علائم عفونت واژن و انواع روش درمان آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عفونت واژن یکی از انواع بیماری‌های زنانه است که با رعایت نکردن بهداشت شخصی، رابطه جنسی محافظت نشده و ورود ویروس و باکتری در دهانه رحم ایجاد می‌شود. دارو و پمادهای ضد قارچی و شستشو با آب و نمک، از روش‌های درمانی ان هستند. مراجعه به دکتر زنان و مامایی می‌تواند به درمان کامل عفونت واژینال کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم عفونت واژن و انواع روش درمان آن چیست؟

عفونت واژن از بیماری‌های التهابی شایع میان زنان است که نزدیک به یک‌سوم زنان در طول عمر خود آن را تجربه می‌کنند. به التهاب واژن (مهبل)، عفونت واژن یا واژینیت (vaginitis) می‌گویند که باعث ایجاد ترشح، درد و خارش در این ناحیه می‌شود.

معمولا این التهاب به‌دلیل عفونت یا بهم‌خوردن تعادل طبیعی باکتری‌های واژن رخ می‌دهد. برای تشخیص و درمان عفونت واژینال باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا ضمن یافتن پاسخ سؤال‌های خود در مورد عفونت واژینال، با انواع، علائم و نشانه‌های عفونت واژینال، علت، خطرات احتمالی، درمان و پیشگیری عفونت زنانه آشنا شوید.

عفونت واژن چیست و چرا رخ می‌ دهد؟

عفونت واژن به انگلیسی Vaginal Infection، بیماری رایجی میان زنان است که تقریبا بیشتر خانم‌ها حداقل یک‌بار در طول زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند. واژن در دستگاه تناسلی زنان، مجرایی عضلانی پوشیده با غشای مخاطی است که از دهانه رحم شروع می‌شود. اندازه واژن معمولا بین ۸ تا ۱۷ سانتی‌متر است اما صرفا قسمت دهانه واژن از بیرون قابل‌مشاهده است. به‌خاطر حساسیت ناحیه واژینال، احتمال ابتلا به عفونت در این قسمت افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید هرگونه علائم و نشانه عفونت را جدی بگیرید و بلافاصله به‌ پزشک زنان مراجعه کنید.

واژینیت یا التهاب واژینال از بهم‌خوردن تعادل مخمر و باکتری‌های موجود در واژن به‌وجود می‌آید. زمانی‌که فرد به عفونت واژن مبتلا می‌شود، معمولا ترشح غیرعادی، سوزش و خارش و درد دارد. به‌علاوه اینکه معمولا بوی ناحیه واژینال هم تغییر می‌کند و شاهد بوی بد واژن هستیم.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

عفونت واژن چگونه به وجود می آید؟

این عفونت انواع مختلفی دارد و می‌تواند منشا باکتریایی، مخمر (قارچی) یا ویروسی داشته باشد. برخی افراد فکر می‌کنند صرفا برقراری رابطه جنسی منجر به ایجاد عفونت واژن می‌شود. اما این تصور اشتباهی است که تنها دلیل عفونت واژینال را بیماری مقاربتی بدانیم. در حقیقت عدم رعایت بهداشت به‌خصوص در دوران قاعدگی می‌تواند یکی از علت‌های عفونت واژینال باشد.

عفونت‌های مخمری و قارچی بدون داشتن رابطه جنسی هم به ‌وجود می‌آیند و در اثر آن، فرد ترشحات سفید، غلیظ و متراکمی را تجربه می‌کند که در ادامه به آن‌‌ خواهیم پرداخت. البته خوشبختانه سیستم ایمنی بدن می‌تواند از پس این قارچ‌ها بربیاید و آنها را از‌بین‌ببرد. در مواردی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده‌باشد، ریسک ابتلا به عفونت واژن مخمری و قارچی چند برابر می‌شود.

تغذیه نامناسب، عدم رعایت بهداشت، استرس، سرماخوردگی و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله مواردی هستند که موجب ایجاد عفونت قارچی واژن می‌شوند. ترکیبات شیمیایی موجود در اسپری‌ها، صابون‌ و شامپوها و حتی لباس زیر باعث تحریک پوست حساس اطراف ناحیه واژن می‌شوند که می‌تواند به عفونت ختم شود.

عفونت توت فرنگی واژن چیست؟

به عفونت تریکومونیازیس Trichomoniasis که منشا انگلی دارد، عفونت توت فرنگی واژن هم گفته می‌شود. سرویکس یا دهانه رحم حالت استوانه‌ای دارد و بعد از ابتلا به عفونت، جوش‌های قرمز رنگی روی آن ایجاد می‌شود که شکل توت فرنگی می‌گیرد.

عفونت واژن چگونه به وجود می آید؟
عفونت‌های مخمری و قارچی بدون داشتن رابطه جنسی هم به ‌وجود می‌آیند و در اثر آن، فرد ترشحات سفید، غلیظ و متراکمی را تجربه می‌کند.

علائم عفونت واژن (نشانه ها و علائم عفونت شدید واژن در زنان)

عفونت واژینال انواع مختلفی دارد که هرکدام نشانه‌های خاصی از خود بروز می‌دهند. اما به‌طور کلی، علائم عفونت واژن و رحم که در انواع واژینیت‌ها مشترک هستند، عبارت‌اند از:

  • خارش واژن و ناحیه اطراف
  • سوزش واژن، سوزش مجرای ادرار یا احساس سوزش حین برقراری رابطه جنسی
  • ترشحات زیاد و غیرمعمول سفید و خاکستری‌رنگ چسبناک و رقیق
  • بوی نامطبوع و زننده در ناحیه واژینال
  • درد و تورم
  • درد در هنگام مقاربت
  • قرمز‌شدن واژن
  • خونریزی خفیف واژن یا لکه‌بینی.

البته هرچند برخی علائم عفونت واژن مشترک هستند، اما برای درمان حتما باید نوع عفونت خود را بشناسید. در برخی از موارد، علائم عفونت واژن در کودکان دختر هم مشاهده می‌شود. به‌طور طبیعی، ناحیه تناسلی کودک پیش از بلوغ در مقایسه با زنان بالغ، ترشحی ندارد.

اما گاهی کودکان پیش از اینکه به بلوغ برسند، ترشحات سفید یا شیری رنگی دارند که بدون بو هستند و سوزش، التهاب و خارشی هم ندارد. هر ترشحی که شبیه موارد بالا نباشد، برای کودکان غیرطبیعی است و می‌تواند علائم عفونت واژن در کودکان باشد.

برای تشخیص و درمان عفونت واژن باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۱. علائم عفونت واژن در کودکان

اگر کودک شما به عفونت واژینال دچار شده است، ممکن است نشانه‌های زیر را داشته باشد:

  • خارش در ناحیه واژن
  • ترشح از واژن
  • قرمزی پوست بین لب‌های بزرگ (لب‌های بیرونی واژن)
  • سوزش یا درد هنگام دفع ادرار.

۲. علائم عفونت واژن در دختران

علائم عفونت واژن پیش‌از ازدواج در دختران به نوع عفونت بستگی دارد. نشانه‌های رایج عفونت واژینال در دختران عبارت‌اند از:

  • ترشح غیرطبیعی و زیاد
  • خارش
  • سوزش
  • بوی بد و نامطلوب واژن.

متخصصان معمولا برای درمان عفونت واژینال در دختران، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

۳. علائم عفونت واژن در بارداری

علائم عفونت رحم در زنان به خصوص در دوران بارداری، ممکن است شدیدتر باشد:

  • ترشحات سفید یا خاکستری رنگ از واژن
  • بوی تند ماهی به ویژه بعد از رابطه جنسی
  • درد، خارش یا سوزش در واژن
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن

۴. عفونت واژن و جوش صورت

در بیشتر موارد عفونت واژینال ممکن است باعث جوش در اطراف لب‌های وازن شود. اما برخی افراد نیز به خاطر استرس و تغییرات هورمونی، عفونت واژن و جوش صورت را باهم تجربه می‌کنند. در این موارد بهتر است آزمایش دهید و به متخصص پوست مراجعه کنید.

۵. عفونت واژن و خونریزی و خارش

عفونت قارچی نوعی واژینیت یا التهاب واژن است. واژینیت می‌تواند هر عارضه‌ای از خارش و تورم گرفته تا درد و خونریزی را ایجاد کند. خونریزی مربوط به عفونت قارچی واژن معمولاً خفیف است.

نشانه ها و علائم عفونت شدید واژن در زنان چیست؟
واژینیت می‌تواند هر عارضه‌ای از خارش و تورم گرفته تا درد و خونریزی را ایجاد کند.

۶. عفونت واژن و درد زیر شکم

بیماری التهابی لگن (PID) عفونتی است که در رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها رخ می‌دهد و عفونت‌های مقاربتی علت اصلی ایجاد آن هستند. علائم عفونت رحم و لگن شامل معده درد، درد زیر شکم و ترشحات رنگی از واژن است. درمان سریع PID و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، به جلوگیری از عوارضی مانند ناباروری کمک می‌کند.

۷. عفونت رحم و درد پا و کشاله ران

درد داخل واژن و به دنبال آن درد در کشاله ران از علائم ناراحت‌کننده عفونت در واژن هستند. تغییرات هورمونی می‌تواند باعث تحریک، ملتهب شدن یا فشار رحم بر روی اعصاب لگن شود و درد پا و کشاله ران اتفاق بیفتد.

۸. آیا عفونت رحم باعث کمر درد میشود؟

کمردرد یکی از علائم هشداردهنده وجود التهاب در بدن است. این عارضه می‌تواند نشانه برخی از بیماری‌های التهابی زنان مانند بیماری التهابی و عفونت اندام‌های داخل لگن یعنی تخمدان‌ها، رحم و لوله‌های فالوپ باشد.

۹. عفونت واژن باعث حالت تهوع میشود؟

زمانی که تب، لرز، تهوع و استفراغ یا درد شکم همراه با ترشحات واژن دارید، باید به بیمارستان مراجعه کنند. این علائم می‌تواند نشان دهنده مشکلات جدی‌تری مانند عفونت کلیه، آپاندیسیت یا بیماری التهابی لگن باشد. عفونت بدون علامت واژن باید به سرعت بررسی شود.

۱۰. آمدن چرک از واژن نشانه چیست؟

آمدن چرک، از علائم عفونت داخلی زنان است. ترشح سفید و درشت (عفونت مخمر)، ترشح خاکستری یا زرد همراه با بوی ماهی (واژینوز باکتریایی) و ترشح سبز و زرد، مانند چرک و کف آلود (عفونت مقاربتی) از مهم‌ترین علائم ترشح و چرکی عفونت واژن هستند.

می‌دونی بهترین روش درمان عفونت واژن چیه؟

برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، همین حالا مشاوره بگیر!

 

علت اصلی عفونت واژن چیست؟

علت عفونت مکرر واژن چیست؟ عفونت‌های واژن می‌توانند به دلیل رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها یا ویروس‌ها در داخل واژن و فرج (ناحیه اطراف واژن) ایجاد شوند. برخی از این موارد به طور معمول بدون ایجاد مشکل در واژن شما زندگی می‌کنند. اما دلیل سوزش واژن و ترشحات رنگی، می‌تواند بیماری مقاربتی یا رعایت نکردن بهداشت شخصی باشد.

علت عفونت واژن در پریودی، عفونت واژن باعث عقب افتادن پریود میشود؟

آیا عفونت واژینال مانع پریودی میشود یا چرا بعد از پریود عفونت میگیریم؟ عفونت در دوران قاعدگی به ندرت باعث تاخیر در زمان عادت ماهیانه می‌شود. اما عوارض برخی از داروهای ضد قارچی که برای درمان عفونت تجویز می‌شود، مانند کلوتریمازول، شامل خارش، سوزش و التهاب واژن و تغییر در زمان قاعدگی است. علاوه بر پریود، علت خونریزی واژن ممکن است لکه بینی بعد از رابطه جنسی یا قبل از عادت ماهیانه باشد..

روش درمان عفونت واژن چگونه است؟

باتوجه به انواع عفونت واژن که در بالا اشاره کردیم، برای انتخاب بهترین روش درمان، باید به علت واژینیت توجه نمود:

انواع عفونت واژینالروش درمان آن‌ها
اگر عفونت از نوع باکتریال باشدمعمولا پزشک قرص یا کرم‌هایی مانند قرص مترونیدازول، فلاژیل، ژل مترونیدازول و پماد کلیندامایسین تجویز می‌کند. قرص سفکسیم برای عفونت واژن، نشانه های عفونت ادراری و آزیترومایسین برای عفونت واژینال هم تجویز می‌شوند.
درصورتی‌که عفونت قارچی باشدبرای رفع عفونت واژن، شیاف درمانی داروهایی مثل میکونازول، بوتوکونازول،پماد کلوتریمازول ۲ درصد یا تیوکونازول بهترین گزینه است که معمولا نسخه هم نمی‌خواهد. علاوه بر کرم شیاف، مصرف برخی داروهای ضدقارچ خوراکی مثل فلوکونازول هم تجویز می‌شود. نکته مثبت مصرف داروهای ضدقارچ بدون نسخه این است که نیازی به مراجعه پزشک ندارید و با هزینه کم در کمترین زمان ممکن، می‌توانید دارو را مصرف کنید.
اگر عفونت تریکومونیازیس باشدقرص مترونیدازول یا تینیدازول اولین گزینه‌های پیشنهادی پزشک برای درمان این عفونت واژینال هستند.
در‌صورتی‌که عفونت، سندروم تناسلی ادراری یائسگی (آتروفی واژنی) باشدتجویز پزشک زنان مصرف قرص، کرم واژینال و حلقه استروژن است.
اگر التهاب واژن غیرعفونی باشدباید عامل ایجاد تحریک و حساسیت واژن را پیدا کنید. این حساسیت می‌تواند به‌دلیل مصرف مواد شوینده، صابون، دستمال بهداشتی یا تامپون‌های مصرفی باشد.
درمان عفونت واژینال چگونه است؟

بهترین داروی درمان قطعی عفونت واژن

در بیشتر موارد مترونیدازول و قرص سفیکسیم برای عفونت رحم و عفونت و ترشحات واژن تجویز می‌شود. فلوکونازول نیز یک قرص نسخه‌ای برای عفونت‌های قارچی است. بیشتر زنان تنها به یک دوز دارو برای رفع عفونت قارچی نیاز دارند. فلوکونازول برای زنان باردار به دلیل خطر آسیب رساندن به جنین در حال رشد توصیه نمی شود.

متن انگلیسی:
Bacterial vaginosis usually clears up on its own, but left untreated, it can put you more at risk for STIs.
ترجمه فارسی:
واژینوز باکتریایی در بیشتر موارد خود به خود برطرف می‌شود، اما اگر درمان نشود، می‌تواند شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی قرار دهد.

به نقل از سایت my.clevelandclinic

قرص و انتی بیوتیک مناسب برای عفونت واژینال چیست؟

داروهای زیر برای درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی واژن استفاده می‌شوند:

  • پماد عفونت واژن میکوزین
  • قرص کلوتریمازول برای عفونت واژن
  • شیاف مترونیدازول برای عفونت واژن
  • سیکلوپیروکس
  • قرص داکسی سایکلین برای عفونت واژینال
  • نیستاتین
  • درمان درمان عفونت واژن با فلوکونازول
  • بهترین قرص برای کلامیدیا کپسول آزیترومایسین است.
قرص و انتی بیوتیک مناسب برای عفونت واژینال چیست؟
شیاف مترونیدازول برای درمان عفونت واژن موثر است.

درمان خانگی عفونت چرکی واژن (درمان عفونت واژن در خانه)

واژینوز باکتریال، آتروفی واژنی و تریکومونیازیس از جمله عفونت‌هایی هستند که حتما باید تحت نظر پزشک درمان شوند. اما برای درمان عفونت‌های قارچی واژن می‌توانید از روش‌های درمان خانگی کمک بگیرید. طب سنتی هم برای درمان عفونت واژینال روش‌هایی توصیه می‌کند.

برای مثال شیاف‌های واژینال سیاه‌دانه، ترکیبی از عسل و سیاهدانه هستند و به‌خاطر آنتی‌‌باکتریال‌بودن عسل، در زمره‌ی آنتی‌بیوتیک‌های قوی جهت درمان عفونت به‌‌کار می‌روند. برای درمان ترشحات زرد رنگ واژن در طب سنتی برخی روش‌های دیگر مثل نشستن در سرکه طبیعی هم پیشنهاد می‌شود. ولی از آنجایی‌که این روش‌ها چندان پایه علمی ندارند و ممکن است عوارض خطرناکی برای واژن به‌دنبال داشته باشند، توصیه می‌شود برای انجام آنها با پزشک زنان خود مشورت کنید.

جوش شیرین و نمک برای عفونت واژن نیز توصیه شده است. درمان عفونت واژن در خانه با نمک به بهبود علائم بیماری کمک می‌کند.

روش درمان عفونت های قارچی واژن

برای درمان عفونت قارچی واژن می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • مصرف پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفیدی هستند که قابلیت مبارزه با عفونت را دارند. پروبیوتیک را می‌توانید به شکل قرص و کپسول یا فراورده‌های غذایی حاوی پروبیوتیک مصرف کنید. ترشی کلم، دوغ، و ماست (ماست یونانی) از مهم‌ترین منابع پروبیوتیک هستند و برای درمان خانگی عفونت واژینال به‌‌کار می‌روند.

  • درمان عفونت واژن با سیر

فعالیت ضدمیکروبی سیر، آن را به ماده مؤثری در مبارزه با عفونت تبدیل کرده‌است. در مواردی مشاهده شده‌است که به ‌جای آنتی‌بیوتیک، از سیر برای درمان واژینوز باکتریایی استفاده کرده‌اند.

  • شستشوی ناحیه تناسلی با آب گرم

فرو‌بردن واژن در وان آب گرم یکی از روش‌های قدیمی و مشهور درمان خانگی عفونت واژینال به ‌شمار می‌آید. برای این منظور وان حمام را با آب گرم پر کنید و دو قاشق نمک به آن اضافه کنید. زمانی‌که گرمای آب به حد مطلوب رسید، وارد وان شوید و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون محلول آب گرم و نمک بشینید. گرمای آب، تورم و التهاب واژن را از بین می‌برد.

  • درمان عفونت واژن با سرکه سیب

سرکه سیب از جمله موارد پرکاربرد قدیمی برای درمان خانگی عفونت واژن محسوب می‌شود که با ایجاد تعادل در pH واژن، مانع از رشد عفونت‌ها می‌شود. بهتر است روزانه دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را داخل یک لیوان آب حل کرده و آن را بنوشید. افزودن عسل به این ترکیب، هم طعم بهتری به آن می‌دهد و هم ویژگی ضدمیکروبی‌اش را بیشتر می‌کند. اما هیچگاه از نشستن در ترکیب سرکه و جوش شیرین به‌عنوان روش درمان خانگی عفونت واژینال استفاده نکنید.

علت اصلی عفونت واژن چیست؟ از دکتر بپرس!

انواع عفونت واژن کدامند؟

برخی از مهم‌ترین انواع عفونت پاژینال شامل موارد زیر هستند:

  • واژینوز باکتریال (عفونت واژن باکتریایی): عفونت ناشی از رشد بیش از حد باکتری‌هایی که به طور معمول در واژن شما زندگی می‌کنند
  • کلامیدیا: شایع‌ترین عفونت گزارش شده در بریتانیا است
  • تب خال ناحیه تناسلی
  • سوزاک
  • برفک تناسلی
  • تریکومونیازیس
  • زگیل ناحیه تناسلی

ممکن است هر یک از عفونت‌های تناسلی را را با موارد زیر تجربه کنید:

  • عفونت واژن پنیری
  • نشانه عفونت واژن به رنگ قرمز
  • عفونت واژن به رنگ زرد
  • ترشح از عفونت واژن به رنگ قهوه‌ای
  • عفونت واژن به رنگ سبز
  • عفونت واژن با بوی ماهی

در برخی موارد گزارش شده است که عفونت واژن از طریق آب دهان و استخر نیز منتقل می‌شود. عفونت واژینال انواع مختلفی دارد که در ادامه به شایع‌ترین عفونت‌های واژینال و عکس انواع عفونت واژن اشاره می‌کنیم:

۱. عفونت باکتریایی یا واژینوز باکتریال

این نوع عفونت، سطح طبیعی باکتری‌های واژن را تغییر می‌دهد و رشد آن‌ها را چند برابر می‌کند. ترشحات سفید مایل به زرد یا خاکستری، با بویی شبیه بوی ماهی در عفونت واژینوز باکتریال رایج هستند و بیشتر پس از رابطه جنسی مشاهده می‌شوند. معمولا زنان مبتلا به واژینیت باکتریایی، علائم و نشانه‌ای ندارند.

خارش واژن در این عارضه چندان رایج نیست، اما اگر ترشحات زیاد باشد، ممکن است فرد به خارش واژن هم دچار شود. عفونت رحمی، آندومتریت پس از زایمان طبیعی، سزارین یا سقط، زایمان زودرس، احتمال عفونت پس از هیسترکتومی شکمی و واژن و التهاب لگن از جمله مواردی هستند که در صورت عدم درمان واژینوز باکتریال به‌ وجود می‌آیند. به‌علاوه احتمال سقط و عدم موفقیت روش بارداری IVF به‌واسطه ابتلا به عفونت باکتریایی واژن چند برابر می‌شود.

انواع عفونت واژن کدامند؟
کلامیدیا، سوزاک و تبخال تناسلی از انواع عفونت و بیماری‌های مقاربتی در زنان هستند.

۲. عفونت قارچی یا مخمری واژن

وجود قارچی به‌نام کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans) منجر به عفونت قارچی واژن می‌شود و معمولا به شکل خارش واژن بروز پیدا می‌کند. ترشحات عفونت‌های مخمری سفیدرنگ، غلیظ و شبیه به پنیر هستند. مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها با ازبین‌بردن باکتری‌های واژن که وظیفه‌ی کنترل رشد مخمرها را دارند، موجب افزایش احتمال ابتلا به عفونت قارچی می‌شود.

افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مبتلایان به دیابت، زنان باردار و افرادی که کربوهیدرات زیادی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع عفونت واژینال پنیری قرار دارند.

پوشیدن لباس‌های تنگ به‌دلیل محبوس‌کردن رطوبت ناحیه تناسلی، گرما و تاریکی، فضای مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌آورد. از شایع‌ترین نشانه‌های عفونت قارچی می‌توان به سوزش و خارش اطراف واژن، التهاب و تورم و سوزش حین دفع ادرار اشاره کرد. واژینیت قارچی معمولا پس از دوره پریود ایجاد می‌شود و پس از شروع دوره، علائم آن کاهش پیدا می‌کنند.

۳. تریکومونیازیس

عفونت تریکومونیازیس Trichomoniasis منشا انگلی دارد و از طریق برقراری ارتباط جنسی انتقال پیدا می‌کند. خارش و بوی بد واژن همراه با ترشحات زرد مایل به سبز، از جمله نشانه‌های این عفونت واژینال به شمار می‌روند. در برخی از موارد ترشحات شبیه به کف هستند.

این عفونت با عفونت مجاری ادرار شروع می‌شود، پس از آن به واژن در زنان می‌رسد و در مردان مجرای پیشاب را مبتلا می‌کند. احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های مقاربتی در زنانی که از عفونت تریکومونیازیس رنج می‌برند، بسیار بالا است. درمان عفونت تریکومونایی واژن به کمک مترونیدازول انجام می‌شود.

متن انگلیسی:
Most yeast infections clear up with medication after a few days.
ترجمه فارسی:
بیشتر عفونت‌های قارچی، با دارودرمانی و پس از چند روز برطرف می‌شوند.

به نقل از سایت cdc

خطرات عفونت واژن (عوارض عفونت واژن چیست؟)

واژینیت نوعی بیماری نیست که خطر مرگ برای فرد داشته باشد؛ اما در صورت مشاهده‌ی هر کدام از نشانه‌های زیر حتما به متخصص مراجعه کنید:

  • اگر سابقه عفونت واژینال نداشتید.
  • سابقه عفونت واژینال دارید، اما با علائم جدیدی روبه‌رو شده‌اید.
  • با شریک جنسی جدیدی وارد رابطه شده‌اید.
  • تب دارید.
  • علائم خشکی واژن را تجربه می‌کنید.
  • احتمال می‌دهید که باردار هستید.

احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در زنانی که از واژینوز باکتریال یا تریکومونیازیس رنج می‌برند، چند برابر بیشتر است. زنان بارداری که به این عفونت‌ها مبتلا باشند هم ممکن است با خطراتی مثل زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم روبه‌رو شوند. فاکتورهایی هم وجود دارند که احتمال ابتلا به واژینیت را بیشتر می‌کنند، از جمله:

  • فعالیت جنسی با شریک‌های جنسی متعدد
  • مصرف آنتی‌بیوتیک و استروئیدها
  • تغییرات هورمونی متأثر از بارداری، یائسگی یا مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری
  • مصرف اسپری‌های واژنی یا محصولات بهداشتی
  • دوش واژینال
  • دیابت پیشرفته
  • مصرف اسپرم‌کش برای جلوگیری از بارداری
  • قراردادن آی‌یو‌دی (IUD) درون رحم.
عوارض عفونت واژن چیست؟
زنان بارداری که به این عفونت‌ها مبتلا باشند ممکن است با خطراتی مثل زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم روبه‌رو شوند.

پیشگیری از واژینیت یا عفونت واژن چگونه است؟

با وجود آنکه حقیقت امیدوارکننده‌ای نیست، اما باید بگوییم تمام عفونت‌های واژن قابل پیشگیری نیستند. یکی از روش‌های ساده پیشگیری از عفونت، استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی است تا احتمال شیوع بیماری‌های مقاربتی و ریسک ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد و از عفونت واژینال پیشگیری کند. راه‌های دیگر پیشگیری را در زیر آورده‌ایم:

  • سعی کنید ناحیه تناسلی خود را همیشه خشک و تمیز نگه دارید، زیرا رطوبت و آلودگی از جمله عوامل ایجاد عفونت هستند.
  • از ژل و اسپری‌های شستشوی واژن، صابون و شوینده‌های عطری استفاده نکنید.
  • شستشوی بیش‌از‌حد را کنار بگذارید؛ چون هم موجب سوزش و وخیم‌تر‌شدن عفونت می‌شود و هم باکتری‌های مفید این ناحیه را از بین می‌برد.
  • از لباس زیر پنبه‌ای و نخی و جوراب شلواری نخی استفاده کنید تا التهاب واژن را به حداقل برسانید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان که رطوبت و گرما را در خود نگه می‌دارند، خودداری کنید. پوشیدن شلوار جین‌ تنگ، شلوار خانگی و لباس زیر پلاستیکی یا نایلونی باعث می‌شود هوا به‌‌خوبی در قسمت واژینال جریان پیدا نکند.
  • مصرف ماست پروبیوتیک از روش‌های مطلوب جهت پیشگیری از واژینیت به‌شمار می‌آید.
  • انجام چکاپ سالانه و معاینات نزد متخصص زنان و در صورت نیاز انجام تست پاپ اسمیر را فراموش نکنید.
  • از وان و جکوزی مراکز عمومی استفاده نکنید.
  • از مصرف محصولات عطری برای ناحیه تناسلی پرهیز کنید.
  • برای خشک‌کردن ناحیه تناسلی، دستمال کاغذی را از جلو به پشت بکشید تا باکتری‌های قسمت مقعد وارد واژن نشوند.
  • برای تمیز‌کردن واژن نیازی به دوش واژینال نیست، بلکه همان حمام معمولی کافی است. دوش واژینال، توازن ارگانیسم‌های موجود در واژن را از‌بین‌می‌برد و احتمال ابتلا به عفونت بیشتر می‌شود.
  • از کاندوم‌های جنس لاتکس استفاده کنید، زیرا عفونت را انتقال نمی‌دهند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

همان‌طور که اشاره کردیم، عفونت واژن انواع مختلفی دارد که متخصص زنان بر اساس نوع واژینیت، روش درمانی مناسب را اتخاذ می‌کند. عفونت واژینال گاهی دردناک است و باعث اختلال در روند انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود. هرگونه تغییر در ترشحات طبیعی واژن، مشاهده علائم عفونت واژینال مثل درد، سوزش، خارش، قرمزی و التهاب و داشتن شریک جنسی که بیماری مقاربتی دارد، به‌‌منزله زنگ خطری است که باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک زنان مراجعه کنید.

فاکتورهای مختلفی موجب عفونت‌های مکرر می‌شوند. اما به‌طور کلی، علت عفونت مکرر واژن در بیشتر خانم‌ها این است که برای درمان به پزشک زنان مراجعه نمی‌کنند و با خوددرمانی و روش‌های درمان خانگی پیش می‌روند. درمان عفونت واژینال بسته به نوع عفونت انتخاب می‌شود و مصرف دارو بدون نسخه پزشک، علت عفونت مکرر واژن در بیشتر خانم‌ها است.

این روزها پیداکردن دکتر زنان خوب و نوبت‌گرفتن دردسرهای قبلی را ندارد. برای پیداکردن بهترین دکتر متخصص زنان و دکتر مامایی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید و به‌راحتی نوبت اینترنتی بگیرید. با این وجود گاهی حتی مراجعه حضوری به دکتر زنان هم ضروری نیست. شما می‌توانید ابتدا از طریق مشاوره تلفنی یا مشاوره آنلاین دکتر مامایی و مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید و اگر نیازی به معاینه دقیق‌تر داشتید، برای ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بیماری‌های مقاربتی قابل انتقال هستند. عفونت‌های مخمری، تریکومونیازیس و واژینوز باکتریایی عفونت‌های مقاربتی نیستند و منتقل نمی‌شوند، در حالی‌که داشتن شرکای جنسی زیاد، خطر ابتلا به واژینوز باکتریایی را افزایش می‌دهد.

چرا زیاد دچار عفونت واژن میشویم؟ در خانم‌هایی که رابطه جنسی مکرر دارند، قبل از اقدام به درمان عفونت، ممکن است عود مجدد بیماری رخ دهد.

عوامل مختلفی از جمله عوارض آنتی‌بیوتیک‌ها، تغییرات هورمونی، سیستم ایمنی ضعیف و استرس، همگی می‌توانند تعداد باکتری‌ و عفونت را در واژن افزایش دهند.

جوش شیرین، پروبیوتیک و کرم‌های ضد قارچ از درمان‌های خانگی تسکین خارش واژن هستند.

اگر عفونت واژن درمان نشود، ممکن است خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مقاربتی (STDs) مانند تبخال، کلامیدیا، سوزاک و HIV را افزایش دهد.

برای تعداد کمی از خانم‌ها، موارد خفیف واژینوز باکتریایی یا عفونت واژینال خود به خود از بین می‌رود.

 

بزاق دهان می‌تواند بیماری‌های مقاربتی مانند تبخال، سوزاک، کلامیدیا، HPV، سیفلیس، و تریکومونیازیس را منتقل کند.

در حالی که بیشتر عفونت‌های واژن بیشتر تحریک‌کننده هستند تا خطرناک، اما اگر درمان نشوند، می‌توانند برای شما و کودکتان مضر باشند. در بیشتر موارد، آنتی‌بیوتیک یا کرم‌های ضد قارچ بدون نسخه (OTC) می‌توانند عفونت در دوران بارداری را برطرف کنند.

در بیشتر موارد با ترشحات پنیری، بوی بد و خارش همراه است و ممکن است جوش‌های قرمز رنگی را در دهانه واژن ایجاد کند.

از آنجایی‌که هر تخصص پزشکی قادر است مشکلات مربوط به خود را درمان کند، پس بهترین و درست‌ترین گزینه مراجعه به پزشک زنان خواهد بود. پزشک با معاینه بالینی و بر اساس شرایط و نشانه‌ها درمان را آغاز می‌کند. در مواردی با‌توجه‌ به علائم بیماری، شاید لازم باشد توسط متخصص پوست هم معاینه شوید.

پریود عفونت واژینال را تشدید می‌کند، اما برخلاف تصور عمومی، عفونت واژینال و عفونت‌های ادراری موجب عقب‌افتادن پریود نمی‌شوند. هرچند ممکن است داروهایی که برای درمان عفونت واژن مصرف می‌شوند، عوارضی داشته باشند که باعث به تأخیر‌افتادن پریود شوند.

خارش واژن به‌خودی‌خود مشکل جدی و خطرناکی نیست و بنا‌به دلایل مختلفی مثل رعایت‌نکردن بهداشت به‌وجود می‌آید. اگر خارش موقتی باشد، چندان خطرناک نیست، اما طولانی‌تر‌شدن خارش واژن می‌تواند نشانه واکنش آلرژیک، خارش پیش‌از‌قاعدگی، تغییرات هورمونی و واژینوز باکتریایی باشد.

برای خارش واژن چی خوبه؟ اگر خارش ناشی از عفونت قارچی باشد، کلوتریمازول، میکونازول یا فلوکونازول موثر است. اگر ناشی از واژینوز باکتریایی باشد، آنتی‌بیوتیک‌ مترونیدازول یا کلیندامایسین را پزشک تجویز خواهد کرد.

آمپی سیلین، جنتامایسین، مترونیدازول و داکسی سایکلین از بهترین داروهای درمان عفونت واژینال هستند.

 

بله، تعدادی از عفونت‌های واژن می‌توانند باعث مشکلات باروری شوند و بارداری را به تاخیر بیندازد (عفونت قارچی باعث ناباروری یا مشکلات بارداری نمی‌شود).

واژن در حالت طبیعی همیشه ترشح دارد. اما هرگونه ترشح غیرطبیعی به رنگ زرد یا سبز که بوی بد واژن هم داشته باشد، نشانه عفونت باکتریایی یا قارچی واژن است. برای رفع بوی بد واژن، در کنار بهداشت فردی، پزشک ممکن است داروی مترونیدازول یا قرص فلوکونازول ۱۰۰ را تجویز کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عفونت واژن

  1. آیدا گفت:

    سلام وقت بخیر. من تخمدان پلی کیستیک و نامنظمی پریود دارم. چند سال پیش سابقه عفونت داشتم و دکتر رفتم درمان شدم. الان یک هفته س ترشحات سفید و زرد دارم. قرمزی واژن و خارش. چیکار بکنم برای درمان

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام ایدا عزیز
      احتمالا عفونت قارچی دارید
      باید دارو و یا شیاف واژینال مصرف کنید
      بهتر است به پزشک تان مراجعه کنید

  2. کریمی گفت:

    سلام بیشتر از یکسال هست که درد زیر شکم دارم و تشخیص دادند که اپاندیسه و جراحی کردم و بعد تشخیص دادند که مربوط به روده هست و …عفونت خونی دارم وگاهی وقتها ترشح پنیری داروها هیچ تاثیری نداشت چند وقته احساس میکنم قلبم درد میکنه و همینطور نفس کشیدن برام سخته امکان داره عفونت درمان نشده باشه و به بقیه قسمت ها نفوذ کرده باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      عفونت واژن به بقیه قسمت های بدن نفوذ نمی کند. درد شما میتونه از عفونت کلیه ها نیز باشد. بررسی توسط متخصص عفونی نیاز است.

    2. ناشناس گفت:

      سلام من بعداز رابطه جنسی با شوهرم از واژن ام چرک میاد دلیل ان چیست؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        احتمال زیاد عفونت قارچی واژن دارید
        باید از دارو و شیاف ضد قارچ استفاده کنید

  3. ماندانا گفت:

    چندسال عفونت شدید دارم خارج شدن مایع سفید رنگ گاهی به شکل پنیره گاهی پنیره
    نیست دردکمرزیرشکم گاهی هم اه بادرددرلگن سوزش وخارش وبوی بد گاهی هنگام مقاربت خونریزی دارم پریودی نامنظم خیلی دکتر رفتم ودارو استفاده کردم آزمایشات مختلف وای بهچاد مدت کوتاهی پیش میاد خسته شدم نمیدونم چیکارکنم بهداشتی خیلی رعایت میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام متندانا عزیز
      با توجه به علایم احتمالا دچار عفونت قارچی شدید
      نیاز به دارو خوراکیو موضعی و واژینال دارید

  4. عالمه گفت:

    سلام عفونت شدیدم دارم وپریودی نامنظم دکترهم رفتم اما جوابی نگرفتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نوع عفونت باید مشخص شود. بعنوان مثال عفونت باکتریایی و قارچی
      از طرفی از نظر کیستیک نیودن تخمدان هم باید مطمین باشید
      تحت نظر متخصص خوب درمان خود را پیگیری نمایید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  5. A گفت:

    سلام وقت بخیر من از عفونت شدید رنج میبرم ودکتر هم دارو نوشت اما خوب نشدم پریودی هام نامنظم هست لطفا بگید چی استفاده کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نوع عفونت باید مشخص شود. بعنوان مثال عفونت باکتریایی و قارچی
      از طرفی از نظر کیستیک نیودن تخمدان هم باید مطمین باشید
      تحت نظر متخصص خوب درمان خود را پیگیری نمایید

  6. معصومه گفت:

    سلام معصومه هستم تازگی دوچارعفونت قارچی شدم میشه کپسول واستفاده نکردبا پومادخوب شدیا باید مصرف کنم چون از خوردن قرص میترسم.قرص ویتامین د.س روحتما بایداستفاده کرد.ممنون.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام معصومه عزیز
      در مراحل اولیه و در صورت عفونت های ساده با پماد درمان می گردد
      ولی در صورت عدم بهبود نیاز به درمان سیستمیک مثل قرص می باشد
      لطفا تحت نظر متخصص باشید
      سالم باشید

  7. S گفت:

    سلام ببخشید من هیچکدوم ازین علاعمو ندارم جز اینکه مایعات سفید رنگ هر چندوقت یکبار از دهانه واژنم خارج میشه این میتونه عفونت باشه یا عادیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نمی توان بطورقطعی گفت عفونت نیست
      ولی ترشحات سفید ممکن است طبیعی باشد

  8. محنا گفت:

    سلام ببخشید من سوال داشتم که وقتی میریم دکتر چه نوع چکاپی انجام میدن تا تشخیص بدن بیماری رو؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر منظور شما از بیماری وجود عفونت واژینال است که با معاینه دهانه رحم و ا نجام تست پاپ اسمیر و تشریح نوع ترشحات و علایم قابل تشخیص و تجویز دارو است.

  9. ستاره گفت:

    چندین ساله از عفونت زنانه رنج می برم خود به خود به شکل سفید ظاهر میشه باز خودش کم میشه همیشه واژنم بوی بد رو داره بویی شبیه به سفید کنندهالباس سوزش مدام دارم دارو میخورم خوب میشه دوباره بعد چند روز بر میگرده خسته شدم از بس دکتر رفتم بعضی دکترها میگن ما نشانه ای از عفونت نمیبینیم دل درد زیر شکم و کمردرد هم دارم لطفا راهنمایی کنید چه ازمایشی میتونه این عفونت رو تشخیص بده پاپ اسمیر هم سالم بودم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است بدلیل عفونت باشد البته باید بیشتر بررسی بشود
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید دکتر زنان

      1. ناشناس گفت:

        ببخشید به شما مراجعه کردن دیگه

  10. ستاره گفت:

    از سوزش ادرار دارم میمیرم از پماد کولتراموزول هم استفاده میکنم از، قرص میترونیدازل هم استفاده میکنم ولی اصلا جواب نمیگیریم😭😭

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام ستاره عزیز با ارزوی سلامتی شما
      سوزش ادرار دلایل گوناگونی دارد. داروهاایی که استفاده کردید صرفا برای بیماری های قارپی انگلی است. برای بررسی دقیق و درمان به متخصص نفرولوژی یا زنان مراجعه نمایید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn