عفونت های بارداری را بیشتر بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تشخیص و درمان به موقع انواع عفونت های بارداری به جلوگیری از عوارض احتمالی آن‌ها کمک زیادی خواهد کرد. همچنین آشنایی با روش‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت های حاملگی به حفظ سلامت مادر و جنین کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عفونت های بارداری

عفونت های بارداری در بیشتر مواقع جدی نبوده و‌ در صورت تشخیص و درمان به موقع خطرات خاصی به همراه نخواهند داشت. برخی از عفونت‌های رایجی که ممکن است در طول بارداری رخ دهند عبارتند از آنفولانزا، عفونت‌های قارچی واژن، عفونت‌های رحمی، استرپتوکوک گروه B، واژینوز باکتریایی و لیستریا.

به طور کلی تغییرات در عملکرد سیستم ایمنی بدن ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت شود. به همین جهت مشورت با یک پزشک متخصص زنان یا دکتر مامایی اهمیت زیادی دارد. دکترتو به شما در پیدا کردن یک پزشک مناسب کمک خواهد کرد.

عفونت های بارداری کدامند؟

عفونت‌های زیادی در بارداری مادر و‌ جنین را درگیر کرده و به خطر می‌اندازد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • سیفلیس
  • کلامیدیا
  • توکسوپلاسموز
  • هپاتیت
  • استرپتوکوک گروه B
  • لیستریا
  • تبخال
  • عفونت مادرزادی سیتومگالوویروس
  • ویروس زیکا

برخی از عفونت ها نگران‌کننده نبوده و سریعا درمان می‌شوند. اما برخی دیگر از بیماری های خطرناک در بارداری بوده و باید برای جلوگیری از عوارض جدی اقدامات لازم را انجام داد. در این مطلب هر یک از عفونت های شایع دوران بارداری را توضیح می‌دهیم.

علائم عفونت بارداری گاهی قابل تشخیص نیستند.
برخی از علائم عفونت بارداری به وضوح قابل مشاهده بوده و برخی نیز به سادگی قابل تشخیص نیستند.

علائم عفونت بارداری (نشانه های عفونت بارداری)

علائم اصلی عفونت های حاملگی حرارت بالای بدن، سرفه مداوم و از دست دادن حواس چشایی و بویایی هستند. در شرایط ابتلا به عفونت در بارداری بسیاری از افراد هیچ علائمی نخواهند داشت، اما برخی دیگر علائمی‌ واضح از خود نشان می‌دهند. برخی شواهد نشان می‌دهد که عفونت در دوران بارداری خطر ابتلا به بیماری‌های جدی‌تر به ویژه در سه ماهه سوم بارداری را افزایش می‌دهد.

انواع عفونت بارداری

عفونت های بارداری انواع مختلفی دارند، از جمله:

  • واژینوز باکتریایی (BV)
  • استرپتوکوک گروه B (GBS)
  • هپاتیت
  • بیماری‌های مقاربتی
  • توکسوپلاسموز
  • انواع عفونت دستگاه ادراری
  • سیفلیس
  • کلامیدیا
  • هپاتیت
  • عفونت‌های مخمری
  • ویروس زیکا

در ادامه به بررسی برخی از رایج ترین عفونت های حاملگی پرداخته‌ایم.

متن انگلیسی:
If the skin becomes cracked or torn from repeated scratching during pregnancy, a skin infection can result
ترجمه متن:
اگر در بارداری پوست در اثر خاراندن مکرر خراش بردارد یا زخم شود، ممکن است عفونت پوست ایجاد شود.

utswmed

۱. عفونت های ادراری در بارداری

عفونت‌های دستگاه ادراری دومین نوع شایع عفونت در بدن است. وجود عفونت ادراری با عوارض بارداری از جمله افزایش احتمال زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد همراه است. ابتلا به عفونت ادراری در بارداری با علائم زیر همراه است:

  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • تکرر ادرار
  • تب، خستگی و لرزش
  • احساس فشار در قسمت پایین شکم
  • بوی بد ادرار همراه با رنگ کدر یا قرمز
  • درد در پشت یا پهلو و در قسمت زیر دنده‌ها

درمان عفونت ادراری در بارداری آسان است و معمولاً شامل یک دوره کوتاه مدت ۳-۷ روزه مصرف آنتی بیوتیک خوراکی است.

در بارداری دچار سوزش ادرار شدی؟

برای تشخیص عفونت نوبت بگیر.

۲. عفونت مثانه یا سیستیت

سیستیت التهاب مثانه است که معمولاً در اثر عفونت مثانه اتفاق می‌افتد. این بیماری یک نوع شایع عفونت دستگاه ادراری (UTI) است که بیشتر خانم‌ها را درگیر می‌کند. موارد خفیف ابتلا به عفونت مثانه اغلب در عرض چند روز به خودی خود بهبود می‌یابد اما‌ در موارد شدیدتر نیاز به درمان تخصصی‌تر‌ هست.

نشانه‌های سیستیت شامل موارد زیر است:

  • احساس تکرر ادرار
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار
  • دفع مکرر و مقدار کمی ادرار
  • مشاهده خون در ادرار (هماچوری)
  • کدر بودن یا بوی تند ادرار
  • احساس درد لگن
  • احساس فشار در ناحیه زیر ناف (شکم)

۳. عفونت واژینوز باکتریایی

این عفونت باکتریایی واژن زمانی بدن را درگیر می‌کند که سطح باکتری‌های طبیعی بدن از حد تعادل خارج شود. سطوح متعادل باکتری‌ها به حفظ سلامت واژن کمک می‌کند اما زمانی که تعداد زیادی از آن‌ها رشد کنند، منجر به واژینوژ باکتریایی می‌شود. واژینوز باکتریایی ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما بیشتر در دوران بارداری شایع است. علت این موضوع تغییرات هورمونی در این زمان است که رشد انواع خاصی از باکتری‌ها را آسان‌تر می‌کند.

بسیاری از افراد مبتلا به واژینوز باکتریایی هیچ علامتی ندارند اما علائم قابل مشاهده در زمان ابتلا به این عفونت عبارتند از:

  • ترشحات خاکستری، سفید یا سبز واژینال
  • بوی بد واژن مانند بوی ماهی
  • خارش واژن
  • سوزش در هنگام ادرار

۴. عفونت رحم در بارداری

عفونت داخل رحمی در بارداری عفونت جفت، مایع آمنیوتیک یا غشای اطراف جنین است. این عفونت می‌تواند باعث تب، درد در رحم و ترشحات واژن شود. 

این بیماری به کوریوآمنیونیت معروف است که اغلب توسط باکتری‌هایی که در واژن یافت می‌شوند ایجاد می‌شود. کوریوآمنیونیت بیشتر اوقات زمانی اتفاق می‌افتد که کیسه آب پاره شود و‌ مدت زیادی از پارگی آن بگذرد. با این اتفاق باکتری‌های واژن به داخل رحم حرکت می‌کنند.

در بارداری دچار عفونت واژن و رحم شدی؟ برای خلاصی از شر عفونت مشاوره بگیر.

۵. عفونت استرپتوکوکی گروه B

استرپتوکوک گروه B یک بیماری مقاربتی نیست. مانند بسیاری از باکتری‌ها، GBS می‌تواند از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل شود. به عنوان مثال از طریق دست، بوسیدن و تماس فیزیکی نزدیک قابل انتقال است. از آنجایی که GBS اغلب در واژن و رکتوم یافت می‌شود، می‌تواند در طول رابطه جنسی منتقل شود. رایج‌ترین آنتی بیوتیک برای درمان استرپتوکوک گروه B پنی سیلین یا آمپی سیلین است.

۶. عفونت قارچی

بیشتر عفونت‌های قارچی در دوران بارداری ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس است. دو نوع دیگر از مخمرها که می‌توانند باعث ایجاد این عفونت‌ها شوند، کاندیدا گلابراتا و کاندیدا تروپیکالیس هستند. ابتلا به عفونت‌های مخمری خوشایند هیچکس نیست اما به طور معمول به مادر یا جنین آسیب خاصی هم نمی‌رسانند.

این اتفاق این اجازه را می‌دهد که بتوان با خیالی راحت به درمان این بیماری پرداخت. بیشتر عفونت‌های قارچی زمانی که درمان نشوند تشدید شده و با خارش، قرمزی و التهاب ظاهر می‌شوند.

متن انگلیسی:
It’s safe to treat a yeast infection with over-the-counter (OTC) vaginal creams or suppositories that contain miconazole or clotrimazole. Don’t take an oral fluconazole tablet to treat a yeast infection during pregnancy. It may cause birth defects
ترجمه متن:
درمان عفونت قارچی با کرم‌های واژینال بدون نسخه (OTC) یا شیاف‌های حاوی میکونازول یا کلوتریمازول بی‌خطر است. برای درمان عفونت قارچی در دوران بارداری از قرص فلوکونازول خوراکی استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است باعث نقص مادرزادی شود.

webmd

۷. عفونت لثه در بارداری

تقریباً ۶۰ تا ۷۵ درصد از زنان باردار به التهاب لثه مبتلا هستند. بیماری پریودنتال زمانی رخ می‌دهد که لثه‌ها قرمز و متورم شده و با تغییر هورمون‌ها در دوران بارداری التهاب تشدید شود.

۸. عفونت گلو در بارداری

عفونت اگر در دوران بارداری درمان‌ نشود می‌تواند منجر به عوارض جدی پزشکی در مادر و جنین شود. پزشکان می‌توانند این عفونت را با داروهایی خاص که با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کنند، درمان کنند.

علت عفونت های بارداری

بیماری‌های عفونی اختلالاتی هستند که توسط میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا (مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها) ایجاد می‌شوند و ممکن است به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم منتقل شوند. برخی از عفونت‌ها ممکن است مضر باشند، اما برخی هم بی‌ضرر هستند. همه این عفونت‌ها ممکن است قابل پیشگیری باشند.

عفونت های دوران بارداری اگر درمان نشوند منجر به عوارض جدی خواهند شد. عوارض ناشی از عفونت های شدید در دوران بارداری ممکن است شامل زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، نقایص مادرزادی، مشکلات یادگیری و احتمالاً از دست دادن بارداری باشد. پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع عفونت در بارداری برای کمک به به حداقل رساندن و از بین بردن این عوارض ضروری است.

حتما برای درمان عفونت بارداری اقدام کنید.
عفونت های دوران بارداری اگر درمان نشوند منجر به عوارض جدی خواهند شد.

درمان عفونت های بارداری

مصرف انواع آنتی بیوتیک‌ها، باکتری‌ها را از بین برده یا از گسترش آن‌ها جلوگیری می‌کند. این داروها شامل پنی سیلین‌ها، سفالوسپورین‌ها و داروهای مربوط به اریترومایسین (به نام ماکرولیدها) عموماً برای استفاده در دوران بارداری بی خطر هستند. در کنار دارو درمانی روش‌های خانگی هم برای درمان عفونت بارداری مورد توجه بسیاری افراد قرار می‌گیرند. در ادامه به طور مجزا و کامل تمام درمان‌ها را شرح داده‌ایم:

۱. درمان دارویی

همانطور که اشاره شد، معمولا مصرف آنتی بیوتیک‌ها در دوران بارداری تجویز می‌شوند. با این حال نوع خاص دارو با توجه به نوع عفونت تعیین می‌شود. مصرف برخی از آنتی بیوتیک‌ها در دوران بارداری مناسب است، در حالی که برخی دیگر مناسب نبوده و خطرناک هم هستند.

عوامل مختلفی از جمله نوع آنتی بیوتیک، زمان مصرف آنتی بیوتیک در بارداری و مدت زمان مصرف، میزان مصرف و اثرات احتمالی آن بر بارداری مواردی هستند که باید در زمان تجویز و مصرف دارو در نظر گرفته شوند.

در اینجا برخی نمونه‌های آنتی بیوتیک‌هایی که به طور کلی در دوران بارداری ایمن هستند نام برده‌ایم:

  • پنی سیلین‌ها، از جمله آموکسی سیلین (Amoxil، Larotid) و آمپی سیلین
  • سفالوسپورین‌ها از جمله سفاکلر و سفالکسین (کفلکس)
  • کلیندامایسین (کلئوسین، کلیندا-درم و کلینداژل)

اعتقاد بر این است که برخی دیگر از آنتی بیوتیک‌ها در دوران بارداری خطراتی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، تتراسایکلین‌ها می‌توانند بر رشد استخوان تاثیر بگذارند و دندان‌های کودک در حال رشد را تغییر رنگ دهند. مصرف تتراسایکلین‌ها بعد از هفته پنجم بارداری توصیه نمی‌شود.

سولفونامیدها ممکن است خطر کمی برای بیماری‌های قلبی، شکاف لب یا کام و زردی داشته باشند. همچنین به طور کلی باید در سه ماهه اول بارداری و نزدیک به زمان زایمان از مصرف سولفونامیدها اجتناب شود.

اگر آنتی بیوتیک بهترین راه برای درمان بیماری شما باشد، پزشک بی‌خطرترین آنتی بیوتیک و دوز را تجویز می‌کند. اگر در مورد استفاده از آنتی بیوتیک در دوران بارداری سوال یا نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

۲. درمان خانگی عفونت واژن در بارداری

عسل زمانی که به صورت موضعی استفاده شود، می‌تواند PH واژن را کاهش دهد و باعث شود رشد قارچ به طور چشمگیری کاهش یابد. همچنین شما می‌توانید برخی از گیاهان با خواص ضد قارچی مانند اکالیپتوس، بادرنجبویه، شمعدانی و غیره را به عسل اضافه کنید و محلول قوی‌تری بسازید که می‌تواند به طور موثر با قارچ مبارزه کند.

علاوه بر این چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که سرکه سیب دارای خواص ضد قارچی است. این منجر به این گمانه‌زنی شده است که ACV ممکن است در درمان عفونت‌های کاندیدا مفید باشد. کاندیدا نوعی مخمر است که به طور طبیعی در داخل بدن انسان و روی پوست زندگی کرده و بیشتر اوقات مشکلی ایجاد نمی‌کند.

یکی دیگر از درمان‌های خانگی بسیار موثر برای عفونت قارچی، استفاده موضعی از روغن نارگیل است. روغن نارگیل حاوی خواص ضد قارچی است که به کشتن کاندیدا کمک می‌کند. یک سویه از کاندیدا آلبیکنس به روغن نارگیل حساس بوده و در مقایسه با فلوکونازول، فقط مقدار کمی روغن نارگیل برای خلاص شدن از آن کافی است.

برای درمان عفونت ادراری در بارداری چه بخوریم؟

اگر مبتلا به عفونت در بارداری هستید باید سعی کنید غذاهایی مانند ماست یونانی ساده، خیار شور و کلم ترش را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی می‌توانند به مبارزه با عفونت کمک کنند. همچنین غذاهای پر فیبر مانند موز، لوبیا، عدس، آجیل، جو دوسر و سایر غلات کامل می‌توانند به حذف باکتری‌های مضر از بدن کمک کنند.

عوارض عفونت بارداری

برخی از عوارض شایع عفونت بارداری شامل موارد زیر هستند:

  • فشار خون بالا
  • دیابت بارداری
  • پره اکلامپسی
  • زایمان زودرس
  • افسردگی و اضطراب
  • از دست دادن بارداری (سقط جنین)
  • مرده زایی

تاثیر عفونت بارداری بر مادر

وجود عفونت در بارداری ممکن است باعث عوارض جدی مانند مرگ مادر، ضعف، مرده زایی، سقط جنین و زایمان زودرس شود.

تاثیر عفونت بارداری بر جنین

عفونت در دوران بارداری می‌تواند برای جنین هم خطرناک باشد. برای مثال عفونت بارداری می‌تواند باعث نقص مادرزادی و ناتوانی‌های مادام العمر مانند کم شنوایی، اختلال بینایی یا نابینایی، مشکلات یادگیری و صرع شود.

راه های پیشگیری از عفونت های بارداری

برای جلوگیری از ابتلا به انواع عفونت در دوران بارداری موارد زیر را رعایت کنید:

پیشگیری از عفونت در بارداریتوضیحات
دست‌های خود را به طور مرتب بشویید.شستشوی مرتب دست‌ها می‌تواند از انتقال میکروب‌ها و عوامل عفونی به دهان و نقاط دیگر بدن که می‌تواند منجر به عفونت شود، جلوگیری کند.
لباس زیر نخی بپوشید.لباس زیر نخی به تنفس پوست کمک کرده و رطوبت را کاهش می‌دهد که می‌تواند از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها جلوگیری کند.
بعد از اجابت مزاج، ناحیه تناسلی را از قسمت جلو به سمت عقب تمیز و خشک کنید.این کار از انتقال باکتری‌ها از مقعد به مجرای ادراری و تناسلی جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری و تناسلی را کاهش می‌دهد.
نکات بهداشتی را رعایت کنید.رعایت بهداشت شخصی شامل استفاده از محصولات بهداشتی ملایم و پیشگیری از محیط‌های آلوده می‌شود که به کاهش خطر عفونت کمک می‌کند.
از پوشیدن شلوار تنگ خودداری کنید.شلوارهای تنگ می‌توانند موجب تعریق و رطوبت شده و محیطی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها فراهم آورند.
پس از استخر مایوی خود را به سرعت عوض کنید.ماندن در لباس مرطوب می‌تواند رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها را تسهیل کند، پس تعویض سریع مایو پس از شنا مهم است.
دوش واژینال را کنار بگذارید.دوش واژینال می‌تواند تعادل باکتریایی طبیعی واژن را بر هم زده و خطر عفونت را افزایش دهد.
راه های پیشگیری از عفونت های بارداری

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عفونت های بارداری ممکن است برای هر مادری اتفاق افتد. همانطور که توضیح داده‌ایم این عفونت‌ها در صورت درمان نشدن عوارضی به همراه خواهند داشت؛ هم برای مادر و هم جنین. به همین خاطر برای کمک به پیشگیری از ابتلا به عفونت های بارداری و درمان این بیماری در دوران بارداری، باید زیر نظر یک پزشک متخصص بررسی شوید. 

دکترتو دغدغه شما را بابت پیدا کردن یک متخصص زنان زایمان خوب و دکتر مامایی برطرف کرده است. به وبسایت دکترتو مراجعه کنید و خیلی زود نوبت خود را برای ویزیت با پزشک دلخواهتان ثبت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر زنان آنلاین و دکتر مامایی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بارداری بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد. تغییرات در سطح هورمون‌ها و عملکرد سیستم ایمنی در این دوران می‌تواند مادر را در برابر عفونت‌ها و عوارض جدی آسیب‌پذیرتر کند.

ترشحات سفید رنگ و پنیری نشانه عفونتی است که می‌تواند باعث ترشح غیر معمول واژن شود. اگر در دوران بارداری دچار این عفونت شده‌اید، قابل درمان است.  این عفونت در اکثر مواقع آسیبی به کودک نمی‌رساند. با این حال، اگر احساس سوزش یا خارش و نیاز به تسکین مشکل خود دارید، بهتر است با متخصص زنان یا ماما صحبت کنید.

بله این امکان وجود دارد که عفونت اچ آی وی از مادر به جنین منتقل شود. انتقال اچ آی وی نه تنها در طول بارداری بلکه در هنگام زایمان و شیردهی هم اتفاق می‌افتد.

در دوران بارداری، بدن شما بیشتر مستعد عفونت است و مصرف لبنیاتی مانند پنیر، ماست و شیر به از بین بردن باکتری‌های بدن کمک می‌کند. ترجیحا محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید.

کرم‌های موضعی یا شیاف‌های واژینال گزینه‌های توصیه شده برای درمان عفونت قارچی در دوران بارداری یا شیردهی هستند. نشان داده شده است که داروهای بدون نسخه مانند میکونازول، کلوتریمازول و ترکونازول عفونت قارچی را به طور ایمن و موثر از بین می‌برند.

همچنین انواع آنتی بیوتیک‌هایی که عموماً در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند شامل پنی سیلین‌ها از جمله آموکسی سیلین (آموکسیل، لاروتید) و آمپی سیلین، سفالوسپورین‌ها از جمله سفاکلر و سفالکسین (کفلکس) و کلیندامایسین (کلئوسین، کلیندا-درم، کلینداژل) است.

ابتلا به عفونت‌های زیر در بارداری رایج و خطرناک است:

  • سرخجه

  • لیستریوز

  • هپاتیت C

  • سیفلیس

  • کلامیدیا

  • آنفولانزا

  • توکسوپلاسموز

  • GBS

  • هپاتیت B

  • زونا

  • UTI

  • کوکسیدیوئیدومیکوزیس

  • تبخال در بارداری

  • سوزاک

  • اچ‌آی‌وی

  • سیتومگالوویروس

  • تب خال ناحیه تناسلی

  • ویروس زیکا

  • ویروس نقص ایمنی انسانی

  • واژینوز باکتریال

  • آبله مرغان

  • کووید 19

  • ویروس پاپیلوم انسانی

امتیاز شما به مقاله:
(2.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن