ورزش کگل: تمرین تقویت کننده عضلات کف لگن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عضلات کف لگن برای نگهداری بسیاری از اندام‌ها فعالیت می‌کنند. اگر این عضلات ضعیف شوند دچار افتادگی اندام‌ها می‌شویم. بنابراین انجام ورزش کگل برای تقویت این عضلات ضروری است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
کگل

خانم‌ها احتمالاً تا به حال چیزهایی در مورد ورزش کگل شنیده‌اند. ورزش کگل ورزشی است که با هد‌ف تقویت عضلات لگن انجام می‌شود. البته این ورزش مختص خانم‌ها نیست، اما با توجه به اینکه برخی از اندام‌های مهم خانم‌ها در ناحیه لگن قرار گرفته‌اند، انجام این ورزش برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد. ورزش کگل با تقویت عضلات لگنی می‌تواند به زایمان راحت‌تر و جلوگیری از مشکلاتی مانند افتادگی رحم کمک کند. اما آیا تقویت عضلات کف لگن واقعاً اهمیت دارد؟ اگر تمرینات تقویت این عضلات را انجام ندهیم چه اتفاقی می‌افتد؟ چرا باید این عضلات را قوی کنیم؟

معمولا وقتی عضلات در معرض دید ما هستند، مثل ساق پا و یا عضلات شکم، تمرین کردن ساده‌تر به نظر می‌رسد. اما وقتی عضلات را مستقیماً نمی‌بینیم؛ توجه کمتری به آها می‌کنیم. توجه کنید که تمرینات تقویت عضلات کف لگن، تمریناتی ساده و جذاب هستند. زمانی که برای انجام آن‌ها صرف می‌شود بسیار کم است ولی نتیجه آن، بی نظیر است. اگر می‌خواهید درباره‌ی کف لگن خود اطلاعات بیشتری داشته باشید و با انجام این ورزش‌ها و تمرینات کیفیت زندگی خود را بالا ببرید، می‌توانید با انجام تمریناتی به نام کگل، به نتایج دلخواه خود برسید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

اگر در مورد ورزش کگل به اطلاعات بیشتری نیاز دارید بهتر است با متخصص زنان مشورت کنید.

ورزش کگل چیست؟

ورزش کیگل یا کگل یک نوع ورزش ساده اما مؤثر است که عضلات کف لگن شما را هدف قرار می‌دهد. ورزش کگل شامل منقبض کردن و سپس شل کردن عضلات کف لگن است. به همین سادگی با انجام این ورزش می‌توانید ماهیچه‌های لگن خود را تقویت کرده و از عوارض ضعیف شدن آنها جلوگیری کنید. عضلات کف لگن در واقع همان ماهیچه‌هایی هستند که در میان استخوان هیپ یا استخوان‌های لگن قرار دارند و دستگاه ادراری تناسلی و تولید مثلی شما را نگه می‌دارند.

همان طور که می‌بینید، این عضلات نگه‌دارنده‌ی بخش‌های مهمی از بدن فرد هستند و آسیب به هر کدام از این ارگان‌ها می‌تواند زندگی فرد را دچار مشکل کند. در واقع عضلات کف لگن همچون یک کمربند حفاظتی تمام اعضایی که درون لگن قرار گرفته‌اند را حمایت می‌کند. به مرور زمان این کمربند شل شده و نمی‌تواند حمایتی که همیشه بر روی این اعضا داشت را حفظ کند. ورزش کگل در این لحظه وارد عمل می‌شود. با انجام این ورزش عضلات تقویت شده و این کمربند عضلانی پابرجا می‌ماند. منقبض و رها کردن عضله در تقویت این عضلات نقش اساسی دارد. تمام آن چیزی که کیگل را می‌سازد، همین انقباض‌ها و انبساط‌ها می‌باشد.

روش صحیح انجام دادن ورزش کگل

برای این که بدانید ورزش کگل روی ماهیچه‌های درستی اثر می‌گذارد، بهتر است شرایط خاصی را تصور کنید. تصور کنید که در حال ادرار کردن هستید و می‌خواهید آن را متوقف کنید. کدام عضلات را منقبض می‌کنید؟ بله درست است. همان‌ها عضلات کف لگن شما هستند که باید تقویت شوند. در صورتی که کگل را درست انجام دهید، این عضلات سفت خواهند شد و سپس رها می‌شوند. در واقع شما عضلاتی را منقبض و ریلکس می‌کنید که یکی از وظایف آن‌ها کنترل جریان ادرار است.

دفعه‌ی بعد که به سرویس بهداشتی می‌روید، سعی کنید جلوی ادرار خود را بگیرید. عضلاتی را احساس می‌کنید که با واژن (برای بانوان)، رکتوم (انتهای روده‌ی بزرگ) و اطراف مجرای ادراری ارتباط دارند. اگر احساس کنید که این عضلات منقبض شده‌اند، کیگل را به درستی انجام داده‌اید. توجه داشته باشید که عضلات شکم، ران و باسن شما باید ریلکس باقی بمانند. اگر همچنان مطمئن نیستید که روی ماهیچه‌های درستی ورزش کگل را انجام می‌دهید، می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

  • احساس آن مشابه احساس زمانی است که جلوی خروج گاز را می‌گیرید.
  • بانوان می‌توانند با فرو کردن یک انگشت به داخل واژن، انقباض عضلات را اطراف آن احساس کنند. باید ماهیچه‌ها را احساس کنید که بر روی انگشت شما بالا و پایین می‌روند.
  • آقایان می‌توانند با وارد کردن یک انگشت به داخل رکتوم (مقعد)، ماهیچه‌هایی را که اطراف انگشت آنان منقبض می‌شود، احساس کنند. باید ماهیچه‌ها را که احساس کنید که بر روی انگشت شما بالا و پایین می‌روند.

عضلات کف لگن همان عضلاتی هستند که هنگام قطع ادرار آن‌ها را منقبض می‌کنید. این ماهیچه‌ها را می‌توان از داخل واژن یا مقعد هم حس کرد.

برنامه مناسب ورزش کگل

زمانی که متوجه شدید که عضلات کف لگن کدام عضلات هستند و کدام ماهیچه‌ها را می‌خواهید تقویت کنید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • کگل را سه بار در روز انجام دهید.
  • مطمئن شوید که مثانه‌ی شما از ادرار خالی است.
  • می‌توانید در حالت ایستاده و یا نشسته بر روی صندلی باشید. حتی می‌توانید دراز بکشید.
  • عضلات کف لگن خود را منقبض کنید و این انقباض را برای ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید.
  • ماهیچه‌ها را ریلکس و شل کنید و ۳ تا ۵ ثانیه استراحت بدهید.
  • ۱۰ بار این تمرین را انجام دهید. ۳ بار در روز این کار را تکرار کنید (صبح، عصر، شب).

هنگامی که در حال انجام دادن ورزش کگل هستید، نفس عمیق بکشید و بدن خود را ریلکس کنید. مطمئن شوید که به اشتباه عضلات شکم، پا و باسن را منقبض نکنید. بعد از ۴ تا ۶ هفته ماهیچه‌ها تقویت می‌شوند و احساس بهتری خواهید داشت. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انجام کگل را ادامه دهید اما بیش از حد آن را تکرار نکنید. بیش از اندازه انجام دادن آن ممکن است به مثانه فشار وارد کند و یا برای حرکت روده‌ها محدودیت ایجاد کند.

ورزش کگل برای تقویت عضلات کف لگن
ورزش کگل عضلات کف لگن را تقویت می‌کند، این عضلات در خانم‌ها از واژن، رحم و مثانه حمایت می‌کنند.

این نکات را هم مد نظر داشته باشید:

  • هنگامی که یاد گرفتید که کدام عضلات برای کگل منقبض می‌شوند، دیگر انقباض عضلات را حین ادرار کردن ادامه ندهید. برای امتحان کردن هم دو بار در ماه کافی است. در صورتی که زیاد این کار را تکرار کنید ممکن است به کلیه‌ها و مجاری ادراری خود آسیب جدی وارد کنید.
  • در بانوان انجام کگل به طور اشتباه و با فشار زیاد، می‌تواند موجب درد حین رابطه‌ی جنسی شود که دیسپارونی نامیده می‌شود. زیرا باعث می‌شود عضلات واژن بیش از اندازه منقبض شوند.
  • برای این که اثرات کگل قابل مشاهده و لمس باشد باید به‌صورت مداوم آن را انجام دهید. هنگامی که شروع به انجام کگل می‌کنید، باید آن را تا همیشه ادامه دهید.
  • اگر دارای علائم بی‌اختیاری باشید، نیاز دارید برای چند ماه کگل را انجام دهید تا تأثیرات آن را در بهبودی علائم خود ببینید.

آیا علائم بی‌اختیاری ادرار و افتادگی رحم داری؟

همین حالا مشاوره بگیر!

فواید ورزش کگل

انجام ورزش کگل برای مردان و زنان دارای فوایدی است که در ادامه آن‌ها را بر‌می‌شمریم.

فواید کگل برای زنان

عوامل زیادی در زنان سبب تضعیف عضلات کف لگن می‌شوند. این عوامل می‌توانند بارداری، زایمان، وزن بالا، سرفه‌های مزمن، جراحی، کهولت سن و یبوست مزمن باشند. به هر جهت ممکن است عضلات کف لگن ضعیف شود و باعث ایجاد پرولاپس یا افتادگی اعضایی شود که سعی در نگه داشتن‌شان دارد. کگل می‌تواند فواید زیادی برای خانم‌ها داشته باشد، از جمله:

  • در صورتی که دچار افتادگی مثانه و مجرای ادراری شده باشید، امکان دارد با عطسه و سرفه و خنده‌های ناگهانی ادرار شما خارج شود و یا چند قطره بیرون بزند. با انجام دادن کگل بعد از چند ماه این علائم بهبود می‌یابند.
  • در صورتی که احساس ضرورت ادرار کردن دارید این ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر و بیشتر آن را نگه دارید.
  • در صورتی که بی اختیاری دفع مدفوع و یا دفع گاز دارید هم کیگل می‌تواند کمک کننده باشد.
  • با انجام ورزش‌های کگل می‌توانید از افتادگی رحم پیشگیری کنید. علاوه بر پیشگیری، کگل می‌تواند علائم افتادگی رحم را هم بهبود ببخشد. افتادگی رحم به شکل کمر درد و احساس ایجاد یک جسم درون واژن خود را نشان می‌دهد.
  • با انجام کگل می‌توانید از افتادگی مثانه و بی اختیاری ادرار پیشگیری کنید.
  • کگل به شما کمک می‌کند بهتر به ارگاسم برسید. در صورتی که احساس می‌کنید واژن شما شل و ریلکس شده است، با انجام این ورزش می‌توانید آن را تقویت کرده و کیفیت سکس خود را بالا ببرید. کگل در افزایش لذت جنسی مؤثر است.
  • کگل عوارض بارداری را کاهش می‌دهد.
  • کگل باعث می‌شود که احتمال خروج باد از واژن کاهش پیدا کند. این مسئله معمولا باعث ایجاد احساس ناخوشایند در خانم‌ها می‌شود.

فواید تمرینات کگل برای مردان

شاید تعجب برانگیز باشد اما کگل برای مردان هم اثرات مفید و بی‌نظیری دارد. تقویت عضلات کف لگن می‌تواند در بهبود عملکرد جنسی و در فعالیت مثانه مؤثر باشد. موارد زیادی می‌توانند سبب تضعیف عضلات کف لگن در مردان شوند. به عنوان مثال جراحی برداشت غده‌ی پروستات (پروستاتکتومی رادیکال) می‌تواند یکی از این علل باشد. همچنین شرایطی چون دیابت و مثانه‌ی بیش فعال هم می‌توانند از جمله‌ی این علل باشند. در صورتی‌که شرایط زیر را داشته باشید، کگل برای شما سودمند خواهدبود:

  • اگر بی‌اختیاری دفع مدفوع و ادرار دارید.
  • اگر بعد از اتمام ادرار کردن، دفع ادرار قطره قطره ادامه پیدا می‌کند.

انجام کگل به تقویت ماهیچه ‌های کف لگن کمک‌می‌کند و سبب کاهش علائم شما و بالا کشیدن مثانه و رکتوم می‌شود. کگل همچنین می‌تواند در درمان زودانزالی مؤثر باشد.

کگل برای مردان هم مفید است و می‌تواند به بهبود علائم بی‌اختیاری ادرار و مدفوع و زود انزالی کمک کند.

تأثیر کگل در سلامت جنسی و جسمی

همان طور که گفته شد عضلات کف لگن نگه دارنده‌ی اعضای تناسلی شما هم هستند. بنابراین قوی بودن آن‌ها در سلامت جنسی شما مؤثر است. در ادامه به تأثیراتی که کگل در سلامت جنسی شما می‌گذارد می‌پردازیم.

۱. تمرینات کگل برای زود انزالی مردان و زنان

شما باید روی عضلات کف لگن خود (پوبوکوکسیژئوس) تمرینات کگل را انجام دهید تا در درمان زود انزالی مؤثر باشد. کگل همچنین می‌تواند انزال را قوی‌تر و لذت‌بخش‌تر کند.‌ اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟ با تقویت ماهیچه‌های عضلات کف لگن، حمایت بیشتری از ارکشن یا نعوظ می‌شود و نعوظ قوی‌تری خواهید داشت. همچنین جریان خون در این ناحیه افزایش پیدا می‌کند. طبق تحقیقاتی روی تعدادی از افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله، بعد از ۶ ماه انجام کگل به طور پیوسته، بی‌اختیاری ادرار و انزال زودرس درمان شده بود و این نتیجه حقیقتاً شگفت آور است.

۲. ورزش کگل برای خروج باد از واژن

همیشه مقداری هوا در واژن وجود دارد. اما اگر به دلایلی هوای بیشتری در واژن گیر کند، خروج ناگهانی آن می‌تواند صداهای ناخوشایندی را ایجاد کند. هر چیزی که وارد واژن شود، به هوا هم اجازه‌ی ورود و خروج می‌دهد. یکی از عللی که می‌توانند سبب ایجاد خروج گاز از واژن شود، شل شدن عضلات کف لگن است. البته تحقیقات بسیار کمی بر روی این مسئله انجام شده است. شاید به این دلیل است که خروج گاز از واژن مشکل خاصی برای فرد ندارد. تنها مورد آن ایجاد ناراحتی و ناخوشایندی است.

حین سکس، هوا به سادگی می‌تواند در واژن گیر بیفتد. تنها مشکلاتی که این گاز واژینال ایجاد می‌کند، صدا و احساس وجود هوا درون واژن است. البته که این احساس دردناک نیست. انجام ورزش کگل و همچنین اسکوات می‌توانند به کاهش این پدیده کمک کنند. البته که تمرینات تنفس عمیق در یوگا هم بی تأثیر نیستند.

انجام کگل برای افزایش لذت جنسی
عضلات کف لگن نگه دارنده‌ی اعضای تناسلی شما هم هستند. بنابراین قوی بودن آن‌ها در سلامت جنسی شما مؤثر است.

۳. تمرینات کگل برای واژینیسموس

واژینیسموس به انقباض بیش از اندازه‌ی عضلات واژن گفته می‌شود که می‌تواند مانع ورود اجسام به داخل واژن بشود. واژینیسموس عامل اصلی بسیاری از دیسپارونی‌ها (درد حین رابطه‌ی جنسی) در بانوان است. واژینیسموس می‌تواند سبب ایجاد مشکلات متعددی شود. مثلا فرد ممکن است نتواند رابطه‌ی جنسی برقرار کند. ممکن است در او ترس از سکس نهادینه شود و یا سکس دردناک داشته باشد. میل جنسی زن با وجود واژینیسموس کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

خط اول درمان واژینیسموس بعد از مشاوره با دکتر متخصص زنان و روان‌شناس، انجام ورزش کگل است. بعد از انجام ورزش کگل برای مدتی، ورود انگشت به داخل واژن را باید آغاز کرد. به مرور زمان تعداد انگشتانی که وارد واژن می‌شوند را باید افزایش داد. این روند به آهستگی می‌تواند واژینیسموس را بهبود بخشید و در مواردی آن را درمان کند.

۴. ورزش کگل برای بواسیر

هموروئید یا بواسیر به بیرون‌زدگی مخاط روده از سوراخ مقعد گفته می‌شود. هنگامی که فرد از بواسیر رنج می‌برد، دفع مدفوع دردناک است و می‌‌‌تواند همراه با خونریزی باشد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، عضلات اطراف دریچه‌ی سوراخ مقعد هم جزو عضلات کف لگن محسوب می‌شوند. هنگامی که آن‌ها را تقویت کنید، اسفنگتر یا دریچه‌ی سوراخ مقعد هم بهتر حمایت می‌شود. در صورتی که این اسفنگتر به اندازه‌ی کافی محکم باشید، احتمال هموروئید در فرد کاهش پیدا می‌کند. البته که برای پیشگیری از ابتلا به بواسیر باید تغذیه‌ی مناسب داشته‌باشید.

۵. ورزش کگل در بارداری

رحم یکی از اعضایی است که توسط عضلات کف لگن حمایت می‌شود. در دوران بارداری اندازه‌ی رحم به چندین برابر اندازه‌ی همیشگی خود می‌رسد. تصور کنید که رحم در دوران بارداری یک جنین حدودا ۳ کیلویی، جفت و مایع آمنیوتیک را درون خود جای داده است. این به معنی افزایش وزن و فشار بر روی کمربند عضلانی لگن است. اگر این کمربند به اندازه‌ی کافی قوی نباشد، مادر می‌تواند دچار افتادگی رحم و افتادگی مثانه شود.

زایمان هم فشار بسیار زیادی به عضلات کف لگن وارد می‌کند. پس اهمیت قوی بودن عضلات کف لگن را در بارداری و زایمان دانستید. برای جلوگیری از عوارضی چون بی اختیاری دفع مدفوع و ادرار و افتادگی رحم، بهتر است تمرینات کگل در بارداری را به طور منظم انجام دهید.

کگل در بارداری بسیار مفید است.
انجام ورزش کگل تأثیرات مثبتی بر جلوگیری از عوارض بارداری و زایمان راحت‌تر دارد.

۶. ورزش کگل برای تنگی واژن

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بعد از زایمان‌ها و گذر عمر برای خانم‌ها پیش می‌آید، شل شدن عضلات واژن است. بعد از اینکه این کانال عضلانی شل می‌شود و قدرت خود را از دست می‌دهد، زنان معمولا در سکس احساس لذت نمی‌کنند و در سکس خود احساس اعتماد به نفس ندارند.

مردان نیز ممکن است که دیگر مانند قبل از این رابطه لذت نبرند و این مسئله نیز بیشتر در اعتماد به نفس زن تاثیر می‌گذارد. بنابراین به فکر چاره برای درمان این مشکل می‌افتد. یکی از راه‌هایی که برای درمان این مسئله به ذهن فرد می‌رسد این است که جراحی انجام دهد. واژینوپلاستی یکی از راه‌های تنگ کردن واژن است که عوارضی به دنبال دارد. به هر حال این راه حل جراحی است و جراحی کردن یک روش تهاجمی است.

یک راه حل دیگر وجود دارد که می‌تواند بسیار مفید باشد اما اثرگذاری آن زمان‌بر است. برای اینکه واژن زن تنگ‌تر شود و عضلات کف لگن تقویت گردند، می‌توان از تمرینات کگل بهره برد. این ورزش به آرامی عضلات کف لگن را محکم و سفت می‌کند و می‌تواند در بهبود عملکرد این عضلات موثر باشد. اما همان طور که گفتیم باید برای مدتی صبر کنید تا اثربخشی این ورزش بر روی شل شدن واژن دیده شود و کم کم آن را تنگ کند.

۷. تمرینات کگل برای ارضا شدن

بسیاری از خانم‌ها و آقایان در سکس از لذت کافی بهرمند نمی‌شوند. این حالت بیشتر برای خانم‌ها پیش می‌آید که نمی‌توانند ارگاسم را به خوبی تجربه کنند. افرادی که نمی‌توانند در سکس واژنی یا دخول ارگاسم را تجربه کنند، یا بعد از مدتی که از رابطه‌ی جنسی‌شان می‌گذرد به چنین حالتی دچار می‌شوند،‌ می‌توانند با انجام ورزش‌های کگل به بهبود ارگاسم خود بپرازند. هنگامی که کگل انجام می‌شود، شناخت زن از اندام‌های تناسلی بیشتر می‌شود.

از طرفی زمانی که زن حین سکس از کگل استفاده می‌کند، معمولا احساس بهتری پیدا می‌کند و بهتر حرکت آلت را در واژن احساس می‌کند. همین حالت ممکن است که موجب ارگاسم بشود. یا اینکه در زنانی که دیرتر به ارگاسم می‌رسند، ارگاسم را سریع‌تر کند.

آیا افتادگی واژن داری؟ همین حالا مشاوره بگیر!

۸. تمرینات کگل برای افتادگی رحم

همچنین انجام تمرینات کگل برای افتادگی مثانه، افتادگی رحم و افتادگی رکتوم مفید است. هنگامی که مثانه یا رحم می‌افتند یا دچار پرولاپس می‌شوند، عضلات نگهدارنده‌ی آنها که همان عضلات کف لگن هستند، ضعیف شده‌اند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، رحم کمی پایین‌تر می‌آید و می‌تواند بیشتر وارد واژن شود. این عارضه باعث سنگین‌تر شدن داخل شکم می‌شود.

از طرفی زمانی که مثانه می‌افتد، میزراه نیز دچار افتادگی شده و بی‌اختیاری ادرار همزمان با باقی ماندن ادرار درون مثانه رخ می‌دهد. این‌ها عوارضی هستند که ناشی از افتادگی و تضعیف عضلات کف لگن هستند. برای اینکه به این حالت دچار نشوید و از آن پیشگیری کنید، بهتر است که ورزش کگل را به موقع و منظم انجام دهید.

یوگا و کگل

بهتر است بدانید که کسانی که به طور منظم تمرینات یوگا انجام می دهند، عضلات کف لگن قوی‌تری نسبت به افرادی که ورزش‌های دیگری انجام می‌دهند دارند. برخی تمرینات در یوگا عملکردی مشابه کگل دارند. درواقع عضلات کف لگن را مورد هدف قرار می‌دهند و آنان را تقویت می‌کنند. اگر نمی‌توانید کگل را انجام دهید، می‌توانید با انجام برخی تمرینات یوگا، عضلات کف لگن خود را تقویت کنید.

تمرینات یوگا که سبب تقویت عضلات کف لگن می‌شوند، غیرمستقیم‌تر از خود کگل هستند. مثلاً در یکی از تمرینات مورد نظر، باید یک بلوک یوگا را بین پاهای خود قرار دهید و سعی کنید با منقبض کردن بخش داخلی ران خود، آن را بالاتر ببرید. این کار سبب تقویت ماهیچه‌های کف لگن می‌شود، زیرا آن‌ها را منقبض می‌کند. دومین مورد حالت صندلی است. وقتی از حالت ایستاده به حالت نشسته بر روی صندلی قرار می‌گیرید، عضلات کف لگن را به حالت انقباض درمی‌آورید. توجه داشته باشید که در این پوزیشن باید کمر شما صاف باشد وگرنه دچار مخاطره می‌شوید.

در یکی دیگر از این تمرینات یکی از پاهای خود را جلوتر از پای دیگر قرار می‌دهید. سپس پا را از زانو خم می‌کنید و درواقع بر روی آن می‌نشینید. یکی از پاها از زانو خم و دیگری صاف و کشیده است. کمر صاف است و عضلات شکم اندکی منقبض‌اند. با این حرکت، مجددا عضلات کف لگن را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را تقویت می‌کنید. یکی دیگر از تمرینات حالت گهواره است. هنگامی که به پشت دراز می‌کشید و پاهای خود را درون سینه جمع و بغل می‌کنید، عضلات کف لگن را هم به حالت انقباض درمی‌اورید.

یوگا از بهترین ورزش‌ها برای تقویت این عضلات است. علاوه بر این، مدیتیشنی که با یوگا انجام می‌دهید هم خلق شما را بهبود می‌بخشد. در صورتی‌که می‌توانید کگل را از برنامه‌ی روزانه ی خود حذف نکنید. اما اگر با کیگل به اندازه‌ی کافی راحت نیستید و در انجام آن دچار مشکل می‌شوید، به سراغ یوگا بروید. بدون شک رها کردن عضلات کف لگن نتایج خوبی به بار نخواهد آورد.

انجام کگل در منزل
یوگا از بهترین ورزش‌ها برای تقویت این عضلات است. علاوه بر این، مدیتیشنی که با یوگا انجام می‌دهید هم خلق شما را بهبود می‌بخشد.
انجام کگل بر روی مت یوگا
روزی ۳ بار این کار را انجام دهید و در هر بار ۳۰ بار عضلات کف لگن را منقبض کنید و سپس به آنها استراحت بدهید.

سخن آخر دکترتو

عضلات کف لگن از جمله عضلات مهم بدن هستند که متأسفانه توجه زیادی به آن نمی‌شود. این عضلات از اندام‌های داخل لگن یعنی مثانه و رحم حمایت می‌کنند. اگر این عضلات تضعیف شوند احتمال ایجاد مشکلاتی مانند افتادگی رحم یا افتادگی مثانه بیشتر می‌شود. از این رو اهمیت زیادی دارد که حواستان به این عضلات هم باشد.

انجام ورزش کگل با تقویت عضلات کف لگن از افتادگی رحم یا مثانه جلوگیری می‌کند یا علائم آن را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این ورزش کگل برای داشتن یک زایمان راحت‌تر مفید است. این ورزش برای آقایان هم مفید است و می‌تواند علائم زودانزالی را بهبود ببخشد و کیفیت نعوظ را بالا ببرد.

دکتر متخصص زنان انجام ورزش کگل را برای سلامت کلی و سلامت جنسی بسیار مهم می‌داند و در بسیاری از مشکلات مانند افتادگی رحم، واژینیسموس و برای آمادگی برای بارداری و زایمان، انجام ورزش کگل را توصیه می‌کند. برای مشاوره با دکتر متخصص زنان در مورد فواید ورزش کگل می‌توانید از طریق وب‌سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو برای راحتی بیشتر شما، امکان مشاوره تلفنی و آنلاین هم در کنار خدمات نوبت‌دهی آنلاین فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یکی از روش‌هایی که انجام تمرینات کگل را راحت می‌کند،‌ انجام این تمرینات با توپ‌های بزرگی است که برای ورزش‌ها و حرکات آمادگی برای زایمان هم استفاده می‌شوند. در این روش‌ها با استفاده از این توپ‌ها می‌توان حالت نشسته بر روی صندلی را تقلید کرد. زمانی که بر روی این توپ‌ها می‌نشینید و دستان خود را به سمت جلو صاف می‌کنید، می‌توانید عضلات کف لگن را منقبض و منبسط کنید. با اینکار به تقویت این عضلات کمک می‌کنید.
توجه داشته‌باشید که تعداد انقباض‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. می‌توانید روزی ۳ بار این کار را انجام دهید و در هر بار ۳۰ بار عضلات کف لگن را منقبض کنید و سپس به آنها استراحت بدهید. از طرفی به یاد داشته‌باشید که هر انقباض حداقل ۶ ثانیه و حداکثر ۱۰ ثانیه طول می‌کشد و سپس ۶ تا ۱۰ ثانیه هم باید استراحت به عضلات داده‌شود.

پاسخ این سوال یک بله قطعی است. این ورزش برای زن و مرد مفید است. چرا؟ پاسخ بسیار ساده است. زیرا مردان هم لگن و عضلات کف لگن دارند و درون لگن آنها نیز اندام‌هایی وجود دارند. اندام‌هایی که درون لگن مردان وجود دارد شامل پروستات، مثانه، رکتوم و سایر غدد ریزی است که به اسپرم‌سازی و زنده نگه‌داشتن آن کمک می‌کنند.
برای اینکه این اندام‌ها دچار افتادگی نشوند، یکی از بهترین ورزش‌های برای انجام دادن، تمرینات کگل است. فراموش نکنید که بی‌اختیاری دفع مدفوع، دفع گاز و دفع ادرار برای هر دو جنس ممکن است اتفاق بیفتد و یکی از بهترین راه حل‌ها برای درمان آنها این است که فرد کگل انجام دهد. همچنین کگل از روش‌های پیشگیرانه محسوب می‌شود.

البته که می‌توان این ورزش و تمرینات را در دوران پریودی هم انجام داد. شاید در روز اول و یا در دوره‌ی PMS انجام آنها کمی سخت باشد زیرا هر انقباض می‌تواند تحریکی برای دیواره‌ی رحم باشد. اما برخی افراد مشکلی با انجام انقباض‌ها ندارند و می‌توانند با انجام دادن آنها احساس خوبی پیدا کنند. انجام کگل در دوران پریود از رفتارهای سلیقه‌ای و انتخاب‌های شخصی است و مانع پزشکی برای انجام این ورزش وجود ندارد.

یکی از بهترین روش‌ها برای بازگردانی هر تغییری که در دوران بارداری بر سر مادر آمده، انجام ورزش‌های کگل است. هنگامی که این ورزش‌ها را انجام می‌دهید، عضلات کف لگن را که در تمام طول بارداری و در هنگام زایمان، به خصوص زایمان طبیعی، تحت فشار بوده‌اند، تقویت می‌کنید. توجه داشته‌باشید که علائم افتادگی رحم، مثانه و رکتوم بعد از زایمان برای خانم‌ها بیشتر می‌شود و انجام ورزش‌ها کگل برای پیشگیری از رخداد آن و یا بهبود عارضه‌ای که پیش آمده بسیار مفید است.
همچنین می‌توان در تمام طول بارداری نیز کگل را انجام داد که عضلات کف لگن را برای زایمان تقویت کنید.

روش صحیح انجام تمرینات کگل شاید کمی دشوار باشد و به سادگی نتوانید آن را دریابید. شاید این مسئله برای این سخت است که تشخیص عضلات کف لگن چندان ساده نیست. برای اینکه این عضلات را به خوبی احساس کنید و جای آنها را پیدا کنید می‌توانید به دستشویی بروید و هنگامی که ادرار می‌کنید، جلوی ادرار خود را با منقبض کردن بگیرید. همچنین مدفوع کنید و جلوی مدفوع کردن خود را با منقبض کردن عضلات بگیرید.
این عضلات همان عضلات کف لگن هستند. همچنین می‌توانید انگشتان خود را وارد واژن کنید (اگر خانم هستید) و واژن خود را به دور انگشتان خود سفت کنید. این کارها به ما نشان می‌دهد که عضلات کف لگن دقیقا کدام عضلات هستند. این عضلات را باید منقبض و منبسط کنید.

ورزش کگل را می‌توانید روزی ۳ بار (صبح و ظهر و شب) و هر دفعه ۳۰ بار انجام دهید. این کار به تقویت عضلات کف لگن به طور موثر کمک می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کگل

  1. علی گفت:

    سلام و درود وقت شما بخیر
    خیلی عذر میخوام بی ادبی میکنم خدمتتون باید منو ببخشید .
    بنده ۳۷ سالم هست مجرد و تا حالا رابطه جنسی هم تجربه نکردم . این تمرینات کگل و مدتی هست که انجام میدم و احساس میکنم آلتم در حالت نعوظ خیلی سفت و بهتر شده اما گاهی بعد از چند روز که پشت سر هم این تمرینات و انجام میدم قسمت سر آلتم به شدت درد میگیره و بعد از ادرار کردن چند قطره منی با درد شدید خارج میشه خواستم ببینم مشکل از این تمرینات هست که انجام میدم یا مشکل از نداشتن رابطه هست ؟
    بازم عذرخواهی بنده رو ببخشید که بی ادبانه نظر نوشتم .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اصلا بی ادبانه نیست تندرست باشید
      خیر ربطی به ورزش ندارد
      از نظر بافت نعوظی و پروستات باید معاینه شوید
      حتمن به اورولوژیست مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  2. ناشناس گفت:

    سلام ورزش کگل برای درملن زود انزالی چجوری هست؟ من ۱۹سالمه تو ۱۵سالگی خودارضایی داشتم با ورزش کگل درمان میشم؟ و نحوه انجام این ورزش چگونه هست گیج شدم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ورزش کگل برای تقویت عضلات کف لگن مناسب است. عضلات کف لگن را منقبض کنید مانند زمانی که میخاید ادرار خود را مدتی نگه دارید. با تصور اینکه جسمی داخل واژن است و میخاید با انقباض عضلات از افتادن آن جلوگیری کنید. هر بار تا ۵ دقیقه خود را نگه دارید و در طول روز چندین بار انجام دهید.

  3. مهسا گفت:

    من عمل اسفنتکرو پلاستی کردم ۴۰روزه پیش هنوزم خوب کنترل مدفوع و گاز رو ندارم،میشه بگید برای تقویت بیشتر اسفنتکر چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هم می توانید از ورزش های مخصوص استفاده کنید
      و هم زیر نظر پزشک از مکمل های کلسیم استفاده کنید

  4. سمیه گفت:

    سلام ورزش مناسب برای افتادگی مثانه چیست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      انجام ورزش کگل با تقویت عضلات کف لگن از افتادگی رحم یا مثانه جلوگیری می‌کند یا علائم آن را بهبود می‌بخشد.

  5. ناشناس گفت:

    سلام ورزش مناسب برای افتادگی مثانه چیست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      انجام ورزش کگل با تقویت عضلات کف لگن از افتادگی رحم یا مثانه جلوگیری می‌کند یا علائم آن را بهبود می‌بخشد.

  6. محدثه گفت:

    سلام ، من رابطه آنال رو دوست دارم ، میدونم خیلی ها ممکن است دوست نداشته باشند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با رعایت نکات بهداشتی ایرادی ندارد
      تندرست باشید

    2. حامد راد گفت:

      سلام یعنی انال بیشتر ازلذت میده بهتون خوبه ولی زیادش باعث خروج بادمعده میشه

  7. ... گفت:

    سلام حدود دو الی سه ماه است که کنترل باد معده رو ندارم چند بار هم رابطه ی مقعدی داشتم راه درمان داره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      روزانه از دایمتیکون استفاده کنید
      رابطه مقعدی نداشته باشید
      از غذا های نفاخ بپرهیزید

  8. معصومه گفت:

    سلام من خروج بادازواژن ورزش انجابدم خوب میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله از ورزش های مناسب می باشد
      تندرست باشید

      1. ...... گفت:

        سلام
        رفتم دکتر متخصص افتادگی رحم ومثانه دارم گفت عمل کنی من ۲۷سالم بعد از عمل باردار میشم من میترسم بعد از چند سال افتادگی ایجاد میشه با ورزش کگل خوب میشم یانه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          ورزش کگل تاثیر زیادی در تقویت عضلات و رباط های لگنی دارد و بهتره انجام دهید. زایمان طبیعی موجب تشدید این افتادگی در شما می شود. در این خصوص با متخصص زنان معالج مشورت کنید.

  9. امیر گفت:

    سلام۲۵ سالم خود ارضایی زیاد انجام دادم مدتیه ک نعوظم نسبت ب قبل کم شده رابژه حضوریم تجربه نکردم دچار زود انزالی هستم التم زود شل میشه از اینکه رابژه برقرار کنم ب شدت میترسم و اینم اضافه کنم ک یکم استرس هم دارم خواستم بپرسم ایا درمان درد من با ورزش کردن امکان پذیر هست یا خیر چون از قرصای شیمیایی یا تاخیری اینا استفاده نکردم و خوشمم نمیاد استفاده کنم برام مشکل ساز باشه لطفا راهنمایم کنید با تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از عوارض خودارضایی زیاد این علایم هم هست
      اما اگر به دید یک بیماری نگاه کنید برای مصرف دارو و درمان شدن مقاومت نکنید
      تندرست باشید

  10. منصوره گفت:

    سپاس از مطالب خوب و آموزنده شما .موفق باشید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سگاس از شما
      تندرست باشید