یوگا، همه چیز درباره تکنیک‌ های این ورزش پرطرفدار

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یوگا یکی از ورزش‌هایی است که می‌تواند شما را قوی و انعطاف پذیر کند و احساس تمرکز و هوشیاری بیشتری ببخشد. این ورزش آرامش‌بخش کمک می‌کند احساس عالی داشته باشید و در زندگی روزمره خود عملکرد بهتری را ارائه دهید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

یوگا، همه چیز درباره تکنیک‌ های این ورزش پرطرفدار

فواید یوگا چیست؟ کدام نوع یوگا برای تناسب‌اندام مناسب است؟ چند جلسه تمرین در هفته کافی است؟ چرا یوگا اینقدر پرطرفدار است؟ چگونه می‌توان در خانه این تمرینات را انجام داد؟ معمولاً افراد پیش از شروع تمرینات یوگا با این سؤالات روبرو می‌شوند. در ادامه توضیحات کاملی در مورد انواع روش‌های این ورزش و فوایدی که از تحقیق درباره ورزش یوگا به دست آمده، ذکر می‌کنیم.

اگر مشکلات جسمانی خاصی داشته و می‌خواهید برای رفع آن‌ها از یوگا استفاده کنید، حتماً پیش از شروع تمرینات با یک متخصص طب ورزشی مشورت کنید. پزشک شما را راهنمایی کرده و حرکات مفید و مضر برای شرایط شما را توضیح می‌دهد.

ورزش یوگا چیست؟

یوگا چه نوع ورزشی است؟ ورزش یوگا به انگلیسی yoga، ترکیبی از تمرینات بدنی، کنترل تنفس، آرامش، کنترل رژیم غذایی، تفکر مثبت و مدیتیشن است. هدف از انجام تمرینات یوگا هماهنگی در بدن، ذهن و محیط است. فعالیت‌های بدنی در این ورزش کمتر از سایر ورزش‌ها است و بیشتر روی تکنیک‌های تنفس تمرین می‌شود. بیشتر مردم با حرکات فیزیکی و موقعیت‌های مختلف در این تمرینات آشنا هستند، اما این تمرینات فواید بیشتری دارد.

قدمت یوگا بسیار زیاد است و احتمالاً در هند به وجود آمده است. حرکات آن شامل مدیتیشن و تکنیک‌های تنفس برای ارتقاء سلامت روح و جسم است. با این حرکات استقامت، قدرت، آرامش و انعطاف‌پذیری بهبود پیدا می‌کند. این ورزش انواع مختلفی داشته و رشته‌های زیادی دارد. این ورزش جزء محبوب‌ترین ورزش‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود.

یوگا از کلمه سانسکریت به معنی «اتحاد» یا «پیوستن» گرفته شده است. قدمت آن به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش در شمال هند می‌رسد. راهبان هندی در اواخر دهه ۱۸۹۰ دانش خود را در یوگا به کشورهای غربی منتقل کردند.

یوگا تراپی چیست؟

یوگاتراپی، درمانی انطباقی از تکنیک‌های این ورزش برای افراد با چالش‌های سلامتی است. درمانگران یوگا رژیم‌های خاصی از وضعیت‌ها، تمرین‌های تنفسی و تکنیک‌های تمدد اعصاب را متناسب با نیازهای فردی تجویز می‌کنند.

لوازم ضروری یوگا چه هستند؟

اگر می‌خواهید ورزش را شروع کنید، توصیه می‌کنیم لوازم زیر را همراه خود داشته باشید:

  • تشک یوگا یا مت: بسیاری از مربیان یوگا از شما می‌خواهند که تشک یوگای خود را به کلاس بیاورید.
  • لباس ضروری یوگا (لباس ورزشی)
  • حوله یا پتو برای افرادی که مت ندارند
  • کیف یا اسلینگ
  • تسمه یا کمربند
  • نوارهای مقاومتی یوگا

بهترین زمان ورزش یوگا کی است؟

بهترین ساعت برای ورزش یوگا طبق نظر بیشتر ورزشکاران، صبح است. اکثر افراد یک جلسه تمرین در صبح را انرژی‌بخش و با طراوت می‌دانند. ناگفته نماند که اگر یک جلسه یوگا را در صبح برنامه ریزی کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که آن را انجام دهید.

فلسفه یوگا چیست؟

فلسفه کلی رشته یوگا در مورد اتصال ذهن، بدن و روح است. این ورزش ۶ شاخه اصلی دارد که هر شاخه بر موارد خاصی تمرکز داشته و مجموعه‌ای از ویژگی‌های متفاوت را نشان می‌دهد. این ۶ شاخه عبارت‌اند از:

انواع شاخه‌های ورزش یوگاتوضیحات
هاتا یوگااین شاخه جسمی و روحی است. هدف آن تقویت بدن و ذهن است.
راجا یوگاشامل مدیتیشن و پایبندی دقیق به مجموعه‌ای از مراحل انضباطی بوده که به هشت اندام یوگا معروف است.
کارما یوگااین شاخه راهی برای خدمت است و هدف آن ایجاد آینده‌ای عاری از حس منفی و خودخواهی است.
باکتی یوگاهدف در این شاخه ایجاد مسیر وقف، راهی مثبت برای هدایت احساسات و پرورش حس پذیرش و تحمل است.
جنانا یوگااین شاخه از یوگا در مورد خرد، راه دانش و پرورش عقل از طریق مطالعه است.
تانترا یوگااین شاخه به مسیر مناسک یا پایان‌دادن به یک رابطه مربوط می‌شود.
فلسفه یوگا چه بوده است؟

تفاوت پیلاتس و یوگا چیست؟

تکنیک‌های تنفس در این دو ورزش متفاوت است. در یوگا تمرینات تنفسی به شخص کمک می‌کند تا به آرامش برسد. تمرکز بر نحوه نفس کشیدن مهم است. اما در پیلاتس تنفس به‌عنوان تکنیکی برای تأمین انرژی موردنیاز عضلات در تمرین است. یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی در این است که یوگا برای بهبود انعطاف‌پذیری بدن کاربرد داشته و به‌تدریج انعطاف‌پذیری مفاصل را هم بیشتر می‌کند. اما پیلاتس بر تقویت عضلات و بهبود ماهیچه‌های متراکم تمرکز دارد.

تفاوت یوگا و مدیتیشن چیست؟

هر دو این تمرینات در واقع مراقبه برای ذهن‌آگاهی هستند و بر حفظ تمرکز تأکید دارند. از تفاوت‌های اصلی آن جنبه فیزیکی یوگا است. در واقع مدیتیشن برای پاکسازی ذهن و جزئی از یوگا بوده که در نهایت هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند. آرامش درونی، رفع استرس و ایجاد ظاهر خوب از شباهت‌های این دو تمرین است.

تفاوت یوگا و مدیتیشن چیست؟
در یوگا تمرینات تنفسی به شخص کمک می‌کند تا به آرامش برسد.

فرق یوگا با ایروبیک چیست؟

ایروبیک یک تمرین سریع است که شامل حرکات با شدت بالا و تکراری است و به سوزاندن کالری کمک می‌کند. یوگا بر تمرکز حواس، وضعیت بدنی خوب و تکنیک تنفس صحیح تمرکز دارد.

فرق یوگا با ژیمناستیک چیست؟

ژیمناستیک و سایر هنرهای نمایشی فیزیکی بر اصل رقابت و نمایش تمرکز دارند، در حالی که یوگا خروج از آن ذهنیت رقابتی و پذیرش زندگی و آرامش را ترویج می‌کند. یک معلم یوگا بیشتر یک راهنما است تا یک مربی و شما را تشویق می‌کند تا حس خوبی داشته و بهترین عملکرد خود را داشته باشید.

فواید ورزش یوگا چیست؟

بسیاری از افراد قبل از شروع این ورزش از مربی می‌پرسند که یوگا برای چه چیزی خوب است؟ باید گفت یوگا فواید زیادی برای جسم و روح دارد. از تکنیک‌های آن در برنامه‌های ارتقاء سلامت، برنامه‌های درمان سوءمصرف مواد و درمان مکمل برای بیماری‌هایی مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی، بیماری‌های کرونری قلب و سرطان استفاده می‌شود. این تمرینات یک روش خودیاری کم‌هزینه است.

یوگا اتحادی از سیستم‌های اندام‌های بدن با آگاهی در ذهن است. یوگا بین بدن، ذهن و انرژیِ (روح) ارتباط ایجاد کرده و آرام‌بخش است. انجام این تمرینات در نهایت منجر به سلامت جسمانی، کنترل ذهنی و در نهایت خودشناسی می‌شود. یوگا فواید جسمی و روحی زیادی دارد. اثرهای درمانی در یوگا عبارت‌اند از:

  • ایجاد قدرت عضلانی
  • افزایش انعطاف‌پذیری
  • بهبود تنفس
  • بهبود سلامت قلب
  • کمک به درمان اعتیاد
  • کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و درد مزمن
  • بهبود خواب
  • افزایش رفاه عمومی و کیفیت زندگی.

از فواید یوگا اطلاع داری؟

برای درمان مشکلاتت با متخصص طب ورزشی مشورت کن.

یوگا برای کمردرد، سیاتیک و دیسک کمر

حرکات این ورزش به دلیل ایجاد کشش، برای تسکین درد و بهبود تحرک در افراد مبتلا به کمردرد و کاهش علائم درد سیاتیک مفید است. کالج پزشکان آمریکا یوگا را به‌عنوان اولین مرحله درمان کمردرد مزمن و درمان انحراف ستون فقرات توصیه می‌کنند. یکی از حرکات مناسب برای تسکین درد کمر حرکت گربه است. برای انجام این حرکت در موقعیت چهار دست‌وپا قرار بگیرید. ابتدا یک دم انجام داده و سپس مانند گربه‌ای که در حال کشش است، ستون فقرات خود را قوس دهید. درمان قوز کمر در نوجوانان و جوانان نیز می‌تواند با تکنیک‌های این ورزش کارآمد، انجام شود.

فواید یوگا چیست؟
یوگا اتحادی از سیستم‌های اندام‌های بدن با آگاهی در ذهن است.

یوگا برای لاغری (ورزش یوگا برای تناسب اندام)

یوگای سنتی به‌عنوان تمرینات هوازی در نظر گرفته نمی‌شود، اما انواع خاصی از یوگا وجود دارد که سبک‌های فعال و شدید بوده و شخص بیشتر کالری می‌سوزاند. این حرکات به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کنند. وینیاسا و یوگای قدرتی معمولاً در سالن‌های یوگای داغ ارائه می‌شوند. این نوع تمرینات دائماً شما را در حرکت نگه می‌دارد و به سوزاندن کالری کمک می‌کند.

تمرینات این ورزش باعث تقویت ماهیچه‌ها و بهبود متابولیسم می‌شوند. یوگای ترمیمی نوع خاصی از این ورزش بوده که به کاهش وزن کمک می‌کند. یک تحقیق نشان می‌دهد که این نوع تمرین در کاهش وزن از جمله چربی شکمی برای خانم‌های دارای اضافه‌وزن مؤثر است.

برای کاهش وزن باید چند روز در هفته یوگا انجام داد؟

برای کاهش وزن باید تا جایی که ممکن است، تمرینات را در برنامه خود قرار دهید. اگر بتوانید حداقل ۳ تا ۵ بار در هفته به مدت حداقل یک ساعت تمرینات فعال و شدیدی انجام دهید، نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد. اگر مبتدی هستید، تمرینات را به‌آرامی شروع کنید. تمرین ۲۰ دقیقه‌ای برای شروع می‌تواند مناسب باشد.

به‌مرور می‌توانید قدرت و انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا کنید. بهتر است در هفته یک روز را به خود استراحت دهید. بهتر است این تمرینات را با فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا ترکیب کنید. در این صورت شرایط قلبی عروقی هم بهبود پیدا می‌کند.

ورزش یوگا برای افزایش قد

رشد قد پس از پایان بلوغ متوقف می‌شود. اما با انجام برخی تمرینات یوگا می‌توان کمی افزایش قد داشت. برخی از تمرینات بدن را کشیده و انعطاف‌پذیری را بیشتر می‌کند. به‌عنوان‌مثال در حرکتی به نام ژست کوه دست‌ها را باید بالا گرفت و به هم قفل کرد. با ایجاد کشش در کل بدن ماهیچه‌ها کشیده شده و به‌مرورزمان کمی افزایش قد و بهبود راهکار افزایش قد را می‌توان مشاهده کرد.

یوگا قبل از خواب

یوگا به شما کمک می‌کند تا استرس را کاهش دهید و پس از یک روز پرمشغله و طولانی آرامش پیدا کنید. چند دقیقه انجام تکنیک یوگا قبل از خواب، به بدن و ذهن شما کمک می‌کند تا برای استراحت شبانه آماده شوید همچنین می‌تواند به درمان بدن درد برای استراحت بهتر کمک کند.

یوگا برای تنبلی تخمدان و ورزش یوگا در پریودی

ورزش‌های ذهن و بدن مانند یوگا، پیلاتس و تای چی می‌توانند به سوزاندن کالری‌ کمک کنند و سطوح استرس را که باعث بروز علائم تنبلی تخمدان و درد قاعدگی می‌شوند را کاهش دهند. ورزش کگل نیز یکی دیگر از تکنیک‌هایی است که بیشتر برای خانم‌های باردار و افرادی که می‌خواهند افتادگی رحم را جبران کنند کاربرد دارد.

متن انگلیسی: «Yoga offers physical and mental health benefits for people of all ages. And, if you’re going through an illness, recovering from surgery or living with a chronic condition, yoga can become an integral part of your treatment and potentially hasten healing.»
ترجمه فارسی: «یوگا سلامت جسمی و روانی را برای افراد در هر سنی ارائه می‌دهد و اگر در حال گذراندن یک بیماری، بهبودی پس از جراحی یا زندگی با یک بیماری مزمن هستید، یوگا می‌تواند بخشی جدایی ناپذیر از درمان شما باشد و به طور بالقوه بهبود را تسریع کند.»

به نقل از سایت hopkinsmedicine

یوگا برای آرامش و کاهش استرس

ورزش یوگا پیشرفته یا ورزش یوگا حرفه ای در درمان استرس و اضطراب موثر است. این ورزش می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و سه جنبه از ما را که اغلب تحت تأثیر استرس قرار می‌دهد یعنی بدن، ذهن و تنفس را کنترل کند.

ورزش یوگا برای تقویت زانو

ورزش یوگا برای آرتروز زانو و رفع تیرکشیدن زانو هم کاربرد دارد. برای زانو درد، هاتا یوگا و آیینگار یوگا آسان‌تر هستند. یوگای ترمیمی نیز سبکی ملایم است که اغلب از لوازم جانبی استفاده می‌کند و به فرد کمک کند تا فرم اندامی مناسب خود را بدون فشار به مفاصل زانو حفظ کند.

ورزش یوگا برای رفع یبوست

هر نوع یوگا برای یبوست مفید است. اگر در معده خود احساس حساسیت می‌کنید، سعی کنید با چند چرخش ملایم در حالت نشسته یا درازکش شروع کنید قبل از اینکه در حالت ایستاده به حالت‌های پیچشی عمیق‌تر و شدیدتر بروید.

ورزش یوگا برای شانه درد

شانه‌های شما متحرک‌ترین مفاصل بدن هستند. اگر به درستی آن‌ها را تقویت و محافظت نکنید، می‌توانند ناپایدار و مستعد آسیب شوند. ورزش یوگا می‌تواند به کاهش علائم دیسک گردن و درمان درد سرشانه کمک کند.

ورزش مناسب برای شانه درد چیست؟
یوگا می‌تواند به کاهش علائم دیسک گردن و درمان درد سرشانه کمک کند.

ورزش یوگا برای عضله سازی

یوگای وینیاسا، یوگای قدرتی و یوگای داغ برای ورزشکارانی که می‌خواهند با تمرینات ورزشی عضله بسازند، مناسب هستند. این ورزش از طریق تمرینات قدرتی با وزن بدن، ماهیچه‌های بیشتری بسازد.

ورزش یوگا در آب

آکوا یوگا یا ورزش در آب را می‌توان به عنوان جایگزینی برای ورزش روی تشک ارائه کرد زیرا عنصر آب از حرکات ملایم پشتیبانی می‌کند و احتمال آسیب را کاهش می‌دهد. ورزش در آب به درمان گرفتگی عضلات دست و بازو کمک کرده و از فشار بر استخوان و مفاصل می‌کاهد.

یوگا در طبیعت

یوگا نه تنها یک تمرین سالم است، بلکه یک تمرین سازگار با محیط زیست هم می‌تواند باشد. ورزش در طبیعت از سلامت شخصی شما حمایت می‌کند و در عین حال حس تندرستی و انرژی بیشتری را نسبت به ورزش در فضای بسته القا می‌کند.

ورزش یوگا برای چه بیماری هایی مفید است؟

این ورزش کاربردی می‌تواند به درمان و بهبودی بیماری‌های زیر کمک کند:

  • آسم
  • آرتروز
  • دیابت
  • فشار خون
  • افسردگی
  • تخمدان پلی کیستیک
  • مشکلات کبدی
  • درد پایین کمر
  • گرفتگی عضله پا

یوگا در چه صورتی مضر است؟

بسیاری از تمرینات در این ورزش ملایم بوده و اگر همراه با مربی انجام شود خطری ندارند. آسیب‌دیدگی در هنگام انجام یوگا نادر است. اما از شایع‌ترین آسیب‌ها در حرکات پیشرفته یوگا می‌توان به پیچ‌خوردگی و کشیدگی عضلات اشاره کرد. بهتر است قبل از انجام تمرینات چند مورد را در نظر بگیرید.

فرد باردار یا دارای وضعیت پزشکی خاص مانند ازدست‌دادن استخوان، گلوکوم یا سیاتیک باید قبل از انجام تمرینات از پزشک خود سؤال کرده و در صورت نبود مشکل ورزش را شروع کند. برخی افراد هم ممکن است نیاز به اصلاح یا دوری از برخی حرکات داشته باشند. برخی حرکات می‌توانند باتوجه‌به شرایط خاص فرد خطرناک باشند. مبتدیان باید حین تمرین از انجام حرکات پیشرفته یوگا و تکنیک‌های دشوار اجتناب کنند.

ورزش یوگا در بارداری، حرکات ممنوع یوگا در بارداری کدامند؟

ورزش یوگا در بارداری برای زایمان طبیعی یک ورزش عالی برای انجام در دوران بارداری است زیرا فشار زیادی به مفاصل وارد نمی‌کند. همچنین نشان داده شده است که انجام این ورزش در دوران بارداری باعث کاهش اضطراب و کمک به زنان در حفظ آرامش در دوران بارداری و زایمان می‌شود.

آموزش یوگا چگونه است؟

برای شرکت در کلاس یوگا نیازی نیست که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشید. در واقع این ورزش کمک می‌کند تا به‌مرور انعطاف‌پذیر شوید. شما باید برای شروع کلاس مربی و یک سبک را پیدا کنید که متناسب با نیازها، توانایی‌ها، محدودیت‌ها و وضعیت جسمانی فعلی شما باشد. بسیاری از تمرینات این ورزش ساده بوده و تجهیزات خاصی نیاز ندارد. حتی می‌توانید برای انجام یوگا در خانه از فیلم‌های آموزشی استفاده کنید.

برای شرکت در کلاس یا حتی انجام یوگا در خانه لباس راحت، دارای کشسانی و کمی گشاد بپوشید. در انجام تمرینات ممکن است لازم باشد کفش‌های خود را دربیاورید. برای آموزش یوگا باید حداقل هفته‌ای دو بار در کلاس شرکت کنید. معمولاً کلاس‌ها ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشند. پیش از شروع تمرینات موارد زیر را رعایت کنید:

  • لوازم جانبی مانند ساعت مچی و لنز‌های خود را دربیاورید. اگر موهای بلندی دارید، آن‌ها را جمع کنید.
  • با شکم پر تمرینات را انجام ندهید.
  • از زیرانداز یوگا بدون لغزش استفاده کنید. اندازه آن باید به‌قدری باشد که راحت به پشت دراز بکشید.
  • حرکاتی را برای گرم‌کردن انجام دهید. ماهیچه‌ها باید برای کشش‌های پیچیده آماده باشند.
  • در محیطی آرام تمرین کنید.

تنفس‌ های یوگا

تنفس یک فرایند بدنی ذاتی و خودکار است. هر شخص در روز حدود ۲۳ هزار بار این کار را تکرار می‌کند. کاری که در تمرینات باید انجام دهید، تمرین تنفس به‌صورت عمیق و اصلاح‌شده است. باید در حین تمرینات آرام و عمیق از طریق بینی نفس بکشید. اجازه دهید، ریه‌های شما پر شود و شکم و قفسه سینه بالا بیاید. به‌آرامی از طریق بینی بازدم انجام داده و این تمرین را دوباره انجام دهید.

حرکات دونفره در یوگا

بسیاری از حرکات این ورزش به شکل انفرادی است. اما برای ایجاد تنوع در تمرینات می‌توان به‌صورت دونفره هم آن‌ها را انجام داد. این نوع یوگا راهی عالی برای تقویت ارتباط و ایجاد اعتماد بین زوجین است. یکی از تمرینات دونفره به این شکل است که باید دو نفر روبروی هم بنشینند. پاها را از هم بازکرده و کف پا را به کف پای طرف مقابل بچسبانند و دست یکدیگر را به‌آرامی از ساعد بگیرند. یکی از طرفین باید طرف مقابل را به‌آرامی به سمت خود بکشد تا او باسن خود را بلند کند.

برای حفظ تعادل هم می‌توان تمرینات دونفره انجام داد. دو نفر باید شانه‌به‌شانه هم بایستید و پاهای خود را به‌اندازه عرض شانه باز کنید. وزن خود را روی پای نزدیک به هم قرار داده و پای دیگر را از زمین بلند کنید. سپس زانو را خم کرده و کف پا را به ران خود تکیه دهید. به‌هیچ‌وجه کف پا را روی زانو نگذارید. در حالتی که به هم تکیه داده‌اید، دستتان را بالا برده و دست طرف مقابل را از بالا بگیرید. در این حالت کشش را می‌توانید حس کنید.

حرکات یوگا برای شکم

بسیاری از تمرینات این ورزش به ایجاد کشش در ماهیچه‌ها کمک می‌کنند. برخی از تمرینات شکم را صاف کرده و در این ناحیه کشش ایجاد می‌کنند. تمریناتی مانند ژست کبرا عضلات شکم را تقویت می‌کنند. برای انجام آن باید به شکم روی زمین دراز بکشید. دستان خود را روی زمین قرار داده و پاها را کاملاً روی زمین قرار دهید. به‌آرامی قسمت بالای بدن را بالا بکشید. این موقعیت را باید به مدت ۲۵ تا ۳۰ ثانیه حفظ کنید. برای بازدم به حالت خوابیده بازگردید.

ورزش یوگا برای جوانسازی صورت

در این تکنیک از انواع ماساژ‌ها و تمرینات برای صورت، گردن و شانه‌ها استفاده می‌شود. ماساژ درمانی برای ارامش اعصاب مفید است. در کنار این تمرینات خواب کافی، تغذیه سالم و کاهش استرس بر پوست صورت تأثیر دارد. تمرینات یوگا صورت اکسیژن لازم را به پوست می‌رسانند و باعث درخشندگی آن می‌شوند. تمرینات آهسته به صورتی است که یک موقعیت را باید برای چند ثانیه حفظ کرد. این‌گونه تمرینات عضلات صورت را محکم کرده و به درمان چروکهای عمیق صورت کمک می‌کند.

یوگا صورت برای افتادگی پلک

اگرچه هیچ مدرک معتبری برای اثربخشی تمرینات ورزش یوگا برای گودی زیر چشم و افتادگی پلک وجود ندارد، اما برخی از افراد بر این باورند که ورزش ماهیچه‌های صورت می‌تواند آن‌ها را تقویت و سفت کند.

ورزش برای افتادگی پلک خوب است؟
برخی از افراد بر این باورند که ورزش ماهیچه‌های صورت می‌تواند آن‌ها را تقویت و سفت کند.

یوگا برای کودکان

این ورزش برای کودکان و نوجوانان هم می‌تواند مفید باشد. یوگا به شیوه صحیح به رشد و تقویت جسمانی کمک می‌کند. انجام ورزش یوگا مقدماتی می‌تواند تاب‌آوری، خلق‌وخو و مهارت‌های خودتنظیمی مربوط به احساسات و استرس را بهبود بخشد. البته انجام تمرینات برای کودکان باید زیر نظر مربی آموزش‌دیده انجام شود. برخی حرکات این ورزش برای سنین پایین مناسب نیست و ممکن است مضر باشد.

ورزش یوگا در خانه (یوگا آنلاین)

انجام این ورزش بدون مربی (به صورت آنلاین) هم امکان‌پذیر است و کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • یک اپلیکیشن مناسب انتخاب کنید.
  • فضا و زمانی را در خانه خود پیدا کنید که بتوانید بدون وقفه تمرین کنید.
  • مانند کلاس یوگا، با تمرکز کوتاه شروع کنید.
  • یک زمان مشخص تنظیم کنید و به آن متعهد شوید.
  • همیشه در پایان ورزش، زمانی را برای سکوت و سکون بگذارید.

کدام سبک یوگا بهتر است؟

طبق نظر ورزشکاران، آشتانگا یوگا می‌تواند در دسته بهترین تکنیک‌های این ورزش قرار گیرد. آشتانگا با یک جریان مداوم و آرام شروع می‌شود. ورزشکارانی که به دنبال تمرینات شدیدتری هستند از این نوع یوگا که گاهی به آن وینیاسا یا یوگای قدرت نیز گفته می‌شود، لذت می برند. آشتانگا در بدن گرما ایجاد می‌کند تا آن را از سموم پاک کند.

کدام سبک یوگا استرس تو رو کاهش میده؟ از متخصص راهنمایی دریافت کن.

یوگا از نظر طب سنتی: یوگا و چاکراها

کلمه «چاکرا» به معنی چرخان است. چاکراها در واقع نقاط مرکزی انرژی، افکار و احساسات هستند. به گفته استادان یوگیک، چاکراها تعیین می‌کنند که چگونه افراد از طریق واکنش‌های احساسی بتوانند خواسته‌ها یا بیزاری، سطح اعتمادبه‌نفس یا ترس و حتی علائم و تأثیرات جسمانی را تجربه کنند.

هنگامی که انرژی در یک چاکرا مسدود می‌شود، باعث عدم تعادل جسمی، روحی یا احساسی شده و علائمی مانند اضطراب، بی‌حالی یا مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند. آسانا بسیاری از حرکات فیزیکی در هاتایوگا است. در این تمرینات از آسانا برای آزادسازی انرژی و تحریک چاکرای نامتعادل استفاده می‌شود.

چاکراهای اصلی بدن در ورزش یوگا

۷ چاکرا اصلی در یوگا (ورزش جسمی روانی) وجود دارد که هرکدام بر مورد خاصی تمرکز دارند:

  • ساهاسرارا: چاکرای تاج که در تاج سر قرار دارد و نمادی از ارتباط معنوی است.
  • آژنا: چاکرای چشم سوم که بین ابروها قرار دارد و با شهود مرتبط است.
  • ویشوددا: چاکرای گلو مربوط به مصونیت و ارتباط کلامی است.
  • آناهاتا: چاکرای قلب که در مرکز قفسه سینه قرار دارد و بر روابط حرفه‌ای و شخصی تأثیرگذار است. هرگونه عدم تعادل در این چاکرا روی سطح اکسیژن، هورمون‌ها، بافت و کنترل اندام‌ها تأثیر می‌گذارد.
  • مانیپورا: چاکرای شبکه خورشیدی که ناحیه معده قرار دارد. این چاکرا مربوط به اعتمادبه‌نفس، خرد و انضباط شخصی است.
  • سوآدهیستانا: چاکرای مقدس که در زیر شکم قرار دارد. لذت، رفاه و نشاط را به هم متصل می‌کند.
  • مولادارا: چاکرای ریشه که در قسمت پایین ستون فقرات قرار دارد. ذهن و بدن را به زمین متصل می‌کند تا فرد را ثابت نگه دارد. این چاکرا عصب‌های سیاتیک و سیستم عصبی پاراسمپاتیک را کنترل می‌کند.

متن انگلیسی: «Yoga is one of the most basic ways to balance each chakra because it creates alignment in the physical body.»
ترجمه فارسی: «یوگا یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای ایجاد تعادل در هر چاکرا است، زیرا باعث ایجاد هماهنگی در بدن فیزیکی می‌شود.»

به نقل از سایت everydayyoga
درمان چاکراها چگونه است؟
یوگا یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای ایجاد تعادل در هر چاکرا است.

معرفی اپلیکیشن یوگا

بسیاری از افراد تمایل دارند در کلاس‌های ورزشی شرکت کنند. اما برنامه‌های پرمشغله اجازه این کار را نمی‌دهد. امروزه با وجود اپلیکیشن‌های مختلف در رشته‌های مختلف ورزشی می‌توان به‌راحتی در خانه ورزش کرد. برای انجام یوگا در خانه اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد. برخی از بهترین اپلیکیشن‌ها عبارت‌اند از:

  • Yoga Studio
  • Pocket Yoga
  • Daily Yoga
  • Down Dog
  • FitStar Yoga.

معرفی کتاب سوتراهای یوگا

یوگا سوترا کتابی کاربردی است که راهنمای سفر معنوی برای خودشناسی است. این کتاب توسط مردی به نام پاتانجلی نوشته شده است. اطلاعات زیادی در مورد پاتانجلی وجود ندارد. او احتمالاً هندی بوده و بین قرن دو و چهار قبل از میلاد زندگی می‌کرده است. کلمه سوترا از اصطلاح پزشکی بخیه به انگلیسی (Suture) گرفته شده است. معنای آن اتصال یا نگه‌داشتن است. این ورزش شامل ۱۹۶ سوترا است.

انواع یوگا کدامند؟

یوگای مدرن بر ورزش، قدرت، چابکی و تنفس متمرکز است و باعث افزایش سلامت روحی و جسمی می‌شود. انواع زیادی از یوگا وجود دارد. فرد باید بر اساس اهداف و آمادگی جسمانی یک سبک را انتخاب کند. انواع این ورزش عبارت‌اند از:

۱. اشتانگا یوگا

در این نوع تمرین از آموزه‌های قدیمی استفاده می‌شود. این ورزش در دهه ۱۹۷۰ محبوب شد. تمرینات اشتانگا شامل حالت‌ها و موقعیت‌هایی است که به‌سرعت هر حرکتی را با نفس پیوند می‌زند.

۲. بیکرام یوگا

بیکرام یوگا به یوگای داغ هم معروف است. برای انجام این ورزش اتاق‌هایی به طور مصنوعی گرم می‌شوند و تا دمای نزدیک ۱۰۵ درجه فارنهایت می‌رسند. رطوبت در این اتاق‌ها حدود ۴۰% است. تمرینات در این اتاق‌ها انجام شده و شامل ۲۶ حرکت و ۲ تمرین تنفسی است.

انواع یوگا کدامند؟
یوگای مدرن بر ورزش، قدرت، چابکی و تنفس متمرکز است و باعث افزایش سلامت روحی و جسمی می‌شود.

۳. هاتا یوگا

این عبارت یک اصطلاح عمومی برای هر نوع یوگا است. در این تمرینات حالت بدنی آموزش داده می‌شود. کلاس‌های هاتا معمولاً معرفی حرکات اصلی یوگا به‌صورت سبک است.

۴. آینگار یوگا

در این تمرینات باید تراز صحیح در هر حالت پیدا شود. برای تمرین طیف وسیعی از وسایل استفاده می‌شوند، وسایلی مانند پشتی، پتو، تسمه، بلوک و صندلی.

۵. کریپالو یوگا

در این تمرینات به شرکت‌کنندگان یاد می‌دهند که بدن خود را بشناسند و آن را بپذیرند. شخص باید با نگاه به درون سطح تمرینات خود را پیدا کند. معمولاً کلاس‌ها با تمرینات تنفسی و حرکات ملایم شروع شده و پس از آن مجموعه‌ای از حالت‌های فردی و آرامش نهایی ایجاد می‌شود.

۶. کندالینی یوگا

این نوع از تمرینات یک سیستم مدیتیشن بوده و هدف آن آزادسازی انرژی فرورفته است. این کلاس‌ها معمولاً با آواز خواندن شروع شده و پایان می‌یابند. در میانه کلاس از ترکیب آسانا، پرانایاما و مدیتیشن استفاده می‌شود و هدف آن‌ها ایجاد یک نتیجه خاص است.

۷. آینگار یوگا

تمرین‌کنندگان این نوع یوگای فعال و ورزشی را در اواخر دهه ۱۹۸۰ بر اساس سیستم سنتی آشتانگا توسعه دادند.

۸. سیواناندا یوگا

این سیستم از فلسفه پنج نقطه‌ای به‌عنوان پایه و اساس تمرینات استفاده می‌کند. این فلسفه بیان می‌کند که تنفس مناسب، آرامش، رژیم غذایی، ورزش و مثبت‌اندیشی با هم کار می‌کنند تا در نهایت یک شیوه زندگی سالم ایجاد می‌شود. افرادی که سیواناندا را تمرین می‌کنند، از ۱۲ آسانای اصلی استفاده کرده و بعد از آن تمرینات ساواسانا انجام می‌شود.

یوگا آسانا چیست؟

تمرینات آسانا شامل حرکات آرام و اولیه این ورزش بوده و با تنفس عمیق و مکث طولانی انجام می‌شود. برای انجام تمرینات سخت و فشرده باید ابتدا در تمرینات آسانا مهارت پیدا کرد. این تمرینات با وجود سادگی در چربی‌سوزی بسیار مؤثر هستند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

یوگا تمرینی قدیمی و بسیار پرطرفدار است که با گذشت زمان تغییر کرده است. یوگای مدرن بر تحریک آرامش درونی و انرژی فیزیکی تمرکز دارد. اما یوگای سنتی تأکید چندانی بر تناسب‌اندام ندارد و بیشتر حول محور تمرکز ذهنی و گسترش انرژی معنوی می‌چرخد. سبکی که می‌خواهید برای تمرینات انتخاب کنید، بستگی به انتظارات و میزان چابکی جسمانی شما دارد.

اگر دچار مشکلات جسمانی یا بیماری خاصی هستید، پیش از شروع تمرینات با یک متخصص طب ورزشی یا دکتر طب فیزیکی صحبت کرده و او را از وضعیت خود مطلع کنید. برای این کار می‌توانید به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو امکان تعیین وقت حضوری، مشاوره آنلاین دکتر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و مشاوره آنلاین پزشکی ورزشی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در ابتدا یوگا به عنوان یک تمرین معنوی آغاز شد، اما در حال حاضر در دسته ورزش‌های اصلی و به عنوان راهی برای ارتقای سلامت جسمی و روانی رایج شده است. این ورزش با حرکات ملایم خود بر وضعیت بدنی (آسانا)، تکنیک‌های تنفس (پرانایاما) و مدیتیشن (دیانا) تاکید دارد.

از آنجایی که ورزش ملایمی است، تقریباً هر کسی، صرف نظر از سن یا سطح تناسب اندام، می‌تواند آن را انجام دهد.

اگر این ورزش برای آرامش ذهن و مدیتیشن انجام شود، مشکلی ندارد.

بدنسازی به شما کمک می‌کند بافت عضلانی خود را تقویت و سفت کنید. از سوی دیگر، یوگا باعث می‌شود تا قدرت، تحرک و زمان بهبودی خود را بهبود بخشید.

منشا یوگا را می‌توان در شمال هند در بیش از ۵۰۰۰ سال پیش جستجو کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن