دهانه رحم و بیماری های مرتبط با سرویکس

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرویکس یا گردن رحم بخش مهمی از دستگاه تناسلی زنان است که در انتهای کانال واژن و ابتدای رحم قرار دارد. گردن رحم اهمیت بسیار زیادی در بارداری و حفظ سلامت رحم و واژن دارد. اگر بیشتر از ۲۱ سال سن دارید یا از نظر جنسی فعال هستید، هر سه سال یک بار باید سلامت دهانه رحم را با تست پاپ اسمیر بسنجید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 14 دقیقه
دهانه رحم و بیماری های مرتبط با سرویکس

دهانه رحم، گردن رحم یا سرویکس، در اصل یک لوله و گذرگاهی است که واژن را به رحم متصل می‌کند. اندازه دهانه رحم نسبتا کوچک است و در حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر طول دارد. این بخش از دستگاه تناسلی زنان هنگام زایمان پهن می‌شود تا نوزاد بتواند به راحتی عبور کند. همچنین از دیگر وظایف سرویکس اجازه عبور به مایع قاعدگی و حرکت اسپرم به سمت رحم است.

گردن رحم یا همان سرویکس در برابر چندین بیماری همچون التهاب دهانه رحم مزمن، پولیپ، دیسپلازی و سرطان آسیب‌پذیر است. دهانه رحم نمی‌تواند به خوبی علائم و مشکلات مربوط به خودش را به‌درستی و در زمان کوتاه‌مدت نشان‌دهد. بنابراین برای تشخیص بیماری‌های مربوط به این بخش از دستگاه تناسلی زنان باید برای آزمایش پاپ اسمیر به یک متخصص زنان مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق دکترتو با متخصصان زنان و زایمان ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات بیشتری درباره سرویکس دریافت کنید و در صورت نیاز به مراجعه حضوری می‌توانید از بخش نوبت مطب، وقت ملاقات با متخصص دریافت کنید.

دهانه رحم کجاست؟ (سرویکس کجاست؟)

دستگاه تناسلی زنان وظیفه تولید مثل را بر عهده دارد و زنان از طریق آن فرزندان خود را به دنیا می‌آورند. دستگاه تولید مثلی زنان شامل بخش‌هایی در خارج و داخل بدن است. بخش‌های مهم دستگاه تناسلی زنان شامل واژن، رحم، لوله‌های فالوپ، سرویکس یا دهانه رحم و تخمدان هاست.

همانطور که اشاره کردیم گردن رحم یکی از بخش‌های اصلی دستگاه تناسلی زنان است. سرویکس در پایین رحم قرار دارد و به شکل لوله‌ای (مشابه دونات) دیده می‌شود. سرویکس علی‌رغم اندازه کوچکش ساختار و آناتومی پیچیده‌ای دارد. در واقع دهانه رحم بین رحم و واژن قرار دارد. ممکن است دهانه رحم را بتوانید با انگشت خود احساس کنید. اگر اینکار را انجام دهید، متوجه خواهیدشد که بافت سرویکس در طول چرخه قاعدگی تغییر می‌کند. برای اینکه واقعاً سرویکس خود را ببینید، باید از یک آینه و نور روشن استفاده کنید، اما همچنان ممکن است بر اساس طول واژن شما دیدن آن دشوار باشد.

دهانه باریک سرویکس OS نامیده می‌شود. در واقع دهانه رحم ۳ بخش اصلی دارد. این بخش‌های به شرح زیر هستند:

  • پایین‌ترین قسمتی که در معاینه زنان از داخل واژن قابل مشاهده است، اکتوسرویکس نام دارد. مرکز اکتوسرویکس می‌تواند باز شود و گذرگاهی بین رحم و واژن ایجاد کند.
  • بالاترین قسمت آندوسرویکس است که به آن کانال اندوسرویکال نیز می‌گویند. این بخش گذرگاهی بین اکتوسرویکس و رحم است.
  • نقطه وسطی که در آن اندوسرویکس و اکتوسرویکس به هم می‌رسند منطقه تبدیل نامیده می‌شود.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

عکس دهانه رحم سالم (سرویکس چیست؟)

سرویکس همان دهانه‌ی رحم است. یکی از اصلی‌ترین مواردی که تشخیص بیماری‌های دهانه‌ی رحم از طرف دکتر اهمیت دارد، ظاهر دهانه رحم سالم است. اگر می‌خواهید بدانید که یک دهانه رحم سالم چه شکلی است می‌توانید به تصویر بالا توجه کنید. دهانه‌ی رحم در یک دختر قبل از بلوغ او، به اندازه‌ی یک گوجه سبز کوچک است. زمانی که دختر به سن بلوغ می‌رسد تا قبل از زایمان و بارداری، یک دهانه‌ی رحم کوچک به اندازه‌ی لیمو دارد. زمانی که زن باردار می‌شود و زایمان طبیعی انجام می‌دهد، سوراخ دهانه‌ی رحم او به شکل یک خط می‌شود.

عملکرد و وظیفه دهانه رحم چیست؟

گردن رحم وظایف زیادی دارد و سلامت آن ضروری است، به همین دلیل است که انجام منظم پاپ اسمیر بسیار مهم است. این بخش از دستگاه تناسلی زنان به تسهیل بارداری، تمیز کردن واژن و رشد یک پلاک مخاطی در دوران بارداری کمک می‌کند. پلاگین مخاطی در نزدیک‌ترین نقطه به واژن قرار دارد و از ورود باکتری‌ها و عفونت جلوگیری می‌کند تا جنین ایمن باشد.

دهانه رحم بسیار کوچک است و فقط کمی منبسط می‌شود تا ترشحات، خون قاعدگی یا اسپرم از آن عبور کند. سرویکس دلیلی است که یک تامپون یا شی دیگری در بدن شما گم نمی‌شود. سرویکس فقط در طول زایمان بزرگ می‌شود.

دهانه رحم همچنین مسئول ایجاد ترشحات برای کمک به تمیز کردن واژن است. ترشحات که با نام مخاط سرویکس نیز شناخته می‌شود، در طول چرخه قاعدگی شما تغییر می‌کند.

دهانه رحم به اندازه کافی هوشمند است و به طور طبیعی موقعیت و قوام خود را در طول چرخه پریودی تغییر دهد. زمانی که در حال تخمک‌گذاری هستید و بدن شما یک تخمک آزاد می‌کند تا بارور شود، سرویکس شما در بالای بدن قرار گرفته و نرم است. در این زمان مخاط دهانه رحم شما نازک و لغزنده خواهدبود و به ورود اسپرم به رحم کمک می‌کند. نرمی گردن رحم و قرار گرفتن بالای آن در نزدیکی رحم نیز به هدایت اسپرم به تخمک‌ها برای لقاح کمک می‌کند. در سایر نقاط چرخه زمانی که تخمک‌گذاری ندارید، دهانه رحم در پایین بدن شما قرار می گیرد و کمی سفت‌تر است و بیشتر شبیه نوک بینی شما است.

مشکلات و بیماری‌های مختلفی می‌توانند سرویکس را تحت تاثیر قرار دهند و مانع از عملکرد صحیح آن شوند. در ادامه این اختلالات را بررسی خواهیم کرد.

اینفوگرافی بیماری‌ها و مشکلات دهانه رحم
اینفوگرافی بیماری‌ها و مشکلات دهانه رحم

علائم بیماری های دهانه رحم چیست؟

در صورت عدم قاعدگی برای چندین ماه بدون بارور بودن، باید به یک متخصص زنان مراجعه کنید. سایر علائم متداول بیماری‌های رحم عبارتند از:

  • خونریزی واژینال
  • بوی بد واژن
  • ترشحات سبز رنگ واژن
  • لکه‌بینی.
آناتومی رحم چیست؟
سرویس در انتهای کانال واژن و در ابتدای ورودی رحم قرار دارد.

در چه صورت باید به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

هر یک از علائم بالا را داشتید به دکتر متخصص زنان مراجعه کنید. علاوه بر این موارد در صورت داشتن خارش یا درد در ناحیه واژن باید به متخصص زنان مراجعه‌کنید، چرا که ممکن است دچار عفونت واژن شده‌باشید. عفونت واژن می‌تواند مشکلات و عفونت‌های متعددی در دیگر نقاط دستگاه تناسلی مانند گردن رحم ایجاد کند، از این رو نباید عفونت واژن را نادیده گرفت.

متخصص زنان پزشکی است که در سلامت باروری زنان تخصص دارد. شما می‌توانید از طریق دکترتو در رابطه با مشکلات سرویکس با برترین متخصصان کشور به صورت تلفنی ارتباط برقرار کنید. همچنین در صورت نیاز به مراجعه حضوری می‌توانید نوبت مطب دریافت کنید.

دچار خونریزی شدی و واژنت بوی بد میده؟

همین حالا با متخصص زنان مشورت کن.

۱. سرطان دهانه رحم (کنسر سرویکس)

سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس نوعی سرطان است که در دهانه رحم ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا بدون علامت است و در بیشتر موارد به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نسبت داده می‌شود که یک عفونت مقاربتی است. سرطان معمولا همراه با دیسپلازی گردن رحم یا نئوپلازی سرویکس، که تغییراتی در ویژگی‌های سلولی و بافت دهانه رحم است، ایجاد می‌شود. سالانه در ایالات متحده، حدود ۱۳۰۰۰ زن مبتلا به سرطان دهانه رحم تشخیص داده می‌شوند که تقریبا ۴۳۰۰ مورد به مرگ ختم می‌شود. بنابراین این بیماری بسیاری جدی است و باید برای تشخیص و درمان آن به سرعت اقدام کرد.

علائم سرطان دهانه رحم (علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم)

علایم سرطان دهانه رحم شامل موارد زیر هستند:

  • خونریزی واژینال بین پریودها
  • خونریزی قاعدگی که طولانی‌تر یا شدیدتر از حد معمول است
  • درد در هنگام مقاربت
  • خونریزی بعد از مقاربت
  • درد لگن
  • تغییر در ترشحات واژن مانند ترشح بیشتر یا ممکن است رنگ یا بوی قوی یا غیر معمول داشته‌باشد
  • خونریزی واژن بعد از یائسگی
سرطان دهانه رحم چیست؟
سرطان دهانه رحم یکی از انواع نسبتا شایع سرطان در زنان است که عموما در اثر ویروس HPV ایجاد می‌شود.

۲. زخم دهانه رحم

زخم گردن رحم یا زخم دهانه رحم مزمن که با نام فرسایش سرویکس نیز شناخته می‌شود اغلب در زنان سالخورده و زنانی که چندین بارداری را تجربه کرده‌اند، رخ می‌دهد. فرسایش دهانه رحم با زخم در پوشش داخلی سرویکس همراه با لکه‌های قرمز روشن یا صورتی مشخص می‌شود. زخم گردن رحم معمولا به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد اما برخی اوقات ممکن است نشان‌دهنده سرطان رحم باشد.

علائم زخم دهانه رحم

اگر دهانه‌ی رحم شما زخم باشد، با علائم متفاوتی مواجه می‌شوید. در ادامه به برخی از این علائم پرداخته‌ایم. اگر هر یک از این علائم را دارید برای معاینه به دکتر زنان و یا دکتر مامایی مراجعه کنید:

  • در صورتیکه احساس سوزش و درد هنگام نزدیکی می‌کنید.
  • اگر لکه بینی دارید.
  • افرادی که به زخم دهانه‌ی رحم مبتلا هستند، بعد از نزدیکی لکه بینی دارند.
  • در صورتیکه احساس درد زیر شکم دارید.
  • اگر ترشح غیرعادی دارید.

بهترین پماد برای زخم دهانه رحم

برای انتخاب پمادهای داخلی، باید به دکتر زنان مراجعه کنید تا نوع زخم شما مشخص شود. در صورتیکه شما عفونت داشته‌باشید (که معمولا زخم‌ها به علت عفونت سرویسیت ایجاد می‌شوند)، باید پماد مخصوص را استفاده کنید. مثلا اگر دهانه‌ی رحم شما به قارچ مبتلا شده‌باشد، پماد کلوتریمازول می‌تواند موثر باشد. اگر عفونت دهانه‌ی رحم شما و زخم ایجاد شده، در اثر باکتری باشد، می‌توان از ژل مترونیدازول کمک گرفت.

عکس زخم دهانه رحم

اگر می‌خواهید بدانید که دهانه‌ی رحم زخم چه شکل و قیافه‌ای دارد، به تصویر زیر دقت کنید.

عکس زخم دهانه رحم چه شکلی است؟
زخم و التهاب دهانه رحم در عکس مشخص است.

علت زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم هم می‌تواند به علت کاهش هورمون‌های استروژن و پروژسترون، مثلا در زمان یائسگی پیش بیاید و هم می‌تواند ناشی از عفونت و التهاب باشد.

درمان زخم دهانه رحم

برای درمان زخم دهانه رحم از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  • از پماد استروژن برای زخم‌های ناشی از یائسگی استفاده می‌شود.
  • پماد مترونیدازول برای بیماری عفونت رحم ناشی از باکتری است.
  • پماد کلوتریمازول برای زخم ناشی از عفونت‌های قارچی است.
  • گاهی از کرایو برای برداشت زخم استفاده می‌شود.

۳. عفونت دهانه رحم، التهاب دهانه رحم یا سرویسیت

سرویسیت یا همان التهاب و عفونت دهانه رحم در اغلب اوقات بر اثر یک عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک ایجاد می‌شود، اما ممکن است برخی از علل غیرعفونی نیز باعث ایجاد آن شوند. این اختلال همیشه علائم ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است علائمی همچون خونریزی، درد در حین رابطه جنسی و ترشحات واژن ایجاد کند. سرویسیت معمولا نیازی به درمان تهاجمی ندارد و با دارو رفع می‌شود.

علائم عفونت سرویکس

  • ترشحات خاکستری، سفید یا زرد رنگ واژن، که در این صورت به این بیماری سرویسیت مخاطی چرکی گفته‌می‌شود.
  • خونریزی واژینال بین دوره‌های قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد در هنگام ادرار
  • تکرر ادرار
  • سنگینی یا درد لگن
  • تحریک فرج.

بسیاری از عفونت‌ها مانند عفونت‌های مقاربتی یا عفونت دیگر بخش‌های دستگاه تناسلی ممکن است باعث التهاب و عفونت گردن رحم شود.

۴. فیبروم دهانه رحم

فیبروم رحم توده‌های غیرسرطانی رحم هستند که اغلب در سال‌های باروری ظاهر می‌شوند. این تومورهای خوش‌خیم تا حدی از بافت عضلانی تشکیل شده‌اند و به‌ندرت در گردن رحم نیز ظاهر می‌شوند. در اغلب اوقات فیبرو‌م‌های دهانه رحم همراه با فیبروم قسمت بالایی رحم ظاهر می‌شوند. فیبروم‌های بزرگ سرویکس ممکن است تا حدی مجاری ادراری را مسدود کنند و باعث درد شوند.

علائم میوم یا فیبروم دهانه رحم

  • خونریزی شدید و نامنظم واژن
  • کم‌خونی، خستگی و ضعف که به دلیل خونریزی شدید ایجاد می‌شود
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • احساس فشار یا توده در لگن
  • درد در هنگام ادرار
فیبروم رحم چیست؟
فیبروم به رشد بافت اضافه گفته می‌شود که در قسمت‌های مختلف رحم از جمله گردن رحم ممکن است اتفاق بیوفتد.

۵. پولیپ دهانه رحم

پولیپ دهانه رحمی که یکی از انواع پولیپ رحم است، برآمدگی‌های کوچک و قطره‌ای شکل هستند که از سطح گردن رحم یا بیشتر در کانال اندوسرویکال رشد می‌کنند. هر سطح بدن که با یک غشای مخاطی غنی از رگ‌های خونی پوشانده شده‌باشد، می‌تواند رشدی به نام پولیپ ایجاد کند. در حالی‌که علت پولیپ گردن رحم مشخص نیست، اما ممکن است با التهاب دهانه رحم مزمن، گرفتگی عروق خونی سرویکس، یا پاسخ غیرطبیعی به افزایش سطح استروژن ارتباط داشته باشد. پولیپ‌ها بدون درد و بی‌ضرر هستند، اما می‌توانند باعث خونریزی واژینال شوند.

علائم پولیپ رحمی چیست؟
خونریزی شدید پریود، درد زیر شکم مشابه با درد پریود و لکه بینی از علائم اصلی پولیپ رحم است.

علائم پولیپ دهانه رحم

بسیاری از پولیپ‌های سرویکس بدون علامت هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. پولیپ دهانه رحم به‌ندرت باعث درد می‌شود. اگرچه آنها از دهانه رحم عبور می‌کنند، اما به طور کلی بسیار کوچک و نرم هستند و نمی‌توانند گردن رحم را باز کنند و باعث درد شوند. اگر به دلیل درد تشخیص داده‌شد که پولیپ دارید، به احتمال زیاد پولیپ آندومتر بزرگ یا حتی ممکن است فیبروم داشته‌باشید. علائم معمول پولیپ سرویکس عبارتند از:

  • خونریزی پس از مقاربت
  • خونریزی بین قاعدگی
  • منوراژی (قاعدگی با خونریزی شدید)
  • خونریزی پس از یائسگی
  • ترشحات غیرطبیعی واژن.

۶. نارسایی دهانه رحم و علت کاهش طول سرویکس

سرویکس ناتوان که نارسایی دهانه رحم نیز نامیده می‌شود، به حالتی است که در آن بافت ضعیف گردن رحم باعث زایمان زودرس یا سقط جنین می‌شود. قبل از بارداری، دهانه رحم به طور معمول بسته و سفت است. با پیشرفت بارداری و آماده‌شدن برای زایمان، گردن رحم به تدریج نرم می‌شود و طول آن کاهش می‌یابد و باز می‌شود (گشاد می‌شود). اگر دهانه رحم ناتوانی دارید، ممکن است سرویکس شما خیلی زود باز شود و باعث شود خیلی زود زایمان کنید.

بستن دهانه رحم چیست؟
زمانی که سرویکس نارسا باشد، باید از سرکلاژ کمک گرفت.

علائم نارسایی سرویکس

نارسایی دهانه رحم در اوایل بارداری هیچ علامتی ندارد اما برخی زنان ممکن است در هفته ۱۴ تا ۲۰ بارداری ناراحتی یا لکه‌بینی خفیف داشته‌باشند. به طور کلی سرویکس ناتوان می‌تواند علائم زیر را به وجود بیاورد:

  • احساس فشار در لگن
  • کمردرد بی دلیل
  • گرفتگی خفیف شکم
  • تغییر در ترشحات واژن
  • خونریزی خفیف واژینال.

نارسایی گردن رحم به حالتی است که در آن بافت ضعیف گردن رحم نمی‌تواند کاملا بسته بماند که می‌تواند باعث زایمان زودرس یا سقط جنین شود.

علامت اختصاری طول سرویکس در سونوگرافی چیست؟ سرویکس بسته است یعنی چی؟ در سونوگرافی این داده با عنوان cervix length خود را نشان می‌دهد. سرویکس بسته به معنی دهانه‌ی سرویکسی است که کاملا منقبض است و هنوز وارد فاز زایمانی نشده‌است که دیلاتاسیون (باز شدن) و افاسمان (نرمی) پیدا کند.

نارسایی دهانه رحم در اوایل بارداری هیچ علامتی ندارد اما برخی زنان ممکن است در هفته ۱۴ تا ۲۰ بارداری ناراحتی یا لکه‌بینی خفیف داشته‌باشند.

نارسایی سرویکس چیست؟
نارسایی گردن رحم به حالتی گفته می‌شود که سرویکس نمی‌تواند کاملا بسته بماند و این موضوع احتمال زایمان زودرس را بیشتر می‌کند.

درمان نارسایی سرویکس (دهانه رحم در بارداری)

دهانه رحم ناکارآمد معمولا به شیوه‌های زیر درمان می‌شود:

  • مکمل پروژسترون: اگر سابقه زایمان زودرس داشته‌باشید، پزشک ممکن است تزریق هفتگی نوعی هورمون پروژسترون به نام هیدروکسی پروژسترون کاپروات (Makena) را در سه ماهه دوم و سوم به شما پیشنهاد دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین بهترین استفاده از پروژسترون در نارسایی دهانه رحم مورد نیاز است.
  • سونوگرافی‌های مکرر: اگر سابقه زایمان زودرس دارید یا سابقه‌ای دارید که ممکن است خطر نارسایی گردن رحم را در شما افزایش دهد، پزشک ممکن است با دادن سونوگرافی هر دو هفته یکبار از هفته ۱۶ تا ۲۴ بارداری، طول سرویکس شما را به دقت بررسی کند. اگرسرویکس شما شروع به باز شدن کند یا از طول مشخصی کوتاه‌تر شود، پزشک ممکن است سرکلاژ سرویکس یا بستن دهانه رحم را توصیه کند.
  • سرکلاژ دهانه رحم: شاید این سؤال برایتان پیش آمده‌باشد که سرکلاژ سرویکس یا بستن دهانه رحم چیست؟ این روش جراحی معمولا قبل از هفته ۲۴ بارداری صورت می‌گیرد. طی این روش سرویکس با استفاده از بخیه دوخته می‌شود، در نتیجه گردن رحم تا زمان زایمان بسته خواهدبود. این روش با نام دهانه رحم بسته نیز شناخته می‌شود. البته این روش برای همه زنان به خصوص کسانی که بیش از یک نوزاد باردار هستند مناسب نیست.
  • پساری: ممکن است پزشک دستگاهی به نام پساری را توصیه کند که در داخل واژن قرار می‌گیرد و می‌تواند رحم را در جای خود نگه دارد. پساری باعث کاهش فشار روی دهانه رحم می‌شود، با این حال برای تاثیر قطعی این دستگاه نیاز به آزمایشات بیشتری است.

دچار نارسایی دهانه رحم هستی؟ برای جلوگیری از عوارض بارداری مشاوره بگیر!

تقویت و افزایش طول سرویکس با طب سنتی

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌تواند به حفظ سلامت دهانه رحم کمک کند. برای داشتن سرویکس سالم باید مجموعه‌ای از سبک زندگی سالم و رژیم غذایی را در نظر داشته‌باشید.

۱. دریافت ویتامین C و A برای داشتن دهانه رحم سالم

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که در روغن‌های گیاهی، مغزها، دانه‌ها و برخی میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. دانه‌های آفتابگردان، روغن جوانه گندم، بادام، فندق، کره بادام زمینی و کلم بروکلی منابع عالی این ویتامین هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این ویتامین آنتی‌اکسیدانی ممکن است به حفظ سلامت دهانه رحم کمک‌کند.

ویتامین C فقط برای فصل سرماخوردگی و آنفولانزا نیست! مصرف غذاهای غنی از ویتامین C به صورت روزانه می‌تواند به سلامت سرویکس کمک‌کند. فهرست غذاهای ویتامین C به ظاهر بی‌پایان است، اما در بالای آن انبه، فلفل دلمه‌ای، مرکبات، کیوی و توت فرنگی را خواهید یافت.

۲. چای سبز

چای یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است که بعد از آب در رتبه دوم قرار دارد. هم چای سیاه و هم چای سبز سرشار از پلی فنول‌ها هستند که ترکیبات گیاهی مملو از قدرت آنتی‌اکسیدانی برای حفظ سلامت سلول‌های شما هستند. چای سبز به ویژه سرشار  از اپی گالوکاتچین (EGCG) است، ماده مغذی که ممکن است در سلامت دهانه رحم باعث تقویت آن شود. اپی گالوکاتچین همچنین با بسیاری از مزایای سلامتی دیگر از جمله سلامت قلب و سطح قند خون سالم مرتبط است. فرقی ندارد چای سرد دوست داشته‌باشید یا گرم، در هر حال چای سبز انتخاب خوبی است چرا که برگ‌های آن به گونه‌ای فرآوری می‌شوند که محتوای EGCG خود را حفظ می‌کنند.

۳. سبزیجات چلیپایی

کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، آروگولا و کلم ساده نمونه‌هایی از سبزیجات چلیپایی هستند که طعم قوی و فواید عمده‌ای را برای سفره به ارمغان می‌آورند. بیشتر سبزیجات چلیپایی سرشار از فولات، یکی از ویتامین‌های کلیدی برای سلامت دهانه رحم، و سرشار از فیبر هستند تا احساس سیری کنید. سبزیجات چلیپایی همچنین سرشار از مواد مغذی گیاهی قدرتمند از جمله ایندول-۳-کاربینول (I3C) هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده مغذی گیاهی ممکن است سلامت گردن رحم را تقویت کند.  

۴. وزن‌ متناسب

هر چند وزن متناسب شاخص اصلی سلامت دهانه رحم نیست، اما روش‌های غربالگری سرویکس برای زنان با وزن مناسب موثرتر است. سعی کنید با ورزش روزانه وزن خود را در حالت تعادل نگه‌دارید.

چای سبز برای سرویکس
چای سبز یکی از نوشیدنی‌هایی است که سلامت گردن رحم را تضمین می‌کند.

۷. دیسپلازی دهانه رحم

این اصطلاح برای سلول‌های غیرطبیعی در گردن رحم است که می‌توانند به سرطان سرویکس تبدیل شوند. این بیماری اغلب زنان ۲۵ تا ۳۵ ساله را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد. اگر دیسپلازی دهانه رحم در اوایل پیدایش تحت درمان قرار نگیرد ممکن است به سرطان سرویکس رحم تبدیل شود.

علائم دیسپلازی دهانه رحم

زنان مبتلا به دیسپلازی سرویکس معمولا هیچ علامتی ندارند. به همین دلیل است که انجام منظم پاپ اسمیر بسیار مهم است. آزمایش پاپ اسمیر معمولی می‌تواند این تغییرات غیرطبیعی گردن رحم را مدت‌ها قبل از تبدیل شدن به سرطان تشخیص دهد.

۸. پارگی یا ناتوانی مادرزادی سرویکس

پارگی یا ناهنجاری مادرزادی سرویکس اختلالی است که باعث می‌شود رحم به خودی خود پاره شود. در نتیجه باروری از دست می‌رود و دچار سقط جنین می‌شوید.

ناهنجاری‌های مادرزادی رحم (CUAs) ممکن است منجر به علائمی مانند درد لگن، خونریزی طولانی‌مدت یا غیرطبیعی در زمان قاعدگی، سقط مکرر حاملگی یا زایمان زودرس شود و بنابراین ممکن است در بیماران، از جمله نوجوانان، که با این اختلالات مراجعه می‌کنند، شناسایی شود.

بیماری دهانه رحم ناشی از بیماری التهابی لگن هم هست.
یکی از دلایلی که می‌تواند ایجاد بیماری‌های رحمی کند، PID است.

۹. بیماری التهابی لگن

این بیماری عفونت اندام‌های تناسلی زنانه است. بیماری التهابی لگن زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های مقاربتی از واژن به رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها پخش می‌شود. علائم و نشانه‌های بیماری التهابی لگن می‌تواند ظریف یا خفیف باشد. برخی از زنان هیچ علامت یا نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند. در نتیجه، ممکن است تا زمانی که برای باردار شدن مشکلی نداشته‌باشید یا دچار درد مزمن لگنی نشوید متوجه ابتلا به آن نشوید. همچنین این بیماری می‌تواند سرویکس یا گردن رحم را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

علائم بیماری التهابی لگن

  • درد خفیف یا شدید در زیر شکم و لگن
  • ترشحات غیرطبیعی و سنگین واژن همراه با بوی بد
  • خونریزی شدید در هنگام رابطه جنسی یا دوره‌های قاعدگی
  • درد در هنگام سکس
  • تب و لرز
  • تکرر ادرار و ادرار دردناک
hpv چیست؟
برخی از انواع ویروس HPV یا زگیل تناسلی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

۱۰. آیا زگیل تناسلی باعث ایجاد بیماری در دهانه رحم می شود؟

حتما می‌پرسید آیا زگیل تناسلی خطرناک است! HPV یا زگیل تناسلی یک عفونت ویروسی است که معمولاً باعث رشد پوست یا غشای مخاطی (زگیل) در ناحیه تناسلی می‌شود. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد. برخی از انواع عفونت HPV باعث ایجاد زگیل می‌شوند و برخی می‌توانند انواع مختلفی از سرطان را ایجاد کنند.

اکثر عفونت‌های HPV منجر به سرطان نمی‌شوند. اما برخی از انواع HPV تناسلی می‌توانند باعث سرطان سرویکس رحم شوند. سایر انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان‌های مقعد، آلت تناسلی، واژن، فرج و پشت گلو با عفونت HPV مرتبط هستند.

متن انگلیسی: «You can get HPV by having vaginal, anal, or oral sex with someone who has the virus.»
ترجمه متن: «احتمال دارد که از طریق سکس واژینال، آنال و دهانی به زگیل تناسلی مبتلا شوید.»

به نقل از cdc

علائم زگیل تناسلی

  • برجستگی‌های سفید به شکل کلم در ناحیه تناسلی
  • ترشحات واژن
  • خارش واژن
  • خونریزی
  • سوزش.

تشخیص بیماری های دهانه رحم چگونه است؟

آزمایش‌های غربالگری به خوبی می‌توانند به تشخیص بیماری‌های سرویکس به خصوص سرطان دهانه رحم کمک کنند. به طور کلی از آزمایشات زیر برای تشخیص بیماری‌های گردن رحم استفاده می‌کنند:

  • تست پاپ اسمیر: در طول تست پاپ اسمیر، پزشک سلول‌های دهانه رحم را می‌خراشد و آنها را با استفاده از وسیله‌ای به نام “سرویس براش بکر” جمع آوری می‌کند تا به آزمایشگاه بفرستد.
  • بیوپسی دهانه رحم: بیوپسی سرویکس یک روش جراحی است که در آن مقداری از بافت گردن رحم برداشته می‌شود تا در آزمایشگاه برای پیدا کردن سلول‌های سرطانی و پیش سرطانی مورد آزمایش قرار گیرد.
  • سرویکس در سونوگرافی لگن: در این آزمایش از امواج صوتی برای تهیه تصاویر از سرویکس استفاده می‌شود.

تغییرات طبیعی دهانه رحم چگونه است؟

دهانه رحم در شرایطی دچار تغییراتی می‌شود. نمی‌توان گفت که این تغییرات همیشه در اثر مشکلات و بیماری‌ها ایجاد می‌شوند. گاهی به دلیل شرایطی که فرد در دوره‌ی باروری خود در آن قرار می‌گیرد، تغییراتی در دهانه رحم و باقی بخش‌های رحم اتفاق می‌افتد. در ادامه به این مسئله پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

دهانه رحم در طول رابطه جنسی چه تغییری می کند؟

گردن رحم علاوه بر اینکه برای تمام عملکردهای سلامت باروری ضروری است، می‌تواند به عنوان منبع لذت در طول رابطه جنسی نیز عمل کند. از آنجایی که دهانه رحم بسیار کوچک است، غیرممکن است که با آلت تناسلی یا اسباب بازی جنسی به آن نفوذ کنید، اما اگر در حین رابطه جنسی نافذ به آن برخورد کند، می‌تواند حس لذت را ایجاد کند. از آنجایی که سرویکس در بالای کانال واژن قرار دارد و بسیار دور است، تنها در هنگام نفوذ عمیق می‌توان به آن رسید.

برای برخی از افراد، تحریک گردن رحم در طول دخول عمیق واژن احساس بسیار خوبی دارد و لذت بخش است، اما برای برخی افراد ممکن است ناراحت‌کننده یا حتی دردناک باشد. اگر زمانی تحریک دهانه رحم را تجربه کردید، به احساس آن توجه کنید و آن را با شریک زندگی خود در میان بگذارید تا به خودتان آسیب نرسانید.

تغییرات دهانه رحم در نزدیکی چیست؟
گردن رحم باریک‌تر از آن است که آلت مردانه از آن عبور کند، اما در نفوذ عمیق می‌تواند لذت جنسی فراوانی برای زن ایجاد کند.

گردن رحم در زنان باردار چه تغییراتی می کند؟

در اوایل بارداری تغییراتی در موقعیت و بافت سرویکس و قوام و رنگ ترشحات دهانه رحم رخ می‌دهد. ردیابی تغییرات در گردن رحم می‌تواند به زن کمک کند تا حامله شدن خود را تشخیص دهد.

سرویکس یک نوار عضلانی دایره‌ای است که رحم را از واژن جدا می‌کند. سرویکس در نقاط مختلف چرخه قاعدگی و در تمام مراحل بارداری تغییر می‌کند. بافت دهانه رحم در اوایل بارداری به دلیل افزایش جریان خون تغییر می‌کند. سرویکس رحم سالم در حالت عادی همچون نوک بینی سفت و غیرقابل انعطاف است، اما اگر شما باردار باشید گردن رحم‌تان همچون بافت لب‌ها نرم خواهد بود.

اندازه طول سرویکس در ماه های مختلف بارداری چقدر است؟

از آنجایی که زنان در اولین بارداری خود هیچ سابقه زایمانی، چه زودرس یا غیر آن ندارند، روش‌های دیگری برای تعیین اینکه آیا در معرض خطر زایمان زودرس هستند مورد نیاز است. تقویم بارداری بهترین گزینه برای تشخیص زایمان زودرس است. اندازه دهانه رحم یکی از فاکتورهای تقویم بارداری به شمار می‌رود.

در هفته‌های ۳۲ تا ۳۴ بارداری، دهانه رحم تقریباً هر زن باردار شروع به نرم‌شدن و کوتاه‌شدن می‌کند تا برای زایمان آماده شود. زنانی که در معرض خطر بالای زایمان زودرس نیستند تا این زمان تغییر چندانی در طول دهانه رحم خود ندارند. به طور کلی تغییرات سرویکس در زایمان طبیعی به صورت زیر است:

  • قبل از بارداری، بیشتر زنان دارای دهانه رحمی بین ۳.۵ تا ۵.۵ سانتی‌متر هستند.
  • بین هفته ۱۶ تا ۲۴، طول سرویکس معمولا بین ۳۵ تا ۴۸ میلی‌متر است.
  • در هفته‌های ۳۲ تا ۳۴، گردن رحم به طور معمول شروع به نرم‌شدن و کوتاه‌شدن می‌کند، بنابراین در اواسط تا اواخر سه ماهه سوم، طبیعی است که طول دهانه رحم کمتر از ۳ سانتی‌متر باشد.
دهانه رحم در بارداری چگونه است؟
سرویکس در طول بارداری تغییرات زیادی می‌کند و می‌توان وضعیت بارداری را از تغییرات گردن رحم پیگیری کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

دهانه رحم بخش باورنکردنی آناتومی زنان است. این بخش باکتری‌ها را از رحم شما دور نگه می‌دارد، ترشحاتی را برای تمیز کردن واژن تولید می‌کند و موقعیت آن را برای کمک به تسهیل یا محافظت از بارداری تغییر می‌دهد. از آنجایی که دهانه رحم برای سلامت باروری و جنسی شما بسیار ضروری است، مطمئن شوید که آزمایش پاپ اسمیر را به طور منظم انجام می‌دهید.

اگر بیش از ۲۱ سال دارید یا از نظر جنسی فعال هستید، با یک متخصص زنان تماس بگیرید تا بفهمد چند وقت یکبار باید مورد معاینه قرار بگیرید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین از لینک زیر استفاده کنید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بعد از کانال واژن دهانه‌ی رحم قرار دارد. در واقع واژن کانالی است که بعد از سرویکس شروع می‌شود و تا وولو ادامه پیدا می‌کند.

در هفته ۲۹ تا ۳۷ بارداری کمترین طول سرویکس 27 میلیمتر و حداکثر 52 میلیمتر است.

در هفته‌ی ۱۵ تا ۲۸ بارداری کمترین طول سرویکس ۲۶ میلیمتر و حداکثر ۵۲ میلیمتر است.

ابتدا استراحت و شیاف پروژسترون، بعد سرکلاژ و جراحی.

فعالیت سنگین نباید کرد و در صورت تجویز استراحت مطلق، باید هیچ فعالیتی انجام نشود.

شیاف پروژسترون برای دهانه‌ی رحم کوتااه کاربرد دارد. اولین مرحله‌ی درمانی که برای سرویکس کوتاه استفاده می‌شود، پروژسترون و استراحت است. در غیر اینصورت باید سرکلاژ می‌کنند.

در هفته‌ی ۱۵ تا ۲۸ بارداری کمترین طول سرویکس ۲۶ میلیمتر و حداکثر ۵۲ میلیمتر است.

در هفته‌ی ۸ تا ۱۴ بارداری، به طور طبیعی کمترین طول سرویکس ۲۸ میلیمتر و حداکثر ۵۶ میلیمتر است.

سرویکس بارها در طول چرخه پریودی تغییر موقعیت می‌دهد، برای مثال ممکن است همزمان با تخمک گذاری اندازه آن افزایش یابد تا برای بارداری آماده شود یا پایین بیاید تا بافت قاعدگی از واژن خارج شود.

سقط جنین به از دست رفتن بارداری قبل از تشکیل کامل جنین گفته می‌شود. همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم برخی اختلالات سرویک همچون نارسایی دهانه رحم می‌توانند باعث بروز این عارضه شوند.

به تولد نوزاد قبل از هفته ۳۷ بارداری زایمان زودرس گفته می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد کوتاه شدن دهانه رحم یک شاخص قدرتمند برای زایمان زودرس به شمار می‌رود.

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از بیماری های مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد نود درصد سرطان‌های سرویکس به دلیل این بیماری به وجود می‌آیند.

به طور کلی زنان باید بعد از ۲۱ سالگی به متخصص زنان مراجعه کنند تا دهانه‌ رحم‌شان مورد بررسی قرار گیرد. در سنین ۲۱ تا ۲۹ انجام هر سه سال یکبار معاینه برای گردن رحم کافی است.

تست پاپ می‌تواند سلول‌های غیرطبیعی سرویکس از جمله فیبروم‌ها و سلول‌های سرطانی را تشخیص دهد، اما نمی‌تواند تمایز آن‌ها را بفهمد. یعنی اینکه این آزمایش فقط تغییرات سلولی را تشخیص می‌دهد و نمی‌تواند بدخیم یا خوش‌خیم بودن آن را تشخیص دهد.

اندازه طبیعی دهانه رحم در حدود ۳ تا ۵ سانتی‌متر است.

در صورتیکه نزدیک به زایمان شماست و می‌خواهید که زایمان شما به خوبی پیش برود، می‌توانید از مواد غذایی استفاده کنید که اوکسی توسین را در خون شما زیاد می‌کنند و انقباضات را افزایش می‌دهند. در صورت لزوم، دکتر برای شما سنتوسینون تجویز می‌کند.

سوراخی شبیه به خط دارد.

فردی که زایمان طبیعی انجام داده‌است، دهانه‌ی رحم متفاوتی از فردی که زایمان سزارین انجام داده‌است، دارد. یک زن با زایمان طبیعی و دهانه رحمی که زایمان سزارین انجام داده است فرق دارد. زایمان طبیعی دهانه‌ی رحم را به سوراخی شبیه به خط تبدیل می‌کند. اما یک زن با زایمان سزارین، سوراخ مشابه فردی که زایمان نکرده است دارد.

بله. مخصوصا اگر این بیماری زود تشخیص داده شود. یکی از اتفاقاتی که در دهه‌های اخیر افتاده است، افزایش آزمایش‌ها و تست‌های مراقبتی زنان است. یکی از این تست‌ها پاپ اسمیر است که با انجام دادن آن می‌توانید سرطان دهانه رحم را قبل از جدی شدن آن تشخیص دهید. برای درمان سرطان رحم از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. ممکن است که در صورت لزوم از شیمی درمانی و پرتودرمانی هم استفاده گردد. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که سرطان را به موقع تشخیص دهیم تا نیاز به درمان‌های تهاجمی مانند بیرون آوردن رحم نباشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دهانه رحم

  1. س. ع گفت:

    با سلام
    تست پاپ اسمیر دادم و گزینه سلول متاپلازی اندسرویکال وحود دارد تیک خورده بقیه موارد از قبیل عفونت ها و التهاب و سلول های بدخیم منفی بوده سلول ماتپلازی اندوسرویکال در اثر چی ممکنه ایجاد شده باشه و این که راه درمانش چیه و چه عوارضی ممکنه داشته باشه
    سپاس بابت راهنمایی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نگران کننده نیست
      متاپلازی سنگفرشی یک تغییر غیر سرطانی در سلول‌هایی است که پوشش بافتی اندام‌ها و غدد (اپیتلیوم) را تشکیل می‌دهند. اکثر افراد، متاپلازی سنگفرشی غیرکراتینه کننده دارند. این وضعیت خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد و در صورت درمان و بررسی، خطرناک نیست.

  2. ناشناس گفت:

    سلام من خانم۵۸ ساله هستم ۵سال پیش رحم برداشته شده امروز با درد وحشت ناک پهلوی چپ واستفراغ شدید به بیمارستان منتقل شدم بعد از سرم وممکن تشخیص برای دکترزنان بود ورم پا هرلحظه احساس ادرار گرفتگی عضله پا هم دارم آیا من سرطان دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      شما علایم بیماری های کلیوی دارید
      باید پیگیر تشخیص و درمان شوید

  3. تمنا گفت:

    سلام خانم دکترمن تازگی متوجه شدم دوتا دونه داخل واژنم تقریبا دهانه رحمم، هست با انگشت قابل لمس هستن، لطفا راهنمایم کنید خیلی میترسم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن و در اسرع وقت پاپ اسمیر دهید
      از نظر کیست و hpv هم باید بررسی شوید

  4. shadi گفت:

    سلام خانم دکتر شوهرم وقتی با انگشت تست میکنه داخل واژن تقریبا وقتی انگشتش به اخر میرسه به یه توده برخوردمیکنه که میگه صاف و گوشتیه و نرم

    چی میتونه باشه خیلی میترسم لطفا کمک کنید ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال زیاد انتهای واژن یا ابتدای گردن رحم است
      که طبیعی است
      در صورت درد و یا خونریزی به پزشک مراجعه کنید

  5. آزاده گفت:

    سلام
    آیا سرویکس بادنجانی رنگ نرمال است البته یک قسمت پایین سرویکس؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      گردنه رحم یا سرویکس رنگ مخاطی دارد

      منظورتان واژن است؟

  6. نرگس گفت:

    سلام من باردارم تو هفته ۱۷و۳روز طول سرویکس ۲۸ و دکترم گفته استراحت کنم ومن خیلی نگرانم آیا باعث سقط جنین میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      طول سرویکس در بارداری ممکن است خیلی زود کوتاه شود و خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. زایمان زودرس به زایمانی گفته می شود که بین هفته ۲۰ تا ۳۶ بارداری اتفاق می افتد. هرچه زایمان زودرس زودتر اتفاق افتد، خطرات سلامتی برای نوزاد بیشتر می شود.
      حتمن و بطور مداوم تحت نظارت پزشک باشید