راه های افزایش قد در سنین مختلف و عوامل موثر بر رشد قد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

راه‌های زیادی برای افزایش رشد قد در کودکان و نوجوانان وجود دارد. تغذیه سالم، خواب کافی، دریافت ویتامین D و کلسیم کافی، ورزش های کششی و پرشی و غیره از این راه‌هاست. تنها راه برای افزایش قد در بزرگسالی، جراحی افزایش طول اندام است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

Height-increase-at-different-ages-1

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

بسیاری از والدین در سنین رشد فرزندشان به دنبال راه های افزایش قد هستند. البته این تلاش محدود به والدین نیست، حتی بسیاری از افراد بزرگسال که از قدشان راضی نیستند هم دنبال راه‌های برای بلندتر شدن هستند. عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو بر روی قد تاثیر می‌گذارند. درست است که ژنتیک با علم امروزی به طور دقیق قابل تغییر نیست، با این حال شرایط محیطی موثر بر رشد قد در اختیار انسان‌ها است. بنابراین هر فردی می‌تواند با غلبه بر شرایط محیطی به ایده‌آل‌ترین حد ممکن قد خود برسد.

در این مقاله قصد داریم عوامل و راه‌های موثر بر رشد قد در سنین مختلف را بررسی کنیم. برای افزایش قد می‌توانید از کمک‌های دکتر اطفال، دکتر تغذیه و دکتر غدد بهره ببرید. در دکترتو می‌توانید با این پزشکان به صورت آنلاین، متنی یا تلفنی مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت اینترنتی اقدام کنید.

راه های افزایش قد در ۲ تا ۱۰ سالگی

بیشتر والدین دوست دارند فرزندانشان قد بلند و قوی باشند، زیرا قد به عنوان نشانه‌ای از سلامتی در نظر گرفته می‌شود. والدین معمولا تمام تلاش خود را می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان سالم رشد می‌کنند و به قد مطلوبی می‌رسند.

ژن‌ها بیشترین نقش را در تعیین قد کودک دارند. با این حال، ژنتیک تنها عاملی نیست که بر قد تأثیر می‌گذارد. بسیاری از عوامل خارجی، مانند شرایط زندگی و رژیم غذایی سالم، می‌توانند بر رشد قد کودکان تأثیر زیادی بگذارند. بنابراین، این امکان برای والدین وجود دارد که با روش‌های ساده، شانس رشد و قد بلند شدن فرزندان خود را افزایش دهند.

۱. داشتن رژیم غذایی متعادل و مغذی

مهم‌ترین عامل محیطی در افزایش قد کودک داشتن تغذیه سالم برای کودک و نوجوان است. یک رژیم غذایی سالم باید شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی و ویتامین‌ها به نسبت صحیح و متعادل باشد. همچنین مطمین شوید که کودک غذاهای ناسالم مانند تنقلات بسته‌بندی‌شده یا فست‌فود، نوشیدنی‌های شیرین گازدار و به طور کلی غذاهای سرخ‌شده نمی‌خورد. پروتئین‌های بدون چربی باید به مقدار کافی همراه با سبزیجات برگ‌دار و مواد غنی از مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم مصرف شوند. مصرف کربوهیدرات‌های ساده مانند پیتزا و کیک، شیرینی را هم تا حد امکان محدود کنید. سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که روی یا زینک زیادی دارند، غذاهایی مانند دانه کدو و بادام زمینی.

نقش تغذیه در افزایش قد کودک
رژیم غذایی، مهم‌ترین عامل محیطی در رشد قد کودکان است.

۲. انجام تمرینات کششی

حرکات کششی، حتی حرکات ساده تاثیر زیادی بر قد کودک دارند. حرکات کششی به کشیده شدن ستون فقرات کمک می‌کنند و همچنین وضعیت بدن کودک شما را همیشه بهتر می‌کنند. برای افزایش قد کودک حرکات زیر را به کودک یاد بدهید:

  • به کودک خود بگویید پشت به دیوار بایستد و روی انگشتان پا قرار بایستد. همزمان به او کمک کنید تا عضلات خود را به سمت بالا بکشد.
  • یکی دیگر از تمرینات ساده برای کشش این است که کودک روی زمین نشسته و پاهایش را از هم باز کرده و انگشتان هر دو پا را با دستانش لمس کند.

یوگا نیز ورزشی است که بر حرکات کششی تاکید دارد. این ورزش علاوه بر کمک به رشد بیشتر کودکان و نوجوانان، به قوی‌تر شدن عضلات آنها نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید برای افزایش قد فرزندتان، او را به کلاس یوگا بفرستید.

ورزش‌هایی مانند حرکات کششی، یوگا، بارفیکس، حرکات پرشی مانند طناب زدن و شنا به افزایش قد در کودکان کمک زیادی می‌کنند.

۳. آویزان شدن از میله بارفیکس

ده‌ها سال است که بارفیکس زدن برای رشد بیشتر قد توصیه می‌شود. آویزان شدن از میله‌ به کشیده شدن ستون فقرات کمک می‌کند. به غیر از آویزان شدن از بارفیکس، می‌توانید فرزندتان را به حرکات شنا و بارفیکس نیز تشویق کنید. هر دو این حرکات عضلات بازو و پشت را قوی‌تر می‌کنند و تمرین‌هایی عالی برای حفظ تناسب اندام او هستند.

۴. پریدن و دویدن

پرش ورزشی است که می‌تواند به کارکرد کل بدن کمک کند. این ورزش که اثر فوق‌العاده‌ای بر قلب دارد، یکی از بهترین ورزش‌ها برای افزایش قد است. زمانی که کودک می‌پرد، بدن به طور کامل کشیده می‌شود، بنابراین باعث رشد عمودی در کودک می‌شود. برای این کار کودکتان را تشویق کنید که به طور منظم طناب بزند.

۵. شنا

شنا کردن یکی دیگر از عادت‌های سالم است که به کودک شما کمک می‌کند تا فعال بماند و از ورزش کردن لذت ببرد. این فعالیت یک ورزش تمام بدن است، به این معنی که تمام ماهیچه‌های بدن را به بهترین نحو به کار می‌گیرد. شنا به مدت طولانی می‌تواند به کودک شما کمک کند تا هر گونه چربی اضافی را از دست بدهد و در کل سالم بماند. این ورزش شامل کشش‌های زیادی به جلو است که ستون فقرات را تقویت می‌کند و زمینه را برای داشتن بدنی بلند و سالم فراهم می‌کند.

شنا قد کودک را بلند می کند
شنا باعث افزایش قد کودکان و نوجوانان می‌شود.

۶. خواب کافی

خواب کافی نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز حیاتی است. مطمئن شوید که کودک در اکثر اوقات ۸ ساعت خواب کافی داشته باشد تا قد بلندتر و قوی‌تر شود. هورمون رشد در کودکان، تنها زمانی ترشح می‌شود که کودک می‌خوابد. همانطور که اشاره کردیم هورمون رشد نقش مستقیمی در بلندتر شدن فرزند شما دارد، بنابراین کم خوابیدن یا خواب بد موقع به صورت مداوم قطعا ایده بدی است. البته اگر هر از چند گاهی کودک کم خوابید، نیازی نیست خیلی نگران شوید.

۷. جذب ویتامین دی از نور خورشید

نور خورشید منبع عالی ویتامین D است. ویتامین D به رشد ماهیچه‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کند که نتیجه آن رشد قد است. این ویتامین همچنین به بدن کمک می‌کند تا کلسیم را از رژیم غذایی جذب کند. همانطور که می‌دانید، کلسیم ماده اصلی سازنده استخوان‌هاست.

برای جذب ویتامین دی بیشتر، فرزندتان را تشویق کنید که موبایل و بازی‌های ویدیویی را رها کند و در فضای بیرون بازی کند. سایر منابع ویتامین D شامل ماهی‌های چرب و غذاهای دریایی، قارچ و زرده تخم مرغ است.

ویتامین دی و افزایش قد در کودکان
برای افزایش قد، کودک باید مقدار کافی ویتامین دی دریافت کند.

۸. سالم نگه داشتن وضعیت بدنی

وضعیت بدنی نامناسب ضربه زیادی به رشد قد در کودکان می‌زند. قوز کردن یا خمیده ایستادن یا نشستن و غیره می‌تواند فشار غیرضروری به ستون فقرات وارد کند و تأثیرات منفی زیادی بر بدن داشته باشد. وضعیت نامناسب بدن می‌تواند شکل ستون فقرات کودک شما را تغییر دهد که ممکن است رشد او را به خطر بیندازد. اطمینان حاصل کنید که کودک شما نه تنها برای افزایش قد بلکه برای جلوگیری از هر گونه مشکلات سلامتی طولانی‌مدت، وضعیت بدنی مناسبی داشته باشد. هر بار که او را خمیده می‌بینید به او یادآوری کنید که صاف بنشیند و بایستد.

۹. استفاده از مکمل های هورمون رشد

یکی از راه‌های افزایش هورمون رشد استفاده از مکمل‌های هورمون رشد است. مکمل‌های هورمون رشد انسانی که به عنوان آزادکننده‌های HGH نیز شناخته می‌شوند، مکمل‌های غذایی هستند که به افزایش سطح HGH در بدن کمک می‌کنند. همانطور که اشاره کردیم هورمون رشد یکی از عوامل اصلی رشد قد در افراد است.

بهترین قرص‌های HGH شامل پیش سازهای هورمون رشد هستند که به غده هیپوفیز کمک می‌کنند تا به طور طبیعی HGH بیشتری آزاد کند. مکمل‌های هورمون رشد مزایای دارند، با این حال عوارض بالقوه‌ای هم دارند که باید در نظر بگیرید. از این رو به هیچ عنوان از این مکمل‌ها بدون مشورت پزشک اطفال، برای کودک خود استفاده نکنید.

دقت کنید که تنها یکی از این موارد برای رشد و افزایش قد کودک کافی نیست. کودک باید تغذیه سالمی داشته باشد، خوب بخوابد، ویتامین دی کافی جذب کند و ورزش و فعالیت کافی داشته باشد. اما اگر با انجام دادن این کارها هنوز هم نگران رشد قد کودکتان هستید، بهتر است از لینک زیر با دکتر کودکان در دکترتو مشورت کنید.

اختلالات هورمونی مانع رشد قدی‌ات شدند؟

همین حالا مشاوره بگیر!

راه های افزایش قد در سنین بلوغ و نوجوانی

نوجوانان در سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی، در مرحله جهش رشد هستند. از این رو بسیار حیاتی است که توجه ویژه‌ای بر روند افزایش قد خود داشته باشند. در ادامه راه های افزایش قد در ۱۴ سالگی و سنین دیگر نوجوانی را برای شما توضیح می‌دهیم.

۱. خوردن صبحانه سالم و کامل

یک صبحانه سالم توسط همه متخصصان رژیم غذایی به عنوان بخشی از یک سبک زندگی مناسب توصیه می‌شود. خوردن صبحانه سالم متابولیسم را افزایش می‌دهد و به جذب بیشتر مواد مغذی کمک می‌کند. این به نوبه خود به افزایش قد در ۱۵ سالگی و به‌طورکلی نوجوانی کمک می‌کند.

۲. داشتن خواب و استراحت کافی

همانطور که اشاره کردیم، خواب و استراحت کافی برای رشد قد در تمامی سنین ضروری است. به‌طورکلی الگوی خواب مناسب، رشد بدن را تعیین می‌کند. بافت‌های بدن تنها در زمان خواب، رشد و ترمیم را انجام می‌دهند . از این رو استراحت بسیار مهم است. همچنین برای افزایش قد در ۱۴ سالگی و به‌طور‌کلی نوجوانی باید برای خواب زمان مشخصی تعیین شود، چرا که خواب نامنظم باعث جلوگیری از تولید هورمون رشد می‌شود. با کمبود هورمون رشد، بلند شدن قد متوقف می‌شود.

خواب برای افزایش قد در نوجوانان
نوجوان برای افزایش قد باید خواب کافی و خوب داشته باشد.

۳. افزایش قد در ۱۴ سالگی با ورزش و یوگا

ورزش نقش بسیار مهمی در افزایش قد به خصوص در نوجوانان دارد. ورزش‌ها به کشش اندام‌ها و بافت‌های بدن کمک می‌کنند و برخی ورزش‌های خاص مانند پرش، بسکتبال، شنا، تنیس و فوتبال تاثیر بیشتری در افزایش قد دارند. جدای از این ورزش‌ها، برخی حرکت‌های یوگا برای افزایش قد بسیار موثر هستند.

۴. حفظ وزن مناسب بدن

چاقی باعث توقف رشد در نوجوانان می‌شود. همچنین چاقی می‌تواند باعث تغییر فرم بدن و ستون فقرات شود. برای افزایش قد در ۱۶ سالگی و دیگر سنین نوجوانی، حفظ وزن ایده آل ضروری است.

۵. نوشیدن آب فراوان

یکی از ساده‌ترین نکات افزایش قد برای نوجوانان نوشیدن آب است. آب بدن را سم‌زدایی کرده و آن را پاکسازی می‌کند. آب همچنین با کمک به جذب مواد مغذی باعث افزایش قد می‌شود.

۶. اجتناب از بازدارنده های رشد

مواد مخدر یا حتی آنتی بیوتیک‌ها به عنوان مهارکننده‌های رشد عمل می‌کنند و استفاده از آنها رشد بدن را متوقف می‌کند. سیگار و الکل نیز جزو مهارکننده‌های رشد به شمار می‌آیند و استعمال آنها در سنین نوجوانی رشد طبیعی بدن را متوقف می‌کند. پس نوجوانان عزیز اگر به دنبال راه هایی افزایش قد در ۱۳ سالگی تا ۱۶ سالگی هستید، به هیچ عنوان به سراغ سیگار، الکل و مواد مخدر نروید.

راه‌های افزایش قد در نوجوانی شامل تغذیه مناسب، خواب کافی و باکیفیت، ورزش، نوشیدن آب کافی، حفظ وزن سالم و اجتناب از بازدارنده‌های رشد مانند سیگار، مواد مخدر و الکل است.

راه های افزایش قد در بزرگسالی

این سؤال برای خیلی‌ها پیش آمده است که راه های افزایش قد در ۱۸ سالگی یا بعد از ۱۸ سالگی چیست؟ راهی برای افزایش قد بعد از بلوغ وجود دارد؟ باید بگوییم که بعد از بلوغ، صفحات رشد بسته می‌شوند و بدن بافت استخوانی جدیدی تولید نمی‌کند. اگرچه بیشتر افراد پس از بسته شدن صفحات رشد بلندتر نمی‌شوند، اما برخی افراد ممکن است در اوایل بزرگسالی تا سن ۲۰-۲۱ سالگی چند سانتی‌متر رشد کنند.

با پیشرفت تکنولوژیکی در زمینه ارتوپدی، امروزه یک راه حل دائمی و ثابت‌شده برای برطرف کردن کوتاهی قد در بزرگسالان وجود دارد.  تنها راه دائمی برای افزایش قد پس از بلوغ، افزایش طول اندام است. افزایش طول اندام یک روش جراحی برای بلند کردن استخوان‌های پا یا بازو است. این روش را می‌توان برای اصلاح ناهماهنگی‌های طول اندام یا برای اهداف زیبایی انجام داد.

با جراحی افزایش طول اندام، می‌توان ساق پا (درشت نی) را تا ۶ سانتی‌متر و ساق بالایی (ران) را تا ۸ سانتی‌متر بلند کرد. با این روش، می‌توان در مجموع ۱۳ تا ۱۵ سانتی‌متر بلندتر شد. .

جراحی افزایش طول اندام با روش‌های مختلفی قابل انجام است. اگرچه روش‌های قدیمی نیاز به دوره درمان طولانی دارند، اما با روش‌های پیشرفته می‌توان در عرض ۳-۴ ماه پس از جراحی به زندگی روزمره بازگشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این عمل می‌توانید با متخصص ارتوپد در دکترتو مشاوره نمایید.

افزایش قد در بزرگسالان
بزرگسالان بعد از بسته شدن صفحات رشد، افزایش قدی را تجربه نمی‌کنند.

بهترین رژیم غذایی برای بلند شدن قد در سنین مختلف چیست؟

رژیم غذایی مهم‌‌ترین عامل محیطی موثر بر رشد قد است. تمام غذاهایی که می‌خوریم، بر چرخه تولید هورمون ما تاثیر می‌گذارند. بنابراین بسیار مهم است که برای افزایش قد یک رژیم غذایی متناسب در نظر بگیریم. در بخش‌های قبل اشاراتی به تاثیر رژیم غذایی بر رشد قد داشتیم. در این بخش غذاهایی که برای رشد قد باید در نظر بگیرید را معرفی خواهیم کرد. طبق گفته thenourishedchild، این غذاها عبارت‌اند از:

۱. خوردن غذاهای حاوی پروتئین

پروتئین حاوی بلوک‌های ساختمانی برای رشد تمام عضلات، اندام‌ها، استخوان‌ها و سایر بافت‌ها است. برای کسب پروتئین مناسب می‌توانید غذاهای زیر را بخورید:

  • تخم مرغ
  • شیر و محصولات لبنی مانند ماست و پنیر
  • گوشت مانند گوشت گاو، مرغ و ماهی
  • آجیل و کره آجیل
  • لوبیا
  • غلات غنی از پروتئین مانند کینوا.

۲. مصرف کلسیم و ویتامین دی کافی

همانطور که می‌دانید کلسیم و ویتامین D برای رشد استخوان ضروری هستند. برای جذب این دو ماده معدنی می‌توانید غذاهای زیر را میل نمایید:

  • شیر و لبنیات غنی‌شده
  • ماهی و قارچ
  • سبزیجات سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی.
تغذیه سالم برای رشد قد خوب
برای افزایش قد کودکتان مطمئن شوید که همه مواد مغذی لازم برای رشد را دریافت می‌کند.

۳. خوردن غذاهای حاوی چربی های سالم

چربی‌های سالم کالری غلیظی را فراهم می‌کنند که به رشد و عملکرد مغز کمک می‌کند. غذاهای زیر حاوی چربی‌های سالم هستند:

  • آووکادو
  • زیتون و روغن زیتون
  • آجیل و دانه‌ها
  • ماهی چرب.

۴. خوردن غذاهای حاوی آهن

آهن در طول جهش رشد و افزایش قد بسیار مهم است، چرا که نقش مهمی در خون‌سازی دارد و همچنین دختران با شروع قاعدگی آهن بیشتری از دست می‌دهند. غذاهای حاوی آهن به شرح زیر هستند:

  • سبزیجات برگ سبز به خصوص اسفناج
  • گوشت گاو
  • لوبیا
  • کشمش.

کودکان و نوجوانان بدن‌های بسیار حساسی دارند و هر کدام از آنها نیاز‌های تغذیه‌ای متفاوتی دارند. از این رو بهتر است که برای پیدا کردن بهترین رژیم غذایی برای کودک خود، با یک متخصص تغذیه در دکترتو مشورت کنید.

همین حالا برای درمان مشکلات مفصلی اقدام کن!

چطور قد نهایی فرزندمان را تخمین بزنیم؟

هرچند راهی قطعی برای تخمین قد فرد وجود ندارد، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید جان هاپکینز مدیسن فرمولی وجود را به شما می‌دهد که می‌توانید با استفاده از آن قد فرزندتان در بزرگسالی را تخمین بزنید:

  • ابتدا قد خود و همسرتان را اندازه بگیرید.
  • برای پسران: ۵ اینچ معادل ۱۲.۷ سانتی‌متر به قد پدر اضافه کنید، با قد مادر جمع کنید و بر دو تقسیم کنید.
  • برای دختران: ۵ اینچ معادل ۱۲.۷ سانتی‌متر از قد پدر کم کنید، با قد مادر جمع کنید و سپس بر دو تقسیم کنید.

البته این فرمول حتمی نیست و فقط تخمینی از قد نهایی فرزندتان خواهد بود. در واقع عوامل بسیار زیادی بر قد فرد تاثیر می‌گذارند، از جمله ژنتیک، عوامل محیطی، هورمون‌ها.

عوامل ژنتیکی و برخی عوامل محیطی مانند تغذیه، هورمون‌ها و جنسیت قد نهایی فرد را تعیین می‌کنند.

عوامل موثر بر افزایش قد در سنین مختلف

قبل از بررسی راه‌های افزایش قد، بیایید بررسی کنیم که چه عواملی بر رشد انسان‌ها تاثیر می‌گذارند. اصلی‌ترین عامل رشد قد در سنین مختلف ژنتیک است. با این حال، بسیاری از عوامل دیگر از جمله تغذیه، هورمون‌ها و شرایط پزشکی می‌توانند بر رشد قد تأثیر بگذارند. نوزادان و کودکان به طور مداوم رشد می‌کنند. این به دلیل تغییرات در صفحات رشد استخوان‌های بلند بازوها و پاهای آنهاست. همانطور که صفحات رشد فعالیت می‌کنند، استخوان‎های بلند بلندتر می‌شوند و در نتیجه قد کودک بلندتر می‌شود.

طبق گفته medicalnewstoday، عوامل زیر می‌توانند بر قد افراد تأثیر بگذارند:

۱. ژنتیک

دانشمندان معتقدند ۸۰٪ از قد فرد را ژنتیک تعیین می‌کند. بیش از ۷۰۰ ژن مختلف در رشد قد، دخیل هستند. برخی از این ژن‌ها بر صفحات رشد تأثیر می‌گذارند و برخی دیگر بر تولید هورمون‌های رشد تأثیر می‌گذارند.

برخی از شرایط ژنتیکی، از جمله سندرم داون و سندرم مارفان نیز می‌توانند بر میزان رشد قد تأثیر بگذارند.

عوامل تغیین کننده قد
مهمترین عامل تعیین‌کننده قد فرد ژنتیک است.

۲. تاثیر هورمون ها بر رشد قد کودک

بدن هر فرد هورمون‌هایی تولید می‌کند که به صفحات رشد دستور می‌دهند تا استخوان جدید بسازند. این هورمون‌ها عبارتند از:

  • هورمون‌های رشد: این هورمون‌ها در غده هیپوفیز ساخته می‌شوند و مهم‌ترین هورمون رشد هستند. کمبود هورمون رشد می‌تواند تاثیر زیادی در رشد کودک داشته باشد. البته راه‌های زیادی هم برای افزایش هورمون رشد وجود دارد که می‌توانید برای جبران این کمبود از آنها استفاده کنید.
  • هورمون‌های تیروئید: غده تیروئید هورمون‌هایی می سازد که بر رشد تأثیر می‌گذارند.
  • هورمون‌های جنسی: تستوسترون و استروژن برای رشد در دوران بلوغ بسیار مهم هستند.

۳. میانگین قد بر اساس جنس و سن

مردها معمولاً قد بلندتر از زن‌ها هستند. دوره جهش رشد نوجوانان پس در دوران بلوغ دو سال دیرتر از دختران است، و ممکن است برای مدت طولانی‌تری نسبت به زنان به رشد خود ادامه دهند.

دوره جهش رشد در دختران جوان معمولا یک سال قبل از پریود شدن اتفاق می‌افتد یعنی به طور متوسط ​​در سن ۱۲ تا ۱۳ سالگی. البته رشد دختران در بعد از پریود کاملا متوقف نمی‌شود و امکان دارد ۱-۲ سانتی‌متر بلندتر شوند.

دوره های رشد فرد به چه صورت است؟

رشد کودک الگوی نسبتا مشخصی دارد، در برخی سنین رشد زیاد نیست و در برخی سنین شاهد جهش رشد هستیم. سریع‌ترین دوره رشد مربوط به دوران جنینی است که در آن جنین در دوره ۹ ماهه به قد ۵۰ سانتی‌متر یا بیشتر می‌رسد. در دوران کودکی تا ۸ سالگی تقریبا رشد کودک دختر و پسر به یک اندازه است و کودک در این دوره هر سال تقریبا ۵.۵ سانتی‌متر بلند می‌شود. در نوجوانی شاهد دوره رشد سریعی هستیم. در این دوره رشد پسران سریع‌تر از دختران است. به‌طورکلی مردان بالغ ۱۴ سانتی‌متر بلندتر از زنان بالغ هستند.

 برای افزایش قد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

پزشکان مختلفی می‌توانند در زمینه رشد قد به شما کمک کنند. اگر عدم رشد شما به دلیل کمبود هورمون رشد باشد، شما باید به یک متخصص غدد در دکترتو مراجعه کنید. در کودکی دکتر کودکان و نوجوانان بر رشد قد نظارت می‌کند و توصیه‌های لازم را به شما می‌کند. همچنین در این رابطه دکتر تغذیه نیز می‌توانند به شما کمک زیادی کنند. اگر در سنین بالا و بعد از بسته شدن صفحات رشد به دنبال افزایش قد خود هستید، می‌توانید از کمک متخصص ارتوپد کمک بگیرید. در دکترتو می‌توانید با این پزشکان به صورت آنلاین، متنی یا تلفنی مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت اینترنتی اقدام کنید.

دکتر برای افزایش قد
پزشکان در دکترتو می‌توانند به افزایش قد در افراد با سنین مختلف کمک کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

داشتن قد بلند رویای هر فردی است. از این رو همواره همه افراد به دنبال راه های افزایش قد خود و کودکشان هستند. درست است که ژنتیک نقش اساسی در رشد قد دارد، با این حال عوامل محیطی نیز تاثیر به سزایی در این زمینه دارند.

تمام شیوه‌های افزایش قد بر سبک زندگی افراد متمرکز هستند. در صورتی که شما یک سبک زندگی متعادل و سالم داشته باشید، می‌توانید تا بیشترین میزان ممکن قد خود را افزایش دهید. برای افزایش قد می‌توانید از کمک‌های دکتر اطفال، دکتر تغذیه و دکتر غدد و دکتر ارتوپد بهره ببرید. در دکترتو می‌توانید با این پزشکان به صورت آنلاین، متنی یا تلفنی مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت اینترنتی اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ورزش‌های کششی مانند بارفیکس، شنا و ژیمیناستیک، بهترین گزینه‌های برای رشد قد با ورزش هستند.

افزایش قد یک فرایند پیوسته و طولانی‌مدت است که با در پیش گرفتن روش‌های مختلف میسر است و نمی‌توان در طول یک ماه به رشد چشمگیری دست یافت.

کودکان مبتلا به بلوغ زودرس ممکن است در ابتدا به سرعت رشد کنند و در مقایسه با همسالان خود قد بلندی داشته باشند. اما، از آنجایی که استخوان‌های آنها سریع‌تر از حد معمول بالغ می‌شوند، رشد آنها اغلب زودتر از حد معمول متوقف می‌شود. این می‌تواند باعث شود که آنها در بزرگسالی کوتاه‌تر از حد متوسط ​​باشند.

دار‌وهای متعددی برای افزایش قد در سنین رشد تجویز می‌شوند. داروهای زیر نمونه‌ای از آنها هستند:
۱. مکی مورلین: این دارو یک آگونیست گیرنده ترشح‌کننده هورمون رشد (GH) است که برای تشخیص کمبود هورمون رشد بزرگسالان (AGHD) تجویز می‌شود.
۲. سرمولین استات: این دارو یک آگونیست آزادکننده هورمون رشد است که برای کمبود هورمون رشد در کودکان تجویز می‌شود.
۳. سوماترم: این دارو یک آنالوگ هورمون رشد است که برای رشد در کودکان تجویز می‌شود.

دانشمندان تخمین می‌زنند که ژنتیک حدود ۸۰ درصد در تعیین میزان رشد قد، نقش دارد.

تشخیص دقیق این موضوع بر عهده پزشک ارتوپد است. با این حال برخی نشانه‌ها وجود دارد که می‌توانید با دنبال کردن آنها به جواب سوال خود برسید. این نشانه‌ها به شرح زیر هستند:
۱. اگر مرد هستید و بیش از ۲۱ سال سن دارید یا اگر زن هستید و بیش از ۱۸ سال سن دارید.
۲. اگر موهای ناحیه تناسلی و موهای صورت شما به حد کافی رشد کرده باشند.
۳. سایز کفش یا طول قدتان در مدت طولانی تغییر نکرده‌است.
۴. سابقه خانوادگی شما نشان می‌دهد که تا یک سن خاص رشد خواهید کرد.

رشد بیشتر پسرها در حدود ۱۶ سالگی متوقف می‌شود. عوامل زیادی از جمله بلوغ پسران، رژیم غذایی و وزن می‌توانند بر چگونگی و زمان رشد پسران تأثیر بگذارند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره راه های افزایش قد

  1. masii گفت:

    صلام من دخترم و۲۱ سالمه قدم هم۱۴۵ هس از نوجوانی ب دکتر غدد مراجعه کردم وهنوزم با قرصی که ب توصیه پزشک مصرف مکنم سالی ی سانت افزایش قد دارم مخاسدم بپرسم ایا امکان دارد رشدقدم همچنان تا۲۵ سالگی ادامه داشته باشدالبته همراه باورزش های کششی یان

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      بله رشد قد علاوه بر ژنتیک فرد به شرایط محیطی و رژیم عذایی بستگی دارد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.پزشک ارتوپد

    2. ایسان گفت:

      سلام من ۱۴سالمه و قدم ۱۴۱ ایا قد من بزرگ میشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بسته به جنسیت (پسر) احتمال افزایش قد دارید
        ولی برای چک کردن هورمون رشد بهتر است زیر نظر متخصص غدد باشید

    3. زهرا گفت:

      میشه اسم قرصی که میخورینو بگین

    4. یحیی گفت:

      میشه بپرسم چه قرصی مصرف کردین؟

  2. حسین رستگار گفت:

    سلام من حسین رستگار هستم ۱۳ سالمه سه ماه دیگه میرم تو ۱۴ سالگی من قدم ۱۵۳ هستش نسبت به همکلاسی هام قدم خیلی کوتاهه قد پدرم ۱۷۸ و قد مادرم ۱۶۹ هستش . خیلی زیاد افزایش قد ندارم مثلا از کلاس هفتم تا کلاس هشتم فقط ۳ سانتی متر افزایش قد داشتم لطفا راهنمایی ام کنید خیلی از این موضوع رنج میبرم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      تا زمان تکمیل بلوغ شما فرصت افزایش جهش رشد قدی دارید و جای نگرانی ندارد.

    2. تجربه گفت:

      تادیرنشده به دکترغددومتابولیسم مراجعه کنید

  3. ملیسا گفت:

    سلام من ۱۲ سالمه و قد من ۱۲۴ است من همه‌ی کارهای که گفتین رو کردم ولی قدم تغییری نکرده آیا قد من تغییر خواهد کرد یا نه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      رشد قد علاوه بر ژنتیک به رژیم غذایی هم بستگی دارد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.پزشک ارتوپد

  4. عارف گفت:

    من ۲۸سالمه میشه عمل کنم برای افزایش قد

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      رشد قد به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک بستگی دارد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.دکتر ارتوپد

      1. ایمان امیری گفت:

        سلام وقت بخیر خسته نباشید مطالبتون خیلی. عالی و گویا هستن ببخشی من ۳۹سال سن دارم و قد خودم ۱۷۰ آیا هنوزم راه حلی دارید برا افزایش قدم ممنونم از شما

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام ایمان عزیز
          با توجه به سن امکان افزایش قد وجود ندارد

      2. ایمان امیری گفت:

        سلام وقت بخیر خسته نباشید مطالبتون خیلی. عالی و گویا هستن ببخشی من ۳۹سال سن دارم و قد خودم ۱۷۰ آیا هنوزم راه حلی دارید برا افزایش قدم ممنونم از شما.

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام ایمان عزیز
          با توجه به سن امکان افزایش قد وجود ندارد

        2. ناشناس گفت:

          سلام من ۲۸ سالمه قدم ۱۶۳ متونم قدمو بلندتر کنم وزنم ۶۰ متونم قدمو افرایش بد معمنون میشم اگه پاسخ بدین

        3. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          خیر امکان پذیر نیست

  5. غزل گفت:

    سلام من ۱۶سالمه و قدم ۱۵۹میخاستم چجوری قدمو ب ۱۷۰برسونم؟ ایا راهی هست؟ من رشدم خیلی کمه!

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      رشد قد به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک بستگی دارد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید.دکتر غدد

      1. ناشناس گفت:

        سلام من ۱۷ سالمه دختر هستم می خوام تا دوسال دگه حداقل ۴سانت افزایش قد داشته باشم چه کار کنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          ابتدا به متخصص غدد مراجعه کنید
          میزان بسته شدن صفحات رشد و تغییرات هورمونی تان چک شود
          و بعد شاید کمی افزایش قد بدهید

          https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

    2. آیسو گفت:

      سلام منم دقیقا مثل شما هستم تونستید کاری کنید شما؟

  6. ناشناس گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه قدم ۱۶۸ . ۱۶۷.سوالم اینه که من تا چه سنی رشد خواهم کرد؟ ایا من در ۱۸ سالگی به ۱۸۰ میرسم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      رشد قد به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک بستگی دارد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید دکتر ارتوپد

  7. محمد گفت:

    من ۱۹سالمه و خیلی وقته ک رشدم متوقف شده فک کنم صفحات رشدم بسته شدن الان قدم حدود ۱۷۰ میخواستم ببینم ک جز جراحی هیچ راه دیگه ای نیست ؟!
    و اگه جراحی کنم مشکلی برا سلامتی جسمانی و کارای روزمره ایجاد نمیشه ینی میتونم مثل الان ورزش کنم و هر فعالیتی رو انجام بدم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      میتونید با مراجعه به متخصص غدد و بررسی هورمون ها و سن استخوانی از روند بلوغ مطلع شوید. اگر نیاز باید به شما دارو داده می شود.

    2. ماهان گفت:

      سلام من ۱۳ سالمه قدم ۱۶۵ هست قد پدرم ۱۷۰ و قد مادرم ۱۶۰ با حرکات های اصلاحی و والیبال و دارو اینا میتونم به ۱۸۰ یا ۱۸۵ برسم لطفا جواب بدید خیلی ممنون

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        اگر صفحات استخوانی بسته نشده باشد افزایش قد خواهید داشت. عمده ترین موضوع هم وراثت هست.

      2. امیر گفت:

        سلام من پسرم ۱۹ سالمه قدم ۱۷۰ هست و تو خانواده قد بلند منم.میخاستم بدونم آیا افزایش قد تا بالای ۱۸۰ هم امکان داره برای من

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام و درود همراه عزیز
          عوامل مختلفی از جمله ژنتیک محیط و انواع ورزش ها در افزایش قد تاثیر دارند.
          توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.دکتر ارتوپد

    3. مهدی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت دوست عزیز
      من۱۷سالم حدود۱۶۴قد دارم و نسبت به همکلاسی هام خیلی قدم کوتاه
      پدرم۱۷۳ومادرم۱۷۰

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام و درود همراه عزیز
        صفحات رشد استخوان تا سن حدود ۲۲ سالگی غضروفی بوده و تا این سن احتمال افزایش قد وجود دارد.
        توصیه می‌شود برای راهنمایی و مشاوره به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه فرمایید.
        دکتر متخصص ارتوپد

  8. سوسن گفت:

    سلام من دختر هستم و ۱۵ سالمه قد پدرم ۱۷۹ و ماددم ۱۵۷ هست و قد خودم ۱۶۴
    آبا امکان افزایش قد ۶ تا ۸ سانت برای من وجود داره؟ وزنم حدودا ۵۰ کیلوگرمه
    ممکنه که جهش رشد داشته باشم چون پدرم در ۱۶ سالگی جهش رشد داشته

  9. سوسن گفت:

    سلام من دختر هستم و ۱۵ سالمه قد پدرم ۱۷۹ و ماددم ۱۵۷ هست و قد خودم ۱۶۴
    آبا امکان افزایش قد ۶ تا ۸ سانت برای من وجود داره؟ وزنم حدودا ۵۰ کیلوگرمه

  10. ناشناس گفت:

    عالی ممنون

    1. Amce گفت:

      سلام من پسرم ۱۲ روز دیگه وارد ۱۵ سالگی میشم و قدم ۱۶۵ من تا تا چه حدی رشد میکنم قد پدر ۱۷۸ مادر ۱۵۴ و اینکه لطفاً جواب کاملی بدید ممنون میشم بطور منظم هر روز ورزش کششی رژیم غذایی وزنم هم ۵۵ بنظرتون تا ۱۷۷ میرسم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بستگی به میزان هورمون رشد و صفحات استخوانی دارد
        ولی احتمال افزایش قد تا ۱۸۰ را هرتا را داریذ
        بهتر است تحت نظر متخصص فدد باشید