پودر روتارین چیست؟ آیا عفونت گلو را درمان می کند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پودر روتارین نوعی مکمل گیاهی است که برای درمان سرفه‌های مزمن، رفع گرفتگی صدا، تسکین التهاب ریه، رفع عفونت و میکروب گلو و بهبود التهاب تارهای صوتی به کار می‌رود. روتارین تاثیری در درمان کرونا ندارد و صرفا می‌تواند علائم کرونا را بهبود ببخشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
مصرف پودر روتارین برای عفونت گلو

آیا تا‌به‌حال برای درمان گرفتگی صدا از پودر روتارین استفاده کرده‌اید؟ تقریبا همه ما حداقل یکبار هم که شده دچار عفونت گلو و گرفتگی صدا شده‌ایم. در چنین مواقعی اولین و بهترین کار مراجعه به پزشک و درمان دارویی است. البته گاهی درمان خانگی یا گیاهی هم می‌تواند مشکل را حل کند. یکی از بهترین داروهای بدون نسخه برای التهاب سینه و ریه، پودر روتارین است. پودر روتارین دارویی با ترکیب دانه به و گیاه مرزنجوش است که برای برطرف‌کردن عفونت گلو و سینه، بهبود سرفه و بازکردن صدا تجویز می‌شود. در ادامه با ما باشید تا با پودر روتارین، نحوه مصرف این داروی گیاهی بیشتر آشنا شوید.

اگر می‌خواهید از بابت مصرف این دارو، اطمینان حاصل کنید، مشاوره دارویی بهترین انتخاب خواهد بود. در این رابطه متخصصان دکترتو در کنار شما هستند. در این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که این پودر چه خواصی دارد؟ چگونه می‌توان آن را مصرف کرد؟ آیا نیاز به تجویز پزشک دارد؟ چه افرادی نباید آن را استفاده کنند؟

پودر روتارین چیست؟

پودر روتارین ترکیبی گیاهی متشکل از بذر گیاه کیدونیا ابلانگا یا همان دانه به و مرزنجوش است که برای بهبود گرفتگی صدا، درمان سرفه‌های مزمن، اختلالات تنفسی، رفع التهاب حنجره، تسکین عفونت گلو و گلو درد و صاف‌کردن صدا قبل سخنرانی تجویز می‌شود. این داروی گیاهی تولید ایران است و عارضه جانبی خاصی ندارد.

نحوه مصرف پودر روتارین

نحوه مصرف پودر روتارین به این ترتیب است که محتویات ۱ ساشه را با یک استکان آب جوش ترکیب کنید و پس از چند دقیقه میل نمایید. دستورالعمل خاصی برای تعداد دفعات استفاده از پودر روتارین در یک روز از طرف سازنده محصول اعلام نشده است اما میزان مصرف معمول و مجاز پودر روتارین روزی ۲ تا ۳ ساشه است.

قبل از مصرف این دارو بهتر است با متخصص عفونی یا دکتر ریه مشاوره داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره دارویی دریافت کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر عفونی و داروساز وجود دارد.

نحوه مصرف پودر روتارین چطوره؟

برای رفع عوارض احتمالی حتما مشاوره دارویی بگیر!

فراموشی مصرف پودر روتارین

در صورت فراموشی مصرف پودر روتارین و ازدست‌دادن یک وعده از دارو بلافاصله بعد از اینکه یادتان آمد حتما دارو را مصرف کنید. اگر با دوز بعدی دارو فاصله زیادی ندارید، بهتر است دوز فراموش شده را کنار بگذارید و از ادامه آن دارو را مصرف کنید.

مصرف بیش از حد پودر روتارین

پودر روتارین داروی گیاهی است که عوارض جانبی خاصی ندارد، اما زیاده‌روی در مصرف آن همانند هر داروی گیاهی دیگری ممکن است حساسیت‌زا باشد. دانه به حاوی ماده سمی سیانید است که اگر مصرف آن در حد درمانی باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطرناک باشد.

نحوه قطع مصرف پودر روتارین

مانند بسیاری از داروهای دیگر، بهتر است دز مصرفی را به مرور کاهش دهید و سپس در روند مصرف بهینه و مناسب آن قرار بگیرید.

پودر روتارین ترکیبی گیاهی متشکل از بذر گیاه کیدونیا ابلانگا یا همان دانه به و مرزنجوش است.
پودر روتارین ترکیبی گیاهی متشکل از بذر گیاه کیدونیا ابلانگا یا همان دانه به و مرزنجوش است.

اعتیاد به پودر روتارین

وابستگی به پودر روتارین در بلندمدت ممکن است عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد و باعث اعتیاد شود.

موارد مصرف پودر روتارین

پودر روتارین داروی گیاهی ضدالتهاب است که موارد مصرف آن عبارتند از:

  • رفع گرفتگی صدا
  • درمان گلودرد
  • التیام‌بخش و نرم‌کننده مخاط تنفسی
  • درمان تنگی نفس و اختلالات تنفسی
  • بهبود التهاب سینه و ریه
  • درمان سرفه مزمن
  • بهبود و درمان عفونت گلو
  • نرم‌کننده حنجره
  • سلامت ریه

به نقل از wikipedia دررابطه‌با خواص مرزنجوش موجود در شربت روتارین:

روغن مرزنجوش یا مرزنجوش برای درمان سرطان، سرماخوردگی، سرفه، گرفتگی عضلات، افسردگی ، افزایش ادرار، عفونت گوش، مشکلات گوارشی ، سردرد و فلج و همچنین آرتریت ، احتقان قفسه سینه و دردهای عضلانی استفاده می‌شود. 

اگه از سرفه‌های مزمن کلافه شدی

همین الآن مشاوره بگیر!

۱. پودر روتارین برای کودکان

مصرف پودر روتارین برای کودکان با هدف درمان سرفه و گلودرد خواهد بود. البته به‌طورکلی مصرف این پودر برای کودکان زیر ۱۲ سال تجویز نمی‌شود و افراد بالای ۱۲ سال هم باید حتما با تجویز پزشک مصرف کنند.

۲. روتارین برای سرفه

روتارین داروی گیاهی برای سرفه است که گرفتگی و خشونت صدا را برطرف می‌کند. التهاب و مشکلات گلو، گلودرد و حنجره گاهی باعث ایجاد سرفه مزمن می‌شوند تا جایی که بیمار پس از بهبودی مدت‌ها سرفه می‌کند. روتارین داروی گیاهی مفیدی برای درمان سرفه‌های مزمن است که با نرم‌کردن مخاط تنفسی به‌عنوان التیام‌بخش باعث بهبود سرفه می‌شود.

۳. روتارین و فشار خون

یکی از ترکیبات موجود در پودر روتارین، گیاه کیدونیا ابلانگا است که مصرف آن روی فشارخون تاثیر می‌گذارد. به‌همین‌دلیل مصرف روتارین می‌تواند در بیماران مبتلا به فشار خون از سکته قلبی جلوگیری کند. به‌علاوه اینکه در حفظ سلامت قلب و عروق بیمار مبتلا به فشارخون هم موثر است. البته برای مصرف این مکمل گیاهی حتما با پزشک مشورت کنید.

۴. پودر روتارین برای گلو درد

یکی از کاربردهای مهم پودر روتارین درمان گلو درد است که با بهبود تارهای صوتی صدا را باز می‌کند و عفونت و التهاب گلو، سینه و ریه را تسکین می‌دهد.

۵. پودر روتارین برای گرفتگی صدا

دیگر کاربرد مصرف پودر روتارین برای گرفتگی صدا است که به‌خاطر خاصیت ضدالتهابی، مخاط تنفسی را نرم کرده و گرفتگی صدا و خشونت صدا را برطرف می‌کند. مصرف این مکمل گیاهی برای تارهای صوتی مناسب است و بازکننده صدا محسوب می‌شود. برای بهبود التهاب حلق، رفع لارنژیت، بهبود تارهای صوتی، بازکردن صدا و درمان عفونت گلو هم روتارین گزینه مناسبی است.

مصرف این مکمل گیاهی برای تارهای صوتی مناسب است و بازکننده صدا محسوب می‌شود.

پودر روتارین برای کودکان زیر 12 سال تجویز نمی‌شود.
پودر روتارین برای کودکان زیر ۱۲ سال تجویز نمی‌شود.

۶. پودر روتارین برای کرونا

مصرف پودر روتارین تاثیری در درمان کرونا ندارد، اما علائم بیماری را تسکین می‌دهد. یکی از خواص پودر روتارین خلط‌آور بودن آن است که می‌تواند اختلالات تنفسی ناشی از کرونا را بهبود ببخشد. به‌علاوه اینکه برای درمان سرفه‌های کرونایی هم بسیار مفید است. مهم‌ترین مزیت پودر روتارین برای کرونا کاهش دفعات سرفه در بیمار مبتلا به کرونا است و با نرم‌کردن مجاری تنفسی، بیمار راحت‌تر نفس می‌کشد و روند بیماری سریع‌تر طی می‌شود.

دوز مصرفی داروی روتارین

بهتر است دوز مصرف پودر روتارین را پزشک تعیین کند؛ در حالت معمول دوز مصرفی آن روزی ۳ بار به مدت یک هفته پیشنهاد می‌شود.

عوارض پودر روتارین

مصرف صحیح پودر روتارین طبق تجویز پزشک عوارض خاصی ندارد. البته وجود دو گیاه در پودر روتارین ممکن است گاهی باعث اختلالات گوارشی مانند اسهال، استفراغ و حالت تهوع شود. در صورت مشاهده عوارض بهتر است مصرف دارو متوقف شود.

اگر دچار عوارض جدی این دارو شدید، حتما با دکتر عفونی یا متخصص ریه مشاوره داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره دارویی دریافت کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر عفونی و داروساز وجود دارد.

موارد احتیاط و منع مصرف پودر روتارین

افرادی که به دانه به و مرزنجوش حساسیت دارند نباید از پودر روتارین استفاده کنند. باتوجه‌به اینکه اطلاعات زیادی درباره بی‌خطربودن مصرف پودر روتارین در دوره بارداری و شیردهی وجود ندارد، مصرف این دارو در دوره بارداری مجاز نیست.

پودر روتارین در بارداری

مصرف پودر روتارین در بارداری به‌خاطر وجود مرزنجوش توصیه نمی‌شود؛ چرا که مصرف مرزنجوش باعث اختلال در ترشح هورمون‌های زنانه می‌شود. شرکت تولیدکننده هم به‌دلیل کمبود شواهد تایید بی‌خطربودن این داروی گیاهی، مصرف پودر روتارین در بارداری را ایمن نمی‌داند.

پودر روتارین در شیردهی

مصرف پودر روتارین برای کودکان زیر ۱ سال ممنوع است به‌همین‌دلیل مصرف پودر روتارین در شیردهی مجاز نیست و توصیه نمی‌شود.

مصرف پودر روتارین در بارداری به‌خاطر وجود مرزنجوش توصیه نمی‌شود.
مصرف پودر روتارین در بارداری به‌خاطر وجود مرزنجوش توصیه نمی‌شود چرا که مصرف مرزنجوش باعث اختلال در ترشح هورمون‌های زنانه می‌شود.

اختلالات دارویی پودر روتارین

ترکیبات موسیلاژی موجود در این مکمل گیاهی احتمالا روی جذب بعضی داروها اثر منفی می‌گذارد. به‌همین دلیل بهتر است از مصرف همزمان پودر روتارین با سایر داروها خودداری کنید یا اینکه دست‌کم یک ساعت بین مصرف این مکمل گیاهی و سایر داروها فاصله بیندازید. افرادی که لیتیوم مصرف می‌کنند، حتما پزشک خود را در جریان بگذارند. چرا که مصرف روتارین باعث می‌شود لیتیوم مدت زمان بیشتری در بدن بماند.

اطلاعات دارویی پودر روتارین

پودر روتارین یک گیاه دارویی شبیه دمنوش است که از ترکیبات زیر تشکیل شده است:

ترکیب داروییخواص
کیدونیا ابلانگا یا همان بهحاوی موسیلاژ برای بهبود التهاب گلو و رفع گرفتگی صدا
اوریگانوم ولگار یا مرزنجوشخاصیت آنتی‌باکتریال و ضدتهوع دارد.
کارواکرالخاصیت ضدباکتریایی، مانند اکسپکتورانت خلط‌آور است.
درمان سرفه و برونشیت
اطلاعات دارویی پودر روتارین

مکانیسم عملکرد پودر روتارین

کارواکرول موجود در پودر روتارین خاصیت آنتی‌باکتریایی دارد که باعث تسکین سرفه و بهترکردن عفونت سیستم تنفسی می‌شود. موسیلاژ دانه به خاصیت ضدالتهابی دارد و به‌خاطر وجود ویتامین C در رفع گرفتگی صدا و درد گلو موثر است.

اشکال دارویی روتارین

مکمل گیاهی روتارین به شکل پودر تولید و عرضه می‌شود.

ترکیبات پودر روتارین

پودر روتارین تولید شرکت قائم دارو از گیاه مرزنجوش و دانه به یا همان بذر گیاه کیدونیا ابلانگا تشکیل شده است. دانه به برای بهبود و تسکین سرفه مناسب است. گیاه مرزنجوش هم مزاج گرم و خشک دارد. به‌همین‌دلیل بهتر است حین مصرف روتارین از خوردن خوراکی‌هایی با مزاج گرم و تند پرهیز کنید.

گیاهان موجود در روتارین

به دانه و مرزنجوش دو گیاه موجود در روتارین هستند.

خواص پودر روتارین

مهم‌ترین خواص پودر روتارین بازشدن گرفتگی صدا و نرم‌کردن مخاط تنفسی، بهبود و درمان سرفه‌های مزمن و تسکین اختلالات تنفسی هستند. از دیگر خواص پودر روتارین عبارتند از:

  • خاصیت آنتی‌باکتریایی
  • درمان عفونت گلو و التهاب ریه
  • ازبین‌بردن التهاب تارهای صوتی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

روتارین نوعی مکمل گیاهی مشهور است که برای درمان سرفه به‌خصوص سرفه‌های مزمن تجویز می‌شود. از دیگر فواید این داروی گیاهی می‌توان به رفع گرفتگی صدا، تسکین التهاب ریه، رفع عفونت و میکروب گلو و بهبود التهاب تارهای صوتی اشاره کرد. اثرگذاری این داروی گیاهی تا حدی است که حتی در نوبت اول مصرف هم بلافاصله اثر خود را نشان می‌دهد. روتارین تاثیری در درمان کرونا ندارد و صرفا می‌تواند علائم کرونا را بهبود ببخشد.

مصرف پودر روتارین اگر طبق تجویز و دستور پزشک باشد معمولا عارضه جانبی خطرناکی ندارد. اما گاهی ممکن است تداخل دارویی ایجاد کند یا باعث اختلال گوارشی شود. خانم‌هایی که در دوران شیردهی یا بارداری هستند نباید از این داروی گیاهی میل کنند.

بهتر است حتما از پزشک متخصص خود درباره مصرف پودر روتارین مشاوره دارویی بگیرید. می‌توانید از درگاه‌های مشاوره دارویی آنلاین از پزشکان متخصص کمک بخواهید. یادتان باشد که با هر سرفه یا گلودرد خودسر سراغ مصرف روتارین نروید. این پزشک متخصص است که بعد از معاینه تشخیص می‌دهد که برای درمان سرفه یا گلودرد شما چه دارو یا مکملی تجویز کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روتارین بهتر است با متخصص عفونی یا دکتر ریه مشاوره داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره دارویی دریافت کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر عفونی و داروساز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

درحال‌حاضر قیمت این مکمل گیاهی ۳۲۰۰۰ تومان است.

پودر روتارین مکملی گیاهی حاوی دانه به و گیاه مرزنجوش است که برای بهبود سرفه، رفع گرفتگی صدا و تسکین التهاب گلو و سینه تجویز می‌شود.

پودر روتارین را می‌توانید از داروخانه‌ها یا مراکز دارویی معتبر حضوری یا آنلاین تهیه کنید.

خیر، مصرف پودر روتارین برای کودکان زیر ۱ سال ممنوع است و برای کودکان زیر ۱۲ سال باید با رعایت احتیاط و طبق تجویز پزشک مصرف شود.

روتادین به صورت پودر عرضه می‌شود و شربتی ندارد.

چهارتخمه روتارین غلط مصطلحی است که به‌خاطر عدم آشنایی با روتارین استفاده می‌شود. چهارتخمه و روتارین کاملا با هم متفاوت هستند و تنها شباهت‌شان وجود دانه به در هردو است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پودر روتارین

  1. ناشناس گفت:

    سلام دکتر
    بعد از خوردن‌ این دارو مدفوع تقریبا سیاه و‌ تیره و دل پیچه طبیعی هست؟

    .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مصرف صحیح پودر روتارین طبق تجویز پزشک عوارض خاصی ندارد. البته وجود دو گیاه در پودر روتارین ممکن است گاهی باعث اختلالات گوارشی مانند اسهال، استفراغ و حالت تهوع شود. در صورت مشاهده عوارض بهتر است مصرف دارو متوقف شود

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    بعد از خوردن این دارو مدفوع تیره و تقریبا سیاه طبیعی هست؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مصرف صحیح پودر روتارین طبق تجویز پزشک عوارض خاصی ندارد. البته وجود دو گیاه در پودر روتارین ممکن است گاهی باعث اختلالات گوارشی مانند اسهال، استفراغ و حالت تهوع شود. در صورت مشاهده عوارض بهتر است مصرف دارو متوقف شود

  3. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید من طبق تجویز دکتر از این دارو و قرص جوشان اسستین و لوراتکس۱۰ و نوافن استفاده می کنم اما از دیروز که شروع به استفاده داروها کردم حالت تهوع دارم می خواستم بدونم از روتارین یا داروهای دیگم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مصرف صحیح پودر روتارین طبق تجویز پزشک عوارض خاصی ندارد. البته وجود دو گیاه در پودر روتارین ممکن است گاهی باعث اختلالات گوارشی مانند اسهال، استفراغ و حالت تهوع شود. در صورت مشاهده عوارض بهتر است مصرف دارو متوقف شود

  4. Fatemeh گفت:

    سلام وقت شما بخیر ببخشید من حدود چند روزی هست که به دلیل سرماخوردگی صدام گرفته و نمیتونم درست حرف بزنم و به خاطر اینکه باید واسه مدرسه بخونم،نمیتونم حرف نزنم یا نخونم واقعا دارم اذیت میشم.بنظرتون این پودر رو بخورم خوب میشم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله روزی دوبار استفاده کنید با اب گرم

  5. مسعود گفت:

    درود و تبریک بابت کسب جایگاه شغلی جدیدتون، چند تا سوال دارم اگر با صداقت و راستی پاسخگو باشید: ۱- در جائی که در صدر متن فوق با تیتر نحوه مصرف دارو ( سطر ۱۳-۱۵)، عنوان کرده اید که شرکت سازنده نحوه مصرف دارو را مشخص نکرده ( پس چه تحقیقی انجام داده که به این حداقل اولیه دست نیافته است)، چگونه و از کجا پزشک معالج که محقق هم نیست باید بداند دوز موثره دارو در هر سی سی چه میزان است و برای هر گروه سنی/ و هر بیماری متفاوتی چه دستوری دهد. جالب اینک در چند سطر پائین تر خودبخود به این نتیجه دلخواه رسیده اید که ۲-۳ ساشه در روز کفایت می کند؟! . فرضا شما راست می گوئید در وزن های متفاوت بیماران، گروه های سنی کودکان و بزرگسالانریال و بیماری های متنوع از شفای سرطان و گرفتگی صدا و … ( ارجاع به متن فوق) چرا دوزاژ هیچ تفاوتی ندارد. در پارگراف آخر که نتیجه گیری می کنید این معجون را برای سرفه مزمن توصیه کرده اید در حالیکه حتی افراد کم سواد جامعه نیز می دانند سرفه مزمن صرفا یک علامت است که معمولا از یک عامل مهم طول کشیده مثل سرطان ریه، سل، بیماری های التهابی ریه و … ناشی می شود . قضاوت با خوانندگان محترم ./ اما شما دخترم، پول یا جایگاه شغلی که انسان در آن علم ندارد و جان انسان ها را تهدید می کند پشیزی ارزش ندارد . والعاقبـۀ للمتقین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام میتوانید به کتاب مرجع فارماکوپه مراجع کنید

  6. زهرا گفت:

    سلام آیا این دارو برای بیمارانی که مبتلا به تیروئیدیت مزمن (هاشیموتو) هستند، ضرر داره یا نه میتونن با وجود این بیماری دارو رو استفاده کنند؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام زهرا عزیز
      ایرادی ندارد

  7. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید این دارو برای افرادی که تشنج میکنن مشکلی نداره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      افرادی که سابقه تشنج، تیک و توره و بی ثباتی عاطفی دارند، بهتر است از این دارو استفاده نکنند.

  8. عرفان تیمورخانی گفت:

    سلام
    این دارو رو دکتر به من تجویز کرده برای گلودرد اما مزه این دارو خیلی بده میخواستم ببینم با چه چیزی ترکیبش کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می توانید بلافاصله بعد از نوشیدن ویتامین سی مصرف کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما

  9. مصیح گفت:

    من برای گرفتگی صدا مصرف کردم ،بعد مصرف سرفه های شدید گرفتم،امکان داره بهش آلرژی داشته باشم ،داخلشم که تخم شربتی و به هستش.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      آلرژی به این ترکیبات نداشته اید و سرفه شما به علت بیماری شما و التهاب گلوی شما بوده و با طی روند بیماری برطرف می شود.

  10. Maverick گفت:

    سلام
    این پودر فقط موقع سرماخوردگی و گرفتگی گلو صدا رو باز میکنه یا صدا های خش دار رو هم صاف میکنه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      لام دوست عزیز.
      دلیل صدای خش دار معمولا به تارهای صوتی بر میگردد که روتارین شاید تاثیر زیادی نداشته باشد