کریپالو یوگا چیست و چه فوایدی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کریپالو یوگا شامل مجموعه ای از وضعیت‌های فیزیکی مختلف است که بدون هیچ ترتیب خاصی انجام می‌شود و به همراه آن یک سری تمرینات تنفسی و مدیتیشن هم وجود دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کریپالو یوگا

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا تصمیمی دارید کریپالو یوگا را امتحان کنید؟ یوگا یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در سراسر جهان است که در آن ترکیبی از حالات بدنی، مدیتیشن و متدهای تنفسی برای احساس قدرت، آرامش روحی، معنوی و انعطاف‌پذیری جسمانی اجرا می‌شود. کریپالو یوگا یا سبک یوگای هوشیاری کریپالو، شکلی از هاتا یوگا است که برای ذهن، بدن و روح اهمیت یکسانی قائل است. کریپالو یوگا می‌تواند به منبعی برای تحولات روحی و روانی شگرف و همچنین سلامت جسمانی در زندگی روزمره افراد مبدل شود و برخلاف سایر شاخه‌های ورزشی هدف از آن هم‌ترازی بدن و سخت‌کوشی نیست.

برای اینکه بدانید کدام شاخه از یوگا برای شما بهتر است از متخصص طب ورزشی مشاوره بگیرید. در پنل دکترتو می‌توانید از بهترین متخصصان طب ورزشی نوبت حضوری یا تلفنی دریافت کنید. در ادامه به بررسی فواید و نحوه انجام کریپالو یوگا می‌پردازیم.

کریپالو یوگا چیست؟

کریپالو، تمرین ملایم هاتا یوگا با رویکردی نظام‌مند است که بر مدیتیشن، شفای جسمانی و دگرگونی روحی و معنوی تاکید دارد و از تشک یوگا تا زندگی روزمره افراد جریان می‌یابد. در این سبک از یوگا به افراد آموزش داده می‌شود که افکار خود را قضاوت نکنند و خود را همان‌طور که هستند بپذیرند و دوست داشته باشند.

کریپالو، سبک یوگای ملایمی است که بر حرکت با سرعت پایین و در نتیجه پذیرش و سازگاری با خویش تأکید دارد؛ بنابراین، این سبک، ایده‌آل کسانی است که همواره درگیر چالش‌ها و مسائل و مشکلات زندگی خود هستند. کریپالو بر سازگاری و پذیرش تاکید دارد. ازاین‌رو این سبک، برای افرادی که احساس می‌کنند رفتارهای هنجارشکنانه‌ای دارند بسیار خوشایند است. همچنین برای کسانی که در مواقع دشوار زندگی خود به دنبال ایجاد تحول هستند یا دچار آسیب روحی یا سایر محدودیت‌های فیزیکی هستند، روش بسیار محبوبی است.

متن انگلیسی:
Kripalu yoga is a form of hatha yoga that places equal importance on the mind, body, and spirit. For many, Kripalu yoga extends into their daily lives and it can be the source of great spiritual and mental transformation as well as physical health
ترجمه متن:
کریپالو یوگا  شکلی از هاتا یوگاست که اهمیت یکسانی برای ذهن، بدن و روح دارد. این ورزش برای اکثر افراد بخشی از زندگی روزمره آنهاست که می‌تواند منبع تحولات روحی و روانی بزرگ و همچنین بهبود سلامت جسمانی آنها باشد.

verywellfit
هدف اصلی کریپالو یوگا چیست؟
کریپالو یوگا می‌تواند PTSD را درمان کند.

تاریخچه پیدایش کریپالو یوگا

نام کریپالو هم با سبک هاتا یوگا و هم با یک مرکز معتبر یوگا و سلامتی در استاکبریج، یعنی ماساچوست مرتبط است. بنیان‌گذار هر دو سبک آمریت دسای بود که در سال ۱۹۶۰ از هند به ایالات متحده آمد. کریپالو به خاطر معلم آمریت دسای یعنی سری کریپالواناندا – استاد یوگا کوندالینی – نام‌گذاری شد.

مرکز کریپالو پس از تاسیس بیش از دو مرکز در پنسیلوانیا، در سال ۱۹۸۳ از خانه فعلی خود در کوه‌های برکشایر ماساچوست شروع به فعالیت کرد. برنامه‌های این مرکز تا سال ۱۹۹۴ به گسترش خود ادامه داد. در آن زمان مشخص شد که بنیان‌گذار این تکنیک یعنی امریت دسای درگیر روابط جنسی نامناسب با سه تن از شاگردان خود بوده است. از این رو افراد مرکز او را ترک کردند و از این پس رهبری تمرین به گروهی از اعضای ارشد منتقل شد که شروع به احیای این تکنیک کردند.

کریپالو یوگا برای چه افرادی مناسب است؟

کریپالو یوگا برای تمامی افراد با هر جنس و سنی که هم به لحاظ جسمانی و هم به لحاظ روحی می‌خواهند روی جسم و ذهن خود کار کنند تا به سلامتی جسمی و روحی دست یابند و احساس رفاه، خوشبختی و آرامش داشته باشند، پیشنهاد می‌شود.

در درجه اول این سبک از یوگا را خصوصاً به دلیل این که تمرینات آن بسیار ملایم است، می‌توان یک سبک ورزشی خوب و مناسب برای مبتدیان در نظر گرفت. بااین‌حال به دلیل مشخصات آن در کل این سبک یوگا برای همه افراد صرف‌نظر از سن، توانایی، اندازه یا سایر شرایط می‌تواند یک سبک ورزشی ایده‌آل و بسیار سازگار باشد.

این سبک یوگا برای کسانی که با چالش‌های زیادی در زندگی‌شان مواجه هستند بسیار ایده‌آل است. علاوه بر این به دلیل تأکید کریپالو بر سازگاری و پذیرش، این سبکی است که برای افرادی که احساس می‌کنند خارج از هنجار هستند، خوشایند است. همچنین برای کسانی که به دنبال دگرگونی در زمان‌های سخت زندگی هستند یا آسیب‌ها و سایر محدودیت‌های فیزیکی را دارند، محبوب است.

می‌خوای بدونی سبک کریپالو یوگا برات مناسبه یا نه؟

همین حالا مشاوره بگیر.

کریپالو یوگا برای چه افرادی مناسب نیست؟

کریپالو یوگا ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد و لازم است این افراد مجوز پزشکی برای انجام حرکات این ورزش را دریافت کنند. این افراد شامل موارد زیر هستند:

  • افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند.
  • کسانی که انواع مواد مخدر مصرف می‌کنند.
  • افرادی که دچار مشکلات مفصلی و ارتوپدی مثل کمردرد هستند.
  • افراد دچار مشکلات عصبی شدید
  • در طول بارداری

هدف اصلی کریپالو یوگا چیست؟

هدف اصلی کریپالو یوگا هدایت آگاهی یوگی به سمت درون با تمرکز بر جریان پرانا یا انرژی نیروی حیات است. این سبک از یوگا بر مدیتیشن، شفای جسمانی و دگرگونی معنوی تاکید دارد و سعی می‌کند این فاکتورها را به زندگی روزمره نیز هدایت کند.

در این ورزش افراد یاد می‌گیرند که چطور افکار خود را بدون قضاوت شدن مشاهده کرده و خود را همان‌طور که هستند بپذیرند و دوست داشته باشند؛ بنابراین به دلیل تاکیدی که کریپالو یوگا بر پذیرش خود و سازگاری دارد، این سبک از ورزش را می‌توان بیشتر برای جنبه‌های روحی و روانی مفید دانست.

مزایای کریپالو یوگا

رویکرد ملایم و فردی کریپالو، آن را برای کسانی که توانایی بهره‌مندی از تمرین‌های تطبیقی را دارند به انتخاب خوبی مبدل کرده است. این موارد شامل افراد مبتلا به آرتریت، افراد مسن و افرادی با اضافه‌وزن است. همچنین کریپالو یک تمرین مقدماتی فوق‌العاده برای هر کسی است که قبلاً یوگا انجام نداده است. چند مطالعه بالینی، به برخی از مزایای خاص یوگا و سایر شیوه‌های مرتبط با آن اشاره دارد.

برای انجام تمرینات کریپالو یوگا به چه وسایلی نیاز داریم؟
حتی بدون هیچ وسیله‌ای و تنها با یک مت یوگا یا زیر انداز میتوان حرکات کریپالو را انجام داد.

۱. کریپالو یوگا ممکن است جایگزینی برای درمان PTSD باشد.

کریپالو یوگا طبق مطالعه کوچکی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد و در مجله روان‌شناسی بالینی منتشر شد، ممکن است به سربازان ارتش و پرسنل وظیفه مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD کمک کند.

برای این منظور، ۵۱ شرکت‌کننده برای تکمیل و به‌نتیجه‌رسیدن این مطالعه داوطلب شدند، اما تنها تعداد کمی از این افراد، دوره‌های کریپالو یوگا را به پایان رساندند. بااین حال در همین جامعه نمونه اندک از سربازان و نظامیان قدیمی تاثیر مثبت کریپالو یوگا در درمان پی تی اس دی به اثبات رسید. اما به مطالعات بیشتر و در مقیاس بزرگ‌تری از جامعه نمونه مورد نیاز است.

۲. کریپالو یوگا ممکن است علائم اختلال اضطراب فراگیر را کاهش دهد.

اختلال اضطراب منتشر چیست؟ اختلال اضطراب فراگیر یا GAD یک وضعیت رایج روانی با علائمی چون نگرانی بیش از اندازه و نامعقول، اضطراب بیش از حد و غیره است. یک گزارش منتشر شده در مجله بین‌المللی یوگا چگونگی تاثیر مثبت یوگا کریپالو به افراد مبتلا به این اختلال را بررسی کرد.

این گزارش، تجربیات سه شرکت‌کننده را که دو بار در هفته – به تعداد هشت جلسه – یوگا کریپالو دریافت کرده بودند شرح می‌داد. طبق نتیجه حاصل از آن، هر یک از شرکت‌کنندگان در انواع علائم اختلال اضطراب فراگیر، بهبودی خوبی را نشان دادند و این امر باعث شد تا نویسندگان این مطالعه، چنین پیشنهاد کنند که یوگای کریپالو، پتانسیل بهبود فرایندهای مرتبط با اختلال اضطراب فراگیر را نیز دارد.

می‌خوای برای کاهش اضطراب کریپالو یوگا رو امتحان کنی؟ مشاوره بگیر.

۳. سایر مزایای بالقوه یوگا کریپالو

طبق مطالعات انجام شده، تمرین یوگا و تکنیک‌های تنفسی خاص آن، مزایای دیگری چون کاهش استرس در محیط‌های کاری، کاهش علائم پرخوری عصبی و بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه یا COPD (بیماری copd چیست؟) و غیره را نیز دارد.

عوارض کریپالو یوگا

به‌طورکلی کریپالو یوگا یک فعالیت آرامش‌بخش و مفید است و عوارض جدی ندارد. با این حال، در برخی موارد ممکن است برخی عوارض کوچک و موقت را تجربه کنید. در زیر، چندین عارضه ممکن که در طول تمرین کریپالو یوگا رخ می‌دهد، را ذکر می‌کنیم:

  • برون‎ریزی  احساسات
  • افزایش حساسیت به امور محیطی یا احساسات خود
  • خستگی زیاد
  • احساس درد و ناراحتی عضلانی

کریپالو یوگا چگونه انجام می شود؟

ورزش یوگا چگونه است؟ معمولا حرکات کریپالو یوگا در طی ۴ مرحله انجام می‌شود که در زیر، به طور خلاصه توضیح داده شده است:

ردیفمراحلتوضیح مراحل
۱آماده‌سازیقبل از شروع تمرین کریپالو یوگا، شما باید یک فضای آرام و مناسب را برای تمرین ایجاد کنید.
این می‌تواند یک محیط آرام و ساکت باشد.
همچنین، شما می‌توانید از یک مت یوگا یا یک زیرانداز برای راحتی بیشتر در تمرین استفاده کنید.
۲آگاهی از تنفسدر کریپالو یوگا، آگاهی از تنفس عمیق بسیار مهم است.
خیلی آرام شروع به تنفس آرام و عمیق کنید و تمرکز خود را روی حرکت تنفستان بگذارید.
۳آماده‌سازی بدندر این مرحله، شروع به انجام حرکات یوگا در کریپالو یوگا می‌کنید.
این حرکات شامل استرچینگ، حرکات تقویتی و حرکات تقویتی و تعادلی است.
شما باید بادقت و تمرکز این حرکات را انجام دهید و حرکات و تنفستان را هماهنگ کنید.
۴مدیتیشندر کریپالو یوگا، مدیتیشن و آرامش بسیار مهم است.
پس از انجام حرکات یوگا، به مدیتیشن می‌پردازید.
این می‌تواند شامل تمرکز بر تنفس، آسانا یا تمرینات تمرکزی دیگر باشد.
هدف این مرحله تسکین و آرامش ذهن است.
مراحل انجام کریپالو یوگا

برای انجام تمرینات کریپالو یوگا به چه وسایلی نیاز داریم؟

برای انجام تمرینات کریپالو یوگا نیاز به تجهیزات خاصی نیست و اکثر حرکات آن را حتی در خانه هم می‌توانید انجام دهید. اما برای برخی حرکات ممکن است مربی‌تان وسایل زیر را توصیه کند:

  • مت یوگا
  • کمربند یوگا
  • چوب ایروبیک
  • سویینگ یوگا
  • رینگ یوگا
  • فوم رولر
  • آجر یوگا
  • جوراب یوگا
  • دستکش یوگا

برای انجام تمرینات کریپالو یوگا چقدر زمان نیاز است؟

مدت زمان موردنیاز برای انجام تمرینات کریپالو یوگا ممکن است متفاوت باشد و بستگی به ترجیحات و برنامه شخصی شما دارد. اما در کل، تمرین کریپالو یوگا می‌تواند در بازه زمانی ۱۵ تا ۹۰ دقیقه انجام شود.

برخی افراد ترجیح می‌دهند روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به تمرین کریپالو یوگا بپردازند تا به طور منظم به آن مشغول شوند. اگر می‌خواهید تمرینات یوگا را به‌صورت جامع‌تر و گسترده‌تر انجام دهید، می‌توانید ۶۰ تا ۹۰ دقیقه به تمرینات کریپالو یوگا اختصاص دهید.

مراحل کریپالو یوگا چیست؟
کریپالو یک تمرین ملایم هاتا یوگاست که با تمرکز بیشتری همراه شده است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کریپالو یوگا یا یوگای هوشیارانه، تمرینات ملایم و درون شناسانه‌ای است که طی آن با نگه‌داشتن خود در یک حرکت، قادر خواهید بود تا گره‌های روحانی و احساسی خود را کشف کنید. در کلاس کریپالو یوگا، ساختار خاصی وجود دارد که شامل تمرکز، گرم‌کردن بدن، توالی آسانا، مدیتیشن و تمرین آرامش است.

رویکرد کریپالو که برای بیدار کردن خودآگاهی و بدون قضاوت خویش طراحی شده است، تمرینی منسجم و مطمئن است که علم غرب را با فلسفه شرقی ترکیب می‌کند تا سرزندگی و نشاط را در فرد تقویت کند. یوگای کریپالو به همه کمک می‌کند تا با دانش درونی خود آشنا شوند و از طریق تمرین، انرژی مسدود و یا بلوکه شده در بدن خود را آزاد کنند و گره احساسی‌شان شروع به حل‌شدن کرده و لایه‌هایی از استرس، درد و مقاومت ناخودآگاهشان آزاد شوند. حتماً شما نیز این سبک از یوگا را امتحان کنید تا ذهن و جسمتان هماهنگ با هم عمل کرده و به آرامش ذهنی و فیزیکی دلخواه خود برسید.

قبل از شروع این تمرینات یوگا بهتر است با دکتر پزشکی ورزشی مشورت کنید تا مطمئن شوید این ورزش برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین پزشکی ورزشی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کریپالو یوگا یک هاتا یوگا است که در مرکز کریپالو یا به‌صورت آنلاین توسط یکی از اعضای هیئت کریپالو انجام می‌شود. کریپالو یوگا بر مدیتیشن، شفای جسمانی و تحول روحی روی تشک یوگا و همچنین در زندگی روزمره تاکید دارد.

کریپالو، آموزش رقص را به‌عنوان بخشی از برنامه‌های آموزش معلمان خود ارائه می‌دهد. این کلاس‌ها، حرکت ذهنی و وضعیت‌های مختلف یوگا را با موسیقی و رقص همراه می‌کنند. رقص کریپالو یوگا، تلفیقی از یوگای ملایم، رقص، تنفس و مدیتیشن با موسیقی است که به گسترش مجموعه ابزار معلم یوگا کمک می‌کند تا آن‌ها بتوانند چیزهای بیشتری را به دانشجویان خود ارائه دهند.

هفته زن کریپالو رویدادی است که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد و مجموعه‌ای از معلمان پیش‌گام یوگا، نویسندگان مشهور، فعالان برجسته حقوق مدنی و هنرمندان و سخنرانان برجسته زن را تقدیر کردند.

کریپالو یوگا سه مرحله دارد. مرحله اول، روی یادگیری حرکات و کشف توانایی‌های فیزیکی تمرکز دارد. مرحله دوم شامل نگه‌داشتن طولانی‌تر یک حرکت بدنی برای بالابردن تمرکز و آگاهی است و مرحله سوم مانند مراقبه در حین انجام حرکت است که از آن به بعد به بدن اجازه داده می‌شود تا خودش تمامی حرکات بعدی را به‌صورت ناخودآگاه و آنی، انتخاب کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن