شربت اکسپکتورانت برای گلو درد کودکان و بزرگسالان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شربت اکسپکتورانت با رقیق‌کردن ترشحات تنفسی و افزایش مخاط در مجاری نای و نایژه، به رفع احتقان قفسه سینه، رفع سرفه و گلودرد و در نتیجه تنفس راحت‌تر کمک می‌کند. نمونه‌های رایج اکسپکتورانت‌ها شامل گایفنزین و کلرید آمونیوم همراه با دیفن هیدرامین هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
شربت اکسپکتورانت برای گلو درد کودکان و بزرگسالان

شربت اکسپکتورانت یک داروی خلط‌آور است که بیشتر برای رفع سرفه کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. شیوه اثرگذاری آن با افزایش مایع ترشحات در بینی و گلو صورت می‌گیرد و به این صورت بدون سرکوب‌کردن سرفه، مخاط اضافی و ذرات خارجی یا میکروارگانیسم‌ها را از مجاری هوایی پاک می‌کند. اکسپکتورانت همچنین به رفع علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی کمک می‌کند.

دوز مصرفی اکسپکتورانت ۶۰ میلی‌لیتری برای کودکان، ۲.۵ میلی‌لیتر و برای بزرگسالان ۵ میلی‌لیتر در هر ۶ تا ۸ ساعت است. اگرچه این شربت بسیار مفید است، اما مصرف بیش‌ازحد آن با خواب‌آلودگی، نارسایی قلبی و افسردگی همراه خواهد بود و بهتر است قبل از مصرف حتماً با پزشک عمومی صحبت کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین نیز برای شما فراهم شده است. اگر می‌خواهید درباره عوارض جانبی و موارد مصرف این دارو بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه دکترتو باشید.

شربت اکسپکتورانت چیست؟

از شربت اکسپکتورانت به انگلیسی Expectorant یا Guaifenesin علاوه‌بر درمان سرفه، برای عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی و ذات‌الریه استفاده می‌شود و مخاط اضافی را از مجاری هوایی مرتبط با آن‌ها جمع می‌کند.

همچنین اکسپکتورانت برای کمک به بهبود باروری و بقای اسپرم در دهانه رحم نیز کاربردی بوده است. اما برای سرفه‌های مداوم که به‌دلیل سیگارکشیدن یا مشکلات تنفسی طولانی‌مدت (مانند برونشیت مزمن و آمفیزم) اتفاق می‌افتد، کاربردی ندارد، مگر اینکه پزشک شما تجویز کند.

اگرچه استفاده از این دارو بی‌خطر است، اما قبل از مصرف حتماً توصیه‌های نوشته‌شده روی بسته‌بندی را بخوانید و طبق دستورالعمل مصرف کنید. اکسپکتورانت‌ها به‌عنوان داروی مستقل و بدون نسخه، در داروخانه‌ها در دسترس هستند. شربت اکسپکتورانت برای سرفه‌های مداوم که به‌دلیل سیگارکشیدن یا مشکلات تنفسی طولانی‌مدت (مانند برونشیت مزمن و آمفیزم) اتفاق می‌افتد، کاربردی ندارد.

نام تجاری داروی اکسپکتورانت:

  • شربت اکسپکتورانت مینو و عماد
  • کوفکس با طعم گیلاس
  •  شربت اکسپکتورانت الحاوی
  • اکسپکتورانت خوارزمی

مکانیسم اثر اکسپکتورانت چگونه است؟

اکسپکتورانت با افزایش حجم و کاهش ویسکوزیته ترشحات در نای، به‌عنوان یک خلط آور عمل می‌کند. بنابراین، ممکن است کارایی رفلکس سرفه را افزایش دهد و ترشحات را تسهیل کند.

این دارو باعث تسکین موقت احتقان بینی می‌شود. همچنین کلرفنیرامین مالئات یک آنتی‌هیستامین است که به‌طور موقت  آبریزش بینی در سرماخوردگی، عطسه و خارش چشم را تسکین می‌دهد.

مکانیسم اثر اکسپکتورانت چگونه است؟
این دارو باعث تسکین موقت احتقان بینی می‌شود.

طریقه و نحوه مصرف شربت اکسپکتورانت چگونه است؟

شربت اکسپکتورانت ۶۰ میلی‌لیتر را همراه با یا بدون غذا، طبق دستورالعمل روی بسته، هر ۴ تا ۸ ساعت یک‌بار مصرف کنید. این دارو به شکل قرص یا پودر هم وجود دارد. بعد از مصرف دارو، مایعات فراوان بنوشید که به رفع احتقان و مخاط اضافی در گلو کمک می‌کند.

اگر بدون مشورت با پزشک این دارو را تهیه‌کرده‌اید و نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، بهتر است قبل از مصرف دارو، با داروساز مشورت کنید یا مشاوره دارویی دریافت کنید.

۱. داروی اکسپکتورانت را چه زمانی مصرف کنیم؟

داروی خلط آور را می‌توانید در صورت داشتن سرفه‌ای که مخاط تولید می‌کند استفاده کنید. اکسپکتورانت به رقیق‌شدن ترشحات راه هوایی و شل‌شدن مخاط کمک می‌کند.

۲. فراموشی مصرف شربت اکسپکتورانت

اگر مصرف یک نوبت را فراموش کردید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش‌شده را رها کنید.

۳. نحوه قطع مصرف اکسپکتورانت

شربت اکسپکتورانت ۶۰ میلی‌لیتر را بیشتر از ۷ روز مصرف نکنید. اگر بیماری شما بیش از ۷ روز طول کشید به پزشک خود اطلاع دهید.

متن انگلیسی:
The best treatment for your cough depends on the type of cough you have. Expectorants work best if you have a wet cough.
ترجمه فارسی:
بهترین درمان برای سرفه بستگی به نوع سرفه شما دارد. اگر سرفه مرطوب داشته باشید، اکسپکتورانت‌ها بهتر عمل می‌کنند.

به نقل از سایت healthhub

۴. اعتیاد به شربت اکسپکتورانت کدئین (شربت اکسپکتورانت کدئین اعتیادآور است؟)

بله، شربت خلط آور کدئین می‌تواند اعتیادآور باشد. کدئین یک داروی مخدر است که پتانسیل اعتیاد و وابستگی را دارد. استفاده طولانی مدت از داروی حاوی کدئین می‌تواند منجر به به مشکلات جسمی و روانی مانند اختلال در قضاوت، ازدست‌دادن حافظه و حتی مرگ در موارد شدید شود. همچنین سوءمصرف شربت سرفه می‌تواند بر عملکرد تحصیلی، روابط بین فردی و فرصت‌های شغلی افراد تأثیر بگذارد.

آیا اکسپکتورانت بهترین شربت برای گلو درد کودکان و بزرگسالان است؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر!

خواص، فواید و موارد مصرف شربت اکسپکتورانت چیست؟

شربت اکسپکتورانت یا کلرفنیرامین برای تسکین علائم آلرژیک ازجمله کهیر و آنژیوادم، رینیت و اختلالات پوستی خارش‌دار نیز استفاده می‌شود. این دارو در کودکان کمتر از ۶ سال باید بااحتیاط و با توصیه دکتر عمومی مصرف شود. همچنین ممکن است پزشک برای کودک شما نوشیدن مایعات کافی، استفاده از مرطوب‌کننده یا قطره بینی و اسپری نمکی را در کنار شربت ضدسرفه تجویز کند. شربت ضد سرفه اکسپکتورانت را در جای خشک و خنک، دور از نور مستقیم خورشید و دسترس کودکان نگهداری کنید.

۱. شربت اکسپکتورانت برای کودکان

برای سرفه کودکان چه شربتی خوبه؟ بهترین شربت برای عفونت ریه و شربت تب بر کودکان چیست؟ اکسپکتورانت از خلط‌آورهای بدون نسخه برای استفاده در کودکان است. این شربت یک موکولیتیک خوراکی است که با افزایش ترشحات دستگاه تنفسی، به شل‌شدن خلط و خروج ترشحات کمک می‌کند که منجر به درمان سرفه و پاک‌سازی بهتر راه‌های هوایی می‌شود. از این شربت برای سرفه های شبانه و عفونت گلو کودکان نیز استفاده می‌شود.

۲. شربت اکسپکتورانت و فشار خون

موسینکس یا اکسپکتورانت فشارخون را افزایش نمی‌دهد. این دارو هیچ ماده‌ای ندارد که بر فشارخون تأثیر بگذارد و در افراد مبتلا به فشارخون بالا بی‌خطر تلقی می‌شود.

۳. مصرف شربت اکسپکتورانت برای گلو درد و سرفه خشک بزرگسالان (ٰبرای گلو درد چه شربتی بخوریم)

آیا شربت اکسپکتورانت ضد سرفه است؟ اکسپکتورانت‌ها با مرطوب‌کردن راه‌های هوایی، به خروج میکروب‌ها و ریزذرات کمک می‌کنند، در نتیجه گلو درد را تسکین داده، گلویتان را صاف می‌کند و باعث درمان سرفه خشک می‌شود.

۴. شربت پکتورامین یا اکسپکتورانت برای خس خس ریه و  خلط پشت حلق

اکسپکتورانت یک شربت برای سوزش گلو بزرگسالان و کودکان است. این دارو به خروج خلط اضافی در حلق و درمان گلودرد و خس خس کمک می‌کند. باتوجه به این که بدون نسخه پزشک تهیه می‌شود، قبل از مصرف حتما نکات روی جعبه را بخوانید.

اکسپکتورانت برای خس خس ریه و  خلط پشت حلق خوب است؟
شربت اکسپکتورانت یا کلرفنیرامین برای تسکین علائم آلرژیک ازجمله کهیر و آنژیوادم، رینیت و اختلالات پوستی خارش‌دار نیز استفاده می‌شود.

۵. شربت اکسپکتورانت کدئین برای کرونا

داروهای بدون نسخه مانند شربت اکسپکتورانت کدئین که برای عفونت‌های دستگاه تنفسی استفاده می‌شوند، ممکن است به کاهش علائم انواع ویروس کرونا نیز کمک کنند. این داروها شامل گایفنسین (Mucinex)، پسودوافدرین (Sudafed) و دکسترومتورفان (Robitussin، Delsym) هستند.

۶. شربت اکسپکتورانت برای گرفتگی صدا و خارش گلو

از این دارو به عنوان شربت گرفتگی صدا در بزرگسالان و کودکان نیز یاد می‌شود. بعد از مصرف شربت اکسپکتورانت، متوجه خواهید شد که چقدر در بهبود تنفس و صاف‌کردن گلویتان مؤثر بوده است. این خلط‌آور به رفع گرفتگی صدا نیز کمک می‌کند.

۷. شربت اکسپکتورانت برای سرماخوردگی

مهم‌ترین علائم سرماخوردگی، گلودرد، آبریزش بینی و سرفه هستند. شربت اکسپکتورانت به رفع آن‌ها کمک می‌کند. همچنین برای بیماری آنفولانزا هم می‌تواند کاربردی باشد.

۸. شربت اکسپکتورانت و دیابت

داروهای ضد احتقان ممکن است اثربخشی داروهای دیابت را کاهش دهند. اما به طور کلی سرکوب‌کننده‌های سرفه، خلط آورها و آنتی هیستامین‌ها بی‌خطر هستند. لازم است قبل از مصرف، میزان قند موجود در شربت را چک کنید.

۹. دوز مصرف داروی اکسپکتورانت چقدر است؟

دوز هر دارویی براساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان ارائه می‌شود:

مقدار مصرف داروی اکسپکتورانتتوضیحات
کودکان ۶ تا ۱۲ ساله۲.۵ تا ۵ میلی‌لیتر هر ۴ تا ۸ ساعت (با تجویز پزشک مصرف شود)
کودکان بین ۲ تا ۶ سال۱.۲۵ تا ۲.۵ میلی‌لیتر هر ۴ تا ۸ ساعت
بزرگسالان ۵ میلی‌لیتر شربت هر ۴ تا ۸ ساعت
دوز مصرف داروی اکسپکتورانت چقدر است؟

۱۰. مصرف بیش ‌از حد اکسپکتورانت کدئین (عوارض مصرف زیاد شربت اکسپکتورانت کدئین چیست؟)

مصرف بیش‌ازحد اکسپکتورانت کدئین، با اثرات ضد موسکارینی، اکستراپیرامیدال و CNS همراه است که باعث ایجاد علائم زیر خواهد شد:

  • آتاکسی
  • هیجان و لرزش
  • روان‌پریشی
  • توهم و تشنج
  • هیپرپیرکسی
  • خواب‌آلودگی
  • نارسایی تنفسی
  • کلاپس قلبی عروقی

شربت اکسپکتورانت برای سرفه خشک خوبه؟ از متخصص مشورت بگیر.

انواع اکسپکتورانت کدامند؟

دو نوع اصلی خلط آور وجود دارد:

  • موکولیتیک: این مواد به تجزیه و رقیق شدن مخاط کمک کرده و سرفه را آسان‌تر می‌کنند. موکولیتیک ها با تغییر ترکیبات مخاط، تغییر قوام و کاهش چسبندگی آن‌ها عمل می‌کنند. نمونه هایی از موکولیتیک‌ها عبارتند از استیل سیستئین و برم هگزین.
  • گیاهان خلط آور: برخی گیاهان دارای خواص خلط آور طبیعی هستند که می‌تواند به تحریک تولید و دفع مخاط کمک کنند. گیاهان خلط آور رایج عبارتند از ریشه شیرین بیان، اکالیپتوس، آویشن و ریشه گل ختمی.

همچنین اکسپکتورانت به دو دسته دارویی و طبیعی طبقه‌بندی می‌شود. انواع دارویی آن گایفنزین و پتاسیم یدید هستند. از انواع طبیعی آن نیز می‌توان منتول، عصاره برگ پیچک و عسل را نام برد:

  • گایفنزین یا Guaifenesin: یک ماده فعال در ضداحتقان‌های بدون نسخه، داروهای سرکوب‌کننده سرفه، آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای ضددرد و تب است و تنها خلط‌آور تائیدشده توسط سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده است.
  • پتاسیم یدید: یک خلط‌آور قوی برای بیماری‌های مزمن ریه، آسم، برونشیت و آمفیزم ریوی است.
  • منتول: یک ماده شیمیایی طبیعی از گیاهان خانواده نعناع که یک عنصر رایج در قطره‌های سرفه و شربت‌های ضد سرفه است.
  • عصاره برگ پیچک: خلط‌آور طبیعی که می‌تواند در درمان سرفه مؤثر باشد.
  • عسل: به روان‌شدن مخاط گلو و تسکین سرفه کمک می‌کند، اما برای نوزادان کمتر از ۱۲ ماه خطر ابتلا به بوتولیسم را افزایش می‌دهد.

عوارض جانبی شربت اکسپکتورانت چیست؟

اکسپکتورانت معمولاً در صورت مصرف طبق دستورالعمل عوارض جانبی جدی‌ای ایجاد نمی‌کند. اما در برخی افراد احتمال بروز عوارض زیر وجود دارد:

  • سرگیجه و سردرد
  • یبوست و درد شکم
  • خستگی
  • کهیر و بیماری‌های پوستی
  • حالت تهوع و استفراغ (در صورت مصرف در دوزهای بالا)
  • رفلکس اسید معده
  • اسهال
  • بی‌حسی در دست یا پا
  • تورم یا حساسیت در غدد بزاقی
  • ترشح بیش از حد بزاق
  • درد لثه و احساس طعم برنجی و فلزی در دهان
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • دشواری در تنفس
  • خس‌خس سینه
  • تورم صورت یا گلو

نکات مهم:

  • اکسپکتورانت همراه با سایر داروها، مانند داروهای سرماخوردگی یا آنفولانزا، بیشترین احتمال بروز عوارض جانبی را از خود نشان می‌دهد.
  • اکسپکتورانت‌ ممکن است باعث خواب‌آلودگی یا سرگیجه شود. بعد از مصرف دارو، از رانندگی، کار با ماشین‌آلات یا سایر فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز دارند، خودداری کنید.
  • شایع‌ترین عوارض جانبی شربت اکسپکتورانت شامل تهوع، استفراغ و درد شکم است. این عوارض معمولاً خفیف‌اند و به‌سرعت از بین می‌روند.
عوارض جانبی شربت اکسپکتورانت چیست؟
اکسپکتورانت‌ ممکن است باعث خواب‌آلودگی یا سرگیجه شود.

موارد احتیاط اکسپکتورانت کدئین چیست؟

اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید، قبل از مصرف داروی خلط‌آور با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. زیرا اکسپکتورانت می‌تواند اثرات برخی از داروها را تغییر دهد و حتی ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

گاهی اوقات داروهای ضدسرفه با سایر داروها ترکیب می‌شوند. قبل از مصرف، ترکیبات شربت اکسپکتورانت را بادقت بخوانید. به‌عنوان‌مثال، برخی از داروهای ترکیبی حاوی فنیل افرین هستند که باعث افزایش فشارخون و کاهش ضربان قلب می‌شوند. همچنین، فنیل افرین ممکن است با داروهای ضدافسردگی و داروهای قلبی تداخل داشته باشد.

اگر سرفه شما با سردرد، گلودرد شدید، تب و حساسیت پوستی همراه است و از بین نمی‌رود، حتماً به دکتر عمومی یا دکتر آسم و آلرژی اطلاع دهید. این موارد ممکن است نشانه یک مشکل جدی پزشکی باشد. درصورتی‌که به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص آسم و آلرژی در وب‌سایت دکترتو استفاده کنید.

۱. منع مصرف شربت اکسپکتورانت

قبل از مصرف دارو، حتما به موارد زیر توجه کنید:

  • اگر بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری تیروئید، دیابت، فشار بالای چشم (آب‌سیاه)، بزرگ‌شدن غده پروستات، یا مشکل تنفسی مانند آمفیزم یا برونشیت مزمن دارید، هرگز خودسرانه این دارو را مصرف نکنید. زیرا عوارض جانبی جدی خواهد داشت (مگر اینکه پزشکتان تأیید کند).
  • خواب‌آلودگی مشکل اصلی کلرفنیرامین موجود در شربت اکسپکتورانت است و قبل از رانندگی یا کار با ماشین‌آلات سنگین آن را مصرف نکنید.
  • گزارش‌های گاه‌به‌گاه تشنج در بیمارانی که کلرفنیرامین مصرف می‌کنند نیز نشان می‌دهد مصرف این دارو نیازمند احتیاط بیشتر در بیماران مبتلا به صرع است.
  • افرادی که نارسایی کلیوی دارند ممکن است نیاز به کاهش دوز مصرف داشته باشند.
  • کلرفنیرامین به دلیل افزایش حساسیت به اثرات ضد موسکارینی نباید به نوزادان داده شود.
  • بیماران مسن نیز نسبت به بسیاری از عوارض جانبی کلرفنیرامین مستعدتر هستند و از استفاده نامناسب آن برای سرگیجه باید اجتناب کنند.
موارد احتیاط اکسپکتورانت کدئین چیست؟
کلرفنیرامین به دلیل افزایش حساسیت به اثرات ضد موسکارینی نباید به نوزادان داده شود.

۲. مصرف شربت اکسپکتورانت در بارداری و شیردهی (آیا شربت اکسپکتورانت در بارداری ضرر دارد؟)

دوران بارداری دوره حساسی‌ است و مصرف دارو در این دوران باید با نظارت پزشک صورت بگیرد. اما ممکن است پزشک متخصص برای سرفه‌های سینه‌ای یا رفع گرفتگی بینی، داروی خلط آور مانند گایفنزین یا شربت اکسپکتورانت در حاملگی را تجویز کند.

مصرف داروی خلط‌آور guaifenesin (شربت برای رفع گلو درد) یا اکسپکتورانت در دوران شیردهی مناسب است. همچنین در کنار آن مصرف دوزهای کوچک و گاه‌به‌گاه آنتی‌هیستامین‌ها در دوران شیردهی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

۳. شربت اکسپکتورانت کدئین یا شربت پکتورامین برای کودکان مناسب است؟ (شربت اکسپکتورانت برای کودک سه ساله)

این دارو یک شربت موکولیتیک خوراکی بدون نسخه است که می‌تواند با افزایش ترشحات موکوزی در دستگاه تنفسی، به بهبود سرماخوردگی، ترشحات پشت حلق و کودکان کمک کند.

آیا شربت اکسپکتورانت برای کودکان زیر دو سال ضرر دارد؟ 

برای نوزاد یا کودک زیر ۴ سال استفاده از هیچ داروی بدون نسخه بدون نظارت پزشک برای سرفه و سرماخوردگی توصیه نمی‌شود. زیرا مصرف آن‌ها در کودکان کوچک ممکن است عوارض جانبی جدی یا حتی تهدیدکننده زندگی به همراه داشته باشد. پس حتماً قبل از مصرف شربت سرفه کودکان با پزشک مشورت کنید یا مشاوره دارویی بگیرید.

۴. آیا شربت اکسپکتورانت باعث اسهال میشود؟

گوایفنسین، که یک ماده رایج در شربت‌های خلط آور و شربت ضد سرفه قوی برای بزرگسالان است، گاهی اوقات می‌تواند منجر به اختلالات گوارشی مانند اسهال یا ناراحتی معده شود. این عارضه جانبی به طور کلی خفیف و گذرا است، اما در صورت تجربه اسهال مداوم یا شدید در حین مصرف شربت خلط آور، با یک متخصص مشورت کنید.

آیا شربت اکسپکتورانت باعث اسهال میشود؟
سرکوب‌کننده‌های سرفه، خلط آورها و آنتی هیستامین‌ها بی‌خطر هستند.

تداخلات دارویی اکسپکتورانت کدئین چه هستند؟

تداخلات دارویی احتمالی برای مصرف با شربت اکسپکتورانت ۶۰ میلی‌لیتر:

  • مسکن یا خواب‌آور
  • آمی تریپتیلین
  • ایزوفلوران
  • شربت اکسپکتورانت و کتوتیفن
  • ایمی پرامین
  • ایندومتاسین
  • بروموکرپتین
  • پروپرانولول
  • پروکاربازین
  • ترانیل سیپرومین
  • دسیپرامین
  • دی هیدرو ارگوتامین
  • سلژیلین
  • فنی توئین

اطلاعات دارویی شربت اکسپکتورانت

در جدول زیر می‌توانید مشخصات بیشتر قویترین داروی گیاهی ضد سرفه کودکان و بزرگسالان را مشاهده کنید:

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
گوایفنزین/گایفنزین یا شربت پکتورامینکهیر و بیماری‌های پوستیایمی پرامین
کلرفنیرامین مالئات (EXPECTORANT DP 60ML SYRUP)حالت تهوع و استفراغ (در صورت مصرف در دوزهای بالا)سلژیلین
فنیل پروپانولامین HClرفلکس اسید معدهفنی توئین
شربت کوفکس ۶۰ میلی لیتربی‌حسی در دست یا پابروموکرپتین
اطلاعات دارویی شربت اکسپکتورانت

قیمت شربت اکسپکتورانت ۶۰ میلی لیتر چقدر است؟

شربت اکسپکتورانت ۶۰ میلی‌لیتری حدود ۴۰ هزار تومان و اکسپکتورانت ۱۴۰ میلی‌لیتری، ۶۵ هزار تومان است. (زمستان ۱۴۰۲)

نتیجه گیری و راهنمایی مراجعه به دکتر

شربت اکسپکتورانت یک داروی خلط‌آور مؤثر برای پاک‌سازی مخاط اضافی و باکتری‌ها و ذرات همراه آن‌ها از مجاری تنفسی است. مصرف خلط‌آور سرفه را بهبود می‌بخشد و تنفس شما را روان‌تر می‌کند. اگرچه اکسپکتورانت کدئین بی‌ضرر به نظر می‌رسد و بدون نسخه قابل تهیه است، اما خواب‌آلودگی، سرگیجه و دردهای شکمی، برخی از عوارض جانبی آن هستند که قبل از مصرف باید از آن‌ها آگاه باشید.

این دارو را برای نوزادان با مشورت پزشک مصرف کنید. درصورتی‌که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، با پزشک عمومی، دکتر متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر آسم و آلرژی که تخصص زیادی دارد، صحبت کنید. در وب‌سایت دکترتو امکان تعیین وقت حضوری و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی، مشاوره آنلاین متخصص گوش و حلق و بینی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص آسم و آلرژی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود زودتر سلامتی‌تان، استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، ممکن است باعث خواب‌آلودگی شود.

خیر، شربت خلط آور حاوی مورفین نیست.

دکسترومتورفان سرفه را سرکوب می‌کند و اکسپکتورانت مخاط گلو را افزایش می‌دهد.

نام دیگر این شربت گایافنزین است.

این دارو هر ۴ تا ۸ ساعت یکبار مصرف می‌شود. قرقره شربت اکسپکتورانت نیز در افرادی که گلودرد دارند موثر است.

بله، شربت خلط آور حاوی مواد خاصی است که می‌تواند برای افراد مبتلا به فاویسم مضر باشد. فاویسم یک بیماری ژنتیکی است که منجر به علائمی مانند کم خونی همولیتیک (تخریب گلبول‌های قرمز خون)، یرقان و عوارض دیگر می‌شود.

هردو دارو خلط آور هستند و برای بهبود سرفه و گلودرد موثرند.

شربت دیفین هیدرامین و اکسپکتورانت هر دو داروهای بدون نسخه هستند و می‌توانند علائم سرماخوردگی را کاهش دهند. دیفن هیدرامین در درمان آبریزش بینی و عطسه و اکسپکتورانت در درمان سرفه بهتر است.

این دارو برای تسکین سرفه، رفع گلودرد و خلط‌آوری استفاده می‌شود.

دارو را در ظرف دربسته در دمای اتاق، دور از حرارت، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید.

در کودکان بین ۲ تا ۶ سال ۱.۲۵ تا ۲.۵ میلی‌لیتر هر ۶ تا ۸ ساعت (با تجویز پزشک مصرف شود) و در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله ۲.۵ تا ۵ میلی‌لیتر هر ۶ تا ۸ ساعت است.

برای نوزاد یا کودک زیر ۴ سال استفاده از هیچ داروی بدون نسخه‌ای بدون نظارت پزشک برای سرفه و سرماخوردگی توصیه نمی‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شربت اکسپکتورانت

  1. سامین گفت:

    سلام دوستان اگ میشه جواب منو بدین پسرم پنج سالشع سرفه نداره اصلن خلط نداره فقط گلوش درد میکنه بی حاله چ شربتی بدم جلوی دردش رو بگیره کاری هستم فقط میخوام زودتر خوب شه🥺😔

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      تحت نظارت پزشک از دکسترومتورفان می توانید استفاده کنید
      البته احتمالا نیاز به انتی بیوتیک هم دارید

  2. بهزاد گفت:

    فقط کدئین دارش برا سرفه فوق‌العاده است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله با کدئین اثر بیشتری دارد

  3. خانم کریمی گفت:

    سلام آقای دکتر من ب بچه ۱۱سالم یک قاشق غذاخوری از شربت اکسپکتورانت دادم ولییک ساعت قبلش شربت دیفن هیدرامین دادم بهش چون خیلی سرفه میزد مشکلی که نداره خیلی نگرانم چون از شهر دورم میشه جوابمو بدین ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ایرادی ندارد
      ۸ ساعت بعد تکرار گردد

  4. Khalood گفت:

    اگه دوز بیشتری استفاده کنن آیا تاثیری بر میل و توان جنسی آقایان داره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ارتباط خاصی بین این دو وجود ندارد

  5. معصومه گفت:

    سلام ببخشیدمن پسرم ۹سالشه سرفه زیادمیکردپزشک شربت اکسپکتورانت کدیین ۱۰سی سی تجویزکردن مشکلی نداره بهشون بدم .چون جایی نوشته بودزیر۱۸سال مصرف نشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از اکسپکتورانت معمولی استفاده کنید
      اکسپکتورانت کدئین برای استفاده در کودکان زیر ۱۸ سال به علت افزایش خطر عوارض جانبی جدی (مانند تنفس آهسته و کم عمق) توصیه نمی‌شود

  6. امیر گفت:

    دکتر من الان حدود ۱ماه هست که هرروز
    این شربتو بطور کامل یعنی ۶۰ میلی مصرف میکنم
    اصلا نمیدونستم اینقدر ممکنه خطرناک باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      استفاده از هر دارو بدون اصول ممکن است خطرناک باشد

    2. مسافر گفت:

      آیا خلط خونی صبحگاهی برای پسر ۸ ساله خطر ناک هست بعد از سرماخوردگی یا طبعی هست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        اصلا طبیعی نیست
        فورا به پزشک مراجعه کنید

  7. ناصر گفت:

    سلام بدون نسخه پزشک میشه تهیش کرد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله
      اکسپکتورانت از خلط‌آورهای بدون نسخه است.

  8. زی زی گفت:

    سلام دکتر برای پسر ۵ ساله م یک و نیم قاشق غذا خوری تجویز کرده هر ۸ ساعت ضرر نداره ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر ایرادی ندارد
      دوز مصرفی اکسپکتورانت ۶۰ میلی‌لیتری برای کودکان، ۲.۵ میلی‌لیتر و برای بزرگسالان ۵ میلی‌لیتر در هر ۶ تا ۸ ساعت است.۲

      1. بهروز گفت:

        با سلام از شما تقاضا میشود در خواندن پیامها قدری بیشتر دقت فرمایید و اگر خارج از وظیفه، محبت میکنید و راهنمایی میفرمایید آنرا به صحیحترین وجه ممکن انجام دهید. خانمی پرسیدن آیا ۱.۵ قاشق غذاخوری برای کودک ۵ ساله مناسب است؟ فرمودین مشکلی ندارد حتل آنکه ۱.۵ ق.غ.خ یعنی تقریبا ۳۰ سی‌سی که بنظرم دوز نامناسبی هست. یا یک پیام از خانمی بود که به کودک ۵ ماهه (و نه ۵ ساله) شربت خورانده بود و شما بعد از ۷ روز به ایشان گفتین اشکال ندارد!!!!

        سپاسگزارم از توجه شما

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس از نظر شما
          ممنون
          بررسی می شود

      2. الیاس گفت:

        سلام دختر سه ماه دارم نزدیک یک ماهه سرفه میکنه بهش چی بدم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          می توانید از پلارژین کیدز استفاده کنید

  9. ناشناس گفت:

    سلام من اشتباها ۲ سی سی شربت اکسپکتورانت را به کودک ۵ ما هه ام دادم‌ آیا برایش خطر ناکه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دوز مصرفی اکسپکتورانت ۶۰ میلی‌لیتری برای کودکان، ۲.۵ میلی‌لیتر می باشد
      مشکلی ندارد

  10. ناشناس گفت:

    خوب بود استفاده کردیم .خواب الودگیش زیاد و خطر ناک است.من استفاده کردم طبق پزشک وغزا که خوردم یهو سرگیجه شدید و استفراغ کردم چون معده بعد از سر گیجه بهم خورد .

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این دارو خواب آور است ولی در همه افراد به یک میزان موجب خواب آلودگی نمی شود. تهوع شما ممکنه به علت سرماخوردگی و تب شما نیز باشد.

      1. رقیه جرفی گفت:

        سلام آقای دکتر من دختردوماهه دارم سرفش چرکیه چکارکنم خوب بشه لطفاراهنماییم کنید

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          در صورت چرکی بودن نیاز به انتی بیوتیک مناسب دارند
          در کنارش از پلارژین کیدز هم می توان استفاده کرد
          همه دارو ها زیر نظر پزشک باشد