انقباضات براکستون هیکس چه علائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

براکستون هیکس گرفتگی یا شل و سفت شدن ریتمیک رحم است که شباهت زیادی با انقباضات زایمان طبیعی دارد. حس فشردگی یا سفت شدن شکم در فواصل کوتاه 30 ثانیه تا 5 دقیقه به‌صورت پراکنده که معمولا بدون درد هم هستند. مثانه پر، یا فعالیت جسمی زیاد، و کم آبی از جمله علل این نوع عوارض بارداری هستند که در زمره علائم خطرناک بارداری قرار نمی‌گیرند و به‌همین دلیل خطری جنین را تهدید نمی‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
براکستون هیکس

انقباضات براکستون هیکس یکی از شایع‌ترین علائم اولیه بارداری است که معمولا در سه ماهه آخر بارداری پدیدار می‌شود و درد زایمان نابه‌جایی است که به‌نوعی بدن را برای زایمان آماده می‌کند. این نوع انقباضات درواقع خطرناک نیستند اما گاهی مشخص نیست که درد و انقباضات به‌خاطر زایمان زودرس است یا ناشی از انقباضات براکستون هیکس. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با این درد ماه‌های پایانی بارداری آشنا شوید.

اگر درد یا انقباضات مشکوکی در بارداری دارید، حتما به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان و ماما وجود دارد.

درد براکستون هیکس چیست؟

براکستون هیکس نوعی حالت انقباضی در شکم خانم باردار است که به آن زایمان کاذب هم می‌گویند و معمولا بدون درد است. صرفا مادر احساس سفتی شکم می‌کند، که بعد از چند ثانیه عضلات منقبض‌شده رها می‌شوند. این درد زایمان کاذب یکی از تغییرات بدن بعد از اقدام به بارداری است که نامنظم، ضعیف و در فواصل کوتاه بوده و با استراحت رفع می‌شود. خانم‌های باردار که زیاد روی پا می‌ایستند یا از کمبود آب رنج می‌برند بیشتر با درد براکستون هیکس سروکار دارند.

متن انگلیسی:
Braxton Hicks contractions feel a little like menstrual cramps. They are felt in the front of your abdomen, but not in your back or lower part of your uterus.
ترجمه متن:
انقباضات براکستون هیکس کمی شبیه دردهای قاعدگی است. این درد در جلوی شکم احساس می‌شود، اما در پشت یا قسمت پایین رحم نیست.

my.clevelandclinic

انقباضات براکستون هیکس رحم – براکستون هیکس بارداری

انقباضات براکستون هیکس رحم نوعی گرفتگی شبیه کرامپ پریودی است که شکم دچار سفتی موقت شده و بعد از چند لحظه برطرف می‌شود. برخلاف زایمان واقعی این مدل انقباضات باعث بازشدن دهانه رحم و زایمان نمی‌شوند و درد و الگوی منظمی هم ندارند. بیشتر خانم‌ها صرفا در ناحیه شکم احساس انقباض دارند و به‌تدریج کمتر می‌شود.

شما هم علائم براکستون هیکس داری؟

همین الان با متخصص مشورت کن

انقباضات براکستون هیکس از کی شروع می شود؟

این انقباضات تمرینی گاهی در هفته ششم بارداری شروع می‌شوند اما معمولا در سه ماهه دوم یا سوم می‌توانید این انقباضات را حس کنید.

متن انگلیسی:
You may have Braxton Hicks contractions during your third trimester of pregnancy or as early as your second trimester. They’re normal and nothing to worry about.
ترجمه متن:
ممکن است در سه ماهه سوم بارداری یا در اوایل سه ماهه دوم بارداری انقباضات براکستون هیکس داشته باشید. عادی است و جای نگرانی نیست.

webmd
درد براکستون هیکس نوعی حالت انقباضی در شکم خانم باردار است که به آن زایمان کاذب هم می‌گویند و معمولا بدون درد است.
براکستون هیکس نوعی حالت انقباضی در شکم خانم باردار است که به آن زایمان کاذب هم می‌گویند و معمولا بدون درد است.

براکستون هیکس در ماه ششم

انقباضات رحم در ماه ششم بارداری باعث تمرین و آماده‌سازی رحم و بدن برای زایمان می‌شود. این انقباضات پدیده نسبتا شایعی است که نشانه زایمان زودرس نیست و نباید آن را با انقباضات زایمانی اشتباه گرفت.

براکستون هیکس در ماه هفتم

در ماه هفتم بارداری، وزن مادر زیاد شده و جنین هم بزرگ‌تر شده و جای کمتری برای حرکت در شکم مادر دارد؛ بنابراین طبیعی است که انقباضات شدید را تجربه کند. انقباضات رحم و کشیدگی تارهای ماهیچه رحمی از حوالی هفته هفتم شروع می‌شوند که معمولا بدون درد و بی‌خطر هستند. البته درصورتی‌که دچار انقباض دردناک هستید بهتر است با پزشک متخصص زنان تماس بگیرید شاید کرامپ و درد نشانه زایمان زودرس باشد. البته درد و گرفتگی می‌تواند نشانه عفونت مثانه هم باشد. اگر می‌خواهید دقیق بدانید که انقباضات زایمان زودرس چگونه است، باید از متخصص زنان سوال کنید.

براکستون هیکس در ماه هشتم

این انقباضات که از ماه ششم شروع شده همچنان کوتاه، گذرا و بدون درد است و به‌مرور زمان بیشتر نمی‌شود. در کنار این انقباضات احتمالا در ماه هشتم بارداری خانم‌ها با دیگر مشکلات بارداری مانند گرگرفتگی، اضطراب و بی‌حوصلگی همراه خواهند بود.

در ماه هشتم مراقبت‌های بیشتری لازم است و باید توجه بیشتری به براکستون هیکس داشته باشید؛ چرا که تشخیص تفاوت انقباضات زایمانی با انقباضات کاذب در ماه هشتم سخت‌تر می‌شود. درصورتی‌که کرامپ‌های رحمی شدید و همراه با درد هستند حتما باید به متخصص زنان مراجعه کنید چرا که ممکن است انقباضات زایمانی باشند.

این انقباضات که از ماه ششم شروع شده همچنان کوتاه، گذرا و بدون درد است و به‌مرور زمان بیشتر نمی‌شود.
این انقباضات که از ماه ششم شروع شده همچنان کوتاه، گذرا و بدون درد است و به‌مرور زمان بیشتر نمی‌شود.

براکستون هیکس در ماه نهم

کرامپ و گرفتگی در ماه نهم احتمالا نشانه زایمان است و با این انقباضات فرق می‌کند. باید انقباضات در این ماه را جدی بگیرید.

انقباضات براکستون هیکس چگونه است؟

انقباضات کاذب از عوارض بارداری و نوعی تمرین برای مواجهه با انقباضات واقعی زایمانی هستند که ۱۵ تا ۳۰ ثانیه بدون درد بوده و گاهی تا دو دقیقه هم طول می‌کشند. گرفتگی‌ها در قسمت بالای شکم احساس شده و با تنفس عمیق، پیاده‌روی یا حمام آب گرم می‌توانید از شر آن‌ها خلاص شوید.

این انقباضات در ماه‌های پایانی بارداری به‌خاطر شباهت با انقباض طبیعی زایمانی به‌شدت اذیت‌کننده می‌شوند. اگر گرفتگی‌ها طولانی‌تر، دردناک و منظم‌تر شوند و به‌مرور شدت بیشتری بگیرند احتمالا درد زایمان شروع شده است و باید با متخصص زنان‌ خود مشورت کنید.

علائم براکستون هیکس

این انقباضات گرفتگی بدون درد و غیرقابل پیش‌بینی است که به صورت ناگهانی به‌وجود می‌آید و با جابه‌جایی یا حرکت رفع می‌شود. از دیگر نشانه‌های این کرامپ می‌توان به احساس گرفتگی و درد خفیف در ناحیه بالای شکم، رحم یا کمر اشاره کرد. هرچندکه معمولا مادر درد را در کل بدن احساس می‌کند. علت درد دور ناف در بارداری علاوه‌بر انقباضات براکستون هیکس مربوط به فشار رحم و بزرگ‌شدن جنین است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

درصورتی‌که مطمئن نیستید انقباضات واقعی هستند یا براکستون هیکس، بهتر است در صورت مشاهده کرامپ به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر علائم زیر همراه با انقباضات باشند بهترین زمان برای مراجعه به پزشک است تا از خطرات این عوارض بارداری در امان باشید:

  • خونریزی واژینال: علت خونریزی در بارداری عوامل مختلف بوده و باید سریعا به پزشک اطلاع دهید.
  • انقباضات مداوم بدون وقفه و بهبودی
  • پارگی کیسه آب یا نشت مایع و احساس خیسی
  • تغییر در حرکت جنین یا کمترشدن حرکات جنین طی یک ساعت
  • انقباض شدید هر ۵ دقیقه یک‌بار

به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت نگرانی یا شدت علائم حتما به ماما یا پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

چه عواملی باعث انقباضات براکستون هیکس می شود؟

این واکنش طبیعی درونی رحم برای افزایش جریان خون و تقویت عضلات رحمی است که بدن مادر و دهانه رحم را برای زایمان واقعی آماده می‌کند. شایع‌ترین علت این عارضه کمبود آب بدن است. عوامل زیر هم باعث این انقباضات می‌شوند:

  • حرکت جنین
  • فعالیت مادر مانند بلندکردن اجسام سنگین
  • برقراری رابطه جنسی و سکس در بارداری
  • بیماری که با تهوع یا استفراغ همراه باشد.

از کجا بفهمم انقباض دارم؟

احساس گرفتگی و سفت‌شدن شکم بدون درد، به‌صورت نامنظم و خفیف، انقباض براکستون هیکس و از علائم اولیه بارداری است. اگر مطمئن نیستید و نمی‌دانید که انقباض کاذب است یا درد نشانه زایمان، بهتر است در صورت تداوم و شدت‌گرفتن بلافاصله با پزشک متخصص زنان تماس بگیرید.

تفاوت انقباضات براکستون هیکس با انقباضات زایمان واقعی

برای اینکه متوجه شوید انقباض واقعی دارید یا از نوع کاذب باید تفاوت‌های این دو را بدانید.

سوالاتانقباضات براکستون هیکسانقباضات واقعی
تعداد دفعات گرفتگی‌هانامنظم، پراکنده و خفیفمنظم و حدود ۳۰ تا ۷۰ ثانیه، به‌تدریج شدیدتر و نزدیک‌تر می‌شوند.
آیا با حرکت تغییر می‌کنند؟در صورت تغییر وضعیت یا حرکت متوقف می‌شوند.بعد از حرکت یا تغییر وضعیت همچنان ادامه دارند.
میزان قدرت انقباضاتضعیف بوده و شدید نمی‌شوند.با روند مستمر شدت می‌گیرند.
درد در کدام قسمت است؟در قسمت لگن یا جلوی شکماز ناحیه پایین کمر شروع شده و تا ناحیه جلوی شکم می‌رسد/ یا اینکه از شکم به پشت می‌رسد.
تفاوت براکستون هیکس و انقباض زایمان

درمان انقباضات براکستون هیکس

این انقباضات درمان خاصی ندارد و درصورتی‌که اذیت می‌شوید می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • نوشیدن آب و مایعات بیشتر
  • پیاده‌روی آرام
  • استراحت‌کردن
  • حمام آب گرم
  • ریلکس‌کردن و گوش‌دادن به موسیقی آرام
  • ماساژ

پرطرفدارترین راه برای کاهش براکستون هیکس چیه؟ همین الان مشاوره بگیر

برای شروع درد زایمان چه باید کرد؟

برای شروع درد زایمان طبیعی ابتدا باید درباره بازشدن دهانه رحم و نرم‌شدن آن اطلاعاتی به‌دست بیاورید. معمولا نزدیک زایمان که متخصص زنان تاریخ حدودی آن را تخمین می‌زند، دهانه رحم به‌شکل طبیعی باز می‌شود.

در مواردی این احتمال وجود دارد که دهانه رحم زودتر از تاریخ تعیین‌شده باز باشد. بهتر است خانم‌های باردار آگاهی کافی درباره روش‌های شروع درد زایمان طبیعی داشته باشند چرا که گاهی بازشدن دهانه رحم و زایمان نیازمند دخالت پزشکی است.

پیاده‌روی، توپ زایمان، موازی نگه‌داشتن پاها و رابطه جنسی از جمله روش‌هایی هستند که برای شروع درد زایمان طبیعی و نرم‌شدن دهانه رحم توصیه می‌شوند. مصرف روغن کرچک، آناناس، غذاهای ادویه‌دار و تند به تحریک دهانه رحم و شروع درد زایمان کمک می‌کنند.

برای شروع درد زایمان طبیعی ابتدا باید درباره بازشدن دهانه رحم و نرم شدن آن اطلاعاتی به‌دست بیاورید.
برای شروع درد زایمان طبیعی ابتدا باید درباره بازشدن دهانه رحم و نرم‌شدن آن اطلاعاتی به‌دست بیاورید.

برای رفع این انقباضات باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

انقباضات براکستون هیکس کاملا طبیعی بوده و راهی برای رفع آن وجود ندارد. اما اگر علائم جدی دارید، باید با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با ماما وجود دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

انقباضات براکستون هیکس یکی از علائم بارداری شایع در خانم‌های باردار است که شباهت زیادی با گرفتگی و انقباضات زایمان واقعی دارند اما برخلاف آن‌ها باعث گشادشدن دهانه رحم نشده و برعکس باعث آمادگی بدن و رحم برای زایمان طبیعی می‌شوند. دیگر تفاوت این نوع گرفتگی‌ها با کرامپ زایمانی این است که معمولا بدون درد یا با درد خفیف، گذرا و پراکنده هستند.

کم آبی، بیماری‌هایی که با حالت تهوع همراه هستند، رابطه جنسی یا فعالیت مادر از جمله علل براکستون هیکس هستند. درصورتی‌که شدت گرفتگی‌ها بیشتر و با درد یا علائم دیگری همراه باشد، بهتر است که بلافاصله با متخصص زنان مشورت کنید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصص زنان یا دکتر مامایی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر مامایی و متخصص زنان و زایمان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

براکستون هیکس در خانم‌هایی که تجربه چند زایمان دارند شدت بیشتری دارد و برخی هم دچار گرفتگی‌های خفیف و ناچیز درحد سفتی شکم می‌شوند. طبیعی است که برخی انقباضات براکستون هیکس را تجربه نکنند.

ریلکس‌کردن، مصرف مایعات و آب بیشتر، گوش‌دادن به موسیقی، ماساژ و پیاده‌روی آرام می‌توانند به تسکین انقباضات رحمی کمک کنند.

انقباضات براکستون هیکس دردناک نیستند و صرفا از نظر روانی آزاردهنده هستند و ریسک آسیب‌دیدگی جنین وجود ندارد.

افزایش ضخامت عضلات رحم بدن را برای زایمان آماده می‌کند. نوعی فشار در قسمت جلوی شکم که به‌صورت نامنظم و گذرا است.

ویژگی براکستون هیکس نامنظم بودن آن است که در فواصل چند ثانیه‌ای یا 5 دقیقه یکبار اتفاق می‌افتند.

انقباضات براکستون هیکس رحم از عوارض بارداری شایع شبیه انقباضات واقعی زایمان طبیعی هستند، به‌همین دلیل به آن‌ها انقباضات زایمان کاذب می‌گویند.

بله، جنین در خلال براکستون هیکس و حتی انقباضات زایمان حرکت می‌کند، البته در مواردی هم جنین حین ایجاد کرامپ‌ها کمتر حرکت می‌کند.

بله، این نوع گرفتگی‌ها می‌تواند از هر چند ثانیه تا هر 5 دقیقه یکبار باشند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره براکستون هیکس

  1. Si گفت:

    سلام اقای دکتر علت سفتی شکم و بدون درد چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اسپاسم یا کمبود کلسیم وجود دارد
      البته نیاز به معاینه از نزدیک داریم

  2. ناشناس گفت:

    سلام اقای دکتر علت سفتی شکم و بدون درد چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اسپاسم یا کمبود کلسیم وجود دارد
      البته نیاز به معاینه از نزدیک داریم

  3. ناشناس گفت:

    سلام.من ۳۹ هفته و ۵روز هستم‌.شکمم سفت و شل میشه ولی نامنظم. چکار کنم تا درد زایمانم‌شروع بشه؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درد خوودش به موقع شروع می شود
      ولی با توجه به شرایط شما هر زمان آماده زایمان باشید

  4. نسترن گفت:

    سلام من ۲۴هفته هستم شکمم سفت میشه گاهی ب ۱ساعت هم میرسه گاهی بدون دردوگاهی بادردهمراه میشه مواقعی که اینطور است جنین انگار داره سکسکه می‌کنه شیاف پروژسترون و آمپول پرولوتون هم استفاده می‌کنم راهنمایی کنید ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این علایم در برخی مادران طبیعی ست
      اگر با ترشحات زیاد همراه نیست طبیعی ست
      ولی برای اطمینان سونوگرافی را تکرار کنید

  5. فاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید من پریودیم سه روز دیگه هستش ولی شکمم سفت میشه انگار ک ی چیز سنگینی داخل شکمم هست علتش چی میتونه باشه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال التهاب دیواره رحم وجود دارد که طبیعی است

  6. ناشناس گفت:

    سلام خدمت شما خانم دکتر من ۶ ۷ ماه میشه بعد پریودی آب ریزی دارم زیاد درحدی که روزی یک بار نوار عوض میکنم بعدش ۱۰ ۱۵ روزی با پریودی میماند کم میشه و آخر قط میشه بعضی روز ها رحم سفت میشه و جعم نشه دست میزنم اندازه یک سیب زمینی بزرگی است پس خوب میشه علتش چی میتونه باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوستعزیز
      ترشحات شما میتونه به علت عفونت نیز باشد. نیاز به انجام تست پاپ اسمیر و بررسی توسط متخصص زنان دارید.
      متخصص زنان و زایمان

  7. یلدا گفت:

    سلام خدمت شما من دوتا زایمان داشتم آخری پنج سال قبل بوده من ۶ ۷ ماه میشه بعد از پریودی خون ریزی زیاد آب ریزی دارم شاید هم عفونت باشه ولی زیاد است به اندازه که من در روز نوار عوض میکنم ۱۵ روز به پریودی مانده رحم من سفت میشه ۵ دقیقه بیشتر یا کمتر سفت میشه احساس درد میکنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      علاوه بر تست پاپ اسمیر برای بررسی عفونت رحم شما نیاز به انجام سونوگرافی رحم و تخمدان نیز دارید. در اولین فرصت از این لینک نبت متخصص زنان گرفته و مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

  8. ناشناس گفت:

    سلام من۳۷هفته و۲زوزم کمردردودل دردوپادرد دارم آیااین عادیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      بعلت افزایش وزن جنین طبیعی است

  9. ناشناس گفت:

    سلام من هفته ۳۵هستم و شکمم سفت میشه چند ثانیه بعد شل میشه قبلا هم آمپول بتامتازون را برای اطمینان دکتر داده است آیا این گرفتگی ها طبیعی هست یا خیر
    وقتی که سفت میشه احساس تنگی نفس دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اولا از نظر میزان کلسیم بدن باید ازمایش دهید
      از نظر سلامت قلب و عروق هم باید معاینه شوید
      این علایم می تواند خطرناک باشد

  10. ناشناس گفت:

    سلام ۳۴ هفته هستم شکمم سفت شل میشه آیا خطر دارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این علایم در هفته های پایانی طبیعی است
      گاهی صرفا مادر احساس سفتی شکم می‌کند، که بعد از چند ثانیه عضلات منقبض‌شده رها می‌شوند

      در صورت وجود خونریزی به پزشک مراجعه کنید