علائم سقط جنین و نشانه های تهدید سقط چه هستند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علائم سقط جنین یا خاتمه بارداری شامل خونریزی واژن، گرفتگی یا درد شکمی، عبور بافت یا لخته خون از رحم و کاهش علائم بارداری هستند. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، حتما با متخصص زنان و دکتر مامایی مشورت کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
علائم سقط جنین و نشانه های تهدید سقط چه هستند؟

علائم سقط جنین در دوران بارداری ممکن است با خونریزی واژن، درد شکمی، انقباضات شدید عضلانی و از بین رفتن نشانه‌های حرکت جنین مشخص شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سقط جنین را به عنوان یکی از مهم‌ترین خطرات دوران بارداری که با ترشحات یا خونریزی شدید در نیمه اول بارداری بدون اتساع دهانه رحم همراه است، معرفی می‌کند.

تقریبا ۲۵ درصد از زنان باردار در ۲ تا ۳ ماهه اول بارداری خونریزی واژن دارند و حدود ۵۰ درصد از آن‌ها به سقط جنین منجر می‌شوند. اگر دچار گرفتگی‌های متناوب عضلانی، درد در ناحیه شرمگاهی، فشار لگن یا کمردرد هستید و علت آن را نمی‌دانید، از مراجعه به دکتر زنان یا متخصص مامایی غافل نشوید. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید که به بررسی مهم‌ترین نشانه های سقط جنین در دوران بارداری می‌پردازیم.

علائم سقط جنین چیست؟

سقط جنین معمولا با نشانه‌هایی خود را نشان می‌دهد. علائم سقط جنین می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • خونریزی واژن: در بیشتر زنان، این مورد اولین نشانه سقط جنین است. خونریزی ممکن است از لکه‌های خفیف تا خونریزی شدید، شبیه به یک دوره عادت ماهیانه باشد.
  • درد شکم: انقباضات رحمی در بارداری و درد شکم، مشابه گرفتگی قاعدگی، می‌تواند در طول سقط جنین رخ دهد و خفیف یا شدید باشد.
  • بافت یا لخته‌های خونی که از واژن عبور می‌کنند: ممکن است متوجه عبور بافت یا لخته‌های خون از واژن شوید که اندازه متفاوتی دارند و ممکن است با خونریزی شدید همراه باشند.
  • از دست دادن علائم بارداری: اگر علائمی مانند حساسیت در سینه، تهوع یا خستگی را تجربه می‌کردید و دیگر وجود ندارند، بهتر است علت آن را بررسی کنید.
  • کمردرد: برخی از زنان ممکن است در هنگام سقط جنین درد کمر را تجربه کنند.

البته همه موارد خونریزی واژن یا درد شکمی نشان‌دهنده سقط جنین نیستند. با این حال، اگر شما هر یک از این نشانه‌ها را تجربه می‌کنید، حتما با متخصص زنان یا دکتر مامایی ارتباط بگیرید. پزشک متخصص می‌تواند علت علائم شما را تعیین کرده و به بهترین شکل راهنماییتان کند.

علائم سقط جنین چیست؟
گرفتگی و درد شکم، مشابه گرفتگی قاعدگی، می‌تواند در طول سقط جنین رخ دهد.

۱. علائم اولیه سقط جنین (اولین نشانه سقط جنین چیست؟)

اولین نشانه سقط احتمالی، در بیشتر موارد، خونریزی واژن همراه با گرفتگی عضلانی است اما همه موارد خونریزی و درد شکمی در دوران بارداری نشان‌دهنده سقط نیستند.

۲. سقط جنین و خونریزی و ترشحات واژن (سقط جنین و پریود شدن)

در برخی موارد ، خونریزی بارداری ممکن است شامل لکه‌های خفیف باشد و با قاعدگی اشتباه گرفته شود در حالی که در موارد دیگر، ممکن است سنگین‌تر بوده (همراه با لخته‌های خونی) و با درد و گرفتگی شکمی همراه باشد.

۳. درد شکم و انقباضات عضلانی (علائم اصلی سقط جنین)

کمردرد و درد زیر شکم نشانه چیست؟ درد شکمی می‌تواند نشانه سقط جنین باشد، اما همه دردهای شکم در دوران بارداری نشان‌دهنده سقط جنین نیستند. انقباض و درد شکمی این دوران در برخی افراد غیر قابل تحمل هستند (مانند درد شکمی بعد از ورزش هوازی) و ممکن است با خونریزی همراه باشند. شدت آن‌ها نیز از خفیف تا شدید متفاوت است.

با این حال، انقباضات عضلانی می‌تواند به دلیل عوامل دیگری مانند تغییرات طبیعی هورمونی دوران بارداری، گاز و نفخ معده، مشکلات گوارشی یا درد رباط گرد رخ دهد.

متن انگلیسی:
Symptoms of miscarriage can include vaginal bleeding (with or without pain) or mild bleeding called spotting. Pain or cramps in the pelvic area and back are also other symptoms
ترجمه فارسی:
علائم سقط جنین می‌تواند شامل خونریزی از واژن (با یا بدون درد) یا خونریزی خفیف به نام لکه بینی باشد. درد یا گرفتگی در ناحیه لگن و کمر نیز از سایر علائم هستند.

mayoclinic

۴. کاهش وزن و سقط جنین

در طول بارداری و بعد از سقط جنین، ممکن است تغییرات موقتی در وزن به دلیل عواملی مانند نوسانات هورمونی، استرس عاطفی یا روانی یا تغییرات اشتها وجود داشته باشد. بهترین کار این است که آرامش خودتان را حفظ کنید و حتما از مشورت پزشک متخصص استفاده کنید.

۵. از بین رفتن علائم بارداری به صورت ناگهانی

از بین رفتن ناگهانی علائم بارداری بسیار نگران‌کننده است، اما به یاد داشته باشید که علائم بارداری می‌تواند در هر فردی متفاوت با دیگری باشد. در حالی که برخی از زنان در تمام دوران بارداری خود نشانه‌هایی مانند حالت تهوع، گرگرفتگی و تغییرات شدید وزنی را تجربه می‌کنند، برخی دیگر ممکن است برای مدت کوتاهی این علائم را داشته باشند.

دلایل مختلفی که طی آن‌ها علائم بارداری فروکش می‌کند عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی: همانطور که بدن شما با تغییر سطح هورمون‌ها سازگار می‌شود، نشانه‌ها ممکن است بیایند و بروند.
  • دوران متفاوت بارداری: علائم بارداری معمولا در ۳ ماهه اول بیشتر هستند. با ورود به ۳ ماهه دوم، برخی از علائم ممکن است کاهش یابند یا به‌طور کامل از بین بروند.
  • خستگی: دوران بارداری می‌تواند از نظر جسمی و عاطفی سخت باشد. اگر خستگی یا استرس طولانی را تجربه می‌کنید، بدانید که روی عملکرد سلول‌های بدن شما تاثیر خواهند گذاشت.
اولین نشانه سقط جنین چیست؟
از بین رفتن ناگهانی علائم بارداری بسیار نگران‌کننده است.

۶. سقط جنین و پارگی رحم

پارگی رحم یک عارضه نادر اما جدی است که می‌تواند در دوران بارداری یا زایمان رخ دهد. این اتفاق معمولا با بارداری‌هایی که قبلا تحت عمل جراحی رحم قرار گرفته‌اند، مانند سزارین یا میومکتومی (جراحی حذف فیبروم رحم) مرتبط است. در حالی که پارگی رحم عموما ارتباط مستقیمی با سقط جنین ندارد، اما بهتر است که آن را از طریق مشورت با پزشک مدیریت کنید.

۷. احساس حرکت نکردن جنین

احساس حرکت جنین جنبه مهمی از بارداری است و کاهش ناگهانی یا عدم حرکت جنین نگران‌کننده است. حرکت جنین در طول روز متفاوت است و در برخی از دوره‌ها، کاهش حرکت وجود دارد که می‌تواند به دلیل موقعیت قرارگیری نوزاد در رحم، سطح فعالیت مادر و الگوی خواب نوزاد باشد.

اگر کاهش قابل توجهی از حرکت نکردن جنین را تجربه می‌کنید، نیاز به معاینه دارید. در این شرایط، دکتر متخصص از روش‌های مختلفی مانند شمارش لگد، سونوگرافی یا سایر آزمایش‌ها برای بررسی سلامت کودک شما استفاده می‌کند.

۸. علائم سقط جنین بدون خونریزی

در حالی که خونریزی یکی از علائم رایج سقط جنین است، برخی خانم‌ها ممکن است آن را تجربه نکنند. علائم دیگر شامل موارد زیر است:

  • فشار در ناحیه لگن: احساس فشار یا سنگینی در پایین تنه.
  • تغییرات در ترشحات واژن: افزایش ترشحات واژن به‌ویژه اگر آبکی، صورتی یا حاوی بافت باشد.
  • عبور بافت یا لخته‌های خونی بزرگ (بدون خونریزی): برخی از سقط‌ها ممکن است بدون عبور بافت قابل توجه رخ دهند.
علائم سقط جنین بدون خونریزی چیست؟
اگر کاهش قابل توجهی از حرکت نکردن جنین را تجربه می‌کنید، نیاز به معاینه دارید.

۹. درد ناف و سقط جنین

درد دور ناف در بارداری معمولا یک علامت رایج برای سقط جنین محسوب نمی‌شود اما برخی از زنان ممکن است در هنگام سقط جنین در مناطق مختفی از جمله ناحیه ناف و شکم، ناراحتی یا درد را تجربه کنند.

۱۰. لکه بینی نشانه سقط جنین است؟

لکه بینی در بارداری می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین باشد و به خونریزی سبکی که صورتی یا قهوه‌ای رنگ است اشاره دارد. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی در دوران بارداری رخ دهد و همه موارد لکه بینی منجر به سقط جنین نمی‌شوند.

علائم سقط جنین در سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری

در جدول زیر، برخی از علائم احتمالی سقط جنین را در سه ماهه اول، دوم و سقط جنین در سه ماهه سوم بارداری بررسی می‌کنیم:

علائم احتمالی سقط جنین در ۹ ماه بارداریتوضیحات
۳ ماه اول بارداری (۱ تا ۱۳ هفتگی جنین)– خونریزی واژن، از لکه‌های خفیف تا خونریزی شدید
– گرفتگی شکم یا درد شبیه به گرفتگی قاعدگی
۳ ماهه دوم بارداری (۱۴ تا ۲۷ هفتگی جنین)– خونریزی و انقباضات شکمی
– عبور بافت یا لخته از واژن
– درد کمر یا درد در قسمت پایین شکم
۳ ماه سوم بارداری (از ۲۸ هفتگی به بعد)
– درد شدید و مداوم شکم یا انقباضات منظم
– کاهش ناگهانی یا از دست دادن علائم بارداری
– عدم حرکت جنین
نشانه های سقط جنین در ماه های مختلف بارداری

کدام علائم تهدید به سقط جنین است؟

تمام مواردی که در این مقاله اشاره شد، نشانه های هشداردهنده سقط جنین و زمان مراجعه به پزشک را نشان می‌دهند. کارهایی که می‌توانید برای حمایت از بارداری سالم انجام دهید عبارتند از:

  • اجتناب از نوشیدن الکل، سیگار کشیدن یا استفاده از مواد مخدر حتی تفریحی
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، سموم یا سایر مواد شناخته‌شده آسیب‌ رسان به جنین
  • مصرف ویتامین حاوی فولیک اسید قبل از تولد
  • رعایت رژیم غذایی سالم همراه با سبزی و میوه
  • حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش روزانه
  • درمان یا مدیریت هر بیماری یا عفونت احتمالی.

۱. علائم سقط جنین ناقص

سقط ناقص یکی از انواع سقط جنین است. در سقط ناکامل یا سقط ناقص، که خطرناک‌تر از سقط کامل است، قلب جنین از کار می‌افتد، حرکتی ندارد و خونریزی مداوم خواهید داشت. در هر بار خونریزی نیز لخته‌های خون یا بخشی از بافت‌های جنینی مانند کیسه آب یا رگ‌های خونی از بدن خارج می‌شوند.

همچنین ممکن است خونریزی نداشته و با درد شکمی شدید مواجه شوید که به معنای باقی ماندن جنین در شکم است و به جراحی نیاز دارید. پزشک متخصص با انجام سونوگرافی، معاینه لگن یا آزمایش خون به سقط جنین ناقص پی می‌برد.

۲. علائم سقط جنین در ای وی اف

IVF یا لقاح آزمایشگاهی شامل لقاح یک تخمک در خارج از بدن است که پس از آن جنین در رحم کاشته می‌شود. اگر جنین نتواند به درستی لانه گزینی کند یا پس از کاشت از بین برود، به طور کلی به جای سقط جنین، به آن کاشت ناموفق یا از دست دادن بارداری گفته می‌شود. علائم از دست دادن احتمالی بارداری یا کاشت ناموفق در عمل آی وی اف شامل موارد زیر است:

  • خونریزی واژن
  • درد شکم یا لگن
  • کاهش علائم بارداری

۳. نشانه های سقط جنین در خواب

تاکنون نتیجه مستندی توسط پزشکان متخصص درباره امکان سقط ناگهانی جنین در زمان خواب گفته نشده است. اگر در زمان خواب علائم سقط جنین را داشتید، حتما به اورژانس مراجعه کنید تا از هر عوارض احتمالی جلوگیری شود.

کدام علائم تهدید به سقط جنین است؟
لکه بینی می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین باشد و به خونریزی سبکی که صورتی یا قهوه‌ای رنگ است اشاره دارد.

چگونه می‌ توان از سلامت جنین در دوران بارداری اطمینان حاصل کرد؟

پزشکان متخصص، مصرف مواد غذایی سالم، ورزش و پیاده‌روی روزانه و آرامش ذهنی را در مدت زمان بارداری در کنار آزمایش و چکاپ‌های دوره‌ای برای سلامت خود و نوزادتان توصیه می‌کنند. سایر موارد برای جلوگیری از سقط جنین عبارتند از:

  • استراحت کافی: مراقبت از خود با خواب کافی و انجام ندادن فعالیت‌های شدید مفید است.
  • داشتن تفریحات کوچک: دوستانتان را ملاقات کنید، کتاب بخوانید یا تلویزیون تماشا کنید.
  • از هرگونه جدال و کشمکش جلوگیری کنید: آرامش خاطرتان را در اولویت قرار دهید.

نتیجه گیری

دوران بارداری، دوره‌ای حساس و طولانی است که نیاز به مراقبت جدی دارد. حتی ممکن است یک بی‌احتیاطی یا اتفاق ناگهانی، سلامت شما و جنین را به خطر انداخته و باعث سقط جنین شود. مهم‌ترین علائم سقط جنین شامل خونریزی واژن، گرفتگی شکم و کمر و نبود علائم بارداری مانند حرکت جنین هستند.

برای محافظت از جنین در دوران بارداری، حفظ یک شیوه زندگی سالم مانند رعایت رژیم غذایی متعادل، پرهیز از مصرف مواد مضر مانند تنباکو و الکل، انجام به‌موقع معاینات قبل از زایمان و پیروی از توصیه‌های پزشک زنان و زایمان بسیار مهم است. هر زمان که ناراحتی یا علائم سقط را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یا به عبارت دیگر، بهتر است بپرسیم آیا هر نوع خونریزی در دوران بارداری نشانه سقط جنین است؟ خونریزی خفیف در دوران بارداری همیشه نشانه سقط جنین نیست و می‌تواند در زمان کاشت جنین یا در اوایل بارداری به دلیل تغییرات هورمونی یا تحریک جزئی دهانه رحم رخ دهد.

علائم طبیعی بارداری شامل خستگی، حساسیت پستان، تهوع و ادرار مکرر است. علائم سقط جنین ممکن است شامل خونریزی واژن، درد شدید شکمی یا کاهش ناگهانی علائم بارداری باشد.

خیر، توقف حالت تهوع در دوران بارداری نشانه سقط جنین نیست. علائم بارداری می‌تواند در هر خانومی متفاوت باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن