علت درد پریود چیست و چه علائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

1. درد پریود به دلیل انقباضات رحم و ترشح مواد شیمیایی در این اندام ایجاد می‌شود. 2. در برخی از خانم‌ها به دلیل درد شدید نیاز به مداخله پزشکی است. 3. معمولا سکس در زمان پریودی به دلیل ارگاسم و گرفتگی عضلات باعث درد بیشتر می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

Period pain

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

درد پریود جز طبیعی از چرخه قاعدگی خانم‌ها است و در هر دوره تکرار می‌شود. اما علت درد قاعدگی را می‌دانید؟ می‌دانید چگونه می‌توان درد پریودی را کاهش داد؟ عوارض درد شدید در این دوره چیست؟ درد قاعدگی با چه علائمی شروع می‌شود؟ چگونه می‌توان تفاوت آن را با درد بارداری متوجه شد؟ بعد از ازدواج درد پریودی بیشتر می‌شود یا کمتر؟

اگر درد پریود برای شما آزاردهنده شده و می‌خواهید با روش‌های درمانی این درد را کاهش دهید، باید به دکتر زنان مراجعه کنید. شما می‌توانید در دکترتو با متخصص زنان مشاوره داشته باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

درد پریود چیست؟

پریود بخش طبیعی از دوره چرخه ماهیانه زنان است که باعث خونریزی واژینال می‌شود. بسیاری از خانم‌ها در این دوره دچار درد می‌شوند. در بیشتر خانم‌ها درد ضربان‌دار بوده و در قسمت پایین شکم گرفتگی احساس می‌شود. گاهی هم علائم دیگری مانند کمردرد، حالت تهوع و سردرد در کنار درد شکم ایجاد می‌شود.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

علت درد شدید پریود چیست؟

در برخی از زنان درد قاعدگی به‌قدری شدید است که نیاز به مداخله پزشکی دارد. قاعدگی دردناک معمولا با درد شکم آزاردهنده همراه است. در بسیاری از خانم‌ها این درد در دو سال اول پریودی وجود داشته و به‌مرور کمتر می‌شود. خونریزی شدید پریودی نیز در این دوره معمولا اتفاق میفتد. برخی از خانم‌ها نیز پس از اولین زایمان بهبود پیدا می‌کنند و درد پریود قابل تحمل می‌شود.


علائم درد قاعدگی چیست؟

این درد معمولا هم‌زمان با خونریزی شروع می‌شود. اما برخی از خانم‌ها چند روز قبل از پریود شدن، دچار درد می‌شوند. این درد معمولا ۴۸ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. زمانی که خونریزی در شدیدترین حالت است، درد قاعدگی نیز بیشتر می‌شود. درد ممکن است قسمت‌های مختلف بدن را درگیر کند. از جمله:

  • درد شکم
  • کمردرد
  • پادرد
  • درد سینه
  • درد مفاصل.

دوران پریود دردناکی رو می‌گذرونی و نمی‌دونی چیکار کنی؟

همین الان مشاوره بگیر!

علت درد پریود در خانم‌ها چیست؟

زمانی که در چرخه عادت ماهانه دیواره عضلانی رحم سفت می‌شود، انقباضاتی در این اندام به وجود می‌آید. در رحم به طور مداوم انقباضات خفیفی ایجاد می‌شود. این انقباضات به‌قدری خفیف است که خانم‌ها آن را احساس نمی‌کنند. اما در دوره قاعدگی شدت انقباضات بسیار بیشتر می‌شود. در این شرایط به لایه داخلی رحم فشار وارد شده و ریزش می‌کند.

این انقباضات شدید باعث فشار به رگ‌های خونی در رحم می‌شود. در نتیجه به طور موقت جریان خون و اکسیژن به این اندام قطع می‌شود. زمانی که بافت‌های رحم بدون اکسیژن باشند، شروع به ترشح ماده شیمیایی کرده که باعث درد در رحم می‌شود.

در کنار ترشح مواد شیمیایی محرک درد، مواد شیمیایی دیگری به نام پروستاگلاندین‌ها نیز ترشح می‌شوند. این نوع مواد به انقباض بیشتر ماهیچه‌های رحم کمک کرده و سطح درد را افزایش می‌دهند.

اینکه درد پریود در کدام قسمت‌های بدن خود را نشان دهد، ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. در ادامه علت درد نواحی مختلف بدن مانند پاها، شکم، کمر و غیره در دوران پریود را با هم بررسی می‌کنیم. مهم است بدانید که این دردها تا حدی طبیعی هستند، اما اگر شدید و غیرطبیعی باشند نیاز به بررسی توسط متخصص زنان دارند. در دکترتو می‌توانید در مورد علائم خود در زمان پریود با بهترین دکتر زنان در شهر خود مشورت کنید.

علت دردهای کمر و شکم در پریود چیست؟

گرفتگی شدید عضلات در رحم باعث ایجاد درد در قسمت پایینی شکم می‌شود. گاهی ممکن است درد به‌قدری شدید باشد که به ناحیه کمر نیز منتقل شود. در این شرایط قسمت پایینی کمردرد می‌گیرد.


علت پادرد در پریود چیست؟

برخی از خانم‌ها در دوره پریود دچار پادرد می‌شوند. افزایش ترشح پروستاگلاندین‌ها فقط روی عضلات رحم تاثیر نگذاشته و می‌تواند باعث گرفتگی عضلات در قسمت لگن و ران پا شود. گاهی هم پادرد نشانه سندروم پیش از قاعدگی است. اگر در زمان شروع پریود دچار پادرد می‌شوید، می‌توانید قبل از پریود از مسکن‌هایی مانند پروفن استفاده کنید.


علت درد استخوان قبل از پریود چیست؟

گاهی ممکن است درد ناشی از افزایش پروستاگلاندین‌ها باعث بروز درد در مفاصل و استخوان‌های اطراف رحم و لگن شود. در این شرایط با مصرف مسکن می‌توان درد استخوان را کاهش داد.

Severe menstrual pain
در دوره قاعدگی ممکن است درد در قسمت‌های مختلف بدن از جمله شکم، کمر و سینه ‌ها ایجاد شود.

علت درد رحم قبل از پریود چیست؟

اگر یک یا دوهفته قبل از قاعدگی دچار درد رحم می‌شوید، احتمالا علت آن سندروم پیش از قاعدگی است. تغییرات هورمون‌های استروژن و پروژسترون پیش از قاعدگی باعث بروز این عارضه می‌شود. اما اگر درد دو روز قبل از قاعدگی یا با شروع خونریزی ایجاد شود، درد طبیعی دوره پریود بوده و به دلیل انقباضات رحم ایجاد شده است.


علت درد تخمدان بعد از اتمام پریود چیست؟

عوامل مختلفی باعث درد تخمدان‌ها بعد از اتمام قاعدگی می‌شوند. گاهی تخمک‌گذاری باعث ایجاد درد می‌شود. اما در برخی مواقع موضوع جدی بوده و ممکن است شخص دچار کیست تخمدان یا اندومتریوز باشد. کیست تخمدان باعث درد در لگن، کمر و ران می‌شود. حساسیت سینه‌ها بیشتر شده و ممکن است خونریزی غیرمعمول ایجاد شود. اگر پریود شما نامنظم شده یا درد ناگهانی در شکم خود احساس می‌کنید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر زنان در ارتباط باشید و از مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی استفاده کنید.


علت درد کلیه قبل از پریود چیست؟

در طول دوره قاعدگی درد در قسمت‌های مختلف بدن مانند کمردرد، سردرد یا پادرد طبیعی است. اما اگر در کلیه‌های خود احساس درد می‌کنید، ممکن است مشکل جدی باشد و باید به پزشک مراجعه کرد. ممکن است این عارضه نشانه اندومتریوز کلیه باشد. ۱۰ تا ۱۵% زنان در سنین باروری دچار این مشکل می‌شوند.

به دلیل تغییرات هورمونی در این دوره ممکن است بافت آندومتر کلیه به آن پاسخ دهد. در نتیجه دچار التهاب شده و خونریزی می‌کند. پس از چند سیکل قاعدگی کیست آندومتر یا تومور آندومتر در کلیه تشکیل می‌شود.

عوارض درد پریود چیست؟

درد پریودی عوارضی ندارد. اما گاهی ممکن است درد شدید باعث اختلال در فعالیت‌های روزمره شود. در زمان ایجاد درد شدید باید به پزشک مراجعه کرد. گاهی ممکن است علت ایجاد درد شرایط مرتبط با درد قاعدگی باشد. به‌عنوان‌مثال اندومتریوز باعث ایجاد درد و مشکلاتی در باروری می‌شود. همچنین بیماری التهابی لگن به لوله‌های فالوپ آسیب زده و خطر بارداری خارج از رحم را افزایش می‌دهد.


بهترین راه‌های کاهش درد پریود در خانه

معمولا برای کاهش درد قاعدگی می‌توانید اقدامات ساده‌ای انجام دهید. موارد زیر می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

  • قراردادن پد گرم یا بطری آب گرم در زیر شکم
  • ورزش سبک
  • حمام آب گرم
  • انجام تکنیک‌های آرامش اعصاب مانند یوگا و مدیتیشن
  • آب بیشتر بنوشید.
  • غذاهای چرب، شور یا شیرین نخورید.
  • مواد غذایی ضدالتهابی مانند گیلاس، زغال اخته، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی و فلفل‌دلمه‌ای گزینه‌های خوبی هستند.
  • چای بابونه به کاهش گرفتگی عضلات در قاعدگی کمک می‌کند.

اگر این راه‌ها کارساز نبود، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن در کاهش درد قاعدگی موثر هستند. این داروها علاوه بر کاهش درد به کاهش مواد شیمیایی پروستاگلاندین در رحم کمک کرده و اثرات آن را کمتر می‌کنند. شما می‌توانید با بروز اولین علائم درد یا شروع قاعدگی از مسکن استفاده کنید.

اگر مشکلات معده یا بیماری و خونریزی کبدی دارید، نباید از این داروها استفاده کنید. همچنین در صورت حساسیت به آسپرین نباید این داروها را مصرف کنید.

Treatment of menstrual pain
برای کاهش درد در دوره قاعدگی می‌توان از پد گرم استفاده کرد.

بهترین روش درمان درد پریود چیست؟

اگر درد قاعدگی با روش‌های معمول یا استفاده از مسکن درمان نشود، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. احتمال دارد شما دچار قاعدگی دردناک یا دیسمنوره باشید. شایع‌ترین نوع این دردهای شدید دیسمنوره اولیه است که علت آن افزایش شدید پروستاگلاندین‌ها است. این مواد شیمیایی باعث گرفتگی شدید ماهیچه رحم شده و درد را تشدید می‌کنند.

در این شرایط نیاز به درمان دارویی بوده و احتمالا پزشک استفاده از روش‌های کنترل بارداری هورمونی را توصیه می‌کند. روش‌هایی مانند قرص، چسب یا حلقه به بهبود این شرایط کمک می‌کنند.

راه‌حل دیگر برای درمان درد قاعدگی تجویز مسکن‌های با نسخه است. این مسکن‌ها نسبت به مسکن‌های غیرتجویزی قوی‌تر بوده و درد را تسکین می‌دهند.

از طریق مشورت با متخصص با علائم سندروم پیش از قاعدگی آشنا شو!


چه زمانی برای دردهای قاعدگی باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولا درد پریود در خانم‌ها طبیعی بوده و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما اگر دچار هر یک از مشکلات زیر هستید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت درد قاعدگی مشخص شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص زنان مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی داشته باشید.

  • هیچ یک از روش‌های خانگی در کاهش درد موثر نبوده و این عارضه در زندگی شما اختلال ایجاد کرده است.
  • گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ها ناگهان بدتر می‌شود.
  • سن شما بالای ۲۵ سال است و برای اولین‌بار دچار درد و گرفتگی عضلات شده‌اید.
  • همراه با درد پریود دچار تب شده‌اید.
  • حتی زمانی که پریود نمی‌شوید، درد دارید.

برای کاهش درد پریود باید به کدام دکتر مراجعه کرد؟

اگر درد پریود شما شدید است یا به طور ناگهانی در سنین بالای ۲۵ سال شروع شده است، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. متخصص سوابق پزشکی شما را بررسی کرده و در صورت نیاز آزمایش‌های تشخیصی مانند سونوگرافی و آزمایش‌های هورمونی تجویز می‌کند. اگر دچار بیماری زمینه‌ای باشید، با درمان آن می‌توانید درد قاعدگی را کاهش دهید.

برای پیداکردن بهترین دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سکس در پریود معمولا باعث افزایش درد می‌شود. گاهی ممکن است پس از رابطه جنسی درد پریودی یا درد تخمک‌گذاری کاهش پیدا کند. اما معمولا به دلیل فشار به دهانه رحم درد بیشتر می‌شود. همچنین ارگاسم باعث گرفتگی عضلات شده و گرفتگی عضلات شکم را افزایش می‌دهد.

درد زیر شکم مربوط به درد رحم بوده و به دلیل افزایش شدت انقباضات رحم و فشار به دیواره‌ها این درد ایجاد می‌شود. معمولا حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد این درد فروکش می‌کند.

اگر حدود یک یا دوهفته پیش از پریود دچار علائمی مانند نفخ شکم و درد می‌شوید، احتمالا علت آن سندروم پیش از قاعدگی است. این سندروم باعث بروز علائمی مانند نفخ، حالت تهوع و افزایش وزن می‌شود.

درد قاعدگی شبیه به سندروم پیش از قاعدگی نیست. سندروم پیش از قاعدگی (PMS) درد پیش از خونریزی قاعدگی است و اغلب حدود دو هفته قبل از پریود شروع می‌شود. شخص در این دوره ممکن است دچار افزایش وزن، نفخ، تحریک‌پذیری، خستگی و درد شود. اما در زمان شروع درد پریود چنین علائمی دیده نمی‌شود.

در دوران بارداری به دلیل رشد رحم احتمال گرفتگی در قسمت پایینی شکم و کمر وجود دارد. گاهی این درد بسیار شبیه به درد پریودی بوده و ممکن است با آن اشتباه گرفته شود. درد قاعدگی چند روز قبل از خونریزی شروع شده و با پایان دوره قاعدگی به اتمام می‌رسد. اما درد بارداری از هفته چهارم شروع می‌شود و معمولا هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه دارد.

درد خفیف پس از رابطه جنسی می‌تواند طبیعی باشد. اما اگر این درد غیرطبیعی است، باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است علت آن عفونت مقاربتی یا تغییرات هورمونی به دلیل یائسگی یا کیست تخمدان باشد.

درد تخمدان معمولا در قسمت زیر شکم، لگن و کمر احساس می‌شود. تخمک‌گذاری و قاعدگی باعث ایجاد ناراحتی در تخمدان‌ها شده و جای نگرانی ندارد. اما اگر پس از ایجاد این درد، پریود نشدید یا در دوره تخمک‌گذاری قرار ندارید، باید به پزشک مراجعه کنید. این عارضه می‌تواند به علت آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن ایجاد شده باشد. گاهی هم مشکلات سیستم گوارشی یا ادراری روی این ناحیه تاثیر می‌گذارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درد پریود

  1. S.k گفت:

    سلام خسته نباشید..من ۱۷ سالمه و هروقت پریود میشم کار از گریه میگذره رنگم زرد میشه حالت تهوع دارم و حتی آب هم نمیتونم بخورم و درد خیلی شدید انگار با چاقو دارند شکمم رو میبرن و هردفعه باید برم کلینیک سرم بزنم…
    پیش متخصص رفتم…سونوگرافی رفتم..آزمایش خون…همشون میگن مشکلی نداری ولی من دیگه از این وضعیت خسته شدم..
    چند روز قبل از پریودم کاملا متوجه میشم از گرفتگی عضلاتم..درد تخمک گذاری همشو دارم و واقعا راه حلی ندارم…امپول و سرم هایی که میزنمم برای کلیه ها ضرر داره ولی هیچ کاری نیست که انجام ندادع باشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز. با ارزوی سلامتی
      درد در زمان پریودی دلایل مختلفی دارد که عمدتا به گرفتگی رباز های رحم ، عوامل هورمونی، کمبود آهن و… بر میگردد
      ابتدا باید دلیل ان کاملا مشخص شود و تحت نظر یک متخصص خوب بهترین روش تسکین درد انتخاب گردد
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

    2. K گفت:

      عزیزم چرا پافشاری میکنی شما داری میمیری

  2. فاطمه گفت:

    سلام من ۴۹ سالمه۸ ماه بود پریود نشده بودم دوماهه پریود میشم ولی یه هفته مونده به پریودیم ران پای راستم به شدت درد میکنه و‌نمیتونم تکون بخورم لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      انقباضات رحمی و وجود دیسک کمر احتمالا باعث این درد می شود. با داشتن دیسک مهره های کمری در زمان انقباضات رحمی این درد تشدید می شود. میتونید با مصرف مسکن این درد را کاهش دهید. قطع شدن پریود به مدت چند ماه نیز به علت نزدیک شدن به سن یائسگی است.

  3. Mmmmm گفت:

    من وقتی پریود میشم شکمم خیلی درد میکنه یه مسکن میخورم بعد باز درد میکنه لطفا بگین چکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ماساژ،؛ کیسه آب گرم، مصرف مکمل و مسکن به کاهش درد کمک می کند. برای راهنمایی بیشتر از این لینک میتونید با متخصص مامایی در این خصوص مشاوره تلفنی داشته باشید.
      مشاوره تلفنی زنان، بارداری، زایمان

  4. مهرسا گفت:

    سلام من سی سالمه دوران مجردی خیلی درد داشتم هنگام پریودی ولی بعد ازدواج دردم قطع شد ده ساله ازدواج کردم بازم دوباره درد خیلیی شدیدی دارم حالت تهوع درد شکم و پاهام خیلی شدید درد میکنن

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است به علت مشکلات هورمونی باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.دکتر زنان

  5. Targol گفت:

    سلام من موقع پریود چون خیلی درد دارم از شیاف دیفلوکناک ۱۰۰استفاده میکنم میخواستم بدونم ضرر داره یانه؟برای تخمک گذاری وبارداری تاثیر میزاره ضرر داره؟

  6. ( : گفت:

    لطفا به حیوانات استامینوفن ندید، برای اونها سمی هست. برای حیوانات با دامپزشک مشورت کنید

  7. مهرناز جووو گفت:

    سلام من وقت پریود میشم کمرم پاهام زیاد درد می‌کنه میشه بگین از چیه ممنون میشم

    1. ستوده گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      من ۱۶ سالمه و از ۱۳ سالگی پریود میشم ، قبلا منظم بود و یکی دوساعت قبلش سردرد داشتم و بعد خوب میشد ولی یکی دو سالی هست خیلی درد دارم مخصوصا این چند ماه اخیر ، قبلا دوره هاش هر ۲۵/۲۶ روز یه بار بود ولی یه مدته هر ۱۹روز یه بار،۱۴روز،۳۰روز،۲۱ روز و .. ، و به شدت درد دارم دلم و کمرم پای راستم واقعا وحشتناک درد داره .. وقتیم خوب میشم یه هفته بعدش ، تقریبا ده پونزده روز قبل از دوره بعدی یه دل درد میگیرم ، یا سمت چپ پایین شکمم چند روز پیش به شدت درد گرفت ، سری پیش که پریود شدم تو یه روز سه چهار تا قرص خوردم ژلوفنم خوردم و آروم نشدم ، میشه بگین چیکارکنم .. حتی نفسم ک میکشم درد دارم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        بهتره سونوگرفی لگن در شما برای بررسی مشکلات رحمی و تخمدانی بررسی شود. نامنظمی قاعدگی نیز میتونه علل هورمونی داشته باشد. با مصرف داروهای هورمونی درد شما بهتر می شود. از این لینک نوبت متخصص زنان گرفته و مراجعه کنید.
        پزشک متخصص زنان

    2. 09965484014 گفت:

      من پریودم درد مقعدی دارم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        از شیاف دیکلوفناک استفاده کنید
        در صورت عدم بهبود باید از نظر چسبندگی رخم سونو انجام دهید

        1. رحمتی گفت:

          سلام من دو ساله که پریودیم خیلی کم شده فقط،یروزه بعدش فقط موقع ادرار یه کم میاد الان چند ماهه که موقع پریودی خیلی درد میکشم پای راستم شدید درد میگیره با مسکن هم دردش کم نمیشه نمیتونم پامو بکشم به رگاش فشار میاد و سنگین میشه سونو و آزمایش انجام دادم مشکلی ندارم بگین چکارکنم یعنی علائم یائسگی میتونه باشه؟؟۳۷سالمه دوتا زایمان سزارین داشتم .

        2. رحمتی..... گفت:

          سلام من دو ساله که پریودیم خیلی کم شده فقط،یروزه بعدش فقط موقع ادرار یه کم میاد الان چند ماهه که موقع پریودی خیلی درد میکشم پای راستم شدید درد میگیره با مسکن هم دردش کم نمیشه نمیتونم پامو بکشم به رگاش فشار میاد و سنگین میشه سونو و آزمایش انجام دادم مشکلی ندارم بگین چکارکنم یعنی علائم یائسگی میتونه باشه؟؟۳۷سالمه دوتا زایمان سزارین داشتم .

        3. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          با توجه به علایم احتمال عفونت و مشکلات در بافت رحم وجود دارد
          از نظر سلامت تخمدان هم باید بررسی شوید
          احتمال کیست تخمدانی بررسی شود
          پاپ اسمیر هم تکرار کنید
          https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  8. فرشته گفت:

    سلام من در دوان قاعدگی درد شدید در ناحیه ی کمر، شکم، ران.،حالت تهوع زیاد، ضعف دارم وبیش از حد عرق میکنم وزنمن متوسط. باید چیکار کنم دردم یکم کمتر بشه پد گرم هم میزارم اما فقط واسه چند لحظه آروم میشم بعدش شروع میشه

  9. مریم گفت:

    سلام خسته نباشید زمان پریود ی حالت تهوع دارم پادرد وکمر درد دل درد اصلا ندارم وضعفه خیلی شدید دارم آیا طبیعیه یانه ویخ میکنم آب قند هم میخورم خوب میشه اما دوباره برمیگرده سر جاش کلافم میکنه

  10. *_* گفت:

    سلام من چند روز قبل از قاعدگی شکمم کار نمیکنه پاهام درد میگیرن بعد ک پریود میشم درد شدید همراه با استفراغ دل درد و..میشم…
    میشه بگید برا چیه¿¿
    وزنمم زیاد نیست
    میشه بگید چجوری تو خونه برطرفش کنم¿¿
    طورخدا راهنگاییم کنید
    ممنون💝

    1. سمیرا‌حکیمی گفت:

      درد‌رحم‌چی‌علت‌دارد‌آیا‌میتواند‌باعث‌بی‌اولادی‌شود