شربت پلارژین، درمانگر سرفه و سرماخوردگی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شربت پلارژین یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی است که شامل ماده‌ موثر دیکلوفناک سدیم است. این دارو برای کاهش التهاب، درد، سرفه و تب استفاده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
شربت پلارژین، درمانگر سرفه و سرماخوردگی

با خواص دارویی شربت پلارژین آشنایی دارید؟ سرماخوردگی و سرفه جز بیماری‌های بسیار رایج کودکان و بزرگسالان در فصول مختلف است. به همین دلیل یکی از گزینه‌های اصلی شرکت‌های داروسازی ساخت داروهای موثر برای درمان سرماخوردگی و سرفه است. پلارژین یکی از این داروها است که به‌صورت اختصاصی برای درمان سرماخوردگی و کاهش عوارض جانبی آن کاربرد دارد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد شربت Pelargin، کاربردهای آن، عوارض و موارد منع مصرف و ترکیباتی که دارد اطلاعات بیشتری به دست آوریم. در این مطلب توضیح می‌دهیم که این شربت چه خواصی دارد؟ چه افرادی نباید از آن استفاده کنند و نحوه مصرف آن چگونه است؟ همچنین اگر به مشاوره دارویی یا دریافت نوبت ویزیت متخصص عمومی یا متخصص ریه نیاز دارید، می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید.

شربت پلارژین چیست؟

شربت پلارژین (به انگلیسی Pelargin Syrup) یک داروی اختصاصی گیاهی است که به‌صورت مشترک می‌تواند هم برای درمان سرفه و هم برای سرماخوردگی و علائم مرتبط با آن مورداستفاده قرار بگیرد. ازآنجایی‌که پایه این شربت، گیاهی است بسیاری از عوارض و مشکلات داروهای شیمیایی را ندارد. می‌توان از آن در درمان سریع سرفه، سرماخوردگی و مشکلات تنفسی استفاده کرد. این دارو یک داروی موثر در درمان برونشیت است.

از ویژگی‌های مهم شربت Pelargin می‌توان به خاصیت ضدباکتریایی آن، تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، خاصیت رقیق‌سازی مخاط مجاری تنفسی و بینی، خاصیت ضدویروسی دارو، تسکین‌دهنده علائم سرماخوردگی و رفع و درمان گلودرد، سرفه و گرفتگی بینی اشاره کرد.

متن انگلیسی:
These drugs often contain a pain reliever, a cough suppressant, and an expectorant that loosens up your mucus and makes it easier to cough it up.
ترجمه فارسی:
داروهای سرماخوردگی حاوی مسکن، سرفه و خلط‌ آور هستند که مخاط را رقیق کرده و سرفه کردن را آسان‌تر می‌کنند.

به نقل از سایت webmd

ترکیبات شربت Pelargin چیست؟

پلارژین همان‌طور که گفته‌شد یک شربت گیاهی است و از ترکیبات موثر گیاهی باخاصیت درمانی در آن استفاده‌شده‌است. ماده اصلی موثر مورداستفاده در این شربت گیاهی، عصاره خشک‌شده ریشه گیاه پلاگونیوم است. این ترکیب در درمان التهابات ناشی از عفونت‌های ویروسی، علائم آبریزش بینی و گرفتگی حاد تنفسی، سرفه‌های شدید خصوصاً سرفه‌های خشک و غیره کاربرد دارد.

در کنار این ماده از عسل به‌عنوان یک ترکیب موثر با خاصیت ضدالتهابی نیز استفاده می‌شود. البته عسل به‌عنوان یک طعم‌دهنده نیز در دارو استفاده‌شده‌است. سایر ترکیبات به‌کاررفته در تولید شربت گیاهی پلارژین شامل ترکیبات شیرین‌کننده، رنگ‌دهنده‌های غذایی و گلوتن است.

نحوه مصرف شربت پلارژین چگونه است؟

مصرف شربت Pelargin باید براساس نظر پزشک انجام شود. با دریافت مشاوره دارویی می‌توان میزان دوز مصرفی را تعیین کرد. بااین‌حال علائم بیماری، سن بیمار و وضعیت عمومی بیمار تعیین‌کننده میزان دوز مصرفی این دارو است:

  • در یک پروتکل کلی برای مصرف این دارو، دوز مصرفی برای کودکان بالای ۱۲ سال و بزرگسالان ۳ بار در روز و هر بار ۵ تا ۶ سی‌سی است.
  • برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال هم میزان مصرف باید به‌صورت ۳ بار در روز و هر بار به میزان ۵ میلی‌لیتر باشد.
  • در نهایت دوز مصرفی شربت پلارژین کیدز برای کودکان زیر ۶ سال و نوزادان زیر ۶ ماه بر اساس وزن بدن در هر ۸ ساعت تعیین می‌شود. معمولاً میزان مصرف بین ۲.۵ تا ۳.۵ سی‌سی است.

معمولاً تجویز دارو برای مدت ۲ هفته است و نباید بیشتر از این دوره از داروی پلارژین استفاده کرد.

سرفه مداوم داری و نمی‌دونی چه دارویی مصرف کنی؟

همین حالا از پزشک متخصص نوبت بگیر.

۱. فراموشی مصرف شربت گیاهی پلارژین

در صورت فراموشی مصرف یک دوز از دارو اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، باید دوز فراموش‌شده را کنار گذاشته و دوز جدید را مصرف کنید. در صورت فراموشی دارو درحالی‌که هنوز تا رسیدن نوبت بعدی مصرف مدت‌زمان زیادی مانده، می‌توان دارو را مصرف کرد.

۲. نحوه قطع مصرف شربت Pelargin

معمولاً مدت‌زمان مصرف این دارو توسط پزشک تعیین می‌شود و بین یک تا ۲ هفته متغیر است. بااین‌حال توصیه می‌شود، در صورت مصرف شربت پلارژین برای درمان، بسته به نوع مشکل بیمار، مصرف آن حتی بعد از بهبود علائم به مدت ۲ تا ۳ روز ادامه پیدا کند تا بهبودی به‌صورت کامل به دست بیاید.

۳. مقدار مصرف شربت پلارژین کیدز در کودکان چقدر است؟

کودکان باید برای رفع مشکلات سرماخوردگی، برونشیت یا سرفه‌های شدید از شربت گیاهی پلارژین کیدز که مخصوص آنهاست استفاده کنند. میزان مصرف بر اساس دستور پزشک متفاوت است. بااین‌حال برای کودکان زیر ۶ سال میزان مصرف ۳ بار در روز (ترجیحاً هر ۸ ساعت) و هر بار بین ۲.۵ تا ۳.۵ سی‌سی بر اساس وزن بیمار متغیر است.

شربت پلارژین کیدز برای چیست؟ (خواص و موارد مصرف شربت گیاهی پلارژین)

شربت پلارژین برای کودکان نیز تولید می‌شود که آن را با عنوان شربت Pelargin کیدز می‌شناسیم. این دارو به‌صورت اختصاصی برای درمان علائم و مشکلات تنفسی در کودکان یک تا ۶ سال کاربرد دارد. فواید شربت گیاهی پلارژین کیدز شامل موارد زیر می‌شود:

  • درمان سرفه، خصوصاً سرفه خشک در کودکان
  • کمک به تسکین علائم سرماخوردگی خصوصاً آبریزش و گرفتگی بینی
  • کمک به بازکردن مجاری تنفسی و بهبود تنفس کودکان
  • تاثیر ضدباکتریایی دارو برای کمک به درمان گلودردهای عفونی در کودکان
  • درمان برونشیت در کودکان
  • کمک به درمان عفونت‌های ویروسی مجاری تنفسی در کودک
  • کاهش دوره بیماری در کودک و آرام‌تر کردن کودک در طول دوره بیماری
  • افزایش‌دهنده قدرت ایمنی بدن کودکان در مبارزه با بیماری و عفونت
  • جلوگیری از رشد و اتصال باکتری‌ها
  • کمک به بهبود تنفس و عمل دم و بازدم در کودک
شربت پلارژین کیدز برای چیست؟
این دارو به‌صورت اختصاصی برای درمان علائم و مشکلات تنفسی در کودکان یک تا ۶ سال کاربرد دارد.

۱. شربت پلارژین نوزادان و کودکان

شربت Pelargin کودکان که حاوی ۲۰ گرم عسل نیز هست، برای درمان سرماخوردگی و علائم تنفسی مختلف مانند گلودرد، تنگی نفس، گرفتگی بینی و آبریزش بینی در کودکان یک تا ۶ سال مورداستفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال در خصوص امکان استفاده از شربت پلارژین کیدز برای نوزادان و کودکان زیر یک سال نظریات مختلفی وجود دارد.

توصیه می‌شود برای درمان سرماخوردگی کودکان زیر یک سال در صورت نیاز به مصرف این شربت حتماً با متخصص اطفال دراین‌خصوص مشورت شود. درواقع مصرف شربت پلارژین کیدز برای زیر یک سال تنها با نظر متخصص اطفال مجاز است.

۲. شربت گیاهی پلارژین بزرگسالان

شربت Pelargin بزرگسالان یک شربت ۱۲۰ میلی‌لیتری است که حاوی عصاره گیاه پلارگونیم است. این دارو در بزرگسالان می‌تواند برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آبریزش بینی، گلودرد و غیره مورداستفاده قرار بگیرد. پلارژین بزرگسالان را می‌توان به شکل قرص پلارژین نیز تهیه و مصرف کرد. این دارو می‌تواند درمان انتخابی عفونت‌های حاد تنفسی در افراد ۱۲ سال به بالا باشد.

تفاوت شربت پلارژین کودکان و بزرگسالان چیست؟ (فرق شربت پلارژین با پلارژین کیدز)

تفاوت ساختاری معناداری میان این دو شربت وجود ندارد. علت تفکیک آن، تفاوت سنی بزرگسالان و کودکان است. شربت پلارژین کیدز برای کودک یک ساله و نوزاد شش ماهه باید با دقت و دقیقا بر اساس دوز تجویزشده مصرف شود.

۳. شربت پلارژین کیدز برای کرونا خوب است؟

در درجه اول شربت Pelargin به‌عنوان یک داروی اصلی برای درمان کرونا در نظر گرفته نمی‌شود. بااین‌حال از این دارو به‌عنوان یک داروی موثر در درمان و بهبود علائم کرونا استفاده می‌شود. در درمان سرفه‌های خشک و شدید و بهبود علائم تنفسی ناشی از بیماری کرونا می‌توان از شربت پلارژین استفاده کرد.

البته این دارو به دلیل ترکیبات موثری که دارد می‌تواند به تسکین سایر علائم مانند گلودرد، آبریزش بینی و گرفتگی بینی هم کمک زیادی کند. از طرفی پلارژین با افزایش قدرت ایمنی بدن بیمار در تسریع روند بهبودی نیز موثر است و می‌تواند به زودتر خوب شدن بیماران کرونایی کمک زیادی کند. این دارو خصوصاً برای کمک به درمان کرونا در کودکان کاربرد زیادی دارد.

شربت Pelargin کیدز برای کرونا خوب است؟
شربت Pelargin به‌عنوان یک داروی اصلی برای درمان کرونا در نظر گرفته نمی‌شود.

۴. شربت سرفه و سرماخوردگی پلارژین کیدز (تاثیر شربت پلارژین برای سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟)

یکی از اصلی‌ترین موارد مصرف شربت گیاهی پلارژین کیدز، تاثیر آن در بهبودی سریع سرماخوردگی و گلو درد طولانی مدت کودکان است. ترکیباتی که در این شربت وجود دارد با تاثیر همه‌جانبه‌ای که روی عوامل بیماری‌زا می‌گذارد، می‌توانند به طرز معجزه‌آسایی به درمان سرماخوردگی کودکان کمک کنند و علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و مشکل در تنفس را بهبود ببخشد. پلارژین در سرماخوردگی‌های ویروسی، به دلیل خاصیت ضدویروسی یک درمان موثر برای کودکان است.

یکی از موثرترین خواص درمانی در نظر گرفته‌شده برای شربت پلارژین کیدز، تاثیر این شربت در درمان سرفه‌های کودکان، خصوصاً سرفه‌های خشک است. منشا این سرفه‌های خشک می‌تواند عوامل مختلفی از جمله کرونا یا سایر عفونت‌های تنفسی ویروسی باشد.

۵. شربت پلارژین کیدز برای تب (آیا شربت پلارژین کیدز تب بر است؟)

باتوجه به اینکه داروی پلارژین برای درمان سرماخوردگی کاربرد دارد، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی، کاهش سرفه‌ خشک، تنگی نفش و تب کمک کند.

عکس شربت پلارژین کیدز

 ۶. شربت pelargin برای تنگی نفس کودکان (بهترین شربت برای عفونت ریه کودکان)

از ترکیبات این دارو، می‌توان به ریشه خشک شده پلارگونیوم اشاره کرد که یک گیاه پرخاصیت برای درمان بیماری سینوزیت و علائم تنگی نفس و کاهش عفونت در دستگاه تنفسی است.

۷. شربت پلارژین کیدز برای سرفه خلط دار و خشک

سرفه‌های خلط آور معمولا در اثر عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا با تولید بیش‌ازحد مخاط و التهاب در راه‌های هوایی ایجاد می‌شوند. این دارو به درمان سرفه خشک و پاکسازی خلط یا مخاط از ریه‌ها کمک می‌کند.

شربت پلارژین کیدز برای سرفه خلط دار و خشک خوب است؟
این دارو به درمان سرفه خشک و پاکسازی خلط یا مخاط از ریه‌ها کمک می‌کند.

۸. شربت پلارژین در بارداری (آیا شربت پلارژین در بارداری ضرر دارد؟)

مصرف شربت پلارژین در شیردهی و بارداری عارضه خاصی ندارد. اما باید قبل از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کرد. داروهایی مانند رتینوئید، وارفارین، برخی داروهای فشار خون، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، آنتی‌بیوتیک‌های خاص، و بنزودیازپین‌ها می‌توانند به جنین در حال رشد آسیب بزنند.

۹. دوز مصرفی شربت پلارژین چقدر است؟

شربت پلارژین کیدز برای زیر یکسال توصیه نمی‌شود و دوز مصرف شربت سرماخوردگی کودکان بر اساس وزن و سن آن‌ها تشخیص داده می‌شود.

قطره پلارژین برای چه سنی مناسب است؟ دوز مصرفی دارو معمولاً در بسته‌بندی محصول نوشته شده است؛ ولی بااین‌وجود میزان و دوز مصرف بسته به شرایط بیمار و سن بنا به تشخیص پزشک تعیین می‌شود.

نوع داروسندوز مصرف
شربت پلارژینکودکان بالای ۱۲ سال۵ تا ۶ سی‌سی در هر وعده
شربت Pelargin کیدزکودکان یک تا ۶ سالبین ۲.۵ سی‌سی تا ۳.۵ سی‌سی (بسته به سن و وزن کودک)
دوز مصرفی شربت پلارژین

مصرف بیش از حد شربت پلارژین چه عوارضی دارد؟

با وجودی که این دارو یک داروی گیاهی است، اما میزان مصرف آن باید مطابق نظر پزشک باشد و باید از مصرف بیشتر از میزان تجویزی توسط پزشک معالج جلوگیری کرد.

شربت پلارژین برای سرماخوردگی نوزادان هم مناسبه؟ از دکتر بپرس.

عوارض جانبی شربت پلارژین برای کودکان و بزرگسالان چیست؟

هر دارویی در کنار مزیت‌ها و فوایدی که دارد، ممکن است یک سری عوارض نیز داشته باشد. با وجودی که پلارژین در کل یک داروی گیاهی با حداقل عوارض دارویی است؛ اما ممکن است در مواردی در برخی از افراد عوارضی مانند درد معده، سوزش معده، احساس تهوع یا استفراغ و دل‌درد را به همراه داشته باشد.

علاوه بر این در برخی موارد نادر مصرف این دارو ممکن است در برخی از افراد موجب حساسیت‌های پوستی شده و علائمی مانند خارش یا راش‌های پوستی را به همراه داشته‌باشد.

اگر دچار عوارض جدی این دارو شدید، حتما با دکتر عفونی یا متخصص ریه مشاوره داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره دارویی دریافت کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر عفونی و داروساز وجود دارد.

شربت پلارژین و فشارخون

مصرف داروهای سرماخوردگی هر کدام ممکن است عوارضی داشته باشند که یکی از آنها افزایش فشار خون به همراه سردرد در برخی از افراد است. البته این می‌تواند از عوارض خود سرماخوردگی هم باشد.

بااین‌حال گزارش‌های دقیقی در مورد این که مصرف پلارژین می‌تواند به افزایش فشارخون ربط داشته باشد یا این که مصرف آن در افراد مبتلا به فشارخون ممانعتی دارد یا نه وجود ندارد. اگر فشار بالایی دارید، برای درمان فشارخون بالا بهتر است ابتدا با پزشک عمومی مشورت کنید.

عوارض جانبی شربت پلارژین برای کودکان و بزرگسالان چیست؟
مصرف داروهای سرماخوردگی هر کدام ممکن است عوارضی داشته باشند که یکی از آنها افزایش فشار خون به همراه سردرد در برخی از افراد است.

موارد احتیاط و منع مصرف شربت گیاهی پلارژین

به‌صورت‌کلی شربت گیاهی پلارژین یک داروی بی‌خطر است که ممانعت خاصی برای مصرف آن در نظر گرفته نمی‌شود. بااین‌حال در شرایطی ممکن است مصرف آن نیاز به احتیاط و دریافت مشاوره دارویی با پزشک معالج داشته باشد. از جمله این موارد شرایطی است که فرد از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کند یا درگیر بیماری‌های خودایمنی مانند ام اس یا روماتیسم مفصلی است.

همچنین توصیه می‌شود افرادی که در حال مصرف ترکیبات ضدانعقاد خون هستند یا سابقه خونریزی و مشکلات مرتبط در آنها وجود دارد، قبل از مصرف شربت Pelargin با پزشک معالج مشورت کنند. درنهایت اگر در فردی سابقه حساسیت به داروهای گیاهی از جمله پلارژین وجود دارد، مصرف این دارو توصیه نمی‌شود.

مصرف در بارداری و شیردهی

در بارداری و شیردهی مصرف داروهای زیادی ممکن است محدودیت داشته باشد که این داروها هم شامل داروهای شیمیایی و هم گیاهی می‌شوند. بااین‌حال درخصوص این که آیا مصرف پلارژین در دوران بارداری و شیردهی بلامانع است یا خیر، هنوز مطالعاتی صورت نگرفته و اطلاعات زیادی در این باره در دسترس نیست. در صورت نیاز به مصرف این داروها در دوران بارداری و شیردهی بهتر است حتماً قبل از مصرف دارو با پزشک متخصص در این زمینه مشورت شود.

موارد احتیاط و منع مصرف شربت گیاهی پلارژین چیست؟
پلارژین ممکن است باعث عوارض جانبی مانند نفخ شکمی، اختلالات گوارشی، سرگیجه و افزایش خطر ابتلا به عفونت شود.

تداخلات دارویی شربت پلارژین چیست؟

به‌صورت‌کلی بهتر است قبل از مصرف شربت Pelargin در صورت مصرف هر گونه دارویی پزشک معالج را در جریان بگذارید و در خصوص مشکلات و بیماری‌های قبلی، داروهایی که مصرف می‌کنید و همچنین حساسیت‌های دارویی با پزشک صحبت کنید.

تاکنون گزارش به خصوصی در مورد تداخل دارویی شربت گیاهی پلارژین با سایر داروهای شیمیایی وجود نداشته است. بااین‌حال توصیه می‌شود کسانی که داروهای انعقادی مانند وارفارین یا آسپرین استفاده می‌کنند یا کسانی که تحت درمان با داروهای سرکوب‌کننده ایمنی هستند، حتماً در خصوص مصرف پلارژین محتاط عمل کرده و با پزشک در این زمینه مشورت کنند.

اطلاعات دارویی شربت پلارژین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی شربت پلارژین را مشاهده کنید.

اطلاعات دارویی شربت پلارژینتوضیحات
نام داروپلارژین
نوع داروگیاهی
حجم۱۲۰ میلی‌لیتر
ترکیبات موثر۰.۹۲۵ گرم عصاره خشک‌ریشه گیاه پلاگونیوم ۲۰ گرم عسل
شرکت تولیدکنندهشرکت پارس گیتا دارو
کشور تولیدکنندهایران
نوع محصولشربت
گروهداروی ضد سرفه و ضد سرماخوردگی
داروی درمان‌کننده عفونت دستگاه‌های تنفسی و برونشیت
گروه سنی مورداستفادهپلارژین بزرگسالان برای افراد ۱۲ سال به بالا
شربت پلارژین کیدز برای کودکان ۱ تا ۶ سال
موارد مصرفدرمان سرماخوردگی
بهبود سرفه‌های خشک و خلط دار
درمان برونشیت
کاهش آبریزش بینی
درمان سریع گرفتگی بینی و احتقان
جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری‌ها
درمان گلودرد
رفع عفونت‌های ویروسی و جلوگیری از شدت یافتن بیماری
تقویت سیستم ایمنی
کمک به درمان بیماری کرونا
عوارض داروییعوارض به خصوصی برای این دارو گزارش نشده‌است.
احتمال بروز مشکلات گوارشی یا حساسیت پوستی در موارد نادر وجود دارد.
اطلاعات داروی شربت پلارژین

قیمت شربت پلارژین کیدز خارجی و ایرانی چقدر است؟

شربت پلارژین کیدز یک شربت تولید داخل است که توسط شرکت پارس گیتا دارو تولید می‌شود؛ بنابراین این دارو نمونه خارجی ندارد. قیمت شربت پلارژین کیدز ایرانی در داروخانه‌ها در سال ۱۴۰۲ بین رنج ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان متغیر است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروهای گیاهی امروزه طرف‌داران بسیار زیادی دارند، چرا که با تکیه به طب سنتی و علم گیاهان دارویی تهیه شده‌اند و ترکیبات به‌کاررفته در آنها بسیار موثر است. شربت پلارژین یکی از این داروهای گیاهی است که می‌توان با مصرف آن هم‌زمان با یک تیر دو نشان زد. این دارو هم می‌تواند به رفع علائم سرماخوردگی و آبریزش بینی کمک کند و هم علائم سرفه و مشکلات حاد تنفسی را بهبود ببخشد.

در نتیجه نیاز به مصرف چندین دارو به‌صورت هم‌زمان با مصرف این دارو رفع می‌شود. با وجودی که شربت Pelargin به‌عنوان یک داروی گیاهی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود؛ اما بهتر است حتماً این دارو با نظر پزشک تجویز و مصرف شود. می‌توانید از پنل دکترتو اقدام به دریافت نوبت حضوری و یا حتی مشاوره آنلاین و تلفنی کنید و سوالات خود را در مورد این دارو بپرسید.

قبل از مصرف این دارو بهتر است با دکتر متخصص ریه یا پزشک عمومی مشاوره داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره دارویی دریافت کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ریه و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای درمان علائم سرماخوردگی و درمان سرفه کاربرد دارد.

معمولا بین ۲ تا ۳ روز تا حداکثر ۲ هفته قابل استفاده است.

برای درمان سرفه خشک و خلط دار می‌توان از این دارو استفاده کرد.

تفاوت آن‌ها در دوز مصرفی است. دوز قطره کمتر و دوز شربت بیشتر است.

این شربت در ایران تولید می‌شود.

ازآن‌جایی که ترکیبات این محصول گیاهی است و از ترکیبات مشابه سایر داروها مانند دیفن‌هیدرامین در آن استفاده نشده‌است، مصرف شربت Pelargin موجب خواب‌آلودگی در افراد نمی‌شود.

در کسانی که به سرماخوردگی شدید و عفونت‌های حاد تنفسی مبتلا هستند، برای درمان سرفه‌های خشک و علائم سرماخوردگی از شربت پلارژین بزرگسالان استفاده می‌شود. در درمان برونشیت و عفونت‌های باکتریایی و ویروسی بزرگسالان نیز از این شربت گیاهی استفاده می‌شود.

می‌توان از سایر داروهای موثر در درمان سرماخوردگی نیز به‌جای شربت پلارژین استفاده کرد. داروهایی مانند دیفن‌هیدرامین، شربت سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان، آسماویت ویتابیوتیکس، شربت برون کلد هلث اید و شربت پلارکس هرباتیون نیز می‌توانند جایگزین شربت گیاهی پلارژین باشند.

شربت دیفن هیدرامین یک داروی ضدسرفه است که تاثیر زیادی در درمان علائم سرفه و سینه‌درد دارد. اما این دارو شامل ترکیبات شیمیایی است و قطعاً عوارض جانبی نیز دارد. در مقابل شربت Pelargin به دلیل ترکیبات گیاهی خود کمتر موجب مشکلات جانبی می‌شود و مصرف آن ایمن‌تر است. بااین‌حال مصرف هر یک بستگی به نظر پزشک معالج و سابقه حساسیت‌های دارویی دارد.

شربت گیاهی پلارژین باید در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد و به‌دوراز نور مستقیم خورشید نگهداری شود. مدت‌زمان نگهداری از این دارو می‌تواند تا پایان مدت انقضای دارو باشد. اما اگر درب شربت پلارژین را باز کردید و یک‌بار از آن استفاده کردید بهتر است دارو را تا مدت‌زمان ۳ ماه مصرف کنید و در این بازه زمانی نیز دارو را در یخچال نگهداری کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شربت پلارژین

  1. ناشناس گفت:

    سلام شربت بلارژین کیدز برای نوزاد ۱۱ ونیم ماهه میشه استفاده کرد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می شود کودکتان را یک ساله در نظر گرفت
      تحت نظارت پزشک:
      کودکان ۱ تا ۶ سال: ۲.۵ میلی لیتر شربت سه بار در روز (صبح،ظهر و شب) میل شود. جهت جلوگیری از عود بیماری پس از بهبود نسبی نشانه ها، درمان را ۲ تا ۳ روز ادامه دهید. اما طول مدت مصرف شربت پلارژین کیدز نباید از دو هفته تجاوز کند. این محصول مکمل غذایی بوده و برای تشخیص، پیشگیری یا درمان نمی باشد.

  2. ناشناس گفت:

    سلام مادر بچه موقع زایمان دکترش کیسه ابشو سوراخ کرد و زایمان طولانی داشت بعد از به دنیا اومدن بچه پرستار بچه رو برد که دهانش رو ساکشن کنه بعد از اون روز تا به الان دو سه بار بچه دچار گرفتی بینی و خرخر کردن می افته خواستم بدونم ببینم میشه از قطره پلارژین برای درمان استفاده کرد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر دچار اسپیره شدن نشده باشد بله ایرادی ندارد

  3. شیدا محمدیان گفت:

    سلام
    ببخشید بچه ی من ۵ماهه هست شربت باز شده و یک ماه از تاریخش گذشته آیا مشکلی نداره استفاده کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به هیچ وجه از این دارو استفاده نکنید

  4. شیدا محمدیان گفت:

    سلام
    ببخشید بچه ی من ۵ماهه هست شربت باز شده و یک ماه از تاریخش گذشته آیا مشکلی نداره استفاده کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به هیچ وجه از این دارو استفاده نکنید

  5. مریم ک گفت:

    باسلام شربت پلارژین برای کم کاری تیرویید مضر است ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مریم عزیز
      خیر ایرادی ندارد

  6. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید خواستم بدونم برای بچه که پیوند کبد انجام داده ضرر نداره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت پیوند کبد
      استفاده از ساده ترین دارو ها هم باید زیر نظر پزشکتان باشد
      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی

  7. فاطمه گفت:

    سلام مطالب خیلی مفیدی بود میخواستم بدونم کسی عفونت ریه داره این داره خوبه میتونه استفاده کنه ممنون ازشما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  8. مریم قدسی گفت:

    من کارمندم و خیلی سخت مرخصی بهم میدن، وقتی سرما میخوردم قرص و شربت پلارژین رو مصرف میکنم، خوبیش اینکه اصلا خواب آلود نمیشم و خیلی زودتر خوب میشم. بشدت پیشنهاد میکنم…

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممنون که تجربه خودتون رو به اشتراک گذاشتید. افراد با توان ایمنی متفاوت نیاز به درمان متفاوت دارند. سلامتی شما آرزوی ماست.

  9. محرم گفت:

    سلام
    موقعی که باز کردم عین نوشابه گاز دار شد ریخت بیرون .تاریخ انقضا هم داشت یعنی تاریخ جدید بود .تو بوروشور هم ننوشته بود که اینطوری میشه
    میخاستم بدونم فاصد نباشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علیرغم داشتن تاریخ ممکن است فاسد شده باشد
      برای احتیاط از مصرف ان بپرهیزید

      سالم باشید

  10. غ رضایی گفت:

    باسلام مطالب کامل بود اما ترکیبات گیاهی دارو چگونه است واز چه گیاه یا گیاهانی است توضیح داده نشده است.؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز.
      همانطور که از اسمش پیداست، این شربت از عصاره پلارگونیوم آفریقایی تهییه می شود.
      با آرزوی سلامتی شما

      1. Yasi گفت:

        سلام ودرووود،
        شربت پلارژین رو دکتر همراه دیفن هیدرامین به بچه من که‌ ۵ساله است داده ،الان یک هفته هست میخوره ولی سرفه هاش هنوز هست نمیدونم دیگه چیکار کنم آیا همزمان با دیفن نباید مصرف بشه ???
        واینکه شربت تقویتی ایمینوس رو خواستم بهش بدم بازم جرات نکردم تو این زمان مصرف دارو بهش بدم یا خیر???
        ممنون میشم راهنماییم کنید.

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلاک
          ایرادی ندارد
          ولی بهتر است از یک دارو استفاده کنید
          شربت ایمیوننس هم برای کودکان بسیار مفید است