است. افراد آلوده به ویروس کرونا که هیچ علائمی ندارند هم می‌توانند آن را به دیگران منتقل کنند.

آیا علائم این بیماری می‌توانند به‌صورت متناوب در افراد تکرار شوند؟

بله. در طی روند بهبودی، افراد مبتلا به کرونا ویروس ممکن است علائم اولیه کرونا را به‌شکل تکراری تجربه کنند. این علائم کرونا با دوره‌های بهبودی مختلف به‌صورت متناوب تکرار می‌شوند. درجات متفاوتی از تب، خستگی و مشکلات تنفسی می‌تواند به مدت چند روز یا حتی هفته‌ها روشن شده و خاموش باشند.

آیا اگر واکسن کرونا بزنم دچار علائم اولیه کرونا خواهم شد؟

خیر. واکسن‌های مجاز کرونا ویروس که دارای تأییدیه‌ی سازمان غذا و داروی ایالات متحده و سازمان بهداشت جهانی هستند نمی‌توانند ویروس کرونا را به شما انتقال بدهند. واکسن‌های جدید ویروس کرونا می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند زیرا سیستم ایمنی بدن شما را فعال می‌کنند. این بدان معنا نیست که شما به ویروس کرونا آلوده شده‌اید یا علائم اولیه کرونا را دارید. ازآنجاکه سیستم ایمنی بدن شما به واکسن پاسخ می‌دهد و می‌آموزد ویروس کرونا را بشناسد و با آن مبارزه کند، تب، درد در محل تزریق و دردهای عضلانی بعد از تزریق واکسن امکان‌پذیر است. بااین‌حال، این موارد معمولاً خفیف و موقتی هستند.

چه نوعی از تنگی نفس از علائم کرونا ویروس محسوب می‌شود؟

تنگی نفس از علائم اولیه کرونا است و به احساس غیرمنتظره‌ی سخت‌شدن تنفس گفته می‌شود. پرسش مهم درباره‌ی آن این است که چه زمانی باید نگران تنگی نفس بود و آن را از علائم اولیه کرونا محسوب کرد؟ نمونه‌های زیادی از تنگی نفس موقتی وجود دارد که نگران‌کننده نیستند. به‌عنوان‌مثال اگر احساس اضطراب زیادی می‌کنید، تنگی نفس امری معمول است و پس از آرام‌شدن از بین می‌رود. بااین‌حال اگر متوجه شدید که هر زمان عمل تنفس خود را بیشتر یا عمیق‌تر انجام می‌دهید یا در هواگیری ریه‌ها مشکل داریدُ‌باید بدانید که ریه شما درگیر شده است. در صورت درگیری ریه در کرونا باید با پزشک متخصص ریه تماس بگیرید.

در همین حال، مهم است که به یاد داشته باشید که اگر تنگی نفس تنها مورد از علائم اولیه کرونا احتمالی شماست و همراه با آن سرفه یا تب ندارید، مشکلتان به‌احتمال بسیار زیاد چیز دیگری غیر از کرونا خواهد بود.

فاصله زمانی بین موقعی که فرد در معرض ویروس قرار می‌گیرد و موقعی که اولین علائم کرونا را نشان می‌دهد چقدر است؟

اولین علامت کرونا چقدر بعد از گرفتن ویروس کرونا نشان داده می شود یا به عبارتی دوره نفهتگی کرونا ویروس چقدر است؟ به‌طور متوسط، زمان قرارگرفتن در معرض شروع علائم اولیه کرونا (معروف به دوره‌ی نهفتگی کرونا) حدود پنج تا شش روز است. بااین‌حال، مطالعات نشان داده‌اند که علائم اولیه کرونا ممکن است سه روز پس از قرارگرفتن در معرض کرونا تا ۱۳ روز بعد از آن ظاهر شود.

برای آشنایی با علائم روزشمار کرونا با دکتر عفونی مشورت کنید.

علائم کرونا چه مدتی می‌تواند ادامه داشته باشد؟

علائم اولیه کرونا طی ۲ تا ۱۴ روز پس از قرارگرفتن در معرض ویروس در افراد مشاهده می‌شود. امکان انتقال کرونا ویروس بسته به سیستم ایمنی بدن و شدت بیماری ۱۰ تا ۲۰ روز بعد از ابتلا وجود دارد.

آیا مصرف داروها می‌تواند بر بهبود علائم کرونا تأثیر داشته باشد؟

سه دسته ی دارویی شامل داروهای ضد التهاب، ضد ویروسی و ضد احتقان در درمان کرونا به کار می رود. از بین این سه دارو می توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

۱- فاموتیدین و کرونا

در حال حاضر نقش فاموتیدین در درمان کرونا در حال بررسی است. تاکنون اثربخشی فاموتیدین برای درمان کرونا ویروس مشخص نشده است. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. اخیراً گروهی از دانشمندان و محققین از اثرات مثبت فاموتیدین بر بهبود و کاهش علایم در مراحل حاد کرونا ویروس خبر داده‌اند. گزارش‌ها خبر از اثرگذاری مثبت داروی فاموتیدین بر کنترل التهاب ناشی از ویروس کرونا دارد. گروهی نیز از خاصیت ضدویروسی فاموتیدین یاد کرده‌اند و به این دلیل فاموتیدین را در درمان کرونا موثر می‌دانند.

آیا فاموتیدین برای کرونا خوب است؟

اخیراً گروهی از دانشمندان پیرامون ارتباط فاموتیدین و کرونا به نتایجی رسیدند. داروی فاموتیدین که یکی از داروهای کاهنده‌ی اسید معده است. آن‌ها اعلام کردند این دارو بر کاهش نرخ مرگ‌ومیر و بهبود ترخیص‌شدگان سندرم تنفسی حاد کرونا از بیمارستان تأثیر مثبتی داشته است. در تحقیقات اثرگذاری قرص فاموتیدین بر کرونا، نقش این دارو به‌عنوان یکی از داروهای محتمل و مؤثر بر عملکرد یک آنزیم بررسی شده‌است. این آنزیم شبه کموتریپسین۳ تکثیر ویروس را مختل می کند. استفاده از فاموتیدین برای بیماران بستری، باعث کاهش التهاب در سیستم تنفسی آن‌ها می‌شود. همچنین باعث می‌شود تا بیماران نیاز کمتری به لوله‌گذاری، استفاده از ونتیلاتور و تجهیزات کمکی برای تنفس پیدا کنند.اثرات این دارو  باعث کاهش نرخ مرگ‌ومیر و مطرح‌شدن این دارو به‌عنوان گزینه‌ی مکمل در بیماران می‌شود.

دو نکته‌ی بسیار مهم:

  1. فاموتیدین اثر محافظتی و یا پیشگیرانه برای کرونا ندارد. بنابراین مستندات بیشتری جهت تجویز قطعی این دارو برای بیماران در حال تهیه است.
  2. فاموتیدین ۴۰ را در نسخه‌ی بسیاری از پزشکان داخلی و ریه برای درمان کرونا می‌بینید. برای مصرف فاموتیدین برای کرونا از مشاورین کرونا در سایت دکترتو نیز می‌توانید مشاوره دریافت کنید. از مصرف خودسرانه‌ی دارو پرهیز کنید.

۲- فاویپیراویر و کرونا

داروی فاویپیراویر با مهار آنزیم‌های ویروس کرونا، باعث ورود آسان دارو به RNA ویروس می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آنالوگ‌های نوکلئوزیدی (مانند فاویپیراویر) داروهای امیدوار کننده‌ای در درمان علائم کرونا هستند. 

۳- کتورولاک و کرونا

داده‌های موثقی در خصوص تاثیر مستقیم داروی کتورولاک بر درمان علائم کرونا وجود ندارد. بااین‌وجود، داروهای ضدالتهابی از قبیل ناپروکسن و آسپرین توانسته‌اند تا حدودی اثربخشی مثبتی بر کنترل التهاب و درد و تب در بیماران کرونایی داشته باشند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که داروی کتورولاک نیز بتواند برای این مورد مفید باشد. لازم به ذکر است برای استفاده از این دارو  الزامی است که با پزشک داخلی مشورت کنید. ثانیاً اگر برای درمان بیماری خاصی داروی کتورلاک مصرف می‌کنید و در حین مصرف دچار بیماری کرونا شدید، باید با پزشک مشاور کرونا در خصوص ادامه‌ی مصرف داروی کتورولاک مشورت نمایید.

علائم-اولیه-کرونا-در-صورت-تزریق-واکسن
تزریق واکسن کرونا ارتباطی با ابتلای به این ویروس ندارد.

تفاوت‌ها و شباهت‌های کرونا ویروس و برخی بیماری‌ها

۱- تفاوت کرونا ویروس و سرماخوردگی 

هم کرونا و هم سرماخوردگی توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند. کرونا ویروس توسط سارس-کووید ۲  و سرماخوردگی اغلب توسط ویروس‌های موجود در بینی ایجاد می‌شود. این ویروس‌ها به روش‌های مشابهی گسترش می‌یابند و باعث بسیاری از علائم و نشانه‌های مشابه می‌شوند. بااین‌وجود، چند تفاوت بین آن‌ها وجود دارد.

درحالی‌که علائم اولیه کرونا به‌طورکلی دو تا ۱۴ روز پس از قرارگرفتن در معرض ویروس ایجادکننده‌ی آن ظاهر می‌شود، علائم سرماخوردگی معمولاً یک تا سه روز پس از قرارگرفتن در معرض ویروس ایجادکننده‌ی سرماخوردگی ظاهر می‌گردد.

هیچ درمان همیشگی‌ای برای سرماخوردگی وجود ندارد. درمان ممکن است شامل مسکن‌ها و داروهای ضد سرماخوردگی بدون نسخه، مانند داروهای ضد احتقان (دکونژستانت‌ها) باشد. برخلاف کرونا، سرماخوردگی معمولاً بی‌ضرر است. بیشتر افراد طی ۳ تا ۱۰ روز از سرماخوردگی بهبود می‌یابند، اگرچه برخی از سرماخوردگی‌ها ممکن است تا دو یا سه هفته طول بکشد.

۲- تفاوت کرونا ویروس و آلرژی‌های فصلی

برخلاف کرونا ویروس، آلرژی‌های فصلی توسط ویروس ایجاد نمی‌شوند. آلرژی‌های فصلی پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن هستند که در اثر قرارگرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا مانند گرده‌های درخت یا چمن ایجاد می‌شوند.

علائم اولیه کرونا و آلرژی‌های فصلی بسیار مشابه یکدیگر هستند بااین‌حال بین آن‌ها چند تفاوت وجود دارد. لازم به ذکر است که اگرچه تنگی نفس یا دشواری در تنفس از علائم اولیه کرونا ویروس است، آلرژی‌های فصلی معمولاً این علائم را ایجاد نمی‌کنند مگر اینکه فرد بیمار دچار یک بیماری تنفسی مانند آسم باشد.

درمان آلرژی‌های فصلی ممکن است شامل داروهای آنتی‌هیستامین، تجویز اسپری استروئید بینی و داروهای ضد احتقان و در صورت امکان جلوگیری از قرارگرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا باشد. آلرژی‌های فصلی ممکن است چندین هفته طول بکشد.

تفاوت-آلرژی-های-فصلی-با-کرونا-ویروس
کرونا ویروس و حساسیت دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی است.

۳- تفاوت کرونا ویروس با آنفولانزا 

کرونا ویروس و آنفولانزا هر دو بیماری‌های تنفسی مسری هستند که توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند. برخلاف کرونا ویروس که توسط ویروس سارس-کووید ۲ ایجاد می‌شود، آنفولانزا توسط ویروس‌های آنفلوانزای A و B ایجاد می‌شود. این ویروس‌ها به روش‌های مشابهی گسترش می‌یابند.

علائم اولیه کرونا و آنفلوانزا بسیار به یکدیگر شبیه است. این بیماری‌ها همچنین می‌توانند هیچ علامت خفیف یا شدیدی ایجاد نکنند. به دلیل وجود شباهت‌ها، فقط بر اساس علائم اولیه کرونا یا آنفلوانزا، تشخیص اینکه فرد به کدام‌یک از این دو مورد مبتلاست دشوار است. ممکن است نیاز باشد تا آزمایش انجام شود تا مشخص شود که فرد ویروس کرونا یا آنفولانزا را دارد. همچنین لازم به ذکر است که ممکن است افراد هر دو بیماری را به‌طور هم‌زمان داشته باشند. بااین‌حال، چند تفاوت بین این دو بیماری وجود دارد.

در جدول زیر تفاوت های کرونا ویروس، آنفولانزا، آلرژی و سرماخوردگی را به تفکیک مشاهده کنید:

علائمکرونا ویروسآنفلوانزاآلرژیسرماخوردگی
تبشیوع دارد.بالا (بین ۷/۳۷ تا ۸/۳۸ درجه) و ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد.وجود ندارد.به‌ندرت رخ می‌دهد
سردردممکن است به وجود آید.شدید است.شیوع ندارد.به‌ندرت رخ می‌دهد
بدن درد و کوفتگیممکن است به وجود آید.شدید و اغلب رایج است.وجود ندارد.میزان آن کم است.
ضعف بدنیممکن است به وجود آید.شدید است و بین ۲ تا ۳ هفته به طول می‌انجامدگاهی رخ می‌دهدبه‌ندرت رخ می‌دهد
خستگی مفرطممکن است به وجود آید.رایج و شروع آن زودهنگام استوجود ندارد.وجود ندارد.
آبریزش بینیگزارش وجود دارد.گاهی رخ می‌دهدشیوع دارد.شیوع دارد.
عطسهگزارش وجود دارد.گاهی رخ می‌دهدگاهی رخ می‌دهدشیوع دارد.
گلودردگزارش وجود دارد.شیوع دارد.گاهی رخ می‌دهدشیوع دارد.
سرفهشیوع دارد.شیوع دارد و احتمال تشدید آن هست.گاهی رخ می‌دهدمیزان آن کم تا متوسط است.
تنگی نفسدر حالات وخیم‌تربه‌ندرت رخ می‌دهدتنها در کسانی که آسم دارند.به‌ندرت رخ می‌دهد
ازدست‌دادن بویایی و چشاییگزارش وجود دارد.گاهی رخ می‌دهدوجود ندارد.گاهی رخ می‌دهد
اسهالگزارش وجود دارد.گاهی در کودکان رخ می‌دهدوجود ندارد.وجود ندارد.

علائم کرونا ویروس در جوانان چیست؟

آیا جوانان می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند؟ بله. اگرچه جوانان به دلیل ابتلا به کرونا کمتر در بیمارستان بستری می‌شوند و یا در اثر آن می‌میرند اما افراد در سنین ۲۰ ، ۳۰ و حتی ۴۰ سالگی می‌توانند به ویروس مبتلا شوند و در برخی از آن‌ها علائم شدید و پایداری ایجاد می‌شود خصوصاً اگر دچار چاقی، دیابت یا فشارخون بالا باشند.

داده‌های یک مطالعه نشان می‌دهد که از بیش از ۳۰۰۰ بزرگسال بین سنین ۱۸ تا ۳۴ سال که مبتلا به کرونا ویروس هستند و شدت علائم اولیه کرونا در آن‌ها زیاد است و نیاز به مراقبت در بیمارستان دارند، ۲۱٪ در نهایت تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند، ۱۰٪ نیاز به دستگاه تنفسی پیدا می‌کنند و ۲.۷٪ از آن‌ها فوت می‌کنند.

میزان ابتلای جوانان به کرونا چقدر است؟

در آغاز ابتلای به بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، گزارش‌ها حاکی از آن بود که این بیماری بیشتر روی افراد مسن تأثیر می‌گذارد و در جوانان تنها احتمال بروز موارد خفیف بیماری و علائم اولیه کرونا سبک‌تر بیشتر است اما طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC)، در تابستان، در ایالات متحده افراد زیر ۳۰ سال بیش از ۲۰٪ موارد کرونا ویروس را تشکیل می‌دهند و احتمال انتقال ویروس بین آن‌ها بیشتر از دیگران است. این روند تا به امروز ادامه داشته است.

موارد عفونی ویروس کرونا که نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان دارند، نه‌تنها در جوان‌ترها امکان‌پذیر است بلکه با ادامه‌ی انتشار ویروس کرونا، میزان این موارد در حال افزایش است.

چه چیزی ویروس کرونا را برای جوانان خطرناک‌تر می‌کند؟

اشتغال جوانان یکی از دلایل آسیب‌پذیر بودن آن ها در برابر عفونت ویروس کرونا هستند. بسیاری از افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله در بخش مراقبت‌های بهداشتی، غذایی و خدمات ضروری مانند حمل‌ونقل عمومی کار می‌کنند. همچنین بسیاری از آن‌ها در مناطقی که در معرض خطر ویروس و ابتلا به علائم اولیه کرونا هستند، مانند بارها و رستوران‌ها، مدارس، مراکز نگهداری از کودکان و مغازه‌های خرده‌فروشی کار می‌کنند. دانشجویان می‌توانند در هنگام بازگشت به خانه تحت تأثیر شیوع ویروس در دانشگاه قرار بگیرند و ویروس کرونا را گسترش دهند.

ازآنجاکه افراد جوان کمتر دچار موارد شدید کرونا می‌شوند و علائم اولیه کرونا را در سطح خفیف‌تری بروز می‌دهند ممکن است نسبت به ایمنی خود اعتمادبه‌نفس کاذبی داشته باشند. آن‌ها ممکن است احساس کنند که اختلاط با دیگران در گروه‌های بزرگ، شرکت در مهمانی‌ها، ماسک نداشتن و نادیده‌گرفتن دستورالعمل‌های مرتبط با بیماری همه‌گیر در جامعه، آن‌ها را به خطر نمی‌اندازد.

آیا کودکان می‌توانند ویروس کرونا داشته باشند؟

بله. اگرچه در اکثر موارد به‌نظر می‌رسد بیماری در کودکان خردسال خفیف‌تر است، برای والدین و مراقبان آن‌ها مهم است که درک کنند کودکان می‌توانند به کرونا ویروس آلوده شوند، علائم اولیه کرونا را نشان داده و ویروس را به دیگران منتقل کنند.

در موارد نادر، کودکان می‌توانند با ویروس کرونا به‌شدت بیمار شوند و مرگ نیز در آنان بر اثر این بیماری رخ‌داده است. به همین دلیل، استفاده از اقدامات احتیاطی و جلوگیری از عفونت در کودکان و همچنین بزرگسالان ضروری است.

آیا نوزادان تازه متولد‌شده می‌توانند به کرونا ویروس مبتلا شوند؟

به‌نظر می‌رسد که مادران آلوده به ویروس کرونا در موارد بسیار نادر می‌توانند بیماری را به کودک خود منتقل کنند. نوزادان نیز می‌توانند اندکی پس از تولد، آلوده شوند. طبق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، بیشتر نوزادان تازه متولدشده که نتایج آزمایش ویروس کرونای آن‌ها مثبت می‌شود، علائم اولیه کرونا خفیفی دارند یا اصلاً علائمی از خود نشان نمی‌دهند و بهبود می‌یابند. بااین‌وجود، موارد جدی ابتلای نوزادان به کرونا نیز رخ‌ داده است. زنان باردار برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند.

اگر باردارید و درگیر کرونا شدید یا کودک شیرخواره دارید، حتما با دکتر بیماری های عفونی مشورت کنید.

انتقال-کرونا-ویروس-در-نوزادان
کرونا می‌تواند به نوزادان نیز منتقل شود.

علائم کرونا در کودکان و نوزادان چیست؟

به‌طورکلی، علائم اولیه کرونا در کودکان و بزرگسالان مشترک است و کودکان نسبت به بزرگسالان علائم خفیف‌تری از خود نشان می‌دهند. همچنین برخی از کودکان آلوده ممکن است هیچ نشانه‌ای از بیماری نداشته باشند.

علائم اولیه کرونا بزرگسالان و کودکان شامل موارد زیر است:

  • سرفه کردن
  • تب یا لرز
  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس
  • بدن درد
  • گلودرد
  • ازبین‌رفتن چشایی یا بویایی
  • اسهال
  • سردرد
  • خستگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • گرفتگی یا آبریزش بینی

باتوجه‌به نتایج بررسی‌ها و مشاهدات صورت‌گرفته، تب و سرفه علائم اولیه کرونا شایع در بزرگسالان و کودکان هستند. تنگی نفس بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود. کودکان می‌توانند عفونت ریوی را با علائم واضح یا بدون آن داشته باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند گلودرد، خستگی مفرط یا اسهال را تجربه کنند.

بااین‌حال، جدی شدن بیماری در کودکان مبتلا به کرونا ویروس امکان‌پذیر است و در صورت تشخیص علائم اولیه کرونا یا نشانه‌هایی از بیماری، والدین باید هوشیار باشند.

کودکان همچنین ممکن است در معرض یک عارضه‌ی بسیار نادر از ویروس کرونا باشند که سندرم التهاب سیستم چندگانه در کودکان یا MIS-C نامیده می‌شود. والدین باید مراقب علائم MIS-C باشند و در صورت بروز بلافاصله با متخصص پزشکی کودکان تماس بگیرند.

علائم طولانی‌مدت ویروس کرونا در کودکان و نوجوانان

هنوز مشخص نیست که آیا کودکانی که به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند بیش از بزرگسالان علائم اولیه کرونا طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند یا کمتر. اما کرونای طولانی‌مدت در کودکان یک احتمال است که به‌صورت خستگی، افسردگی، تنگی نفس و سایر علائم خود را نشان می‌دهد.

Children-and-Coronavirus
کودکان نیز برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مانند بزرگسالان باید موارد بهداشتی را رعایت کنند.

علائم سویه‌های جدید کرونا ویروس چیست؟

همه‌ی ویروس‌ها می‌توانند با گذشت زمان تغییر یا جهش کنند. این می‌تواند منجر به ایجاد سویه‌های مختلف ویروس با ویژگی‌های مختلف شود. تغییرات بسیار کمی در توالی ژنتیکی این ویروس وجود دارد. بااین‌حال، چهار سویه‌ی اصلی از انواع کرونا مشخص شده است. آن‌ها به شکل‌های مختلفی نیز نامیده می‌شوند. این انواع جدید در حال حاضر با سرعت بیشتری در بین جوامع در گردش هستند. سویه‌هایی که اولین‌بار در انگلستان، آفریقای جنوبی، برزیل و هند شناسایی شده‌اند از طریق ترکیب خاصی از جهش‌ها مشخص می‌شوند. سویه‌ی انگلیسی به نام سویه‌ی کِنت نیز شناخته می‌شود. حتی اگر این گونه‌ها در مکان‌های مختلف به‌وجود آمده باشند، جهش‌های تقریباً مشابهی دارند. این جهش های جدید ممکن است علائم جدید کرونا را در سطح وسیع‌تری باعث شوند.

برخی از انواع سویه‌های کرونا

در حال حاضر انوع قابل‌توجه در بیشتر کشورهایی که دارای چند سویه‌ی کرونا هستند شیوع دارد. این سویه‌ها باعث ایجاد علائم اولیه کرونا و علائم جدید کرونا می‌شوند:

  • B.617.1 (آلفا): این نوع اولین‌بار در انگلستان و در دسامبر سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده شناسایی شد.
  • B.1.351 (بتا): این سویه اولین‌بار در دسامبر سال ۲۰۲۰ در آفریقای جنوبی کشف شد. همچنین موارد آن در اواخر ژانویه ۲۰۲۱ در ایالات متحده کشف شدند.
  • P.1 (گاما): این نوع اولین‌بار در مسافران برزیلی شناسایی شد. آن‌ها در اوایل ژانویه در طی غربالگری معمول در یک فرودگاه در ژاپن آزمایش شدند. این سویه همچنین در ژانویه ۲۰۲۱ در ایالات متحده شناسایی شد.
  • B.1.427 و B.1.429 (اپسیلون): این دو نوع برای اولین‌بار در فوریه‌ی ۲۰۲۱ در کالیفرنیا شناسایی شدند.
  • B.617.2 (دلتا): این نوع اولین‌بار در هند در دسامبر سال ۲۰۲۰ و در مارس ۲۰۲۱ در ایالات متحده شناسایی شد.
  • دلتا پلاس
  • کرونا مو
  • کرونا اومیکرون

به‌نظر می‌رسد این انواع به‌راحتی و سریع‌تر از انواع دیگر گسترش می‌یابند. این امر ممکن است منجر به موارد بیشتری از کرونا ویروس شود. افزایش تعداد موارد علائم اولیه کرونا و علائم جدید کرونا در افراد، فشار را بر مراکز درمانی-بهداشتی بیشتر می‌کند. این مورد منجر به بستری شدن بیشتر در بیمارستان‌ها و احتمالاً مرگ‌ومیر بیشتر می‌شود.

تاکنون مطالعات نشان می‌دهد که واکسن‌های مجاز فعلی روی انواع در گردش اثرگذاری مناسبی دارند. آن‌ها می‌توانند تاحدزیادی علائم اولیه کرونا و نیز علائم جدید کرونا را در افراد کاهش دهند. دانشمندان به مطالعه‌ی این جهش‌ها و سایر انواع احتمالی ادامه خواهند داد.

علائم سویه‌های جدید کرونا چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به کرونا ویروس بدون توجه به سویه‌های مختلف، هیچ علائم اولیه کرونایی ندارند. همچنین هیچ علامت واحدی وجود ندارد که بدان معنی باشد که شما به‌طورقطع ویروس را دارید یا ندارید. بنابراین اگر احساس می‌کنید که علائم اولیه کرونا را دارید، ایمن‌ترین کار قرنطینه کردن خود و انجام تست کرونا است.

سویه‌های جدید ویروس کرونا همان علائم اولیه کرونا را دارند. این شامل تب، سرفه‌ی مداوم و ازدست‌دادن حس چشایی یا بویایی است.

دانشمندان در سطح جهانی سخت در تلاش‌اند تا انواع جدید را هنگام ظهور تشخیص دهند. ما به‌این‌ترتیب می‌توانیم درک بهتری از ویروس، سهولت انتشار و میزان واکسن‌های موردنیاز داشته باشیم. درنهایت، میزان تهدیدی که سویه‌های مختلف کرونا ویروس برای بدن دارند زیاد با یکدیگر فرقی ندارد. سویه هرچه باشد، پاسخ به آن یکسان است: باید خود را قرنطینه کنید و تست کرونا بدهید.

سویه-های-مختلف-کرونا-در-جهان
سویه‌های مختلفی از کرونا در جهان کشف شده‌ است که ممکن است علائم مخصوص به خود را داشته باشند.
  • نوع دلتا (هندی) ویروس کرونا چیست و چه علائمی دارد؟

دلتا که به‌عنوان B.617.2 شناخته می‌شود، یک زیر نژاد از نوع B.617.1 است. این نوع اولین‌بار در اکتبر ۲۰۲۰ در هند ظاهر شد. تصور می‌شود این سویه در افزایش شدید موارد و گسترش علائم اولیه کرونا در هند نقش دارد.

نوع B.617.1 دارای جهش‌های مهمی است که می‌تواند انتقال آن را آسان‌تر و بروز علائم اولیه کرونا را راحت‌تر کند. این جهش‌ها می‌تواند کرونا ویروس را در برابر پاسخ ایمنی به ویروس مقاوم سازد.

تا کنون علائم ویژه ای مربوط به نوع دلتا در دسترس نیست. اما پزشکان اظهار کرده اند که علائم سویه ی دلتا به سرماخوردگی بسیار شبیه است. در این بین برخی مطالعات هم وجود آبریزش بینی را به صورت پررنگ تری مورد تایید قرار داده اند.

آیا نوع دلتا کشنده‌تر است؟

در ژوئن ۲۰۲۱ اعلام شد که ظاهراً سویه‌ی دلتا در مقایسه با نوع آلفا احتمال بستری‌شدن افراد را افزایش می‌دهد. بااین‌وجود می‌دانیم که هنوز اطلاعات بیشتری برای اطمینان از این یافته لازم است.

  •  سویه‌ی آلفای ویروس کرونا و علائم کرونا انگلیسی چیست؟

آلفا که به‌عنوان B.617.1 نیز شناخته می‌شود اولین سویه‌ی کشف‌شده‌ی کرونا ویروس است. این سویه در سپتامبر ۲۰۲۰ در کنت انگلستان کشف شد. همانطور که در سویه دلتا هم عنوان شد، کرونای انگلیسی علائم مختص به خودش ندارد. یا به عبارتی علائم کرونای انگلیسی شبیه سایر سویه هاست.

برخی تحقیقات اولیه مورد علائم اولیه کرونا و علائم جدید کرونا در سویه‌ی انگلیسی انجام شده است. این تحقیقات نشان می‌دهد که علائم کرونا این سویه بسیار شبیه سایر سویه‌هاست. طبق این تحقیق، ۳۵٪ از افرادی که آزمایش سویه‌ی کرونای انگلیسی‌شان مثبت بود، سرفه گزارش کردند. این مورد درباره سویه‌های دیگر ۲۷٪ بود.

علائم رایجی که برای سویه‌ی انگلیسی گزارش شده است، مشابه انواع دیگر است. به‌عنوان‌مثال این میزان در مورد خستگی (۳۲٪)، درد عضلانی (۲۵٪)، تب (۲۱٪) یا گلودرد (۲۱٪) است.

ازدست‌دادن حس چشایی یا ازدست‌دادن حس بویایی در افراد مبتلا به سویه جدید انگلیسی کمی کمتر مشاهده می‌شود. همچنین ۱۵٪ از افراد مبتلا به سویه‌ی انگلیسی همه‌ی علائم اولیه کرونا را گزارش می‌کنند. این درحالی‌ است که این مورد برای سویه‌های دیگر ۱۸% است.

آیا سویه‌ی آلفا (انگلیسی) کشنده‌تر است؟

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله معتبر پزشکی The Lancet منتشر شد، نوع بسیار مسری COVID-19 که برای اولین بار در انگلیس شناسایی شد ، بیماری شدیدتری در بیماران بستری ایجاد نمی کند. افراد درگیر این نوع ویروس، علائم بدتر یا افزایش خطر ابتلا به کووید طولانی تری را تجربه نمی کنند.

این سویه که به B.1.1.7 معروف است، به گفته دانشمندان انگلیسی، حدود ۴۰٪ -۷۰٪ بیشتر از انواع قبلی، قابل انتقال است. مطالعات جدید، یافته های قبلی را تأیید می کند که B.1.1.7 قابل انتقال تر است.

محققان در این مطالعه، هیچ تفاوتی در میزان خطر شدت بیماری، مرگ یا سایر نتایج بالینی در بیماران با B.1.1.7 و سایر انواع کووید مشاهده نکردند. در نتیجه با اطمینان می توان گفت که شدت بیماران بستری مبتلا به سویه   B.1.1.7 تفاوت چشمگیری با شدت کویید در سایر سویه ها ندارد.”

مطالعه ای جداگانه منتشر شده در مجله  Lancet نیز نتیجه گیری می کند که واکسن ها احتمالاً در برابر نوع انگلیسی نیز موثر هستند، زیرا در مقایسه با انواع سویه های غیر انگلیسی ،هیچ افزایش آشکاری در میزان عفونت مجدد وجود ندارد.

  • نوع بتا  ویروس کرونا و علائم کرونا آفریقایی چیست؟

بتا نوع جدیدی از سویه‌های ویروس کرونا است که اولین‌بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد. این سویه اکنون در برخی کشورها شیوع یافته است. این نوع که به‌عنوان B.1.351 نیز شناخته می‌شود دارای برخی جهش‌های مشابه سویه‌های انگلیسی و برزیلی است. این سویه بعضاً علائم اولیه کرونا را به‌شکل مشابهی در افراد بروز می‌دهد.

آیا نسخه‌ی بتا کشنده‌تر است؟

اعتقاد بر این است که سویه‌ای که برای اولین‌بار در آفریقای جنوبی کشف شد کشنده‌تر از سویه‌ی اولیه نیست. بااین‌وجود، مشخص شده است که این سویه سریع‌تر از سویه‌ی اولیه، علائم کرونا را گسترش می‌دهد.

  • سویه‌ی جدید گاما ویروس کرونا و علائم کرونا برزیلی چیست؟

این سویه برای اولین‌بار در مسافران برزیل شناسایی شده است و اکنون در برخی کشورها وجود دارد. علائم کرونا برزیلی مشابه سایر جهش های کروناست. و علامت اختصاصی ندارد.

آیا نوع جدید گاما کشنده‌تر است؟

اعتقاد بر این است که سویه‌ی گاما کشنده‌تر نیست. بااین‌وجود، راحت‌تر از سویه‌ی اصلی سبب بروز علائم اولیه کرونا در افراد شده و کرونا ویروس را گسترش می‌دهد.

Brazil-Coronavirus
یکی از سویه‌های کرونا مربوط به برزیل است.

در نهایت می‌توان به ویروس مانند درختی که می‌روید و منشعب می‌شود نگاه کرد. در این صورت خواهیم دید که هر شاخه‌ی درخت کمی متفاوت از شاخه‌های دیگر است. دانشمندان با مقایسه‌ی شاخه‌ها می‌توانند با توجه‌ به تفاوت‌هایشان آن‌ها را برچسب‌گذاری کنند. این تفاوت‌ها از ابتدای شیوع همه‌گیری بررسی و شناسایی شده است.

برخی از تغییرات باعث می‌شود ویروس به‌راحتی گسترش یابد یا آن را در برابر درمان‌ها یا واکسن‌ها مقاوم کند. این انواع باید با دقت بیشتری کنترل شود. یکی از دغدغه‌هایی که در مورد کرونا ویروس و علائم کرونا وجود دارد نیز همین موضوع است.

راهنمای مراجعه به متخصص بیماری های عفونی

در صورتی که علائم اولیه کرونا را تجربه می کنید، شک دارید که با فردی ناقل یا آلوده در تماس بوده اید یا اگر درگیر ویروس کووید-۱۹ شده اید هر چه سریع تر باید برای درمان اقدام نمایید. در این میان، سایت دکترتو جمعی از متخصصین باتجربه خود را در اختیار شما قرار می دهد تا به متخصص داخلی، ریه و یا عمومی دسترسی داشته باشید.

اگر علائم کرونا دارید، یا تست کرونا یا تست آنتی بادی داده اید، بهتر است با آن را متخصص بیماری های عفونی درمیان بگذارید.

دکترتو مراقب سلامت شماست.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علائم کرونا

  1. سحرمحمدتقی بیگ گفت:

    سلام عالی

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممنونیم از نظر خوبتون