هفته ۳۳ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جنین در هفته ۳۳ بارداری حدود 30 سانتی‌متر شده و تقریبا 2 کیلوگرم وزن دارد. شما ممکن است به دلیل رشد رحم دچار درد دنده، تنگی نفس و سوزش سر دل شوید. معمولا در این هفته نیازی به آزمایش و معاینات نیست.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته 33 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۳۳ بارداری بدن شما بیشتر از قبل برای زایمان آماده شده و ممکن است رشد رحم باعث بروز علائمی مانند سوزش سر دل شود. استخوان‌های جنین محکم‌تر می‌شود. اگر در هفته سی و سوم بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این مرحله از حاملگی می‌شوید، حتما در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ ممکن است چه علائمی ظاهر شود و کدام علائم شدیدتر از قبل می‌شوند؟ چه تغییراتی در بدن شما به وجود آمده و شکم چقدر بزرگ‌تر خواهد شد؟ جنین در چه وضعیتی بوده و چقدر رشد می‌کند؟ آیا آزمایشی در این هفته تجویز می‌شود؟ آیا می‌توان در این هفته سونوگرافی انجام داد؟ چگونه باید در این مرحله از بارداری از خودتان و جنین مراقبت کنید؟

درصورتی‌که باردار شده‌اید یا علائمی در طول بارداری دارید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌های لازم به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۳۳ بارداری چگونه است؟

در هفته ۳۳ بارداری احتمالا خستگی شما بیشتر می‌شود. زیرا تقریبا ۲ کیلوگرم وزن اضافه را با خود حمل می‌کنید. با رشد رحم برخی علائم شما شدیدتر شده و بیشتر دچار مشکلات گوارشی می‌شوید. انقباضات براکستون هیکس بیشتر شده و ممکن است ۲۰ تا ۳۰ ثانیه احساس گرفتگی داشته باشید. این انقباضات شما را برای زایمان آماده می‌کنند.

مقاله هر آنچه که درباره بارداری باید بدانید را مطالعه کنید.

بر اساس تقویم بارداری استخوان‌های جنین در این هفته محکم‌تر شده و جنین هنوز در حال تمرین مهارت‌هایی مانند مکیدن، بلعیدن و تنفس است. حواس پنج‌گانه جنین در این هفته کامل کار می‌کند. می‌تواند بشنود و ببیند. جنین در سه‌ماهه سوم بارداری می‌تواند تاریکی را از روشنایی تشخیص دهد. با شنیدن صدای شما ضربان قلب جنین کاهش پیدا کرده و آرام می‌شود.

علائم هفته ۳۳ بارداری

در هفته ۳۳ بارداری با رشد رحم ممکن است متوجه بروز دردهایی شوید. اگر از هفته‌های قبل ناراحتی‌های مربوط به رشد شکم را تجربه کرده‌اید، این هفته نشانه‌ها شدیدتر می‌شوند. از مهم‌ترین علائم در هفته سی و سوم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خستگی
  • افزایش ترشحات واژن
  • افزایش انقباضات براکستون هیکس
  • گرگرفتگی
  • سندروم تونل کارپال (درد مچ دست)
  • کمردرد
  • تورم مچ پا
  • مشکلات خواب
  • سوزش سر دل
  • درد دنده: در ماه‌های آخر بارداری دنده‌ها منبسط می‌شوند. از طرفی رحم به این ناحیه فشار وارد کرده و ممکن است جنین به دنده‌ها لگد بزند.
  • تنگی نفس: رشد رحم به ریه‌ها فشار وارد کرده و همچنین هورمون‌ها باعث تغییراتی در سیستم تنفسی می‌شوند. حدود ۶۲٪ زنان باردار این عارضه را گزارش کرده‌اند.

در ماه‌های آخر بارداری دنده‌ها منبسط می‌شوند. از طرفی رحم به این ناحیه فشار وارد کرده و ممکن است جنین به دنده‌ها لگد بزند.

در هفته سی و سوم بارداری ممکن است دچار درد دنده‌ها، تنگی نفس یا تورم پا شوید.
در هفته سی و سوم بارداری ممکن است دچار درد دنده‌ها، تنگی نفس یا تورم پا شوید.

علائم سقط جنین در هفته سی و سوم بارداری

در هفته سی و سوم بارداری احتمال سقط جنین بسیار پایین است. ممکن است مشکلاتی مانند دیابت بارداری یا مشکلات ژنتیکی باعث سقط جنین یا مرده‌زایی شود. از مهم‌ترین علائم سقط در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • توقف حرکت جنین یا کندشدن حرکات
  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • گرفتگی و درد شکم و کمر
  • خروج مایع یا بافت از واژن

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۳۳ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدیدتر از حد طبیعی شده است، باید برای کنترل علائم به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر انقباضات رحمی شدید یا مکرر است یا تنگی نفس شدید شده است، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین باید به علائم سقط جنین و زایمان زودرس توجه داشته باشید و در این شرایط سریعا پزشک را مطلع کنید.

برای بررسی علائم در هفته سی و سوم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم رایج و نشانه‌های خطرناک دوران بارداری باید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر زنان خوب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۳۳ بارداری

جنین در هفته ۳۳ بارداری تقریبا ۳۰ سانتی‌متر می‌شود. قد جنین از سر تا پا در حالت صاف حدود ۴۲ سانتی‌متر است. وزن جنین در این هفته به ۲۱۰۰ گرم می‌رسد. تغییرات زیر در این هفته به وجود می‌آید.

  • استخوان‌های جنین در هفته ۳۳ حاملگی در حال رشد بوده و سفت می‌شوند. اما هنوز این استخوان‌ها به‌ویژه استخوان جمجمه نرم و انعطاف‌پذیر است. این ویژگی باعث عبور راحت نوزاد از کانال زایمان می‌شود. رشد مغز جنین بعد از تولد هم ادامه دارد. به همین دلیل چند نقطه به نام نواحی فونتانل تا یک سال بعد از تولد نرم می‌مانند.
  • رفلکس مکیدن از هفته ۲۸ بارداری شروع شده است. در این هفته هماهنگی و تمرین مکیدن بیشتر می‌شود. رفلکس‌های دیگر نیز تکامل پیدا کرده و جنین می‌تواند به لمس واکنش نشان دهد، سر را بچرخاند و دهان خود را باز کند.
  • چربی بدن جنین هنوز در حال افزایش است. چربی روی بازوها و پاها افزایش پیدا کرده و چروک روی پوست کمتر می‌شود. افزایش چربی به حفظ دمای بدن نیز کمک می‌کند.
  • موهای ریز روی بدن جنین (لانوگو) در حال ریزش است. البته ممکن است در زمان تولد مقداری از این موهای ظریف را روی شانه یا کمر نوزاد مشاهده کنید.
  • سیستم ایمنی جنین در هفته سی و سوم بارداری قوی شده است. آنتی‌بادی‌های بدن شما به جنین منتقل می‌شود تا بعد از تولد بتواند با میکروب‌ها مبارزه کند.
 در این تصویر می‌توانید سونوگرافی سه بعدی جنین را در هفته ۳۳ بارداری مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید سونوگرافی سه بعدی جنین را در هفته ۳۳ بارداری مشاهده کنید.

در هفته ۳۳ بارداری جنین چه شکلی است؟

تنها ۷ هفته تا زمان زایمان باقی مانده است. جنین به‌خوبی رشد کرده و برای تولد آماده می‌شود. در هفته‌های آخر لگدزدن جنین بیشتر شده و بهتر می‌تواند از حواس پنج‌گانه استفاده کند. جنین می‌تواند با چشمان خود نور را ببیند. خواب عمیق را تجربه می‌کند و به صداها عکس‌العمل نشان می‌دهد.

تغییرات بدن در هفته ۳۳ بارداری

بیشترین تغییرات قابل‌مشاهده در ماه‌های آخر بارداری رشد شکم و سینه‌ها است. حجم خون شما بیشتر از ۴۰٪ افزایش پیدا کرده است و قلب به‌سرعت در حال پمپاژ خون است.

در هفته ۳۳ حاملگی نسبت به هفته قبل باید حدود ۰٫۵ کیلوگرم به وزن شما اضافه شده باشد. در این هفته کاملا احساس سنگینی می‌کنید. سطح مایع آمنیوتیک به بیشترین مقدار خود رسیده است. لگدهای جنین در این هفته کمی تیز می‌شود. هر روز حرکات را بررسی کنید. اگر حرکات کاهش پیدا کرد، سریعا به پزشک اطلاع دهید.

بیشترین تغییرات قابل‌مشاهده در ماه‌های آخر بارداری رشد شکم و سینه‌ها است. حجم خون شما بیشتر از ۴۰٪ افزایش پیدا کرده است.

شکم شما در هفته سی و سوم حاملگی کاملا بزرگ شده و حرکت برایتان سخت می‌شود.
شکم شما در هفته سی و سوم حاملگی کاملا بزرگ شده و حرکت برایتان سخت می‌شود.

آزمایش های هفته ۳۳ بارداری

احتمالا در هفته ۳۳ بارداری نیاز به آزمایش و معاینه نباشد. اگر در هفته قبل ویزیت شده‌اید، در هفته ۳۴ بارداری نیاز به ویزیت مجدد است.

پره اکلامپسی یک بیماری جدی است که در سه‌ماهه سوم بارداری ظاهر می‌شود. باید در هر ویزیت علائم این بیماری بررسی شود. در هر یک از هفته‌های بارداری اگر احساس کردید فشارخون شما بالا است یا افزایش وزن ناگهانی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سونوگرافی در هفته ۳۳ بارداری

معمولا در هفته ۳۳ بارداری سونوگرافی انجام نمی‌شود. اما اگر بارداری شما پرخطر باشد، دوقلو باردار باشید یا دچار علائم مشکوکی شوید، پزشک سونوگرافی را تجویز می‌کند. اگر سونوگرافی در هفته سی و سوم بارداری انجام شود، مشاهده می‌کنید که جنین کاملا شبیه به نوزاد شده است. شاید حتی حرکت و مکیدن انگشتان را بتوانید ببینید. در بارداری‌های پرخطر تستی به نام تست بیو فیزیکال پروفایل انجام می‌شود. سونوگرافی بخشی از این تست است.

خود مراقبتی در هفته ۳۳ بارداری

نکات مراقبتی در هفته‌های آخر بارداری بیشتر مربوط به تسکین ناراحتی‌ها می‌شود. بسیاری از علائم بعد از زایمان از بین می‌روند. اما ممکن است علائم شدید باشد و بخواهید با روش‌های خانگی آنها را تسکین دهید. از مهم‌ترین نکات مراقبتی در هفته ۳۳ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اگر درد دنده یا تنگی نفس دارید، موقعیت خود را تغییر دهید.
  • تکنیک‌های تنفس در زمان زایمان را تمرین کنید.
  • یوگا و ورزش‌های دوران بارداری برای شما مفید بوده و باعث کشش عضلات می‌شوند.
  • در طول روز به اندازه کافی استراحت کنید.
  • لباس‌های راحت و گشاد بپوشید.
  • برای زایمان راحت تمرینات کگل را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری بهتر است با متخصص زنان یا دکتر مامایی در ارتباط باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

می‌دونی در هفته ۳۳ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

باید و نبایدهای هفته ۳۳ بارداری

اکنون شما به زمان زایمان بسیار نزدیک شده‌اید. بهتر است در این هفته وسایل موردنیاز برای زایمان را آماده کنید. اگر زایمان شما طبیعی است، از پزشک خود در مورد اسپری بی‌حس‌کننده ناحیه واژن سوال کنید. بعد از زایمان احتمالا اجابت مزاج برای شما مشکل می‌شود؛ به‌ویژه اگر بواسیر داشته باشید. پزشک در این شرایط ممکن است داروی ملین تجویز کند.

به نقل از thebump دررابطه‌با کاهش خستگی در هفته ۳۳ بارداری:

اگر در طول روز احساس خستگی می‌کنید، اتاق‌خواب را برای یک خواب راحت آماده کنید. از پوشش‌های محافظ نور استفاده کنید یا اسانس اسطوخودوس آرام‌بخش را روی ملحفه‌های خود بپاشید. دمای اتاق را طوری تنظیم کنید که در طول شب به دلیل تعریق از خواب بیدار نشوید.

زایمان در هفته سی و سوم بارداری

نوزادانی که در هفته ۳۳ بارداری به دنیا می‌آیند، هنوز نارس هستند. در این هفته تمامی اندام‌های جنین شکل گرفته است. اما هنوز باید به بلوغ برسد. به همین دلیل بعد از تولد نوزاد، نیاز به مراقبت‌های پزشکی است. شانس زنده‌ماندن نوزاد در هفته سی و سوم بارداری ۹۹٪ است.

نوزاد در هفته سی و سوم بارداری می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.
نوزاد در هفته سی و سوم بارداری می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۳۳ بارداری جنین حدود ۳۰ سانتی‌متر شده و بیشتر از ۲ کیلوگرم وزن دارد. استخوان‌های جنین نسبت به قبل سفت شده است. اما برای عبور جنین از کانال زایمان هنوز استخوان‌ها انعطاف‌پذیری دارند. موهای ظریف بدن از هفته قبل در حال ریزش بوده و در این هفته بیشتر موهای بدن می‌ریزد. حواس پنج‌گانه جنین به تکامل رسیده و می‌تواند بهتر از قبل بشنود و ببیند. جنین هنوز در حال تمرین حرکاتی مانند مکیدن، بلعیدن و تنفس است.

با رشد رحم در هفته سی و سوم بارداری شما بیشتر از قبل دچار درد دنده‌ها و تنگی نفس می‌شوید. زیرا رحم به ریه‌ها و ناحیه سینه فشار وارد می‌کند. انقباضات رحمی بیشتر از قبل شده و حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد. همچنین ممکن است دچار علائمی مانند خستگی، گرگرفتگی، درد مچ دست و تورم پا شوید. اگر بارداری شما پرخطر نباشد، در این هفته نیازی به آزمایش و معاینه نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی باید با متخصص زنان یا متخصص مامایی در ارتباط باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان مشاوره داشته باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شما اکنون در ماه هشتم بارداری هستید. اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم هشت ماه و یک هفته از شروع بارداری می‌گذرد و کمتر از ۷ هفته تا زایمان باقی مانده است.

هر هفته رحم بزرگ‌تر شده و بیشتر به اندام‌های شکمی فشار وارد می‌کند. فشار رحم به مثانه باعث تکرر ادرار شده و شما باید مدام ادرار را تخلیه کنید. این عارضه بعد از زایمان برطرف می‌شود.

سکس در بارداری مشکلی نداشته و به جنین آسیبی نمی‌زند. اگر بارداری شما پرخطر نیست یا علائم خطرناکی ندارید، می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید.

یکی از علائم جفت سرراهی لکه بینی است. لکه بینی در ماه‌های آخر بارداری می‌تواند جدی باشد. به همین دلیل باید در این مورد با پزشک صحبت کنید.

در سونوگرافی باتوجه‌به شرایط جنین و میزان رشد تاریخ زایمان تعیین می‌شود. این تاریخ نسبت به تاریخی که در هفته‌های اول بارداری تعیین شده است، دقیق‌تر است. اما باز هم ممکن است چند روز زایمان جابه‌جا شود.

در هفته ۳۳ بارداری رحم بیشتر از قبل رشد کرده و به معده فشار وارد می‌کند. از طرفی تغییرات هورمون‌های بارداری باعث شل‌شدن ماهیچه دریچه مری به معده شده و با بازگشت اسید معده، سوزش معده تشدید می‌شود.

علاوه بر افزایش وزن و رشد رحم ممکن است فشار به عصب سیاتیک در ماه‌های آخر بارداری باعث کمر درد شود. درد عصب سیاتیک در بارداری گاهی از کمر به لگن و پاها هم منتقل می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۳۳ بارداری

  1. ناشناس گفت:

    سلام وزن جنین پسر در هفته ۳۳بارداری
    ۱۲۵۶بود /

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بطور مداوم باید بررسی شوید
      و نیاز به دارو دارید
      وزن جنین در هفته ۳۳ بارداری کمی بیشتر از ۱۸۱۰ گرم و طول بدن او (از سر تا پاشنه پا) حدود ۴۳.۷ سانتی‌متر می‌شود.

  2. ناشناس گفت:

    سلام من ۳۲ هفته هستم وژنم یک سنت باز هست درد دارم خطری داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سوالتان را واضح تر بپرسید
      ولی دردهای جزیی در این زمان ها طبیعی است
      ولی برای احتیاط حتمن سونوگرافی را تکرار کنید

  3. Mali گفت:

    من هفته ۳۳ هستم امروز سونو انجام دادم وزن جنین۲۶۷۰گرم بود.البته دیابت بارداری دارم.خیلی استرس دارم نمیدونم چه میشه؟کسی سابقه داشته؟خطری من و بچه رو تهدید میکنه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نگران نباشید
      دیابت اکر کنترل شود مشکلی شما و جنین را تهدید نمیکند

  4. ناشناس گفت:

    سلام من ھفتہ ۳۳ ھستم ترشح واژن دارم و درد مانند درد پریودی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن در اسرع وقت به پزشکتان برای سونوگرافی مراجعه نمایید

  5. نرگس گفت:

    ممنون بابت اطلاعات مفید سایت
    هفته های بارداریمو همیشه چک میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی تان با ارزوی سلامتی برای شما و فرزندتان

  6. سحر راد گفت:

    خدا حافظ همه ماکانای باردار باشه، مطالب خوبی دارین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از شما
      خانم راد عزیز

  7. ناشناس گفت:

    سلام من الان هفته۳۳ بارداری هستم دوقلو از هفته ۱۱تاحالا هرهفته دنبال کردم خیلی خوب بود و حس خوبی داشتم از اطلاعات کوچولوهام۰❤

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      چه خوب
      با ارزوی سلامتی برای شما و فرزندان دلبندتان

  8. فرنگ گفت:

    تمام دوران بارداری رو تا این هفته با مطالعه مطالب دکتر تو گذروندم و و اقعا دقیق و کاربردی بود ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خوشحالیم از نظر و سلامتی شما
      تندرست باشید

    2. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خوشحالیم از نظر و سلامتی شما
      تندرست باشید د

  9. ناشناس گفت:

    ممنوونم‌ ازتون‌ مطالبتون‌‌ کامل‌ و‌ جامع‌ خیلی‌ خوب‌ بود‌ خیر‌ببینید‌

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با ارزوی سلامتی

  10. خ ،ع گفت:

    بسیار اطلاعات مفیدی دریافت کردم