راهنمایی کامل انواع تست تشخیصی کرونا؛ PCR و رپید تست

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انوع تست تشخیصی کرونا،تفاوت PCR و رپید تست، چه زمانی باید آزمایش کرونا بدهیم؟ تست مثبت کاذب یا منفی کاذب کرونا،نحوه نمونه گیری PCR، تست کرونا در منزل

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 21 دقیقه
pcr-testing

کرونا یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم COVID-19 یک بیماری عفونی است که توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می شود. از زمان شروع همه گیری در سال ۲۰۱۹ تا به حال، بیش از ۱۴۱ میلیون نفر در دنیا درگیر این عفونت شده اند. و بیش از ۳ میلیون نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند. پزشکان و دانشمندان در سراسر دنیا در حال یافتن اطلاعات بیشتر در مورد این ویروس هستند. و در این حال وظیفه ما این است که بیماری کرونا را جدی بگیریم. به این دلیل که با وجود گذشتن بیشتر از یک سال از همه گیری کرونا و تلاش های دانشمندان در سراسر دنیا، این بیماری هنوز هم برای ما کاملا شناخته شده نیست و هر از گاهی با علائم جدید، سویه های جدید ما را غافلگیر می کند.

علائم بیماری کرونا

علائم اولیه کرونا عبارت است از:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • لرز
  • سردرد
  • درد ماهیچه ای یا بدن درد
  • گلودرد
  • خستگی
  • و از دست دادن حس بویایی و چشایی.

علائم کمتر شایع این بیماری شامل:

  • علائم گوارشی:
    • تهوع
    • استفراغ
    • اسهال.

البته همه افراد این علائم را تجربه نمی کنند. و این احتمال نیز وجود دارد که فرد مبتلا هیچ یک از این علائم را نداشته باشد.

همه افراد علائم اولیه کرونا را تجربه نمی کنند. و این احتمال نیز وجود دارد که فرد مبتلا هیچ یک از این علائم را نداشته باشد.

نحوه انتقال کرونا: رد انتقال از طریق سطوح

این بیماری از طریق قطرات و ائروسل ها ناشی از سرفه، عطسه و … منتقل می شود. معمول ترین راه انتقال از طریق تماس نزدیک است. از این رو مهم است که فاصله حداقل ۲ متری را در فضاهای عمومی رعایت کنیم.

در آخرین به روزرسانی، تایید شد که خطر ابتلا به ویروس کرونا از طریق سطوح ۱ به ۱۰۰۰۰ است. علاوه بر سازمان غذا و داروی آمریکا، سازمان بهداشت آمریکا نیز تاکید کرد که انتقال ویروس کرونا از طریق سطوح بسیار ناچیز است.

دکتر روچل والنسکی ، مدیر C.D.C ، گفت: “افراد می توانند از طریق تماس با سطوح و اشیا آلوده به ویروسی که باعث Covid-19 می شود ، مبتلا شوند اما با این حال ، شواهد نشان داده است که خطر ابتلا به این بیماری از سطوح در واقع کم است.”

لینسی مار ، متخصص ویروسی در ویرجینیا تک  گفت: “هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کسی با لمس یک سطح آلوده ، Covid-19 را گرفته ست.”

انواع کرونا یا سویه های مختلف ویروس SARS-COV-2

ماده ژنتیکی ویروس ها به دلیل جهش دائما در حال تغییر است. این جهش ها باعث تغییر در ویژگی ها و قدرت بیماری زایی ویروس می شوند. از این رو ظهور انواع کرونا یا سویه های جدید ویروس SARS-CoV-2 در طول زمان چیز عجیبی نخواهد بود. سویه های مختلف یک ویروس در واقع ویروس هایی هستند که از ویروس اصلی به وجود آمده اند. این سویه ها کمتر از ۱۲% با ویروس اصلی اختلاف ژنتیکی دارند. مانند سویه انگلیسی (B.1.1.7)، سویه برزیلی (P.1)، و آفریقای جنوبی (B.1.351) و سویه های دیگر. این سویه های جدید نگران کننده تر از سویه های قبلی هستند، زیرا با نرخ بیشتری منتشر می شوند. و همه گیری آنها شدیدتر است.

ابتدا تصور می شد که سویه انگلیسی مرگبار تر است اما بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله معتبر پزشکی The Lancet منتشر شد، نوع کووید انگلیسی یا  B.1.1.7 هر چند حدود ۴۰٪ -۷۰٪ بیشتر از انواع قبلی، قابل انتقال است، اما بیماری شدیدتری در بیماران بستری ایجاد نمی کند. افراد درگیر این نوع ویروس، علائم بدتر یا افزایش خطر ابتلا به کووید طولانی تری را تجربه نمی کنند.

محققان در این مطالعه، هیچ تفاوتی در میزان خطر شدت بیماری، مرگ یا سایر نتایج بالینی در بیماران با B.1.1.7 و سایر انواع کووید مشاهده نکردند. در نتیجه با اطمینان می توان گفت که شدت بیماران بستری مبتلا به سویه   B.1.1.7 تفاوت چشمگیری با شدت کویید در سایر سویه ها ندارد.

مطالعه ای جداگانه منتشر شده در مجله  Lancet نیز نتیجه گیری می کند که واکسن کرونا احتمالاً در برابر نوع انگلیسی نیز موثر هستند، زیرا در مقایسه با انواع سویه های غیر انگلیسی ،هیچ افزایش آشکاری در میزان عفونت مجدد وجود ندارد.

سویه های مختلف ویروس کرونا
سویه های مختلف ویروس sars-cov-2

تست کرونا

در حال حاضر روش های مختلفی برای تشخیص افراد بیمار در سراسر دنیا به کار می رود. از تست کرونا در کنار یافته های بالینی برای تشخیص وجود بیماری در فرد استفاده می شود. تست COVID-19 تشخیص می‌دهد که آیا ویروس SARS-CoV-2 در بینی یا گلو شما وجود دارد. تست کرونا به شما خواهد گفت که آیا در زمان انجام تست، مبتلا به کووید-۱۹ هستید یا نه، حتی اگر هیچ علائمی از بیماری را نشان ندهید.

مهم است که بدانید در زمان انتظار برای نتیجه تست باید چه کارهایی انجام دهید. و این که اگر تست COVID-19 مثبت یا منفی باشد چه معنایی دارد. اگر تست کرونا داده اید، تا زمانی که نتایج تست خود را دریافت کنید، باید خود را در خونه قرنیطنه کنید. و توصیه پزشک یا مشاور کرونا را دنبال کنید.

در این ویدئو دکتر بهروز مومنی، فوق تخصص ریه در مورد اصول تشخیص و درمان کرونا با شما صحبت می‌کند.

انواع تست های کرونا

دو دسته کلی در تست های مربوط به covid-19 وجود دارد: تست های تشخیصی و تست آنتی‌بادی.

  • تست‌ های تشخیصی:

تست های تشخیصی می‌ توانند نشان دهند که آیا شما یک عفونت ویروسی فعال دارید و اینکه باید برای قرنطینه‌ی خود اقدام کنید یا نه. به تست های تشخیصی کرونا، تست ویروسی هم گفته می شود. این تست ها می توانند تشخیص دهند که آیا شما در حال حاضر مبتلا به کرونا هستند یا نه. یا به عبارتی دیگر این تست ها برای تشخیص عفونت فعلی استفاده می شوند. نمونه‌ها برای تست‌های تشخیصی به طور معمول با استفاده از سوآب بینی یا گلو و یا بزاق جمع‌ آوری‌ می شوند.

تست تشخیصی کرونا خود به دو دسته تقسیم می شود:

  1. تست های مولکولی یا آزمایش تکثیر اسید نوکلییک (NAATs)
  2. تست انتی ژن.
  • تست آنتی‌بادی:

این تست که به عنوان تست سرولوژی نیز شناخته می‌شود، می تواند درگیری قبلی با عفونت COVID-19 را تشخیص دهد. تست آنتی بادی به دنبال آنتی‌بادی تولید شده در پاسخ به SARS – CoV-2 در سیستم ایمنی شما می گردد. تست های آنتی بادی نباید برای تشخیص عفونت COVID-19 فعال یا فعلی مورد استفاده قرار گیرند. آنتی بادی ها چندین روز یا چند هفته بعد از درگیری با عفونت، در بدن تولید می شوند. این آنتی بادی ها ممکن است چند هفته یا بیشتر بعد از بهبودی در خون شما بماند. نمونه‌های مربوط به آزمایش‌های آنتی‌بادی بر روی نمونه خون انجام می شوند.

تست های آنتی بادی نباید برای تشخیص عفونت COVID-19 فعال یا فعلی مورد استفاده قرار گیرند.

آزمایش برای تشخیص عفونت فعلی

تست‌های تشخیصی برای تشخیص عفونت‌های فعلی و فعال ویروس SARS-CoV-2 استفاده می‌شوند. در واقع با استفاده از این تست ها، شما متوجه می شوید که در حال حاضر مبتلا به کرونا هستید یا نه.

تست‌ های تشخیصی می‌توانند بر پایه آنتی ژن باشند (تست های رپید آنتی ژنی)، که به دنبال مارکرهای پروتئین درسطح  ویروس هستند. یا اینکه می توانند مبنای مولکولی داشته باشند (از جمله PCR، LAMP، CRISPR)، که به دنبال مواد ژنتیکی ویروس هستند.

تست های مولکولی، تست تقویت نوکلئیک اسید (NAAT) هم نامیده می شوند. چون معروف ترین روش برای تقویت ماده ژنتیکی در تست های مولکولی، استفاده از تکنیک PCR است، به صورت عمومی به این دسته از تست های مولکولی، تست PCR گفته می شود.

به صورت عمومی به دسته تست های تشخیصی مولکولی، تست PCR گفته می شود.

تست COVID-19 مثبت (مولکولی یا آنتی‌ژن) به این معنی است که فرد مبتلا به COVID-19 است. و می‌تواند این بیماری را به دیگران سرایت دهد. اگر نتیجه تست تشخیصی شما مثبت بود، باید در خانه بمانید و شرایط قرنطینه رابه طور کامل رعایت کنید. حتی اگر تست دومی هم انجام دادید و نتیجه منفی بود، در هر صورت باید این توصیه ها را رعایت کنید.

افرادی که درارتباط نزدیک با شما هستند هم باید شرایط قرنطینه را رعایت کنند و از دیگران دور بمانند. حتی اگر تست covid-19 انها منفی باشد.

معمولا توصیه نمی‌شود که افراد پس از نتیجه مثبت مجددا تست شوند. با این حال، آن دسته از افرادی که محیط های درمانی فعالیت می کنند. ممکن است نیاز به تست مجدد برای تائید نتیجه منفی داشته باشند.

تست آنتی ‌ژن و PCR چگونه کار می‌کنند؟

ویروس‌ها نیاز به یک میزبان دارند تا تکثیر شوند. ویروس از سیستم تکثیر و کپی برداری میزبان برای تولید مواد ژنتیکی خود استفاده می کند. ماده ژنتیکی ویروس SARS-CoV-2، ریبونوکائیک اسید یا همان RNA است. این RNA در حالی که ویروس در سلول میزبان تکثیر می شود، در بدن باقی می ماند. تست های تشخیصی برای تائید عفونت فعال کرونا، به دنبال پیدا کردن مدرکی از این فرایند تکثیر ویروس هستند.

آزمون‌های تشخیصی آنتی ژن ویژگی‌ های ساختاری خارجی ویروس را شناسایی می‌کنند. منظور از این ویژگی های خارجی پروتئین های کوچکی هستند که در سطح ویروس وجود دارد. پروتئین هایی که ممکن است در نمونه گرفته شده از بیمار وجود داشته باشد.

تست‌های تشخیصی آنتی ژنی به این صورت کار می کنند:

  • با پیدا کردن مدارک بزرگ تری از وجود عفونت فعال SARS-CoV-2 در بدن فرد.
  • تشخیص آنتی ژن ها ۳ بعدی ویژه در سطح خارجی ویروس SARS-CoV-2
تست-سریع-کرونا
نحوه کار تست آنتی ژن

تست رپید آنتی ژن، رپید تست یا تست سریع چیست؟

تست آنتی ژن، رپید تست یا تست سریع نیز نامیده می شود. این تست COVID-۱۹ پروتئین‌های خاصی را در ویروس تشخیص می‌دهد. برخی از تست های آنتی ژن با استفاده از نمونه‌ی سوآب بینی، می‌توانند در عرض چند دقیقه به شما نتیجه را نشان دهند. دیگر تست های آنتی ژنی ممکن است برای آنالیز به آزمایشگاه فرستاده شوند. یک نتیجه تست آنتی‌ژن مثبت، زمانی دقیق در نظر گرفته می‌شود که دستورالعمل‌ها به دقت دنبال شده باشند. اما مانند هر تست دیگری احتمال به دست آوردن نتایج منفی کاذب نیز وجود دارد. به این معنی که ممکن است آلوده به ویروس باشید؛ اما نتیجه‌ی تست آنتی ژن منفی باشد. بسته به موقعیت و علائم بیمار، دکتر داخلی می‌تواند یک تست PCR برای تایید نتیجه آزمایش آنتی‌ژن منفی در خواست کند.

گلوت درد می‌کنه؟ فکر می‌کنی کرونا گرفتی؟ همین الان مشاوره بگیر و تست بده

چه کسی باید یک تست رپید انجام دهد؟

تست رپید دقیق ترین تست برای کسانی در نظر گرفته می شود که علائم بیماری کووید را دارند. در حالی که تست رپید می‌تواند به سرعت جواب بدهد، اما نتیجه تست ممکن است همیشه دقیق نباشد.

در حالی که تست رپید می‌تواند به سرعت جواب بدهد، اما نتیجه تست ممکن است همیشه دقیق نباشد.

نتیجه مثبت و مثبت کاذب در تست رپید کرونا به چه معناست؟

اگر شما تست رپید کرونا مثبت داشتید، به احتمال خیلی زیاد مبتلا به عفونت کووید هستید. و هر چه سریع تر باید اقدامات حفاظتی را انجام دهید. شرایط قرنطینه را رعایت کنیدف چون احتمال سرایت بیماری به دیگران بسیار بالاست.

نتیجه مثبت کاذب : یعنی من یک تست رپید مثبت دارم، اما واقعا این بیماری را ندارم. نرخ مثبت کاذب در تست رپید آنتی ژن کاملا پایین است. بنابراین اگر نتیجه تست شما بریا تست رپید کرونا مثبت شد، به احتمال زیاد شما مبتلا به کرونا هستید.

نتیجه منفی و منفی کاذب در تست رپید کرونا به چه معنی است؟

اگر شما نتیجه منفی برای تست رپید کرونا دریافت کردید، حتما به معنای عدم ابتلای شما به کرونا نیست. اگر تست رپید منفی بود، و شما علائمی نداشتید و در مدت اخیر هم در موقعیت خطرناکی مانند تجمعات یا تماس با فرد آلوده نبوده اید، می توانید به نتیجه منفی اعتماد کنید. اما اگر علائم دارید، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما بسته به شرایط ممکن است درخواست تست PCR داشته باشد.

نتیجه منفی کاذب در افرادی که علائم بیماری را ندارند، یعنی تست من منفی است اما من واقعا این بیماری را دارم. نرخ منفی کاذب در تست رپید آنتی ژن می تواند تا ۵۰ درصد باشد.

اگر تست آنتی ژن یا رپید تست منفی باشد، ولی همچنان علائم داشته باشیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

توصیه کنونی این است که اگر رپید تست شما منفی است ولی همچنین علائم بیمار را دارید، یک تست تایید (آزمایش PCR) انجام شود. به خصوص اگر در موقعیت خطرناکی بوده اید، حتما این کار را انجام دهید. یک موقعیت خطرناک و پر ریسک به معنای تماس نزدیک بیشتر از ۱۵ دقیقه در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته در فاصله کمتر از ۲ متر با فرد مبتلا به کرونا تلقی می شود.

اگر رپید تست شما منفی است ولی همچنین علائم بیمار را دارید، یک تست تایید (آزمایش PCR) انجام شود.

مزایا و معایب تست رپید آنتی ژن

مزایای تست رپید آنتی ژن:

  • می‌تواند تولید فعال پروتئین‌ های ویروسی را شناسایی کند.
  • نسبتا سریع (نتیجه در عرض ۱۵تا ۳۰ دقیقه آماده می شود).
  • نیازی به استخراج RNA و مراحل تقویت نوکلئیک اسید نیست.

معایب تست رپید آنتی ژن:

  • نیازمند طراحی گسترده و بی عیب و نقصی آنتی بادی هایی است که به پروتئین‌ های ویروسی در نمونه (همان آنتی ژن ها) واکنش نشان دهد.
  • نیازمند دانش عمیقی از پروتئین‌ های ویروسی تولید شده در محیط‌های مختلف بافت است.
  • در صورتی که میزان تولید پروتئین ویروسی پایین باشد یا ویروس در محل نمونه برداری به اندازه کافی تکثیر شده نباشد، ممکن است نتیجه منفی کاذب داشته باشیم.
types-of-test-molecular
نحوه کار تست پی سی آر

تست مولکولی کرونا

تست های مولکولی بخش‌هایی از RNA ویروسی را تقویت می‌کند به طوری که عفونت ویروسی می‌تواند با استفاده از یک تست تخصصی تشخیص داده شود. این تست ‌ها همچنین به نام تست های تقویت اسید نوکلئیک (NAAT) هم شناخته می شوند.

نمونه ی لازم برای این تست از بینی یا دهان فرد آلوده (بزاق) گرفته می‌شود. اگر در نمونه گرفته شده ویروس کرونا وجود داشته باشد، با تکنیک هایی مانند PCR می توان این مقدار از ژنوم ویروس را به میلیون‌ها کپی افزایش داد. مقداری که برای تشخیص توسط تست های طراحی شده کافی باشد.

اگر فرد مبتلا شده باشد، RNA ویروسی تشخیص داده خواهد شد و نتیجه آزمایش مثبت خواهد شد. و به تبع اگر فرد آلوده نشده باشد، هیچ RNA برای تکثیر شدن وجود نخواهد داشت، و نتیجه آزمایش منفی خواهد بود. این تکثیر و تقویت ماده ژنتیکی ویروس این اجازه را می‌ دهد تا حتی مقادیر خیلی کمی از ویروس هم قابل ردیابی باشد.

تکنیک PCR:

از جمله روش های موجود برای تکثیر و تقویت ماده ژنتیکی استفاده از تکنیک PCR است. روش‌های زیادی برای تشخیص مولکولی وجود دارد، و برخی نتایج سریع‌تر از روش‌های سنتی مبتنی بر PCR را ارایه می‌دهند. برای مثال در صورت استفاده از تکنیک هایی مانند LAMP برای تقویت و تکثیر RNA ویروس، به جای ساعت‌ها، می توان در عرض چند دقیقه جواب تست را به دست آورد. تست‌های مولکولی سریع که از تکنیک‌هایی مانند LAMP استفاده می‌کنند بسیار خاص هستند، اما بسیار حساس هستند.

سرعت در نتیجه گرفتن در تست های کرونا مختص تست رپید آنتی ژن نیست. بعضی از تست‌های مولکولی سریع هم وجود دارند که بسیار حساس هستند. اما در عرض چند دقیقه نتیجه را فراهم می‌کنند. اما امکانات لازم برای این تست ها در هر مکانی وجود ندارد. به این دلیل در سراسر حهان به طور متداول از روش PCR برای تست های مولکولی تشخیص کرونا استفاده می شود. به این خاطر است که به طور کل از نام تست PCR برای تست های مولکولی استفاده می شود.

نحوه نمونه گیری برای تست PCR:

نمونه لازم برای تست های PCR برای SARS-COV-2، از  قسمت های فوقانی یا پایینی دستگاه تنفسی جمع آوری می شود. نوع نمونه به نوع تست PCR و دستورالعمل تست بستگی دارد. سازمان CDC، برای تشخیص اولیه برای عفونت فعلی SARS-COV-2 ، جمع‌آوری و آزمایش بر روی نمونه دستگاه تنفسی فوقانی را توصیه می‌کند. مانند نازوفارنکس، میانه شاخک بینی، یا مجرای بینی قدامی.

CDC (مرکز کنترل بیماریهای آمریکا) استفاده از نمونه های دهانی مانند نمونه بزاق را برای تست های NAAT تائیدی توصیه نمی کند. CDC توصیه می کند که برای تست های تائیدی از نمونه های کاملا بهینه استفاده شود. بهترین است برای تست های NAAT تائیدی از نمونه سوآب نازوفارنکس، میانه شاخک بینی و ابتدای مجزای بینی استفاده شود.

از آنجا که تست های NAAT انجام شده در آزمایشگاه، حساس‌ترین تست های برای تشخیص SARS – CoV-2 در نظر گرفته می‌شوند، می‌توان از آنها برای تایید نتایج تست هایی با حساسیت کم‌تر، مانند آزمایش‌های آنتی‌ژن استفاده کرد.

تست-کرونا
تست کرونا

تست PCR چیست؟

یک آزمایش زنجیره پلیمراز (PCR) برای تشخیص مواد ژنتیکی از یک ارگانیسم خاص مانند یک ویروس انجام می شود. اگر شما در زمان آزمایش آلوده به ویروس COVID-19 باشید، تست PCR  وجود ویروس را تشخیص می دهد. تست PCR همچنین می تواند قسمت هایی از ویروس را حتی بعد از دوره ابتلا تشخیص دهد.

تست PCR COVID-19 چیست؟

تست PCR برای COVID۱۹ یک تست مورد استفاده برای تشخیص افرادی است که در حال حاضر مبتلا به SARS – CoV – ۲ هستند. آزمایش PCR، تست “استاندارد طلایی” برای تشخیص COVID۱۹ است. زیرا به گزارش سازمان بهداشت جهانی، این تست دقیق‌ ترین و قابل‌ اطمینان ترین تست در رابطه با بیماری کرونا است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی،  تست PCR دقیق‌ ترین و قابل‌ اطمینان ترین تست در رابطه با بیماری کرونا است.

در تست PCR چه اتفاقی می افتد؟

واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) فرآیندی است که یک بخش کوچک و به خوبی شناخته شده از DNA را صدها هزار بار تکثیر می‌کند، تا به اندازه ی کافی از آن بخش از DNA برای تجزیه و تحلیل به دست آید. نمونه‌های آزمایشی با مواد شیمیایی ویژه‌ای تیمار می شود که اجازه استخراج DNA را می‌دهند. رونویس معکوس RNA را به DNA تبدیل می‌کند.

واکنش زنجیره‌ای رونویس معکوس پلیمراز (RT – PCR) ابتدا از رونویسی معکوس برای بدست آوردن DNA استفاده می‌کند. سپس از تکنیک PCT برای تقویت و تکثیر DNA استفاده می شود تا مقدار کافی از آن برای تحلیل به دست آید. سپس RT – PCR می‌تواند SARS – CoV-2 را شناسایی کند، که فقط حاوی RNA است. فرآیند RT – PCR معمولا به چند ساعت زمان نیاز دارد. این تست‌ها همچنین به عنوان سنجش مولکولی یا مولکولی نیز شناخته می‌شوند.

نتیجه مثبت تست PCR به چه معناست؟

نتیجه مثبت تست PCR به این معنی است که احتمالا شما مبتلا به COVID-19 هستید. اغلب مردم معمولا علائم ملایمی دارند. این دسته از افراد می‌ توانند بدون مراقبت پزشکی به خانه بازگردند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت تشدید علائم با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه منفی تست PCR به چه معنی است؟

نتیجه منفی تست PCR به این معنی است که شما احتمالا در زمان انجام تست، COVID-19 نداشته اید. با این حال، ممکن است مبتلا به کرونا شده باشید، اما به اندازه کافی ویروس در بدن شما ندارد که توسط تست تشخیص داده شود. برای مثال اگر شما به تازگی آلوده شده‌ باشید، اما علائمی نداشته باشید، این حالت ممکن است پیش بیاید. همچنین اگر بیشتر از ۷ روز از زمان ابتلای شما گذشته باشید، هم ممکن است نتیجه تست منفی باشد. به خاطر داشته باشید که یک تست PCR منفی به این معنا نیست که شما تا مدتی در برابر بیماری ایمن هستید. شما می‌توانید بعد از آزمایش در معرض ویروس قرار گرفته، مبتلا شوید و ویروس کرونا را به دیگران منتقل کنید.

اگر نتیجه تست PCR شما مثبت است، با دکتر داخلی یا عفونی صحبت کنید، در خانه بمانید و خودتان را از دیگران جدا کنید. اگر نتیجه تست شما منفی است، به محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس ادامه دهید.

تفاوت تست PCR و رپید چیست؟

هر دو این تست ها برای تشخیص عفونت فعال استفاده می شوند. اما با این حال تفاوت هایی دارند. تست رپید از قطعات پروتئینی سطح ویروس (آنتی ژن های سطح ویروس) استفاده می کند و تست PCR ماده ژنتیکی ویروس یعنی RNA ویروس استفاده می کند. دقت آزمایش PCR بسیار بالاتر است و نرخ مثبت و منفی کاذب بسیار پایین تری دارد. در حالی که نرخ منفی کاذب در تست رپید می تواند تا ۵۰% باشد.

زمان انجام تست رپید به مراتب از تست PCR پایین تر است (۱۵ تا ۳۰ دقیقه در برابر ۱ تا ۳ روز). تست های رپید تست های کوچک قابل حملی هستند که در مکان های مختلف، حتی در منزل هم می توانند انجام شوند. در صورتی که تست PCR به مراتب تست پیچیده تری است و برای انجام آن نیاز به امکانات آزمایشگاهی و افراد آموزش دیده و زبده خواهیم داشت.

جواب تست PCR چند روزه است؟ 

از آنجایی زمان لازم برای انجام تست کرونا بین ۲ تا ۵ ساعت است، به نظر می رسد که شما باید تا ۲۴ ساعت بعد از نمونه گیری جواب آزمایش را دریافت کنید. اما این زمان عموما بین ۱ تا ۳ روز طول می کشد. چون تعداد مراکز موجود برای انجام تست، امکانات آزمایشگاه، و تعداد نمونه های موجود در صف انجام تست نیز در زمان جوابدهی تاثیر دارد.

هزینه تست PCR چقدر است؟

هزینه انجام تست کرونا در مراکز دولتی و خصوصی با هم تفاوت دارد. تست کرونا برای افراد واجد شرایط در مراکز دولتی به نام مراکز خدمات ۱۶ ساعته رایگان است. در سال ۱۳۹۹ تعرفه انجام تست PCR کرونا بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بود. البته هنوز خبری در مورد تعرفه این تست در سال ۱۴۰۰ وجود ندارد.

تست کرونا برای افراد واجد شرایط در مراکز دولتی به نام مراکز خدمات ۱۶ ساعته رایگان است.

مزایا و معایب تست PCR کووید ۱۹

تست PCR حضور ویروس SARS-CoV-2 در یک نمونه را شناسایی می کند. و مقدار کمی آن را اندازه گیری می کند. این تست مزایاو معایبی و محدودیت هایی دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

مزایای تست PCR:

  • اختصاصیت بالا، یعنی با نرخ بسیار بالایی فقط ویروس عامل کووید ۱۹ را شناسایی می کند. و نرخ جواب منفی بسیار پایینی دارد.
  • برای تطیبق با تغییرات جدید ویروس در طی فرایند تکامل ویروس و جهش های جدید، می تواند تغییر کند. صدها نمونه به طور همزمان می تواند بررسی شود.
  • این تست همچنین حساسیت بسیار بالایی دارد. یعنی حد بسیار پایینی برای تشخیص دارد و نرخ مثبت واقعی بسیار بالایی دارد.

معایب تست PCR:

  • تست PCR تستی است که باید در آزمایشگاه انجام شود. و برای انجام این تست نیازمند کارکنان آموزش‌دیده و تجهیزات ویژه ای است.
  • طراحی پرایمر و پروب باید دقیق باشد.
  • بین ۱ تا ۳ ساعت برای انجام خود تست به طور خالص، زمان لازم است. قبل از اینکه تست انجام شود، RNA ویروس باید از نمونه استخراج شوند. این مرحله بسته به ظرفیت آزمایشگاه، یک تا ۲ ساعت دیگر به زمان انجام تست اضافه می کند.
نمونه گیری کرونا
نمونه گیری سوآب برای تست کرونا

نحوه نمونه‌ گیری برای تست کرونا

تست‌های مختلف مجاز به استفاده از انواع مختلفی از نمونه‌ها هستند. رایج‌ ترین نوع نمونه ها عبارتند از:

نمونه‌های سوآب برای تست کرونا

در این حالت از یک سوآب برای جمع‌آوری نمونه از بینی یا گلو، استفاده می شود. سوآب یک چوب نازک و انعطاف پذیر پنبه‌دار است که برای جمع آوری نمونه مخاطی استفاده می شود. انواع نمونه‌ های سوآب شامل موارد زیر است:

  • مجرای بینی قدامی (حفره بینی) – از داخل سوراخ‌های بینی، نمونه برداری انجام می شود.
  • میانه شاخک بینی: یک نمونه را از داخل حفره بینی گرفته می شود.
  • نازوفارنکس- یک نمونه از عمق داخل بینی نزدیک به انتهای گلو گرفته می شود.
  • حلقی-دهانی- یک نمونه از بخش میانی گلو (حلق)، درست پشت دهان گرفته می شود.

نمونه‌های بزاق برای تست کرونا

از طریق تف کردن به داخل یک لوله به جای استفاده از سوآب بینی یا گلو جمع‌ آوری می‌شوند. در حالی که ممکن است نمونه بزاقی حساسیت پایین تری نسبت به نمونه مخاطی داشته باشد، در برخی مراکز از این نمونه استفاده می شود. زیرا جمع آوری نمونه ی بزاق برای فرد راحت تر است.

اگر برای بیمار ممکن باشد، پزشک می تواند با یک سرفه‌ی خوب، یک نمونه از خلط سینه را نیز جمع آوری کند. این نمونه حاوی ترشحات ریه است. در ابتدای دوره عفونت، ویروس بیشتر در بینی و گلو متمرکز است. اما بعد از بیش از پنج روز از شروع نشانه‌های بیماری، ویروس تمایل دارد که بیشتر در دستگاه تنفسی پایینی متمرکز شود.

نکته ی مهم: 

نمونه‌های خونی تنها برای آزمایش آنتی‌بادی استفاده می شوند. از نمونه خون برای تشخیص عفونت فعلی COVID-19 استفاده نمی شود. نمونه‌های خون سیاهرگی معمولا در  مطب پزشک یا کلینیک جمع آوری می‌شوند. در برخی از آزمایش‌های آنتی‌بادی از خون نوک انگشت استفاده می شود.

نمونه‌های خونی تنها برای آزمایش آنتی‌بادی استفاده می شوند.

نتیجه-تست-کرونا
نتیجه تست کرونا

چه کسی باید آزمایش کرونا بدهد؟

  1. هر فردی که علائم بیماری کرونا را داشته باشد، حتی در صورت واکسینه شدن:

اگر علائم بیماری دارید، سریعا باید تست بدهید. و در این مدت، فارغ از اینکه قصد تست دادن دارید یا نه، در خانه بمانید. اگر برای انجام تست از خانه خارج می شوید، حتما ماسک داشته باشید و فاصله ۲ متری از دیگران را رعایت کنید. استفاده از امکانات نمونه گیری در منزل می تواند بهترین گزینه در این شرایط باشد. مراجعه به مکان های عمومی انجام تست کرونا، برای افرادی مناسب است که علائم متوسطی دارند. اگر شما علائم متوسط تا شدید دارید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید و یا به بیمارستان مراجعه کنید.

  1. هر فردی که تماس نزدیک (فاصله کمتر از دو متر برای ۱۵ دقیقه یا بیشتر در یک بازه‌ی زمانی ۲۴ ساعته) با فرد مبتلا داشته باشد، حتی پس از واکسیناسیون:

بهتر است حداقل ۵ روز پس از آخرین باری که با شخص مبتلا در تماس بوده اید، برای انجام تست کرونا اقدام کنید. اگر خیلی زود تست بدهید، ممکن است تست قادر به تشخیص ویروس نباشد. امن‌ ترین گزینه این است که ۱۴ روز پس از آخرین تماس با فرد مبتلا به کرونا در منزل بمانید، چه علائمی بیماری را داشته باشید و چه نداشته باشید.

  1. هر کسی که در یک فعالیت با ریسک بالا، مانند یک گردهمایی بزرگ یا یک رویداد داخلی با افرادی شرکت کرده باشد که با آن‌ ها زندگی نمی‌ کند:

اگر احساس بیماری کردید، فورا برای انجام تست کرونا اقدام کنید، حتی اگر واکسینه شده‌ باشید. اگر احساس مریضی نمی کنید، حداقل پنج روز پس از این رویداد، یک تست کرونا بدهید. اگر این آزمایش منفی باشد و شما نگران هستید که ممکن است به کسی مبتلا به کرونا نزدیک شده باشید، در بازه زمانی ۱۲ – ۱۴ روز بعد از رویداد، یک بار دیگر تست کرونا بدهید. حتی اگر احساس مریضی نکنید و علائمی ندارید.

  1. هر فردی که خارج از خانه، به طور فعال با مردم سروکار داشته باشد. و یا در مکان‌هایی کار می‌کند که در زمان همه‌گیری همچنان به صورت حضوری فعالیت می کنند.

اگر علائم بیماری دارید، سریعا باید تست بدهید. و در این مدت، فارغ از اینکه قصد تست دادن دارید یا نه، در خانه بمانید.

سامانه غربالگری سلامت کرونا

از زمان شروع همه گیری کرونا، یعنی از اسفند سال ۱۳۹۸، سامانه ای برای خود ارزیابی افراد در زمینه بیماری کرونا تاسیس شد. شما از طریق سامانه salamat.gov.ir  به جای مراجعه به مراکز درمانی پر ازدحام می توانید راهنمایی های لازم در زمینه بیماری کرونا را بر اساس اخرین دستورالعمل های وزارت بهداشت دریافت کنید.

پس از ورود به سامانه علام بیماری بررسی می شود. و در صورت وجود علائم راهنمایی های لازم برای ادامه روند درمان کرونا به فرد مبتلا داده می شود. همچنین راهنمایی های لازم به نزدیک ترین مرکز بهداشت یا پایگاه سلامت به فرد مبتلا برای پیگیری های بعدی داده می شود.

تست رایگان کرونا

در مراکز دولتی که به نام مراکز خدمات ۱۶ ساعته شناخته می شوند، تست رایگان تشخیص کرونا انجام می شود. فهرست کامل مراکز خدمات سلامت ۱۶ ساعته ‎کرونا در کشور از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است.

اگر علائم بیماری را دارید یا در موقعیت پرخطری بوده اید، مسیر زیر را برای تست رایگان کرونا طی کنید:

  1. ابتدا به ۴۰۳۰ زنگ بزنید و یا علائم بیماری خود را در سامانه gov.ir ثبت کنید.
  2. بعد از بررسی وضعیت شما و در صورت نیاز، به منظور معاینه و تست به مراکز خدمات سلامت ١۶ ساعته معرفی می‌ شوید.

تست کرونا برای افراد واجد شرایط بر اساس پروتکل های مراکز خدمات ۱۶ ساعته به صورت رایگان انجام می شود. انجام تست کرونا فقط برای افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار و بیماران زمینه‌ای رایگان است.

در زمان انتظار برای نتیجه تست کرونا، چه کاری انجام بدهیم؟

ممکن است چندین روز تا آماده شدن نتایج آزمایش طول بکشد. مکانی که تست شما را انجام می‌دهد، نتیجه آزمایش را به شما اطلاع خواهد داد.

در موارد زیر در خانه و در شرایط قرنطینه بمانید:

  • در صورت داشتن هر گونه علائم بیماری.
  • در صورتی که فردی در خانه شما مبتلا به COVID-19 باشد.
  • در صورتی که در تماس نزدیک با فرد مبتلا بوده اید.

اگر علائم نداشتید:

اما اگر هیچ یک از علائم بیماری را ندارید و در تماس و برخورد نزدیک با فرد مبتلا به COVID-19 نبوده اید، در زمان انتظار برای دریافت نتیجه آزمایش نیازی به در خانه ماندن نیست. اما حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  • ماسک بپوشید و فاصله دو متری از افرادی که با شما زندگی نمی کنند، را حفظ کنید.
  • به محض اینکه علائم بیماری را در خود حس کردید، قرنطینه خانگی را اغاز کنید و فاصله خود را از دیگران حفظ کنید.

در صورتی که احساس بیماری می کنید، علائم بیماری را دارید، یا در مدت تخیر در موقعیت پر ریسکی قرار گرفته اید، در درجه اول منزل را ترک نکنید و به مراکز درمانی مراجعه نکنید. ابتدا از طریق سامانه سلامت و سامانه ۴۰۳۰ علائم خود را کارشناسان بررسی کنید. اقدامات بعدی و راهنمایی های لازم از طریق سامانه به شما داده خواهد شد.

درک نتیجه تست کرونا

به طور کلی برای تست‌های تشخیصی، نتیجه منفی به این معنی است که تست، ویروس SARS – CoV-2 را تشخیص نداده است. و یک نتیجه مثبت به این معنی است که تست وجود ویروس SARS – CoV-2 را تشخیص داده‌ است. و شما احتمالا مبتلا به بیماری کرونا هستید.

با این حال، هیچ آزمایشی کامل نیست. همیشه یک شانس برای نتیجه کاذب وجود دارد. در مورد تست‌ های تشخیصی، نتیجه ی منفی کاذب به این معنی است که تست به شما می گوید که شما مبتلا به COVID-19 نیستید ولی در واقع آلوده شده اید. و یک مثبت کاذب وجود دارد که نشان دهنده ابتلای شما به COVID-19 است، اما شما در حقیقت مبتلا نیستید.

به همین دلیل، حتی اگر یک نتیجه منفی دریافت کنید، باید اقدامات پیشگیرانه مانند فاصله گرفتن، دست شستن و پوشیدن ماسک را به منظور کاهش خطر گسترش COVID-۱۹ انجام دهید.

اگر بیمار هستید، باید در خانه بمانید و خود را ایزوله کنید، حتی اگر یک نتیجه تست منفی در دست شما باشد. در صورتی که علام بیماری را داشتید با پزشک خود در مورد تست مجدد مشورت کنید.

نتیجه تست آنتی بادی منفی

در مورد تست های سرولوژی، نتیجه منفی به این معنی است که تست، آنتی بادی تولید شده در برابر ویروس عامل COVID-19 را تشخیص نداده است. یک نتیجه مثبت به این معنی است که آزمایش، آنتی‌بادی تولید شده در برابر ویروس عامل کرونا را تشخیص داده است. و این امکان وجود دارد که شما در مدت اخیر یا قبل تر، یک عفونت COVID-19 داشته اید. و در نتیجه یک واکنش ایمنی در پاسخ به این ویروس در بدن شما ایجاد شده است.

ما نمی‌دانیم که آنتی بادی تا چه مدت بعد از عفونت با ویروس عامل COVID-19 ، در بدن باقی می‌ماند. ما نمی‌دانیم که آیا این آنتی‌بادی در برابر آلودگی های آینده با ویروس عامل کرونا به شما مصونیت می‌دهد یا نه. بنابراین نتیجه مثبت یک تست سرولوژی، به معنای مصونیت در برابر آلودگی های احتمالی آینده نیست.

طبق اعلامیه سازمان غذا و داروی آمریکا نمی توان از نتیجه تست سرولوژی به نشانه عدم نیاز به اقدامات محافظتی در برابر ویروس استفاده کرد. پس به هیج عنوان این بهانه را از اطرافیان خود برای نپوشیدن ماسک یا عدم رعایت فاصله اجتماعی و دیگر پروتکل های بهداشتی، قبول نکنید.

 فکر می‌کنی کرونا گرفتی؟ همین الان مشاوره بگیر و با تست‌های کرونا آشنا شو

عدد CT در تست پی سی آر (PCR) کرونا به چه معناست؟

حتما می دانید که بهترین تست یا به قولی تست با “استاندارد طلایی” برای تشخیص کرونا متعلق به تست PCR است. چرا که روش PCR دارای مزیت تشخیصی سریع و دقیقی است. اما تشخیص کرونا با استفاده از روش PCR، به وضوح مثبت یا منفی بودن ویروس را مشخص نمی کند و تشخیص بر مبنای ارزش دفعات تکثیر (Threshold Cycle (Ct)) قرار دارد. CTبه معنی دفعات دوره ی تکثیر ژن است. هرچه مقدار Ct ژن خاصی کم‌تر باشد، تعداد ژن بیشتری در نمونه وجود دارد.

عدد CT گزارش نشده: مبتلا هستید.

CT کمتر از ۳۰: به عنوان فرد مبتلا در نظر گرفته می شوید.

CT در محدوده ۳۵> و ۳۰=<: به عنوان فرد مبتلا در نظر گرفته می شوید. باید قرنطینه شوید و بعد از ۴۸ ساعت دوباره تست دهید.

CT بالاتر و یا مساوی ۳۵ (۳۵=<): به عنوان فرد مبتلا در نظر گرفته می شوید. باید قرنطینه شوید و منتظر تغییر در علائم و یا نتیجه دوباره تست PCR باشید. بعد ۴۸ ساعت دوباره تست انجام دهید.

هشدار:

این نکته را بدانید که عدد سی تی به صورت قطعی به شما نمی گوید که کرونا دارید یا نه! یعنی اگر علائم دارید و حتی سی تی شما بالاست، باز هم باید قرنطینه شوید تا دکتر شما تشخیص دهد که کرونا دارید یا نه. از سمتی هم در شروع بیماری (که بیماری مقدار ژن هدف کمتری دارد) یا در نمونه برداری بد با سواپ، ممکن است نتیجه CT به درستی چیزی که باید باشد، نباشد. یا به عبارتی منفی کاذب شود. پس تشخیص نهایی باید بر حسب آزمایش پی سی آر، علائم شما و در نتیجه تشخیص پزشک باشد.

برای کاهش خطای بالا، علاوه بر این که باید آزمایش توسط فرد مجرب انجام شود، مهم است که نمونه‌گیری برای هر بیمار از ۲ یا چند محل (نازوفارنکس و حلق) انجام گیرد و برای افراد مشکوک به ابتلا در شرایطی که در قرنطینه به سر می‌برند هم آزمایش تکرار شود.

کیت-آزمایش-کرونا
کیت آزمایش کرونا

تست کرونا در منزل

وقتی صحبت از تست کرونا در منزل می شود، دو گزینه به ذهن می آید:

نمونه گیری در منزل:

نمونه گیری برای تست کرونا در منزل یا محل کار، ددر حال حاضر توسط آزمایشگاه ها و مراکز بهداشتی متعددی ارائه می شوند. وقتی که احساس بیماری کردید و علائم کرونا را داشتید، بهترین کار این است که در خانه بمانید و به سرعت برای قرنطینه اقدام کنید. در این شرایط با پزشک داخلی خود برای مدیریت علائم خود مشورت کنید. در صورتی که پزشک شما درخواست انجام تست کرونا برای شما داشت، استفاده از گزینه های نمونه گیری در منزل، می تواند بهترین و منطقی ترین گزینه برای حفظ سلامت خود و دیگران باشد.

دکترتو برای راحتی شما هموطنان عزیز، تست کرونا در منزل را به خدمات خود اضافه کرده است. برای گرفتن نوبت آزمایش کرونا در منزل در راحتترین حالت کافیست به روی « تست کرونا در منزل » کلیک کنید.

تست های خانگی:

تست هایی هستند که در منزل یا هر جای دیگری توسط فرد قابل انجام هستند. در حال حاضر کیت تست های طراحی شده اند که توسط خود فرد قابل انجام هستند. این تست ها برای تشخیص عفونت فعلی استفاده می شوند. و قادر به تشخیص ابتلای قبلی فرد به کرونا نیستند. برای انجام این تست ها نیازی به مراجعه به مراکز درمانی یا دخالت افراد متخصص نیست. فقط کافی است که دستورالعمل های انجام تست را به طور کامل و با دقت انجام دهید.

برخی از این تست های خانگی به نمونه سوآب و برخی به نمونه بزاق نیاز دارند. بعد از انجام تست، نتیجه را به پزشک خود اطلاع دهید. و برای تفسیر نتیجه آن حتما از پزشک و یا کارشناسان مراکز درمانی کمک بخواهید.

آیا تست های خانگی یا تست در منزل معتبر است؟

بله این تست ها معتبر هستند. اما این نکته را در نظر بگیرید که این تست ها تنها یک غربالگری اولیه می کنند. در صورتی که دستورالعمل های سازنده کیت به درستی انجام شود، می توان به نتیجه تست اتکا کرد. در هر صورت بعد از انجام تست، نتیجه را به پزشک خود در میان بگذارید.

تست آنلاین کرونا چیست؟

تعریف تست آنلاین کرونا می تواند کمی دشوار باشد. چون برای اهداف و مسائل مختلفی استفاده می شود. برخی به تست های خونگیری در منزل هم تست آنلاین کرونا می گویند. اما عموما منظور از تست آنلاین کرونا، برنامه ها یا سایت هایی هستند که علائم شما را بررسی می کنند. و بر اساس الگوریتم نوشته شده برای این برنامه ها علائم شما را رتبه دهی می کنند و راهنمایی ها را به شما می دهند. برخی از این تست ها حتی از تحلیل صدای فرد برای نتیجه گیری استفاده می کنند.

بهترین راه برای تشخیص کرونا و پیشنهاد دکترتو به شما این است که با مشورت دکتر داخلی، در کنار تحلیل علائم بیماری، با تجویز پزشک از تست های رپید یا PCR برای تشخیص بیماری استفاده کنید.

راهنمای مراجعه به دکتر داخلی

در صورتی که علائم اولیه کرونا را تجربه می کنید، شک دارید که با فردی ناقل یا آلوده در تماس بوده اید یا اگر درگیر ویروس کووید-۱۹ شده اید هر چه سریع تر باید برای درمان اقدام نمایید. در این میان، سایت دکترتو جمعی از متخصصین باتجربه خود را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید به متخصص داخلی، ریه و یا عمومی دسترسی داشته باشید.

اگر تست کرونا یا تست آنتی بادی داده اید، بهتر است با دکتر داخلی آن را درمیان بگذارید.

پرسش‌های متداول

تست کرونا انواع مختلفی دارد. و برای این تست ها نیاز به انواع مختلفی از نمونه وجود دارد. با انواع معمول نمونه گیری مثل خون سر انگست و نمونه گیری خون وریدی همگی آشنا هستیم. نمونه گیری سوآب بینی برای اکثریت افراد شاید کمی عجیب و ناآشنا باشد. اما دردناک نیست.

بله، کودکان هم می توانند تست کرونا بدهند. انجام تست کرونا هیچ محدودیت سنی ندارد. در واقع تست های کرونا هیچ تفاوتی برای بزرگسال یا کودک ندارند.

خیر، تا به حال هیچ گونه عارض جانبی در مورد تست های تشخیصی و آنتی بادی کرونا گزارش نشده است.

اگر تست برای COVID-19 مثبت باشد:

یعنی به احتمال خیلی زیاد مبتلا به COVID-19 هستید. به همین علت پروتکل های بهداشتی و شرایط قرنطینه را به صورت کامل رعایت کنید و در این مدت دائما با پزشک خود در تماس باشید.

اغلب افراد مبتلا به بیماری COVID-19 دارای علائم خفیف هستند. و می‌توانند بدون مراقبت پزشکی به خانه خود بازگردند. اگر علائم بیماری شما بدتر می‌شوند و یا سوالاتی در مورد سلامتی خود دارید، با دکتر داخلی مشورت کنید.

اگر نتیجه تست شما برای COVID-19 منفی باشید:

احتمالا در زمانی که نمونه تان جمع‌آوری شد آلوده نشده بودید. این به آن معنا نیست که بعد از این بیمار نخواهید شد.

یک نتیجه تست تشخیصی منفی به این معنی است که شما در زمان انجام آزمایش COVID-19 نداشته اید. و یا این که نمونه خیلی زود و در اوایل دوره عفونت جمع آوری شده است.

همچنین می‌توانید بعد از انجام آزمایش در معرض COVID-19 قرار گرفته و آلوده شده باشید. در این صورت می توانید ویروس را به دیگران منتقل کنید.

بنابراین اگر بعد از نتیجه منفی تست تشخیصی، علائم بیماری را داشتید، ممکن است به آزمایش دیگری نیاز داشته باشید تا مشخص شودکه آیا آلوده به ویروس هستند یا نه.

در صورتی که علائم بیماری را داشته باشید، بهترین گزینه استفاده از تست رپید آنتی ژن است. اگر تست رپید منفی بود اما علائم بیماری وجود داشت، گزینه روبروی ما تست PCR خواهد بود. از تست PCR به عنوان استاندارد طلایی در تشخیص قطعی کرونا یاد می شود. به یاد داشته باشید که از تست آنتی بادی برای تشخیص ابتلا به عفونت فعال استفاده نمی شود و برای تشخیص کرونا حتما باید از تست های تشخیصی مانند تست رپید و PCR استفاده کرد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من؛ صدیقه سعادت، کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی با سابقه کار در آزمایشگاه تشخیص طبی و بیش از ۵ سال تجربه‌ی تولید محتوای تخصصی پزشکی و حوزه سلامت. سعی می‌کنم مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانشم را برای تولید محتوایی با کیفیت و معتبر برای شما به کار بگیرم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن