آیا یوگا برای دیسک کمر خوب است؟ بررسی همه جانبه این ورزش

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یوگا یک ورزش باستانی و تکنیکی تکمیلی برای بهبود دیسک کمر است که باعث تقویت عضلات، بالا رفتن انعطاف پذیری، رفع تنش و استرس، افزایش تمرکز بر ذهن، و خودآگاهی از بدن می‌شود. البته نسخه‌های حرکات یوگا برای دیسک کمر در افراد مختلف متفاوت است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
یوگا برای دیسک کمر

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

یوگا برای دیسک کمر فایده‌ای دارد یا نه؟ یوگا از ورزش‌های محبوب برای حل مشکل دیسک کمر و کمر درد است که همزمان جسم و روح را آرام می‌کند. افرادی که دچار کمردرد یا دیسک کمر هستند می‌توانند با کمک حرکات کششی، قدرتی و انعطاف‌پذیری یوگا این درد را تسکین بدهند. البته تمرینات یوگا برای دیسک کمر باید توسط مربی یوگا یا پزشک تجویز شوند و به‌هیچ وجه خودتان سر خود هیچ حرکت ورزشی را انجام ندهید. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با تمرینات یوگا برای دیسک کمر آشنا شوید.

در صورتی که می‌خواهید برای خلاص شدن از درد دیسک کمر این سبک ورزش را امتحان کنید حتما با متخصص طب ورزشی یا دکتر ارتوپد مشورت کنید تا مطمئن شوید یوگا برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

یوگا برای دیسک کمر

شاید قبل از شروع این ورزش سوال شما این باشد که ورزش یوگا برای چه بیماری هایی مفید است؟یوگا برای دیسک کمر روش بسیار کارآمدی است که با ترکیبی از تمرینات آرام و کنترل تنفس می‌تواند قدرت عضلات دور کمر را بالاتر ببرد و با افزایش انعطاف‌پذیری عضلات به استحکام عضلات کمک کند. نتیجه آن هم کاهش درد و مدیریت دیسک کمر خواهد بود. به‌طورکلی افرادی که در کلاس‌های یوگا شرکت کرده و تمرینات کششی یوگا انجام می‌دهند دو برابر بیشتر از سایرین بهبود درد کمر دارند.

البته یادتان باشد که یوگا برای دیسک کمر صرفا برای دردهای خفیف یا مزمنی توصیه شده که هرچندوقت یکبار به‌خاطر نشستن نامناسب، بلندکردن اجسام سنگین یا موارد دیگر به‌وجود می‌آیند. علائم دیسک کمر شدید نیاز به مداخله‌های پزشکی بیشتر دارد. هر تمرین یوگا برای دیسک کمر که می‌خواهید انجام دهید حتما با پزشک و مربی خود مشورت کنید.

یوگا برای دیسک کمر روش بسیار کارآمدی است.
یوگا برای دیسک کمر روش بسیار کارآمدی است که با ترکیبی از تمرینات آرام و کنترل تنفس می‌تواند قدرت عضلات دور کمر را بالاتر ببرد.

آیا یوگا برای دیسک کمر خوب است؟

یوگا می‌تواند فشار وارد شده به دیسک کمر را کاهش دهد و درنتیجه عوارض و درد دیسک کمر کمتر شود. یوگا نوعی تمرین و حرکات ورزشی آرامش بخش همراه با مدیتیشن است که تنش و استرس را از عضلات بدن دور می‌کند، تنش و استرسی که خود عامل بسیاری از گرفتگی‌های عضلانی و درد کمر هستند.

به‌همین خاطر انجام حرکات یوگا برای دیسک کمر مفید است و با پایین آوردن میزان تنش‌های روحی، تقویت قوای ذهن و معنوی می‌تواند به درمان کمر درد کمک کند و کیفیت زندگی را بالا ببرد. البته هر تمرین یوگایی برای دیسک کمر خوب نیست و پزشک و مربی باید بسته به وضعیت جسمی فرد و ستون فقراتش، حرکات و تمرینات مناسب برای دیسک کمر را تجویز کند.

متن انگلیسی:
Back pain caused by a herniated disc can be reduced with yoga poses that work the lower back. This will increase blood flow to the area, which can reduce healing time. During yoga practice, you become more aware of your body and how it feels during various yoga poses
ترجمه متن:
کمردرد ناشی از فتق دیسک را می‌توان با حرکات یوگا که روی کمر تاثیر می‌گذارد، کاهش داد که باعث افزایش جریان خون در این ناحیه می‌شود و زمان بهبودی را کاهش می‌دهد. در طول تمرین، شما بیشتر از بدن خود و احساس آن در هنگام حرکات مختلف آگاه می‌شوید.

vivehealth

ورزش یوگا برای دیسک کمر – تمرینات یوگا برای دیسک کمر

حرکات یوگا می‌توانند درد کمر مزمن و درد ناشی از دیسک کمر و بیرون زدگی ناحیه ستون فقرات لومبوساکرال را تسکین بدهند. امروزه پزشکان زیادی انجام حرکات یوگا برای دیسک کمر را تجویز می‌کنند. در ادامه نگاهی به بهترین ورزش‌های یوگا برای دیسک کمر داریم:

کدوم سبک یوگا برای دیسک کمر مناسب‌تره؟

از پزشک سوال کن.

۱. حرکت کودک

پوزیشن کودک یکی از حرکات مناسب برای دیسک کمر است که نقاط مختلف ستون فقرات را صاف و ریلکس می‌کند. روی زمین بشینید به طوری که باسن روی ساق و پاشنه پا باشد. حالا بازوها را دراز کنید و سعی کنید که شکم و قفسه سینه را تا جایی که می‌شود پایین بیاورید تا حدی که پیشانی به زمین بخورد. تنفس عمیق را فراموش نکنید.

۲. حرکت پل

یک تمرین کاربردی و مفید برای کمر است که فشار را از روی گردن، قفسه سینه و ستون فقرات برمی‌دارد. روی کمر دراز بکشید و زانوها را خم کنید و پاها را به زمین فشار داده و باسن را آرام آرام از زمین بلندکرده و بالا بیاورید. اما گردن، سر، شانه و پاها همچنان باید روی زمین باشند.

۳. حرکت شتر

یکی از تمرینات پیشنهادی یوگا برای دیسک کمر و تسکین درد فتق کمر است. روی زمین زانو بزنید و دو دست را روی باسن بگذارید. قسمت بالایی پاها را روی مت یوگا بگذارید. حالا ستون فقرات را هرچقدر که می‌توانید بالا بیاورید و همانطور که دست‌ها روی پاشنه پا هستند به پشت خم شوید و گردن و سر را هم به پشت خم کنید. در مرحله آخر دو دست را به سمت کف پا برگردانید و چند ثانیه در این حالت بمانید.

۴. حرکت ملخ

این حرکت یوگا شدت جریان خون را بالا می‌برد و انعطاف‌پذیری بدن را تقویت می‌کند. رو به شکم بخوابید و بازوها را در راستای بدن بکشید. بعد پیشانی و صورت را روی زمین قرار دهید. در حالتی که پاها کاملا صاف و بازوها هم صاف و بدون خمیدگی روی زمین هستند هرچقدر که می‌توانید، قفسه سینه، سر، بازو و پاها را از زمین بلند کنید، تمرین تنفس فراموش نشود. حالا انگشت‌های پا را باز کنید و روی تنفس تمرکز کنید. چند ثانیه این حالت را حفظ کرده و سپس آرام به حالت اولیه برگردید.

۵. حرکت کبرا

افرادی که تازه دچار کمر درد شده یا از دیسک کمر مزمن رنج می‌برند می‌توانند از این حرکت یوگا برای دیسک کمر کمک بگیرند. روی شکم دراز بکشید و پاها را به عرض باسن باز و به پشت دراز کنید. دست‌ها را زیر شانه بگذارید و کف دست با انگشتان باز به سمت روبه رو باشد. آرنج‌ها را به کناره بدن بچسبانید. از بالا به پاها فشار بیاورید و سر و سینه را از زمین بلند کنید. شانه‌ها را به سمت عقب و سینه را جلو بکشید و سر را در امتداد طبیعی ستون فقرات نگه دارید. شانه‌ها را به پایین بیندازید. حالا بازوها را صاف کنید و قفسه سینه را از روی زمین به سمت بالا بکشید.

 امروزه پزشکان زیادی انجام حرکات یوگا برای دیسک کمر را تجویز می‌کنند.
امروزه پزشکان زیادی انجام حرکات یوگا برای دیسک کمر را تجویز می‌کنند.

کدام نوع یوگا برای دیسک کمر بهتر است؟

تمرینات و حرکات برخی سبک های یوگا مانند آینگار یوگا برای دیسک کمر مناسبند اما بازهم یادآوری می‌کنیم که برای همه نمی‌توان یک نسخه را تجویز کرد؛ حتما با پزشک و مربی یوگا برای انتخاب حرکات مناسب مشورت کنید تا دردتان تسکین پیدا کند.

نوع یوگا برای دیسک کمرمزایا و تاثیر
یوگا هاتگرم کردن عضلات
انعطاف‌پذیری بیشتر
تسکین درد
رفع تنش و استرس
یوگا آینگاربهبود قدرت عضلات
یوگا ترمیمیتاکید بر آرامش و تسکین بدن
رفع تنش و استرس عضلانی
بهبود و درمان دیسک کمر
سبک‌های یوگا برای بهبود دیسک کمر

‏حرکات یوگا در دیسک کمر موثرند؟

یوگا ورزشی است که با تکنیک تنفس، تمرکز، مراقبه و مدیتیشن می‌تواند باعث صاف‌شدگی و تقویت ناحیه کمر شود. حرکات یوگا می‌توانند فشار، تنش و استرس و گرفتگی عضلات کمر را برطرف کنند و باعث تسکین دیسک کمر شوند.

یوگا دیسک کمر را حادتر می کند؟

اگر حرکات اصولی، دقیق و آهسته و زیرنظر مربی یوگا و پزشک انجام شوند نه تنها باعث حادتر شدن دیسک کمر نمی‌شوند بلکه تنش و استرس وارده بر عضلات کمر را برطرف کرده و درد و گرفتگی عضلانی در ستون فقرات را تسکین می‌دهند.

چه کسانی می توانند حرکات یوگا را برای دیسک کمر انجام دهند؟

افرادی که از درد کمر ناگهانی یا درد کمر مزمن رنج می‌برند بهترین گزینه برای حرکات یوگا هستند. مبتلایان به دیسک کمر هم می‌توانند با انجام حرکات یوگا زیر نظر پزشک درد دیسک خود را تسکین داده یا درمان کنند. افرادی که از دردهای مزمن رنج می‌برند بهتر است سراغ حرکات آهسته‌تر یوگا برای دیسک کمر بروند.

دنبال بهترین راه برای درمان دیسک کمر هستی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

چه کسانی نباید حرکات یوگا را برای دیسک کمر انجام دهند؟

اگر پیش از این، عمل جراحی دیسک کمر انجام داده‌اید بهتر است ابتدا با متخصص مشورت کنید. افرادی که از عارضه خاص کمر مانند شکستگی ستون فقرات رنج می‌برند نمی‌توانند گزینه مناسبی برای حرکات یوگا برای دیسک کمر باشند.

متن انگلیسی:
During illness, surgeries, or any sprains or fractures, one should refrain from Yoga Practice
ترجمه متن:
افرادی که بیمار هستند، عمل جراحی داشتند یا از شکستگی یا دررفتگی رنج می‌برند نباید حرکات یوگا را انجام دهد.

yoga.ayush

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

اگر فکر می‌کنید که دوای درد کمر و دیسک کمرتان صرفا خوابیدن و دراز کشیدن در رختخواب است باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. حرکات کششی یوگا با ایجاد تعادل بین ذهن و بدن، رفع تنش و استرس و تسکین گرفتگی‌های عضلانی می‌تواند باعث التیام دیسک کمر یا حتی درمان آن شود. البته یادمان باشد که  لزوما هر سبک یوگا و هر نوع حرکتی فقط به خاطر اینکه تمرین یوگا است نمی‌تواند گزینه مناسبی برای دیسک کمر باشد. حتما با پزشک و مربی یوگا برای انتخاب یوگا مناسب برای دیسک کمر گفتگو کنید.

در صورتی که قصد دارید یوگا را برای دیسک کمر امتحان کنید تا درد کمر را تسکین دهید، حتما با دکتر پزشکی ورزشی یا متخصص ارتوپد مشورت کنید تا مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین پزشکی ورزشی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، حرکات کششی و انعطاف‌پذیری یوگا همراه با ریلکسیشن و تنفس می‌توانند تنش و استرس را از بدن دور کرده و درد دیسک کمر را تسکین ببخشند.

علت اینکه یوگا برای دیسک کمر بهتر از سایر ورزش‌هاست ایجاد کشش مناسب برای کاهش و تسکین درد، افزایش تحرک در فرد مبتلا به درد کمر، و کم کردن نشانه‌های درد سیاتیک است. از نظر برخی پزشکان، یوگا اولین مرحله درمان کمردرد مزمن و درمان انحراف ستون فقرات به‌شمار می‌آید.

خیر، انجام حرکات کششی  از خستگی و درد عضلانی جلوگیری می‌کند به‌علاوه اینکه میزان آسیب دیدگی بعد از انجام حرکات کششی کمتر می‌شود چرا که انعطاف پذیری عضلات بالاتر می‌رود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره یوگا برای دیسک کمر

  1. سمیرا سلیمانپور گفت:

    سلام وقت بخیر من دیسک کمر دارم یوگا برم یا پیلاتس هر کسی یه چیزی میگه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید درمان را کامل کنید
      بستگی به شدت بیماری و نوع فتق دیسک دارد
      قبل از انجام یوگا و پیلاتس با پزشکتان با توجه به شدت بیماری مشورت کنید

  2. سلام پر انرژی باشید اونایی که گردن درد دارن میتونن یوگا انجام بدن آیا کسانی که تو سن پنجاه و پنج هستن میتونن یوگا انجام بدن گفت:

    کسانی که آسیب دیدگی گردن و آرتروز گردن دارن میتونن ورزش یوگا انجام بدن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله در این سن و برای این مشکل یوگا حرکات خوبی دارد
      تندرست باشید

  3. جاویدان گفت:

    ای کاش همان طوری که حرکات یوگا رو توضیح دادین یک عکس هم میگذاشتین پایین هر حرکات .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      چشم
      بررسی میشود

  4. بازنشسنه گفت:

    از این اطلاعات فوق العاده لذت میبرم و سعی میکنم ورزش آرامش بخش یوگارا انجام دهم. سپاس ازاین اطلاعات پزشکی ورزشی عالیتون.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس دوست و همراهی دکترتو