مهم ترین فواید یوگا که باید بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

از فواید یوگا برای بدن آگاهی دارید؟ یوگا نه تنها ذهن را آرام می‌کند و در درمان افسردگی تاثیر دارد؛ بلکه باعث کاهش درد کمر، افزایش قد، تقویت معده و تناسب اندام هم می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
فواید یوگا برای مردان

ورزش یوگا بدون شک یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در سطح جهانی است که افراد بسیار زیادی جذب آن می‌شوند. اما واقعاً فواید یوگا چیست؟ به بیان ساده‌تر دلیل اینکه بسیاری از مردم عاشق یوگا می‌شوند چیست؟ آیا تمامی مزیت‌های یوگا مربوط به فواید جسمانی و فیزیکی این ورزش است؟

برای اینکه بدانید آیا یوگا برای وضعیت سلامتی شما مناسب است یا نه می‌توانید از متخصص طب ورزشی مشاوره بگیرید. در پنل دکترتو می‌توانید از بهترین متخصصان طب ورزشی نوبت حضوری یا تلفنی دریافت کنید. در ادامه این مطلب به شما می‌گوییم که فواید یوگا چیست و چرا این ورزش محبوبیت بسیار زیادی بین مردم دنیا دارد.

فواید یوگا چیست؟

دلیل عمده این که افراد بسیار زیادی ورزش یوگا را دنبال می‌کنند این است که می‌دانند این ورزش چقدر برای ذهن، بدن و روح فوق‌العاده است و تاثیرات فوق‌العاده‌ای روی سلامتی انسان‌ها می‌گذارد. بااین‌حال اکثر تمرکزی که روی خواص یوگا وجود دارد این است که این ورزش تماماً در مورد حالت‌های فیزیکی است. این در حالی است که کلیت یوگا شامل طیف گسترده‌ای از تمرین‌های متفکرانه و خود انضباطی مانند مدیتیشن است که می‌تواند فواید بسیار زیادی را برای آرامش و تقویت ذهن نیز داشته باشد.

یوگا چه نوع ورزشی است؟ تحقیقات علمی در مورد فواید یوگا هنوز تا حدود زیادی مقدماتی است؛ اما اکثر شواهد بیشتر فوایدی که تاکنون برای یوگا ذکر شده را تایید می‌کنند. این ورزش به طرز باورنکردنی برای سلامت و بهبود کلی ما مفید است. از افزایش انعطاف‌پذیری گرفته تا تقویت ذهن و کاهش استرس و افزایش قوای جسمانی، همگی از مهم‌ترین فوایدی است که می‌توان برای یوگا در نظر گرفت.

بخش عمده فوایدی که ورزش یوگا برای ما دارد، تأثیراتی است که روی ذهن و روح می‌گذارد.
بخش عمده فوایدی که ورزش یوگا برای ما دارد، تأثیراتی است که روی ذهن و روح می‌گذارد.

۱. فواید یوگا برای ذهن

یوگا می‌تواند در کاهش استرس نقش داشته باشد و یکی از دلایل مهمی که افراد به یوگا روی می‌آورند، همین اثر آن در کاهش استرس است. این تاثیر یوگا از نظر علمی نیز تایید شده و یوگا در کاهش استرس عالی است.

یوگا همچنین می‌تواند سلامت روان را هم بهبود ببخشد. ازآنجایی‌که اختلال افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات سلامت روان در جهان است، یکی از فواید یوگا برای ذهن تاثیری است که در درمان علائم افسردگی دارد. نشان داده شده که هم درمان‌های یوگا مبتنی بر حرکت و هم تمرین‌های مبتنی بر تنفس به طور قابل‌توجهی علائم افسردگی را بهبود می‌بخشند.

تاثیر دیگر یوگا برای ذهن، تاثیری است که در کاهش انواع اختلالات اضطرابی و علایم اضطراب شدید دارد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که آسانا یوگا ممکن است به‌عنوان یک درمان جایگزین برای اختلالات اضطرابی مؤثر باشد. در نهایت بررسی‌هایی که تاکنون صورت‌گرفته نشان می‌دهد که احتمالاً یوگا می‌تواند کیفیت کلی زندگی افراد را بهبود ببخشد.

متن انگلیسی:
But remember — the physical practice is just one aspect of yoga. Meditation, breath work, and auditory rituals, like chanting and sound baths, have all also been shown to significantly lessen tension and relieve stress
ترجمه متن:
تمرین‌های فیزیکی تنها یکی از جنبه‌های یوگا است. مدیتیشن، تمرین تنفس و تمرینات شنیداری همگی جزء تمرین‌های یوگا هستند که به طور قابل‌توجهی می‌توانند تنش را کاهش داده و استرس را کم کنند.

Healthline

۲. فواید یوگا برای بدن

از دیگر خواص یوگا برای انسان می‌توان به تاثیراتی که روی بدن دارد اشاره کرد. برای مثال یوگا به طرز قابل‌توجهی می‌تواند انعطاف‌پذیری بدن را افزایش دهد. این بیشترین دلیلی است که افراد ورزش یوگا را انتخاب می‌کنند. افزایش انعطاف‌پذیری تاثیر زیادی روی بهبود کلی سلامتی افراد دارد. کاهش انعطاف‌پذیری بخشی طبیعی از پیری است، و یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که یوگا هم سرعت پیری را کاهش می‌دهد و هم انعطاف‌پذیری را در افراد مسن‌تر بهبود می‌بخشد.

۳. فواید یوگا برای تناسب اندام

با وجود تاکیدی که برای خواص یوگا از نظر ذهنی و روانی وجود دارد، بااین‌حال هنوز هم فعالیت‌های فیزیکی این ورزش می‌تواند برای تناسب اندام نیز مفید باشد. خصوصاً که یوگا به بهبود وضعیت جسمی، تقویت استخوان‌ها، افزایش چربی‌سوزی و مواردی از این دست کمک زیادی می‌کند.

خواص یوگا برای لاغری

یکی از ویژگی‌های مهم یوگا افزایش چربی‌سوزی است. این تمرین با افزایش سرعت جذب غذا، چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد و به همین دلیل هم یکی از فواید یوگا که موردتوجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد، تاثیر آن در لاغری است.

خواص یوگا برای چاقی

تاثیر یوگا برای چاقی از دو طریق است. اول از همه این ورزش با افزایش شادابی و تسکین ذهن و کاهش استرس موجب می‌شود خواب شما بهبود یابد و تغذیه بهتری داشته باشید و در نتیجه اگر کاهش وزن شما در نتیجه استرس زیاد است، این شرایط با یوگا بهبود می‌یابد. از طرفی دیگر نیز یکی از تمرکزهای کلیدی یوگای قدرتی روی ایجاد عضلاتی قوی و قابل‌توجه است و از این طریق می‌توان به اندام ایده‌آل خود رسید.

از چاقی رنج می‌بری و میخوای با یوگا لاغرتر بشی؟

همین حالا مشاوره بگیر.

۴. فواید یوگای صورت

پوست صورت یکی از اولین قسمت‌هایی در بدن است که علائم استرس و کمبود مواد مغذی را نشان می‌دهد. با تمرین ترکیبی از برخی از جنبه‌های آرام‌بخش یوگا، مانند پرانایاما و مدیتیشن (مراقبه پاکسازی ذهن)، و همچنین تمرین فعال یوگای صورت، بدن و تمام سیستم‌های آن گردش خون بهتری برخوردار می‌شود و کاهش سطح استرس حتی می‌تواند به کاهش شرایطی مانند آکنه و اگزما نیز کمک کند.

۵. فواید یوگا برای مغز

از دیگر فواید یوگا می‌توان به تاثیر آن در بهبود عملکرد مغز اشاره کرد. مطالعات نشان می‌دهد که یوگا واقعاً یک ورزش مفید برای ذهن و بدن و خصوصاً مغز است. این مطالعه نشان می‌دهد که تمرین یوگا چطور مناطقی از مغز را فعال می‌کند که مسئول انگیزه، عملکرد اجرایی، توجه و انعطاف‌پذیری عصبی هستند و ازاین رو تاثیر مفیدی روی بهبود عملکرد مغز خواهد داشت.

حرکات یوگا می‌تواند به مغز کمک کند تا سخت‌تر کار کند و همین امر می‌تواند به‌سلامت مغز کمک زیادی کند. تمرین‌های آسانای یوگا برای متعادل‌تر کردن نیمکره‌های مغز فوق‌العاده است. تمرین‌های تنفسی و تمرین‌های مدیتیشن روزانه می‌تواند به تعادل مغز و آرامش ذهن کمک زیادی کند.

یکی از مهمترین فواید یوگا کاهش درد کمر است.
یکی از مهمترین فواید یوگا کاهش درد کمر است.

۶. یوگا برای کمر درد

از دیگر فواید یوگا می‌توان به تاثیر آن در بهبود دردهای کمر اشاره کرد. این ورزش می‌تواند به‌صورت ویژه در درمان کمردرد موثر باشد. با نگه‌داشتن حالت‌های مختلف، گروه‌های عضلانی خاصی در سرتاسر کمر قوی‌تر می‌شوند. بسیاری از حرکات یوگا رویکرد ملایمی را برای تقویت عضلات پشت و شکم ارائه می‌دهند که هر دو برای داشتن ستون فقرات سالم ضروری هستند.

۷. فواید یوگا برای معده

برای کسانی که با مشکلات گوارشی، علائم بیماری گوارشی معده و دردهای معده مواجه‌اند، یوگا فوایدی دارد. بسیاری از افراد بر این باورند که یوگا با کاهش استرس، افزایش گردش خون و تقویت حرکات فیزیکی به بهبود حرکات دستگاه گوارش کمک می‌کند که در مجموع می‌تواند موجب افزایش سلامت دستگاه گوارش و معده شود. برخی از تمرینات یوگا با بهبود هضم غذا به رفع مشکل یبوست نیز کمک می‌کنند. همچنین با اختلالات معده مبارزه کرده و میزان اسیدیته معده را کاهش می‌دهند.

۸. فواید یوگا برای قلب

یکی از فواید مهم یوگا را می‌توان تاثیر ضدالتهابی آن در نظر گرفت. به همین جهت هم در لیست فواید یوگا، فایده آن برای قلب اهمیت زیادی دارد. التهاب مزمن می‌تواند پیش‌ساز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری های قلبی و دیابت باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که یوگا با کاهش التهاب از بروز بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری می‌کند.

از طرفی تمرینات تنفسی یوگا به طور خاص به نفع سیستم قلبی عروقی است. قدرت کنترل تنفس به نفع سلامت قلب و عروق است و تحقیقات نشان می‌دهد که تمرینات تنفسی یوگا می‌تواند ریسک سکته را کاهش داده و برای درمان خانگی فشار خون بالا مفید باشد.

متن انگلیسی:
Yoga has long been known to lower blood pressure and slow the heart rate. A slower heart rate can benefit people with high blood pressure or heart disease, and people who’ve had a stroke. Yoga has also been linked to lower cholesterol and triglyceride levels, and better immune system function
ترجمه متن:
مدت‌هاست همه یوگا را برای تاثیری که در کاهش فشار خون و کاهش ضربان قلب بالا دارد می‌شناسند. ضربان قلب کندتر برای کسانی که به فشارخون بالا مبتلا هستند یا بیماری قلبی دارند و افرادی که سکته کرده‌اند مفید است. یوگا همچنین می‌تواند به کاهش کلسترول خون و تری گلیسیرید هم کمک کند و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشد.

webmd

۹. فواید یوگا برای قد

زمانی که از خواص یوگا برای قد می‌گوییم الزاماً منظورمان این نیست که یوگا می‌تواند قد شما را بلندتر کند. البته مانند هر ورزش و فعالیت بدنی دیگری، یوگا نیز در سنین کودکی و نوجوانی می‌تواند موجب بهبود رشد استخوان‌ها شود. اما در بزرگسالی یوگا با تغییر و اصلاح موقعیت نشستن و ایستادن افراد از حالت خمیده به حالت صاف و ایستاده به افراد کمک می‌کند تا کمی بلندتر دیده شوند.

۱۰. یوگا برای افسردگی

یوگا ترکیبی از ورزش و مدیتیشن است و به همین دلیل به‌صورت فزاینده‌ای توسط افراد برای رفع افسردگی بدون دارو استفاده می‌شود. این ورزش می‌تواند به‌صورت موثری خلق‌وخوی افراد افسرده را بهبود ببخشد. در کل تاثیری که این ورزش روی آگاهی ذهن و افزایش اعتمادبه‌نفس افراد دارد فایده زیادی برای درمان افسردگی آنها داشته است.

یکی از فواید ورزش یوگا در بانوان، بهبود نشانه‌های PMS است.
یکی از فواید ورزش یوگا در بانوان، بهبود نشانه‌های PMS است.

۱۱. فواید یوگا برای بانوان

تمام فوایدی که تا این جا برای ورزش یوگا به آنها اشاره شد به‌صورت قابل‌توجهی می‌تواند برای بانوان مفید باشد. بهبود خلق و خو، حفظ تناسب اندام، زیبایی صورت، درمان دردهای عضلانی و غیره همگی از فواید یوگا برای بانوان است. بااین‌حال این ورزش می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی نیز در بهبود وضعیت جسمانی زنان و تقویت عضلات آنها داشته باشد.  سلامت روان، بهبود خواب، بهبود تعادل و انعطاف‌پذیری، بهبود نشانه‌های PMS و افزایش سلامت استخوان‌ها از مهم‌ترین خواص یوگا برای زنان است.

۱۲. فواید یوگا برای بارداری

بارداری برای زنان شرایط ویژه‌ای است که در آن تغییرات زیادی را هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی تجربه می‌کنند. با وجودی که بسیاری از تمرین‌ها و فعالیت‌ها برای زنان باردار ممنوع است، یوگا جزء فعالیت‌های مفیدی است که به زنان باردار توصیه می‌شود.

از جمله فواید یوگا برای بارداری می‌توان به بهبود شرایط خواب و رفع بی‌خوابی، کاهش استرس و اضطراب ناشی از بارداری و تغییرات هورمونی، افزایش قدرت، انعطاف‌پذیری و استقامت عضلات موردنیاز برای زمان زایمان، کاهش درد کمر، رفع حالت تهوع، سردرد و تنگی نفس در این دوران اشاره کرد.

علاوه بر این موارد انجام یوگا در دوره‌های مختلف بارداری منجر به بهبود جریان خون جنین می‌شود تا خون غنی از اکسیژن بیشتری به سمت کودک برود. این امر منجر به بهبود رشد جنین شده و او را در مسیر سالم نگه می‌دارد.

۱۳. فواید یوگا برای کودکان

یوگا همچنین یک ورزش ایمن و مناسب برای کودکان است و مزیت‌های زیادی را برای آنها به همراه دارد. به‌صورت ویژه خواص یوگا برای کودکان افزایش قدرت جسمانی و انعطاف‌پذیری آنهاست. یوگا به تقویت بدن در حال رشد کودکان کمک می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری خود را بهبود بخشند. این امر می‌تواند احتمال آسیب را کاهش دهد.

یوگا برای بهبود قدرت تمرکز و تقویت حافظه کودکان نیز بسیار مفید است. از نظر ذهنی نیز یوگا فواید زیادی برای کودکان دارد. این ورزش می‌تواند بی‌نظمی آنها را از بین ببرد و به آنها نظم و انضباط را آموزش دهد. همچنین موجب افزایش آگاهی کودکان نسبت به توانایی‌ها و قابلیت‌هایشان می‌شود و اعتمادبه‌نفس آنها را افزایش خواهد داد. فواید یوگا برای کودکان بسیار زیاد است.

انجام ورزش یوگا در صبح باعث بهبود گردش خون و تنفس بهتر می‌شود.
انجام ورزش یوگا در صبح باعث بهبود گردش خون و تنفس بهتر می‌شود.

۱۴. فواید یوگا در صبح

تمرین یوگا صبحگاهی می‌تواند موجب بهبود گردش خون، تنفس بهتر و تقویت ماهیچه‌ها شود و همین امر منجر به جذب هر چه بهتر مواد مغذی توسط ماهیچه‌ها می‌شود. تمرین صبحگاهی یوگا به عضله‌سازی کمک زیادی می‌کند و متابولیسم بدن را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. همچنین موجب بهبود تنفس و بهتر شدن جریان خون در بدن می‌شود.

۱۵. خواص یوگا قبل از خواب

اگر مشکل خواب دارید و شب‌ها نمی‌توانید خوابی راحت و عمیق داشته باشید، یکی از فواید یوگا می‌تواند کمک به بهبود خواب باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که خواص یوگا قبل از خواب هم سرعت به خواب رفتن افراد را بهبود می‌بخشد و هم این که خوابی عمیق را فراهم می‌کند. این امر تا حدی به دلیل اثرات بعدی ورزش و آرامش ذهنی ناشی از آن است. تسکین استرس ناشی از یوگا هم بی تاثیر نیست.

می‌خوای برای کاهش استرس، ورزش یوگا رو انجام بدی؟ مشاوره بگیر.

۱۶. خواص یوگا قدرتی

درحالی‌که بیشتر مردم یوگا را با کشش و انعطاف‌پذیری مرتبط می‌دانند، برخی از انواع کلاس‌های یوگا نیز می‌توانند تقویت‌کننده در نظر گرفته شوند. خواص یوگا در ایجاد قدرت و تقویت توانایی افراد بسیار قابل‌توجه است و می‌توان آن را در گروه‌های سنی مختلف مشاهده کرد.

تمرینات مفید یوگا برای بدن و ذهن

در جدول زیر می‌توانید برخی از مهم‌ترین تمرینات یوگا که برای بدن و ذهن مفید هستند، مشاهده کنید.

نوع تمرینفایده تمرین
تمرین Bhujangasana (Cobra Pose)برای عضله‌سازی و چاق شدن
موثر در کاهش استرس و رفع خستگی
تمرین Camel Poseبرای بهبود سیستم گوارشی
تمرین خوابیدن به پهلوافزایش آرامش
کاهش استرس
تمرین ابولهلتقویت عضلات و ستون فقرات
کاهش درد و فشار روی عضلات
تمرین دلفینبهبود سلامت روان
تقویت عضلات شانه و بازوها
تمرین ژست نیلوفر آبیآرام‌تر کردن ذهن و تقویت مغز
افزایش انعطاف‌پذیری
افزایش آگاهی
تمرین Vajrasana یا ژست الماسکمک به هضم غذا
رفع یبوست
درمان مشکلات معده
افزایش گردش خون
افزایش انعطاف‌پذیری
تقویت عضلات
ژست نشسته و خم به جلودرمان افسردگی
کاهش استرس
فعال سازی کلیه‌ه
افزایش انعطاف‌پذیری
تقویت ستون فقرات
کاهش خستگی
درمان سردرد
رفع بی‌خوابی
درمان فشار خون بالا
ژست گاوآهن یا هالاساناتنظیم‌کردن متابولیسم
تنظیم قند خون
کاهش درد پشت
کاهش استرس
آرامش مغز
درمان کم‌کاری تیروئید
تمرین ژست طاووسسم زدایی بدن
از بین بردن تب
تقویت کلیه‌ها
درمان دیابت
تقویت ستون فقرات
بهبود هماهنگی ذهن و بدن
بهبود سلامت مغز
انواع تمرینات مفید یوگا برای ذهن و بدن

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

یوگا یک ورزش محبوب و بسیار قدیمی است که مزیت‌های بسیار زیادی برای سلامتی جسم و روح دارد. بر خلاف تصور اکثر افراد، بخش مهم فواید یوگا در بهبود سلامت روح و روان است و می‌توان با تمرینات مختلف یوگا سلامت روان را تضمین کرد و ذهن را تقویت کرد.

افزایش اعتمادبه‌نفس، بهبود رضایت افراد از ظاهر و زندگی‌شان و افزایش آگاهی آنها نسبت به چیزی که هستند از جمله مزیت‌های مهم یوگاست. با این حال قطعاً نمی‌توان خواص یوگا در سلامت جسم را نیز نادیده گرفت و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و هنوز هم ادامه دارد. افراد می‌توانند باتوجه‌به شرایطی که دارند و نوع مشکلاتی که در آنها دردسرساز شده است، با یک مربی یوگا مشورت کنند تا بهترین تمرینات یوگا را دریافت کرده و از مزیت‌های این ورزش بهره‌مند شوند.

اگر می‌خواهید برای درمان مشکلات جسمی یا روانی از ورزش یوگا استفاده کنید، بهتر است یا دکتر پزشکی ورزشی مشورت کنید تا مطمئن شوید این تمرینات برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین پزشکی ورزشی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یوگای خنده موجب انتقال سیگنال‌های آرامش و شادی به مغز شده و در نتیجه آن میزان اندورفین بیشتری در بدن آزاد می‌شود. در نتیجه حس رضایت از زندگی و اعتمادبه‌نفس افراد به میزان قابل‌توجهی بهبود می‌یابد.

یوگا با بهبود سلامت جسمانی، کاهش استرس و افزایش متابولیسم می‌تواند به لاغری نیز کمک کند.

یوگا از طریق عضله‌سازی می‌تواند به پرتر دیده شدن بدن افراد کمک کند.

یکی از فواید یوگا تقویت عضلات و توسعه آنهاست.

بیشترین دلیل تمایل افراد به یوگا تاثیر چشمگیر آن در درمان افسردگی و کاهش اضطراب است.

بله یوگا و تمرینات مختلف آن تاثیر قابل‌توجهی در کاهش استرس دارد.

تمرینات یوگا، خصوصاً تمرینات فیزیکی یوگا می‌تواند به چربی‌سوزی نیز کمک زیادی کند.

بهبود انعطاف‌پذیری از جمله فواید یوگا خصوصاً برای افراد بزرگسال است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره فواید یوگا

  1. Reyhaneh گفت:

    مطالب بسیار آموزنده و مفیدی بود ممنونم از وقتی که گذاشتید و این مطالب رو در اختیار عموم قرار دادید🙏🏻✨

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنونم از توجه شماست
      در اختیاز عموم قرار دارد

  2. یزدانی گفت:

    متاسفانه .با این ورزش در جامعه ما برخورد خوبی نشده ..وبا زاویه ضد مذهبی به ان نگاه می شود .چنانچه شهرداری به سختی به این ورزش سالن میدهد وبا عناوین مختلف مخالفت می شود .در صورتی که ورزشهای دیگر با موسیقی های تند وسر وصدا پذیرش می شوند ..چرا چنین تفکری باید باشد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      متاسفانه چنین نگاهی وجود دارد

  3. ناشناس گفت:

    متاسفانه .با این ورزش در جامعه ما برخورد خوبی نشده ..وبا زاویه ضد مذهبی به ان نگاه می شود .چنانچه شهرداری به سختی به این ورزش سالن میدهد وبا عناوین مختلف مخالفت می شود .در صورتی که ورزشهای دیگر با موسیقی های تند وسر وصدا پذیرش می شوند ..چرا چنین تفکری باید باشد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      متاسفانه چنین نگاهی وجود دارد

  4. ناشناس گفت:

    عالی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما

  5. ناشناس گفت:

    سلام و درود بر شما و تمام یوگی ها و تمام کسانی که نظر منو میخوانند. .یوگا زندگی دوباره است یوگا آرامش ذهن ‘روح و جسم هستش افسوس میخورم که چرا از کودکی با یوگا آشنا نشدم .دیر اومد یوگا سراغم ولی شکل زندگیم رو به بهترین شکل درآورد 🙏ناماسته از 💚قلب من به قلب شما 💚

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از وجود شما
      تندرست باشید

  6. ف س گفت:

    خیلی عالیه کاش جاهایی که یوگادارن روهم میگفتیدودرهرمنطقه من به شدت نیاز دارم به ورزش یوگا

    1. لیلا گفت:

      کدوم منطقه زندگی میکنید که بگم کجا یوگا دارند..
      واقعا یوگا عالیه من سردرد شدید میگرن دلشتم با یوگا خوب شد الان ۴ماه اصلا سردرد نشدم الحمدالله خدارو سپاسگزارم
      باتشکر از مربی خوبم استاد مرجان پازوکی

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما
        تندرست باشید لیلای عزیز

    2. لیلا گفت:

      کدوم منطقه زندگی میکنید که بگم کجا یوگا دارند..
      واقعا یوگا عالیه من سردرد شدید میگرن دلشتم با یوگا خوب شد الان ۴ماه اصلا سردرد نشدم الحمدالله خدارو سپاسگزارم
      باتشکر از مربی خوبم استاد مرجان پازوکی🙏🙏❤

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما
        تندرست باشید لیلای عزیز

  7. لاله گفت:

    عالی بود مطالب

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنونم از همراهی تان

    2. مریم گفت:

      کلاس های آنلاین yogaa_withme فوق العاده ست اگر میخواید توی منزل یوگارو شروع کنید و من ۱ سال هست باهاشون کار میکنم اسم مربیم شکیبا هست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما