گل ختمی؛ فواید، عوارض و نحوه مصرف گل ختمی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گل ختمی داروی گیاهی پر خاصیتی است که از آن برای درمان بیماری‌های گوارشی، تنفسی و پوستی استفاده می‌شود؛ اما خواص گل‌ختمی چیست، چه عوارضی دارد؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
marshmallow plant

در مورد نحوه مصرف و خواص گل ختمی چقدر اطلاعات دارید؟ از گذشته تا کنون در طب سنتی و روش‌های درمان با داروهای گیاهی، از گل‌ها و گیاهان متعددی برای درمان بیماری‌ها استفاده شده است. این گیاهان یا در قالب دمنوش های گیاهی یا به‌صورت ترکیبی با سایر درمان‌ها، برای رفع یک سری از مشکلات مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دکتر طب سنتی با انواع این گیاهان، نوع مصرفشان، فواید و زمینه‌های کاربرد آنها و حتی مضراتی که دارند آشناست. یکی از گیاهان بسیار پرکاربرد در طب سنتی، گل‌ختمی است. این گیاه به‌عنوان یک دمنوش درمانی بسیار مفید برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی فواید، کاربردها و موارد منع مصرف گل‌ختمی می‌پردازیم. ابتدا بهتر است کمی بیشتر با این گل آشنا شویم.

گل ختمی چیست؟

گل ختمی را به‌عنوان یک گیاه زینتی می‌شناسند. این گیاه جز تیره پنیرکیان است و دارای گل‌هایی به رنگ‌های بنفش، صورتی، قرمز، زرد و سفید است. گیاه ختمی جز گیاهان چندساله است که یک ساقه استوانه‌ای‌شکل با برگ‌های سبز و پهن دارد. این گیاه علفی می‌تواند برای موارد درمانی متعددی مورداستفاده قرار بگیرد.

به گل ختمی به انگلیسی Marshmallow plant  گفته می‌شود. البته یک‌گونه دیگر آن هم وجود دارد که ریشه آن چوبی‌تر و سفت‌تر از گونه مارشمالو بوده و به آن Hollyhock  گفته می‌شود. هر دوی اینها در اروپا و آفریقا رشد می‌کنند. نام علمی این گیاه نیز Althaea officinalis است.

خواص گل‌ختمی به تمام قسمت‌های آن مربوط می‌شود. از ریشه و شیره آن می‌توان برای مصارف آشپزی و دارویی استفاده کرد. به گفته انجمن ملی شیرینی‌پزی، اولین شکل آب‌نبات و شیرینی در فرانسه با شیره گل‌ختمی تولید شد.

 ازاین‌رو در کل می‌توان گل‌ختمی را با کاربردها و مزیت‌های متعدد آن معرفی کرد. این گیاه هزاران سال است که به‌عنوان یک درمان عامیانه برای درمان بیماری‌های گوارشی، تنفسی و پوستی استفاده می‌شود. علاوه بر این خواص گل‌ختمی، خود این گیاه زینتی با زیبایی که دارد می‌تواند به‌عنوان یک گیاه بسیار زیبای چندساله در باغچه و باغ کاشته شود.

نکته‌ای که باید در خصوص این گل در نظر گرفت این است که این گیاه در هر منطقه جغرافیایی مشخصات به خصوصی دارد و ازاین‌رو آن را به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. گل ختمی چینی، گل‌ختمی اروپایی و عیره از جمله آنهاست. در کل اما این گیاه را بومی غرب آسیا و اروپا در نظر می‌گیرند.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

انواع گل ختمی

گل‌های ختمی انواع بسیار مختلفی دارد. آنها را می‌توان بر اساس شکل، رنگ، خواص و مکان رشدی که دارند به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. هر یک بر اساس ویژگی‌های خود خواص متفاوتی دارند. گل‌های ختمی مردابی انواعی از این گل‌ها هستند که در مرداب و کناره‌های جاده رشد می‌کنند و به رنگ‌های سفید و یاسی دیده می‌شوند.

برخی از آنها گل‌های ختمی کوهی هستند که معمولا خواص منحصربه‌فردی دارند. آنها دارای گل‌های سفیدرنگ هستند. گل‌ختمی سفید برای موارد متعددی مفید است. گل ختمی سفید خشک شده را می‌توان برای موارد درمانی متفاوتی استفاده کرد. این نوع گل ختمی، برای مو نیز خواص زیادی دارد. انواع ختمی‌های کوهی خواص درمانی بسیار زیادی دارند.

گل‌های ختمی باغی نیز دسته دیگری از این گل‌ها هستند که در رنگ‌های بنفش، زرد، سفید، یاسی و قرمز رشد می‌کنند. معمولا این گل‌ها خواص درمانی به خصوصی ندارند و بیشتر جنبه تزئینی آنها مدنظر است. البته خواص گل‌ختمی بنفش برای موارد متعددی مدنظر است. طریقه مصرف گل ختمی بنفش معمولا به‌صورت دمنوش است و از آن برای تسکین‌دهنده و آرام‌بخش استفاده می‌شود. خواص گل‌ختمی زرد نیز بسیار زیاد است.

دسته دیگر، شامل انواع گل‌ختمی درختی می‌شود که معمولا به‌صورت درختچه‌های تزئینی با گل‌های سفید و قرمز رشد می‌کنند. نوع دیگری از گل‌ختمی نیز وجود دارد که به آن گل‌ختمی چینی گفته می‌شود. گل‌ختمی چینی قرمز در گلخانه پرورش داده می‌شود.

marshmallow plant
نه تنها گیاه گل‌ختمی را می‌توان به‌صورت دمنوش مصرف کرد بلکه می‌توان صابون یا ماسک آن را نیز تهیه کرد.

نحوه مصرف گل‌ختمی

برای بهره‌مند شدن از مزایای گل‌ختمی، باید با طریقه مصرف گل ختمی برای کاربردهای مختلف آشنا بود. اول‌ازهمه باید انواع گل‌ختمی را شناخت و در نظر داشت که باتوجه‌به نوع گل و رنگ برگ‌های آن، می‌توان تصمیم گرفت که کدام گل برای چه زمینه مصرفی مناسب‌تر است. برای مثال طریقه مصرف گل‌ختمی بنفش با مصرف گل ختمی چینی قرمز متفاوت است.

یکی از پرکاربردترین موارد مصرف گل‌ختمی، مصرف چای گل‌ختمی است. می‌توان از این گیاه برای تهیه چای استفاده کرد. یک حالت دیگر مصرف گل‌ختمی، استفاده از دمنوش گل‌ختمی است. تهیه دمنوش این گیاه می‌تواند برای موارد متعددی مورداستفاده قرار بگیرد و خواص درمانی بسیار زیادی دارد. این گیاه را می‌توان به‌عنوان یک دمنوش آرام بخش در نظر گرفت.

یکی دیگر از حالت‌های مصرف گل‌ختمی، استفاده از گل‌ختمی خشک شده است. می‌توان این گل‌های خشک شده را در یک‌پارچه منفذدار تمیز قرار داد و آن را بست. سپس مستقیما از این گیاه برای درمان آفت و دردهای موضعی استفاده کرد. امکان استفاده مستقیم برگ و گل این گیاه روی پوست برای درمان زخم‌ها و عفونت‌ها نیز وجود دارد.

در پمادهای گیاهی تولید شده برای درمان ترک‌های پوستی در کاهش درد و التهاب می‌توان وجود ریشه گل‌ختمی را به‌عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده مشاهده کرد. در تهیه داروهای گیاهی، معمولا عصاره ریشه یا گل‌ختمی را گرفته و از این عصاره استفاده می‌کنند. مصرف به‌صورت قرص گل‌ختمی یا استفاده از آن در شربت‌های سرفه نیز رایج است.

دمنوش سرد این گیاه نیز می‌تواند به‌عنوان ماسک صورت و مانند صابون استفاده شود. تهیه ماسک با گل ختمی برای درمان‌های پوست و مو نیز یک حالت دیگر مصرف این گیاه است. می‌توان آن را با ترکیباتی مانند روغن آرگان و آلوئه‌ورا و کرم شی باتر ترکیب کرد و به‌این‌ترتیب یک ماسک مو تقویتی برای درمان ریزش مو و رفع موخوره موها تهیه کرد. در نهایت یکی دیگر از حالت‌های طریقه مصرف این گیاه، استفاده از برگ‌ها و ریشه این گل به‌عنوان یک طعم‌دهنده در غذاهاست.

از خواص گل ختمی خبر داری؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر

فواید گل ختمی

حال سوال مهم اینجاست که گل ختمی برای چی خوبه و در چه زمینه‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد. طیف فواید و کاربردهای گل‌ختمی بسیار زیاد است و این مورد هم به دلیل خواص گل‌ختمی است که می‌تواند این گیاه را به یک گیاه معجزه‌آسا تبدیل کند.

این گیاه اثر ضدالتهابی و ضد درد دارد. از طرفی می‌توان به خواص ضدعفونی‌کنندگی این گیاه نیز اشاره کرد. این گیاه می‌تواند یک‌لایه محافظت‌کننده روی پوست و سایر اندام‌های داخلی ایجاد کند. علاوه بر این دارای مولکول‌ها و مواد شیمیایی است که می‌تواند التهاب و آلرژی را تسکین دهد. ازاین‌رو می‌توان از این گیاه در موارد درمانی متعددی استفاده کرد.

۱. گل‌ختمی برای درمان بیماری‌های تنفسی و سرفه

یکی از مهم‌ترین موارد مصرف گل ختمی، استفاده از این گیاه برای درمان سرفه و مشکلات تنفسی است. گل ختمی برای سرفه معجزه می‌کند. بیماری‌های تنفسی مختلف را می‌توان به کمک این گل درمان کرد. معمولا از دمنوش گل‌ختمی برای درمان سرفه‌های شدید و مشکلات تنفسی استفاده می‌شود. خصوصا که این گیاه اثر ضدالتهابی و آرام‌بخش دارد و می‌تواند به کاهش شدت سرفه‌ها و التهاب ناشی از آنها کمک کند. برگ و ریشه‌های گل ختمی برای درد و تورم غشاهای مخاطی که مجرای تنفسی را پوشانده‌اند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین این گیاه می‌تواند برای درمان سرفه‌های خشک نیز مدنظر قرار بگیرد. برای مصرف این گیاه جهت درمان سرفه و سرماخوردگی می‌توان هم از قرص‌ها و شربت‌های حاوی این گیاه استفاده کرد، هم این که می‌توان در روز چند فنجان چای گل‌ختمی را نوشید.


۲. درمان گلودرد با گل ختمی

یکی دیگر از گزینه‌های استفاده از گل‌ختمی، برای درمان عفونت‌ها و التهاب‌های گلو است. ازاین‌رو این گیاه را به‌عنوان درمان خانگی گلودرد نیز می‌شناسند. اثر ضدعفونی‌کنندگی این گیاه و کاهش‌دهنده التهاب و درد، تاثیر زیادی در درمان گلودرد خواهد داشت. آنزیمی که در ریشه گل ختمی وجود دارد می‌تواند به مهار باکتری‌ها و شل شدن مخاط مجاری تنفسی کمک کند. می‌توان از قرص گل ختمی یا شربت‌های حاوی عصاره ریشه گل‌ختمی برای درمان گلوی تحریک‌شده استفاده کرد.

marshmallow plant
اگر می‌خواهید گلودرد خود را سریع کاهش دهید یا مخاط گلویتان را درمان کنید، چای گل‌ختمی را فراموش نکنید.

۳. درمان مشکلات معده و مشکلات گوارشی با گل‌ختمی

یکی دیگر از موارد مصرف گل ختمی، استفاده از آن برای درمان معده درد و سایر مشکلات گوارشی است. این گیاه می‌تواند یک‌لایه محافظتی را در دستگاه گوارش ایجاد کرده و التهاب آن را کاهش دهد. مولکول‌های موجود در آن می‌توانند زخم‌های گوارشی را تسکین دهند.

از خواص گل‌ختمی برای کاهش التهاب مخاط معده استفاده می‌شود. علاوه بر این در درمان زخم معده نیز این گیاه خاصیت درمانی زیادی دارد. گیاه گل ختمی می‌تواند گزینه درمانی مناسبی برای درمان اسهال و همچنین درمان یبوست باشد.


۴. تسکین التهابات و سوزش‌های پوستی

اثر ضدالتهابی ریشه گل ختمی همچنین می‌تواند به تسکین سوزش پوست ناشی از اگزما و درماتیت نیز کمک کند. یک بررسی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که استفاده از پماد حاوی تنها ۲۰ درصد عصاره ریشه گل ختمی باعث کاهش سوزش پوست می‌شود. محققان پیشنهاد کردند که این گیاه سلول‌های خاصی را تحریک می‌کند که دارای فعالیت ضدالتهابی هستند. از برگ گل‌ختمی می‌توان به‌صورت موضعی به‌عنوان ضماد برای نیش حشرات استفاده کرد.


۵. گل ختمی به درمان زخم‌ها کمک می‌کند.

همان‌طور که پیش‌ازاین هم اشاره شد، ریشه گل‌ختمی دارای فعالیت ضدباکتریایی است. اثر ضدالتهابی این گیاه نیز مشخص است. ازاین‌رو می‌توان از این گیاه برای بهبود زخم نیز استفاده کرد. افراد گاهی اوقات برگ و ریشه گل‌ختمی خشک شده را مستقیما روی پوست قرار می‌دهند و از آن برای درمان آبسه و زخم‌های پوستی استفاده می‌کنند. این ترکیب می‌تواند به‌عنوان ضماد برای درمان التهاب و سوختگی‌های پوستی مورداستفاده قرار بگیرد.

گل ختمی اثر ضدالتهابی، ضد درد و ضدعفونی‌کنندگی دارد.همچنین این گیاه می‌تواند یک لایه محافظ روی پوست و سایر اندام‌های داخلی مانند معده ایجاد کند.

۶. درمان عفونت‌های باکتریایی

نتایج یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که عصاره ریشه گل ختمی پتانسیل درمان باکتری‌های گرم مثبت را دارد. این باکتری‌ها مسئول بیش از ۵۰ درصد عفونت‌هایی هستند که در انسان رخ می‌دهند. بسیاری از این باکتری‌ها مقاوم به آنتی‌بیوتیک بوده و همین کار درمان را دشوار می‌کند. هنگامی که عصاره گل‌ختمی به‌صورت موضعی بر روی زخم موش استفاده می‌شود، این عصاره به طرز قابل‌توجهی در کنار آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های زخم موثر است.


۷. استفاده از ماسک صورت و موی گل ختمی برای ارتقای سلامت پوست و مو

از مهم‌ترین فواید گل ختمی، می‌توان از تاثیر آن روی سلامت و شادابی پوست و مو گفت. گل‌ختمی و لک صورت یکی از گزینه‌های مهم استفاده از این گیاه جهت سلامت پوست است. لکه‌های پوستی ناشی از تابش زیاد نور خورشید را می‌توان با استفاده از ریشه گل‌ختمی درمان کرد.

از عصاره این گیاه برای تهیه محصولات مراقبت از پوستی متعددی استفاده می‌شود. می‌توان از کرم‌ها، پمادها و روغن‌های حاوی عصاره ریشه گل‌ختمی برای بهبود سلامت پوست استفاده کرد. یکی از این موارد، صابون گل ختمی برای جوش است. در این صابون‌ها از عصاره ریشه گل‌ختمی استفاده شده‌است که خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی آن می‌تواند به درمان جوش‌های پوستی کمک کند. این گیاه را به‌عنوان گیاه جوانسازی پوست می‌شناسند.

در درمان موخوره و افزایش سلامتی موها نیز می‌توان از گیاه گل‌ختمی استفاده کرد. برای تهیه ماسک گل‌ختمی برای مو می‌توان از سایر روغن‌های گیاهی مانند روغن ارگان نیز کمک گرفت. از خواص روغن گل‌ختمی نیز می‌توان برای افزایش سلامت موها و رفع موخوره استفاده کرد. مهم‌ترین خواص گل‌ختمی برای مو در ازبین‌بردن و جلوگیری از موخوره‌هاست.


۸. استفاده از گل‌ختمی به‌عنوان مسکن

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شده‌است، مشخص‌شده که ریشه گل‌ختمی می‌تواند به‌عنوان یک مسکن برای تسکین درد نیز عمل کند. بر اساس این مطالعه می‌توان از ریشه این گیاه برای تهیه یک تسکین‌دهنده عالی استفاده کرد. برای تسکین درد پاها، تسکین گلودرد، تسکین درد ناشی از زخم و ساییدگی و غیره می‌توان از ریشه گیاه گل ختمی استفاده کرد. این گیاه می‌تواند به‌عنوان یک دمنوش آرام‌بخش مورداستفاده قرار بگیرد. مصرف عصاره این گیاه به‌صورت روزانه نیز می‌تواند به‌عنوان یک مسکن اثر کند.


۹. تاثیر این گیاه بر سلامت قلب

دانشمندان در حال بررسی پتانسیل عصاره این گیاه در درمان بیماری قلبی مختلف هستند و به سلامت قلب کمک می‌کند. یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۱ اثرات عصاره گل ختمی مایع را در درمان لیپمی، تجمع پلاکتی و التهاب بررسی کرد. این شرایط گاهی با بیماری قلبی عروقی مرتبط است. محققان دریافتند که مصرف عصاره گل به مدت یک ماه تأثیر مثبتی بر سطح کلسترول HDL دارد و سلامت قلب را ارتقا می‌دهد. تحقیقات بیشتری برای گسترش و تایید این یافته‌ها موردنیاز است. به دلیل تاثیری که گل ختمی روی کاهش چربی دارد، می‌تواند از آسیب‌های کبدی و بیماری کبد چرب نیز جلوگیری کند.

marshmallow plant
تحقیقات اثبات کرده‌اند مصرف گل‌ختمی برای بیماران قلبی بسیار مفید است.

۱۰. تاثیر گل ختمی روی مشکلات مجرای ادراری

ریشه گل ختمی همچنین دارای پتانسیل این است که به‌عنوان یک ادرارآور عمل کند. دیورتیک‌هایی مانند گل‌ختمی به بدن کمک می‌کنند تا مایعات اضافی را خارج کند. این به پاک‌سازی کلیه‌ها و مثانه کمک می‌کند.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که عصاره گیاه گل‌ختمی می‌تواند موجب سلامت کلی مجاری ادراری شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که اثر تسکین‌دهنده گل‌ختمی می‌تواند تحریکات داخلی و التهاب دستگاه ادراری را تسکین دهد. تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۵ نیز نشان می‌دهد که اثر ضدباکتریایی آن ممکن است در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری مفید باشد.

برای استفاده از این گیاه به‌منظور رفع مشکلات مجاری ادراری، می‌توان از دستور طرز تهیه دمنوش گل ختمی استفاده کرد. برای تهیه این دمنوش کافی است به دو قاشق‌چای‌خوری ریشه گل ختمی خشک شده یک فنجان آب جوش اضافه کنید.


۱۱. تاثیر آنتی‌اکسیدانی گل ختمی

ریشه این گیاه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که ممکن است به محافظت از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند. تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۱ نشان داد که عصاره ریشه گل ختمی با آنتی‌اکسیدان‌های استاندارد قابل‌مقایسه‌است و تاثیر قابل قبولی دارد. برای این منظور می‌توان ۲ تا ۵ میلی‌لیتر از عصاره گل ختمی مایع را سه بار در روز مصرف کرد.


۱۲. استفاده از گل ختمی برای بهبود خشکی دهان

خشکی دهان مزمن که جامعه پزشکی آن را خشکی دهان می‌نامند، می‌تواند باعث افزایش حفره‌ها، بیماری‌های لثه و عفونت‌های دندانی شود. خشکی دهان معمولاً به این معنی است که یک فرد بزاق بسیار کمی در دهان خود دارد. آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای فشارخون، مشکلات عصبی و بیماری‌های خودایمنی از جمله علل متعدد آن هستند.

نویسندگان یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که افرادی که کاهش بزاق یا سطوح پایین بزاق دارند، ممکن است از استفاده از ریشه این گیاه برای رفع این مشکل سود ببرند. هم استفاده از چای گل‌ختمی و هم مصرف گل‌های خشک‌شده می‌تواند برای این منظور مفید باشد.

عوارض و خطرات مصرف گل ختمی

به‌صورت کلی خواص گل ختمی مفید است و بدن قابلیت بالایی در تحمل این ترکیب گیاهی دارد. ازاین‌رو کمتر تحت تاثیر عوارض منفی آن قرار می‌گیرد. بااین‌حال در برخی موارد ممکن است یک سری عوارض و خطرات را به همراه داشته باشد.

در برخی موارد مصرف این گیاه می‌تواند موجب ناراحتی معده و سرگیجه شود. در مواردی که از این گیاه به‌صورت موضعی استفاده می‌شود، ریشه گل ختمی این پتانسیل را دارد که باعث تحریک پوست شود. این گیاه گاهی با یک سری از داروها مانند داروهای دیابت تداخل پیدا می‌کند. از طرفی نیز به دلیل پوششی که روی معده ایجاد می‌کند، می‌تواند مانع جذب داروها شود.

چون گل ختمی در شیردهی و بارداری ممنوعه، قبل مصرف مشاوره بگیر


گل ختمی برای کرونا خوب است؟

تحقیقات متعددی برای بررسی تاثیر عصاره گل ختمی در درمان بیماری کرونا و تسکین علائم کرونا انجام شده است که هنوز برای تایید این فرضیه به مطالعات و تحقیقات بیشتری نیاز است. بسیاری از پزشکان طب سنتی گل ختمی را در کنار سایر ترکیبات گیاهی مانند آویشن، بابونه و شیرین‌بیان برای درمان کرونا توصیه می‌کنند.

دلیل آن هم تاثیر گل ختمی برای درمان سرفه‌های خشک است. این ترکیب گیاهی اثرات ضدالتهابی بسیار بالایی دارد. از طرفی نیز می‌توان از آن برای درمان سرفه‌های خشکی که بعد از بهبودی از کرونا بیماران را آزار می‌دهد، استفاده کرد. از قرص گل‌ختمی یا شربت‌های سرفه حاوی این گیاه می‌توان برای درمان سرفه‌های خشک استفاده کرد.


میزان مصرف گل‌ختمی باید به چه صورت باشد؟

زیاده‌روی در مصرف مفیدترین چیزها نیز می‌تواند مضر باشد. ازاین‌رو بهتر است حتما در خصوص میزان مصرف این گیاه محتاط بود. پیش از هر چیز که بهتر است با پزشک در خصوص مصرف این گیاه برای درمان‌های مختلف مشورت کرد.

در خصوص استفاده دمنوش یا عصاره ریشه گل ختمی برای درمان‌های مختلف، بهتر است ابتدا با دوزهای کم شروع کرد. سپس آن را به‌تدریج در صورت نداشتن واکنش‌های حساسیتی افزایش داد. در خصوص مصرف دمنوش این گیاه نیز بهتر است ریشه آن را با هشت لیوان آب ترکیب کرد تا تاثیرات منفی احتمالی را کاهش داد. سپس توصیه می‌شود مدت‌زمان مصرف چهار هفته باشد و بعد از آن قبل از شروع مصرف مجدد حتما یک هفته استراحت کنید.

marshmallow plant
برای اینکه بدانید مصرف چه مقدار گل ختمی برای شما بی ضرر است بهتر است با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

خواص شربت گل‌ختمی چیست؟

یکی از گزینه‌های استفاده از گل‌ختمی، استفاده از این گیاه برای تهیه شربت‌های سرفه است. در دسته داروهای گیاهی، از شربت گل‌ختمی برای درمان سرفه، التهابات تنفسی و التهابات مخاط مجرای تنفسی استفاده می‌شود. ترکیب مورداستفاده برای تهیه این شربت‌ها، محتوای موسیلاژینی است که در ریشه گل‌ختمی وجود دارد. این ترکیب به‌شدت برای درمان سرفه و سرماخوردگی مفید است.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۰۵ نشان داد که شربت سرفه گیاهی حاوی ریشه گل ختمی در تسکین سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، برونشیت یا بیماری‌های دستگاه تنفسی همراه با تشکیل مخاط موثر است. ماده موثره شربت علاوه بر گل‌ختمی، عصاره برگ خشک پیچک بود. همچنین این شربت‌های ضد سرفه حاوی آویشن و بادیان هم بود.


خواص عرق گل ختمی چیست؟

یکی از حالت‌های استفاده از مزایای گل ختمی، مصرف آن به‌صورت عرق است. می‌توان با جمع‌آوری این گیاه؛ از روش تقطیر عرق گل ختمی را به دست آورد. برای این که عرق به‌دست‌آمده کیفیت بالایی داشته باشد، باید از گل‌های باکیفیت و سالم استفاده کرد.

خواص روغن گل ختمی شامل موارد بسیار زیادی می‌شود. می‌توان از آن به‌صورت درمانی برای سرفه‌ها و مشکلات تنفسی استفاده کرد. مصرف این عرق می‌تواند به درمان مشکلات معده نیز کمک کند. از طرفی به کاهش مشکلات چربی و کاهش مشکلات تنفسی نیز کمک می‌کند.


شرایط نگهداری گل ختمی چگونه است؟

برای پرورش و نگهداری گل ختمی شرایط بسیار سختی نیاز نیست. روش تکثیر گل ختمی بسیار راحت است. این گیاه برای رشد به نور کامل خورشید نیاز دارد. خاک مرطوب با pH اسیدی از دیگر شرایطی است که برای نگهداری و پرورش این گیاه نیاز است.

به این گیاه، گیاه مردابی نیز گفته می‌شود. بذرهای آن می‌توانند به‌راحتی دوباره رشد کنند. پرورش و تکثیر گل ختمی می‌تواند یک گزینه عالی برای باغچه‌های شخصی نیز باشد. این گل تزئینی می‌تواند زیبایی بسیار زیادی را به باغچه‌ها ببخشد. زمان شکوفایی این گل‌ها در تابستان است.

Marshmallow Plant benefits
شامپوی گل‌ختمی نه تنها باعث افزایش استحکام مو می‌شود بلکه موها را نرم‌تر و حالت‌دارتر می‌کند.

طرز تهیه شامپو گل ختمی چگونه است؟

خواص گل ختمی برای موها بسیار بالاست. این گیاه می‌توان برای تهیه انواع ماسک مو و ترکیبات تقویت‌کننده تار موها استفاده کرد. ریشه گل ختمی یک ماده ارگانیک حالت دهنده و نرم‌کننده مو بوده و ازاین‌رو می‌توان آن را برای تهیه شامپو گل ختمی نیز در نظر گرفت.

این شامپو می‌تواند موها را نرم، براق، ابریشمی و سبک کند. برای پرپشت‌تر نشان‌دادن موها و افزایش سلامتی آنها در اثر برس زدن مداوم نیز مفید است. این یک ترکیب طبیعی و سازگار با محیط‌زیست است که می‌تواند تارهای مو را ضخیم‌تر کرده و آنها را تقویت کند.

برای تهیه شامپو گل ختمی کافی است گل‌های این گیاه را خشک کرده و به میزان ۵ گرم از آن را در ۲۰۰ میلی‌لیتر آب حل کنید. اجازه دهید یک شبانه‌روز بماند و سپس آن را صاف کنید. حال به‌راحتی از این ترکیب به‌عنوان شامپوی حالت دهنده موها استفاده کنید. می‌توان از خواص ختمی سفید برای موها در تهیه این شامپو بهره برد.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

همان‌طور که گفته شد، گل‌ختمی یک گیاه بسیار زیباست که با جستجوی عکس گل ختمی می‌توان زیبایی و تنوع این گیاه را شاهد بود. اما این گیاه تزئینی یک معجزه‌گر است و می‌توان از آن برای درمان بیماری‌های مختلفی استفاده کرد.

به‌صورت کلی از گیاه گل‌ختمی برای درمان بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. در تولید محصولات مختلفی مانند شربت‌های سرفه، قرص گل ختمی، پمادهای ضدالتهاب و محصولات مراقبت از پوست و مو می‌توان وجود عصاره ریشه گل‌ختمی را مشاهده کرد. اگر سوالی در مودر این گیاه داشتید می‌توانید از پزشکان متخصص طب سنتی در پنل دکترتو کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

استفاده از این گیاه برای زنان باردار و مادران شیرده ممنوع است. از طرفی افراد دیابتی مجاز به مصرف گل ختمی نیستند. در افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند نیز ممکن است استفاده از گل ختمی منع مصرف داشته باشد. افرادی که قرار است تا دو هفته آینده یک عمل جراحی داشته باشند نیز مجاز به مصرف گل ختمی به هر شکلی نیستند.

یکی از موارد منع مصرف گل‌ختمی، مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی است. هنوز در خصوص این که مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی چه اثراتی دارد اطلاعات کاملی در دسترس نیست. ممکن است برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه برای جنین و سلامت کودک مضر باشد. ازاین‌رو تا تکمیل شدن مطالعات در این زمینه بهتر است از مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی خودداری شود.

در خصوص این که چه زمانی بهتر است از این گیاه استفاده کرد، باید زمینه مصرف و هدف استفاده از آن را در نظر گرفت. برای مثال درصورتی‌که هدف استفاده به‌عنوان دمنوش آرام‌بخش باشد، بهتر است چای گل ختمی را قبل از خواب مصرف کرد. در برخی موارد درمانی نیز این گیاه باید در سه بازه زمانی متفاوت در طول روز مصرف شود. نکته دیگر این که توصیه می‌شود این ترکیب خصوصا به‌صورت عرق گل ختمی، قبل از وعده‌های غذایی مصرف شود.

برخی از افراد به‌اشتباه گل پنیرک را با گل‌ختمی یکی می‌دانند. هر دوی این گیاهان به تیره پنیرکیان تعلق دارند. بااین‌حال گیاه پنیرک با گل‌ختمی فرق دارد. این گیاهان از نظر ظاهری شبیه هم هستند، اما خواص متفاوتی دارند. به گل پنیرک، گل‌ختمی خبازی گفته می‌شود. خواص گل‌ختمی خبازی در بسیاری از موارد با خواص گل‌ختمی معمولی متفاوت است.

گل بنفشه یک گیاه زینتی و بسیار معطر است که دارای برگ‌های قلبی شکل و به رنگ سبز تیره است. گلبرگ‌ها نیز به شکل بیضی بوده و رنگ بنفش تیره دارند. گاهی نیز به رنگ‌های یاسی یا سفید دیده می‌شوند. فرق گل بنفشه و گل‌ختمی علاوه بر شکل ظاهری که دارند، در تفاوت کاربردهای آنها هم هست.
از گل بنفشه برای درمان سردرد، درمان افسردگی و بی‌خوابی استفاده می‌شود. برای تهیه یک دمنوش آرام‌بخش از گل‌های این گیاه استفاده می‌شود. از طرفی نیز در طول تاریخ از گل‌های معطر بنفشه برای ساخت عطر استفاده می‌شده است. مصرف آنها به‌صورت خوراکی نیز رایج است. بااین‌حال گل‌ختمی بنفشه شباهت زیادی با گل بنفشه دارد.

یکی از مهم‌ترین گل‌های ختمی که خواص دارویی و درمانی آن مدنظر است، گل‌ختمی با گلبرگ‌های زرد است. خواص گل‌ختمی زرد، خصوصا به‌صورت دمنوش گل‌ختمی در درمان بیماری‌های تنفسی است. می‌توان از گل‌ختمی زرد خشک شده به‌صورت چای و دمنوش برای کاهش چربی خون نیز کمک گرفت.

بسیاری از خواص ذکر شده برای گیاه گل‌ختمی را می‌توان به ختمی سفید مربوط دانست. می‌توان با گل‌ختمی سفید خشک شده انواع دمنوش های درمانی را تهیه کرد و از آن برای درمان سرفه‌های خشک، درمان بیماری‌های تنفسی، بهبوددهنده سیستم گوارشی و عیره استفاده کرد. علاوه بر این خواص گل‌ختمی سفید برای مو و جوان‌سازی پوست نیز ثابت شده است.

خواص موثر گل‌ختمی برای موها به دلیل سطح بالای موسیلاژ و پلی ساکاریدهای موجود در ریشه این گیاه است که اثر نرم‌کنندگی بالایی دارد. ازاین‌رو این ترکیب ارگانیک می‌تواند موها را نرم و انعطاف‌پذیر کرده و موجب افزایش درخشندگی تارهای مو شود. با اتصال این ترکیبات مفید درون ریشه گل ختمی به تارهای مو، موها ضخیم‌تر می‌شوند و حالتی طبیعی به آنها می‌بخشد. گل‌ختمی به‌صورت شامپو یا ماسک مو می‌تواند باعث کاهش آسیب تارهای مو شده و به تعادل چربی و خشکی پوست سر نیز کمک می‌کند. می‌تواند خارش پوست سر را نیز کاهش دهد. ترکیبات موجود در گل‌ختمی می‌تواند مو و پوست سر را تغذیه کند.

قیمت گل ختمی بسته به نوع آن دارد. نمونه‌های مختلفی از این گیاه در بازار وجود دارد. نمونه‌های مرغوب‌تر و آن گیاهانی که خواص درمانی بیشتری دارند، قطعا قیمت بالاتری نیز دارند. قیمت گل ختمی بنفش با گل ختمی قرمز یا سفید متفاوت است.
قیمت‌گذاری دیگر مربوط به این است که این گیاه را به چه صورتی تهیه کنید. قیمت بذر گیاه گل ختمی با قیمت گل‌های آماده یا درختچه‌های گل ختمی متفاوت است. گل‌های ختمی کوهی خشک شده با خواص درمانی بالا، قیمت بالاتری دارند. قیمت عرق گل ختمی نیز بسته به کیفیت و مرغوبیت محصول متفاوت است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گل ختمی

  1. پدرام گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون از مقاله خوبتون در مورد گل ختمی .
    فقط ذکر نکردید که برای هر نوع بیماری کدام رنگ گل ختمی باید استفاده شود.
    مثلا من آلرژی شدید تنفسی و سرفه و خارش چشم و خارش گلو وعطسه های مکرر و … دارم .
    دعا گوتون میشم اگه مند راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در موارد حساسیت ریشه گل ختمی بطور موضعی می تواند کمک کننده باشد

  2. ناشناس گفت:

    سلام راست هست که گل خدمی کم خونی میاره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      کاملا برعکس است
      یکی از داروهای گیاهی برای کم خونی گل ختمی است. این گیاه مقدار زیادی آهن در خود دارد و می‌تواند به شما در رفع کم خونی کمک کند

  3. ناشناس گفت:

    سلام راست هست که گل خدمی کم خونی میاره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      کاملا برعکس است
      یکی از داروهای گیاهی برای کم خونی گل ختمی است. این گیاه مقدار زیادی آهن در خود دارد و می‌تواند به شما در رفع کم خونی کمک کند

  4. آ گفت:

    روش استفاده گل ختمی برای سرفه شدید و سر درد و خسته گی بدن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      معمولا از دمنوش گل‌ختمی برای درمان سرفه‌های شدید و مشکلات تنفسی استفاده می‌شود. خصوصا که این گیاه اثر ضدالتهابی و آرام‌بخش دارد و می‌تواند به کاهش شدت سرفه‌ها و التهاب ناشی از آنها کمک کند. برگ و ریشه‌های گل ختمی برای درد و تورم غشاهای مخاطی که مجرای تنفسی را پوشانده‌اند، مورداستفاده قرار می‌گیرند
      برگ‌های آن به‌صورت خام قابل مصرف خواهد بود. از ریشه، ساقه و گل آن می‌توانید چای و جوشانده درست کنید. گلبرگ و غنچه‌های این گل را درون سالاد استفاده کنید. ساقه‌های جوان آن به‌شکل خام قابلیت مصرف دارد.

  5. آ گفت:

    من سرم به شدت درد میکنه خسته ام سرفه شدید هم داردم گل ختمی را چطور استفاده کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      معمولا از دمنوش گل‌ختمی برای درمان سرفه‌های شدید و مشکلات تنفسی استفاده می‌شود. خصوصا که این گیاه اثر ضدالتهابی و آرام‌بخش دارد و می‌تواند به کاهش شدت سرفه‌ها و التهاب ناشی از آنها کمک کند. برگ و ریشه‌های گل ختمی برای درد و تورم غشاهای مخاطی که مجرای تنفسی را پوشانده‌اند، مورداستفاده قرار می‌گیرند
      برگ‌های آن به‌صورت خام قابل مصرف خواهد بود. از ریشه، ساقه و گل آن می‌توانید چای و جوشانده درست کنید. گلبرگ و غنچه‌های این گل را درون سالاد استفاده کنید. ساقه‌های جوان آن به‌شکل خام قابلیت مصرف دارد.

  6. عباس گفت:

    برای درمان افت دهان ولثه پیشنهاد میشود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به عنوان درمان خانگی آفت دهان از آب نمک و یا دهان شویه استفاده کنید
      برای درمان آفت مکمل آهن مصرف کنید
      از خمیر جوش‌شیرین برای درمان آفت استفاده کنید
      مقداری یخ روی آفت قرار دهید
      از دگزامتازون به عنوان دهانشویه استفاده کنید
      دهان خود را با ژل آلوئه ورا بشویید
      از کرم‌ها و ژل‌های موضعی برای درمان آفت استفاده کنید

  7. ناشناس گفت:

    در این نوشته منبعی ذکر نشده است. لطفا منبع آن را ذکر کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام. ممنون از تذکر شما همراه خوب ما

  8. طالبی گفت:

    دستتون درد نکنه عالی بود

  9. حسن عسکری گفت:

    سلام بنده سرم شدیدا می خارد یکی دوبارهم به متخصص پوست مراجعه کرده ام اما اثری نکرده است آیا گل ختمی برای درمان خارش پوست سر مناسب است چرا که بنده همزمان با خارش پوست سر از بست که سرم رو خارندم موهای سرم ریزش کرده است لطفا راهنمایی بفرمایید به چه شکل استفاده شود

    1. مهدی مولا گفت:

      اگر علت خارش قارچ مالاسازیا فورفور باشد با شامپو کتوکونازول قابل درمان است و معادل گیاهیش هم عصاره درمنه دشتی است.

    2. وحید گفت:

      سلام. گل سرشور بزنین.
      پودر مورد و سدر هم خوبه.
      غذاتون خیلی مهمه. گوارش خراب باعث شوره و خارش سر میشه. حال روحی ناخوشم که بماند.

  10. زهره رستمی گفت:

    متشکرم ازشما به خاطر مقاله ی گل ختمی که به اشترک گذاشتید .