درمان خانگی واریکوسل برای کاهش درد و تورم بیضه ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واریکوسل را می‌توان با روش‌های خانگی گاهی درمان کرد. انجام ورزش منظم، استفاده از پوشاک مناسب و جلوگیری از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که فشار زیادی به بیضه‌ها وارد می‌شود، می‌توانند به کاهش علائم و تسریع درمان کمک کنند. مصرف موادی مانند گیاهان دارویی، گانودرما، و ویتامین‌هایی مانند ویتامین E ممکن است در بهبود وضعیت واریکوسل موثر باشد. همچنین مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و آمینواسیدها می‌تواند باعث تقویت و سلامتی عروق و رگ‌ها می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
درمان خانگی واریکوسل

آیا با درمان خانگی واریکوسل می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟ ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل مردان بالغ به واریکوسل مبتلا هستند. اگرچه که این احتمال در مردان جوان‌تر بیشتر است. در بسیاری از شرایط، واریکوسل حتی ممکن است علائمی را نشان ندهد. با این حال، واریکوسل طولانی مدت و کنترل نشده می‌تواند بر برخی مردان تأثیر منفی بگذارد، از جمله ناتوانی جنسی و بدشکلی بیضه. اگر هدف درمان پزشکی واریکوسل باشد، گزینه درمانی عمل واریکوسل است. اما اگر به دنبال گزینه‌ها و درمان‌های طبیعی هستید، می‌توانید از رویکردهایی که به عنوان درمان خانگی واریکوسل معرفی شده‌اند کمک بگیرید. در این مقاله به بررسی این درمان های خانگی می‌پردازیم. برای درمان این بیماری می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص اورولوژی در ارتباط باشید.

درمان خانگی واریکوسل چیست؟ (درمان طبیعی واریکوسل)

بیماری واریکوسل چیست؟ در این اختلال پزشکی سیاهرگ‌های داخل بیضه متورم و در هم پیچ خورده می‌شوند و بیماران درد شدیدی را تجربه می‌کنند. واریکوسل تمایل دارد که با گذشت زمان شدید شود و ناراحتی و درد بیشتری را برای افراد به دنبال داشته باشد. همه افراد کاندید جراحی نیستند یا حتی ممکن است برخی از عمل واریکوسل به دلایل مختلفی اجتناب کنند. درمان‌های مختلفی برای واریکوسل وجود دارد که می‌تواند به تسکین درد و ناراحتی کمک زیادی کند.

درمان‌های خانگی واریکوسل می‌توانند فوق‌العاده تاثیرگذار باشند و نشانه های واریکوسل را بهبود دهند. درواقع درمان‌های خانگی روش‌های طبیعی و بدون اتکای بیش از حد به داروها هستند که می‌توانند شرایط را به میزان قابل توجهی برای بیماران بهتر کنند. این درمان‌های خانگی هم شامل تمرین‌های بدنی و هم استفاده از یک سری منابع گیاهی و طبیعی می‌شود.

خوراکی‌ها برای درمان خانگی واریکوسلسایر درمان‌های خانگی واریکوسل
ماءالجبنقرار دادن حنا روی بیضه
گیاه خرنوبکمپرس سرد
گانودرمازالودرمانی
خاکشیر همراه عسلماساژ با روغن زیتون
ترکیب عسل و سیاهدانهقرار دادن خاکستر هسته خرما، کلم و سرکه روی بیضه
تغذیه سالمماساژ روغن کنجد یا بابونه
درمان های خانگی واریکوسل

۱. ماءالجبن برای درمان واریکوسل

اولین گزینه گیاهی که به عنوان درمان خانگی واریکوسل آن را معرفی می‌کنیم، ترکیبی به نام ماءالجبن است. این ترکیب به صورت آماده در عطاری‌ها وجود دارد. برای درمان می‌توان روزانه به صورت ناشتا این ترکیب را در آب حل کرد و میل کرد.

۲. درمان واریکوسل با حنا

حنا یکی دیگر از گزینه‌های درمان خانگی واریکوسل است که البته هنوز تاثیر قطعی آن تایید نشده است. می‌توان با قرار دادن حنا روی کیسه بیضه به تسکین علائم آن کمک کرد.

درمان خانگی واریکوسل گاهی موثر است.
کمپرس سرد می‌تواند باعث کاهش تورم بیضه‌ها و در نتیجه کاهش درد شود.

۳. درمان خانگی واریکوسل با یخ

یخ یا کمپرس سرد یکی از گزینه‌های موثر درمان خانگی واریکوسل است. برای تسکین تورم و درد واریکوسل می‌توانید از کمپرس یخ و کمپرس سرد دو یا سه بار در روز استفاده کنید. به‌آرامی کیسه یخ را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی کیسه بیضه یا ناحیه کشاله ران قرار دهید. به یاد داشته باشید که از یخ به طور مستقیم استفاده نکنید زیرا می‌تواند درد کیسه بیضه را تشدید کند.

۴. درمان واریکوسل با خرنوب

در طب سنتی و گیاهی از گیاه خرنوب به عنوان درمان خانگی واریکوسل استفاده می‌شود. خرنوب از یک گیاه مدیترانه‌ای به دست می‌آید و می‌توان از آن برای تقویت قوای جنسی مردان و درمان گیاهی واریکوسل استفاده کرد. خرنوب می‌تواند موجب تقویت اسپرم‌ها و افزایش کیفیت آنها شده و در نتیجه به درمان ناباروری ناشی از واریکوسل کمک کند. می‌توان خرنوب را به صورت پودر، روغن یا داروهای فراوری شده مصرف کرد.

۵. درمان خانگی واریکوسل با گانودرما

در منابع تایید نشده از گانودرما که یک نوع قارچ خوراکی است برای درمان خانگی واریکوسل استفاده می‌شود. این ترکیب برای درمان مشکلات مختلف مردانه از جمله پروستات کاربرد دارد. هنوز تاثیر آن در درمان واریکوسل تایید نشده؛ اما در برخی منابع از آن برای این منظور استفاده می‌شود.

۶. درمان خانگی واریکوسل با خاکشیر

می‌توان از خاکشیر نیز به عنوان درمان خانگی واریکوسل استفاده کرد. مصرف روزانه خاکشیر به همراه عسل به صورت ناشتا می‌تواند علائم و مشکلات بیماران واریکوسل را کاهش دهد. خاکشیر همچنین با درمان یبوست، از وارد آمدن فشار به بیماران مبتلا به واریکوسل جلوگیری می‌کند.

برای کاهش درد واریکوسل چی خوبه؟

قبل از هر چیز با متخصص مشورت کن.

۷. درمان خانگی واریکوسل با زالو

در برخی موارد از زالودرمانی به عنوان روش سنتی درمان خانگی واریکوسل استفاده می‌شود. البته زالودرمانی خود یک تخصص مجزاست که توسط یک پزشک انجام می‌شود و فواید مختلفی برای سلامتی دارد.

۸. درمان واریکوسل با روغن زیتون

روغن‌های گیاهی و طبیعی مانند روغن کنجد یا روغن زیتون هم می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان خانگی واریکوسل باشد. می‌توان به مدت دو ماه هر روز مقداری از این روغن‌ها را روی کیسه بیضه زد و به‌آرامی آن را ماساژ داد.

۹. مکمل های شاه بلوط هندی

عصاره شاه بلوط یکی دیگر از داروهای عالی برای واریکوسل است. عصاره آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد؛ بنابراین، عصاره شاه بلوط می‌تواند درد و التهاب ناشی از واریکوسل را به میزان قابل توجهی تسکین دهد. همچنین شاه بلوط حاوی ترکیبی به نام اسسین است که ناباروری مردان ناشی از واریکوسل را درمان می‌کند.

اسسین علاوه بر بهبود تعداد و تحرک اسپرم، در کاهش واریکوسل نیز بسیار موثر است؛ بنابراین می‌توان از شاه بلوط علاوه بر درمان خانگی واریکوسل به عنوان درمان ناباروری نیز استفاده کرد.

۱۰. درمان خانگی واریکوسل با خاکستر هسته خرما، کلم و سرکه

یک ترکیب گیاهی خانگی که می‌توان با تهیه آن و استعمال این ترکیب روی بیضه‌ها برای درمان واریکوسل استفاده کرد، ترکیب خاکستر هسته خرما، کلم و سرکه است. دستورالعمل تهیه این ترکیب به صورت زیر است:

  • ابتدا ۲۰ عدد هسته خرما را سوزانده تا خاکستر هسته خرما آماده شود.
  • حالا نصف یک کلم سفید را با آب بجوشانید و آب را جدا کنید.
  • خاکستر هسته خرما و کلم پخته شده را با مقداری سرکه (ترجیحاً سرکه‌های خانگی مانند سرکه سیب یا سرکه هسته خرما یا سرکه انگور) ترکیب کرده تا یک ترکیب خمیری به دست آید.

این ترکیب را هر سه تا چهار هفته یک بار روی کیسه بیضه بگذارید و اجازه دهید تا جذب شود. تکرار این کار می‌تواند به صورت موضعی به درمان واریکوسل کمک کند.

۱۱. درمان واریکوسل با عسل

یکی دیگر از گزینه‌ها برای درمان خانگی واریکوسل، عسل است. عسل فواید درمانی و پزشکی زیادی دارد و در موارد مختلفی از آن به عنوان درمان طبیعی استفاده می‌شود. یکی از این گزینه‌ها، درمان واریکوسل است. می‌توان با مصرف روزانه عسل با سیاه دانه، به صورت طبیعی درد و ناراحتی ناشی از واریکوسل را کاهش داد.

درمان واریکوسل با عسل به کاهش درد کمک می کند.
ترکیب عسل و سیاه‌دانه تاثیر بسزایی در کاهش درد واریکوسل دارد.

۱۲. ماساژ روغن کنجد یا بابونه

روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد و بابونه می‌توانند موجب تنظیم دمای بیضه‌ها و بهبود جریان خون به این اندام شوند. به عنوان درمان خانگی واریکوسل به بیماران توصیه می‌شود که روزانه از این روغن‌ها روی کیسه بیضه و بخش‌های اطراف آن استفاده کرده و ماساژ دهند. ماساژ آرام و آهسته بیضه‌ها با روغن کنجد یا بابونه می‌تواند به تسکین درد و افزایش کیفیت اسپرم‌ها کمک کند.

۱۳. درمان واریکوسل با روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های درمان خانگی واریکوسل باشد. شما می‌توانید روزانه با این روغن کیسه بیضه‌ها و بخش‌های بالایی آن را ماساژ داده تا به کاهش التهاب و درد ناشی از واریکوسل کمک کنید.

۱۴. بیضه بند برای رفع درد واریکوسل

یکی از درمان‌های خانگی برای درمان واریکوسل استفاده از بیضه بند است. بیضه‌بند لباس زیر مخصوصی است که از کیسه بیضه در حین انجام فعالیت‌های بدنی شدید و سنگین حمایت و محافظت می‌کند. از طرفی استفاده از این بیضه‌بندها می‌تواند فشار روی کیسه بیضه را به حداقل برساند تا از دردناک شدن و غیرقابل تحمل شدن واریکوسل بکاهد.

متن انگلیسی:
A jockstrap is required for assistance since it acts as testicular armor. It reduces the likelihood that varicoceles would worsen due to pressure when moving
ترجمه متن:
بیضه بند برای کمک لازم است، زیرا به عنوان محافظ بیضه عمل می‌کند. احتمال بدتر شدن واریکوسل به دلیل فشار هنگام حرکت را کاهش می‌دهد.

mshaqueclinic

۱۵. ورزش کگل برای درمان خانگی واریکوسل

ورزش کگل یکی دیگر از گزینه‌های درمان خانگی واریکوسل است که می‌تواند به بیماران کمک زیادی کند. تمرینات کگل عضلات کف لگن را درگیر می‌کند، جایی که شما به طور منظم این عضلات را منقبض و شل می‌کنید. تمرینات کگل برای بی‌اختیاری و سایر مسائل مشابه فواید زیادی دارد و ممکن است موجب بهبود جریان خون به بیضه‌ها و در نتیجه کاهش درد و ناراحتی شود.

۱۶. انجام یوگا برای درمان واریکوسل

یوگا مطمئناً یکی از بهترین درمان‌ها برای کمک به خلاص شدن سریع‌تر از شر واریکوسل است. تمرین یوگا با بهبود گردش خون و افزایش باروری، بهبود قابل توجهی در واریکوسل به همراه دارد. همچنین باعث تقویت و کشش کشاله ران و لگن می‌شود و در نتیجه استرس، درد و ناراحتی را که به دلیل واریکوسل تجربه می‌کنید، کاهش می‌دهد.

اگر درمان خانگی واریکوسل با یوگا مد نظر است، آساناهای یوگا مانند Viparita Karani، Ananda Balasana و Vajrasana برای بهبود وضعیت دردناک واریکوسل معجزه می‌کنند. علاوه بر آساناهای یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق نیز راه‌های عالی برای حفظ عملکرد بهینه اندام‌های بدن هستند.

می‌خوای با تغییر سبک زندگی واریکوسلت رو درمان کنی؟ با دکتر مشورت کن.

۱۷. درمان واریکوسل با کاهش وزن

اصلاح سبک زندگی می‌تواند در بهبود علائم ناراحت‌کننده واریکوسل موثر باشد. معمولا به بیماران مبتلا به واریکوسل توصیه می‌شود که وزن خود را کم کنند، چرا که اضافه وزن می‌تواند فشار روی بیضه‌ها را افزایش دهد و موجب درد و ناراحتی بیشتر شود؛ بنابراین به عنوان یک گزینه ساده برای درمان خانگی واریکوسل، کاهش وزن به بیماران توصیه می‌شود.

۱۸. تغذیه مناسب برای رفع درد واریکوسل

رژیم غذایی یکی دیگر از مواردی است که می‌توان به عنوان درمان خانگی واریکوسل به آن پرداخت. به بیماران توصیه می‌شود که از یک رژیم غذایی غنی از فیبر و آنتی‌اکسیدان پیروی کنند. این غذاها می‌تواند به طور منظم حرکات روده را بهبود ببخشد و از آسیب ورید ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

مصرف غذاهای فراوری شده و تند ممکن است روند بهبود واریکوسل را کند، کند. نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار همچنین می‌توانند بدن را کم آب کرده، واریکوسل را تشدید کنند و باعث ناراحتی بیشتر شوند. افزایش مصرف غذاهای شور، غذاهای سرخ‌کردنی و فست‌فودها نیز می‌تواند با تاثیر منفی روی عروق خونی منجر به تشدید علائم واریکوسل شود؛ بنابراین افرادی که واریکوسل دارند بهتر است یک تغذیه مناسب داشته باشند.

متن انگلیسی:
Caffeine is known to increase blood pressure and can strain the veins, thereby aggravating the varicocele
ترجمه متن:
کافئین برای افزایش فشارخون شناخته شده است و می‌تواند رگ‌ها را تحت فشار قرار دهد و در نتیجه واریکوسل را تشدید می‌کند.

pristyncare

درمان واریکوسل با طب سنتی

در طب سنتی از یک سری گزینه‌ها برای درمان خانگی واریکوسل استفاده می‌شود. یکی از این گزینه‌ها مصرف غذاهایی است که آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد. در طب سنتی به بیماران توصیه می‌شود که برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت واریکوسل، مصرف غذاهایی مانند اسپند، انواع توت‌ها، کلم‌پیچ، شکلات تلخ و کلم قرمز را افزایش دهید؛ زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند.

درمان‌های دیگر شامل درمان هومیوپاتی و درمان آیورودا می‌شود. این داروها می‌توانند به عنوان درمان‌های طبیعی و گیاهی با خواص ضددرد، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی، درد، تورم و خارش ناشی از واریکوسل را تسکین دهند. زالودرمانی هم می‌تواند به عنوان درمان طب سنتی به کاهش عوارض و ناراحتی‌های واریکوسل کمک کند.

طب سوزنی گزینه دیگری است که در طب سنتی از آن برای درمان خانگی واریکوسل استفاده می‌شود. گاهی نیز طب سوزنی با درمان گیاهان چینی می‌تواند به درمان واریکوسل کمک کند. انجام این درمان‌ها باید تحت نظر یک متخصص طب سنتی یا طب سوزنی انجام شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

واریکوسل ممکن است از نظر روانی و عاطفی یک بیماری بسیار خسته‌کننده باشد. همه باید بدانند که در این مرحله راه‌های مختلفی برای درمان واریکوسل وجود دارد و یکی از آنها درمان خانگی واریکوسل است. درمان‌های خانگی شامل انجام یک سری تمرینات مانند یوگا، مصرف داروهای گیاهی و همچنین پیروی از یک سری رژیم‌های غذایی مفید و سالم می‌شود.

هرچه زودتر درمان واریکوسل را انجام دهید، این روند سریع‌تر و ساده‌تر خواهد بود و بیماران بهتر از درمان‌های خانگی نتیجه می‌گیرند. با این حال در برخی از افراد که شدت بیماری بیشتر است باید با مراجعه به یک دکتر اورولوژیست، از درمان‌های تخصصی‌تر پزشکی برای درمان کمک گرفت. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر اورولوژی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هیچ درمان گیاهی قطعی برای واریکوسل وجود ندارد و گزینه‌های درمان خانگی می‌توانند از تشدید علائم و پیشرفت بیماری بکاهد. خاکشیر، روغن زیتون و روغن سیاه دانه به عنوان درمان‌های گیاهی قطعی واریکوسل شناخته شده‌اند.

در برخی از افراد درمان‌ نشدن واریکوسل مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند. اما واریکوسل گاهی اوقات می‌تواند منجر به اختلال شدید عملکرد جنسی و مشکلات متعاقب آن مانند مقاومت به انسولین، فشارخون بالا و پوکی استخوان شود، خصوصاً اگر شدت بیماری در آنها بالا باشد.

زالودرمانی تحت‌نظر یک متخصص مجرب می‌تواند به کاهش علائم و ناراحتی‌ها کمک کند.

کافئین برای واریکوسل ضرر دارد و در نتیجه بهتر است افراد درگیر با این مشکل مصرف چای خود را کمتر کنند.

درمان‌های خانگی و گیاهی می‌تواند با با تنظیم جریان خون به سمت بیضه‌ها، موجب افزایش سلامت اسپرم‌ها و تعداد آنها شود که می‌تواند گاهی ناباروری را درمان کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان خانگی واریکوسل

  1. گل زاده گفت:

    همسرم فردی ۴۵ ساله دارای بیماری واریکوسل شدید می‌باشد که اندازه بیضه ی سمت چپش به هدی زیاد شده که اندازه تخم شتر مرغ می‌باشد همراه با تب و درد شدید لطفاً کمکم کنید تا حال شوهرم بهتر بشه،😢

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این شرایط در اسرع وقت باید جراحی شوند