تقویم بارداری و تغییرات هفته به هفته جنین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

حاملگی یکی از دوره‌هایی است که در آن در بدن یک مادر موجود دیگری به مدت ۹ ماه رشد می‌کند و سپس از طریق زایمان از داخل رحم خارج می‌شود. استفاده از تقویم بارداری هفتگی در این دوران به شما اجازه می‌دهد تا به‌خوبی با تغییراتی که بدن به آن دچار می‌شود آشنا باشید و این دوره را به‌سلامت سپری کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 19 دقیقه
تقویم بارداری و تغییرات هفته به هفته جنین

بارداری یک اتفاق هیجان انگیز بریا مادران و زوج‌های مشتاق فرزند است که با تجربه‌های متفاوت همراه است. تصور شکل‌گیری و رشد سریع کودک می‌تواند هر مادر بارداری را به هیجان آورد. در این مقاله مروری بر تقویم بارداری و اتفاقاتی که در هفته‌های مختلف بارداری رخ می‌دهد خواهیم داشت تا درک بهتری از مراحل رشد جنین، تغییرات جنین و تغییرات بارداری داشته‌باشید. همچنین بتوانید راحت‌تر به زمان مناسب انجام آزمایش‌های دوران بارداری دسترسی پیدا کنید.

تجربه بارداری و تقویم هفته به هفته بارداری

بسیاری از زوج‌ها قبل از تجربه شیرین پدر یا مادر شدن نیاز دارند تا از بهترین زمان اقدام برای بارداری، مصرف مکمل‌ها و موادغذایی مناسب و روند بارداری ۹ ماهه اطلاع کافی را داشته‌باشند.

در دوران حاملگی، جنین در هر هفته تغییراتی می‌کند تا زمانی که برای زایمان معین شده (در تنها درصد کمی از نوزادان) به دنیا بیاید. جالب است بدانید وزن پسرها در زمان بارداری معمولا بیشتر از دختران است و فقط ۵ درصد از نوزادان در زمان مشخص‌شده به دنیا می‌آیند.

بنابراین تعجب نکنید اگر چند روز یا حتی یک هفته زودتر از موعد مقرر زایمان کنید. به خاطر داشته باشید که قد، وزن و سایر تحولات جنینی که در این مقاله ذکر می‌شوند، میانگینی از نتایج تحقیقات انجام‌شده هستند و هر جنین با ویژگی‌ها و سرعت مخصوص به خودش رشد خواهد کرد. لازم است که در خصوص سلامت جنین خود و رشد مناسبش با مشاور زنان در تماس باشید.

در هر هفته از بارداری چه می گذرد؟

در این مطلب، با اطلاع کامل از تقویم دقیق و جدول هفتگی بارداری، متوجه می‌شوید که در هفته جنین و مادر چه تغییراتی را تجربه خواهند کرد و چه آزمایش‌هایی را نیاز دارند. یک مادر باردار با شناخت قدم به قدم این مسیر می‌تواند برای بارداری خود بهتر برنامه‌ریزی کند.

۱. هفته اول بارداری

هفته اول بارداری زمانی است که شما آخرین پریود خود را تجربه می‌کنید و دیگر تا زمان زایمان پریود را تجربه نخواهید کرد. در این هفته شکم شما هیچ برجستگی نخواهد داشت و معمولا متوجه بارداری خود نمی‌شوید.

۲. هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری چه علائمی دارد؟ در هفته دوم، بدن شما هیچ تغییری را احساس نمی‌کند. در بیشتر موارد تا چهارمین هفته بارداری تغییری احساس نمی‌شود و بارداری شبیه به باقی روزهای سیکل ادامه پیدا می‌کند. همچنین بهتر است در این هفته باید تغذیه سالم داشته‌باشید و الکل و سیگار را کنار بگذارید. همچنین با دکتر روانشناس و دکتر زنان مشورت کنید و آماده‌ی سفر حاملگی شوید.

متن انگلیسی:
«During pregnancy, your baby’s health is a top priority. That’s why pregnancy problems can be so concerning. If you have a chronic condition, such as diabetes, epilepsy or depression, understand how your condition could affect your pregnancy.»
ترجمه متن:
«سلامت جنین مهم‌ترین مسئله در دوران بارداری است. به همین دلیل کوچکترین موارد هم ممکن است باعث نگرانی شود. اگر مشکلات مزمن مانند دیابت، صرع، افسردگی یا موارد دیگر را داشته باشید، می‌توانند بارداری شما را تحت تاثیر قرار دهند.»

به نقل از mayoclinic
اطلاع از تقویم بارداری در هفته اول مهم است؟
تغذیه سالم در دوران بارداری بسیار مهم بوده و باید مصرف مواد مغذی را افزایش داد.

۳. هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری جنین به اندازه یک نمک است، به قدری ریز که تنها چند سلول کنار یکدیگر در حال تقسیم شدن هستند. در این دوره می‌توان با آزمایش خون و ادرار فهمید که مادر باردار است یا نه. اما سونوگرافی نمی‌تواند کمکی به تشخیص بارداری بکند.

در ابتدای هفته‌ی ۳ و پس از تخمک‌گذاری، یعنی هنگامی که تخمک آزاد شده و توسط اسپرم بارور می‌شود، بارداری اتفاق می‌افتد. پس از لقاح، کروموزوم‌ها ویژگی‌های جنین از جمله جنس، رنگ مو، رنگ چشم و سایر ویژگی‌ها را تعیین می‌کنند.

۴. هفته چهارم بارداری

شکل جنین در هفته چهارم از مهم‌ترین مشخصات این دوره است. در برخی از زنان می‌توان نفخ و تهوع و استفراغ را مشاهده کرد. گرفتگی شکم و لکه‌بینی هم می‌تواند در این مواقع بروز پیدا کند. پریود در این ماه اتفاق نخواهد افتاد و تا ۹ ماه بعدی با آن خداحافظی خواهیدکرد. مهم‌ترین نکات این دوران شامل موارد زیر هستند:

مهم‌ترین علائم بارداری در هفته چهارمتوضیحات
رشد اندازه جنین جنین به تازگی در پوشش دیواره‌ی رحم کاشته شده و اکنون یک قطب کوچک جنینی به طول حدود ۳/۲ سانتی‌متر است.
تشکیل اندام‌های حیاتیقلب، جوانه‌های اندام‌های بازو و پا، مغز و نخاع نیز در حال شکل‌گیری هستند.
مشخص‌شدن جواب تست باردارینتیجه‌ی تست بارداری معمولا مثبت می‌شود.
مبهم‌بودن وجود جنین در سونوگرافیدر سونوگرافی هنوز چیزی برای دیدن وجود ندارد، اما سطح بالای hCG و پروژسترون بارداری را تایید می‌کنند. گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) هورمونی است که همزمان با رشد جنین، در بدن مادر تولید می‌شود و با پیشرفت بارداری، افزایش می‌یابد.
تشابه علائم به دوران قاعدگیعلائم بارداری در هفته‌ی ۴ شبیه به علائم قبل از پریودی هستند، مانند حساسیت پستان، خستگی، تکرر ادرار، حالت تهوع، افزایش حس چشایی یا بویایی و ولع خوردن یا بیزاری از غذا (ویار بارداری).
هفته چهارم بارداری چگونه است؟

۵. هفته پنجم بارداری

این هفته، هفته پنجم بارداری، زمانی است که متوجه بارداری خود می‌شوید. در این زمان پریود دیگر عقب افتاده‌است و معمولا به دنبال آزمایش و تست بارداری هستید. از این هفته به بعد باید بیشتر مراقب خود باشید و اگر تا کنون دکتری را برای مراقبت‌های خود انتخاب نکرده‌اید، وقت انتخاب دکتر است!

۶. هفته ششم بارداری

جنین در هفته ششم با سرعت زیادی رشد می‌کند. برآمدگی‌های قلب و مغز او مشخص شده‌است و در حال تکمیل هستند. در این هفته جنین شبیه یک قورباغه کوچک است و قلب جنین در این هفته ممکن است شروع به تپیدن کند، اگرچه طی ۱ یا ۲ هفته‌ی آینده با سونوگرافی تشخیص داده نمی‌شود.

در هفته ششم سونوگرافی درخواست داده‌نمی‌شود. پزشک معاینه‌ها و بررسی‌های لازم را در این هفته شروع می‌کند. علائمی مانند حس خستگی، دردناک شدن سینه‌ها و حالت تهوع ممکن است بروز کنند. برای داشتن تصویر ذهنی از اندازه‌ی کودک خود، به انتهای نوک یک خودکار نگاه کنید. جنین اکنون دارای سه لایه است:

  • اکتودرم که به پوست و سیستم عصبی تبدیل می‌شود.
  • مزودرم که استخوان‌ها، عضلات و سیستم تولید مثلی را تشکیل می‌دهد.
  • اندودرم که غشاهای مخاطی، ریه‌ها و روده‌ها را تشکیل می‌دهد.

۷. هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری، صورت جنین در حال رشد است و گوش، چشم و سوراخ‌های بینی در حال شکل‌گیری هستند. اندازه جنین در هفته هفتم حدود یک سانتی‌متر است و هنوز بسیار کوچک است. این دانه‌ی انگور کوچک هنوز نمی‌تواند به خوبی فعالیت قلب خودش را به ما نشان بدهد. پوست مادر درخشنده می‌شود،ر نفخ و یبوست می‌گیرد که شکمش را بزرگتر نشان می‌دهد. فعالیت قلب جنین ممکن است در سونوگرافی مشخص شود.

انجام چه فعالیت‌هایی به رشد بهتر جنین کمک می‌کنه؟

از متخصص زنان مشورت بگیر.

۸. هفته هشتم بارداری

هفته هشتم بارداری، شباهت جنین از قورباغه به انسان متمایل می‌شود. دم جنینی از بین می‌رود و پاها شکل می‌گیرند. گوش‌ها از بیرون شکل می‌گیرند. اندام تناسلی جنین شکل می‌گیرد و پسر و دختر بودن او مشخص می‌شود. هر چند که قابل تشخیص نیست. جنین به اندازه‌ی لوبیا بوده و رحم مادر به اندازه‌ی یک لیمو است.

خونریزی و لکه بینی به مقدار کم، بدون درد و انقباض شکمی، در این بازه زیاد خطرناک نیست. در این هفته بیشتر ادرار می‌کنید. شکم هنوز بزرگ نیست، حتی اگر چندقلو باردار باشید:

  • جنین اکنون ۲/۵ سانتی‌متر است و وزن آن کمتر از ۵۱ گرم است.
  • ممکن است احساس نفخ کرده و سینه‌هایتان بزرگتر شود.
  • در این هفته، سر و صورت کودک شما در حال رشد است.
  • دست‌ها و پاها نیز جوانه می‌زنند.

۹. هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری چگونه است؟ ضربان قلب جنین در هفته نهم بارداری از طریق سونوگرافی شنیده می‌شود. علائم اولیه‌ی بارداری در این دوره تشدید می‌شوند. شکم شما بزرگ نمی‌شود، اما می‌توان احساس کرد که کمر شلوارها تنگ می‌شود. در این هفته از بارداری خستگی احساس می‌شود و تمایل به در تخت خواب ماندن دارید. سایر علائم عبارتند از:

  • در این هفته از تقویم بارداری، قلب جنین به طور منظم می‌تپد.
  • اعضای اصلی مانند بازوها، انگشتان پا، پلک‌ها و گوش‌ها در حال رشد هستند.
  • مغز در حال رشد کردن است.
  • به زودی تمام اعضای بدن جنین با هماهنگی، با یکدیگر کار خواهند کرد.
  • ویژگی‌های منحصر به فرد صورت جنین تشکیل می‌شود.
  • تهوع صبحگاهی ممکن است همچنان در این هفته از تقویم بارداری ادامه داشته باشد.

۱۰. هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری جنین شما بین ۳.۵ تا ۴ سانتی‌متر است. اندام‌های شما در این هفته کاملا تشکیل شده‌اند. جوانه‌های دندانی هم در این هفته تشکیل می‌شوند. شکم در این هفته کمی گرد می‌شود و می‌توان آن را احساس کرد. اگر بارداری دوم و سوم باشد، بیشتر این برجستگی احساس می‌شود. آزمایش‌های مشخصی در این هفته‌ها انجام می‌شوند. اگر تاکنون سونوگرافی نداده‌باشید، این هفته برای انجام سونوگرافی مناسب است:

  • پسر یا دختر؟ این سوال برای بسیاری از مادران و پدران که در انتظار تولد فرزندشان هستند پیش می‌آید.
  • تکامل دستگاه تناسلی جنین در این هفته شروع می‌شود. اگرچه جنسیت جنین تا هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ در اکثر سونوگرافی‌ها قابل مشاهده نخواهد بود.
  • رگ‌های پستان و شکم ممکن است برجسته‌تر شوند.
  • پلک‌های جنین باز و بسته می‌شوند و ویژگی‌های صورت مشخص‌تر می شوند.
  • احتمالا در طی ۲ هفته‌ی آینده، ویار حاملگی و حالت تهوع تسکین پیدا می‌کند.
  • به علت بزرگ شدن اندازه‌ی شکم، ممکن است کمی احساس درد داشته باشید.
  • لباس‌های زیر و شلوارهای شما ممکن است به زودی برایتان تنگ شوند.
نشانه های هفته ۵ بارداری چیست؟
در هفته یازدهم بارداری جنین حدود ۵ سانتی‌متر است.

۱۱. هفته یازدهم بارداری

دست و پای جنین در هفته یازدهم شروع به حرکت می‌کند، اما شما نمی‌توانید آن را احساس کنید. جنین در حالت سرپا حدود ۴ تا ۵ سانتی‌متر بوده و در این بازه به اندازه‌ی یک دانه‌ی انجیر است. جنین در این دوره شبیه به نوزاد می‌شود.

در هفته ۱۱ حاملگی اشتهای شما بهتر می‌شود و تهوع بهبود پیدا می‌کند. اما رحم در حال رشد به مثانه و روده‌ها فشار وارد می‌کند. احساس پری و علائمی شبیه به نفخ را دارید. در این بازه برجستگی شکم احساس می‌شود. ریزش موها کم می‌شود و کمی تغییر می‌کنند.

۱۲. هفته دوازدهم بارداری

در هفته دوازدهم بارداری که سه ماه‌ی اول شما تمام شده‌است، سرگیجه، تغییر تمایلات جنسی، افزایش حس بویایی، بهبود تهوع و استفراغ، سردرد، خستگی، یبوست و نفخ شکم را خواهید داشت. در این هفته جنین حدود ۶ تا ۶.۵ سانتی‌متر است و ساختارهای بدن جنین شبیه به ساختارهای نهایی خودش است.

اگر تاکنون صدای قلب جنین را نشنیده‌اید، اکنون می‌توانید آن را با سونوگرافی گوش کنید. جنین شما به اندازه‌ی یک لیموترش است. اندازه‌ی شکم در این هفته متفاوت است، ممکن است بزرگ شود یا چندان تغییری نکند.

۱۳. هفته سیزدهم بارداری

آخرین هفته سه ماهه اول حاملگی، هفته ۱۳ بارداری است. در این هفته بسیاری از علائم اولیه بارداری برطرف شده‌اند. خطر بارداری در این هفته بسیار کمتر شده‌است و در سه ماهه‌ی دوم چندن خطری مادر را تهدید نمی‌کند. تمامی اندام‌های جنین در این هفته تشکیل شده‌اند و روند بلوغ خود را طی می‌کنند. ترشحات واژن در این هفته رقیق‌تر و سفیدتر می‌شوند. ترک‌های پوستی بروز می‌کنند و افزایش میل جنسی ممکن است بروز کند. تورم لثه و خونریزی هم بروز می‌کنند.

هفته سیزدهم بارداری چگونه طی میشود؟
تمامی اندام‌های جنین در این هفته تشکیل شده‌اند و روند بلوغ خود را طی می‌کنند.

۱۴. هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری انرژی شما بیشتر می‌شود. در برخی از زنان ممکن است خستگی از بین نرود و بدتر شود. میل جنسی همچنان بیشتر از دوره‌های دیگر بارداری است. تغییرات پوستی در این هفته‌ها هم رایج هستند و ممکن است بروز کنند. جنین در این هفته حالت‌های مختلف چهره را امتحان می‌کند و می‌تواند اخم کند. چنین اندازه‌ی یک پرتقال است و بزرگتر شده‌است.

مهم‌ترین علائم هفته چهاردهم بارداری شامل موارد زیر است:

  • وزن کودک تقریبا ۳۴ گرم است.
  • آغوز یا اولین شیر از نوک سینه‌ی شما خارج می‌شود.
  • جنین می‌تواند اخم کند و بخندد و انگشت شست خود را بمکد.
  • کبد جنین شروع به تولید صفرا می‌کند.

متن انگلیسی:
Your baby is kicking around, but you probably won’t feel it yet.
ترجمه فارسی:
در این زمان، کودک شما در حال لگد زدن به اطراف است، اما احتمالا هنوز آن را احساس نخواهید کرد.

به نقل از سایت nhs

۱۵. هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم بارداری، مادر یک جنین به اندازه‌ی گلابی در شکم خود دارد. جنین شما ۱۱.۵ سانتی‌متر است و حدود ۱۴ گرم وزن دارد. احتمالا در این هفته بتوانید جنسیت جنین را متوجه شوید. برخی از علائمی که مادر در این هفته تجربه می‌کند، شامل خونریزی لثه، افزایش وزن، خونریزی بینی و گرفتگی بینی است. در هفته‌ی ۱۵ حاملگی احتمالا نیم کیلو وزن اضافه می‌کنید:

  • اگر در هفته ۱۵ بارداری، سونوگرافی انجام دهید، ممکن است اولین استخوان‌های کودک خود را ببینید.
  • مو و ابروها در حال شکل‌گیری هستند.
  • ممکن است مقداری دچار نوسان احساسات شوید.

از هفته‌ی ۱۵ بارداری تا هفته‌ی ۱۷ بارداری لازم است آزمایش‌های سه ماهه‌ی دوم را انجام دهید از جمله:

  • Unconjugated estrogen
  • Inhibin A
  • BHCG
  • AFP
تقویم بارداری در هفته پانزدهم چه چیزی را مشخص میکند؟
از هفته‌ی ۱۵ بارداری تا هفته‌ی ۱۷ بارداری لازم است آزمایش‌های سه ماهه‌ی دوم را انجام دهید.

۱۶. هفته شانزدهم بارداری

در شانزده هفتگی بارداری، مژه و موهای جنین رشد کرده‌اند. جنین شما در این هفته می‌تواند صدای شما را بشنود. پس بهتر است که با او صحبت کنید. علائمی که مادر در این هفته از بارداری تجربه می‌کند شامل خونریزی لثه، سرگیجه، سردرد، کمر درد، فراموشی، خارش چشم‌ها و بزرگ‌شدن سینه‌ها است. در این هفته آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های خاصی درخواست می‌شوند.

۱۷. هفته هفدهم بارداری

در هفته هفدهم بارداری جنین شما به اندازه‌ی یک انار است. آزمایش‌های ژنتیکی در این هفته هم می‌توانند انجام شوند. جنین در این هفته مکیدن و بلعیدن را امتحان می‌کند و مایع آنیوتیک را می‌خورد. البته که این دو عمل در هفته ۳۲ تا ۳۴ هماهنگ می‌شوند.

بند ناف و جفت هم در حال بزرگ شدن هستند. دهان جنین باز و بسته می‌شود. احتمال دارد که حرکات جنین را در رحم احساس کنید. شکم شما بزرگ شده‌است و با نگاه کردن به آینه متوجه آن می‌شوید. سوزش سردل ممکن است در این هفته بروز کند:

  • در این زمان، ذخایر چربی که کودک را گرم نگه می‌دارند و به او انرژی می‌دهند، در زیر پوست جمع می‌شوند.
  • وزن جنین اکنون ۱۹۸ گرم است و از سر تا پا ۱۳ سانتی متر طول دارد.
  • اسکلت جنین که عمدتا از غضروف‌های نرم تشکیل شده است، اکنون در حال تبدیل شدن به استخوان است.
  • افزایش گاز معده، سوزش سر دل و یبوست از مسائل رایج این مرحله از تقویم بارداری هستند.

۱۸. هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری تقریبا بیشتر مسیر را رفته‌اید. شکم در این هفته بزرگ می‌شود و قابل تشخیص است. جنین در این هفته هم خمیازه می‌کشد و هم می‌تواند سکسکه کند. همچنین خواب جنین در این دوره تنظیم می‌شود. طول جنین حدود ۲۰ سانتی متر است. با اینکه تمامی علائم اولیه حاملگی از بین رفته‌اند، حفظ تعادل و تطابق با وزن بالارفته کمی سخت است. سرگیجه، فشار خون پایین و کمر درد از مشکلات این دوره هستند:

  • هفته‌ی ۱۸، هفته‌ی مهمی برای حواس کودک شماست.
  • گوش در حال رشد است و ممکن است صدای شما را بشنود.
  • چشم‌ها نیز ممکن است نور را تشخیص دهند.
  • سیستم عصبی جنین به سرعت در حال توسعه است. ماده‌ای به نام میلین، عصب‌ها را می‌پوشاند.
  • در هفته‌ی ۱۸ بارداری لازم است سونوگرافی اسکن آنومالی، برای بررسی اختلالات جنین را انجام دهید.

۱۹. هفته نوزدهم بارداری

در جنین در هفته نوزدهم همچنان به بزرگتر شدن خود ادامه می‌دهد. او حدودا ۱۵ سانتی متر است و ۲۵۰ گرم وزن دارد. ورنیکس یا پوشش روی سر جنین تشکیل می‌شود. در این هفته هم احتمال احساس اولین حرکت جنین وجود دارد. از هفته ۱۸ تا ۲۲ اولین حرکت جنین احساس می‌شود. معمولا در این هفته درخواست سونوگرافی داده‌می‌شود. درد رباط گرد در این دوره رایج است:

  • ممکن است تعجب کنید که چگونه پوست جنین با اینکه برای مدت طولانی در مایع آمنیوتیک قرار دارد، اما تغییری نمی‌کند. در این هفته، ورنیکس کازئوزا بدن جنین را می‌پوشاند. این ماده‌ی مومی به عنوان مانع محافظی در برابر چروک شدن و خراشیدن عمل می‌کند.
  • ممکن است یک خط تیره در خط وسط شکم تشکیل شود. این خط سیاه است و معمولا چند ماه پس از زایمان کمرنگ می‌شود.
  • اگر کودک شما دختر باشد، رحم او تشکیل شده و تخمدان‌های او حدود ۶ میلیون تخمک دارند.
علائم هفته ۱۹ بارداری چیست؟
در هفته نوزدهم بارداری جنین حدود ۱۵ سانتی‌متر می‌شود.

۲۰. هفته بیستم بارداری

اگر می‌خواهید بدانید که ماه پنجم بارداری از هفته چندم شروع میشه؟ باید گفت با شروع هفته بیستم بارداری وارد ماه پنجم شده‌اید. در این هفته همراه با ۵ کیلو اضافه وزن، جنین بزرگتری را در شکم خود حمل می‌کنید. همچنین احتمال درد پاها و گرفتگی عضلات وجود دارد. ترشحات واژن اضافه می‌شود و تنگی نفس هم ممکن است بروز کند:

  • وزن کودک شما حدود ۲۵۵ گرم است و طول آن به ۱۵/۲ سانتی‌متر رسیده است.
  • از هفته‌ی ۲۰ تقویم بارداری به بعد با کودک خود صحبت کنید. هنگامی که با اون حرف می زنید می‌تواند صدای شما را بشنود.
  • اکنون باید بتوانید لگد زدن جنین در داخل رحم خود را احساس کنید.
  • در این مرحله، اشتهای شما احتمالا به حالت عادی برگشته است یا افزایش‌یافته است و حالت تهوع و خستگی ممکن است از بین رفته باشد.

۲۱. هفته بیست و یکم بارداری

شما از نیمه‌ی راه عبور کرده‌اید!

در هفته بیست و یکم بارداری احتمال سقط جنین کم است. در این هفته، جنین از جفت بزرگتر می‌شود و این اولین هفته‌ای است که این اتفاق می‌افتد. بعد از این هفته هم همین روال حفظ می‌شود. حرکات جنین بهتر احساس می‌شود. صدای قلب جنین با گوشی هم شنیده می‌شود. مادر احساس ورم در پاها می‌کند:

  • تا پایان این هفته اندازه‌ی جنین از سر تا پا، تقریبا ۱۸ سانتی‌متر خواهد شد و ۴۵۵ گرم وزن خواهد داشت.
  • موهای کوچکی به نام لانگو قسمت اعظم بدن را می‌پوشانند.
  • با بزرگ شدن رحم، ممکن است در پاها دچار واریس یا در راست روده دچار هموروئید شوید. این مشکلات ممکن است تا مدتی پس از زایمان نیز باقی بمانند اما در بسیاری از موارد پس از مدت کوتاهی بهبود می‌یابند یا کاملا از بین می‌روند.

۲۲. هفته بیست و دوم بارداری

حرکات جنین در هفته ۲۲ چگونه است؟ در هفته بیست و دوم بارداری جرکات جنین شدید است و زیاد تغییر موقعیت می‌دهد و ممکن است که انقباضات خفیفی را تجربه کنید. در این هفته شما کاملا شبیه به یک زن باردار هستید و شکم بالا آمده‌است. ویار در این هفته می‌تواند بروز کند. ضربان قلب مادر حدود ۶۰ تا ۱۰۰ و ضربان قلب جنین حدود ۱۲۰ تا ۱۶۰ است:

  • رحم همچنان رشد می‌کند و متناسب با رشد کودک بزرگتر می شود. اکنون سقف رحم حدود ۲ سانتی‌متر بالاتر از ناف قرار دارد.
  • برخی هورمون‌هایی که در بارداری ترشح می‌شوند باعث شل شدن مفاصل و رباط‌های لگن می‌شوند. این موضوع به کودک اجازه می‌دهد به راحتی در لگن قرار گیرد.
  • ممکن است پاهایتان از این هفته به بعد دچار ورم شده و بزرگتر شوند.
  • وزن کودک شما اکنون تقریبا ۴۵۰ گرم است و طول آن نزدیک به ۱۹ سانتی‌متر است.
  • کودک شما نه تنها بزرگتر می‌شود، بلکه آنقدر رشد کرده است که اکنون به نوزاد شباهت دارد.
  • چشم‌های جنین نیز در این هفته رشد می‌کنند اما عنبیه هنوز هیچ رنگدانه‌ای ندارد.

با انجام به‌موقع سونوگرافی، از سلامت جنین مطمئن شو!

۲۳. هفته بیست و سوم بارداری

جنین شما در هفته بیست و سوم بارداری حدود نیم کیلو وزن دارد. سینه‌ها آماده‌ی شیردهی می‌شوند و بزرگتر می‌گردند. شکم شما هم در حال بزرگ شدن است. شاید یک خط تیره از ناف تا ناحیه‌ی شرمگاهی شما دیده‌شود. نگران نباشید، این به علت تغییرات هورمونی است. احتمال ابتلا به عفونت‌های ادراری تناسلی در این دوره وجود دارد:

  • نوزادانی که در ۲۳ هفته به دنیا می‌آیند می‌توانند با ماه‌ها مراقبت‌های ویژه زنده بمانند، اما ممکن است معلولیت‌هایی داشته باشند.
  • سینه‌های شما ممکن است در این هفته تولید آغوز کنند. آغوز نوعی شیر اولیه مادر است که کمی غلیظ‌تر از شیری است که بعد از تولد، تولید می‌شود.
  • ریه‌های جنین نیز در حال رشد هستند اما هنوز آماده‌ی زندگی بیرون از رحم نیستند. تا زمان رشد کامل ریه‌ها، جنین حرکات تنفسی را تمرین می‌کند.

برخی علائمی که مادران ممکن است در این زمان از تقویم بارداری تجربه کنند عبارتند از:

  • تورم جزئی در پا و مچ پا
  • ترشح آغوز از سینه‌ها
  • افزایش اشتها
  • گرفتگی بینی
  • خر و پف
  • تکرر ادرار

۲۴. هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری زمانی است که انقباضات دروغین حاملگی را تجربه می‌کنید و احساس شروع دردهای زایمانی را به شما می‌دهد. تنگی نفس هم در این دوره محتمل است. تا این هفته حدود ۷ کیلوگرم به شما اضافه می‌شود. جنین در ۲۴ هفتگی از سر تا پا ۳۰ سانتی‌متر طول دارد و وزن او ۵۴۵ گرم است. جوانه‌های چشایی روی زبان شکل گرفته و اثر انگشت و خطوط کف پای جنین تقریبا کامل است.

از هفته‌ی ۲۴ تا هفته‌ی ۲۸ بارداری لازم است آزمایش‌هایی انجام شوند:

  • CBC یا آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی
  • GTT یا آزمایش تحمل گلوکز
  • U/A و U/C یا آزمایش آنالیز ادرار و کشت ادرار
تغییرات هفته ۲۴ بارداری چیست؟
شکم شما در هفته بیست و چهارم بارداری برجسته‌تر شده و حرکات جنین بیشتر می‌شود.

۲۵. هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری می‌توانید با ایجاد صدای بلند، جرکت جنین را احساس کنید. جنین در حال بزرگتر شدن است و برخی از علائم به سراغ شما می‌آیند. موهای سر جنین نرم هستند و در حال رشد کردن هستند. شکل جنین دیگر کاملا مشخص است:

  • حالا شما حدود ۶ ماه باردار هستید و به پایان سه ماهه‌ی دوم تقویم بارداری خود نزدیک شده‌اید.
  • ممکن است با نزدیک شدن به سه ماهه‌ی سوم سطح انرژی شما کاهش یابد.
  • ممکن است در سه ماهه‌ی دوم و سوم هفته‌ای ۴۵۰ گرم وزن اضافه کنید.
  • رفلکس جنین در حال توسعه هستند.
  • ممکن است متوجه شوید که جنین اوقات استراحت و فعالیت خاصی دارد.
  • کودک ممکن است با شنیدن صدای شما شروع به حرکت کند.

۲۶. هفته بیست و ششم بارداری

در هفته بیست و ششم بارداری احساس درد در قفسه‌ی سینه می‌کنید. دنده‌ها درد می‌گیرند. ابروها و مژه‌ها به طور کامل رشد کرده‌اند. جنسن پسر در این هفته تغییراتی می‌کند و بیضه‌هایش به داخل کیسه می‌روند. عکس‌العمل جنین به نور و صدا بیشتر می‌شود:

  • اکنون جنین تقریبا ۳۳ سانتی‌متر طول دارد و وزن آن کمتر از ۹۰۰ گرم است.
  • شنوایی کودک تا حدی بهبود یافته است و ممکن است صدای شما را تشخیص دهد.
  • با ادامه رشد عصب‌های گوش، جنین می‌تواند صدای شما را از اطرافیان تشخیص دهد.
  • رحم ۵ سانتی‌متر بالاتر از ناف قرار دارد.
  • اگر جنین پسر باشد، بیضه‌های او شروع به پایین آمدن از شکم می‌کنند و در کیسه‌ی بیضه وارد می‌شوند.

متن انگلیسی:
At 26 weeks pregnant,baby is developing senses, features and even talents.
ترجمه فارسی:
در هفته ۲۶ بارداری، حواس، ویژگی‌ها و استعدادهای جنین در حال رشد است.

به نقل از سایت thebump

۲۷. هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری در برخی از خانم‌های باردار می‌توانید مشکل بواسیر را ببینید. برای درمان آن باید با دکتر زنان مشورت کنید. بدن در این هفته تورم دارد:

  • ریه‌ها و سیستم عصبی جنین در این هفته ادامه می‌یابد.
  • اکنون زمان خوبی برای پیگیری حرکات جنین است. اگر متوجه کاهش حرکات او شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • بسیاری از مادرانی که وارد سه ماهه‌ی سوم بارداری می‌شوند، ممکن است از نظر جسمی و روحی خسته شده باشند.
  • با رشد جنین، سوزش معده، افزایش وزن، کمر درد و تورم پاها افزایش می‌یابد.
  • در پایان هفته‌ی ۲۷ تقویم بارداری، ممکن است لازم باشد ایمونوگلوبولین مرتبط با Rh تزریق کند. این تزریق از ایجاد آنتی‌بادی‌هایی که برای کودک مضر هستند جلوگیری می‌کند. ایمونوگلوبولین فقط برای مادرانی تزریق می‌شود که گروه خونی و Rh آنها با جنین متفاوت است.
هفته بیست و هفت بارداری چگونه است؟
ایمونوگلوبولین فقط برای مادرانی تزریق می‌شود که گروه خونی و Rh آنها با جنین متفاوت است.

۲۸. هفته بیست و هشتم بارداری

هفته ۲۸ بارداری ماه چندم است؟ با ورود به هفته بیست و هشتم بارداری، وارد ماه هفتم بارداری شده‌اید. این هفته زمانی است که برخی از افراد دچار زایمان زودرس می‌شوند. شب‌ها ممکن است با لگد زدن جنین از خواب بیدار شوید و این علائم بسیار پررنگ‌تر از قبل شده‌اند:

  • مغز جنین در این هفته از تقویم بارداری شروع به رشد می‌کند و برجستگی‌ها و تورفتگی‌های عمیقی شکل می‌گیرند. 
  • تا جایی که می‌توانید استراحت کنید تا سطح انرژی خود را بالا نگه دارید.
  • ممکن است کمردرد و شاید بی‌خوابی داشته باشید. استراحت کنید و از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. ورزش‌های سبک، پیاده‌روی و کشش می‌تواند به شما کمک کند.
  • مغز کودک به سرعت در حال رشد است، او چشمک می‌زند، خواب می بیند و اخم می‌کند.
  • تاکنون، جنین برای زایمان تغییر مکان داده است و سر او نزدیک دهانه‌ی رحم قرار می‌گیرد. این موضوع ممکن است باعث فشار مضاعف در نیمه‌ی تحتانی بدن به ویژه روی مثانه شود که بر دفعات ادرار کردن تاثیر می‌گذارد.
  • توجه داشته باشید که برخی از نوزادان تا بعد از هفته‌ی ۳۰ تغییر مکان نخواهند داد و بعضی از آنها ممکن است هرگز تغییر مکان ندهند.

۲۹. هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری، جنین به سرعت در حال رشد است و عضلات و چربی زیادی در بدن او تشکیل می‌شود. همچنین جنین در حال تمرین تنفس است. دکتر ممکن است مصرف کلسیم و آهن را به شما توصیه کند و یا آن را افزایش دهد.

۳۰. هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام بارداری به وزن جنین اضافه می‌شود. از این هفته به بعد دو ماه بیشتر تا زایمان شما باقی‌نمانده‌است. در این مدت شکم شما روز به روز بزرگتر می‌شود. بیشترین رشد جنین در این هفته مربوط به مغز است. باید مراقب تورم پاها در این هفته باشید. با اینکه این علامت می‌تواند یک علامت عادی باشد، از طرفی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلات خطرناکی مانند پره اکلامپسی هم برای مادر باشد.

وزن جنین ۱ کیلو و ۳۰۰ گرم است. در ساعت بیداری چشمان جنین باز است و مغز استخوان او در حال جمع‌آوری گلبول‌های قرمز خون است.

تغییرات جنین در ماه سوم چگونه است؟
از این هفته به بعد دو ماه بیشتر تا زایمان شما باقی‌نمانده‌است.

۳۱. هفته سی و یکم بارداری

در هفته سی و یکم بارداری هنوز در ماه هفتم هستید و ۹ تا ۱۰ هفته تا زایمان شما فرصت باقی است. کمردرد،‌ پادرد و خشکی ناخن‌ها از علائمی است که در این هفته‌های آخر تجربه می‌کنید. همچنین کنار آمدن با بزرگتر شدن شکم چندان کار راحتی نیست:

  • جنین در۳۱هفتگی ۳۸ تا ۴۳ سانتی‌متر است و وزن او حدود ۱ کیلو و ۸۰۰ گرم است.
  • از هفته‌ی ۳۱ تا هفته‌ی ۳۴ تقویم بارداری لازم است سونوگرافی برای بررسی سلامت جنین انجام شود.
  • رحم از بالا به دیافراگم فشار وارد می‌کند و از پایین نیز در حال فشار وارد کردن به مثانه است. در نتیجه، ممکن است احساس کنید مجبورید مرتبا ادرار کنید و ممکن است هنگام عطسه یا خنده شدید کمی ادرار کنید.

با انجام به‌موقع سونوگرافی، از سلامت جنین مطمئن شو!

۳۲. هفته سی و دوم بارداری

در هفته سی و دو بارداری جنین آماده می‌شود تا خارج از رحم زندگی کند. سوزش سر دل، درد لگن،‌ درد کمر و درد پاها از علائمی هستند که مادر در این دوره تجربه می‌کند. در این هفته بسیار خطرناک است اگر مادر حرکات جنین را احساس نکند. البته که از این هفته به بعد بیشتر باید به علائم حرکت جنین و تکان‌های او توجه کرد:

  • سیستم عصبی جنین به اندازه‌ی کافی رشد کرده است تا بتواند دمای بدن را تنظیم کند.
  • اگر کودک شما بعد از ۳۲ هفته متولد شود، با کمک اقدامات پزشکی شانس زیادی برای زنده ماندن دارد.

۳۳. هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری زمانی است که شما بیشتر خستگی را احساس می‌کنید. حواس پنچگانه جنین در این هفته به طور کامل کار می‌کند و مانند یک انسان کامل است. ترشحات واژن در این هفته همچنان روبه افزایش است. تنگی نفس برای مادر همچنان وجود دارد و باید از روش‌های مناسب نشستن و پاشدن استفاده کند. استخوان‌های جنین در این هفته در حال سفت شدن و قوی شدن هستند.

ریه‌های جنین تا این مرحله تقریبا کامل رشد کرده است. در بارداری حجم خون بیش از ۴۰ درصد افزایش می‌یابد و قلب شما باید سریع‌تر پمپ کند. گاهی اوقات، این موضوع می‌تواند منجر به تپش قلب یا افزایش ضربان قلب شود.

تقویم بارداری در هفته سی و سوم چگونه است؟
استخوان‌های جنین در این هفته در حال سفت شدن و قوی شدن هستند.

۳۴. هفته سی و چهارم بارداری

در هفته سی و چهارم بارداری، علائمی که شما را اذیت می‌کردند، شدت پیدا می‌کنند. مثلا پاهای شما بیشتر متورم می‌شوند و درد در آنها افزایش پیدا می‌کند. خستگی مادر هم افزایش پیدا می‌کند. در این هفته مشکلات خواب هم می‌توانند ایجاد شوند. همراهی همسر در این هفته به بعد از پیش بیشتر اهمیت پیدا می‌کند:

  • در هفته‌ی ۳۴ تقویم بارداری، طول جنین از سر تا پا تا حدود ۳۴ سانتی‌متر است.
  • ناخن‌های انگشتان تا نوک انگشتان رشد کرده و ورنیکس کازئوزا از قبل ضخیم‌تر شده است.
  • ممکن است به دلیل حرکت کودک به سمت پایین، سوزش معده کمی تسکین پیدا کند.
  • مردمک‌های کودک می‌توانند گشاد و منقبض شوند.
  • مقدار زیادی از موهای لانگو که بیشتر بدن او را پوشانده بود، در حال از بین رفتن هستند. بعضی از نوزادان ممکن است هنگام تولد هنوز مقداری لانگو داشته باشند که احتمالا مدت کوتاهی بعد از تولد از بین می‌روند.

۳۵. هفته سی و پنجم بارداری

در هفته سی و پنجم بارداری اندازه‌ی جنین حدود ۳۲ سانتی‌متر است و بزرگتر شده‌است. البته که به مرور زمان باز هم بزرگتر می‌شود. جنین در ظاهر به طور کامل رشد کرده‌است اما هنوز نمی‌تواند بیرون از رحم مادر بدون کمک نفس بکشد. ارتفاع ناف تا بالای رحم حدود ۱۵ سانتی‌متر است.

در طی این هفته سریع‌ترین مرحله‌ی افزایش وزن جنین آغاز می‌شود و او در هر هفته حداکثر ۳۴۰ گرم وزن اضافه می‌کند.

ویژگی‌های جنین در هفته ۳۵ویژگی‌های جنین در هفته ۳۶
در حال حاضر جنین حدود ۲ کیلو و ۲۶۰ گرم وزن دارد.کودک شما از سر تا پا حدودا ۴۸ سانتی متر طول دارد و وزن او ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم است.
بیشتر چربی بدن جنین در اطراف شانه‌ها رسوب می‌کنند.فضای رحم به تدریج برای جنین کوچکتر می شود، بنابراین ممکن است کمی کمتر از حد طبیعی حرکت کند.
کلیه‌های جنین رشد کرده و کبد فعالیت دارد.طی چند هفته‌ی آینده رشد ریه‌ها سریع است.
اگر این هفته زایمان کنید، کودک شما نارس محسوب می‌شود و به مراقبت‌های ویژه نیاز دارد.——
ویژگی‌های جنین در هفته‌های ۳۵ و ۳۶ بارداری

۳۶. هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری جنین در موقعیتی قرار گرفته‌است که آماده‌ی زایمان است. اگر جنین با سر باشد یا با پا، موقعیت زایمان را کم کم هشدار می‌دهد. فشار لگن در این هفته زیاد می‌شود، اما علائم خستگی و موارد مشابه کم می‌شوند. تکرر ادرار و ترشح از سینه‌ها بیشتر می‌شوند. انقباضات کاذب زایمانی همچنان ادامه دارند.

۳۷. هفته سی و هفتم بارداری

ایا جنین ۳۷ هفته کامل است؟ در هفته سی و هفتم بارداری تا زایمان کمتر از ۳ هفته فرصت باقی است. این هفته دیگر به زایمان نزدیک شده‌اید و باید آموزش‌های زایمانی خود را تکمیل کرده‌باشید. در این هفته چربی‌های جنین افزایش پیدا کرده‌است و چاق‌تر از قبل شده‌است. پلاگین مخاطی که در دهانه‌ی رحم قرار دارد کم کم شروع به شل شدن می‌کند. این مسئله باعث بروز ترشحاتی می‌شود که قهوه‌ای یا قرمز هستند:

  • زمان زیادی تا زایمان باقی نمانده است، سعی کنید از این چند هفته‌ی آخر بارداری خود لذت ببرید.
  • در هفته‌ی ۳۷ از تقویم بارداری، ارگان‌های اصلی جنین آماده‌ی زندگی در خارج از رحم هستند.
  • در این هفته جنین هر روز تقریبا ۳۴ گرم چربی به ذخایر چربی خود اضافه می‌کند.

۳۸. هفته سی و هشتم بارداری

در هفته سی و هشتم بارداری باید برای زایمان آماده‌شوید. زیرا جنین شما آماده‌ی زندگی بیرون از رحم است. در این هفته شکم شما بسیار بزرگ شده‌است و تعادل را نمی‌توانید حفظ کنید. مرکز ثقل بدن تغییر می‌کند و به همین دلیل پاها دچار عدم تعادل می‌شوند. بسیاری از افراد در این هفته زایمان می‌کنند.

هفته سی و هشتم بارداری چگونه است؟
در این هفته شکم شما بسیار بزرگ شده‌است و تعادل را نمی‌توانید حفظ کنید.

۳۹. هفته سی و نهم بارداری

در هفته سی و نهم بارداری بیشتر از همیشه علائم بارداری را تجربه می‌کنید و بیشتر از این نمی‌توانید حامله باشید. کسانی که پره اکلامپسی یا مشکلات دوران بارداری دارند، برای زایمان سزارین آماده می‌شوند. تبریک می‌گوییم! رشد کودک شما به طور رسمی کامل شده و یک جنین کاملا رسیده است.

۴۰. هفته چهلم بارداری

اگر علائم زایمان طبیعی در هفته چهلم بارداری را ندارید، نیازی به نگرانی نیست. زیرا هنوز هم برای زایمان فرصت هست. در صورتیکه در بارداری شما مشکلی باشد در این هفته زایمان شما القا می‌شود. معمولا در این هفته‌ها شکم کم کم کوچک می‌شود،‌ زیرا جنین پایین‌تر رفته‌است. طول سر تا پای اکثر نوزادان متولد شده در ۴۰ هفته، حدود ۵۳ سانتی‌متر و وزن آنها بین ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم تا تا ۴ کیلوگرم متغیر است.

۴۱. هفته چهل و یکم بارداری

در هفته چهل و یکم بارداری دیگر بسیاری از خانم‌ها زایمان کرده‌اند، اما اگر بازهم علائم زایمان را ندارید، نگران نباشید. می‌توانید باز هم صبر کنید. فعالیت جنین در این هفته به علت رشد بیشتر تغییر می‌کند. علائم زایمانی هر آن ممکن است در این هفته بروز کند. بنابراین باید علائم زایمانی را به خوبی بشناسید. در این هفته جنین شما بین ۳ تا ۴ کیلوگرم است.

علائم هفته آخر بارداری چیست؟
در هفته چهل و یکم بارداری دیگر بسیاری از خانم‌ها زایمان کرده‌اند، اما اگر بازهم علائم زایمان را ندارید، نگران نباشید.

۴۲. هفته چهل و دوم بارداری

در صورتیکه در هفته چهل و دوم بارداری هستید، سفر بارداری شما به پایان رسیده‌است. اگر علائم زایمانی نداشته‌باشید و مشکلی هم نداشته‌باشید، در هر صورت زایمان در ۴۲ هفتگی القا می‌شود. در این هفته معمولا اگر زایمان انجام نشود، احتمال اینکه برای جنین مخاطره ایجاد شود وجود دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بارداری یکی از بهترین تجربه‌هایی است که یک مادر یا یک زوج می‌تواند تجربه کند. برای اینکه این دوره به خوبی سپری شود، بهتر است که آن را بشناسید و از تغییراتی که در تقویم حاملگی رخ می‌دهد آگاه باشید. برای اینکه در این دوره مشکلی برای شما ایجاد نشود، باید تحت نظر یک دکتر زنان باشید.

اگر می‌خواهید از بهترین فوق تخصص زنان و زایمان یا پزشک متخصص مامایی در نزدیک محل زندگی خود نوبت دریافت کنید، می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. در ادامه لینک مشاوره آنلاین دکترهای مورد نظر را قرار داده‌ایم:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

حداکثر رشد جنین در ۶ تا ۸ هفته آخر بارداری رخ می‌دهد.

در حدود هفته چهاردهم یا پانزدهم بارداری، موهای کوچک و ریز نوزاد با زاویه کمی از پوست شروع به رشد می‌کنند.

برای بررسی محاسبه هفته بارداری و تاریخ زایمان و تغییرات جنین در هفته های مختلف بارداری می‌توانید از تقویم بارداری هفتگی یا تقویم بارداری آنلاین استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن