واژینوز باکتریال چیست؟ علائم، علت و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واژینوز باکتریایی به علت عدم تعادل باکتری‌های طبیعی واژن ایجاد می‌شود. خارش و بوی بد واژن از علائم آن است. برای درمان آن داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
واژینوز باکتریال

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

واژینوز باکتریال نوعی عفونت واژن است که بسیار شایع بوده و به دلیل تغییر در تعادل باکتری‌های طبیعی واژن ایجاد می‌شود. اگر علائم مربوط به این بیماری را دارید یا پزشک تشخیص داده است که دچار بیماری BV شده‌اید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که واژینوز باکتریال چیست؟ چه علائمی ایجاد می‌کند؟ چرا برخی خانم‌ها دچار این مشکل می‌شوند؟ کدام عوامل ریسک ابتلا به این بیماری را بیشتر می‌کند؟ پزشک چگونه آن را تشخیص داده و چه روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ در صورت عدم درمان چه عوارضی ممکن است در پی داشته باشد و روش‌های پیشگیری از این عارضه چیست؟

درصورتی‌که دچار علائم مشکوکی هستید، باید برای تشخیص و درمان به‌موقع بیماری به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. پزشک معاینه لگن را انجام داده و باتوجه‌به علائم، بیماری را تشخیص می‌دهد. برای ارتباط با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

واژینوز باکتریال (BV) چیست؟

زمانی که باکتری‌های طبیعی واژن بیش از حد رشد کرده و تعادل آنها به هم بریزد، واژن ملتهب شده و شخص دچار بیماری واژینوز باکتریال می‌شود. این نوع از عفونت واژن درمان نشود، احتمال سرایت آن به دیگر اندام‌های تناسلی وجود داشته و ممکن است شخص دچار عفونت رحم شود. معمولا زنان در سنین باروری دچار این مشکل می‌شوند. اما ممکن است در هر سنی بیماری BV ایجاد شود. در بیشتر مواقع علت ترشحات غیرطبیعی واژن ابتلا به این عارضه است.

این بیماری گاهی هیچ علامتی نداشته و گاهی باعث ایجاد بویی شبیه به بوی ماهی می‌شود. زنانی که به واژینوز باکتریال مبتلا می‌شوند، بیشتر در معرض بیماری‌های مقاربتی از جمله HIV قرار گرفته و دچار مشکلاتی در بارداری می‌شوند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

به نقل از my.clevelandclinic در رابطه با میزان شیوع واژینوز باکتریال:

واژینوز باکتریایی (BV) شایع‌ترین مشکل واژن در زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله است. در واقع، از هر سه زن یک نفر به BV مبتلا می‌شود.

علائم واژینوز باکتریال

حدود نیمی از زنان مبتلا به بیماری BV هیچ علامتی ندارند. در سایر موارد علائم می‌تواند شامل موارد زیر شود:

خارش واژن یکی از علائم واژینوز باکتریال است که برخی خانم‌ها به آن دچار می‌شوند.
خارش واژن یکی از علائم واژینوز باکتریال است که برخی خانم‌ها به آن دچار می‌شوند.

در چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دچار علائم واژینوز باکتریایی شدید، حتما برای تشخیص به‌موقع این بیماری به دکتر زنان مراجعه کنید. در شرایط زیر مراجعه به پزشک ضروری است.

  • ترشحات واژن شما تغییر کرده است یا با بو و تب همراه است.
  • قبلا عفونت واژن را تجربه کرده‌اید. اما این بار ترشحات فرق دارند.
  • شریک جنسی جدیدی دارید و دچار این علائم شده‌اید. دقت داشته باشید که برخی علائم عفونت مقاربتی مشابه واژینوز باکتریایی است.
  • برای درمان عفونت قارچی خوددرمانی کرده‌اید، اما کارساز نبوده است.

برای بررسی علائم واژینوز باکتریال به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

بسیاری از مشکلات مربوط به اندام‌های تناسلی زنان علائم مشابهی دارند. اگر دچار این علائم شدید، باید برای تشخیص بیماری و درمان به‌موقع به متخصص زنان مراجعه کنید. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

در صورتی که علائم واژینوز باکتریال را دارید، ترشحات یا بوی واژن تغییر کرده‌است و شبیه به عفونت واژن نیست و یا شریک جنسی جدیدی دارید بهتر است برای بررسی علاسم به دکتر زنان مراجعه کنید.

خارش شدید داری و به عفونت واژن دچار شدی؟

برای درمانش همین الان با دکتر مشورت کن!

علت واژینوز باکتریال

علت ابتلا به واژینوز باکتریال برهم‌خوردن تعادل باکتری‌های طبیعی واژن است. چندین باکتری بیش از حد رشد کرده و باعث برهم‌خوردن تعادل طبیعی میکروارگانیسم‌ها در واژن می‌شوند. در حالت طبیعی تعداد باکتری‌های خوب (لاکتوباسیل‌ها) نسبت به باکتری‌های بد (بی‌هوازی) بیشتر است. زمانی که باکتری‌های بی‌هوازی بیش از حد رشد می‌کنند، شخص دچار واژینوز باکتریایی می‌شود.

زمانی که تعادل باکتری‌های طبیعی واژن به هم بخورد، شخص دچار بیماری BV شده و واژن ملتهب می‌شود.
زمانی که تعادل باکتری‌های طبیعی واژن به هم بخورد، شخص دچار بیماری BV شده و واژن ملتهب می‌شود.

عوامل خطر واژینوز باکتریال

برخی عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش دهند. رایج‌ترین عوامل عبارتند از:

  • رابطه با شریک جنسی جدید یا داشتن چندین شریک جنسی: پزشکان علت ارتباط میان این دو را پیدا نکرده‌اند. اما بیماری واژینوز باکتریال در این زنان بیشتر دیده می‌شود.
  • دوش واژینال: شستشوی واژن با آب یا سایر مواد پاک‌کننده باعث برهم‌خوردن تعادل باکتری‌های طبیعی واژن می‌شود. واژن خاصیت تمیزکننده داشته و نیازی به شستشو نیست.
  • کمبود باکتری خوب (لاکتوباسیل): گاهی ممکن است به طور طبیعی واژن باکتری لاکتوباسیل را به اندازه کافی تولید نکند.
  • استفاده از دستگاه IUD داخل رحم: در افرادی که از IUD استفاده می‌کنند، این عارضه بیشتر دیده می‌شود. به‌خصوص در افرادی که خونریزی نامنظم دارند.

شستشوی واژن با آب یا سایر مواد پاک‌کننده باعث برهم‌خوردن تعادل باکتری‌های طبیعی واژن و افزایش احتمال ابتلا به واژینوز باکتریال می‌شود. واژن خاصیت تمیزکننده داشته و نیازی به شستشو نیست.

تشخیص واژینوز باکتریال

متخصص زنان برای تشخیص این بیماری ابتدا در مورد علائم و سوابق پزشکی شما سوال می‌کند. شما باید در مورد عفونت‌های قبلی یا بیماری‌های مقاربتی اطلاعات کاملی در اختیار پزشک قرار دهید.

مهم‌ترین اقدام برای تشخیص واژینوز باکتریایی معاینه لگن است. پزشک علائم عفونت را در حین معاینه بررسی می‌کند. در حین معاینه شکم را فشار می‌دهد تا علائم بیماری مشخص شود.

نمونه‌ای از ترشحات واژن می‌تواند به تشخیص کمک کند. پزشک مقداری از ترشحات واژن را به‌عنوان نمونه برداشته تا در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ بررسی شود. نوار تست PH نیز میزان اسیدیته واژن را مشخص می‌کند. پزشک نوار را داخل واژن قرار می‌دهد. اگر PH بیشتر از ۴٫۵ باشد، نشانه واژینوز باکتریال است.

درمان واژینوز باکتریال

برای درمان واژینوز باکتریایی باید دارو تجویز شود. حتما دارو را تا انتها مصرف کنید. ممکن است بعد از چند روز استفاده از دارو، علائم شما برطرف شود. اما به‌هیچ‌وجه نباید در این شرایط خودسرانه دارو را قطع کنید. ممکن است پزشک هر یک از داروهای زیر را تجویز کند.

  • مترونیدازول: مترونیدازول هم به شکل قرص و هم به شکل ژل موضعی تولید می‌شود. ممکن است در زمان مصرف عوارضی مانند درد معده و شکم و حالت تهوع داشته باشید.
  • کلیندامایسین: داروی کلیندامایسین به‌صورت کرم است. این کرم تا سه روز بعد از مصرف روی کاندوم لاتکس تاثیر داشته و آن را ضعیف می‌کند.
  • تینیدازول: داروی تینیدازول به شکل خوراکی بوده و ممکن است بعد از مصرف دچار ناراحتی معده و حالت تهوع شوید.
  • سکلیدازول: این آنتی‌بیوتیک خوراکی بوده و باید همراه با غذا مصرف کنید.

به نقل از mayoclinic در رابطه با درمان واژینوز باکتریال و عود این بیماری:

با وجود درمان این بیماری، عود واژینوز باکتریایی در عرض ۳ تا ۱۲ ماه عادی است. محققان در حال بررسی درمان‌هایی برای واژینوز باکتریایی عودکننده هستند. اگر علائم شما بلافاصله پس از درمان عود کرد، با پزشک خود در مورد درمان صحبت کنید. یکی از گزینه‌ها ممکن است درمان طولانی‌مدت با مترونیدازول باشد.

پزشک برای درمان واژینوز باکتریایی در مورد علائم و سوابق پزشکی شما سوالاتی می‌کند.
پزشک برای درمان واژینوز باکتریایی در مورد علائم و سوابق پزشکی شما سوالاتی می‌کند.

دارو برای واژینوز باکتریال

همان‌طور که گفتیم برای درمان این عفونت داروهای آنتی‌بیوتیک مانند مترونیدازول تجویز می‌شود. معمولا مصرف دارو برای یک دوره ۷ روزه کافی بوده و علائم از بین می‌روند. اما ۱۰ تا ۱۵٪ افراد ممکن است با این دوره کوتاه درمان نشوند و نیاز به دوره‌های بیشتری دارند.

درمان خانگی واژینوز باکتریال

اگر شما هم به دنبال روش خانگی برای درمان واژینوز باکتریایی هستید، باید بگوییم هیچ روش خانگی وجود ندارد. دوش واژینال و محصولات مربوط به درمان عفونت قارچی می‌توانند وضعیت را بدتر کنند. به همین دلیل در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای لازم تجویز شود.

برای درمان واژینوز باکتریال باید به کدام تیم پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر دچار بیماری واژینوز باکتریال هستید باید برای تشخیص و درمان به‌موقع آن به دکتر زنان یا دکتر ماما مراجعه کنید. پزشک پس از معاینه و تجویز آزمایش‌های مختلف می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد. شما می‌توانید برای ارتباط با متخصص زنان از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص زنان وجود دارد.

اگه قبل از گذاشتن آی یو دی با متخصص مشورت کنی، از عفونت واژن جلوگیری می‌شه!

عوارض واژینوز باکتریال

معمولا واژینوز باکتریال عوارضی ایجاد نمی‌کند. اما در برخی مواقع ممکن است شخص دچار یکی از عوارض زیر شود.

  • زایمان زودرس: در زنان بارداری که دچار بیماری BV می‌شوند، احتمال زایمان زودرس وجود دارد.
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت مقاربتی: این عارضه باعث می‌شود خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند هرپس سیمپلکس، کلامیدیا و سوزاک افزایش پیدا کند. اگر HIV داشته باشید، واژینوز باکتریایی باعث می‌شود انتقال این ویروس به شریک جنسی شما راحت‌تر شود.
  • عفونت بعد از جراحی زنان: بعد از جراحی‌هایی مانند هیسترکتومی یا کورتاژ احتمال ابتلا به عفونت وجود دارد. این عارضه خطر عفونت را افزایش می‌دهد.
  • بیماری التهاب لگن: در برخی مواقع واژینوز باکتریایی باعث بیماری التهابی لگن و عفونت رحم و لوله‌های فالوپ می‌شود. در این صورت خطر ناباروری افزایش پیدا می‌کند.

واژینوز باکتریال خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، بیماری التهابی لگن، زایمان زودتر و احتمال عفونت بعد از جراحی‌های زنان را افزایش می‌دهد.

پیشگیری از واژینوز باکتریال

برای جلوگیری از واژینوز باکتریال باید اقداماتی را انجام دهید. از جمله:

  • از صابون‌ها و شوینده‌های بدون بو استفاده کنید. تامپون یا پد بهداشتی شما هم باید بدون بو باشد. در غیر این صورت ممکن است واژن تحریک شود.
  • دوش واژینال انجام ندهید. انجام مکرر این کار تعادل باکتری‌ها در واژن را به هم می‌زند.
  • مراقب ابتلا به بیماری‌های مقاربتی باشید. از کاندوم استفاده کنید و فقط یک شریک جنسی داشته باشید.

واژینوز باکتریال و بارداری

اگر در بارداری دچار واژینوز باکتریال شوید، خطر عوارضی مانند زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم وجود دارد. در زمان بارداری نباید خودسرانه دارویی مصرف کنید. پزشک در این دوره آنتی‌بیوتیکی تجویز می‌کند که کمترین عوارض را برای مادر و جنین داشته باشد.

این عارضه باعث ناباروری نمی‌شود. اما اگر به‌موقع درمان نشود، ممکن است عفونت به رحم و لوله‌های فالوپ برسد و شخص دچار بیماری التهاب لگن شود. التهاب لگن احتمال ناباروری را افزایش می‌دهد.

اگر در بارداری دچار واژینوز باکتریال شوید، خطر عوارضی مانند زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم وجود دارد.

عفونت ناشی از این بیماری می‌تواند به اندام‌های تناسلی دیگر سرایت کند و باعث التهاب لگن شود.
عفونت ناشی از این بیماری می‌تواند به اندام‌های تناسلی دیگر سرایت کند و باعث التهاب لگن شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

واژینوز باکتریال نوعی عفونت است که باعث التهاب واژن می‌شود. در این وضعیت تعادل باکتری‌های طبیعی واژن به‌هم‌خورده و انواعی از باکتری بیش از حد رشد می‌کنند. این عدم تعادل باعث عفونت می‌شود. برخی خانم‌ها هیچ علامتی نداشته و متوجه ابتلا به بیماری BV نمی‌شوند. اما برخی دیگر دچار علائمی مانند خارش واژن، سوزش ادرار یا بوی بد واژن می‌شوند.

معمولا در زنانی که چندین شریک جنسی دارند، از دوش واژینال استفاده می‌کنند یا دستگاه IUD گذاشته‌اند، این عارضه بیشتر دیده می‌شود. برای تشخیص این بیماری پزشک معاینه لگن را انجام داده و ممکن است آزمایش روی ترشحات واژن یا تعیین PH را تجویز کند. برای درمان واژینوز باکتریایی داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. این داروها در مدت‌زمان کوتاهی علائم را برطرف می‌کنند. در برخی افراد ممکن است نیاز به درمان طولانی‌مدت باشد.

اگر علائم این بیماری را دارید، باید برای تشخیص و درمان آن به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. برای مشاوره با بهترین دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بسیاری از افراد مبتلا به واژینوز باکتریال هیچ علامتی ندارند. اما برخی افراد ممکن است خارش واژن را تجربه کنند. خارش واژن در بسیاری از بیماری‌های زنان مشترک بوده و پزشک باید علائم دیگر را بررسی کند.

یکی از نشانه‌های واژینوز باکتریال بوی بد واژن است. برخی خانم‌ها ممکن است این علامت را داشته باشند. این بو شبیه به بوی ماهی بوده و معمولا بعد از رابطه جنسی یا در زمان پریود قوی‌تر می‌شود.

گاهی ممکن است این عارضه باعث سوزش ادرار شود. اگر همراه با علائمی مانند خارش، ترشحات غیرطبیعی و بوی بد واژن این علامت را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

این بیماری مسری نیست و به شخص دیگری منتقل نمی‌شود. اما فعالیت جنسی و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی می‌تواند احتمال ابتلا به واژینوز باکتریال را بیشتر کند.

خیر بیماری BV جز بیماری های مقاربتی نیست و از طریق رابطه جنسی منتقل نمی‌شود. اما فعالیت جنسی می‌تواند روی محیط باکتریایی واژن تاثیر داشته باشد و باعث به‌هم‌خوردن تعادل باکتری‌های طبیعی شود.

هر دو این بیماری‌ها عفونت واژن بوده و برخی علائم آنها شبیه به هم است. همان‌طور که مشخص است، عامل ایجاد عفونت قارچی واژن قارچ است. در این نوع عفونت معمولا ترشحات سفید و غلیظ دیده می‌شود و بو ندارد.

اگر تصمیم به بارداری با روش آی وی اف دارید، باید واژینوز باکتریال را درمان کنید. طبق تحقیقات انجام شده بیماری BV میزان شکست روش آی‌وی‌اف را دوبرابر می‌کند.

یکی از داروهای متداولی که برای درمان واژینوز باکتریایی تجویز می‌شود، مترونیدازول است. پزشک معمولا این دارو را برای یک دوره ۷ روزه تجویز می‌کند. اما اگر علائم از بین نرود یا دوباره عود کند، مترونیدازول برای مدت‌زمان طولانی‌تری تجویز می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره واژینوز باکتریال

  1. ناشناس گفت:

    من ۱۴ سالمه و چند روز بعد از اولین پریودیم این مشکل برام پیش اومده دوره پریودم ۱۰ روزه هست و ۱۸ روز هست که پریود نشدم و دومین پریودیم شروع نشده
    باید به پزشک مراجعه کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      در یک سال اول به علت عدم تخمک گذاری در پریودها ممکنه زمانبندی مناسب نداشته باشد که جای نگرانی نیست. چند سیکل که بگذرد مشکل شما برطرف میشود در غیر این صورت بهتره یا پزشک زنان مشورت کنید.

  2. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر ، من از دو روز پیش متوجه بوی بد واژن که شبیه به واژینوزباکتریال هست شدم. چهل ساله هستم و تا کنون سابقه هیچ عفونتی نداشتم. ماه پیش پریود نشدم، سه بار بیبی چک استفاده کردم و منفی بود. امروز آزمایش بارداری و هورمونی دادم. آیا ممکنه بین این عفونت و پریود نشدن ارتباطی باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله ارتباط مستقیم وجود دارد
      مخصوصا عفونت های قارچی
      تندرست باشید

  3. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر ، من از دو روز پیش متوجه بوی بد واژن که شبیه به واژینوزباکتریال هست شدم. چهل ساله هستم و تا کنون سابقه هیچ عفونتی نداشتم. ماه پیش پریود نشدم، سه بار بیبی چک استفاده کردم و منفی بود. امروز آزمایش بارداری و هورمونی دادم. آیا ممکنه بین این عفونت و پریود نشدن ارتباطی باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله ارتباط مستقیم وجود دارد
      مخصوصا عفونت های قارچی

  4. ناشناس گفت:

    سلام. من بعد از رابطه، عفونت واژینوز باکتریال میگیرم بی استثنا.
    باید چیکار کنم؟
    جوری شده که میترسم با شوهرم بخوابم بازم.و چندین دوره مترانیدازول خوردم.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      باید علت مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.دکتر زنان

  5. آیتک تقی زاده گفت:

    سلام وخسته نباشین خیلی ممنون