دلایل درد زیر شکم در زنان چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

۱. منظور از درد زیر شکم در زنان، درد در ناحیه زیر ناف در مرکز یا سمت چپ و راست شکم است. ۲. این درد علل مختلفی دارد مانند انواع عفونت ادراری و تناسلی، بیماری‌های رحم، بارداری و غیره. ۳. این درد معمولا نگران‌کننده نیست، اما اگر شدید و غیر قابل کنترل باشد، باید توسط متخصص زنان بررسی شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

lower abdominal pain in women
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

دردها هرکدام می‌توانند نشانه‌ای مهم در بدن باشند و از وجود یک مشکل خبر دهند، در نتیجه باید آنها را شناخت و با دلایل بروز آنها آشنا بود. یکی از دردهای رایجی که اکثر زنان آن را تجربه می‌کنند، درد زیر شکم در زنان است.

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که موجب می‌شود زنان در هر سنی این دردها را تجربه کنند و این دردها را می‌توان به موارد مختلفی مرتبط دانست. در نتیجه شناخت این دردها اهمیت زیادی دارد تا بتوان آنها را به بهترین شکل ممکن کنترل کرد. در این جا با دلایل بروز این دردها و نحوه درمان و کنترل آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

از آنجایی که درد زیر شکم در زنان می‌تواند از علائم بسیاری از بیماری‌ها باشد، بهتر است بعد از مشاهده این علامت به دکتر زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

درد زیر شکم در زنان نشانه چیست؟

اکثر دردهای پایین شکمی که در زنان تجربه می‌شود، نشانه یک بیماری جدی نیست و معمولا اگر افراد علت این دردها را که بسیار رایج نیز هستند بشناسند، کنترل و مدیریت آن بسیار راحت است. بااین‌حال گاهی اوقات ممکن است درد زیر شکم در زنان نشان‌دهنده وجود مشکلی جدی‌تر باشد که به بررسی‌های کامل‌تری نیاز داشته باشد. از انواع عفونت‌ها گرفته تا دردهای مرتبط با بارداری و غیره همگی بخشی از انواع دردهای زیر شکمی در زنان محسوب می‌شود.

ازاین‌رو بسیاری از متخصصان زنان توصیه می‌کنند در صورت تجربه این دردها، حتما با درنظرگرفتن ناحیه‌ای که درد در آن حس می‌شود، در خصوص نحوه مدیریت انواع این دردها آشنا بود. نکته مهم‌تر این که این دردها در بخش‌های مختلفی در زیر شکم ممکن است احساس شوند.

منظور از پایین شکم، بخشی در زیر ناف است که این دردها را می‌توان در مرکز یا در بخش‌های سمت چپ و راست مشاهده کرد. دردهایی که در هرکدام از این بخش‌ها حس می‌شوند هر یک می‌توانند نشان‌دهنده یک مشکل به‌خصوص باشند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

منظور از درد زیر شکم در زنان درد در ناحیه زیر ناف است که ممکن است در مرکز، چپ یا راست بخش زیر ناف حس شود.

درد زیر شکم در زنان نشانه چه بیماری‌هایی می‌تواند باشد؟

درست است که در بسیاری از مواقع دردهای زیر شکم نشان‌دهنده وجود مشکلی جدی نیستند، اما برخی از این دردها را می‌توان به نشانه یک بیماری در نظر گرفت. دردهایی که مداوم‌اند و با حالت تهوع همراه می‌شوند، ممکن است با بیماری‌های گوارشی یا بیماری‌های روده مرتبط باشند. دل درد از نشانه‌های شایع این حالت است.

از جمله دیگر بیماری‌هایی است که می‌توان آنها را با درد زیر شکم در زنان مرتبط دانست، عبار‌ت‌اند از:

  • عفونت و التهاب لگن
  • عفونت دستگاه تناسلی
  • عفونت واژن
  • عفونت معده و روده و آپاندیسیت.

سیستیت بینابینی هم یکی دیگر از بیماری‌های مرتبط با دردهای شکمی است. در این بیماری فرد از التهاب مداوم مثانه رنج می‌برد و هنوز هم علت دقیق آن مشخص نیست. این مشکل می‌تواند با درد زیر شکم در حین رابطه جنسی نیز مرتبط باشد.

lower abdominal pain
منظور از درد زیر شکم درد در ناحیه زیر ناف در مرکز یا سمت چپ و راست شکم است.

علت درد زیر ناف زنان چیست؟

دلایل بروز دردهای زیر شکمی در زنان بسیار متفاوت است. گاهی اوقات این دردها نشانه مشکل به‌خصوصی نیستند و گاهی نیز می‌توانند با یک بیماری مرتبط باشند. رایج‌ترین دلایل درد زیر شکم در زنان شامل موارد زیر است:

  • درد پریودی
  • دردهای عضلانی
  • درد ناشی از تخمک‌گذاری
  • دردهای بارداری
  • بارداری خارج رحمی
  • درد ناشی از سقط جنین
  • عفونت مثانه
  • عفونت واژن
  • بیماری‌های رحم
  • عفونت کلیه
  • آپاندیسیت
  • عفونت التهابی لگن
  • سندروم روده تحریک‌پذیر
  • عفونت‌های گوارشی مانند عفونت روده و معده
  • اندومترویوز
  • سنگ کلیه
  • تومورها
  • فیبروم‌های رحمی
  • کیست رحم و تخمدان
  • التهاب
  • انسداد
  • اختلالات روده.

درد زیر شکمت شدید شده و کلافه‌ت کرده؟

برای تشخیص علت با متخصص مشورت کن.

انواع درد پایین شکم در زنان

دردهای زیر شکمی که در زنان مشاهده می‌شوند، انواع مختلفی دارند. برخی از آنها در نتیجه التهابات و عفونت‌ها ایجاد می‌شوند و برخی دیگر نیز به دنبال یک سری شرایط مانند قاعدگی یا بارداری. این دردها ممکن است تنها در یک طرف بدن حس شوند؛ یا در سمت چپ یا در سمت راست. یا این که ممکن است در اطراف ناف این دردها احساس شوند. دردهای زیر شکمی می‌توانند به سمت پایین و لگن ادامه پیدا کنند یا این که در نواحی زیر شکم به‌صورت گسترده احساس شوند.

low abdominal pain in female
از رایج‌ترین دلایل درد زیر شکم در زنان، درد پریودی، درد ناشی از عفونت واژن و سقط جنین است.

۱. درد زیر شکم سمت چپ در زنان نشانه چیست؟

برخی مواقع دردهای شکمی تنها در سمت چپ حس می‌شوند. این دردها معمولا می‌توانند به دلیل نزدیکی روده به انتهای دستگاه گوارش باشند. یکی از دلایل بروز این دردها، نفخ است. یکی از دلایل رایج درد در سمت چپ، گیرافتادن یا وجود باد زیاد و نفخ در روده‌هاست. گاز در دستگاه گوارش با بلعیدن هوا یا به‌عنوان محصول جانبی باکتری‌های روده که غذاها را تجزیه می‌کنند، تجمع می‌یابد. نفخ زیاد می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی سلامتی محسوب شود.

پولیپ یا بیماری دیورتیکول می‌تواند در قسمت سمت چپ شکم ایجاد شود و یکی از عوامل بروز درد زیر شکم در زنان است. حتی دردهای عمومی نیز می‌تواند به دنبال این مشکل ایجاد شود. پولیپ‌ها توده‌های کوچک زگیل مانندی در روده هستند که می‌توانند دردهای شکمی را موجب شوند. بیماری دیورتیکولار نیز وضعیتی است که در روده پولیپ‌های کوچکی تشکیل می‌شود که بسیار ملتهب و دردناک است.


۲. درد زیر شکم سمت راست در زنان نشانه چیست؟

در سمت راست پایین شکم نیز معمولا دردهای شکمی شدیدی احساس می‌شود. در این قسمت بخشی از روده است که به آن آپاندیس می‌گویند. آپاندیس ممکن است ملتهب، متورم و عفونی شود. آپاندیسیت یک اختلال روده‌ای دردناک است که می‌تواند باعث دردهای شدیدی در سمت راست پایین شکم شود. این دردها می‌توانند در قسمت پایین شکم نیز پخش شوند.

lower-abdominal-pain
دردهای لگنی معمولا به علت تخمک‌گذاری یا مشکلات گوارشی رخ می‌دهند.

۳. درد در اطراف ناف و بالای استخوان شرمگاهی در زنان نشانه چیست؟

یکی دیگر از حالت‌های دردناک که در زیر شکم حس می‌شود، دردهایی است که در اطراف ناف و بالای استخوان شرمگاهی احساس می‌شود. این دردها معمولا دردهای لگنی هستند که بین ناف و کشاله ران را درگیر می‌کنند.

در برخی افراد، درد در این نواحی ممکن است نشانه دردهای پریودی، تخمک‌گذاری یا مشکلات گوارشی مانند عدم تحمل غذا باشد. گاهی نیز دردهای این ناحیه به دلیل یک مشکل جدی‌تر ایجاد می‌شود. برای مثال می‌توان وجود یک عفونت در دستگاه تناسلی، مانند عفونت واژن را دلیل این دردها در نظر گرفت.


۴. درد قاعدگی

دردهای شکمی در دوران پریود معمولا یک درد با حالت اسپاسم و گرفتگی، دردهای مبهم یا احساس سفتی در قسمت وسط و پایین شکم است و می‌توان یکی از رایج‌ترین دلایل درد زیر شکم در زنان را همین درد مربوط به پریودی دانست. این دردها معمولا ممکن است در بخش‌های پایینی کمر نیز گسترش پیدا کنند. در اکثر افراد این دردها در یک تا دو روز اول سیکل بروز می‌کند. دلیل آن نیز انقباضات رحم است که به دنبال ریزش پوشش داخلی آن ایجاد می‌شود.

دردهای شکمی مربوط به قاعدگی می‌توانند بسیار ناراحت‌کننده و آزاردهنده باشند. بسیاری از افراد با استفاده از کمپرس آب گرم یا مصرف یک سری از مسکن‌ها مانند ایبوپروفن، این دردها را کاهش می‌دهند. شدت درد در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد و حتی مدت زمانی که این دردها ادامه می‌یابند نیز در افراد مختلف متفاوت است. در زیر شکم در دختران در بیشتر موارد مربوط به همین دردهای دوران قاعدگی می‌شود. درد زیر شکم بعد از قاعدگی یا پریود نیز اتفاق می‌افتد که معمولا به تخمک‌گذاری مربوط می‌شود.

۳. دردهای شکمی به دنبال عفونت دستگاه ادراری

عفونت ادراری و عفونت واژن یا دیگر بخش‌های دستگاه تناسلی زنان یکی دیگر از دلایل اصلی دردهای پایین شکم در آنهاست. این عفونت‌ها که به دلایل مختلفی می‌توانند ایجاد شوند، ممکن است در کنار علائم عفونت ادراری مانند سوزش و درد در هنگام ادرار یا تکرر ادرار، دردهای شکمی را نیز موجب شوند. گاهی نیز عفونت‌های شدیدتر می‌توانند کلیه‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده و باعث کمردرد و درد پهلو شود.


۴. درد زیر شکم در زنان سالمند و یائسه

دردهای زیر شکمی در افراد سالمند و یائسه نیز اتفاق می‌افتد. در بسیاری مواقع این دردها از عوارض یائسه شدن است و نمی‌توان آن را به مشکل به‌خصوصی مربوط دانست. در واقع همان گرفتگی‌های عضلات لگن و رحم که در دوران قاعدگی رخ می‌داد، بعد از یائسگی نیز همچنان ادامه می‌یابد. البته در برخی موارد نیز ممکن است این دردها نشانه یک بیماری زمینه‌ای مانند فیبروم رحمی، اندومتریوز، یبوست یا سرطان تخمدان و رحم باشد. در صورت ادامه‌دار بودن و مزمن بودن این دردها یا وجود سایر علائم مانند خونریزی بهتر است برای تشخیص قطعی با یک متخصص زنان مشورت شود.


۵. درد عمومی زیر شکم در زنان

درد زیر شکم در زنان می‌تواند به دلایل کلی و عمومی نیز ایجاد شود. علت درد زیر شکم زنان را می‌توان دردهای عضلانی نیز در نظر گرفت. درد عضلانی می‌تواند علت برخی از موارد درد زیر شکم باشد. کشیدگی عضله ناشی از ورزش یا آسیب می‌تواند بسیار دردناک باشد. این دردها می‌تواند یک یا هر دو طرف را تحت تاثیر قرار دهد یا اینکه در قسمت پایین شکم عمومیت بیشتری داشته باشد.

lower-abdominal-pain
گاهی ورزش کردن و کشش عضلات باعث بروز درد در زیر شکم می‌شود

۶. درد زیر شکم بعد از نزدیکی

یکی از دلایل مهم دردهای زیر شکمی در زنان، درد بعد از رابطه جنسی است. این دردها ممکن است در حین رابطه نیز شروع شوند و بسیار دردناک باشند. لکه بینی بعد از رابطه، ترشحات بدبو و مواردی ازاین‌دست ممکن است به‌دنبال‌داشتن نزدیکی و وجود یک بیماری مقاربتی یا عفونت دستگاه تناسلی مشاهده شود. درد هنگام مقاربت و درد زیر شکم زنان نیز از موارد رایجی است که بسیاری از افراد از آن شکایت دارند.


۷. درد زیر شکم در بارداری

یکی دیگر از دلایل بروز درد زیر شکم در زنان، بارداری است. بارداری باعث تغییرات عمده در فرم بدن زن می‌شود و فشار زیادی بر اندام‌ها و ماهیچه‌های زیر شکم وارد می‌کند و همین موضوع دلیل عمده درد زیر شکم در بارداری است. علاوه بر ناراحتی عمومی در این ناحیه، زنان اغلب در مراحل بعدی بارداری، یعنی زمانی که ماهیچه‌ها برای زایمان آماده می‌شوند دردهای زیر شکمی شدیدتری را احساس می‌کنند. این دردها ناشی از انقباضات براکستون هیکس است که بسیاری از زنان آن را تجربه خواهند کرد. زنان باردار بهتر است در این دوره حتما در مورد دردهایی که حس می‌کنند با یک ماما یا متخصص زنان مشورت کنند.

در دوران بارداری بسیاری از این دردها طبیعی است، چه درد زیر شکم در اوایل بارداری و چه درد زیر شکم در ماه‌های آخر بارداری می‌تواند به دلیل شرایط حاملگی باشد. اما بااین‌حال ممکن است درد زیر شکم در دوران بارداری نشان‌دهنده بروز مشکل نیز باشد. درد زیر شکم در بارداری به همراه خونریزی در دوران حاملگی و لکه بینی از مواردی است که باید آن را جدی گرفت و حتما سریعا به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد.


۸. درد زیر شکم سمت چپ در هفته ششم و هفتم بارداری

یکی از دردهای زیر شکمی رایج در زنان باردار، دردی است که در هفته ششم بارداری در سمت چپ احساس می‌شود. در بیشتر مواقع این درد طبیعی است و می‌تواند به دلیل تغییرات شرایط بدن باشد. برای مثال نفخ و یبوست می‌تواند از دلایل بروز این دردها باشد، چرا که در این دوره دفع بسیار دشوار می‌شود و فشار موجود روی عضلات روده، دردهای زیر شکمی را سبب می‌شود.

البته در صورت ادامه‌دار بودن این دردها باید آنها را با پزشک در میان گذاشت و پیگیری کرد. برای مثال ممکن است دیورتیکولیت موجب بروز این دردها شده باشد. سایر مشکلات گوارشی یا عفونت‌های دستگاه تناسلی نیز می‌توانند دلیل بروز این دردها باشند. درصورتی‌که این دردها با خونریزی و لکه بینی همراه باشد، باید سریعا برای معاینه و تشخیص به پزشک مراجعه کرد.

low abdominal pain in pregnancy
دردی که در هفته ششم بارداری در سمت چپ احساس می‌شود، معمولا طبیعی است.

۹. بیماری التهابی لگن باعث درد زیر شکم در زنان می‌شود؟

درد زیر شکم و التهاب لگن بسیاری از زنان را درگیر می‌کند. عفونت در دستگاه تناسلی می‌تواند رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. عفونت‌های درمان نشده در دستگاه تناسلی می‌تواند بسیار جدی باشد و منجر به بروز مشکلات طولانی‌مدت شود.

اکثر التهابات لگنی به دنبال یک عفونت مقاربتی زمینه‌ای ایجاد می‌شوند. در واقع در زنانی که از نظر جنسی فعال هستند، احتمال بروز بیماری‌های التهابی لگن و به دنبال آن درد زیر شکم در زنان بیشتر است. ازاین‌رو بهتر است به‌صورت منظم این افراد غربالگری‌های سلامت جنسی خود را انجام دهند. در این بیماری باکتری‌های عفونت‌زای واژن وارد رحم یا دهانه رحم می‌شوند و در آن جا باقی می‌مانند. این حالت می‌تواند موجب بروز دردهای زیر شکمی بسیار شدید شود.


۱۰. درد تخمک‌گذاری زنان به چه شکل است؟

تخمک گذاری یکی دیگر از دلایل بروز دردهای زیر شکم در زنان است. اگر فردی در وسط چرخه قاعدگی خود احساس درد در یک طرف لگن خود را داشته باشد، ممکن است تخمک‌گذاری دردناک را تجربه کند. درد در یک طرف شکم در زنان، می‌تواند به دنبال همین تخمک‌گذاری ایجاد شود.

هنگامی که یک فرد تخمک‌گذاری می‌کند، تخمدان‌ها یک تخمک را به همراه مقداری مایع آزاد می‌کنند. این مایع به همراه تخمک وارد لوله فالوپ و سپس وارد رحم می‌شود. در برخی مواقع این مایع ممکن است وارد حفره شکمی و لگن نیز شود که به دنبال آن دردهایی در این قسمت‌ها حس خواهد شد.

درد زیر شکم ناشی از تخمک‌گذاری ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و بسته به این که کدام تخمدان تخمک را آزادکرده است، درد ممکن است هر مرتبه در یکی از طرف‌های بدن حس شود. این دردها معمولا موقتی است و به درمان به‌خصوصی نیاز ندارد. بااین‌حال اگر درد شدید است یا در زمان‌های دیگری در طول چرخه قاعدگی نیز رخ می‌دهد، بهتر است حتما در این زمینه با یک دکتر زنان مشورت کرد.

تشخیص علت درد زیر شکم در زنان به چه صورت است؟

علت درد شکمی را می‌توان با استفاده از یک سری معاینات تخصصی، انجام یک سری آزمایش‌ها و دریافت سابقه و تاریخچه پزشکی تشخیص داد. انجام معاینات فیزیکی قبل از انجام آزمایش‌ها می‌تواند در تشخیص به پزشک کمک کند. این معاینه فیزیکی می‌تواند از طریق فشار دادن ملایم روی نواحی مختلف زیر شکم انجام شود تا به‌این‌ترتیب حساسیت و تورم احتمالی تشخیص داده شود.

برای تشخیص پزشک در خصوص این که دقیقا در چه قسمتی درد حس می‌شود و تا چه میزان این درد پیش‌رونده است از بیمار سوال می‌پرسد. اطلاعاتی در خصوص شدت درد و توصیف درد زیر شکم، آیا درد همیشه در یک مکان بوده یا این که حرکت می‌کند؟ آیا درد ثابت است یا به‌صورت موجی کم‌وزیاد می‌شود و مواردی ازاین‌دست می‌تواند در تشخیص به دکتر زنان کمک کند.

سایر تست‌هایی که می‌توانند برای تشخیص موثر باشند، انجام تست‌های سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی، MRI و غیره باشد. در این تست‌ها جزئیات اندام‌ها، بافت‌ها و سایر ساختارهای شکم بررسی می‌شود تا به تشخیص توده‌ها، شکستگی‌ها، التهابات و پارگی‌های احتمالی به پزشک کمک کند. کونولوسکوپی و آندوسکوپی نیز برای تشخیص درد زیر شکم ناشی از مشکلات دستگاه گوارش ممکن است انجام شود. در نهایت نمونه‌برداری از خون، ادرار و مدفوع برای ردیابی عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و انگلی انجام می‌شود.

پزشک برای تشخیص علت درد زیر شکم در زنان، بعد از معاینه فیزیکی ممکن است از تست‌های تصویربرداری مانند CT، سونوگرافی یا MRI استفاده کند.

برای درمان درد زیر شکم چه کار باید کرد؟

درمان باتوجه‌به علت درد زیر شکم و نوع مشکل متفاوت است. در مواردی که درد به دنبال دلایل عمومی مانند قاعدگی یا درد عضلانی ایجاد می‌شود، معمولا با استراحت و کیسه آب گرم درد درمان می‌شود. در دیگر موارد بسته به نوع بیماری و مشکل، یک سری داروهای مخصوص برای رفع درد زیر شکم تجویز می‌شود. قرص برای درد زیر شکم می‌تواند شامل داروهای ضدالتهابی باشد که از آنها برای کاهش مشکلات گوارشی و تسکین درد معده ناشی از زخم معده استفاده می‌شود.

در شرایط جدی‌تر مانند سنگ کلیه یا تومورها، به درمان‌های شدیدتر و کامل‌تری نیاز است. مسکن‌ها و داروهای تعدیل‌کننده درد نیز ممکن است در روند درمان تجویز شوند. در برخی مواقع که ریشه درد زیر شکم یک مشکل جدی و بیماری نیست، پزشک ممکن است از یک سری داروها و درمان‌های گیاهی و خانگی نیز کمک بگیرد.

بهترین راه درمان درد زیر شکم در زنان چیست؟ هر سوالی داری از پزشک بپرس.

بهترین روش درمان گیاهی برای درد زیر شکم زنان چیست؟

درمان گیاهی می‌تواند در بسیاری از مواقع برای برطرف‌کردن یا تسکین درد زیر شکم موثر باشد. دم‌نوش زنجبیل یکی از آنهاست. چای بابونه، نعناع فلفلی، سرکه سیب و رژیم غذایی شامل موز، برنج و سیب از مواردی است که می‌توان از آن برای درمان استفاده کرد.

-lower abdominal pain treatmant
دمنوش زنجبیل، بهترین درمان برای تسکین درد زیر شکم زنان است.

چه زمانی برای درد زیر شکم در زنان باید به دکتر زنان مراجعه کرد؟

دردهای زیر شکم در زنان که به‌صورت گاه‌به‌گاه حس می‌شود، برای زنان امری غیرعادی نیست. خصوصا درد زیر شکم پریودی از شایع‌ترین موارد است. بسیاری از این دردها را می‌توان به‌راحتی در خانه با روش‌های معمول تسکین داد. کیسه‌های آب گرم، استراحت کردن و ورزش ملایم می‌تواند به تسکین این دردها کمک کند.

بااین‌حال در صورت شدید شدن و مداوم شدن دردها، اگر درد زیر شکم به‌صورت غیرقابل‌کنترل درآید، باید آنها را جدی گرفت. زمانی که درد به همراه سایر علائم نگران‌کننده مانند لکه بینی، حالت تهوع، استفراغ، خونریزی، مدفوع خونی بروز می‌کند، حتما باید به یک دکتر زنان مراجعه کرد. دردهای روده‌ای، مشکلات ادراری، وجود خون در ادرار و دردهای ادامه‌دار از حالت‌هایی است که نیاز به پیگیری سریع و دقیق دارد.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

درد زیر شکم در زنان می‌تواند در هر سنی و در شرایط مختلف بروز کند. دلایل مختلفی می‌تواند با بروز این دردها مرتبط باشد. برخی مواقع دردهای شکمی به دنبال عواملی طبیعی مانند قاعدگی ایجاد می‌شود و معمولا بدون نیاز به درمان به‌خصوصی برطرف خواهد شد. البته این دردها می‌توانند با برخی بیماری‌ها نیز مرتبط باشند که در این شرایط با سایر علائم مانند خونریزی، لکه بینی، حالت تهوع، استفراغ، مدفوع خونی نیز همراه است. با مراجعه به‌موقع به پزشک می‌توانید از بروز این علائم پیشگیری کنید.

در پنل پزشکان دکترتو می‌توانید از بهترین متخصص زنان در تهران و شهرستان‌ها نوبت حضوری گرفته و یا با تماس تلفنی و آنلاین مشاوره دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر درد زیر شکم به کمر بزند، این حالت را می‌توان به دلایل مختلفی مرتبط دانست. گاهی اوقات این دردها به دلیل قاعدگی است. در مواردی نیز عفونت و التهاب لگن می‌تواند موجب دردهای زیر شکمی شود که به کمر می‌زند. آندمتریوز، عفونت کلیه، آپاندیسیت نیز می‌تواند دلیل بروز این حالت از درد زیر شکم در زنان به همراه کمردرد باشد.

اگر بعد از دوران قاعدگی درد زیر شکم به همراه درد کمر احساس شود، ممکن است دلیل آن تخمک‌گذاری دردناک میان‌دوره‌های باشد.

یکی از دلایل درد زیر شکم در زنان همین بیماری های کلیه مانند عفونت کلیه است. عفونت‌های کلیه می‌تواند موجب درد پهلو و کمر شده و در بسیاری از مواقع این دردها تا زیر شکم نیز امتداد می‌یابند. دردهای شکمی که به دنبال عفونت‌های کلیه ایجاد می‌شوند، معمولا بسیار آزاردهنده است و باید سریعا پیگیری‌های پزشکی برای آن صورت بگیرد.

اگر همراه درد زیر شکم در زنان، خونریزی و لکه بینی نیز مشاهده شود، می‌توان آن را از علائم جدی در نظر گرفت. گاهی اوقات لکه بینی و خونریزی به همراه دردهای شکمی به دنبال یک عفونت مقاربتی یا عفونت دستگاه ادراری ایجاد می‌شود. گاهی نیز این دردها و لکه بینی در زنان باردار می‌تواند از نشانه‌های سقط جنین باشد.

بله این بیماری که در آن پولیپ‌های کوچکی در روده کوچک ایجاد می‌شود، می‌تواند موجب دردهای زیر شکمی نیز شود و یکی از نشانه‌های آن، درد سمت چپ شکم در زنان است.

بروز دردهای پایین شکمی در زنان اگر همراه با اسهال خونی باشد، می‌تواند نشان‌دهنده خونریزی روده‌ها باشد. مدفوع خونی همراه با دردهای شکمی از مواردی است که باید حتما در خصوص آن با پزشک مشورت شود.

یکی از موارد رایجی که در بارداری‌ها مشاهده می‌شود، حاملگی خارج از رحم است. در صورت وجود حاملگی خارج از رحم، زنان ممکن است به دنبال درگیری تخمدان یا لوله فالوپ درد زیر شکم را تجربه کنند. این درد ممکن است در یک طرف تجربه شود. در مواردی نیز این دردها در دو طرف و در تمام قسمت‌های پایین شکم حس می‌شود. این عارضه همچنین می‌تواند باعث درد عمومی یا مرکزی در قسمت تحتانی شکم شود که معمولاً بسیار شدید است. احساس درد و گرفتگی شدید در لگن، درد زیر شکمی که در یک طرف متمرکز است، حالت تهوع، خونریزی واژن و سرگیجه از علائم بارداری خارج رحمی است.

برای رفع درد زیر شکم در دوران پریودی می‌توان از کمپرس آب گرم استفاده کرد. استراحت کردن، انجام حرکات ورزشی ملایم، مصرف مایعات به میزان کافی و در مواردی مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن می‌تواند به کاهش دردهای شکمی ناشی از پریودی کمک کند.

اندومتریوز زمانی اتفاق می‌افتد که اندومتر یا بافتی که داخل رحم را پوشانده است، در خارج از رحم رشد می‌کند. اندومتریوز می‌تواند باعث درد مزمن و طولانی‌مدت لگن در برخی از زنان شود. هنگامی که دوره قاعدگی فرد شروع می‌شود، بافت خارج از رحم به تغییرات هورمونی پاسخ می‌دهد که ممکن است باعث خونریزی و التهاب در لگن شود. اندومتریوز می‌تواند با دردهای زیر شکمی خفیف تا شدید در زنان ارتباط داشته باشد.

سندروم روده تحریک‌پذیر یک اختلال روده‌ای است که باعث درد و علائمی مانند یبوست، اسهال و نفخ می‌شود. این علائم ممکن است به‌مرورزمان بدتر شده و در بازه‌هایی نیز از بین بروند. معمولا درمان به‌خصوصی نیز برای سندروم روده تحریک‌پذیر وجود ندارد. این بیماری را می‌توان با درد زیر شکم در زنان مرتبط دانست.

آپاندیسیت التهاب آپاندیس است که یک اندام کوچک در سمت راست پایین شکم است. اگر کسی در سمت راست پایین شکم خود دردهای شدید و آزاردهنده‌ای را حس می‌کند و با علائمی مانند استفراغ، تب و حالت تهوع همراه است، باید حتما به پزشک مراجعه کند. این نوع درد زیر شکم در زنان می‌تواند نشان‌دهنده عفونت آپاندیس باشد.

در مواردی دردهای زیر شکمی می‌توانند با بارداری مرتبط باشند. در زنان باردار به دلیل تغییرات وزنی و شرایط هورمونی، درد زیر شکم نیز تجربه می‌شود.

دردهای شکمی در دوران بارداری، چه در اوایل این دوره و چه در اواخر دوران بارداری معمولا طبیعی است. بااین‌حال اگر فردی علائمی دیگر مانند لکه بینی، خونریزی، حالت تهوع شدید و مشکلاتی ازاین‌دست را تجربه کند، باید این دردها را جدی بگیرد. در این شرایط درد زیر شکم می‌تواند از خطرات بارداری محسوب شود.

در برخی مواقع درد زیر شکم و حالت تهوع ممکن است به آپاندیسیت، دردهای روده‌ای، سندروم روده تحریک‌پذیر و زخم معده مرتبط باشد. حین بارداری و بارداری خارج رحمی نیز ممکن است درد زیر شکم به همراه حالت تهوع مشاهده شود. در صورت ادامه‌دار بودن این حالت‌ها یا شدت یافتنشان، بهتر است حتما با یک پزشک مشورت کرد.

عفونت واژن می‌تواند موجب بروز درد زیر شکم در زنان، خصوصا درد شکم زیر ناف شود.

دردهای مثانه به دنبال عفونت یا سنگ‌های ادراری می‌تواند از دلایل مهم بروز درد زیر شکم در زنان باشد. سنگ‌های تشکیل شده در مثانه و کلیه می‌توانند باعث درد کمر یا لگن شوند. معمولا همراه این دردهای زیر شکمی، لکه بینی و خون در ادرار نیز مشاهده می‌شود.

کیست تخمدان زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها نتوانند تخمک را آزاد کنند. فولیکول نگهدارنده تخمک ممکن است به طور کامل باز نشود یا با مایع مسدود شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، توده‌ای به نام کیست در این ناحیه ایجاد می‌شود که ممکن است باعث نفخ، فشار یا درد لگن و درد زیر شکم در سمتی از بدن که در آن کیست تشکیل شده است، شود.

بیماری‌های رحمی می‌توانند از دلایل بروز درد زیر شکم در زنان باشند. برای مثال عفونت رحم یا وجود فیبروم‌های رحمی از جمله این موارد است. فیبروم‌ها توده‌های ماهیچه‌ای و بافت‌های فیبری داخلی رحمی هستند که می‌توانند با دردهای زیر شکمی زنان مرتبط باشند. گاهی این فیبروم‌ها علاوه بر درد، خونریزی‌های غیرطبیعی را نیز موجب می‌شوند.

دردهای زیر شکمی در زمان پریودی در اکثر زنان امری طبیعی است. اما در مواردی که این دردها مبهم و ادامه‌دار می‌شوند و شدت خونریزی بیشتر از حد معمول است، بهتر است آنها را جدی گرفت و معاینات لازم برای بررسی‌های بیشتر را انجام داد.

برخی از زنان بعد از داشتن رابطه جنسی دردهای شدید زیر شکمی را تجربه می‌کنند. این دردها می‌توانند با دلایل مختلفی ارتباط داشته باشند. برای مثال وجود فیبروم در رحم می‌تواند موجب درد در حین رابطه جنسی یا بعد از آن شود. علاوه بر این وجود بیماری‌های مقاربتی نیز می‌توانند از دلایل درد زیر شکم در زنان بعد از رابطه جنسی باشند. گاهی نیز درد به دلیل عفونت، التهاب یا خشکی واژن ایجاد می‌شود. علاوه بر این پوزیشن‌هایی که زوجین با هم رابطه جنسی دارند نیز می‌تواند در برخی مواقع موجب درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی شود. آموزش رابطه جنسی می‌تواند در بسیاری از مواقع به کاهش درد و رفع مشکل کمک کند.

در موارد نادر، رشد بدخیم تومور در دستگاه تناسلی، دستگاه ادراری یا دستگاه گوارش ممکن است دلیل درد در لگن و درد زیر شکم در زنان باشد. تومور بسته به جایی که ظاهر می‌شود ممکن است علائم دیگری نیز ایجاد کند. وجود دردهای شدید، خونریزی‌های غیرطبیعی واژینال، تغییرات ناگهانی در درد، بروز تب، تهوع و استفراغ از سایر مواردی است که باید آنها را جدی گرفت و با انجام معاینات کامل‌تر ریشه مشکل را تشخیص داد. این علائم ممکن است از نشانه‌های وجود تومور باشد.

دردهای شکمی اگر به‌صورت موضعی و تنها در یک ناحیه از شکم حس شوند، می‌توانند نشانه بروز مشکل در یک اندام خاص باشند. شایع‌ترین علت این دردهای موضعی در زیر شکم، زخم معده است. زخم معده، زخم‌های بازی است که در پوشش داخلی معده ایجاد می‌شود. دردی شبیه گرفتگی همراه با اسهال یا یبوست و نفخ از دیگر نشانه‌های این بیماری است. وجود مدفوع در خون نیز می‌تواند نشانه‌ای از زخم معده باشد.

بخش مهمی از دردهای زیر شکمی به مشکلات دستگاه گوارش مربوط می‌شود. عفونت‌های ویروسی و باکتریایی یا عفونت‌های انگلی که معده و روده را درگیر می‌کنند، اغلب می‌توانند باعث بروز دردهای قابل توجهی در ناحیه زیر شکم شوند.

در زنان باردار دردهای زیر شکمی معمولا رایج است. اما در برخی مواقع این دردها می‌توانند نشانه‌ای از سقط جنین باشند. اما این دردها زمانی می‌توانند نشانه‌ای از سقط جنین باشند که در کنار درد زیر شکم، خونریزی و لکه بینی نیز وجود داشته باشد. ادامه‌دار بودن و شدید بودن درد، همراه با خونریزی‌های غیرطبیعی می‌تواند نشان‌دهنده سقط شدن جنین در زنان باردار باشد.

تنبلی تخمدان به دنبال وجود تخمدان پلی‌کیستیک ایجاد می‌شود، شرایطی که در آن معمولا فرد با پریودی‌های نامنظم و درد مواجه می‌شود. در کنار این موارد، درد زیر شکم، نفخ و درد کمر، درد در ناحیه کشاله ران و لگن و دردهای شدید دوران پریودی از دیگر نشانه‌های تخمدان پلی‌کیستیک است.

اگر بعد از داشتن اولین رابطه جنسی کامل، پرده بکارت پاره شود ممکن است دردهای شکمی نیز بروز کنند. معمولا پارگی پرده بکارت با درد پایین شکم، خونریزی یا لکه بینی و سوزش همراه است. حس گرفتگی در پایین شکم نیز در برخی موارد احساس می‌شود.

دوران PMS در واقع به سندروم پیش از قاعدگی اشاره دارد. در این دوره افراد به‌شدت عصبی و مضطرب می‌شوند و نشانه‌هایی مانند درد زیر شکم، نفخ، یبوست و سردرد را نشان می‌دهند. بروز دردهای شکمی در دوران pms امری طبیعی است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درد زیر شکم زنان

  1. Fahime گفت:

    سلام چن روزه زیر نافم(مرکز)دقیقا زیر نافم درد خفیفی حس میکنم
    پریودام منظمه
    دلیلشو نمیدونم..ترشح و اینا هم ندارم

  2. مهناز گفت:

    سلام من روز اول تخمک گذاریم و روز قبلش اقدام به بارداری کردم و امروز روز دوم تخمک گذاریم است و از صبح درد عجیبی زیر شکمم را گرفته دلیلش چی می‌تونه باشه ؟

  3. حلما گفت:

    سلام من روز اول تخمک گذاریم و روز قبلش اقدام به بارداری کردم و امروز روز دوم تخمک گذاریم است و از صبح درد عجیبی زیر شکمم را گرفته دلیلش چی می‌تونه باشه ؟

  4. محمدطاها گفت:

    سلام خسته نباشیدمن حدود دو سال کیسه صفرا عمل کردم برداشتن از همون موقع وقتی شکمم کار میکنی یه درد شدید میگیره که مثل درد زایمان است به نظر تون خطرناکه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این درد می تونه به علت اسپاسم عضلات و یا کشیده شدن رباط های نگهدارنده باشه. ولی این درد با این شدت نیاز به پیگیری توسط متخصص گوارش دارد. از این لینک می تونید از بهترین پزشکان در این تخصص نوبت بگیرید تا شما را با انجام سونوگرافی و دیگر تست های نتشخیصی بررسی کنند.
      نوبت دکتر گوارش و کبد

      1. آزی گفت:

        سلام من چند وقتیه واژنم تیر می‌کشه تا زیر نافم میاد و خیلی درد داره ولی مداوم نیست فقط چندبار تیر می‌کشه ،، من متاهلم و ۲۲سالمه ممنون میشم راهنمایم کنید

  5. رویا گفت:

    سلام. من مرتب عفونت میگیرم زیرشکمم دردشدیدمیگیره وترشح زیاد. تقریبابعدازهرنزدیکی دچارعفونت میشم دکترمیرم دارومصرف میکنم دوباره تکرارمیشه

  6. مبینا گفت:

    سلام من این سه ماه زیر شکمم البته زیر نافم سمت راست دردم میکنه و وقتی با شوهرم نزدیکی میکنم دردش بیشتر میشه نمیدونم چرا اینطور شدم
    ۱۸ سالمه متاهل

  7. فرشته شعبانی گفت:

    سلام خسته نباشیدامروز زیرشکمم بیشترسمت چبم دردمیکنه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این درد ممکنه به علت عفونت ادراری، مشکلات کلیوی و یا عفونت دهانه رحم باشد. بنابراین بهتره با مراجعه به متخصص زنان این مورد را با انجام آزمایش ادرار و انجام تست پاپ اسمیر بررسی کنید. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
      پزشک متخصص زنان

      1. ایلین گفت:

        سلام وقتتون بخیر
        درد زیر شکم، دقیقا بالای ناحیه شرمگاهی دارم، این درد به مقعد و کمرمم میرسه، و همه ی قسمت ها رو درگیر میکنه…

    2. ن گفت:

      سلام پریودی نامنظم دارم الان ۳۳ روزه ام پریود نشدم روز ۳۲ درد گرفت اول دردش کم بود بعد هی زیاد شد گفتم شاید میخوام پریود بشم اما از دیروز نشدم زیر شکمم فقط درد میکرد

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        تاخیر قاعدگی می تونه به علت اختلالت هورمونی، بارداری و یا مشکلات رحمی و تخمدان یباشد. بهتره توسط متخصص زنان بررسی شوید.
        پزشک متخصص زنان

    3. س گفت:

      سلام وقت بخیر من جمعه اون هفته پاک شدم از روزی که پاک شدم زیر شکمم سفت شده وکمر درد وحالت تهوع دارم میخواستم ببینم مشکلم چیه

  8. هایکا گفت:

    سلام.من چند وقته احساس میکنم از ناحیه زیرشکم دچار مشکل شدم.با کوچیک ترین فشاریا ضربه دردم میگیره.یا در رابطه هم درد دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این درد ممکنه به علت عفونت ادراری یا عفونت دهانه رحم باشد. بنابراین معاینه توسط متخصص زنان و انجام پاپ اسمیر و آزمایش ادرار ضروری است. از این لینک می تونید نوبت متخصص زنان بگیرید.
      متخصص زنان و زایمان

      1. مهدیه عامران گفت:

        س من ۳ روز است که زیر شکم من درد میکند ایا راهی است برای برطرف کردن و ناف هم درد میکنه باید برم دکتر راهی ندارد خواهش میکنم خیلی زود جواب بدین 💬💬💬

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام مهدیه عزیز
          درد های زیر شکم میتواند هم منشا گوارشی و هم تناسلی دارد
          باید دلیل درد مشخص شود
          در اکثر موارد واژینیت و یا عفونت های قارچی دلیل این عارضه می باسد

  9. ملیکا نوروزی گفت:

    سلام وقت تون بخیر از دیروز یک درد بدی زیر شکم فشار به لنگن میاد حتی نشستن اذیت میشم فشار میاورد بهم نفخ بدی با خودم گفتم اگه نفخ بره خوب میشم بهتر شدم اما هنوز درد داره فشار بدی میده برای سرویس رفتن حتی ادار هم درد میکنه مدفوع رو که اصلا به درد
    انجام دادم نمی تونم با درد نفخ التهاب داره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این درد میتونه ناشی از نفخ، گرفتگی عضلات صاف شکمی، عفونت واژن و مشکلات عفونت ادراری باشد. بنابراین نیازه در این خصوص به متخصص زنان مراجعه کنید.
      بهترین دکتر متخصص زنان

      1. س گفت:

        سلام وقت بخیر من جمعه اون هفته پاک شدم از روزی که پاک شدم زیر شکمم سفت شده وکمر درد وحالت تهوع دارم میخواستم ببینم مشکلم چیه

    2. سارا گفت:

      سلام.من چندروزیه زیرشکمم دردمیکنه..دردش نقطه ای نیست..کمرمم دردمیگیره..مجردم..کلافم کرده.دکتررفتم ازمایش ادرار ومدفوع دادم گفتن مشکلی نییت..یکمم ترشح دارم و بعداز ادرار گاهی وقتا قطره قطره ادرار ازم خارج میشه علت چیه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممکنه درد شما به علت انقباض عضلات زیر شکم باشه و یا درد شما منشا عضلانی اسکلتی از ناحیه کمر داشته باشه. بنابراین بهتره برای بررسی علت درد کمر به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.
        بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

    3. فرشته گفت:

      من درد زیر ناف دارم ویه هفته هست که از عادت ماهانه می گذره

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بهتره از نظر عفونت ادراری و مشکلات هورمونی توسط متخصص زنان بررسی شوید. از این لینک می تونید از بهترین پزشکان در شهر محل زندگی خود نوبت غیرحضوری بگیرید.
        متخصص زنان و زایمان

  10. ممنون از مطلب بسیار خوبتون خیلی عالی بود

    1. nini gol گفت:

      سلام ۳۷سالمه ۲هفتس جراحی افتادگی رحم ومثانه انجام دادم خیلی اذیت شدم تا دفع ادرارم بصورت عادی برگرده الان چندروزه موقع راه رفتن سمت راست بین شکم و بکینی انگار یه رگ هست درد میگیره
      دلیلش چیه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        انقباض عضلات این ناحیه یا فشار بر اعصاب عبوری در لگن می تونه عامل این درد باشد. در صورت تداوم درد نیازه ام آر ای لگنی انجام شده و به متخصص زنان مراجعه کنید.
        متخصص زنان و زایمان

      2. ناشناس گفت:

        سلام من پنج ساله که پریود نمیشم دکتر هم رفتم آزمایش یائسگی هم انجام دادم مشکلی نداشت سن ۲۵ ساله هستم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          از نظر سندرم پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان هم معاینه شدید؟؟