راه های افزایش هورمون رشد در بدن!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هورمون رشد تاثیر زیادی در رشد قدی در کودکی و نوجوانی، متابولیسم بدن، عضله‌سازی و ترمیم سلولی دارد. خواب کافی، تغذیه سالم و فعالیت بدنی کافی از راه‌های افزایش این هورمون در کودکان و نوجوانان است. استفاده از مکمل‌ها و قرص یا آمپول سوماتوتروپین باعث افزایش هورمون رشد در بدن می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

راه های افزایش هورمون رشد

هورمون رشد نقش مهمی در ترکیب بدن، متابولیسم و ترمیم سلول‌ها دارد. این هورمون که توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شود باعث بالا بردن قدرت و عملکرد عضلات حین انجام حرکات ورزشی می‌شود و به فرایند بهبودی بدن پس از آسیب‌دیدگی کمک می‌کند. میزان هورمون رشد پایین در بدن ریسک ابتلا به بیماری‌ها را بالا می‌برد، باعث افزایش تجمع توده چربی در بدن می‌شود و در نهایت کیفیت زندگی را پایین می‌آورد. یکی از راه‌های افزایش این هورمون در بدن، داشتن سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب است. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع راه‌های افزایش هورمون رشد در بدن آشنا شوید.

پیشنهاد ما این است که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه از مشاوره حضوری و یا آنلاین با متخصص غدد در دکترتو استفاده کنید.

راه‌های افزایش هورمون رشد در کودکان

هورمون رشد یا HGH هورمونی ترشح‌شده از غده هیپوفیز است که باعث رشد قد کودکان و نوجوانان می‌شود و عامل رشد عضلانی و تقویت تراکم استخوانی در دوران بزرگسالی به ‌شمار می‌آید. هر چند که قد بلند تا حد زیادی ژنتیکی است، اما به کمک روش‌هایی مثل تغذیه سالم، کنترل قند خون و داشتن وزن ایده‌آل می‌توان با تحریک هورمون‌های رشد در بدن باعث افزایش قد شد.

کمبود هورمون رشد در کودکان باعث کوتاه قدی در بزرگسالی می‌شود. عوامل زیادی نیز در افزایش ترشح هورمون رشد در کودکان تأثیر دارند که در ادامه برخی از راه‌های افزایش هورمون رشد در کودکان را آورده‌ایم:

راه های افزایش هورمون رشد در کودکان
خواب کافی، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی کافی از راه‌های افزایش هورمون رشد در کودکان است.

۱. تغذیه مناسب

مصرف خوراکی‌هایی با قند بالا و پروتئین پایین باعث به ‌تاخیر انداختن رشد در کودکان و کوتاهی قد در بزرگسالی می‌شود. رژیم غذایی حاوی پروتئین‌های باکیفیت، لازمه رشد قد کودکان است. مصرف شیرینی‌جات و قندهای مصنوعی، گلوکز خون را به ‌صورت ناگهانی بالا برده و ترشح هورمون رشد نیز کمتر می‌شود. مصرف غذاهای چرب هم علاوه بر کاهش حجم عضلات اجازه رسیدن پروتئین موردنیاز به بدن را نمی‌دهد.

۲. خواب کافی

خواب کافی، لازمه تحریک این هورمون و افزایش قد کودکان است. دو ساعت ابتدایی خواب، بیشترین میزان ترشح هورمون رشد اتفاق می‌افتد. به‌ همین علت است که کودکان و نوجوانان از دیر خوابیدن منع شده و خواب کوتاه بعد از ظهر برایشان توصیه می‌شود.

۳. تمرینات ورزشی

انجام حرکات کششی و نرمش روزانه مستقیماً روی این هورمون در بدن تأثیر می‌گذارد. فعالیت‌های ورزشی، قند خون را پایین آورده و درنتیجه، بدن هورمون رشد بیشتری ترشح می‌کند. مصرف خوراکی‌های پروتئین‌دار دو ساعت پیش از ورزش و بعد از ورزش باعث افزایش ترشح این هورمون در بدن می‌شود. تمرینات ورزشی متابولیسم بدن را هم تقویت می‌کنند.

۴. فاصله بین تغذیه و خواب

معده پر پیش از خواب باعث می‌شود که بدن انسولین بیشتری در خواب تولید کند و درنتیجه هورمون رشد کمتری ترشح ‌شود. بهتر است دست‌کم دو ساعت پیش از خواب، غذاهای سنگین و دیرهضم میل نکنید.

بهترین راه افزایش هورمون رشد در کودکان چیست؟

با متخصص غدد مشورت کن.

افزایش هورمون رشد بعد از بلوغ

سرعت رشد در بدن تا پیش از دوره بلوغ به آهستگی اتفاق می‌افتد. اواخر دوره بلوغ معمولاً شاهد جهش رشدی در نوجوانان هستیم. بعد از بلوغ هم تقریباً رشد متوقف می‌شود. هر کاری که لازم است تا هورمون‌های رشد تحریک شوند و فرد بلندتر شود باید پیش از دوران بلوغ یا در دوران بلوغ انجام داد. افزایش این هورمون رشد بعد از بلوغ تقریباً غیرممکن است، چراکه ناحیه اپی‌فیز در دوران کودکی حالت غضروفی دارد، اما پس از بلوغ به‌ شکل استخوان درمی‌آید. این یعنی دیگر بعد از بلوغ امکان رشد وجود ندارد. با چند راهکار ساده می‌توانید باعث افزایش این هورمون در دوران بلوغ شوید:

  • سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل
  • ورزش، خواب کافی
  • پرهیز از عوامل بازدارنده رشد مثل نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای فرآوری شده و قند مصنوعی
  • انجام حرکات کششی مناسب عضلات
  • ماساژ.

رشد بعد از بلوغ دیگر اتفاق نمی‌افتد، پس اگر می‌خواهید فرزندتان رشد بهتری داشته باشد باید قبل از بلوغ و در دوران بلوغ با مشورت با دکتر غدد برای افزایش هورمون رشد اقدام کنید.

افزایش هورمون رشد در بزرگسالان

برخلاف اینکه این هورمون روی افزایش قد کودکان و نوجوانان تأثیر می‌گذارد، نمی‌توان از آن انتظار داشت که نقشی در تحریک بلندتر شدن طول استخوان‌ها در بزرگسالان داشته باشد. همان‌طور که اشاره شد، نواحی غضروفی بعد از دوران بلوغ به‌ استخوان‌ها وصل می‌شوند و عملاً دیگر کاری از دست هورمون رشد برنمی‌آید. بعد از ۱۸ سالگی دیگر درمان افزایش هورمون رشد برای قد جواب نمی‌دهد. هرچند در بازه سنی ۱۸ تا ۲۴ سالگی گاهی امکان افزایش هورمون رشد وجود دارد، اما در مجموع افزایش هورمون رشد در بزرگسالان برای افزایش قد بی‌فایده است.

افزایش هورمون رشد در بلوغ
افزایش هورمون رشد بعد از بلوغ متوقف می‌شود.

راه‌های افزایش هورمون رشد

روش‌های مختلفی برای افزایش هورمون رشد وجود دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

۱. کاهش چربی بدن

رابطه غیرمستقیمی بین هورمون رشد و میزان چربی بدن وجود دارد. این یعنی هر چقدر میزان چربی در بدن بیشتر باشد، هورمون رشد کمتری تولید می‌شود. یکی از راه‌های افزایش هورمون رشد، کم کردن درصد چربی بدن و جلوگیری از چاقی است.

۲. خواب کافی و باکیفیت

خواب نقش غیرقابل‌انکاری در هورمون رشد دارد. کودکانی که کمبود خواب یا الگوی خواب نامنظمی دارند دچار اختلال در رشد می‌شوند. بیشترین میزان هورمون رشد در خواب شبانه پیش از نیمه‌شب ترشح می‌شود و هر چقدر که به ساعات صبح نزدیک می‌شویم، میزان ترشح این هورمون هم پایین‌تر می‌آید. این یعنی دیر وقت خوابیدن را از برنامه حذف کنید.

۳. کاهش مصرف قند و شیرینی مصنوعی

مصرف کربوهیدرات و شکر باعث بالا رفتن میزان انسولین در بدن شده و میزان هورمون رشد را کاهش می‌دهد. ترشح هورمون رشد در افراد سالم ۴ برابر ترشح در بیماران دیابتی یا افرادی است که از اختلال انسولینی رنج می‌برند. طبیعی است که افزایش مصرف قند و شیرینی باعث بالا رفتن وزن بدن و چاقی می‌شود که خود مانع اصلی افزایش هورمون رشد به شمار می‌رود.

۴. افزایش فاصله بین خواب و غذا

هورمون رشد در طول شب و خواب شبانه ترشح می‌شود. معده‌ای که از وعده آخر شب پر باشد انسولین بیشتری ترشح می‌کند. انسولین بیشتر هم یعنی ترشح هورمون رشد کمتر. بهتر است بین آخرین وعده غذایی و خواب شبانه حداقل ۲ ساعت فاصله باشد.

۵. روزه داری

روزه گرفتن هم باعث ترشح بیشتر هورمون رشد می‌شود. روزه‌داری متناوب توده چربی در بدن را کاهش داده و روی ترشح انسولین موجود در بدن تأثیر می‌گذارد و از این طریق باعث افزایش هورمون رشد در بدن می‌شود.

۶. مصرف مکمل

مصرف مکمل می‌تواند به ‌صورت موقت باعث افزایش هورمون رشد در بدن شود.

مکمل‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای افزایش هورمون رشد در کودکی یا نوجوانی استفاده کنید. دقت داشته باشید که نباید از این هورمون‌ها بدون مشورت و تجویز پزشک استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این مکمل‌ها می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو و یا مشاوره با متخصص غدد استفاده کنید.

مکمل افزایش هورمون رشد

مکمل‌های افزایش هورمون رشد، افزایش حجم ماهیچه را به دنبال دارند و از پیری پیشگیری می‌کنند. مکمل‌ها به‌ شکل قرص، کپسول و پودر عرضه می‌شوند و تولید طبیعی هورمون رشد در بدن را بیشتر می‌کنند. برخی از مکمل‌های متداول افزایش هورمون رشد شامل آرژنین، آرنیتین، ملاتونین، کراتین، گلوتامین و غیره می‌شوند. به خاطر داشته باشید که مشاوره دارویی در انتخاب این مکمل‌ها اهمیت بسیاری دارد.

۱. مکمل آرژنین برای افزایش هورمون رشد

مصرف مکمل آرژنین به‌ تنهایی احتمال افزایش هورمون رشد را بیشتر می‌کند. مصرف آرژنین با ورزش یا بدون ورزش باعث افزایش هورمون رشد می‌شود، اما اثر آن بدون ورزش هم ثابت شده است. نکته مهم در رابطه با مکمل آرژنین، دوز مصرفی آن است که باید بالا باشد تا اثرگذار شود.

۲. مکمل GABA

مکمل گابا (GABA) از نوع آمینواسیدهای غیرپروتئینی است که مستقیماً روی عملکرد سیگنال‌ها، پیام‌رسان‌های عصبی و پیام‌های مغزی اثر می‌گذارد. مکمل گابا بیشتر به ‌عنوان آرام‌بخش جهت بهبود خواب مصرف می‌شود، اما بر اساس نتایج علمی، روی افزایش هورمون رشد هم تأثیر دارد. هر چند مکمل‌های گابا به مقدار زیادی در بدن باقی نمانده و دفع می‌شوند، اما باعث افزایش هورمون رشد می‌شوند و خواب راحتی برایتان به ارمغان می‌آورد.

۳. بتا آلانین

بتا آلانین آمینواسید در عضلات اسکلتی است. مکمل بتا آلانین به شکل قرص، کپسول و پودر با فرمول‌های مختلف عرضه می‌شود و باعث بهبود عملکرد، رشد عضلانی و افزایش موقتی میزان هورمون رشد در بدن می‌شود.

۴. مکمل ملاتونین

ملاتونین هورمون اصلی تنظیم‌کننده خواب و فشار خون است. مکمل ملاتونین هم مکمل‌ محبوبی است که برای بهبود کیفیت خواب و افزایش زمان خواب تجویز می‌شود. خواب مناسب باعث ترشح ملاتونین در بدن می‌شود که عامل اصلی افزایش ترشح این هورمون در بدن به حساب می‌آید. مکمل‌های ملاتونین، غیرسمی و بی‌خطر هستند، اما بدون مشورت پزشک نباید مصرف شود.

۵. گلوتامین

گلوتامین، اسید آمینه موردنیاز برای تولید پروتئین موردنیاز برای افزایش قد است. مصرف مواد غذایی حاوی گلوتامین تأثیر بسزایی روی افزایش هورمون رشد در بدن دارد.

۶. کراتین

کراتین از مکمل‌های محبوب برای بدنسازان است که مصرف روزانه ۲۰ گرم از آن، ۲ تا ۶ ساعت بعد مصرف باعث افزایش هورمون رشد در بدن می‌شود. مصرف مکمل کراتین با رشد عضلات بدن، ترمیم عضله، تحریک رشد سلولی و افزایش هورمون‌های رشد همراه است.

سایر مکمل‌هایی که باعث افزایش هورمون رشد می‌شوند عبارتند از:

  • گلایسن
  • اورنیتین
  • ال-دوپا
  • کلسیم
  • منیزیم
  • آهن.

مکمل آرژنین مستقیما باعث افزایش هورمون رشد می‌شود. مکمل GABA و ملاتونین با بهبود خواب باعث افزایش هورمون رشد می‌شوند و مکمل‌های بتا آلانین، گلوتامین، کراتین هم باعث رشد قد، افزایش حجم عضلانی و تحریک رشد سلولی می‌شوند.

قرص برای افزایش هورمون رشد

سوماتروپین شکل نئوترکیب هورمون رشد است که به‌ شکل دارو و قرص با نام تجاری سیناتروپین برای افزایش هورمون رشد تجویز می‌شود. بیماران دیابتی بدون تجویز پزشک نباید قرص هورمون رشد مصرف کنند.

آمپول هورمون رشد

بدن نه فقط در کودکی، بلکه در بزرگسالی به هورمون رشد احتیاج دارد. بدن به‌ شکل طبیعی سوماتروپین ترشح می‌کند و وجود آن باعث رشد در دوران بلوغ و قدکشیدن می‌شود. پزشک برای کودکانی که مشکل کوتاهی قد دارند یا مبتلایان به ایدز که دچار کاهش وزن شدید شدند تزریق آمپول هورمون رشد یا سوماتروپین را تجویز می‌کند. از فواید آمپول این هورمون می‌توان به بهبود قدرت عضلانی، درمان شکستگی استخوان، کاهش چربی بدن و ریکاوری سریع‌تر عضلات اشاره کرد. پیشنهاد ما این است که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه از مشاوره حضوری و یا آنلاین متخصص غدد یا مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

آمپول هورمون رشد در بزرگسالی
آمپول هورمون رشد به افزایش قدرت عضلانی نیز کمک می‌کند.

بهترین تمرین برای افزایش هورمون رشد چیست؟

انجام فعالیت‌های ورزشی تأثیر بسزایی بر روی افزایش قد در کودکان و افزایش این هورمون در بزرگسالان دارد؛ ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی سریع، شنای نیمه‌حرفه‌ای، والیبال و بسکتبال، ژیمناستیک و یوگا. از بهترین ورزش‌هایی که با تحریک هورمون رشد باعث افزایش قد می‌شوند می‌توان به تمرینات کششی اشاره کرد.

بهتر است تمرینات کششی را در برنامه روزانه صبح و عصر قرار دهید. صبح‌ها بدن در بلندقدترین حالت ممکن قرار دارد و انجام حرکات کششی روی افزایش قدتان تأثیر می‌گذارد. حرکات کششی شبانه هم باعث شده که بدن استراحت بهتری را تجربه کند.

افزایش هورمون رشد در بدنسازی

بدنسازان برای اینکه به توده و حجم عضلانی مطلوب دست پیدا کنند باید ورزش‌هایی انجام دهند که ترشح این هورمون را افزایش دهد. هر چقدر هورمون رشد بیشتر ترشح شود، عضلات بیشتری در بدن تشکیل می‌شوند، استخوان‌ها قوی‌تر شده و بازیابی عضلانی سریع‌تر می‌شود.

بهترین تمرین برای افزایش این هورمون تمرینی است که باعث فعال‌سازی و تحریک یکباره عضلات مختلف بشود، فیبر عضلانی مصرف کند، استقامت بدنی به وجود بیاورد و به سیستم عصبی و گوارشی فشار وارد کند. اسکوات عالی‌ترین ورزش برای افزایش این هورمون محسوب می‌شود. ددلیفت، وزنه‌برداری المپیکی، وزنه‌برداری یک‌ضرب، زیر بغل هالتر یک خم، و چیناپ یا بالا کشیدن چانه در بارفیکس، پرس بالای سر و پرس سینه از جمله ورزش‌های مناسب برای افزایش این هورمون در بدنسازان هستند.

برای افزایش هورمون رشد دارو بهتره یا ورزش؟ هر سوالی داری از پزشک بپرس.

افزایش هورمون رشد در طب سنتی

طب سنتی علاوه بر توصیه به انجام فعالیت‌های ورزشی، مصرف دم‌نوش و عرقیات گیاهی برای افزایش این هورمون در کودکان و بزرگسالان را توصیه می‌کند. در ادامه چند نمونه از دم‌نوش و عرقیات گیاهی افزایش این هورمون در طب سنتی را با هم بخوانیم:

۱. دمنوش جنسینگ

جنسینگ جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برای افزایش قد دارد که باعث افزایش حجم عضلانی و قد بلند شدن افراد می‌شود. دو قاشق غذاخوری گیاه جنسینگ را با یک لیوان شیر جوشیده ترکیب کنید و ۶ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. با شکر ترکیب کرده و میل نمایید. طبق دستور طب سنتی این دم‌نوش باید به ‌مدت ۴۵ روز هر شب قبل خواب مصرف شود تا اثرگذار باشد.

۲. عرق گیاه بابا آدم

طب سنتی مصرف عرق گیاه بابا را برای ترشح بیشتر این هورمون تجویز می‌کند، اما مصرف دم‌نوش برگ و ریشه بابا آدم هورمون‌های رشد را کاهش داده و باعث کوتاهی قد می‌شود.

۳. دمنوش زعفران

مقداری زعفران را با آب ترکیب کنید و ده دقیقه بعد میل کنید.

۴. دمنوش دارچین

مصرف روزانه یک لیوان دم‌نوش دارچین به مدت حداقل ۲ ماه به افزایش این هورمون کمک می‌کند. چند تکه چوب دارچین را داخل قوری بیندازید و دو لیوان آب جوش به اضافه کرده و قوری را روی حرارت قرار دهید. ده دقیقه زمان دهید تا دم‌نوش دارچین دم بکشد. می‌توانید همراه با عسل میل کنید.

راه های افزایش هورمون رشد در طب سنتی
طب سنتی هم برای افزایش این هورمون، راهکارهایی دارد.

۵. دمنوش پونه

دم‌نوش پونه گزینه دیگری است که طب سنتی برای افزایش قد و افزایش هورمون‌های رشد تجویز می‌کند. دو قاشق غذاخوری پونه را داخل قوری ریخته و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و روی حرارت اجازه دهید که پنج تا ده دقیقه دم بکشد. دم‌نوش را صاف و میل کنید.

۶. دمنوش نعنا

دو قاشق غذاخوری گیاه نعنا خشک یا نعنا تازه را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و روی حرارت اجازه دهید که ده دقیقه دم بکشد. بعد از صافی رد کرده و میل کنید.

۷. دمنوش آویشن

دو قاشق غذای خوری گیاه خشک آویشن را با دو لیوان آب جوش داخل قوری ریخته و روی حرارت غیرمستقیم اجازه دهید که ده دقیقه دم بکشد. بعد آن را صاف کرده و میل کنید.

۸. دمنوش بابونه

دو قاشق گیاه بابونه را با دو لیوان آب جوش داخل قوری روی حرارت غیرمستقیم گذاشته و ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. پس از صاف کردن دم‌نوش آماده است. نوش جان!

۹. چای کوهی

کمی چای کوهی را داخل قوری ریخته و بسته به میزان آن دو تا سه لیوان آب جوش بریزید و روی حرارت غیرمستقیم اجازه دهید که بیست دقیقه دم بکشد، پس از صاف کردن می‌توانید همراه با عسل میل کنید.

دمنوش جنسینگ برای افزایش هورمون رشد
استفاده از دمنوش جنسینگ همراه با دیگر دمنوش‌هایی مانند آویشن و غیره باعث افزایش هورمون رشد می‌شود.

داروی گیاهی تحریک‌کننده هورمون رشد

دم‌نوش‌های گیاهی زیر تحریک‌کننده این هورمون هستند:

  • عرق یونجه
  • عرق طارونه
  • عرق اسفناج

غذاهای محرک هورمون رشد

رژیم غذایی سالم و مناسب یکی از فاکتورهای اصلی بهره‌مندی از افزایش این هورمون است. مصرف یک سری غذاهای خاص می‌تواند باعث تحریک هورمون‌های رشد در بدن شود. غذاهای محرک این هورمون در بدن شامل این موارد می‌شوند:

  • غذاهای حاوی اسید چرب امگا ۳ مثل ماهی سالمون و قزل‌آلا
  • پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی
  • آجیل و مغزها، لوبیا، سبزیجات سبزرنگ و ساردین
  • مواد غذایی حاوی منیزیم مثل حبوبات (عدس)
  • شکلات خام هم باعث تحریک غده هیپوفیز می‌شود و درنتیجه هورمون رشد بیشتری تولید می‌کند.
  • مواد غذایی حاوی اسید آمینه ضروری تریپتوفان.

غذاهای غنی از آمگا ۳، پروتئین، آجیل‌ها و مغزها، در کنار حبوبات و سبزیجات تیره و شکلات از جمله غذاهایی هستند که باعث افزایش ترشح هورمون رشد در بدن می‌شوند.

مواد غذایی برای افزایش هورمون رشد

مواد غذایی که مصرف می‌کنیم روی کاهش یا افزایش این هورمون تأثیر می‌گذارند. در ادامه چند ماده غذایی برای افزایش هورمون رشد را آورده‌ایم که مصرف برخی از آن‌ها باعث افزایش میزان تستوسترون می‌شود:

  • توت فرنگی
  • آجیل
  • هندوانه
  • تخم‌مرغ
  • روغن نارگیل
  • آناناس
  • دانه فاوا
  • کشمش
  • تمشک
  • ماهی خام
  • ژلاتین
  • لیمو
  • چغندر قند
رژیم غذایی تاثیر زیادی روی هورمون رشد دارد
رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر، سبزیجات و امگا ۳ باعث افزایش هورمون رشد می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

توجه به این هورمون به ‌همان اندازه هورمون‌های استروژن و تستوسترون اهمیت دارد، چراکه این هورمون نقش قابل‌توجهی در متابولیسم، عملکرد حیاتی بدن و بازسازی سلولی ایفا می‌کند. برای مصرف هرگونه قرص و آمپول این هورمون و دم‌نوش‌های گیاهی تجویزشده در طب سنتی حتماً باید با پزشک مشورت کنید. پیشنهاد ما این است که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه از مشاوره حضوری و یا آنلاین دکتر غدد در دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، ورزش محرک قوی ترشح این هورمون در بدن است و انجام منظم فعالیت‌های ورزشی مختلف باعث افزایش هورمون رشد می‌شود.

تزریق این هورمون عوارض خاصی ندارد، اما در مواردی هم ممکن است عوارض به وجود بیایند، مثل درد عضلانی، واکنش آلرژیک، درد مفاصل و زانو، سردرد، بالا رفتن موقتی سطح قند خون.

درمان مشکلات و بیماری‌های مربوط به سیستم غدد درون ریز و مشکلات هورمونی در حوزه کار متخصص غدد و متابولیسم قرار می‌گیرد. شما در دکترتو می٬توانید با بهترین دکتر غدد در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

مصرف نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه و انرژی‌زاها به خاطر ترشح انسولین و افت ناگهانی قند برای بدن مضر هستند.

بله، خواب کافی و مناسب باعث افزایش ترشح ملاتونین می‌شود که هورمون اصلی رشد و افزایش قد محسوب می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره افزایش هورمون رشد

  1. سجاد گفت:

    با سلام چطوری هورمون رشد قد رو بخرم

  2. ناشناس گفت:

    سلام چه مدت میتوان هورمون رشد رو تزریق کرد؟

  3. مهدی گفت:

    مرسی بسیار مفید

    1. محمد گفت:

      عالی، سپاسگزارم. محمد

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سپاس از همراهی شما.

  4. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید پسری دارم ۱۱ساله هورمون رشد تزریق میکنه ولی در ۴ماه فقط ۲سانت قد کشیده آیا طبیعیه؟

  5. گیسو گفت:

    با سلام
    دختری با سن ۱۵ سال و ۱۰ ماه هستم.
    آیا در این سن میتونم آمپول افزایش قد تزریق کنم؟
    آیا در این سن عوارض داره؟
    لطفا راهنماییم کنید!

  6. ..... گفت:

    سلام دخترم چهارده سالمه ۱۶۵قدمه می‌خوام به ۱۷۵برسم میشه آیا

    1. ناشناس گفت:

      عزیزم دخترا از اون قد بلند تر نمیشوند

    2. ناشناس گفت:

      سلام

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بفرمایید
        ؟

  7. علی گفت:

    معذرت میخوام العان من ۱۷ سالمه استفاده از هرمون امکان پوذیره یا راه های دیگه رو پیشنهاد می کنید

    1. امیر گفت:

      سلام،پسرم قدمو دقیق نمیدونم ولی مابین ۱۷۵تا۱۸۰هستم میخواستم بدونم آیا میشه با ورزشی مثل بسکتبال و کاراته تا ۱۹۵برسونم و البته نکات بالا رو رعایت کنم و تو تابستان به کلاس شنا هم قراره برم الان ۱۶سال دارم و تو شهریور میشم ۱۷ اگه جواب بدید ممنون میشم

      1. فا طمه امیری گفت:

        سلام من پسری ۱۲ ساله و پسری ۱۰ ساله دارم من خیلی نگران رشد قدی پسرام هستم به نظرم قدشون از هم سن ناشو کوتاه است به نظر شما هورمون رشد بزنم یا خیر آیا عوارض داره

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          حتمن تحت نظر متخصص غدد باشد
          ابتدا هورمون رشد اندازه گیری شود
          تزریق هورمون رشد احتمال بلوغ زودرس هم دارد

          https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  8. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم که آرژنین و گابا برای نوجوانان عوارض نداره یا در آینده عوارضی به وجود نمیاره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      این داروها اگر با تجویز متخصص غدد و به میزان دوز مشخص مصرف شود عارضه جانبی خاصی ندارد.

  9. فاطیما گفت:

    دختریدارم دوازده ساله تیروئید داره قدندار لاغرم هست آمپول رشد هورمون میتونه بزنه یانه

  10. درسا گفت:

    سلام دخترم ۱۱سال داره قد ۱۳۱ آیا احتمال داره قدبلند باشه

    1. ناشناس گفت:

      سلام. شرمنده ی سوال .دلم میخواد برای پسر۱۳ سالم تزریق کنم.میترسم عوارض داشته باشه.بنظرشما عوارض داره؟

    2. آتنا گفت:

      سلام. شرمنده ی سوال .دلم میخواد برای پسر۱۳ سالم تزریق کنم.میترسم عوارض داشته باشه.بنظرشما عوارض داره؟