علائم عفونت رحم چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عفونت رحم در اثر عوامل باکتریایی، قارچی و ویروسی مختلفی ایجاد می‌شود و بسیاری از عوامل ایجاد عفونت رحم و عفونت واژن یکی است. تغییر در رنگ، بو و قوام ترشحات رحم، درد زیر شکم، سوزش، خارش و علائم این چنین، خبر از عفونت رحم یا واژن می‌دهند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم عفونت رحم چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

اختلالات مختلفی می‌توانند باعث التهاب و عفونت رحم شما شوند. این بیماری معمولا توسط ارگانیسم‌هایی مانند مخمر یا باکتری‌ها ایجاد می‌شود، اما در این بین تحریکات شیمیایی و مواد شویند نیز بی‌تاثیر نیستند.

در واقع رحم محل رشد نوزاد در زمان بارداری است و محافظت از آن بسیار مهم و حیاتی است. بیماری‌های رحم که شامل اندومتریوز، آدنومیوز و غیره است می‌توانند این دستگاه داخلی مهم را تحت تاثیر قرار دهند و حتی باعث عفونت آن شوند. در مواجهه با هر بیماری، اقدام سریع مهم‌ترین فاکتور به شمار می‌آید.

بنابراین اگر هر یک از علائم عفونت رحم را در خود مشاهده کردید، بدون فوتی وقت از طریق دکترتو با نزدیک‌ترین دکتر زنان یا ماما ارتباط تلفنی برقرار کنید و در صورت صلاحدید پزشک نوبت مطب دریافت کنید. در ادامه تمام شرایطی که ممکن است باعث عفونت رحم شما شود را همراه با علائم آن‌ها بررسی خواهیم کرد.

عفونت رحم چیست؟

عفونت رحم به انگلیسی Uterine infection، بیماری است که در آن واژن و رحم شما به میکروب‌ها آلوده می‌شوند و بافت رحمی ملتهب می‌گردد. معمولا عفوت رحم همراه با چرک و التهاب است. علائم عفونت رحمی بستگی به شدت آن دارند اما در بیشتر مواقع واژن و رحم هر دو با هم مبتلا می‌گردند.

هرچند در مواقعی ممکن است که رحم مستقیما و جدا از واژن، مثلا در فرایندهای درمانی مانند کورتاژ یا فرایندهای غیرقانونی مانند سقط عفونی به عفونت دچار شوند. البته که هر کدام از دو عضو واژن و رحم به عفونت مبتلا شوند، احتمال اینکه دیگری را سالم به حال خود رها کنند کم است.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

متن انگلیسی:
Uterine infection, also known as endometritis, is an inflammation or infection of the lining of the uterus
ترجمه فارسی:
عفونت رحم که به نام آندومتریت نیز شناخته می شود، التهاب یا عفونت پوشش داخلی رحم است.

به نقل از سایت ufhealth

علائم عفونت رحم چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالات برای بیماران این است که نشانه عفونت رحک چیست و عفونت رحم باعث چه دردهایی می شود؟ علائم عفونت رحم بستگی به علت عامل عفونی آن دارد. بنابراین در این بخش علائم را باتوجه‌به عامل ایجاد عفونت برای شما تقسیم‌بندی کرده‌ایم. فراموش نکنید که عفونت رحمی با ترشح، درد، سوزش، خارش، لکه بینی و بسیاری علائم دیگر می‌تواند در نشان‌دادن علت بیماری به ما کمک کند.

از کجا بفهمم عفونت رحم دارم؟

برای تشخیص سریع، با متخصص زنان مشورت کن.

۱. علائم عفونت رحم در پریودی (آیا عفونت رحم باعث عقب افتادن پریود میشود)

علائم عفونت رحمی در دوران قاعدگی ممکن است شامل درد لگن، خونریزی شدید یا طولانی قاعدگی، ترشحات بدبوی واژن، تب و علائم کلی شبیه آنفولانزا باشد.

همچنین ممکن است عفونت رحم و پریود نشدن به هم مرتبط باشند و این بیماری باعث تاخیر در پریود شود. عفونت‌هایی مانند بیماری التهابی لگن (PID)، تعادل هورمونی طبیعی و چرخه قاعدگی را مختل می‌کنند و منجر به پریودهای نامنظم یا تاخیری می‌شوند.

۲. عفونت رحم و شکم درد و درد دنبالچه

 درد پایین شکم در زنان یکی از نشانه‌های مهم عفونت است که معمولا بعد از برقراری رابطه جنسی بیشتر هم می‌شود. این درد با تیر کشیدن ناگهانی همراه است و می‌تواند باعث تب و خستگی شود. اما درد دنبالچه علامتی است که هم ممکن است با عفونت مرتبط باشد هم نباشد.

۳. عفونت رحم و درد پا، آیا عفونت رحم باعث کمر درد و پا درد میشود؟

التهاب و عفونت در رحم می‌تواند به بافت‌ها و اندام‌های اطراف گسترش یابد و باعث ناراحتی و درد در پشت و پاها شود. حتما در این مورد برای تشخیص و درمان مناسب با یک متخصص مشورت کنید.

۴. عفونت رحم بعد از زایمان سزارین

عفونت رحم یک عارضه پنهان است که می‌تواند بعد از زایمان سزارین رخ دهد. علائم آن نیز ممکن است شامل تب، درد شکم، ترشحات بدبوی واژن و افزایش خونریزی باشد. مراقبت‌های پزشکی سریع و درمان با آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عوارض و بهبود آن مهم هستند.

عفونت رحم برای جنین ضرر دارد؟

بله، می‌تواند خطر عوارضی مانند زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، محدودیت رشد داخل رحمی و حتی از دست دادن جنین را افزایش دهد.

عفونت رحم برای جنین ضرر دارد؟
عفونت رحم یک عارضه پنهان است که می‌تواند بعد از زایمان سزارین رخ دهد.

۵. عفونت رحم و لکه بینی و خونریزی

ویروس و عفونت در رحم و بیماری التهابی لگن (PID) می‌تواند منجر به التهاب پوشش رحم شود و این اتفاق لکه بینی یا خونریزی نامنظم را افزایش می‌دهد.

۶. عفونت رحم باعث ریزش مو میشود؟

ریزش مو از علائم معمول عفونت رحم نیست. با این حال، ممکن است عوامل زمینه‌ای دیگری نیز وجود داشته باشد که باعث ریزش مو شوند.

۷. عفونت رحم باعث تکرر ادرار میشود؟

عفونت رحم معمولا باعث تکرر ادرار نمی‌شود. تکرر ادرار بیشتر با عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) یا شرایطی که مثانه را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مانند سیستیت همراه است.

۸. عفونت رحم و چاقی بزرگی شکم

چاقی شکمی اغلب تحت تأثیر عواملی مانند استعداد ژنتیکی، سبک زندگی کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، عدم تعادل هورمونی و سایر شرایط متابولیک قرار می‌گیرد. اما ممکن است قبل از دوران قاعدگی به دلایل نفخ شکمی، بزرگ شدن کوتاه مدت شکم را تجربه کنید.

۹. عفونت رحم و جوش و لک صورت (تاثیر عفونت رحم بر پوست صورت چیست)

جوش‌های صورت یا آکنه به دلیل مسدود شدن منافذ، تولید چربی بیش‌ازحد، باکتری‌ها و التهاب ایجاد می‌شوند. با این حال، تغییرات هورمونی مرتبط با عفونت‌های رحمی یا داروهای خاصی که برای درمان آن‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند بر رشد آکنه تأثیر بگذارند.

تاثیر عفونت رحم بر پوست صورت چیست؟
جوش‌های صورت یا آکنه به دلیل مسدود شدن منافذ، تولید چربی بیش‌ازحد، باکتری‌ها و التهاب ایجاد می‌شوند.

۱۰. عفونت رحم و حالت تهوع

عفونت رحم گاهی اوقات می‌تواند اردلایل اصلی حالت تهوع باشد. التهاب و عفونت در رحم باعث تحریک بافت‌ها و اندام‌های اطراف از جمله سیستم گوارشی شده و علائمی مانند تهوع، استفراغ و ناراحتی شکمی را ایجاد می‌کند.

۱۱. عفونت رحم همراه با سوزش و خارش

این بیماری می‌تواند باعث ناراحتی در ناحیه تناسلی و خارش واژن و سوزش مداوم شود.
اگر علائم سوزش و خارش در ناحیه رحم و واژن را تجربه می‌کنید، مهم است که سایر علل احتمالی مانند مانند عفونت مخمری، واژینوز باکتریایی یا عفونت‌های مقاربتی مانند تریکومونیازیس و تبخال تناسلی را هم در کنار عفونت بیش از حد رحم در نظر بگیرید.

۱۲. عفونت رحم و یبوست

اگر عفونت به بافت‌ها یا اندام‌های اطراف گسترش یابد، باعث التهاب و تحریک در سیستم گوارشی می‌شود. این اتفاق باعث تغییراتی در حرکات روده و یبوست خواهد شد. این اتفاق در عفونت شدید رخ می‌دهد و قبل از آن باید عوامل گوارشی را در نظر داشنه باشید.

۱۳. علائم عفونت رحم بعد از کورتاژ

تب، افزایش ترشحات بدبوی واژن، درد یا حساسیت لگنی، خونریزی غیرطبیعی و خستگی از علائم عفونت رحم پس از کورتاژ هستند. برای تشخیص و درمان دقیق، مراجعه سریع به پزشک توصیه می‌شود.

۱۴. علائم عفونت رحم بعد از یائسگی

نشانه شایع عفونت رحم پس از یائسگی ممکن است شامل خونریزی غیرطبیعی واژن، درد در هنگام مقاربت جنسی و علائم ادراری مانند تکرر ادرار باشد.

علائم عفونت رحم بعد از یائسگی چیست؟
برای تشخیص و درمان عفونت رحم نیاز است که به در ابتدا علائم را به یک متخصص نشان دهید.

۱۵. علائم عفونت قارچی رحم بر اثر عفونت مخمری

بیماری قارچی نشانه‌های زیر را دارد:

  • ترشحات غلیظ و سفید رنگ که از واژن خارج می‌شود.
  • ترشحی که تا حدودی آبکی و به طور کلی بی‌بو است.
  • ممکن است فرج شما قبل از شروع ترشح، قرمز و متورم شود.
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن.

برای تشخیص و درمان نشانه های عفونت رحم به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای تشخیص و درمان عفونت رحم نیاز است که به در ابتدا علائم را به یک متخصص نشان دهید. می‌توانید به ماما و یا دکتر زنان برای معاینه و بررسی طبیعی بودن و یا غیرطبیعی بودن واژن و رحم مراجعه کنید. اگر رحم شما ناسالم باشد، ماما شما را به دکتر زنان ارجاع خواهد داد و دکتر زنان با تجویز دارو، به درمان عفونت ایجاد شده در رحم می‌پردازد.

برای دریافت نوبت حضوری و یا مشاوره تلفنی و متنی از دکتر زنان و یا ماما می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید. با جستجوی تخصص زنان و مامایی، در شهر مورد نظر خود، می‌توانید به لیستی از دکترهای زنان و ماماهای شهری که در آن سکونت دارید، دسترسی پیدا کنید. همچنین با دیدن امتیازها و پروفایل شخصی هر دکتر، می‌توانید از عملکرد آنها آگاه شوید و از بهترین دکتر نوبت بگیرید.

علل عفونت رحم چیست؟

واژن و رحم دو بخش جداناپذیر از یکدیگر هستند و بررسی آن‌ها به طور جداگانه کار ساده‌ای نخواهد بود. اغلب شرایطی که باعث عفونت رحم می‌شوند ممکن است سایر نقاط واژن را نیز درگیر خود کنند. از این رو بررسی مطلب عفونت واژن در مجله سلامت دکترتو خالی از لطف نخواهد و شما می‌توانید با خواندن آن مقاله عفونت سایر نواحی واژن را رد کنید تا مطمئین شوید به عفونت رحم دچار شده‌اید. شرایطی که می‌توانند باعث عفونت رحم شوند به شرح زیر هستند.

چگونه به عفونت رحم مبتلا می شوید؟ عفونت رحم علل مختلفی دارد که بستگی به نوع عفونت شما دارد. به طور کلی موارد زیر می‌توانند باعث این اختلال در دستگاه تناسلی شما شوند:

علائم خطر ایجاد عفونتتوضیحات
تغییرات در میکروارگانیسم‌های واژندو مورد از رایج‌ترین انواع عفونت رحم (عفونت‌های قارچی و واژینوز باکتریایی) زمانی رخ می‌دهند که تغییراتی در محیط طبیعی داخلی واژن یا رحم شما ایجاد شود.
واژینوز باکتریایی زمانی رخ می‌دهد که رشد بیش‌از‌حد باکتری گاردنرلا واژینالیس و سایر باکتری‌های مرتبط با BV وجود داشته‌باشد. هر دو مورد کاندیدا و گاردنرلا واژینالیس به طور طبیعی در واژن و رحم شما وجود دارند و آن را سالم نگه می‌دارند، اما رشد آنها می‌تواند منجر به عفونت رحم شود.
عفونت‌های مقاربتی‌انگل‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌های که باعث عفونت می‌شوند، می‌توانند از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. بسته به نوع عامل بیماری‌زا، عفونت می‌تواند از طریق مقاربت واژینال، مقعدی یا رابطه دهانی گسترش یابد و منجر به عفونت رحم شود.
محصولات حاوی محرک‌های شیمیاییبرخی از مواد شیمیایی موجود در محصولاتی که معمولاً برای بهداشت استفاده می‌شوند، باعث آسیب می‌شوند. لوسیون‌ها، مواد شوینده، اسپری‌ها و سایر محصولات ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که باعث عفونت رحم می‌شوند.
تغییر سطح هورمونکاهش میزان استروژنی که بدن شما می‌سازد می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در واژن شود که ممکن است منجر به عفونت رحم شود.
چگونه به عفونت رحم مبتلا می شوید؟

۱. عفونت رحم و واژن در بارداری

در دوران بارداری، عفونت‌های رحم و واژن هم ممکن است رخ دهد. علت عفونت واژن و عفونت رحم در دوران حاملگی باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک گروه B (GBS)، عفونت‌های مخمری (کاندیدا)، عفونت‌های مقاربتی (STIs) مانند کلامیدیا یا سوزاک و سایر عفونت‌های باکتریایی مانند واژینوز باکتریایی (BV) هستند. تغییرات هورمونی و ضعف سیستم ایمنی هم به افزایش عفونت کمک می‌کند.

۲. عفونت رحم و بیماری مقاربتی

انواع بیماری های مقاربتی معمولا توسط عوامل بیماری‌زا مانند کلامیدیا یا سوزاک ایجاد می‌شوند. این عفونت‌ها می‌توانند از طریق تماس جنسی منتقل شوند و ممکن است برای تشخیص و درمان نیاز به درمان پزشکی داشته باشند.

۳. عفونت‌ های کاندیدا یا مخمری رحم

اکثر مردم با شنیدن اصطلاح عفونت رحم به عفونت‌های قارچی فکر می‌کنند. عامل ایجادکننده‌ی این عفونت تفاوتی با عفونت قارچی واژن ندارد. در واقع قارچ بعد از عفونی‌کردن واژن می‌تواند پیشروی کند و به رحم هم برسد. عفونت‌های مخمری دومین علت شایع عفونت رحم و واژن هستند و توسط یکی از گونه‌های متعدد قارچ به نام کاندیدا ایجاد می‌شوند.

کاندیدا به طور معمول در واژن و همچنین در دهان و دستگاه گوارش همه افراد بدون توجه به جنسیت زندگی می‌کند. عفونت زمانی رخ می‌دهد که کاندیدا به طور معمول در رحم افزایش می‌یابد و علائم آزاردهنده ایجاد می‌کند.

اگر وجود مخمر در رحم شما طبیعی است، پس چه چیزی باعث عفونت می‌شود؟ معمولاً زمانی که تغییری در تعادل ظریف سیستم شما ایجاد می‌شود، عفونت رخ می‌دهد. به عنوان مثال، ممکن است یک آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت ادراری مصرف کنید و آنتی بیوتیک باکتری‌های «دوست» را که به طور معمول مخمر را در تعادل نگه می‌دارند، از بین می‌برد. در نتیجه، مخمر بیش از حد رشد می‌کند و باعث عفونت رحم می‌شود.

علل عفونت رحم چیست؟
قارچ کاندیدا آلبیکنز عامل اصلی عفونت قارچی رحم است که باعث ایجاد ضایعات سفیدی در واژن و رحم می‌شود.

۴. بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) به عفونت اندام‌های تناسلی زنانه گفته می‌شود. این بیماری اغلب زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های مقاربتی از واژن به رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها پخش می‌شوند. در ادامه این باکتری‌های مقاربتی را مفصل‌تر بررسی خواهیم کرد.

علائم و نشانه‌های بیماری التهابی لگن می‌تواند ظریف یا خفیف باشد. برخی از زنان هیچ علامت یا نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند. در نتیجه، ممکن است تا زمانی که برای باردار شدن مشکلی نداشته‌باشید یا دچار درد مزمن لگنی نشوید متوجه ابتلا به آن نشوید.

۵. بیماری اندومتریت

اندومتریت یک بیماری التهابی است که باعث ایجاد التهاب در پوشش داخلی رحم می‌شود. این بیماری اغلب اوقات به دلیل عفونت ایجاد می‌شود، اما خود می‌تواند یکی از دلایل عفونت رحم باشد. اندومتریت چندان خطرناک نیست، اما مهم است که در اسرع وقت درمان شود. معمولاً با درمان آنتی بیوتیک توسط پزشک از بین می‌رود. عفونت‌های درمان‌نشده می‌توانند منجر به عوارضی در اندام‌های تناسلی، مشکلات باروری و سایر مشکلات سلامت عمومی شوند.

۶. واژینوز باکتریایی

اگرچه “مخمر” نامی است که بیشتر مردم می‌شناسند، اما واژینوز باکتریایی (BV) در واقع شایع‌ترین علت عفونت رحم زنان در سنین باروری (که هنوز یائسگی را سپری نکرده‌اند) است. واژینوز باکتریایی ناشی از ترکیبی از چندین باکتری است که معمولاً در واژن شما زندگی می‌کنند. به نظر می‌رسد که این باکتری‌ها به همان روشی که کاندیدا در زمانی که تعادل pH رحم به هم می‌خورد، بیش‌از‌حد رشد می‌کنند.

از آنجایی که واژینوز باکتریایی توسط باکتری ایجاد می‌شود نه توسط مخمر، داروهای مناسب برای مخمر در برابر باکتری‌هایی که باعث واژینوز باکتریایی می‌شوند موثر نیستند. در واقع، درمان به شکل نامناسب می‌تواند علائم را بدتر کند. واژینوز باکتریایی یک عفونت مقاربتی (STI) نیست، اما بیشتر در افراد فعال از نظر جنسی دیده می‌شود. عوامل خطر برای واژینوز باکتریایی عبارتند از:

  • شرکای جنسی جدید یا چندگانه
  • دوش گرفتن
  • سیگار کشیدن.

متن انگلیسی:
Bacterial vaginosis (BV) is a condition that happens when there is too much of certain bacteria in the vagina.
ترجمه فارسی:
واژینوز باکتریایی (BV) زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی باکتری در واژن وجود داشته باشد.

به نقل از سایت cdc

۷. بیماری تریکومونیازیس

رحم شما ممکن است به دلیل عفونت‌های ناشی از انگل‌ها، باکتری‌ها یا ویروس‌های مقاربتی تحریک شود. شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی که باعث عفونت رحم می‌شوند، عبارتند از؛ تریکومونیازیس و کلامیدیا.

تریکومونیازیس توسط یک ارگانیسم تک سلولی کوچک ایجاد می‌شود. هنگامی که این ارگانیسم رحم شما را آلوده می‌کند، می‌تواند علائم ناخوشایندی مانند خارش واژن و ترشحات بدبو ایجاد کند. این نوع عفونت رحم از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شود، اما از طریق تماس واژن به فرج نیز می‌تواند منتقل شود.

برای اینکه درمان موثر باشد، شریک جنسی شما باید همزمان با درمان شما تحت درمان قرار گیرد. شریک جنسی شما باید به مدت هفت روز پس از درمان از رابطه جنسی خودداری کند. همه اسباب بازی‌های جنسی باید بر اساس دستور سازنده به درستی ضدعفونی شوند.

ارتباط بیماری تریکومونیازیس با عفونت در رحم چیست؟
تریکومونیازیس توسط یک ارگانیسم تک سلولی کوچک ایجاد می‌شود.

۸. عفونت با کلامیدیا

کلامیدیا شایع‌ترین عفونت مقاربتی (STI) است. عفونت رحم کلامیدیایی در دختران مجرد و جوان که در حدود ۱۵ تا ۲۴ ساله سن دارند و شرکای جنسی متعددی دارند، شایع‌تر است. غربالگری معمول کلامیدیا برای زنان فعال جنسی ۲۴ ساله و کمتر و همچنین در هر سنی اگر شرکای جنسی متعدد دارید یا در معرض خطر هستید توصیه می‌شود.

در‌حالی‌که عفونت‌های کلامیدیا با داروهای آنتی‌بیوتیک قابل‌درمان هستند، بهترین درمان برای کلامیدیا پیشگیری است. استفاده صحیح و مداوم از کاندوم و سدهای دندانی نه تنها خطر ابتلا به کلامیدیا، بلکه سایر عفونت‌های مقاربتی را نیز کاهش می‌دهد. سوزاک، یکی دیگر از عفونت‌های مقاربتی باکتریایی، نیز می‌تواند باعث علائم عفونت رحم شود. این بیماری اغلب با کلامیدیا رخ می‌دهد. برای جلوگیری از عفونت مجدد، شرکای جنسی باید ردیابی و به طور مناسب درمان شوند.

آیا عفونت رحم باعث خونریزی میشود؟ با متخصص مشورت کن.

۹. تبخال تناسلی (HSV)

هرپس سیمپلکس که عامل ایجاد بیماری تبخال تناسلی است هم مانند کلامیدیا و تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی به حساب می‌آید. بیماری‌های مقاربتی بسیار شایع هستند و علاوه بر دستگاه تناسلی، می‌توانند سایر بدن را نیز درگیر خود کنند.

ویروس هرپس سیمپلکس اغلب اوقات عفونت تبخال تناسلی نامیده می‌شود. این عفونت‌ها از طریق تماس جنسی منتشر می‌شوند و اغلب منجر به زخم‌های دردناک می‌شوند. شیوع تبخال بیشتر اوقات با استرس یا ناراحتی عاطفی همراه است. شما همچنین می‌توانید تبخالی را که دهان و حلق شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از طریق رابطه جنسی دهانی دریافت کنید.

۱۰. ویروس پاپیلومای انسانی

زگیل تناسلی یا HPV نیز یک عفونت مقاربتی است که همانند هرپس سیمپلکس می‌تواند باعث التهاب و عفونت در رحم شود. زگیل تناسلی علاوه بر عفونت، احتمال ابتلا به سرطان رحم و سرطان دهانه رحم را نیز افزایش می‌دهد.

این بیماری نیز مشابه موارد قبلی یک عفونت ویروسی مقاربتی است. ویروس پاپیلومای انسانی کم‌خطر (HPV) می‌تواند منجر به ایجاد کندیلوم شود که به آن زگیل تناسلی نیز گفته می‌شود و همچنین می‌تواند از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل شود.

این ویروس می‌تواند باعث رشد زگیل‌های دردناک در واژن، راست روده، فرج، کشاله ران و رحم شود. اگرچه نمی‌توان به صورت صد درصدی از انتقال این بیماری جلوگیری کرد، اما استفاده از یک مانع جلوگیری از بارداری، مانند کاندوم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این عفونت‌ها و عفونت‌های جدی‌تر مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) که می‌تواند منجر به ایدز شود، کمک کند.

۱۱. عوامل خطر در ابتلا به عفونت رحم کدامند؟

موارد زیر می‌توانند عفونت واژن شما را بیش از پیش تشدید کنند:

  • درمان با آنتی بیوتیک
  • دیابت کنترل نشده
  • داروهای ضدبارداری با استروژن بالا
  • اختلالات مؤثر بر سیستم ایمنی (مانند HIV و پیوند اعضا)
  • اختلالات تیروئید یا غدد درون ریز
  • درمان با کورتیکواستروئید
  • دوش گرفتن.
اینفوگرافی علت عفونت رحمی
علت‌های ایجاد عفونت رحم چیست؟

عفونت رحم را چگونه تشخیص دهیم؟

دکتر زنان در اولین مرحله تاریخچه پزشکی کامل شما را بررسی می‌کند. سپس یک معاینه فیزیکی کامل می‌کند و داخل واژن شما را برای جمع‌آوری نمونه مایع، سواب (وسیله‌ای برای نمونه‌گیری) می‌کشد.

آنها نمونه را به آزمایشگاهی می‌فرستند تا سلول‌ها، از نظر علائم علائم عقونت رحم بررسی شوند. همچنین متخصص زنان شما ممکن است سطوح PH  مایع واژن شما را بررسی کند تا به تشخیص نزدیک‌تر شود. برخی از متخصصین ممکن است از شما بخواهند که ۲۴ ساعت قبل از قرار ملاقات خود از رابطه جنسی خودداری کنید.

ترشحات واژن در حالت طبیعی و در صورت عفونت رحم چگونه است؟

اگر سوال شما این است که ترشحات عفونت رحم چه رنگی است؟ جای درستی آمده‌اید! واژن شما معمولا ترشحاتی تولید می‌کند که معمولاً شفاف یا کمی کدر، غیر تحریک‌کننده و با بوی بسیار کمی است. در طول چرخه قاعدگی، مقدار و قوام ترشحات واژن تغییر می‌کند.

ممکن است در یک زمان از ماه، مقدار کمی ترشح بسیار رقیق یا آبکی وجود داشته‌باشد. در زمان دیگری (معمولاً در قسمت آخر چرخه قاعدگی)، ترشحات غلیظ‌تری ممکن است ظاهر شود. همه این توصیفات را می‌توان عادی تلقی کرد.

ترشحات واژن که دارای بو یا تحریک‌کننده هستند معمولا‌ ترشحات غیرطبیعی در نظر گرفته می‌شوند. تحریک ممکن است احساس خارش یا سوزش یا هر دو را داشته‌باشد. سوزش می‌تواند مانند عفونت مثانه باشد. خارش ممکن است در هر زمانی از روز وجود داشته‌باشد، اما اغلب در شب بیشتر آزاردهنده است.

این علائم اغلب با رابطه جنسی بدتر می‌شوند. اگر متوجه تغییر مقدار، رنگ یا بوی ترشحاتی شده‌اید که بیش از چند روز ادامه دارد، مهم است که به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

ترشحات واژن در حالت طبیعی و در صورت عفونت رحم چگونه است؟
ترشحات واژن می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته‌باشد و هر کدام نشان‌دهنده‌ی مورد خاصی باشند.

درمان عفونت رحم چیست؟ (عفونت رحم را چگونه از بین ببریم؟)

کلید درمان مناسب عفونت رحم تشخیص صحیح است. این کار همیشه آسان نیست زیرا علائم یکسانی می‌تواند در اشکال مختلف عفونت رحم وجود داشته‌باشد. می‌توانید با توجه دقیق به علائمی که دقیقاً دارید و چه زمانی رخ می‌دهند، همراه با توضیح رنگ، قوام، مقدار و بوی هر گونه ترشح غیرطبیعی، به پزشک خود کمک کنید.

۱. آنتی بیوتیک قوی برای عفونت رحم (بهترین قرص برای عفونت رحم زنان)

انواع داروهای ضدقارچی و آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های رحم تجویز می‌شوند. اما دقت کنید که نباید خودسرانه از این داروها استفاده کنید. اگر علائم عفونت رحم و واژن را دارید باید سریعا به دکتر زنان مراجعه کنید تا پزشک بعد از تشخیص بتواند درمان مناسب را برای شما شروع کند.

به طور کلی داروهای زیر در درمان عفونت رحم موثر هستند:

  • مترونیدازول (به شکل قرص، کرم یا ژل) یا کلیندامایسین (به شکل کرم یا ژل) و درمان عفونت رحم و قرص سیپروفلوکساسین می‌توانند برای درمان عفونت باکتریایی رحم تجویز شوند.
  • کرم‌ها یا شیاف‌های ضدقارچ برای درمان عفونت قارچی. همچنین می‌توانید داروهای عفونت قارچی را بدون نسخه در داروخانه محلی خود خریداری کنید، اما اگر عفونت برطرف نشد یا دوباره عود کرد، باید با یک متخصص زنان مراجعه کنید.
  • تجویز قرص مترونیدازول یا تینیدازول برای درمان تریکومونیازیس.
  • کرم یا قرص استروژن برای کمک به درمان خشکی شدید واژن و رحم. داروهای استروژنی همچنین می‌توانند سوزش دستگاه تناسلی‌تان را بهبود بخشند.
بهترین قرص برای عفونت رحم زنان چیست؟
انواع داروهای ضدقارچی و آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های رحم تجویز می‌شوند.

۳. روش درمان عفونت رحم در خانه

درمان خانگی عفونت رحم می‌تواند تا حدودی موثر باشد. اگر اخیراً صابون یا مواد شوینده لباس‌شویی خود را عوض کرده‌اید یا نرم‌کننده پارچه اضافه کرده‌اید، می‌توانید محصول جدید را متوقف کنید تا ببینید آیا علائم باقی می‌مانند یا خیر. همین دستورالعمل برای اسپری واژینال، دوش، نوار بهداشتی یا تامپون جدید اعمال می‌شود.

به طور کلی، هر چه پوست حساس واژن و فرج کمتر در معرض مواد شیمیایی و محصولات قرار گیرد، بهتر است. اگر عفونت رحم به دلیل تغییرات هورمونی باشد، گزینه‌های هورمونی مختلفی برای کمک به کاهش علائم در دسترس هستند (چه به صورت موضعی در واژن یا سیستمیک استفاده شوند).

همچنین در صورت داشتن خارش و سوزش، ژل شستشوی واژن به رفع این علائم می‌توانند کمک شایانی کنند. ژل شستشوی زنان بر اساس مشخصات واژینال طراحی شده‌است و می‌تواند مقدار pH واژن را تنظیم کند و از این طریق جلوی رشد باکتری‌ها و دیگر عوامل عفونت را بگیرد.

دقت داشته‌باشید که این موارد تنها برای تسکین برخی علائم می‌تواند کارساز باشد. شما برای تشخیص عامل ایجاد عفونت و درمان مناسب به دکتر زنان مراجعه کنید. دقت داشته‌باشید که در اینجا بحث از سلامت رحم است، یعنی مهم‌ترین اندام شما برای باروری. از این رو هرگونه سهل انگاری می‌تواند عواقب بدی داشته‌باشد.

درمان خانگی عفونت رحم و کمردرد چیست؟

درمان عفونت‌ رحم و کمردرد باید توسط یک متخصص انجام شوند. درمان‌های خانگی ممکن است شامل استراحت، هیدراته ماندن، قرار دادن بسته‌های گرما یا سرما در ناحیه آسیب‌دیده و مصرف مسکن‌های بدون نسخه و ژل عفونت رحم طبق توصیه پزشک باشد.

۴. داروهای گیاهی و بهترین دمنوش برای عفونت رحم

از آنجایی که استفاده بیش‌از‌حد آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند پیامد منفی طولانی مدتی داشته‌باشد، داروهای گیاهی بهترین گزینه برای درمان عفونت رحم هستند. شما می‌توانید برای عفونت رحم خود از موارد زیر کمک بگیرید.

  • سیر: پتانسیل درمانی سیر معمولاً به وجود یک ترکیب حاوی گوگرد به نام آلیسین نسبت داده می‌شود. آلیسین اثرات ضدباکتریایی قوی در برابر انواع باکتری‌های عفونی و ایجادکننده عفونت ادراری، دارد.
  • زغال اخته: زغال اخته حاوی طیف گسترده‌ای از ترکیبات شیمیایی مانند مانوز، اسید هیپوریک و آنتوسیانین است که ممکن است در محدودکردن توانایی باکتری‌های عفونی برای چسبیدن به دستگاه ادراری نقش داشته‌باشد، بنابراین مانع رشد و توانایی آنها برای ایجاد عفونت رحم می‌شود.
  • چای سبز: دمنوش گیاهی برای عفونت رحم مفید است. چای سبز حاوی منبع غنی از ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول است که به دلیل داشتن اثرات ضدمیکروبی و ضدالتهابی قوی شناخته‌شده‌است. برخی تحقیقات نشان داده‌است که این داروی گیاهی می‌تواند جلوی عوامل ایجاد کننده عفونت ادراری را بگیرد.
عفونت رحم را چگونه از بین ببریم؟
تشخیص و درمان عفونت‌ رحم و کمردرد باید توسط یک متخصص انجام شوند.

۵. درمان و پاکسازی رحم از عفونت در طب سنتی

از آنجایی که عفونت مخمری شایع‌ترین علت عفونت رحم و واژن است، بیشتر درمان‌های عفونت رحم در طب سنتی روی درمان این علت متمرکز شده‌اند و از طرف دیگر می‌توانند برای درمان انواع دیگر نیز مفید واقع شوند. در طب سنتی داروهای گیاهی حرف اول را می‌زنند. در ادامه داروهای گیاهی موثر بر عفونت رحم را بررسی خواهیم کرد.

ماست یونانی

ماست را می‌توان یک پروبیوتیک در نظر گرفت زیرا حاوی باکتری زنده مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است. این باکتر‌ی‌ها برای ایجاد یک محیط سالم در رحم شما ضروری هستند. آنها می‌توانند به درمان رشد بیش‌از‌حد ناشی از عدم تعادل کمک کنند.

همچنین خوردن ماست به افزایش میکروبیوم روده کمک می‌کند و می‌تواند مخمر را در بدن کاهش دهد. اگر ماست دوست ندارید، پروبیوتیک مصرف کنید. پروبیوتیک‌ها بهتر است با غذا مصرف شوند. ماست یونانی ساده بهترین نوع برای استفاده برای این درمان خانگی است. اطمینان حاصل کنید که ماست حاوی شکر، طعم‌دهنده یا میوه اضافی نباشد. شکر اضافه‌شده می‌تواند باعث رشد قارچ کاندیدا شود.

اسید بوریک

اسید بوریک یک ضدعفونی‌کننده قوی است که برخی افراد ادعا می‌کنند برای درمان عفونت‌های قارچی مقاوم به درمان‌های دیگر مفید است. شیاف واژینال اسید بوریک ممکن است همراه با داروهایی برای درمان عفونت‌های واژن و رحم استفاده شود.

اسید بوریک در مقادیر زیاد سمی است. در صورت جذب بیش‌از‌حد می‌تواند منجر به آسیب کلیه، نارسایی حاد سیستم گردش خون یا مرگ شود. از اسید بوریک روی پوست شکسته استفاده نکنید و آن را به صورت خوراکی مصرف نکنید. اگر باردار هستید، از اسید بوریک به هیچ شکلی استفاده نکنید.

خواص پونه کوهی برای عفونت رحم

پونه کوهی معمولی محصولی است که در هر فروشگاه ادویه‌ای پیدا می‌شود. با‌این‌حال، روغن پونه کوهی که برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود، با پونه کوهی معمولی یکسان نیست. روغن پونه کوهی یک رقیق‌کننده طبیعی خون است، بنابراین اگر از رقیق‌کننده‌های خون برای بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنید، آن را (به صورت پخش‌شده یا موضعی) استفاده نکنید. علاوه بر این، اگر مشکلات انعقاد خون مانند کمبود ویتامین K دارید، از آن استفاده نکنید.

به یاد داشته‌باشید که روغن‌های ضروری را به صورت خوراکی مصرف نکنید. روغن‌های ضروری به عنوان بخشی از رایحه درمانی استنشاق می‌شوند. در‌حالی‌که برخی از مطالعات در حال بررسی روش‌های دیگر برای استفاده از اسانس پونه کوهی هستند، کارشناسان توصیه می‌کنند در این زمان آن را در روغن حامل مانند زیتون یا روغن بادام شیرین رقیق کنید. برای استفاده، ۳ تا ۵ قطره اسانس را در هر اونس روغن حامل مخلوط کنید. سپس آن را به صورت ماساژ روی پوست بمالید. با استفاده از دیفیوزر نیز می‌توان آن را استنشاق کرد. این اسانس را در نزدیکی واژن قرار ندهید.

خواص پونه کوهی برای عفونت رحم چیست؟
پونه کوهی یکی از درمان‌های طب سنتی است که می‌تواند کمک زیادی به درمان عفونت رحم بکند.

روغن نارگیل

این روغن فواید بسیاری برای سلامتی از جمله خواص ضدقارچی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که نارگیل در برابر کاندیدا آلبیکنس مؤثر است و این درمان خانگی را به یکی از معدود داروهایی تبدیل می‌کند که شواهد قوی دال بر اثربخشی آن دارد.

برای درمان عفونت قارچی رحم حتما روغن نارگیل خالص و ارگانیک خریداری کنید. می‌توانید روغن را مستقیماً روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. همچنین برای دریافت راهنمایی و اطلاعات بیشتر درباره داروهای گیاهی عفونت رحم می‌توانید از یک متخصص زنان یا دکتر طب سنتی مشاوره دریافت کنید. همانطور که می‌دانید برقراری ارتباط با متخصصان طب سنتی از طریق دکترتو به سادگی خوردن یک لیوان آب است!

۶. برای عفونت رحم چه غذایی بخوریم؟

حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند از سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن حمایت کند. پزشکان توصیه می‌کنند مصرف انواع میوه، سبزی، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم را جدی بگیرید. غذاهای غنی از ویتامین C، ویتامین D و روی نیز می‌توانند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی و بهبودی بدن کمک کنند.

۷. اگر عفونت رحم درمان نشود چه میشود؟

اگر عفونت رحم درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارضی مانند بیماری التهابی لگن (PID)، سپسیس، ناباروری، زایمان زودرس شده و در موارد شدیدتر، زندگی فرد را تهدید کند.

۸. تیم درمان عفونت رحم متشکل از چه دکترهایی است؟

برای تشخیص و درمان عفونت رحم باید به دکتر مراجعه کنید. با وجود اینکه درمان‌های خانگی می‌توانند موثر باشند،‌ اما نمی‌توان به آنها به چشم درمان دائمی نگاه کرد. برای اینکه تشخیص بدهید که چه درمانی برای شما مناسب است، ابتدا باید نوع عفونت رحمی تشخیص داده‌شود.

ممکن است که به ماما مراجعه کنید و ماما با معاینه متوجه نوع عفونت شما شود و برای بررسی‌های بیشتر و درمان دقیق عفونت رحم شما را به متخصص زنان ارجاع دهد. دکتر زنان برای درمان و بررسی عفونت رحمی برای شما داروها و روش‌های درمانی مختلف را پیشنهاد می‌دهد.

برای دریافت نوبت از ماما یا دکتر زنان می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. با ورود به سامانه نوبت‌دهی آنلاین دکترتو، تخصص زنان و مامایی را وارد کنید و شهر مورد نظر را برای جستجو انتخاب کنید. سپس برای دریافت نوبت حضوری و یا مشاوره تلفنی و متنی، بهترین نوبت را دریافت کنید.

تیم درمان عفونت رحم متشکل از چه دکترهایی است؟
برای تشخیص و درمان عفونت رحم باید به دکتر مراجعه کنید.

عوارض عفونت رحم چیست؟

عفونت رحم می‌تواند عوارضی را برای شما به دنبال داشته‌باشد. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر هستند:

  • عفونت رحم در بیمار ایجاد ناراحتی و آزردگی می‌کند.
  • کسی که عفونت رحم و یا عفونت دهانه رحم داشته‌باشد، ممکن است دچار لکه‌بینی، در زمان نزدیکی و لکه بینی بعد از نزدیکی شود.
  • افرادی که عفونت رحمی دارند، در صورتیکه این بیماری را درمان نکنند، ممکن است که با نازایی مواجه شوند. مثلا درگیری لوله‌های رحمی و سالپنژینت از ورود تخمک‌ها به داخل فضای رحمی جلوگیری می‌کند.
  • عفونت رحمی شما را مستعد عفونت‌های دیگر می‌کند. مثلا ممکن است عفونت ادراری بگیرید و یا به بیماری‌های التهابی لگن مبتلا شوید.

متن انگلیسی:
Untreated infections can lead to complications with the reproductive organs, issues with fertility, and other general health problems.
ترجمه فارسی:
عفونت‌های درمان‌نشده می‌توانند منجر به عوارضی در اندام‌های تناسلی، مشکلات باروری و سایر مشکلات سلامت عمومی شوند.

به نقل از سایت healthline

۱. عفونت رحم و التهاب لگن

بیماری التهاب لگن حاصل از عفونت در رحم عوارض زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • درد خفیف تا شدید در زیر شکم و لگن
  • ترشحات واژن به صورت غیرطبیعی یا سنگین که ممکن است بوی نامطبوعی داشته‌باشد
  • خونریزی غیرطبیعی رحم، به ویژه خونریزی بعد از نزدیکی، یا بین دوره‌های قاعدگی
  • درد هنگام مقاربت
  • تب، گاهی همراه با لرز
  • ادرار دردناک، مکرر یا مشکل.

۲. آیا عفونت رحم باعث ناباروری و جلوگیری از تخمک گذاری میشود؟

یکی از نگرانی‌های مهم برای افرادی که قصد بارداری دارند این است که چه بیماری هایی باعث نازایی میشود؟ آیا عفونت در رحم این مشکل را ایجاد خواهد کرد؟ عفونت‌های رحمی مستقیما باعث ناباروری یا جلوگیری از تخمک گذاری نمی‌شوند. اما می‌توانند باعث التهاب در اندام‌های تناسلی شده و در دراز مدت بر باروری تأثیر بگذارند.

۳. عفونت و چسبندگی رحم

چسبندگی رحم در بارداری خطرناک است؟ عفونت‌های دستگاه تناسلی در زنان منجر به ایجاد چسبندگی رحم یا بافت اسکار می‌شود. این چسبندگی‌ها می‌توانند با انسداد لوله‌های فالوپ، جلوگیری از لقاح تخمک‌ها و تداخل در لانه‌گزینی جنین‌ها باعث مشکلات باروری شوند.

۴. عفونت قارچی و زخم دهانه رحم

عفونت های قارچی در ناحیه دهانه رحم زخم‌های باز روی دهانه رحم را ایجاد می‌کنند. عوارض زخم دهانه رحم شامل ترشح غیرطبیعی، خونریزی و ناراحتی در حین مقاربت می‌شود. درمان فوری پزشکی برای مدیریت عفونت و بهبودی آن لازم است.

آیا عفونت رحم باعث ناباروری و جلوگیری از تخمک گذاری میشود؟
برای جلوگیری از عفونت رحم و واژن از لبا‌س زیر تنگ استفاده نکنید.

چگونه از عفونت رحم پیشگیری کنیم؟

رعایت برخی موارد می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت رحم را تا حد زیادی کاهش دهد:

  • از پوشیدن لباس‌هایی که گرما و رطوبت را نگه می‌دارند خودداری کنید. پوشیدن شورت نایلونی، جوراب شلواری بدون پنبه یا اسپندکس تنگ، شلوار یوگا یا شلوار جین ممکن است منجر به عفونت قارچی شود. پارچه‌های گشاد و «تنفس پذیر» را انتخاب کنید که رطوبت را در خود نگه نمی‌دارند، مانند پنبه.
  • از ماندن طولانی مدت در لباس مایو خیس یا لباس‌های تمرینی عرق کرده خودداری کنید. محیط گرم و مرطوب برای رشد مخمرها و باکتری‌ها ایده آل است.
  • از تمیز کردن واژن خود با صابون‌ها یا اسپری‌های بسیار معطر خودداری کنید. اسپری‌های واژینال یا صابون‌های بسیار معطر می‌توانند واژن شما را تحریک کرده و عفونت رحم شما را بدتر کنند.
  • از وان به جای دوش در استحمام استفاده کنید. دوش گرفتن می‌تواند تعادل سالم باکتری‌ها را در واژن شما مختل کند و منجر به عفونت رحم شود. همچنین دوش گرفتن علائم بیماری شما را پاک می‌کند و ممکن است شما متوجه عفونت رحم خود نشوید.
  • در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. اقدامات جنسی ایمن‌تر می‌تواند به جلوگیری از انتقال بیماری‌ها بین همسران کمک کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

از صحبت با پزشک خود در مورد علائمی که تجربه می‌کنید و ممکن است مرتبط با عفونت رحم باشد، خجالت نکشید. این یک بیماری رایج است که قابل درمان است، البته زمانی که متوجه شدید چه چیزی باعث علائم شما شده است. هرچه زودتر شما و دکتر زنان تشخیص دهید که چه چیزی باعث ناراحتی شما شده است، زودتر می‌توانید درمان لازم برای تسکین علائم را دریافت کنید.

همانطور که گفتیم شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین متخصصان زنان کل کشور ارتباط تلفنی برقرار کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. همچنین در صورتی که نیاز به مراجعه حضوری دارید، می‌توانید از بخش نوبت مطب وقت ملاقات دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

با مشاهده علائم آن احتمال عفونت را بدهید. علائم عفونت رحم شامل درد در قسمت تحتانی شکم یا لگن، تب (معمولاً ۱ تا ۳ روز پس از زایمان)، رنگ پریدگی، لرز، احساس بیماری یا ناراحتی و سردرد و از دست دادن اشتها است.

یک عفونت قارچی است که باعث تحریک، ترشح و خارش شدید رحم، واژن و فرج (بافت‌های دهانه واژن) می‌شود.

ترشحات سبزرنگ معمولا به درمان آنتی‌بیوتیکی بهبود می‌یابند.

بله، اگرچه این بیماری در کودکان نادر است اما ممکن است رخ دهد.

بله و اگر جدی گرفته نشود، به کلیه و سیستم گوارشی هم نفوذ می‌کند.

عفونت ادرای باعث درد هنگام ادرار، تکرر ادرار و کلیه درد می‌شود.

آزمایش ادرار برای تشخیص بیماری‌های مختلفی که دستگاه تناسلی را درگیر می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این آزمایش به طور خاص نمی‌تواند دلیل عفونت رحم را مشخص کند.

سرطان رحم زمانی شروع می‌شود که سلول‌های رحم یا ورودی رحم از واژن به طور غیر‌طبیعی رشد کرده و تبدیل به تومور می‌شوند. یافته‌ها نشان می‌دهد که ویروس پاپیلوم انسانی و زگیل تناسلی می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهند. همانطور که می‌دانید این دو ویروس از دلایل اصلی عفونت رحم هستند.

علل مختلفی همچون یائسگی، تبخال تناسلی و سوزاک می‌توانند باعث سوزش واژن شوند. همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، برخی از عواملی که باعث عفونت رحم می‌شوند مانند تریکومونیازیس، کلامیدیا و واژینوز باکتریایی می‌توانند باعث سوزش واژن شوند.

بله برخی از انواع عفونت رحم بدون درمان هم از بین می‌روند. اگر عفونت خودبه‌خود از بین برود احتمالا علائم خاصی هم بریا شما ایجاد نمی‌کند. از این رو اگر هر یک علائمی که در بالا به آن اشاره کردیم را دارد بهتر است به درمان خود‌به‌خودی عفونت دل نبندید و به متخصص زنان مراجعه کنید.

بسیاری از عوامل ایجادکننده عفونت رحم مانند ویروس‌ها و باکتری‌های عامل بیماری‌های مقاربتی یا دیگر عوامل قارچی و باکتریایی می‌توانند در طی رابطه جنسی واژینال، مقعدی و حتی دهانی به همسرتان منتقل شوند و برعکس.

برای پاکسازی رحم از عفونت و همین‌طور واژن از عفونت می‌توان از روش‌های درمانی مانند روش‌های دارویی، روش‌های خانگی و روش‌های طب سنتی کمک گرفت. برخی افراد از دوش واژینال برای شستشوی واژن استفاده می‌کنند.

معمولا برای درمان عفونت‌های میکس رحمی و عفونت ادراری از سیپروفلوکساسین و داروهای ضدقارچ همراه با هم استفاده می‌شود.

بیماری‌های التهابی لگن می‌توانند درد کمر هم ایجاد کنند. هر چند که تنها این نوع عفونت رحمی کمردرد ایجاد نمی‌کند و برخی دیگر از انواع عفونت‌های رحمی هم می‌توانند ایجاد درد کمر بکنند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عفونت رحم

  1. هستی گفت:

    ۵ روز هست که گاهی اوقات از واژنم لخته های خون میاد و یا ادرار صورتی بیشتر اوقات هم توی ادرار مشکل دارم و بقیش نمیاد یه جور بدیه یعنی کلا اینجوریه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر لخته های خون در زمان غیر پریودی هست غیرطبیعی بوده و میتونه مشکل از کلیه های شما و عفونت مثانه باشد. بهتره برای بررسی در فوریت به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.
      بهترین دکتر اورولوژی

  2. ناشناس گفت:

    سلام‌‌‌من‌دو‌سری‌پرییود‌نمی‌شم
    سابقه‌نداشته‌کمی‌نگرانم
    لطفا‌راهنمای‌کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال کیست تخمدانی یا تنبلی تخمدان وجود دارد
      انجام سونو الزامی است

  3. راضیه‌سبحانی گفت:

    سلام‌من‌چندوقت.درگیر‌یه‌قارچ‌پوستی‌شدم‌درناحیه‌رحمم‌بعدچندباردکترم‌رفتم‌دارو‌‌میگیرم‌امااصلاخوب‌نشدم‌خسته‌شدم‌دیگ‌ایا‌بخاطررحمم‌یانه‌چیز‌دیگ‌اگ‌عفونت‌رحم‌داشته‌باشم‌قارچ‌پوستی‌میگیرن‌مرسی‌اگه‌راهنماییم‌کنیین‌باتشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هم نیاز به قرص مثل فلوکونازول یا تربینافین و هم دارو های موضعی مثل شامپپو و پماد دارید
      که همه این ها تحت نظارت پزشک باید تجویز گزدد

  4. زهره گفت:

    سلام من درد ناحیه زیر شکم دارم و ترشحاتم زیاد ولی بو نداره خیلی پاهام درد میکنه خواستم بدونم عفونت رحم دارم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام زهره عزیز
      بعید است عفونت رحم باشد
      ولی احتمال عفونت قارچی واژن وجود دارد

  5. ناشناس گفت:

    سلام من چندساله عفونت رحم دارم وهربارمیریم دارو عفونت استفاده میکنم بااین که تست دادم رحمم مشکلی نداره ولی این عفونت خوب نمیشه چکارکنم که دیگه عفونت نداشته باشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      باید بدانیم چه نوع عفونتی درگیر هستید
      انتی بیوتیک و دارو بعالاوه هورمون تراپی می تواند کمکتان کند
      مترونیدازول (به شکل قرص، کرم یا ژل) یا کلیندامایسین (به شکل کرم یا ژل)، می‌توانند برای درمان عفونت باکتریایی رحم تجویز شوند.
      کرم‌ها یا شیاف‌های ضدقارچ برای درمان عفونت قارچی. …
      تجویز قرص مترونیدازول یا تینیدازول برای درمان تریکومونیازیس.
      کرم یا قرص استروژن برای کمک به درمان خشکی شدید واژن و رحم.

  6. ..... گفت:

    سلام ببخشید دختر من ۱۳ سالشه بعضی اوقات میگه زیر دلم به طور خفیفی درد میگیره، موقعی هم که به شکم دراز میکشه رحمش درد میگیره به طور خفیفی البته، کلا هفت بار ماهانه شده ولی این ماه نشد بنظرتون مشکلی داره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به توضیحات شما بهتر است برای بررسی کیست تخمدانی به متخصص مراجعه نمایید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  7. صغری قانعی گفت:

    سلام من عفونت رحم دارم زیردلم خیلی درد میکن اینقد شیدی درد میگیره تو باستنم عفونت رحم من ی لخته های سفید رنگ هرداروی استفاده میکنم فایده ای نداشت حالا میخوام شما بگید چکار کنم بی زحمت راهنمایم کنید

  8. Negar گفت:

    سلام ، ببخشید من احساس میکنم عفونت واژن از نوع تریکومونیازیس دارم ولی کلا دوتا از علائمش رو دارم . خارش واژن و درد در ناحیه رحم و تخمدان ، اینها بعد از زمان پریودم شروع شده . ایا مهمه و باید به دکتر اقدام کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به توضیحات شما احتمال این عفونت وجود دارد
      ولی برای بررسی دقیق تر حتمن به متخصص مراجعه کنید تا تست های تشخیصی و سپس درمان کامل صورت گیرد

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn