درمان سرفه خشک چیست؟ بهترین روش درمان خانگی سرفه خشک را بشناسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

می‌دانید بهترین روش درمان سرفه خشک چیست؟ سرفه خشک می‌تواند ناشی از بسیاری از بیماری‌ها و آلرژی‌ها باشد و درمان آن بستگی به علت ایجاد سرفه دارد. بنابراین این مطلب را مطالعه کنید تا در یک چشم به هم زدن، بهترین روش‌های درمان سرفه خشک را از بر باشید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
درمان سرفه خشک چیست؟ بهترین روش درمان خانگی سرفه خشک را بشناسید

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

سرفه یک مکانیسم دفاعی است که عوامل بیماری‌زا را به بیرون می‌اندازد. اما چرا گاهی به سرفه خشک دچار می‌شویم؟ علت‌های بسیاری برای ابتلا به علامت سرفه خشک وجود دارد. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که چگونه از شر سرفه خشک خلاص شویم. در این مقاله سعی کرده‌ایم شما را با روش‌های درمان سرفه خشک آشنا کنیم. اگر این علامت شما را هم کلافه کرده است، بهتر است این مطلب را خیلی سریع مطالعه کنید.

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان بیشتر از چند روز است که سرفه خشک دارید، معطل نکنید و از دکتر عمومی آنلاین یا دکتر آسم و آلرژی آنلاین مشاوره آنلاین، تلفنی یا متنی بگیرید. دکترتو به شما کمک می‌کند تا در کمتر از چند دقیقه، از بهترین دکترها نوبت حضوری یا مشاوره غیرحضوری بگیرید.

سرفه خشک چیست و چرا ایجاد می شود؟

یکی از انواع سرفه، سرفه خشک است. سرفه‌ای که بدون خلط در مجاری تنفسی باشد به سرفه خشک مشهور است و ممکن است باعث بروز عوارض زیر شود:

  • التهاب
  • خشکی
  • خارش
  • گلودرد

سرفه خشک گاهی ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا است که ممکن است بعد از پایان دوره بیماری سرفه‌ها قطع شوند یا همچنان باقی بمانند. زمانی که سرفه خشک دست ‌کم ۳ هفته طول بکشد، سرفه خشک مزمن است و می‌تواند نشانه آسم یا آلرژی باشد. سرفه خشک (سرفه بدون خلط) و سرفه خلطی هر دو از نشانه‌های کووید ۱۹ هستند، اما سرفه خشک کرونا بسیار شایع‌تر از سرفه خلط‌دار است.

سرفه خشک معمولاً به ‌شکل کوتاه و پشت ‌سر هم است. این سرفه به‌ خاطر عفونت بینی و گلو در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا، کووید-۱۹، ابتلا به برونشیت، ذات‌الریه و آسم ایجاد می‌شود. شما می توانید از دکتر ریه آنلاین مشاوره بگیرید و مشکلات ریوی خود را با پزشک ریه آنلاین درمان کنید.

علت سرفه خشک چیست؟

سرفه خشک و خارش گلو که بدون مخاط است و حس قلقلک و سوزش در پشت گلو ایجاد می‌کند، می‌تواند علل مختلفی داشته‌باشد. عفونت دستگاه تنفسی به ‌خاطر سرماخوردگی یا آنفولانزا علت سرفه خشک هستند که شایع‌ترند. از ابتدای بروز ویروس کرونا تا به امروز که سویه‌های مختلفی از این ویروس شکل گرفته‌است، سرفه به‌ عنوان علامت شایع کووید-۱۹ مطرح بوده و به دلیل درگیری ریه به کرونا رخ می‌دهد. بیشتر افرادی که کرونا می‌گیرند دچار سرفه خشک یا مرطوب می‌شوند. در ادامه به درمان سرفه خشک بر اساس علت ایجاد آن اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

آیا سرفه‌های شما بعد از بیماری بهتر نمی‌شود؟

همین حالا مشاوره بگیر!

درمان سرفه خشک سرماخوردگی و آنفولانزا

یکی از اصلی‌ترین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا سرفه خشک است. گاهی اوقات سرفه خشک بعد از سرماخوردگی یا آنفولانزا تا مدتی باقی می‌ماند و شما را آزار می‌دهد.

سرفه خشک که به ‌خاطر عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی ایجاد می‌شود معمولاً طی یک تا دو هفته خودبه‌خود یا با مصرف داروهای سرماخوردگی و درمان خانگی گلودرد و سرفه برطرف می‌شود. گاهی مصرف برخی داروها و شربت برای سرفه خشک خود باعث ایجاد سرفه خشک حساسیتی می‌شود؛ در چنین مواردی عمدتاً پزشک مصرف آن دارو را قطع یا با داروی دیگری تعویض می‌کند، داروی سرفه خشک مثل:

  • دکسترومتورفان
  • کدئین
  • پنتوکسی فیلین
  • فولکودین
  • دی هیدروکدئین

برای درمان سرفه خشک سرماخوردگی راهکارهایی را برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانند برای بزرگسالان و کودکان مفید باشند.

۱. شربت برای سرفه خشک کودکان سرماخورده و آنفولانزایی

حتما از خود می‌پرسید برای سرفه خشک کودکان چی خوبه! شربت دکسترومتورفان می‌توانند به کاهش سرفه کمک‌کنند. علاوه‌بر‌این، قرص‌های پاستیل، اسپری‌های گلو و نوشیدنی‌های گرم می‌توانند تسکین موقتی ایجاد‌کنند. شناسایی و درمان علت زمینه‌ای سرفه، مانند آلرژی یا عفونت‌تنفسی، مهم است. شربت دیفن هیدرامین برای کودکان در درمان سرفه خشک موثر است. شربت برون کلد هم می‌تواند در درمان سرفه‌های خشک نقش خوبی ایفا کند.

شربت برای سرفه خشک کودکان سرماخورده و آنفولانزایی
شربت دکسترومتورفان می‌توانند به کاهش سرفه کمک‌کنند. علاوه‌بر‌این، قرص‌های پاستیل، اسپری‌های گلو و نوشیدنی‌های گرم می‌توانند تسکین موقتی ایجاد‌کنند.

۲. معجزه سرفه خشک کودکان با شربت پلارژین

شربت پلارژین کیدز یکی از داروهایی است که می‌تواند در درمان سرفه خشک کودکان بی‌نظیر عمل کند.

اگر می‌خواهید بدانید که برای سرفه خشک کودکان چی خوبه، چندین شربت ضد سرفه خشک برای کودکان موجود است، از جمله آنهایی که حاوی عسل یا گایفنزین هستند. انتخاب شربت مناسب، متناسب با سن کودک، علت سرفه و رعایت دقیق دستورالعمل‌های دوز، بسیار مهم است. توصیه می‌شود قبل از دادن هرگونه دارو به کودکان، با یک متخصص مشورت‌کنید. بهترین شربت برای سرفه خشک باید توسط پزشک تشخیص داده‌شود؛ زیرا قبل از هر تجویزی باید علت سرفه خشک مشخص‌شود.

۳. درمان سریع سرفه کودکان در خواب با اکسپکتورانت (درمان سرفه خشک شبانه)

برای درمان سرفه خشک می‌توان از شربت اکسپکتورانت برای کودکان استفاده کرد. این شربت برای درمان انواع سرفه کاربرد دارد. معمولا در درمان سرفه ناشی از آنفولانزا و سرماخوردگی می‌توان از این شربت بهره برد.

علاوه بر دارو، برای درمان خانگی سرفه خشک کودکان می‌توانید از استنشاق بخور عسل استفاده‌کنید. این روش می‌تواند در رفع سریع سرفه خشک موثر باشد. داروهای رفع‌کننده سرفه بدون نسخه برای کودکان زیر ۶ سال توصیه‌نمی‌شود. قبل از دادن هرگونه دارویی به کودکان، مهم است که با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت‌کنید.

بالا نگه‌داشتن سر هنگام خواب، می‌تواند به کاهش سرفه در شب کمک‌کند. نوشیدن یک نوشیدنی گرم قبل از خواب و استفاده از دستگاه بخور در اتاق‌خواب نیز می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. می‌توانید از داروهای سرکوب‌کننده سرفه بدون نسخه هم استفاده‌کنید، اما مهم است که قبل از استفاده با یک پزشک مشورت‌کنید.

۴. برای سرفه خشک و خارش گلو در خانه چه چیزی خوب است؟

درمان‌های خانگی برای سرفه خشک و خارش گلو شامل عسل، چای زنجبیل، استنشاق بخار (بخورهای مختلف) و غرغره آب نمک است. هیدراته ماندن و دوری از مواد محرک مانند دود و گرد‌و‌غبار نیز می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. اگر علائم ادامه یافت یا بدتر شد، با دکتر مشورت کنید.

۵. دانه به برای سرفه خشک (به دانه برای سرفه خشک)

درمان‌های خانگی شامل هیدراته ماندن گلو، اجتناب از عوامل تحریک‌کننده مانند دود و گرد‌وغبار و استراحت است. علاوه‌بر‌این، استفاده از انواع دمنوش‌های گیاهی مثل چای زنجبیل و برخی خوراکی‌های خوشمزه مثل عسل و لیمو، انگو، آب آناناس و غیره می‌تواند مفید باشد. علاوه‌بر این موارد، استنشاق بخار می‌تواند به تسکین گلو و کاهش سرفه کمک کند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که به سرفه خشک کمک می‌کند، دانه به است که خواص به دانه برای سرفه بی‌شمار است. اگر از سرفه خشک یا سرفه خلط‌دار رنج می‌برید، سرماخورده‌اید، سرفه شدید دارید و نفستان راحت بالا نمی‌آید، بهترین گزینه برای شما دمنوش به‌دانه است که باعث تسکین سرفه خشک شده و مجاری تنفسی را نرم می‌کند. این دانه حتی در جلوگیری از سرفه خشک موثر است.

برای سرفه خشک و خارش گلو در خانه چه چیزی خوب است؟
درمان‌های خانگی برای سرفه خشک و خارش گلو شامل عسل، چای زنجبیل، استنشاق بخار (بخورهای مختلف) و غرغره آب نمک است.

۶. چه چیزی برای سرفه خشک خوبه؟ فلفل قرمز

فلفل قرمز با تحریک و گرم‌کردن ریه‌ها سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد و باعث تسکین سرفه ناشی از سرماخوردگی می‌شود. نوک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۲ قاشق آب و ۱ قاشق سرکه سیب مخلوط کنید و روزی ۳ بار میل کنید.

۷. درمان سرفه های خشک با ضد سرفه قوی خانگی آویشن

خواص دمنوش آویشن بسیار است. این گیاه با شل‌کردن عضلات سیستم تنفسی باعث باز شدن مجرای هوا می‌شود، این یعنی گرفتگی برطرف شده و میزان سرفه خشک کرونا کمتر می‌شود. طرز تهیه دمنوش گیاهی آویشن هم ساده است. فقط کافی است ۱ مشت آویشن تازه یا ۲ قاشق چای‌خوری آویشن خشک را در ۲ لیوان آب جوش بریزید و اجازه بدهید که دم بکشد. سپس بعد از صاف کردن ترکیب می‌توانید همراه عسل یا لیمو میل کنید.

۸. ضد سرفه خانگی دمنوش زنجبیل و نعنا برای درمان فوری سرفه کودکان و بالغین

زنجبیل یکی از گیاهان دارویی است که برای درمان خانگی سرفه خشک و سرفه خلط‌دار توصیه می‌شود. ۳ قاشق غذاخوری زنجبیل خردشده همراه با ۱ قاشق غذاخوری نعنا خشک را با ۴ لیوان آب ترکیب کرده و اجازه بدهید که بجوشد. پس از اینکه حجم مایه نصف شد، حرارت را خاموش کنید و پس از سرد شدن آن را صاف کرده و  با یک فنجان عسل ترکیب کنید. حالا شربت آماده شده و تا ۳ هفته می‌توانید در یخچال نگهداری کنید. هر چند ساعت ۱ قاشق غذاخوری میل کنید تا سرفه‌ خشک کرونایی‌تان بهبود‌یابد.

۹. درمان سرفه خشک با لیمو (لیمو برای درمان خشکی گلو و سرفه خشک)

لیمو یار غار سرماخوردگی و آنفولانزا برای درمان سرفه خشک کرونا و سرفه خشک در کودکان و بزرگسالان نیز به‌کار‌می‌رود. ۲ قاشق سوپ‌خوری آب لیمو تازه را با ۱ قاشق سوپ‌خوری عسل و کمی آب ولرم مخلوط کنید و به‌صورت گرم چند بار در طول روز مصرف کنید. اضافه کردن فلفل سیاه به این ترکیب یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی سرفه خشک کرونا است.

۱۰. دمنوش ریحان یک داروی خانگی برای سرفه خشک

تأثیر دمنوش گیاهی ریحان برای سرماخوردگی و سرفه مثل آب روی آتش است. قدری ریحان خشک را با آب جوش ترکیب کنید و رویش را بپوشانید تا دم بکشد. پس از صاف کردن، آن را همراه عسل ۳ بار در روز میل نمایید.

در کنار دمنوش‌های گیاهی، مصرف برخی خوراکی‌ها هم برای درمان خانگی سرفه خشک کرونا مفید است، مثل مصرف روزانه ۵ تا ۶ عدد بادام درختی که به خاطر مواد مغذی که دارد التهاب را کاهش داده و سرفه خشک را بهبود می‌بخشد.

درمان سرفه خشک با لیمو
لیمو یار غار سرماخوردگی و آنفولانزا برای درمان سرفه خشک کرونا و سرفه خشک در کودکان و بزرگسالان نیز به‌کار‌می‌رود.

۱۱. آب آناناس برای سرفه خشک

وجود آنزیم بروملین در آناناس باعث می‌شود که این میوه پرخاصیت ۵ برابر بیشتر از شربت سرفه روی بهبود و درمان سرفه خشک تأثیر دارد. این آنزیم، خلط‌آور است و سرماخوردگی، آلرژی تنفسی، بیماری‌های ریوی، سرفه خشک حساسیتی و سرفه خشک کرونا را بهبود می‌بخشد.

۱۲. برای سرفه خشک چی بخوریم؟ چای سبز، دمنوش کتان، دمنوش بادیان رومی و دمنوش چهارتخمه

در ادامه به برخی از داروهای گیاهی ضد سرفه خانگی اشاره کرده‌ایم:

  • چای سبز ماده مفیدی است که علاوه‌بر چربی سوزی برای درمان سرفه خشک هم به‌ کار می‌رود.
  • دانه کتان یکی از گیاهان دارویی کاربردی است که برای درمان خانگی سرفه خشک توصیه می‌شود. ۲ قاشق پودر دانه کتان را با یک لیوان آب بجوشانید تا به غلظت برسد. سپس از روی حرارت بردارید و پس از صاف کردن با آب لیمو و عسل میل کنید.
  • یکی دیگر از گیاهان دارویی مفید برای درمان خانگی سرفه خشک، بادیان رومی است که مخاط را شل کرده و مجرای تنفسی را باز می‌کند. ۱ لیوان آب جوش را با ۳ قاشق چای‌خوری گیاه بادیان رومی تازه خرده شده ترکیب کنید و ۱۰ دقیقه تا یک ربع زمان بدهید که دم بکشد. حالا دمنوش ضدسرفه‌تان آماده است.
  • دمنوشی متشکل از بارهنگ، ریحان، به‌دانه و قدومه که برای رفع گرفتگی صدا و سرفه خشک عالی است.
  • دمنوش بابونه، دمنوش نارون کوهی، و دمنوش چای ترش هم از دمنوش‌های گیاهی هستند که برای درمان سرفه خشک در طب سنتی تجویز می‌شوند.
اینفوگرافی درمان سرفه خشک
درمان سرفه خشک چیست؟

درمان سرفه خشک آلرژی (درمان سرفه خشک حساسیتی)

گاهی عامل بیماری‌زا سر فه خشک را ایجاد نمی‌کند و تنها یک آلرژن یا یک ماده‌ی خارجی باعث بروز این علامت می‌شود. در ادامه به برخی از درمان‌های سرفه خشک که ناشی از آلرژی و حساسیت است، اشاره کرده‌ایم. شاید به شما کمک کند از این علامت نجات پیدا کنید. روش‌های خانگی برای سرفه‌هایی موثر هستند که علت آنها خطرناک نباشد، بنابراین کمک گرفتن از دکتر می‌تواند موثر باشد. مثلا قبل از درمان خانگی سیاه سرفه، با پزشک باید مشورت کنید.

۱. بهترین دارو و بهترین قرص برای سرفه خشک

بهترین قرص برای سرفه خشک ممکن است بسته‌به علت اصلی سرفه متفاوت باشد و علت تعیین می‌کند که برای سرفه شدید خشک چی خوبه! آنتی‌هیستامین‌ها یا ضداحتقان‌های بدون نسخه (ضدگرفتگی بینی) می‌توانند برای آلرژی یا مشکلات سینوسی مفید باشند، درحالی‌که داروهای تجویزی ممکن است برای شرایط شدیدتر ضروری باشند.

شربت سالبوتامول یکی از داروهای کمک کننده در درمان سرفه خشک آلرژی است. داروی تئوفیلین نیز برای بازکردن راه هوایی مناسب است. قبل از مصرف هر دارویی لطفا با یک متخصص مشورت کنید.

۲. دمنوش گل پنیرک درمان سرفه خشک در طب سنتی

یکی از دمنوش‌های مفید برای درمان بیماری‌های تنفسی، دمنوش گل پنیرک است که التهاب مخاطی سیستم تنفسی و مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد.

۳. درمان سرفه خشک حساسیتی با دارو گیاهی برای سرفه خشک

عسل، لیمو و دارچین همراه با آب گرم ترکیب کاربردی برای درمان سرفه خشک حساسیتی است که علاوه‌بر دفع باکتری و عفونت‌ها به ‌خاطر خاصیت ضدالتهابی بسیار برای درمان سرفه خشک حساسیتی مفید است.

علت سرفه خشکدرمان گیاهیدرمان خانگیدرمان پزشکی (دارو و قرص‌ها)
گلودردچای ریشه شیرین بیانمصرف عسلدکسترومتورفان
لارنژیتدمنوش آویشنمصرف آب هویجگوایفنسین
ورم لوزهدمنوش زنجبیل و نعنامصرف آب آناناسدیفن‌هیدرامین
سینوزیتدمنوش کتانمصرف انگوراستامینوفن
فیبروز ریویدمنوش بادیان رومیمصرف سیباکسی کدون
عفونت تنفسی فوقانیدمنوش ریشه گل ختمیمصرف لیموهیدروکدون
آسم و آلرژیدمنوش ریحانمصرف پیازسودوافدرین
رفلاکس معدهدمنوش به دانهمصرف سیرکلرفنیرامین
سرطان ریهدمنوش چهارتخمهبخور آب‌گرمفنیل افرین
درمان خانگی سرفه خشک

درمان سرفه خشک کرونا در خانه

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، یکی از علت‌های ایجاد سرفه خشک انواع کرونا هستند. در ادامه به برخی از روش‌های درمان سرفه خشک پزشکی و درمان خانگی سرفه خشک کرونا اشاره کرده‌ایم که می‌توانند برای شما کمک‌کننده باشند. اگر همچنان با کرونا درگیر می‌شوید، موارد زیر به شما کمک می‌کنند:

۱. درمان سریع سرفه خشک کرونا با شربت

برای درمان سریع سرفه خشک کودکان کرونایی داروهای سرکوب‌کننده سرفه بدون نسخه مانند شربت برم هگزین برای کودکان و حتی برای بزرگسالان می‌تواند موثر باشد. شربت برم هگزین یکی از داروهای انتخابی در درمان کرونا است که سرفه‌های خشک را بهبود می‌بخشد و از عوارض سرفه‌ها که گلودرد و خارش گلو است، پیشگیری می‌کند.

یکی دیگر از داروهایی که در درمان سرفه خشک کرونا موثر است، بهترین شربت ضد سرفه برای کرونا آلرگارد است. این شربت تاثیرات مثبتی در سرفه خشک دارد و تسکین‌دهنده‌ی خوبی است.

۲. درمان خانگی سرفه خشک کرونا با عسل

رتبه نخست محبوب‌ترین ماده درمان خانگی سرفه خشک در داروهای بدون نسخه به عسل می‌رسد. این مسکن طبیعی با پوشاندن غشای مخاطی ملتهب و تحریک شده باعث التیام و تسکین سرفه خشک کرونا می‌شود. به ‌علاوه اینکه به‌ لطف آنزیم‌های طبیعی که در عسل هستند، دوره سرفه خشک ناشی از مشکلات باکتریایی هم با مصرف عسل کوتاه‌تر می‌شود.

در این روش درمان خانگی سرفه خشک کرونا مصرف یک قاشق غذاخوری عسل ۱ تا ۳ وعده در روز توصیه می‌شود. اگر از سرفه خشک شبانه یا حین خواب رنج می‌برید، یک قاشق عسل قبل از خواب می‌تواند با تسکین مخاط ملتهب به خواب بهتر کمک‌کند. در کنار این هم می‌توانید یک قاشق عسل را با یک لیوان شیر داغ ترکیب کرده و میل نمایید. مراقب میزان مصرف عسل برای درمان سرفه خشک در کودکان باشید، زیاده‌روی در مصرف عسل برای کودکان زیر ۲ سال، احتمال ابتلا به بوتولیسم و مسمومیت را بیشتر می‌کند، بنابراین برای درمان گیاهی سرفه خشک کودکان بهتر است میزان مصرف را از یک قاشق غذاخوری به یک قاشق چای‌خوری برای کودکان تغییر دهید.

درمان خانگی سرفه خشک کرونا با عسل
رتبه نخست محبوب‌ترین ماده درمان خانگی سرفه خشک در داروهای بدون نسخه به عسل می‌رسد.

۳. برای سرفه چی خوبه: چای ریشه شیرین بیان

شیرین بیان مسکن گیاهی است که مخاط را شل و رقیق می‌کند و گرفتگی سینه و التهاب تحریک‌کننده گلو را کاهش می‌دهد. درست است که دمنوش ریشه شیرین بیان در درمان خانگی سرفه خشک کرونا مفید است، اما برای بیماران کلیوی توصیه نمی‌شود.

برای تهیه دمنوش گیاهی، ریشه شیرین بیان۲ قاشق ریشه خشک شیرین بیان را در ۱ فنجان آب جوش بریزید. سپس رویش را پوشانده و ۱۵ دقیقه بعد میل کنید. مصرف مجاز دمنوش شیرین بیان روزی ۲ بار است.

۴. درمان خانگی سرفه خشک کرونا با دمنوش ریشه گل ختمی

حتما شنیده‌اید که خواص گل ختمی بسیار است. برای تهیه این دمنوش فقط کافی است که کمی برگ خشک گل ختمی را با ۱ لیوان آب جوش مخلوط کنید و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان بدهید که دم بکشد. سپس محلول را صاف کرده و ۳ وعده در طول روز میل کنید. این دمنوش برای تسکین التهاب گلو و درمان خانگی سرفه خشک کرونا عالی است.

۵. درمان سرفه خشک کودکان و بزرگسالان با سیب

از خوراکی‌های محبوب و مغذی که برای درمان سرفه خشک کرونا کاربرد دارد سیب است. برای درمان سرفه خشک با سیب، ۱ عدد سیب را داخل آب روی حرارت ملایم بگذارید و چند قطره گلاب داخلش بریزید و اجازه بدهید که سیب پخته و آماده شود. بعد به ‌صورت گرم میل کنید.

مصرف آب سیب تازه هم مخاط گلو را کم می‌کند و باعث تسکین سرفه خشک می‌شود. مقداری سیب خشک را همراه دارچین و به داخل قوری آب جوش ریخته و اجازه دهید که روی حرارت ملایم ۱۰ دقیقه دم بکشد. علاوه‌بر این دمنوش سیب می‌توانید نصف ۱ سیب تازه رنده شده را با نصف لیوان آب بجوشانید و مقداری گلاب به این ترکیب اضافه کنید. ۱۵ دقیقه بعد، فالوده سیب خوشمزه‌ای دارید که خشکی گلویتان را برطرف می‌کند.

۶. آب هویج سلطان درمان خانگی سرفه خشک کرونا

وجود انواع ویتامین‌ و مواد مغذی در هویج باعث شده که این خوراکی به‌‌عنوان آنتی‌اکسیدان قوی عمل کند و سرفه خشک و خس‌خس را کم می‌کند. همه این ویژگی‌ها باعث شد که قیمت هویج و آب هویج در دوران کرونا نجومی شود. آب ۳ تا ۴ هویج را بگیرید، کمی آب و عسل هم به آن اضافه کنید و در طول روز ۳ تا ۴ بار بنوشید.

۷. درمان سرفه خشک کرونا با سیر

سیر یکی از مواد غذایی جادویی است که خواص درمانی شگفت‌انگیزی دارد. برای درمان خانگی سرفه خشک کرونا برخی توصیه می‌کنند که ۲ تا ۳ حبه سیر را در یک فنجان آب انداخته و بجوشانید. سپس یک قاشق چای‌خوری پونه کوهی به ترکیب اضافه کرده و اجازه بدهید که سرد شود. می‌توانید آن را با عسل میل کنید.

درمان سرفه خشک با استفاده از پیاز
۱ قاشق چای‌خوری آب پیاز را با ۱ قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کنید و روزی ۲ بار میل نمایید.

۸. درمان سرفه خشک با استفاده از پیاز

یکی از عوارض طولانی‌مدت کرونا سرفه خشکی است که تا مدت‌ها پس از بهبودی هم ادامه دارد. جالب اینجاست که با یک روش بسیار ساده که در دسترس همه هست می‌توانید به یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی سرفه خشک برسید. فقط کافی است ۱ قاشق چای‌خوری آب پیاز را با ۱ قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کنید و روزی ۲ بار میل نمایید. مصرف دمنوش عسل، پیاز و سیر چای هم می‌تواند به بهبود سرفه خشک کرونا مزمن کمک‌کند.

۹. انگور معجزه سرفه خشک کرونا

مصرف ۱ لیوان انگور تازه با ۱ قاشق عسل ترکیبی جادویی است که هم برای درمان سرفه خشک کرونا مفید است و هم شما را از شر سرفه خلط‌دار راحت می‌کند.

درمان سرفه خشک در طب سنتی و داروی سرفه خشک سنتی

پیش از هر چیزی این نکته را یادآور می‌شویم که توصیه‌های درمان سرفه خشک در طب سنتی صرفا باید به‌‌عنوان مکمل و پس از رعایت توصیه‌های علم پزشکی مورد استفاده قرار بگیرند. حتماً پیش از شروع درمان خانگی سرفه خشک در طب سنتی با پزشک خود مشورت کنید تا با داروهای مصرفی تداخل پیدا نکنند. از جمله موادی که برای درمان سرفه خشک در طب سنتی توصیه می‌شوند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

همین حالا کلیک کن و سرفه خشکت رو درمان کن!

۱. زردچوبه

خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی زردچوبه آن‌قدر زیاد است که برای از بین بردن عفونت‌های ویروسی و باکتریایی تجویز می‌شود. بر‌اساس توصیه طب سنتی، یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را با چای خشک و نوک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه و کمی آب ترکیب کنید و اجازه بدهید دم بکشد. پس از ۱۰ دقیقه دمنوشتان آماده است.

۲. روغن گیاهی

روغن بادام شیرین، روغن بنفش، یا روغن‌های حیوانی از جمله روغن‌های گیاهی هستند که برای درمان سرفه خشک در طب سنتی تجویز می‌شوند. مقداری از این روغن‌های گیاهی را روی قفسه سینه ریخته و ماساژ دهید.

۳. مرطوب نگه داشتن محیط

هوای خشک باعث تشدید علائم سرفه می‌شود. بهتر است برای بهبود درد و خارش گلو، و رفع سرفه از دستگاه بخور برای مرطوب نگه‌داشتن خانه استفاده‌کنید. بخور آب گرم همراه با عصاره رزماری و اوکالیپتوس هم برای کاهش علائم سرفه خشک بسیار مفید است.

۴. دمنوش برای سرفه خشک کودکان

دمنوش‌های گیاهی مانند بابونه، زنجبیل و نعناع می‌توانند به تسکین گلوی کودک و کاهش سرفه کمک‌کنند. مهم است که از دادن چای حاوی کافئین به کودکان، خودداری کنید و قبل از دادن هرگونه داروی گیاهی به کودکان با یک متخصص مشورت‌کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

با دیدن هر یک از علائم زیر، از دکتر آسم و آلرژی یا نوبت دکتر عمومی نوبت حضوری بگیرید. دکترتو لیست بهترین دکترهای مورد نظر را در اختیار شما قرار داده است. همچنین می‌توانید از مشاوره با دکترعمومی آنلاین یا دکتر آسم و آلرژی آنلاین بهرمند شوید.

  • احساس تنگی نفس، خس‌خس و درد قفسه سینه موقع سرفه
  • مشاهده خون همراه مخاط
  • داشتن تب
  • گرفتگی صدا
  • حالت تهوع، استفراغ یا حس خفگی به ‌خاطر سرفه زدن
  • سردرد مزمن، درد گوش یا مشاهده جوش‌های پوستی
  • کاهش وزن و درد عضلانی
  • طولانی شدن سرفه خشک بیش از ۱۰ روز و عدم بهبودی

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سرفه ناشی از آنفولانزا و سرماخوردگی بین ۱ تا ۲ هفته طول می‌کشد و در نهایت در هفته سوم کاملاً برطرف می‌شود. سرفه‌ ناشی از عفونت ویروسی کمی طولانی‌تر است و تا ۸ هفته طول می‌کشد.
شما می‌توانید جهت ثبت نوبت اینترنتی از دکتر عمومی تهران، دکتر عمومی شیراز، دکتر عمومی مشهد، دکتر عمومی اصفهان و دکتر عمومی کرج به وبسایت دکترتو مراجعه کنید.

اگر سرفه خشک طولانی شود باعث بروز مشکلات جدی در زندگی فرد می‌شود و نظم زندگی را برهم می‌زند. برای جلوگیری از عوارض سرفه خشک مثل سردرد، خستگی، مشکل خوابیدن، خونریزی در چشم، شکستگی دنده‌، درد عضلانی، از دست رفتن کنترل مثانه و گرفتگی صدا باید حتماً علت سرفه خشک پیدا و درمان شود.

در صورت احساس سوزش سر دل، احساس تنگی نفس، سخت نفس کشیدن همراه با سرفه خشک، سبکی سر با سرفه خشک، درد گلو، مشاهده خون و کف صورتی در مخاط از نشانه‌هایی هستند که اگر با سرفه خشک باشند نشانه بیماری جدی است.

دومین نشانه شایع ابتلا به کرونا، سرفه خشک است که گاهی طولانی می‌شود و بعد بهبودی ادامه پیدا می‌کند.

سرفه خشک از شایع‌ترین علائم ابتلا به کرونا است که اگر با تنگی نفس، سخت نفس کشیدن، سوزش و خشکی گلو و تب طولانی‌مدت همراه شود از علائم درگیری ریه با کرونا خواهدبود.

در حال حاضر روشی برای تشخیص سرفه کرونایی وجود ندارد و هر نوع سرفه‌ای نمی‌تواند نشان ابتلا به کرونا باشد، اما سرفه خشک از همان سویه نخست کرونا تا به امروز شایع‌ترین علامت ابتلا به کرونا است، اما سرفه خلط‌دار جز علائم اصلی کرونا محسوب نمی‌شود و فقط ۳ تا ۵ درصد موارد سرفه خلط‌دار کرونا بودند.

سرفه خشک کرونا معمولاً تا ۲ هفته پس از بهبودی ادامه پیدا می‌کند. در صورتی‌که سرفه خشک کرونا بیشتر از ۲ هفته طول کشید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

برای رفع التهاب و مشکلات تنفسی سرفه خشک آسم می‌توان از اسپری‌های تنفسی استفاده‌کرد.

متخصص ریه و بیماری‌های عفونی ریوی و متخصص گوش و حلق و بینی پزشکی است که برای درمان سرفه خشک به وی مراجعه کنید.

درمان‌های خانگی مانند عسل، چای زنجبیل و استنشاق بخار می‌تواند در کاهش سرفه موثر باشد. داروهای سرکوب‌کننده سرفه بدون نسخه نیز می‌توانند تسکین دهند، اما شناسایی و درمان علت زمینه‌ای سرفه مهم است.

سرفه خشک می‌تواند نشانه طیف وسیعی از شرایط باشد، از آلرژی گرفته تا عفونت‌های تنفسی. شناسایی و درمان علت زمینه‌ای سرفه برای جلوگیری از عوارض مهم است. برای تشخیص داروهای معجزه‌آسا بهتر است ابتدا علت زمینه‌ای سرفه مشخص شود.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند به تسکین گلو و کاهش سرفه کمک کنند عبارت‌اند از انواع دمنوش، عسل، سوپ و آب. اجتناب از محرک‌هایی مانند کافئین، الکل و غذاهای تند ضروری است.
خوراکی و نوشیدنی‌های مفید و خوشمزه مثل آب‌آناناس، آب‌هویج، انگور، سیب، لیمو و عسل برای سرفه خشک عالی هستند.

دیفن‌هیدرامین یک آنتی‌هیستامین است که می‌تواند به تسکین سرفه ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی کمک‌کند. مهم است که دستورالعمل‌های دوز را به‌دقت دنبال کنید و قبل از استفاده با یک متخصص مشورت‌کنید.

میوه‌هایی که سرشار از ویتامین C هستند، مانند آناناس، پرتقال و کیوی، می‌توانند به تقویت سیستم‌ایمنی و کاهش سرفه کمک‌کنند.

چندین داروی گیاهی وجود دارد که می‌تواند به تسکین سرفه کمک‌کند، از جمله عسل، آویشن، ریشه‌شیرین‌بیان و دمنوش زنجبیل و نعنا. توجه داشته‌باشید که داروهای گیاهی ممکن است برای همه مناسب نباشد و با برخی داروهای پزشکی، تداخل دارویی ایجاد‌کند. توصیه می‌شود قبل‌از استفاده‌از هرگونه داروی گیاهی، با یک متخصص صحبت‌کنید. برای مشورت با پزشک متخصص، می‌توانید از مشاوره تلفنی دکترتو استفاده‌کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان سرفه خشک

  1. زهرا گفت:

    سلام مدت دوهفته هس سرفه خشک میکنم ََََخیلی دارومصرف میکنم ولی تعصیرنکرده بارهنگ آویشن شربت اکسپورانت هم استفاده کردم ازشماممنونم راهنماییم کنین

  2. علیرضا گفت:

    با سلام و احترام حدودا چند روزی هست که پسرم شبا تو خواب سرفه های خشک شدید میکنه به حد استفراغ و اینکه اصلا نمیتونه بخوابه تو روخدا راهنماییم کنید دیگه کلافه شدم دکتر هم مراجعه کردم نتیجه نگرفتم، پسرم ۶ سالشه با تشکر

    1. ناشناس گفت:

      سلام دختر منم اینجوری بود بردم دکتر کودکان گفت برا ریفلاکس معده است بهش امپرازول داد الان دیگه شبا سرفه نمیکنه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله ریفلاکس روی سرفه هم تاثیر گذار است

    2. مصطفی دادو گفت:

      مصرف یک لیوان شیر نسبتا داغ موقع خواب میتواندموثر باشد.

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله
        سپاس از شما

    3. ناشناس گفت:

      پسر منم ۷سالشه ۱ماه قبل سرفه های خشک داشت ویروس گرفته بود دکتر بردیم شربت دادخوب شد الان دوباره برگشته خیلی سرفه های خشک ش برگشته

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        می توانید ازهمان شربت استفاده کنید
        اجتمالا نیاز به دارو های دیگر همچون مونته لوکاست و انتی بیوتیک هم دارند

  3. ناشناس گفت:

    سلام من الان سه روز هستش که بی‌حال هستم بدن درد تب ..
    از روز دوم سرفه های خشک حتی شب ها هم بخاطر سرفه نمیتونم بخوابم
    شربت ضد سرفه هم کمی تاثیری داره
    چه راهکار پیشنهاد میکنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      علایم شبیه سرماخوردگی به همراه بدن درد میتونه به علت درگیری با ویروس امیکرون باشد. استرحت و مایعات و مصرف دراوهای ضدسرفه به شما کمک می کند.

  4. ناشناس گفت:

    سلام واحترام تقدیم تان چند دو روز شده کمی بی حال وسردرد داشتم و دارو هم خوردم اون تکلیف هام خوبی فعلا اما فعلا امروز یک سرفه خشک آمده تو سراغم یکبار می‌آید دیگه هیچ بس نمیشه چی بنوشم در خانه رهنمای کنین ممنون میشم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درمان های خانگی تسکین سرفه را انجام داده و ممکنه علایم شما مربوط به درگیری با امیکرون باشد. بهتره برای کنترل علایم به متخصص داخلی مراجعه کنید.
      دکتر فوق تخصص داخلی

      1. Hm گفت:

        سلام ببخشید من چند روزه سرفه خلط دار میکنم هیچ علائم دیگه ای هم ندارم

      2. Hm گفت:

        سلام ببخشید من چند روزه سرفه خلط دار میکنم هیچ علائم دیگه ای هم ندارم سرفه هام خیلی بده چیکار کنم؟

  5. المیرا گفت:

    سلام من ۵ روزه سرما خوردم ولی الان کاملا خوب شدم فقط سرفه خشک دارم زیاد چند تا شربت سرفه هم خوردم ولی اصلا خوب نشد
    آیا طبیعی هست یا دلیل دیگه ای هم داره
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. ناشناس گفت:

      سلام خسته نباشیدپسرمن چندروزسرماخورده بود خیلی سرفه میزداصلانمیتونست بخوابه من ازفلفل قرمزهمینطورکه گفتیداستفاده کردم واقعاجواب دادسرفه هاش قطع شد ممنون ازراهنماییتون

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سالم باشید

      2. فاطمه گفت:

        سلام وقت بخیر من هفته قبل سرما خوردم الان خداروشکر خوبم ولی سرفه ول کن نیست اصلا وقتی سرفم میاد تا دو ساعت باید سرفه بزنم بخور میدم دمنوش میخورم فقط برا همون تایم اوکی هست باز دوباره همون‌طور میشم ممنون میشم راهنماییم کنید لطفا

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          احتمالا نیاز به انتی بیوتیک دارید
          از شربت برم هگزین و هم چنین بخور اوکالیپتوس استفاده کنید

        2. حسینعلی گفت:

          تخمه ینجه .کتان .کنف.وپنیرک رو آسیاب کن بجشون میل کن خوب میشی

        3. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس از شما

  6. مصطفی گفت:

    سلام بیشتر از ده روزه سرفه میکنم وقتی صبحها از خواب بیدارمیشم سرفم میگیره وقتی خوابم نه و روزاها که سرکارمیرم چون هوا گرمه سرفه نمیکنم ولی میام خونه سرفه شدید میکنم هوای خونه نه گرم ونه سرد کولر هم خاموش . بعضی وقتا سرفه همراه با کمی خلط قرمز کمرنگ میاد. حین غذا خوردن وقتی میخوام لقمه دهنم بزارم سرفم میگیره نیتونم غذا بخورم باید بلند شم سرپا قدم بزم تا اروم شه اصلا مو حلاک کرده دکتر رفتم یه شربت گل پیچت دادن ولی خوب نشده . سرفم یه جوری که نمیونم کنترل کنمش تا یه حدی . ممنون میشم راهنمای کنین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هنگام خواب، خلط و سایر محرک‌ها می‌توانند در طول شب در ریه‌ها و گلو جمع شوند. زمانی که صبح از خواب برمی خیزید و شروع به فعالیت می کنید، خلط شروع به رقیق شدن می کند و ممکن است باعث بروز سرفه صبحگاهی شود.
      اغلب، این سرفه نشانه یک بیماری جدی نیست. اما اگر بعد از چند هفته همچنان از بین نرفت یا تنفس را با دشواری همراه ساخت،نیازه به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.
      متخصص گوش و حلق و بینی

  7. حمید رضا گفت:

    سلام
    الان حدود یک ماه هست پدرم سرفه خشک دارن
    البته پدرم ناراحتی قلبی دارن چند سال پیش باتری گذاشتن
    هیچ علائم دیگه ای ندارن فقط سرفه هست فقطم موقع بیداری سرفه میکنن موقعه ای که خواب هستن اصلا سرفه ندارن بعضی روزا خوب هستن سرفه آنچنانی ندارن بعضی روزا بیشتر میشه دکتر هم رفتن گفتن احتمالا مربوط به عوارض یکی از داروهایی هست که میخورن البته اینم بگم یکی از داروهاشون چند وقت مجبور شدیم از یه شرکت دیگه بگیریم (اپلرنون) حالا یه سری داروی حساسیت و شربت و اسپری دکتر تجویز کردن یخورده بهتر شدن دارو اپلرنون هم دوباره همون شرکت قبلی رو مصرف میکنن .
    میخواستم بدونم همین روند ادامه بدیم ؟
    چقدر ممکنه طول بکشه تا سرفه ها برطرف بشه ؟
    راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      همانطور که پزشک معالج تشخیص داده اند ممکنه این علایم مربوط به حساسیت و آلرژی به داروها و یا عوارض داروها باشد. اگر با مصرف این داروها بهبودی حاصل نشد متخصص ریه ایشان را از نظر مشکلات آسم بررسی کند.
      متخصص ریه

  8. اکبری گفت:

    عالی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  9. هوارانگ گفت:

    روش هایی رو هم امتحان کردم برای خوب شدن سرفه خشک ولی بهتر شدم و بعد دوباره بدتر

  10. هوارانگ گفت:

    سلام من ۲ روز که هی سرفه خشک میکنم دلیلش چیه ؟
    البته قبلش علائم امیکرون هم داشتم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سرفه های شما میتونه به علت تحریک حنجره و التهاب آن باشه. این سرفه ها میتونه به علت آلرژی هم باشه. بهتره متخصص ریه شما رو بررسی کنه و داروی مناسب ضد سرفه به شما تجویز کند.
      متخصص ریه

    2. taha گفت:

      سلام خسته نباشید من یه دو روزه پشت سره هم سرفه خشک میکنم ۱۶ سالمم هست از دارو یا قرص هم برا سرفه استفاده کردم تب لرز داشتم با گلو درد اینا یکم بهتر شدم ولی هر روز چند سانیه سانیه هی سرفم میگیره فقط موقع خواب سرفم نمیگیره
      اگه راحی هست بگید ممنون میشم🙏

      1. سلام فاطمه صفری هستم ۲۷ساله گفت:

        من سر ما خوردگی کرفتم خوب شدم ولی دو هفته هست سرفه میکنم بیشتر هم شب ها میکنم چند تا هم شربت سرفه تمام کردم ولی خوب نشدم چکار کنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام فاطمه عزیز
          از بخور اوکالیپتوس استفاده کنید
          و شربت تئوفیلین

    3. ناشناس گفت:

      ممکنه شما لوعزه داشته باشی چون خودمنم همین اعلام داشتم رفتم دکتر‌گفت لوعزه داری اگه خوب نشدی بیا عمل کن

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی تان