دلیل درد زیر شکم بعد از نزدیکی چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

1. درد زیر شکم بعد از سکس در زنان و مردان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. 2. سکس خشن، مشکلات روده‌ای، ارگاسم، عفونت ادراری و تناسلی از دلایل مشترک درد زیر شکم در مردان و زنان است. 3. برای تشخیص علت این درد باید به متخصص زنان یا اورولوژیست مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 15 دقیقه
low abdominal pain after sex
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

یکی از مشکلاتی که زوجین در خصوص رابطه جنسی خود دارند، احساس درد زیر شکم بعد از نزدیکی است. هم مردان و هم زنان ممکن است بعد از رابطه جنسی دچار گرفتگی عضلات شوند. اصطلاح پزشکی این حالت برای درد قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی، دیسپارونی (dyspareunia) است.

این درد از جمله مواردی است که افراد بسیاری از آن شاکی هستند و به دنبال دلیل بروز این اتفاق‌اند. بدیهی است که هر نوع ناراحتی و دردی بد است، اما به‌خصوص زمانی که قرار است زوجین از رابطه جنسی خود لذت ببرند، این سوال پیش می‌آید که چرا باید این دردها را تجربه کنند. درد زیر شکم بعد از نزدیکی به هر دلیلی که باشد، موردی است بسیار آزاردهنده که باید با شناخت دلیل بروز آن، راه کاری برای رفع این دردها در نظر گرفت.

اگر دچار درد زیر شکم بعد از سکس هستید، برای بررسی علت آن باید به دکتر زنان یا دکتر اورولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید به‌راحتی با بهترین پزشکان برای تشخیص و درمان این عارضه در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

علت درد زیر شکم بعد از نزدیکی چیست؟

 این دردها به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که برخی از این دلایل هم در مردان و هم در زنان یکسان است. برخی موارد نیز به‌صورت اختصاصی در خصوص هر جنس جداگانه مدنظر است. در ادامه دلایل بروز درد زیر شکم بعد از نزدیکی را بررسی می‌کنیم.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

۱. درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی به دلیل فشار عضلانی

یکی از دلایل مهمی که موجب درد زیر شکم بعد از نزدیکی در هر دو جنس می‌شود، کشیدگی‌ها و گرفتگی‌های عضلانی است. درست مانند ورزش‌کردن، در بسیاری از موارد کشش عضلات لگن و شکم در حین رابطه جنسی می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات شود. ماهیچه‌های خشک و گرفته، کم‌آبی، قرارگرفتن عضلات در پوزیشنی نامناسب یا سکس بد همگی می‌تواند موجب گرفتگی عضلات شده و به دنبال آن افراد درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی را تجربه می‌کنند. معمولا این گرفتگی‌ها بعد از چند ثانیه تا چند دقیقه از بین می‌روند.


۲. درد زیر شکم بعد از دخول به دلیل ارگاسم

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند موجب درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی شود، ارگاسم است. ارگاسم به نوبه خود می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود. ارگاسم یا ارضا شدن موجب انقباض غیرارادی ماهیچه‌های لگن و کف لگن می‌شود. اگر این ماهیچه‌ها به‌شدت به منقبض شدنشان ادامه دهند، ممکن است بعد از رابطه جنسی افراد گرفتگی‌های شدید و موقتی را تجربه کنند.


۳. درد شدید زیر شکم بعد از نزدیکی به دلیل مشکلات روده

دلیل دیگری که برای بروز درد زیر شکم بعد از دخول در هر دو جنس می‌توان در نظر گرفت، مشکلات گوارشی و دردهای روده است. مشکلات مربوط به سیستم گوارشی می‌تواند باعث گرفتگی شکم شود. یبوست و نفخ دو دلیل شایع دردهای معده و روده هستند و می‌توانند موجب درد بعد از رابطه جنسی نیز شوند.

STD and abdominal pain
عفونت دستگاه ادراری و تناسلی و عفونت‌های مقاربتی می‌توانند باعث درد زیر شکم بعد از سکس شوند.

۴. دردهای شکمی بعد از رابطه به دلیل عفونت مقاربتی

برخی از عفونت‌های مقاربتی، به‌ویژه عفونت‌هایی مانند سوزاک و کلامیدیا می‌توانند باعث گرفتگی شکم، خصوصا بعد از مقاربت شوند. بسیاری از بیماری‌های مقاربتی هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند، بنابراین بهتر است به طور منظم آزمایش‌های مربوطه را انجام داد. این عفونت‌ها و بیماری مقاربتی می‌توانند موجب خروج ترشحاتی از آلت تناسلی و واژن شده و همچنین باعث درد در زمان ادرار نیز شوند. ازاین‌رو درد زیر شکم بعد از نزدیکی در افرادی که با این عفونت‌های مقاربتی درگیرند، رایج است. در کل عفونت‌های مقاربتی می‌توانند مشکلاتی جدی را به دنبال داشته باشند، ازاین‌رو پیگیری این عفونت‌ها و درمانشان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.


۵. درد زیر شکم بعد از نزدیکی به دلیل عفونت ادراری

درست مانند مشکلات گوارشی، بیماری‌ها و مشکلات ادراری نیز می‌توانند موجب درد زیر شکم بعد از نزدیکی شوند. مشکلات مربوط به مثانه و سیستم ادراری می‌تواند دردهای زیر شکمی بعد از رابطه جنسی را موجب شوند. مثانه دقیقاً در جلوی رحم قرار می‌گیرد و مقاربت گاهی اوقات می‌تواند باعث تحریک آن شود. خصوصا در مواردی که فرد دچار عفونت ادراری یا بیماری سیستیت بینابینی باشد، این عفونت‌ها می‌توانند باعث درد و فشار به لگن و سیستم ادراری شده و به دنبال آن افراد در زیر شکم بعد از رابطه جنسی را تجربه می‌کنند.


۶. درد زیر شکم بعد از دخول به دلیل سندروم روده تحریک‌پذیر

یکی دیگر از مشکلات مشترک بین روده و دردهای شکمی بعد از رابطه جنسی، سندروم روده تحریک‌پذیر است. افرادی که سندروم روده تحریک پذیر دارند نیز ممکن است درد زیر شکم بعد از نزدیکی را تجربه کنند.

intestine disease and abdominal pain
بیماری‌های روده هم می‌تواند یکی از دلایل درد زیر شکم بعد از سکس باشد.

۷. درد بعد از رابطه به دلیل اصطکاک زیاد در حین رابطه

گاهی اوقات خصوصا در مواردی که مدت‌زمان دخول و داشتن رابطه جنسی طولانی می‌شود، به دنبال اصطکاک زیادی که در حین رابطه ایجاد می‌شود، زوجین دردهای شکمی را بعد از سکس تجربه می‌کنند.


۸. درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی به دنبال واکنش آلرژیک

آلرژی یکی دیگر از دلایل درد زیر شکم بعد از نزدیکی چه در مردان و چه در زنان است. این واکنش آلرژیک ممکن است به هر چیزی باشد. گاهی اوقات افراد به کاندومی که استفاده می‌کنند آلرژی دارند. گاهی نیز لوبریکنت هایی که برای تسهیل دخول استفاده می‌شود موجب حساسیت طرفین می‌شود. ازاین‌رو واکنش آلرژیکی که در آنها ایجاد می‌شود، دلیل دیگر درد زیر شکم بعد از دخول است.


۹. درد به دلیل داشتن سکس خشن

پوزیشنی که در آن افراد با هم سکس دارند، می‌تواند تاثیر زیادی روی دردهایی که در حین رابطه یا بعد از آن احساس می‌کند داشته باشد. برای یک سکس خوب باید زوجین به دنبال یافتن بهترین حالت برای رابطه جنسی خود باشد. وضعیتی که در آن سکس می‌کنند، خصوصا داشتن سکس خشن می‌تواند دلیل بروز درد زیر شکم بعد از نزدیکی باشد. پوزیشن‌های سکس مانند سبک میسیونری یا داگی استایل، ممکن است درد بیشتری را موجب شود.


۱۰. آسیب‌های عاطفی و درد زیر شکم بعد از رابطه

گاهی اوقات آسیب‌های گذشته یا یک مساله عاطفی در رابطه یا رابطه جنسی نیز می‌تواند به‌صورت یک ناراحتی یا درد فیزیکی در افراد ظاهر شود. بسیاری از مواقع این درد فیزیکی در حین با بعد از رابطه جنسی ظاهر می‌شود. حتی استرس‌ها، اضطراب‌های روزمره و غیره نیز می‌توانند باعث ایجاد تنش یا گرفتگی عضلات شده و درد زیر شکم بعد از نزدیکی را به وجود آورند.

هر بار بعد از نزدیکی زیر شکمت درد می‌گیره؟

برای تشخیص علت با متخصص مشورت کن.

علت درد زیر شکم بعد از نزدیکی در مردان

علاوه بر موارد مشترکی که در بالا به آن اشاره شد، برخی موارد به‌صورت اختصاصی موجب بروز در زیر شکم بعد از رابطه جنسی در مردان می‌شود. البته گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی در مردان زیاد شایع نیست. اما بااین‌حال این مشکل ممکن است در برخی از افراد بروز کند. برخی از علل خاص برای مردان شامل موارد زیر می‌شود.


۱. درد زیر شکم در مردان به دلیل بیماری پیرونی

یکی از دلایل بسیار مهم درد زیر شکم بعد از نزدیکی در مردان، بیماری پیرونی است. در این بیماری آلت تناسلی مردان کج می‌شود و به دلیل کوتاه شدن و انحرافی که دارد، دردهای شدیدی خصوصا در زمان انزال در آنها ایجاد خواهد شد. دیر انزالی، خم شدن آلت تناسلی، بروز مشکل در نعوظ و احساس درد در زمان انزال از مهم‌ترین نشانه‌های بروز بیماری پیرونی در مردان است. در واقع در این بیماری زمانی که یک بافت اسکار فیبری شکل روی آلت تناسلی تشکیل می‌شود، این امر می‌تواند منجر به اختلال در نعوظ، استرس و اضطراب، کوتاه شدن آلت تناسلی و درد زیر شکم بعد از دخول شود


۲. درد شدید زیر شکم بعد از نزدیکی در مردان به دلیل شکستگی آلت تناسلی

Tunica albuginea یک غلاف الاستیکی در زیر پوست آلت تناسلی مردان است که در زمان رابطه جنسی به آلت تناسلی اجازه می‌دهد تا در طول نعوظ بلند و کوتاه شده و عرض و طول آن کم‌وزیاد شود. اما گاهی اوقات این بافت ممکن است پاره شود. به این حالت شکستگی آلت تناسلی گفته می‌شود که می‌تواند عوارض جدی ادراری و جنسی را به دنبال داشته باشد که یکی از آنها، درد زیر شکم بعد از نزدیکی در مردان است.

causes of low abdominal pain in men
بیماری پیرونی، شکستگی آلت تناسلی، انزال دیررس و فتق کشاله ران در مردان می‌تواند باعث درد شکم پس از سکس شود.

۳. تنگی بیش از حد پوست ختنه گاه و دردهای شکمی مردان

تنگی و سفتی بیش از حد پوست ختنه گاه یکی دیگر از دلایل دردهای زیر شکم بعد از رابطه جنسی در مردان است. در افرادی که ختنه نشده‌اند سر آلت تناسلی با یک بافت به نام پوست ختنه‌گاه پوشیده شده است. به طور معمول این بافت در طول مقاربت جمع می‌شود. اما اگر پوست ختنه‌گاه بیش از حد سفت باشد، وضعیتی به نام فیموز ایجاد می‌شود که در آن پوست ختنه‌گاه به دلیل سفتی بیش از حد نمی‌تواند جمع شود. این حالت می‌تواند موجب درد شدید زیر شکم بعد از نزدیکی شود. حتی درمان نشدن این حالت می‌تواند به دلیل افزایش اصطکاک موجب پارگی، التهاب و عفونی شدن آلت تناسلی نیز شود.


۴. درد زیر شکم در مردان بعد از مقاربت به دنبال انزال دیررس

یکی از دلایل غیرمعمول درد زیر شکم بعد از نزدیکی در مردان، دیر انزالی است. دیر انزالی را به‌عنوان یک بیماری در مردان در نظر می‌گیرند که باید برای رفع این مشکل از پزشک متخصص کمک گرفت.


۵. درد زیر شکم در مردان به دلیل فتق اینگوینال

فتق اینگوینال یا فتق کشاله ران یکی از رایج‌ترین انواع فتق است که در مردان بسیار شایع‌تر از زنان است. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که چربی یا بخشی از روده کوچک تحت فشار قرار می‌گیرد و حالتی برآمده در ناحیه کشاله ران و پایین شکم ایجاد می‌کند. این مورد می‌تواند موجب درد زیر شکم بعد از نزدیکی در مردان شود. حتی ممکن است افراد در زمان زور زدن، بلند کردن اجسام یا سرفه و ورزش نیز احساس درد کنند.


۶. پیچ‌خوردگی بیضه و درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی در مردان

پیچ‌خوردگی بیضه زمانی اتفاق می‌افتد که بیضه افراد بچرخد و طناب اسپرماتیک را بپیچاند. این پیچ‌خوردگی باعث کاهش جریان خون در این ناحیه شده که منجر به درد و تورم ناگهانی و شدید در کیسه بیضه می‌شود. این وضعیت همچنین باعث درد زیر شکم بعد از نزدیکی در مردان خواهد شد. حالت تهوع و ادرار دردناک نیز از دیگر علائم رایج این مشکل است.


۷. پروستات و درد زیر شکم در مردان بعد از نزدیکی

پروستات غده‌ای کوچک به‌اندازه یک گردوست که در پایین لگن مردان قرار گرفته است. این غده مایع منی بسیار مهمی را در طول رابطه جنسی به انزال اضافه می‌کند. اگر پروستات به‌صورت ناگهانی یا به‌صورت تدریجی ملتهب شود و شاهد بزرگ شدن پروستات باشیم، می‌تواند موجب درد زیر شکم بعد از نزدیکی یا در حین رابطه جنسی در مردان شود.

دلایل درد زیر شکم بعد از نزدیکی در زنان

درد زیر شکم در زنان بسیار رایج است و برای آنها دلایل بسیار مختلفی وجود دارد. مهم‌ترین مواردی که می‌توانند موجب درد زیر شکم زنان پس از دخول شود، شامل موارد زیر است:

۱. دخول عمیق و دردهای شکمی در زنان

نفوذ عمیق، به‌ویژه در دهانه رحم می‌تواند باعث تحریک و گرفتگی شود. آسیب یا عفونت دهانه رحم می‌تواند آن را بیشتر مستعد گرفتگی یا درد کند و ازاین‌رو دخول عمیق به‌عنوان یکی از دلایل مهم درد زیر شکم بعد از نزدیکی در زنان محسوب می‌شود.


۲. آدنیومیوز و درد شکم بعد از سکس

آدنیومیوز حالی است که در آن غدد رحمی در دیواره عضلانی این اندام بیش از حد رشد می‌کنند و می‌توانند موجب درد شوند. این دردها گاهی در قالب درد زیر شکم بعد از نزدیکی تجربه می‌شوند. مصرف داروهای ضدبارداری می‌تواند به تسکین علائم کمک کند.


۳. درد زیر شکم به دلیل کیست تخمدان

تخمدان‌ها دو اندام کوچک هستند که در دو طرف رحم قرار دارند. در برخی مواقع کیست یا روی تخمدان‌ها یا درون آنها شروع به رشد می‌کنند. درحالی‌که معمولا این کیست‌ها خطرناک و بدخیم نیستند، اما می‌توانند بعد از رابطه جنسی باعث درد و ناراحتی در زنان شوند. کیست تخمدان را می‌توان یکی از دلایل مهم درد شدید زیر شکم بعد از نزدیکی در زنان در نظر گرفت.


۴. درد زیر شکم به دلیل سیستیک بینابینی

سیستیک بینابینی بیماری است که در آن مثانه افراد به‌صورت دائمی التهاب دارد و همین التهاب مداوم موجب درد و ناراحتی در زنان می‌شود. این مورد موجب درد و فشار در ناحیه مثانه می‌شود و با پرشدن مثانه نیز بدتر خواهد شد. از آن جایی که مثانه در مسیر رحم و واژن قرار دارد، ممکن است در مواردی سیستیک بینابینی نیز موجب درد زیر شکم در زنان می‌شود و تشدید دردها در زمان داشتن رابطه جنسی شایع است.

low abdominal pain after sex and ovulation
تخمک گذاری هم می‌تواند یکی از دلایل دردی باشد که بعد از سکس احساس می‌کنید.

۵. درد زیر شکم در زنان بعد از رابطه جنسی به دلیل تخمک‌گذاری

تخمک گذاری یکی دیگر از دلایل درد زیر شکم بعد از نزدیکی در زنان است. هر ماه، در یکی از تخمدان‌ها فولیکولی رشد می‌کند که حاوی یک تخمک در حال بلوغ است. حدود ۲ هفته قبل از قاعدگی زن، فولیکول پاره می‌شود و تخمک برای لقاح احتمالی آزاد می‌شود. داشتن رابطه جنسی در این زمان می‌تواند باعث گرفتگی شکم در برخی زنان شده و دردهای شکمی را موجب شود. خصوصا بسته به این که تخمک‌گذاری در کدام تخمدان انجام شود، تخمک‌گذاری می‌تواند علت درد زیر شکم سمت چپ بعد از نزدیکی یا علت درد زیر شکم سمت راست بعد از نزدیکی در نظر گرفته شود.

۶. درد زیر شکم و انسداد لوله فالوپ

لوله‌های فالوپ در زنان، تخمدان‌ها و رحم را به هم متصل می‌کند. هر ماه، لوله‌ها یک تخمک را از تخمدان به رحم می‌برند تا برای لقاح آماده شوند. اگر یک یا هر دو لوله توسط مایع یا بافت مسدود شود، ممکن است باعث درد خفیف در آن سمت از شکم شود. برخی از افراد هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند و تنها پس از مشکل در باردار شدن، انسداد را کشف می‌کنند. بااین‌حال در بسیاری از مواقع انسداد لوله فالوپ علت درد پهلو بعد از نزدیکی در زنان است.


۷. درد زیر شکم در زنان بعد از نزدیکی به دلیل فیبروئید

فیبروم‌ها توده‌هایی هستند که در دیواره رحم رشد می‌کنند. آنها معمولا توده‌هایی خوش‌خیم و غیر سرطانی هستند. بااین‌حال، این فیبروم‌ها را می‌توان دلیل درد زیر شکم بعد از دخول در زنان در نظر گرفت. آنها می‌توانند علائمی مانند خونریزی‌های شدید در زمان قاعدگی یا دردهای شکمی را موجب شوند. گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی نیز می‌تواند از عوارض فیبروم رحم باشد.

uterine fibroids and low abdominal pain afetr sex
فیبروم توده‌های خوش خیمی است که در بافت رحم رشد می‌کند و می‌تواند باعث درد زیر شکم بعد از سکس شود.

۸. درد زیر شکم در زنان و واژینیموس

واژینیموس زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های واژن به طور غیرارادی منقبض می‌شوند. خصوصا زمانی که چیزی به‌صورت ناگهانی قرار است وارد واژن شود. همین اتفاق می‌تواند در طول رابطه جنسی همراه با دخول نیز اتفاق بیفتد. یا حتی زمانی که زنان برای معاینات پزشکی واژینال مراجعه می‌کنند و پزشک برای معاینه چیزی وارد واژن می‌کند یا زمانی که زنان از تامپون و کاپ قاعدگی استفاده می‌کنند، این انقباضات ممکن است اتفاق بیفتد.

اگرچه واژینیسموس می‌تواند آزاردهنده باشد، اما همیشه تأثیری بر این که فرد می‌تواند برانگیخته شود و از انواع دیگر تحریکات جنسی لذت ببرد، ندارد. ممکن است برخی از افراد نیاز به مراجعه به یک متخصص مشکلات جنسی نیز داشته باشند، تا به آنها کمک کند اضطراب خود را مدیریت کرده و با استفاده از تمرینات آرامش‌بخش تا جای ممکن این انقباضات را کم کند.

۹. بیماری التهابی لگن و درد زیر شکم بعد از دخول در زنان

بیماری التهابی لگن یک عفونت در دستگاه تناسلی زنان است که می‌تواند موجب دردهای شکمی در زنان شود. عفونت‌های مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک از اصلی‌ترین دلایل بروز بیماری‌های التهابی لگن هستند. سایر عفونت‌های باکتریایی که معمولا در واژن ایجاد می‌شوند، می‌توانند به رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان سرایت کنند که مجموعه آنها را به‌عنوان بیماری التهابی لگن می‌شناسند. این موارد می‌توانند موجب درد زیر شکم بعد از نزدیکی در زنان شوند.


۱۰. درد زیر شکم در زنان به دلیل آندومتریوز

بافت اندومتریال (بافت پوشش داخل رحم) برای بهتر چسبیده شدن تخمک به دیواره رحم، مخاطی را ترشح می‌کند. اگر این مخاط به قسمت‌های خارج از رحم مثل لگن، تخمدان، لاله فالوپ و دیگر اجزای تناسلی، نشت پیدا کند باعث بروز اندومتریوز می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث بروز اختلالاتی در این اندام‌ها گردد و ایجاد کیست کند. از عوارض آندومتریوز میتوان به درد شدید لگنی، درد پس از رابطه جنسی و درد زیاد حین پریود اشاره کرد.

۱۱. دردهای شکمی به دلیل کج شدن یا چرخش رحم در زنان

چرخش رحم یا رحم کج شده دلیل دیگر درد زیر شکم بعد از نزدیکی در زنان است. در برخی از زنان، رحم به‌جای این که به جلو متمایل شود، به سمت عقب متمایل می‌شود. اصطلاح پزشکی برای این حالت، رحم به عقب برگشته است.

در افرادی که رحم به عقب برگشته دارند، آلت تناسلی ممکن است در حین مقاربت به رحم فشار بیاورد که می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود. در نتیجه افرادی که با این مشکل مواجه هستند، به‌احتمال زیاد بعد از رابطه جنسی درد زیر شکم را تجربه می‌کنند. البته رحم کج در بسیاری از زنان رایج است و الزاما این امری غیرطبیعی نیست. بااین‌حال در صورت وجود زخم در این بخش، امکان درد بعد از رابطه جنسی بیشتر است.


۱۲. خشکی واژن و درد زیر شکم

موارد متعددی مانند مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌توانند موجب بروز خشکی واژن شوند. حتی یائسگی نیز می‌تواند موجب خشکی واژن شود. این موارد عوارض مختلفی دارند که یکی از آنها درد زیر شکم بعد از نزدیکی در زنان است.


۱۳. عفونت واژن

اولین موردی که برای تشخیص درد زیر شکم پس از سکس مورد بررسی قرار می‌گیرد، عفونت واژن است. عفونت واژن به‌شدت در شکم‌درد پس از رابطه جنسی و حتی درد حین مقاربت نقش دارد. درد هنگام مقاربت باعث بروز شکم‌درد پس رابطه جنسی می‌شود.


۱۵. ولوودینیا

این بیماری در اثر درد و سوزش دهانه واژن به‌وجود می‌آید و باعث سوزش و درد حین رابطه جنسی می‌شود. از علائم ولوودینیا می‌توان به درد شکم پس از مقاربت اشاره کرد.


۱۶. درد زیر شکم بعد از نزدیکی در بارداری

داشتن رابطه جنسی در زمان بارداری برای زنانی که بارداری پر خطری ندارند، مانعی ندارد و آنها می‌توانند تا زمانی که کیسه آب پاره نشده یا خونریزی و دردی ندارند، رابطه جنسی سالمی داشته باشند. بااین‌حال در برخی مواقع یک سری علائم در بارداری در زمان داشتن نزدیکی مشاهده می‌شود که پزشک در خصوص آنها به زنان باردار هشدار می‌دهد. خونریزی و درد و گرفتگی شکم بعد از رابطه از جمله این موارد است. بااین‌حال درد زیر شکم بعد از نزدیکی در زنان باردار امری رایج است چرا که زنان باردار اغلب بعد از رابطه جنسی به دلیل  گرفتگی عضلات به دنبال ارگاسم درگیر این دردها خواهند شد.  می‌شوند. این امر به‌ویژه زمانی که یک زن در سه‌ماهه سوم بارداری خود قرار دارد امری رایج است.

low abdominal pain after sex in pregnancy
درد زیر شکم بعد از نزدیکی در زنان باردار امری رایج است.

راه‌های پیشگیری از درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی

برای پیشگیری از دردهای زیر شکم بعد از رابطه جنسی باید به علت بروز درد توجه کرد. دنبال‌کردن مشکلات جنسی مانند عفونت‌های ادراری یا مقاربتی، پیشگیری از شدت یافتن عفونت‌ها یا گسترش کیست‌ها و … از دیگر روش‌هایی است که می‌توان از آنها برای پیشگیری از درد زیر شکم بعد از نزدیکی استفاده کرد. در برخی مواقع که اصطکاک زیاد یا خشکی رحم و واژن دلیل درد زیر شکم بعد از نزدیکی است، می‌توان برای جلوگیری از این دردها از ژل‌های مخصوص استفاده کرد تا میزان اصطکاک و خشکی را کاهش داد. انجام یک سری کارهای ساده می‌تواند در کاهش این دردها تاثیرگذار باشند.

۱. تغییر پوزیشن حین رابطه جنسی

اگر درد بعد از داشتن یکسری پوزیشن‌های خاص در سکس ایجاد می‌شود، بهتر است به دنبال راه‌هایی بود که فشار کمتری را به شما وارد می‌کند.


۲. مراجعه به روان‌شناس یا دکتر زنان برای آموزش رابطه جنسی (انکر آموزش رابطه جنسی)

آموزش درست رابطه جنسی تاثیر بسزایی در کاهش درد حین و بعد از رابطه جنسی دارد. همچنین باعث افزایش ارگاسم در مردان و  زنان می‌شود. مراجعه به روان‌شناس و سکس تراپیست و یا دکتر زنان برای آموزش رابطه جنسی در دوران نامزدی و عقد تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت زندگی جنسی‌تان دارد.


۳. انجام ورزش کگل

ورزش کگل باعث تقویت عضلات لگن و واژن می‌شود. با انجام ورزش کگل و تقویت این عضلات تا حدود زیادی می‌توانید از درد شکم پس از سکس پیشگیری کنید.

تغییر پوزیشن در سکس، آموزش صحیح سکس، انجام ورزش کگل و همچنین استفاده از برخی دمنوش‌ها می‌‌تواند در پیشگیری از درد زیر شکم بعد از سکس موثر باشد.

۴. پیشگیری از درد شکم حین مقاربت با داروهای گیاهی

داروهای گیاهی و دم‌نوش‌های زیر نه تنها در پیشگیری از درد شکم حین رابطه جنسی تاثیرگذارند بلکه برای درمان آن نیز مناسبند.

دم‌نوش بابونه و عسل

یک فنجان آب جوش برداشته و ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری بابونه خشک در آن بریزید. به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا خوب دم بکشد و با کمی عسل میل کنید. لازم به‌ذکر است در بارداری نباید بابونه استفاده کنید.

زنجبیل

یک لیوان آب را روی اجاق قرار دهید تا جوش بیاید و سپس یک قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده درون آن بریزید. ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس با کمی آبلیمو و عسل میل کنید.

معجون سرکه، آب و عسل

۲ قاشق چای‌خوری سرکه را درون یک لیوان آب بریزید و با کمی عسل نوش جان کنید.

دم‌نوش رازیانه

یک فنجان آب جوش بردارید. یک قاشق چای‌خوری دانه رازیانه درون آن بریزید. ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس میل کنید.

kegel exercises to treat lower abdominal pain
ورزش کگل با تقویت ماهیچه‌های لگن تاثیر خوبی روی تسکین و درمان درد زیر شکم بعد از سکس دارد.

درمان درد زیر شکم در زنان و مردان به چه صورت است؟

نوع درمان درد زیر شکم بعد از نزدیکی به دلیل بروز این دردها بستگی دارد. در بسیاری از مواقع این دردها کاملا طبیعی است و به درمان به‌خصوصی نیاز ندارد. این دردها به‌صورت موقتی بوده و بدون درمان از بین می‌روند. بااین‌حال برخی از درمان‌ها را می‌توان باتوجه‌به دلیل بروز دردهای زیر شکم بعد از مقاربت در زنان و مردان در نظر گرفت. پزشک با بررسی علائم، انجام معاینات فیزیکی و درخواست برخی آزمایش‌ها، علت اصلی درد را تعیین کرده و براین‌اساس بهترین برنامه درمانی را توصیه می‌کند.

مدام درد زیر شکم داری؟ برای درمان این عارضه با متخصص مشورت کن.

درمان درد زیر شکم در زنان بعد از نزدیکی

در زنان باید دلیل بروز درد زیر شکمی را بررسی کرد تا بتوان درمانی موثر برای آن را در نظر گرفت. مصرف داروهای مسکن در بسیاری از مواقع می‌تواند برای درمان درد زیر شکم بعد از نزدیکی موثر باشد. خصوصا زمانی که این دردها به دنبال گرفتگی عضلات ایجاد می‌شود. این داروها می‌توانند موجب شل شدن عضلات شکمی شده و گرفتگی را کاهش دهد.

در مواردی که دلیل درد زیر شکمی بعد از رابطه جنسی به دلیل مشکلاتی مانند عفونت دستگاه ادراری، عفونت مقاربتی و سایر عفونت‌هاست، بعد از تشخیص باید از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده شود. فیبروئید ها نیز معمولا به جراحی نیاز دارند. درمان برای رفع اضطراب و مشکلات عاطفی در رابطه، جراحی برای برداشتن کیست تخمدان یا فیبروم‌ها، مصرف داروها و قرص‌های هورمونی برای رفع مشکلات مربوط به تخمک‌گذاری یا موارد مشابه و غیره از دیگر گزینه‌های درمان درد زیر شکم بعد از دخول در زنان است.


درمان درد زیر شکم بعد از نزدیکی در مردان

در مردان نیز درمان درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی به علت بروز درد بستگی دارد. مصرف مسکن‌های دارویی، درمان بیماری‌های جنسی مانند عفونت‌های مقاربتی، درمان عفونت‌های دستگاه ادراری، درمان زخم‌ها و بافت اسکار روی آلت تناسلی با آنتی‌بیوتیک و سایر درمان‌ها، جراحی و درمان مشکلات عاطفی و روحی از جمله درمان‌هایی است که ممکن است برای درمان درد زیر شکم در مردان در نظر گرفته شود.

pain in the lower left abdomen
اگر درد زیر شکم بعد از سکس در زنان یا مردان شدید و یا طولانی باشد، باید به متخصص زنان یا اورولوژی مراجعه شود.

درمان خانگی درد زیر شکم بعد از نزدیکی

درمان‌های خانگی می‌تواند برای ازبین‌بردن دردهای خفیف زیر شکم بعد از رابطه جنسی موثر باشند. برای مثال تغییر در رژیم غذایی و درمان نفخ و سوءهاضمه در بسیاری از مواقع می‌تواند موثر باشد. مصرف برخی مسکن‌های بدون نسخه نیز می‌تواند در زمان شروع درد به تسکین سریع‌تر آن کمک کند.

کمپرس آب گرم یکی دیگر از گزینه‌های درمان خانگی برای رفع درد زیر شکم بعد از نزدیکی است. حمام آب گرم یا استفاده از پدهای حرارتی می‌تواند موثر باشد. گرما با افزایش جریان خون می‌تواند درد را تسکین دهد. مصرف برخی از مکمل‌های غذایی مانند ویتامین E، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین‌های B1 و B6، منیزیم و غیره نیز می‌تواند به‌عنوان درمان خانگی درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی در نظر گرفته شود.

این مکمل‌ها می‌توانند به کاهش تنش در عضلات، کاهش گرفتگی و درد کمک کنند. تغییر سبک زندگی مانند ترک سیگار و الکل، انجام تکنیک‌های مدیتیشن و تمدد اعصاب مانند یوگا و غیره نیز می‌تواند در درمان خانگی درد زیر شکم بعد از نزدیکی موثر واقع شود. ممکن است برخی از گیاهان دارویی مانند دم‌نوش بابونه نیز می‌تواند به کاهش دردها کمک کند.


چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی به‌صورت جزئی و موقتی است و بدون درمان از بین می‌رود. بااین‌حال اگر این دردها ادامه‌دار باشد یا مشکلات شدیدتری را به همراه داشته باشد، مراجعه به پزشک متخصص زنان یا متخصص اورولوژی ضرورت دارد. وجود علائم اضافی مانند تب، خونریزی غیرطبیعی واژینال در زنان، ترشحات غیرطبیعی، درد و ناراحتی شدید ادامه‌دار و غیره از جمله مواردی است که ضرورت مراجعه به پزشک را مطرح می‌کند. مورد بعدی، درد پایین سمت راست شکم است که برای چند روز ادامه می‌یابد. زنان برای درمان درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی خود باید به متخصص زنان مراجعه کنند. خصوصا زنان باردار حتما باید در صورت مشاهده دردهای ادامه‌دار زیر شکمی به پزشک مراجعه کنند.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

درد زیر شکم بعد از نزدیکی هم در زنان و هم در مردان رایج است. برخی مواقع این دردها نشان‌دهنده مشکل به‌خصوصی نیستند و تنها به دلایلی مانند گرفتگی عضلانی ایجاد می‌شوند. بااین‌حال هم در مردان و هم در زنان ممکن است یک سری بیماری‌ها و مشکلات جنسی موجب بروز این دردها شوند. برای درمان درد شدید زیر شکم بعد از نزدیکی، باید علت بروز درد بررسی شده و بر اساس آن بهترین برنامه درمانی توصیه شود.

اگر دچار درد زیر شکم بعد از سکس هستید، برای بررسی علت آن باید به دکتر زنان یا دکتر اورولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید به‌راحتی با بهترین پزشکان برای تشخیص و درمان این عارضه در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در بیشتر مواقع درد بعد از رابطه جنسی جدی نیست و خودبه‌خود از بین می‌رود. اما بااین‌حال در مواردی که علائمی جدی‌تر با این دردها همراه می‌شود و دردها شدید و ادامه‌دار هستند، ممکن است این دردها نشان‌دهنده یک بیماری یا مشکل خاص باشد.

خونریزی، تب، ترشحات بدبو و نامتعارف از واژن یا آلت تناسلی، سوزش ادرار، بی‌اختیاری ادرار، ارگاسم‌های دردناک همیشگی و مواردی ازاین‌دست از جمله مهم‌ترین علائم هشداردهنده در کنار درد زیر شکم بعد از نزدیکی محسوب می‌شوند.

پزشک عمومی، متخصص زنان و زایمان، اورلوژیست و متخصص مجاری ادراری می‌توانند در درمان این دردهای زیر شکمی، بسته به دلیل بروز درد به رفع مشکل کمک کنند.

در افراد یائسه و مسن نیز ممکن است دردهای زیر شکم به دنبال رابطه جنسی ایجاد شود. دلایل مختلفی می‌تواند موجب بروز این دردها شود که افتادگی رحم یکی از اصلی‌ترین آنهاست.

IUD یک دستگاه پیشگیری از بارداری است که در رحم قرار می‌گیرد. وجود این دستگاه در رحم که در دیواره آن قرار گرفته است می‌تواند بعد از رابطه جنسی یک سری دردهای شکمی را ایجاد کند.

در شرایطی تحت عنوان هایپرتونی کف لگن، ماهیچه‌های واژن سفت و منقبض می‌شوند و همین حالت مقاربت را دردناک می‌کند. خصوصا این که به‌تدریج اعصاب و عضلات نیز حساس‌تر و دردناک‌تر می‌شوند. این شرایط می‌تواند با درد زیر شکم بعد از نزدیکی ارتباط داشته باشد.

علت این مشکل باید توسط پزشک بررسی شود زیرا می‌تواند دلایل متععدی همچون عفونت رحم و واژن، عفونت ادراری، کیست تخمدان و غیره داشته باشد.

بله، وجود گاز در روده‌ها و حتی واژن، می‌تواند باعث بروز دل درد پس از سکس گردد.

قطعا. در اکثر مواقع با مراجعه به‌موقع به پزشک می‌توان علت را پیدا کرد و براحتی از شر آن خلاص شد. اما تحمل درد و بی‌توجهی می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی‌تر گردد.

برخی از افراد به رابطه جنسی مقعدی روی می‌آورند. در کل این نوع از رابطه جنسی می‌تواند دردها و عوارض شدیدی را به همراه داشته باشد که یکی از آنها درد زیر شکم بعد از نزدیکی از پشت است. در این موارد به دلیل فشاری که به روده‌ها و مقعد وارد می‌شود، بروز برخی از بیماری‌های آمیزشی مقعدی، عفونت‌های روده‌ای و هموروئید، افراد دچار درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی خواهند شد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درد زیر شکم بعد از نزدیکی

  1. سارا گفت:

    واقعا لذت بردم از توضیحات دقیق و کاملتون،عالی🌹بهترین سایتی بود که کاملا سوالاتم برطرف شدن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه تان
      تندرست باشید سارای عزیز

  2. ناشناس گفت:

    دوبار بعد از خودارضایی زیر شکمم چند روز درد میگیره
    تو بیضه ها احساس درد دارم
    ولی درد نمیکنن
    ممکنه برا یبوست باشه ؟
    چن وقتی سمت راست کمرم کمی درد میکنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال مشکلات کلیوی، اسپاسم عضلات و بزرگ شدگی پروستات وجود دارد
      نیاز به معاینه از نزدیک دارید

  3. طیبه گفت:

    من بعد از ربطه حالم بد میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر جسمی یا روانی؟
      در صورت بروز تغییرات روانی نیاز به تراپیست دارید
      و در صورت تغییر حال جسمی حتمن از مکمل های خوب استفاده کنید

  4. ناشناس گفت:

    من بعد از روابط جنسی حالم بد میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر جسمی یا روانی؟
      در صورت بروز تغییرات روانی نیاز به تراپیست دارید
      و در صورت تغییر حال جسمی حتمن از مکمل های خوب استفاده کنید

  5. زهرا گفت:

    بهت ربطی شکم درد میکنی به هر دکتر میرم هیچ جوابی نمیدی

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      درد شکم ممکن است به دلیل مشکلات گوارشی باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک عمومی مراجعه کنید دکتر عمومی

  6. مهنا گفت:

    عالی بود.تشکراز وقتی که گذاشتید……

  7. علی شکری گفت:

    سلام وقت بخیر
    من حدود ۲سالی میشه که بعداز رابطه درد دارم
    دکتر اورولوژی عمل کرد تزریق کرد و…..
    اخرش گفت از دست ما کاری برنمیاد-نامه زد برای دکتر درد –
    دکتر درد هم بعداز دارو و تزریق از کمر و ….
    کاری پیش نبرد
    فقط هر دفعه درد من شدید تر میشه
    درد بگیره حداقل ۴روز درد دارم نمیتونم هیچ کاری بکنم درد هی شدت و محدودش شدید تر و بزرگتر میشه
    ایا شما راه حلی دارید؟

  8. مریم گفت:

    واقعا خیلی خوب توضیح داده بودین . ممنونم واقعا

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از همراهی شما.

  9. فروش فوری سیم کارت گفت:

    ممنون از مطلب بسیار خوبتون تونستم جواب سوالمو پیدا کنم عالی هستید

  10. خیلی عالی و آموزنده بود ممنون از سایت خوبتون

    1. Niil گفت:

      توضیحات خیلی عالی بودن.

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سپاس از همراهی شما.