۱۵ درمان گلو درد در خانه: چگونه از شر گلودرد خلاص شویم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در فصول سرد سال، اغلب ما حداقل یک بار به گلو درد مبتلا می‌شویم. درمان‌های خانگی گلودرد متنوع هستند. این روش‌ها در صورت مشورت با دکتر گوش و حلق و بینی می‌توانند موثر باشند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

۱۵ درمان گلو درد در خانه: چگونه از شر گلودرد خلاص شویم؟

گلودرد از بیماری‌هایی است که معمولا ما را به یاد سرماخوردگی و امروزه کرونا می‌اندازد. کسی دوست ندارد این درد آزاردهنده را تحمل کند؛ زیرا بسیار ناراحت‌کننده و عصبی‌کننده‌ است. خوشبختانه تعداد زیادی درمان گلو درد وجود دارد که با بهره بردن از آنها می‌توانید این درد را تسکین دهید و سرماخوردگی آسوده‌تری را طی کنید.

به یاد داشته‌باشید که اگر گلودرد دارید، باید به دکتر داخلی، دکتر گوش و حلق و بینی و دکتر عفونی مراجعه کنید. بعد از دریافت داروهای لازم از دکتر مربوطه،‌ می‌توانید از درمان‌های خانگی اشاره‌شده در این مقاله بهره ببرید و درد خود را بهبود ببخشید. شما می توانید از خدمات مشاوره آنلاین دکتر داخلی آنلاین ، دکتر عفونی آنلاین و دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین نیز استفاده کنید.

علامت گلو درد چیست؟

همه‌ی ما در طول زندگی، علائم گلو درد را تجربه کرده‌ایم. خارش و سوزش گلو به هیچ عنوان احساسات جالبی نیستند، به‌ویژه اگر با علائم سرماخوردگی یا بیماری‌های جدی‌تری نیز همراه باشند. گلودرد می‌تواند منجر به درد، احساس خراشیدگی، گرفتگی صدا و سوزش هنگام بلع شود. گلو درد می‌تواند غذا خوردن و حتی صحبت کردن را دردناک کند و کاملا آزاردهنده باشد. اگرچه درمان‌های خانگی در درمان گلو درد بسیار موثر هستند، اما در برخی موارد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

در دوره‌ی همه‌گیری کرونا؛ گلودرد به عنوان یکی از نشانه‌های درگیری بدن با ویروس کویید ۱۹ به شمار می‌آید. البته لازم به ذکر است که گلودرد به تنهایی نشانه‌ی مناسبی برای کرونا نیست. با توجه به اینکه فصل سرماست و سایر عفونت‌های ویروسی هم شایع هستند، گلو درد به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها تبدیل شده‌است. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، مبتلایان علاوه‌بر تب، سرفه و خستگی، گلودرد را نیز تجربه می‌کنند. با‌این‌حال، این بدان معنا نیست که هر گلودردی نشانه عفونت کووید است.

برای اینکه گلو درد به سرعت و در خانه درمان شود، باید راهکارهای مختلفی را امتحان کنید. در ادامه‌ی همین مطلب، راه‌حل‌های فوق‌العاده‌ای برای درمان گلودرد به شما داده‌شده‌است که می‌توانید با استفاده از آنها گلودرد را در کوتاه‌ترین زمان درمان کنید. البته مشاوره با یک دکتر گوش و حلق و بینی قبل از انجام هر کاری ضروری است.

بهترین روش درمان گلودرد چیه؟

همین حالا با دکترت مشورت کن!

درمان سریع گلو درد با روش های دارویی و خانگی

برای درمان گلو درد راه‌های درمانی دارویی و خانگی وجود دارند که بهتر است همزمان هر دو مورد را در نظر بگیریم. البته که درمان گلو درد به علت ایجاد آن بستگی دارد و باکتریایی یا ویروسی بودن آن در درمان موثر است.

گلو درد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد و درمان درد گلو متناسب به علت ایجاد آن است. اگر گلودرد باکتریایی باشد، باید درمان آنتی‌باکتریال برای عفونت در نظر گرفته‌شود و برای این کار می‌توانید به دکتر متخصص مراجعه کنید. اگر درد گلو به علت آسیب باشد، درمان‌های مناسب برای رفع آسیب توسط دکتر انجام خواهد‌گرفت. اگر گلو درد به علت عفونت‌های ویروسی باشد، درمان آنتی‌بیوتیکی فایده‌ای ندارد و بهتر است به شکل علامتی با آن برخورد کرد. در صورتیکه گلودرد با سرفه همراه باشد، دکسترومتورفان و داروهای مشابه آن تجویز می‌شوند. به طور کلی داروهای زیر از بهترین انواع داروهای گلودرد هستند که معمولا توسط دکتر تجویز می‌شوند؛

  • مصرف داروهای مسکن و ضددرد به خصوص برای بیماری‌های ویروسی
  • قرص مکیدنی لیکوفار
  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • دیفن هیدرامین
  • شربت آویشن
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

در ادامه به برخی از روش‌های درمان گلودرد پرداخته‌ایم:

۱. درمان سریع گلو درد با حفظ آب بدن

هیدراته ماندن، نقش مهمی در درمان گلودرد دارد. هنگام کمبود آب، بدن نمی‌تواند بزاق و مخاط کافی تولید کند تا گلو را به طور طبیعی روغن کاری کند. این کار تورم و التهاب را بدتر می‌کند. چای گرم یا سوپ گرم انتخاب خوبی هستند. اما مراقب باشید؛ زیرا چای داغ یا سوپ داغ ممکن است گلوی شما را بسوزانند و مشکل را بدتر کنند. از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید؛ زیرا باعث خشک‌شدن بیشتر گلو می‌شود. مایعات سرد نیز می‌توانند در درمان سرفه موثر باشند.

۲. درمان سریع گلو درد با شربت گلو درد

یکی از مایعاتی که سریعا می‌تواند درد گلوی شما را کاهش دهد، شربت اکسپکتورانت برای گلو درد است. همچنین می‌توانید از شربت دیفن هیدرامین برای گلو درد کودکان کمک بگیرید. برخی از شربت‌های گیاهی گلودرد هم در دسترس هستند که انواع گیاهی دارند. مثلا شربت گلودرد آویشن یکی از اینهاست. همچنین از شربت الرگاد برای بهبود سرفه و گلودرد در کرونا استفاده می‌شود که یک داروی گیاهی است.

این شربت‌ها برای کاهش درد گلو استفاده می‌شوند. بسیاری از آنها نیازی به تجویز نسخه ندارند و می‌توانید آنها را از داروخانه خریداری کنید. بیشتر این داروها خواب‌آور هستند و برای استفاده از آنها باید به این نکته توجه کنید و فعالیت‌هایی که نیازمند توجه و هوشیاری کامل هستند را انجام ندهید.

درمان گلودرد چیست؟
درمان گلو درد به علت ایجاد آن بستگی دارد و باکتریایی یا ویروسی بودن آن در درمان موثر است.

۳. دمنوش برای گلو درد و گرفتگی صدا راهی برای درمان سریع گلو درد

دمنوش‌ها نوشیدنی‌های گرمی هستند که معمولا با دم کردن برگ‌ها یا ریشه‌های گیاهان و استفاده از عصاره‌ی آنها تهیه می‌شوند و معمولا فواید و خواص زیادی برای دردهایی مانند درد گلو دارند. در ادامه به برخی از دمنوش‌های گلودرد اشاره کرده‌ایم:

  • دمنوش گل گاوزبان: این دمنوش برای تسکین درد گلو کاربرد دارد. همچنین این گیاه برای کاهش اضطراب و استرس هم کاربرد دارد.
  • عناب و شربت شیرین بیان: یکی دیگر از داروهای گیاهی که در درمان گلودرد کاربرد دارد، دمنوش عناب و شربت شیرین بیان است. این دو مورد را می‌توان همراه با گل گاوزبان هم دم کرد که درد گلوی شما را کاهش دهند.

۴. درمان فوری گلو درد کودکان

داروهای گیاهی معجزه برای گلودرد و روش‌های خانگی بسیارند. اگر می‌خواهید گلودرد در فرزند شما به سرعت بهبود پیدا کند، در کنار مصرف داروهای مخصوص به درمان علت گلودرد، راهکارهای خانگی زیر می‌توانند موثر باشند:

روش‌های درمانیتوضیحات
درمان سریع گلودرد در خانه با غرغره آب نمکغرغره با آب گرم، یک درمان طبیعی برای خلاص شدن از گلو درد است. نمک با بیرون کشیدن آب از بافت گلو، به کاهش تورم کمک می‌کند. ممکن است به کشتن میکروب‌ها در گلو نیز کمک کند. دکترها توصیه می‌کنند که باید نصف قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب گرم حل شود. اگر مزه‌ی نمک برای شما قابل‌تحمل نیست، می‌توانید مقداری عسل به محلول اضافه کنید تا شیرین شود.
درمان گلودرد با چایچای یکی از تسکین‌دهنده‌های گلو درد است. چای از هر نوع آن، دارای آنتی‌اکسیدانی است که ایمنی بدن را تقویت و عفونت را دفع می‌کند. برای تقویت هرچه بیشتر، یک قاشق چای‌خوری عسل به چای اضافه کنید. دمنوش نعناع، آویشن، چای مریم گلی نیز از داروهایی است که بارها اسم آنها را شنیده‌ایم و شاید تاثیر آنها را در تسکین گلودرد نیز به کرات دیده‌باشیم. از طرفی ادویه‌ها و ترکیبات گیاهی زیادی نیز برای درمان گلودرد به ما پیشنهاد می‌شود.
درمان گلودرد با زردچوبهزردچوبه، ماده‌ای ضدالتهاب است که برای مدت‌ها به عنوان داروی طبیعی استفاده شده‌است. یک قاشق چای‌خوری زردچوبه به یک فنجان آب گرم به همراه لیمو و عسل می تواند درمان و تسکین خوبی برای گلودرد باشد.
درمان گلودرد با دارچیندارچین یکی دیگر از مواد غذایی سالم طبیعی با محتوای آنتی‌اکسیدان‌های بالا است. رایحه شیرین این محصول به باز‌کردن سینوس‌ها کمک‌می‌کند. هنگامی‌که با گلودرد مواجه هستید، مصرف دارچین می‌تواند به کاهش تولید مخاط و تنفس راحت‌تر کمک‌کند. ۱ تا ۱ و نیم فنجان آب را به جوش آورید و ۱ یا ۲ عدد چوب دارچین را به آن اضافه کنید. اجازه دهید ۳ دقیقه به جوشیدن ادامه دهد.
درمان گلو درد با زنجبیل (درمان سوزش گلو در طب سنتی)زنجبیل خلط‌آور است و به شل‌کردن و دفع مخاط از دستگاه تنفسی کمک‌می‌کند. همچنین، زنحبیل از ویژگی ضدالتهابی سود می‌برد و با باکتری‌های بد مبارزه می‌کند. این ماده غذایی گردش خون را تقویت می‌کند و جریان اکسیژن و دفع سموم را بهبود می‌بخشد. می‌توانید از پودر زنجبیل و ترکیب آن با چای استفاده کنید و یا از زنجبیل تازه استفاده‌کنید.
روش استفاده از آلوئه ورا برای درمان گلودرد یا درمان سریع گلودردبرای بهتر شدن گلودرد می‌توان از یک محلول غرغره استفاده‌کرد. این محلول حاوی یک چهارم پیمانه عصاره عنبر سائل، محتوای درونی آلوئه‌ورا که شبیه به ژل است، ۱ قاشق چای‌خوری گلیسیرین گیاهی، روغن درخت چای و ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب یا آبلیمو است. می‌توان آن را در گلو غرغره و به بیرون تف کرد.
با آبلیمو چگونه گلو درد را درمان کنیم؟آبلیمو، یک نوشیدنی نیروبخش است که ممکن است دردگلویی را که در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می‌دهد، نیز کاهش دهد. لیمو حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است. همچنین میزان تولید بزاق را افزایش می‌دهد که خود می‌تواند به مرطوب نگه‌داشتن غشاهای مخاطی کمک کند. ترکیب لیمو با آب گرم و کمی عسل یا آب نمک، شاید بهترین راه برای به حداکثر رساندن خواص آن باشد.
درمان‌های خانگی گلودرد در کودکان

۵. استفاده از قرص های مکیدنی

برخی از قرص‌های مکیدنی ضد گلودرد حاوی منتول هستند. منتول عنصری است که بافت گلو را بی‌حس می‌کند و با تسکین موقت سوزش و درد گلو همراه است. آب‌نبات‌های نعناع هم همین تاثیر را دارند. مکیدن قرص‌های مکیدنی باعث افزایش تولید بزاق دهان می‌شود و گلویتان را مرطوب نگه می‌دارد. اما در میان تمام اینها، آب‌نبات‌های سخت، بهترین انتخاب برای شماست. برای تأثیر بیشتر از طعم‌هایی مثل اکالیپتوس یا نعناع استفاده کنید.

۶. جراحی برای درمان گلودرد

آبسه‌ی لوزه یا لوزه‌های متورم که تنفس یا خواب را مختل می‌کنند، ممکن است نیاز باشد که با جراحی برداشته شوند. اگر مشکل تورم لوزه دارید، می‌توانید در دکترتو، مشاوره تلفنی دکتر گوش و حلق و بینی داشته‌باشید.

درمان گلودرد در طب سنتی
چای یکی از تسکین‌دهنده‌های گلو درد است. چای از هر نوع آن، دارای آنتی‌اکسیدانی است که ایمنی بدن را تقویت و عفونت را دفع می‌کند.

درمان گلو درد شدید در خانه (درمان گلو درد شدید امیکرون)

گلودردهای استرپتوکوکی و اومیکرون از موارد شدید گلو درد محسوب می‌شوند که در ادامه به برخی از روش‌های درمانی خانگی و دارویی آنها پرداخته‌ایم:

۱. درمان گلو درد شدید استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی از آن دسته گلودردهایی است که حتما باید درمان آنتی‌بیوتیکی به بیمار داده شود تا بیماری‌های دیگری مثل تب روماتیسمی برای بیمار ایجاد نشود. در کنار دریافت آنتی‌بیوتیک، استفاده از غرغره آب نمک می‌تواند بسیار کمک‌کننده‌ و تسکین‌دهنده باشد.

برخی داروهای مسکن مانند استامینوفن و NSAID ها هم می‌توانند موثر باشند.

۲. درمان گلو درد کرونا امیکرون

موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • در ابتدا باید از سرفه‌کردن تا جایی که ممکن است جلوگیری کنید. سرفه گلو را تحریک می‌کند و همین مسئله به بیشتر شدن گلودرد می‌انجامد. برخی از داروهای ضد سرفه مثل دکسترومتورفان و یا برم‌هگزین در کاهش سرفه و تحریک گلو موثر هستند.
  • اگر می‌خواهید کمتر سرفه کنید و به دنبال آن،‌ گلو درد کمتری داشته‌باشید، بهتر است از دمنوش آلیمو، عسل، نارنج و زعفران بخورید که گلوی شما را آرام کند و درد آن را کاهش دهد.
  • دارچین و زنجبیل می‌تواند در کاهش گلو درد موثر باشد. به غذای خود فلفل سیاه، دارچین و زنجفیل که طبع گرمی هم دارند اضافه کنید.
  • بابونه،‌ نعنا و آویشن، در کاهش گلو درد امیکرون بسیار موثر هستند و می‌توانند گلودرد دوست‌نداشتنی امیکرون با در زمانی کوتاه درمان کرد.
  • حریره‌ی بادام می‌تواند در آرام‌کردن گلودرد تاثیر بسزایی داشته‌باشد.
درمان گلودرد در خانه
روش‌های درمان گلودرد بسیارند. دانستن علت گلودرد در درمان آن موثر است.

۳. درمان خانگی گلو درد کرونا با نشاسته (نشاسته و عسل برای گلو درد و درمان التهاب گلو)

یکی از نوشیدنی‌ها یا معجون‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، نشاسته است. این معجون غلیظ می‌تواند یک نوشیدنی فوق‌العاده برای گلودرد باشد. هنگامی که شما کرونا می‌گیرید هم به گلودرد مبتلا می‌شوید. برای اینکه از این درد خلاصی پیدا کنید، می‌توانید از روش‌های درمان خانگی گلودرد مانند نشاسته استفاده کنید. نشاسته یکی از روش‌های فوق‌العاده برای درمان گلودرد است و می‌تواند شما را از حس زخم و خراش در گلو نجات دهد. البته اگر بیماری قند خون دارید، باید هنگام استفاده از این دارو با دکتر خود مشورت کنید. نشاسته را باید داغ مصرف کرد تا آرام‌بخش باشد و گلو درد شما را تسکین دهد.

سایر روش های درمان گلو درد در منزل

در ادامه روش‌های بسیار ساده و کاربردی برای بهبود گلودرد در منزل را معرفی کرده‌ایم:

۱. درمان خانگی گلو درد با عسل (درمان گلو درد خشک در منزل)

چای گرم و عسل می‌توانند گلو درد را تسکین دهند. علاوه‌بر این، چای باعث حفظ آب بدن می‌شود که یکی از مراحل مهم درمان گلودرد است. چای سبز یک انتخاب مناسب است؛ زیرا به عنوان ضدباکتری، تسکین‌دهنده‌ی درد و منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها عمل می‌کند و در کاهش التهاب موثر است.

متن انگلیسی:
«Honey is a sweetener that people often combine with other natural ingredients to soothe a sore throat.»
ترجمه متن:
«عسل شیرین‌کننده‌ای است که معمولا در ترکیب با سایر عناصر طبیعی برای تسکین گلودرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

به نقل از medicalnewstoday

۲. برای گلو درد چی خوبه: مرطوب نگه داشتن مسیر تنفسی

تنفس در هوای مرطوب می‌تواند باعث تسکین بافت متورم بینی و گلو شود. یک دستگاه بخور می‌تواند میزان رطوبت اتاق شما را افزایش دهد.

۳. درمان فوری گلو درد با دوش بخار و درمان خانگی گلو درد

اگر دستگاه بخور ندارید، می‌توانید زیر دوش آب گرم نفس بکشید تا بخار موجود به کاهش تورم و تسکین درد گلو کمک‌کند. همچنین می‌توانید با ریختن آب بسیار داغ درون ظرفی، بخار ایجاد کنید. یک حوله را روی سر خود بکشید و بخار را نفس بکشید. چند دقیقه نفس عمیق بکشید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا گلودردتان تسکین یابد.

درمان خانگی گلو درد با عسل (درمان گلو درد خشک در منزل)
چای گرم و عسل می‌توانند گلو درد را تسکین دهند. علاوه‌بر این، چای باعث حفظ آب بدن می‌شود که یکی از مراحل مهم درمان گلودرد است.

۴. رفع گلو درد در خانه با بالا گرفتن سر

هنگامی‌که گلودرد با احتقان و گرفتگی همراه است، یک یا دو بالش اضافی زیر سر خود قرار دهید. ارتفاع اضافی کمک‌می‌کند احتقان راحت‌تر برطرف شود و دیگر نیازی به خوابیدن با دهان باز نخواهید داشت که باعث خشکی دهان و آسیب بیشتر می‌شود.

۵. درمان فوری گلو درد در خانه با استراحت

استراحت کردن ممکن است سریع‌ترین روش نباشد، ولی شاید بهترین وسیله برای مبارزه با عفونتی باشد که موجب گلودردتان شده‌است. اکثر گلودردها ناشی از ویروس‌های سرماخوردگی هستند و می‌دانیم که وقتی سرما می‌خورید، کار زیادی برای درمانش نمی‌توانید انجام بدهید تا آنکه دوره‌ی سرماخوردگی تمام شود. ولی اگر استراحت کافی داشته‌باشید، حداقل بدن‌تان راحت‌تر می‌تواند با ویروس مقابله کند.

۶. درمان گلودرد خانگی با داروهای مجاز

گلودرد بیشتر به علت ورود ویروس‌ها به بدن ایجاد می‌شود. ویروس‌ها را نمی‌توان با آنتی‌بیوتیک درمان کرد، زیرا آنتی‌بیوتیک‌‌ها فقط باکتری‌ها را از بین می‌برند. در واقع، گلو درد ویروسی باید روند خود را در بدن طی کند تا برطرف شود. اگر پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کرد، کل دوره را به پایان برسانید. حتی اگر علائم شما از بین رفت و احساس بهتری داشته‌باشید، مصرف دارو را قطع نکنید. کامل نکردن دوره‌ی درمانی آنتی‌بیوتیک، می‌تواند باعث مقاومت باکتری‌ها شود و ممکن است دیگر به آنتی‌بیوتیک پاسخ ندهند. برای آشنایی کامل با نحوه‌ی مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانید به این مقاله در مجله سلامت دکترتو مراجعه‌کنید.

متن انگلیسی:
«A sore throat caused by a viral infection usually lasts five to seven days and doesn’t usually require medical treatment. Antibiotics don’t help treat a viral infection.»
ترجمه متن:
«گلودرد ویروسی معمولا ۵ تا ۷ روز طول می‌کشد و نیازی به مداخله پزشکی ندارد. آنتی بیوتیک‌ها در درمان عفونت ویروسی اثربخش نیستند.»

به نقل از mayoclinic

۷. ماساژهای خانگی برای درمان گلودرد

برخی از ماساژهای خانگی می‌توانند باعث ریلکس کردن و آزادشدن گرفتگی‌ها شوند. استفاده از روغن می‌تواند با ایجاد گرما، انرژی درونی ماساژ را بالاتر ببرد و باعث تسکین درد شود. ماساژ از روش‌های درمانی نیست اما می‌تواند تسکین‌دهنده‌ای عالی باشد.

۸. سوپ مرغ برای درمان گلودرد ویروسی و باکتریایی

خوردن سوپ مرغ یک روش قدیمی برای درمان سرماخوردگی است که البته درمان گلودرد هم محسوب می‌شود. همچنین غذایی است که اجازه دریافت مایعات بیشتر در زمان بیماری را می‌دهد. سوپ مرغ غذایی است که به تسکین گلو درد کمک می‌کند. افزودن سیر به آن، مزایای بیشتری را ایجاد می‌کند. زیرا سیر حاوی ترکیبات بیواکتیوی است که می‌تواند در زمان بیماری مفید باشد. سدیم موجود در آب مرغ دارای خواص ضدعفونت است و گلودرد را نیز درمان می‌کند.

از طرفی، زمانی‌که گلویتان ورم کرده، غذا خوردن برای‌تان دشوار است، خوردن سوپ بسیار راحت‌تر است و همچنین، مواد غذایی لازم برای مبارزه با باکتری‌ها را نیز می‌توان در سوپ مرغ یافت.

سوپ مرغ برای درمان گلودرد ویروسی و باکتریایی
خوردن سوپ مرغ یک روش قدیمی برای درمان سرماخوردگی است که البته درمان گلودرد هم محسوب می‌شود.

برای گلو درد چی خوبه بخوریم: نوشیدنی سرد یا نوشیدنی گرم؟

در فصول سرد سال، اغلب ما حداقل یک بار به گلو درد مبتلا می‌شویم. احتمالا زمانی که گلو درد داشتید، این سوال در ذهنتان ایجاد شده‌است که تاثیر نوشیدنی گرم و سرد بر گلودرد چیست؟ همه‌ی ما با دردسرهای گلو درد آشنا هستیم. مخصوصا وقتی سرما میخوریم یا آنفولانزا می‌گیریم، حداقل برای چند روز درگیر گلو درد هستیم. به شکل کلی ۲ باور متفاوت در مورد انتخاب نوشیدنی‌های سرد و گرم در زمان گلودرد وجود دارد. عده‌ای طرفدار نوشیدنی‌های گرم هستند و در مقابل عده‌ای دیگر به نوشیدنی‌های سرد اعتقاد دارند. اما برای انتخاب بهترین نوشیدنی هنگام گلو درد لازم است ابتدا مکانیسم گلو درد و بهبود آن را بهتر بشناسیم.

نوشیدنی های سرد، حس درد را مهار می کند

نوشیدنی‌های سرد یا نوعی از بستنی‌های یخی ساده می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای گلو درد باشند. چرا که این نوشیدنی‌ها یا یخ‌ها می‌توانند بر بافت‌های ملتهب موثر باشد و همینطور بر روی پایانه‌های عصبی حس درد، اثر مهاری داشته‌باشد. در واقع سرما، دمای پایانه‌های عصبی را کاهش می‌دهد و در این شرایط ارسال پیام حس درد از پایانه‌های عصبی کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد نوشیدنی‌های سرد را هنگام گلو درد ترجیح می‌دهند.

برای گلو درد چی خوبه بخوریم: نوشیدنی خاکشیر برای گلو درد خوبه؟

البته که مصرف خاکشیر بیشتر برای التهاب گلو کاربرد دارد زیرا این ماده در التهاب تاثیر آرامبخش و موثری دارد.

اما تاثیر نوشیدنی گرم بر گلو درد چیست؟

نوشیدنی های گرم، بیشترین تاثیر را بر گلو درد دارند

همانطور که گفته‌شد به شکل کلی نوشیدن مایعات به علت افزایش ترشح بزاق و برطرف کردن خشکی دهان و گلو، در بهبود و درمان گلو درد موثر است. اما نوشیدنی‌های گرم اثر ویژه‌ای در بهبود گلو درد دارند. نوشیدنی‌های گرم نسبت به نوشیدنی‌های سرد خوشمزه‌تر هستند و همچنین بیشتر موجب تحریک ترشح بزاق می‌شوند. مصرف نوشیدنی گرم در زمان گلودرد نسبت به نوشیدنی سرد از نظر روانی تاثیر بهتری دارد چرا که به نوعی نقش پلاسیبو (دارونما) را ایفا می‌کنند.

طبق تحقیقاتی که روی ۳۰ بیمار انجام شده‌است، بیمارانی که نوشیدنی‌های گرم مصرف کرده‌اند، سریع‌تر و برای مدت طولانی‌تری از گلو درد رهایی یافتند. جالب است بدانید نوشیدنی‌های گرم شیرین، تاثیر مسکن‌های مخدر (مثل مورفین) را افزایش می‌دهند. درنتیجه با توجه به خصوصیات هر یک، تاثیر نوشیدنی گرم و سرد بر گلودرد متفاوت است.

نوشیدنی گرم اویشن و عسل برای گلو درد

آویشن و عسل می‌تواند یکی از انتخاب‌های فوق‌العاده برای بهبود گلودرد باشد. این نوشیدنی گرم یکی از دمنوش‌هایی است که می‌تواند تاثیرات فوق‌العاده‌ای در کاهش درد گلو و خشکی و گرفتگی صدا داشته‌باشد. همچنین یکی از موارد دیگری که دمنوش آویشن می‌تواند در بهبود گلو درد موثر باشد، درمان گلودردهای چرکی و عفونی است. گلودردهای چرکی و عفونی با استفاده از دمنوش آویشن می‌تواند بهبود پیدا کند و این عفونت‌ها کاهش پیدا کنند یا درمان آنها تسریع پیدا کند.

درمان گلودرد ویروسی و گلودرد چرکی
به یاد داشته‌باشید که آنتی‌بیوتیک در درمان گلو درد ویروسی هیچ جایگاهی ندارد.

درمان خانگی گلودرد چرکی و ویروسی (برای گلو درد چی خوبه)

گلو درد‌های ویروسی معمولا طی ۷ روز شروع به بهبود می‌کنند و نیازی به درمان پزشکی ندارند. به یاد داشته‌باشید که آنتی‌بیوتیک در درمان گلو درد ویروسی هیچ جایگاهی ندارد. بنابراین توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه‌ی آنتی‌بیوتیک خودداری کنید. اما در مورد گلودردهای باکتریایی، پزشک ممکن است که آنتی‌بیوتیک تجویز کند. برای بهبود گلو درد می‌توانید از توصیه‌های زیر کمک بگیرید.

خلط نشانه‌ی چرکی بودن یک عفونت است. البته که در گلودردهای چرکی معمولا خلط پشت حلق وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی باکریال بودن عفونت است. در این صورت می‌دانیم که باید دارو مصرف کنیم و آنتی‌بیوتیک‌تراپی برای بهبود علائم بسیار موثر است. از طرفی گلودرد چرکی با سرفه‌های خلط‌دار همراه است اما گلو درد ویروسی با آبریزش،‌ سرفه، تب و سرفه‌های خشک همراه است.

درمان گلو درد سرماخوردگی

سرماخوردگی می‌تواند علائمی چون گلودرد داشته‌باشد. اگر گلودرد یکی از علائم سرماخوردگی باشد، ممکن است با علائم زیر هم همراه شود. برای درمان گلودرد سرماخوردگی می‌توانید در کنار مصرف داروهای روتین سرماخوردگی، از بخور شلغم، بخور پیاز، عسل و آبلیمو،‌ شنبلیله، جوش شیرین، آلوئه‌ورا و سایر مواد معرفی‌شده در درمان گلودرد خانگی استفاده کنید.

درمان گلودرد و سرفه، درمان گلو درد خشک در منزل

زمانی‌که فرد به گلودرد ناشی از سرفه دچار می‌شود، معمولا نشان‌دهنده‌ی آسیب‌دیدن گلو به علت سرفه‌های خشک و یا دفع محکم خلط است. روش‌های مختلفی برای درمان خانگی سرفه خشک وجود دارد که در مطلبی مجزا به آن پرداخته‌ایم. برای درمان این گلودردها، در کنار مصرف شربت ضدسرفه مانند دکسترومتورفان، می‌توان از تسکین‌دهنده‌هایی مانند شربت آبلیمو و عسل و جوشانده‌های گرم هم کمک‌گرفت.

بهترین درمان خانگی گلودرد رو می‌دونی؟

درمان گلو درد در بارداری

دوران بارداری، دوران بسیار حساسی است،‌ زیرا مادر از طریق بند ناف و جفت با جنین ارتباط خونی دارد. بنابراین هر ماده‌ی غذایی که مصرف می‌کند، می‌تواند بر هر دوی آنها تاثیر بگذارد. پس زمانی‌که مادر به گلودرد در دوران بارداری مبتلا می‌شود، برای درمان آن باید مراقب باشد که چه چیزی می‌خورد. در ابتدا باید علت ایجاد گلودرد در بارداری مشخص شود. ممکن است گلودرد به علت برگشت اسید معده، حساسیت، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و یا حتی کرونا باشد.

هنگامی‌که علت اصلی گلودرد مشخص می‌شود، می‌توان تصمیم گرفت که چه راه حلی برای درمان آن بهتر است. در کنار مراجعه به دکتر زنان و دکتر گوش، حلق و بینی، باید در نظر داشت که راه‌حل‌هایی مثل بخور، مصرف نوشیدنی‌های گرم و تسکین‌دهنده‌ی گلودرد می‌توانند موثر باشند.

مثلا چای لیمو و عسل از مواردی است که برای درمان گلودرد در بارداری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و مشکلی برای مادر باردار ایجاد نکند. چای زنجفیل و چای بابونه هم می‌توانند روش‌های درمان گلودرد در بارداری در منزل باشند.

درمان سوزش گلو در خانه

درمان سریع گلو درد خانگی: گلودرد گاهی به شکل سوزش گلو خود را نشان می‌دهد و دردی جانکاه و غیرقابل تحمل است. در ادامه به معرفی راه‌حل‌‌های خانگی سوزش گلو می‌پردازیم.

درمان سریع سوزش گلو و درمان گلو درد در منزل

برای درمان سریع سوزش گلو اقداماتی را در خانه انجام دهید (البته در کنار مراجعه به پزشک و دریافت درمان‌های ضروری از نظر پزشک) تا کمتر اذیت شوید و بیماری سریع‌تر بهبود پیدا کند.

برای سوزش گلو چی بخوریم؟

اقدامات موثر برای برطرف کردن سریع سوزش گلو شامل خوردن موارد زیر و انجام دادن مورد اخر برای پیشگیری هستند؛

  • مایعات فراوان بخورید
  • آب نمک غرغره کنید
  • چای و عسل بخورید
  • فلفل به عسل و چای خود اضافه کنید
  • رطوبت را زیاد کنید
  • دستان خود را قبل از خوردن غذا بشویید

درمان سوزش گلو در سرماخوردگی

برای رفع گلو در سرماخوردگی می‌توانید از روش‌های ذکرشده در این مقاله استفاده کنید. اما توجه داشته‌باشید که در صورت مواجهه با هر کدام از علائم زیر، باید فورا به پزشک مراجعه کنید؛

  • اگر در صورت بلعیدن درد دارید.
  • در صورتیکه تب شما شدید باشد.
  • اگر حالت تهوع و یا استفراغ پیدا کنید.
درمان گلودرد چرکی
برای درمان گلودرد، باید علت آن مشخص باشد.

راه های جلوگیری از ابتلا به گلو درد

یکی از راه‌های مقابله با گلو درد، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض میکروب‌هایی است که باعث آن می‌شوند.

۱. شستشوی مداوم دست ها

شستن دست‌ها با آب گرم و صابون در طول روز، بسیار موثر است. اگر به دستشویی دسترسی ندارید، از یک ضد‌عفونی‌کننده‌ بر پایه‌ی الکل استفاده کنید. هر زمان که سطوحی مانند دستگیره‌ی درب را لمس کردید، یا پس از دست‌دادن یا تماس با افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند، دستان خود را بشویید.

۲. حفظ فاصله با افراد بیمار

سعی کنید از ارتباط نزدیک با افراد بیمار،‌ خودداری کنید. در زمان بیماری، وسایل شخصی مانند مسواک، عینک و ظروف را با دیگران به اشتراک نگذارید.

۳. تقویت قدرت بدن

با درست غذا خوردن، خوب خوابیدن و ورزش، مقاومت بدن خود را حفظ کنید.

درمان گیاهی گلودرددمنوش گلودردروش‌های خانگی موثر در گلودرد
سرکه سیبدمنوش آویشنبخور
نشاسته برای گلو درددمنوش مریم گلیآب نمک غرغره کردن
عناب و شربت شیرین بیاندمنوش گل ختمیمرطوب کردن راه تنفسی
نوشیدنی گرم اویشن و عسل برای گلو درددمنوش گل گاوزباناستراحت کردن
نوشیدنی خاکشیردمنوش زردچوبهاستفاده از داروهای بدون نسخه مثل دیفن هیدرامین
درمان خانگی گلودرد

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

به طور معمول بزرگسالان ۲ تا ۵ بار در سال به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. در کودکان دفعات ابتلا به سرماخوردگی بیشتر است و ممکن است بین ۷ تا ۱۰ بار به سرماخوردگی مبتلا شوند. گلو درد زمانی بیشتر می‌شود که عفونت‌ها شیوع پیدا کنند. وقتی عامل بیماری شما ویروس و باکتری باشد، در اثر عملکرد دفاعی سیستم ایمنی بدن علیه میکروب‌ها علایمی مثل گلودرد به وجود می‌آید.

اگر با گلودرد مواجه شده‌اید و درد آن شما را عاجز کرده‌است، بهتر است پیش از آنکه سرخود به درمان‌های خانگی بپردازید، به دکتر گوش و حلق و بینی، دکتر عفونی و یا دکتر داخلی مراجعه کنید و سپس با مشورت کردن با آنها، به درمان‌های خانگی توجه بیشتری نشان‌دهید. برای دریافت نوبت حضوری می‌توانید از طریق سایت آنلاین نوبت‌دهی دکترتو، اولین نوبت را از بهترین دکتر در شهر خود دریافت کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی هر یک از دکترهای معرفی شده، می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

در صورتیکه گلوی شما همراه با خشکی دردناک شده‌است، باید ابتدا خشکی را برطرف کنید و سپس به درمان گلودرد بپردازید. خشکی گلو خود می‌تواند بر درد گلو بیفزاید. از‌این‌رو اولین کار درمان خشکی گلو با بخور، خوردن مایعات،‌ دوش بخار و مرطوب کردن فضاست. هنگامی‌که خشکی گلو کمتر شود،‌ می‌توانید با خوردن دمنوش‌های گیاهی گلو درد را کاهش دهید.

استرپتوکوکوس نومونیا از باکتری‌هایی است که می‌توانند عفونت‌های متعددی برای انسان ایجاد کنند. از معروف‌ترین این عفونت‌ها می‌توان به عفونت قلبی و عفونت گلو اشاره کرد. در صورتیکه گلودرد استرپتوکوکی باشد، حتما باید آنتی‌بیوتیک دریافت کنید. در واقع با هر گلودردی باید به دکتر عفونی یا دکتر داخلی مراجعه کنید تا این مورد را برای شما درمان کند.

فارنژیت یا التهاب گلو از بیماری‌هایی است که با خشکی و دردناک بودن گلو همراه است. قورت دادن آب دهان دردناک می‌شود و غذاخوردن و صحبت‌کردن به شکنجه تبدیل می‌شود. برخی از مواردی که می‌توانند به درمان فارنژیت کمک کنند شامل موارد زیر هستند؛ آب نمک، عسل،‌ چای بابونه،‌ نعناع فلفلی،‌ جوش شیرین، شنبلیله، ریشه شیرین بیان، سرکه سیب و سیر

در صورتیکه سرفه‌ی خشک دارید، می‌توانید با خوردن یک قاشق پر عسل این مشکل را برطرف کنید یا حداقل آن را بهتر کنید. یکی دیگر از درمان خانگی سرفه خشک چای ریشه‌ی شیرین بیان است. این چای می‌تواند تاثیرات معجزه‌آسایی بر سرفه‌های شما بگذارد. همچنین گل ختمی هم می‌تواند برای سرفه‌ی خشک موثر باشد.

در صورتی‌که خلط یا خلط پشت حلق یا همان PND داشته‌باشید،‌ حتما باید به دکتر داخلی و یا دکتر عفونی مراجعه کنید. در این‌صورت،‌ دارو برای درمان عفونت دریافت خواهیدکرد و مشکل بزرگتر نخواهدشد. اگر بیماری را درمان نکنید،‌ ممکن است که عفونت منتشر شود و بیماری با یک آنتی‌بیوتیک تراپی ساده، قابل حل نباشد.

گاهی گلودرد دارید اما علائم سرماخوردگی ندارید. مثلا آبریزش بینی،‌ سرفه، بدن درد و تب ندارید اما گلودرد دارید. التهاب گلو ممکن است به علت‌های دیگری هم رخ دهد. مثلا جسمی خارجی گلوی شما را خراش داده‌باشد یا به یک بیماری ویروسی مبتلا شده‌باشید. در این مواقع می‌توانید با دمنوش‌های گیاهی که در بالاتر به آنها اشاره شد،‌ پناه ببرید و درد گلوی خود را درمان کنید.

در صورتی‌که گلودرد همراه با گوش درد باشد،‌ حتما و قطعا باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و درمان را به دکتر بسپارید. به خصوص اگر این مشکل در کودکان و نوزادان باشد. توجه داشته‌باشید که درمان‌های خانگی زمانی می‌توانند مفید باشند که در صورت وجود عفونت، به درمان آن بپردازید. نه این که با درمان‌های خانگی نسبت به درمان‌های اصلی بی‌تفاوت شوید.

برای درمان گلودرد شدید اصلا در خانه نمانید و بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

برای درمان گلودرد شدید اومیکرون، می‌توان از شربت دیفن‌هیدرامین کمک گرفت. همچنین خوردن مایعات زیاد می‌تواند کمک موثری به بهبود آن بکند.

درمان گلودرد فوری با دارودرمانی و مراجعه با پزشک امکان‌پذیر است.

اولین کاری که باید انجام دهید، مراجعه به پزشک و دریافت داروهای مورد نیاز است. اما برای بهبود گلودرد سرماخوردگی در زمانی سریع‌تر می‌توان از جوشانده‌های سرماخوردگی و شربت آبلیمو و عسل کمک گرفت. همچنین یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای بهبود گلودرد سرماخوردگی انجام داد، بخور است.‌

بهترین درمان برای گلودرد زمانی مشخص می‌شود که علت گلودرد واضح باشد. اگر گلودرد حساسیتی باشد، بهترین درمان آن با گلودرد ناشی از لارو مگس متفاوت است.‌

برای درمان گلودرد می‌توان از روش‌های خانگی مانند بخور، جوشانده‌های گیاهی، عسل، آلوئه‌ورا، زردچوبه و بسیاری موارد طبیعی دیگر استفاده کرد. همچنین داروهای شیمیایی کاربردی هم برای درمان گلودرد در دسترس بیماران وجود دارند.

یکی از راه‌هایی که برای درمان گلودرد در منزل استفاده می‌شود، استفاده از جوش شیرین است. البته در مصرف جوش شیرین نباید زیاده‌روی کرد. برای درمان گلودرد با جوش شیرین، باید آن را با آب مخلوط کرد.

گلودردهای شدید نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی هستند. باید بلافاصله به دکتر مراجعه کرد. اما می‌توان در کنار درمان دارویی گلودرد شدید، از روش‌های کمکی طب سنتی هم برای درمان گلودرد در منزل استفاده کرد.

برای درمان فوری گلو درد کودکان می‌توان از روش‌های بزرگسالان استفاده کرد. مثلا درمان گلودرد با عسل، زردچوبه و حتی گیاهان دارویی امکان‌پذیر است. اما باید با پزشک مشورت کرد که اگر نیاز به دارودرمانی باشد، از آن غافل نباشیدو همچنین رطوبت هوا و بخور هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مگس‌ها با نشستن بر روی میوه‌ها و سبزیجات یا هر ماده خوراکی دیگری، بر روی سطح آن تخم‌ریزی می‌کنند. این تخم‌ها و لاروها می‌توانند وارد بدن شوند و ایجاد میازیس کنند. گاهی در گلوی کشاورزان و دامداران، تعداد زیادی لارو مگس (۵۰ تا ۱۰۰) می‌نشیند و ایجاد گلودرد و خفگی می‌کند. برای درمان گلودرد ناشی از لارو مگس، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر گلودرد و گوش درد کرونا همزمان با هم بروز کنند، نشان‌دهنده‌ی یک عفونت منتشر و سینوزیت است. کسانی که به سینوزیت دچار می‌شوند، در کنار توصیه‌های درمانی خانگی مانند بخور، باید آنتی‌بیوتیک هم مصرف‌کنند.‌

اگر از روی علائمی که نوزاد دارد، متوجه شدید که گلودرد دارد، در وهله‌ی اول حتما باید با متخصص اطفال یا نوزادان مشورت کنید. توجه کنید که درمان گلودرد در منزل برای نوزادان به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک توصیه نمی‌شود. از طرفی، شیر مادر یکی از بهترین تسکین‌دهنده‌های گلودرد برای نوزاد است. هوای مرطوب هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در صورتیکه گلودرد و بدن درد را با هم دارید، احتمال اینکه سرماخوردگی یا کرونا گرفته باشید، وجود دارد. باید به پزشک مراجعه کنید و تشخیص بیماری بر روی این علامت‌ها گذاشته شود. می‌توان از دارو برای درمان و بهبود گلودرد و بدن درد استفاده کرد. همچنین برخی دمنوش‌های گیاهی هم می‌توانند، کمک‌کننده باشند.

هل از داروهایی است که در درمان گلودرد و بهبود هضم غذا کمک‌کننده است. بنابراین می‌توانید از این داروی گیاهی به خوبی، برای درمان گلودرد و معده درد استفاده‌کنید.

برای درمان گلودردهای چرکی از انواع مختلفی از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. برخی از پزشکان آنتی‌بیوتیک‌های آموکسی سیلین و کوآموکسی کلاو را تجویز می‌کنند. گاهی نیز برای گلودرد آزیترومایسین تجویز می‌شود. تجویز هر کدام از این داروها متناسب با علائمی که بیمار دارد، انجام می‌شود.

بهترین انتخاب برای کاهش گلودرد نوشیدنی‌های گرم است اما می‌توانید از نوشیدنی‌های سرد هم برای بهبود گلودرد استفاده کنید. مهم انتخاب نوع نوشیدنی است که برای کاهش گلودرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای درمان گلودرد می‌توانید از دکتر عمومی کمک بگیرید. اگر گلودرد شما ناشی از سرماخوردگی و یا آنفولانزا باشد، می‌توانید از دکتر برای بهبود آن کمک بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان گلو درد

  1. سحر گفت:

    سلام ،من نزدیک به ۱ماهه سوزش گلو دارم و خلط خیلی اذیتم میکنه و گلوم خشک میشه خیلیییییی کارا کردم ولی شاید ۱هفته ای خوب بشه و دوباره این سوزش گلو برگرده،واقعا کلافم کرده وقتی بیرون میرم و ماسک میزنم این سوزش بیشتر میشه دقیقا انگار وقتی بهتر میشم به محض استفاده از ماسک دوباره این سوزش گلو شروع میشه. لطفا راهنماییم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سوزش گلوی شما بنظر میرسه بخاطر خشکی گلو باشه. ممکنه تنفس شما دهانی باشه که گلوی شما خشک میشه. برای بررسی این مورد نیازه متخصص گوش، حلق و بینی شما رو معاینه کنه. ازاین لینک میتونی نوبت بگیری.
      بهترین دکتر گوش و حلق و بینی

    2. فاطمه گفت:

      چجوری این کارو کردی

  2. سحر گفت:

    سلام ،من نزدیک به ۱ماهه سوزش گلو دارم و گلوم خشک میشه خیلیییییی کارا کردم ولی شاید ۱هفته ای خوب بشه و دوباره این سوزش گلو برگرده،واقعا کلافم کرده وقتی بیرون میرم و ماسک میزنم این سوزش بیشتر میشه دقیقا انگار وقتی بهتر میشم به محض استفاده از ماسک دوباره این سوزش گلو شروع میشه. لطفا راهنماییم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سوزش گلوی شما بنظر میرسه بخاطر خشکی گلو باشه. ممکنه تنفس شما دهانی باشه که گلوی شما خشک میشه. برای بررسی این مورد نیازه متخصص گوش، حلق و بینی شما رو معاینه کنه. ازاین لینک میتونی نوبت بگیری.
      بهترین دکتر گوش و حلق و بینی

  3. سحر گفت:

    سلام ،من نزدیک به ۱ماهه سوزش گلو دارم و گلوم خشک میشه خیلیییییی کارا کردم ولی شاید ۱هفته ای خوب بشه و دوباره این سوزش گلو برگرده،واقعا کلافم کرده لطفا راهنماییم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سوزش گلوی شما بنظر میرسه بخاطر خشکی گلو باشه. ممکنه تنفس شما دهانی باشه که گلوی شما خشک میشه. برای بررسی این مورد نیازه متخصص گوش، حلق و بینی شما رو معاینه کنه. ازاین لینک میتونی نوبت بگیری.
      پزشک گوش و حلق و بینی

  4. ملیحه گفت:

    سلام، وقت بخیر
    بنده مبتلا به اومیکرون شدم اما حال عمومی م خوب بود تا اینکه یک کیوی خوردم از عصر همون روز علائمی همچون تب بالا و بدن درد ایجاد شد و از فردا صبحش گلو درد بی نهایت آزار دهنده شروع شد و الان سه روزه که این گلو درد ادامه داره جوری که حتی بله آب دهانم برام وحشتناکه، دو روزه شب نمیتونم بخوابم و در طول روز حتی نمیتونم یک لقمه غذا قورت بدم احساس میکنم مجرای گلوم کاملا زخمه، ناگفته نمونه که داخل گلوم دانه های ریز دیده میشه و شدیداً التهاب داره و قرمزه
    به دکتر مراجعه کردم آمپول ضد التهاب داد ایپوپروفن، ناپروکسن، آزیترومایسین، شربت دیفن هیدرامین، شربت عسل آبلیمو، قرقره آب نمک، دمنوش بابونه آویشن به همراه زنجبیل و دارچین هر روز دارم استفاده میکنم ولی ذره ای شرایط رو بهبود نداده و هر روز درد و احساس زخم بیشتر میشه، مستأصلم دیگه نمی‌دونم باید چیکار کنم و چی بخورم که کمی بهتر شه و این حجم از درد کابوس شده برام چون تموم نمیشه، لطفا اگه راهکار موثری دارید راهنماییم کنید واقعا در عذاب الیم هستم، خیلی متشکرم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      التهاب گلوی شما میتونه با بیماری قارچی گلو همراه شده باشه. نیازه متخصص گوش ، حلق و بینی حتما شما رو ویزیت کنند و برای این التهاب و دانه های ریز گلو داروی مناسب تجویز شود. از این لینک میتونی نوبت بگیری.
      متخصص گوش و حلق و بینی

    2. سورن حسینی گفت:

      سپاس بیکران.

  5. عرشیا گفت:

    سلام دکتر ببخشید من گلوم وقتی آب دهنمو قورت میدم هم گلوم و هم گوشم درد میگیره باید چی‌ کار کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر میرسه گلوی شما به علت التهاب، ویروس و یا باکتری ملتهب شده باشه و علت گوش درد شما هم میتونه عفونت گلو باشه. بنابراین بهتره برای معاینه حضوری به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

    2. ناشناس گفت:

      گلویم درد میکنه

  6. یوسف گفت:

    سلام من گلوم زود بزود ملتهب و قرمز و دردناک میشه بدون هیچ گونه علائم دیگری یکم ناراحتی معده و رفلکس هم دارم در یک ماه چند بار میرم پزشک عمومی پنی سیلین یا آفازول می زنم چند روز یا هفته خوب میشم بعد دوباره …
    لطفا راهنمایی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر میرسه مشکل درد و التهاب گلوی شما به علت رفلاکس معده باشد که با برگشت اسید معده به مری و حلق موجب آسیب به پوشش این نواحی شده و التهاب و درد را ایجاد کند. بهتره با متخصص گوارش مشورت کنید و در صورت نیاز اندوسکوپی انجام شود. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      فوق تخصص گوارش

  7. یگانه گفت:

    سلام من سوزش گلو دارم
    وقتی هم ی چی میخورم از بسکه سوزش زیاده نمیتونم قورت بدم چیکار کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سوزش گلوی شما میتونه به علت خشکی گلو و عفونی شدن گلو باشه. مایعات گرم بنوشید. متخصص گوش، حلق و بینی شما رو ویزیت کنه.
      بهترین دکتر گوش و حلق و بینی

  8. ناشناس گفت:

    سلام دکتر ببخشید من گلودرد خشک دارم طوریکه صدام گرفته و قورت دادن اب دهان برام سخته موثرترین روش چیست ضمن اینکه اموکسی کلاو هم دو باری مصرف کردم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف مایعات، شست و شوی دهان و گلو با آب نمک و مرطوب نگه داشتن گلو به شما کم میکنه. آنتی بیوتیک در عفونت باکتریایی موثره و اگه گلودرد شما عفونی نباشه مصرف آنتی بیوتیک مناسب نیست . برای بررسی بیشتر به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.
      متخصص گوش، حلق و بینی

  9. چویا گفت:

    من شدید گلوم درد میکنه و آبشو قورت میدم بیشتر اینطوریه..یه ۲روزی هست😕دارم همه چی امتحان میکنم ک خوب بشم ولی تحمل ندارم..وقتی چیزی میخورم بهتره ها اما بعد چند دقیقه ک چیزی نخورم دردش دوباره شروع میشه💔

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      گلودرد شما میتونه به علت التهاب مجرای تنفسی و گلو به علت سرماخوردگی ویروسی باشه. بهتره برای ادامه درمان با متخصص گوش، حلق و بینی از این لینک مشورت کنید.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

  10. آیلا گفت:

    سلام من گلوم آف زده چیکار کنم زود خوب بشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آفت گلوی شما میتونه به علت عفونت قارچی باشه و درمان اون با محلول های ضد قارچ هست که معاینه حضوری توسط متخصص گوش، حلق و بینی ضروری هست.
      بهترین دکتر گوش و حلق و بینی