هفته هجدهم بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته هجدهم بارداری جنین حدود 14 سانتی‌متر می‌شود. میلین روی سیستم عصبی جنین تشکیل شده و می‌تواند حرکاتی مانند خمیازه و سکسکه را انجام دهد. سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری در این هفته انجام می‌شود. ممکن است به آزمایش‌های دیگری در این هفته نیاز داشته باشید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

هفته هجدهم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته هجدهم بارداری شکم شما به‌قدری بزرگ شده است که دیگران متوجه بارداری شما شوند. حرکات جنین بیشتر و برخی علائم ظاهر می‌شوند. اگر در هفته ۱۸ بارداری هستید یا چند روز دیگر به این مرحله از حاملگی می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ چه علائمی دارد؟ کدام علائم از بین می‌روند؟ جنین در چه وضعیتی قرار دارد و چقدر رشد می‌کند؟ چه تغییراتی در بدن شما به وجود می‌آید؟ شکم چقدر بزرگ می‌شود؟ چگونه باید از خودتان و جنین مراقبت کنید؟ تغذیه در این هفته باید چگونه باشد؟ کدام آزمایش‌ها در این هفته انجام می‌شوند و این آزمایش‌ها برای چه افرادی ضروری است؟

در صورتی‌که باردار شده‌اید یا در دوران بارداری علائم مشکوکی دارید، باید برای بررسی این علائم به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با این پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته هجدهم بارداری چگونه است؟

در هفته هجدهم بارداری شما در ماه پنجم حاملگی هستید و تنها چهار ماه تا زایمان فاصله دارید. شکم شما بزرگ شده و نمی‌توانید آن را پنهان کنید. از این هفته باید هنگام خواب به پهلو دراز بکشید تا به وریدهای بزرگ پشت شکم فشار وارد نشود.

بر اساس تقویم بارداری حرکات جنین در این هفته بیشتر می‌شود و احتمال دارد که حرکات را احساس کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید جنین در این هفته می‌تواند خمیازه بکشد، سکسکه کند و مایعات را قورت بدهد. اگر در این هفته سونوگرافی انجام دهید، می‌توانید جنین را بهتر از سونوگرافی قبل ببینید و حرکات را مشاهده کنید.

علائم هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری، علائم اولیه حاملگی به‌طور کامل از بین رفته‌اند. اما با بزرگ‌ شدن شکم، تنظیم بدن و رسیدن به تعادل مشکل می‌شود. به همین دلیل ممکن است علائم زیر را در این هفته تجربه کنید:

  • سرگیجه: در سه‌ماهه دوم بارداری سرگیجه شایع است. زیرا فشار خون به‌طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند.
  • بزرگی شکم: احتمالا در این هفته شکم شما بزرگ و برآمدگی آن دیده می‌شود. اگر بارداری دوم یا سوم شما باشد، برآمدگی بزرگ‌تر است.
  • احساس عدم تعادل: این عارضه در این هفته طبیعی است. با رشد شکم، مرکز ثقل بدن تغییر می‌کند. ممکن است احساس بی‌ثباتی یا لرزش کنید. باید مراقب باشید که زمین نخورید.
  • فشار خون پایین: فشار خون برخی زنان باردار در اواسط بارداری کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط ممکن است دچار خستگی، ضعف یا سرگیجه شوید. معمولا این عارضه خفیف است و جای نگرانی ندارد.
  • کمردرد: به دلیل رشد رحم و شل‌ شدن رباط‌ها و مفاصل، ممکن است دچار کمردرد شوید.

در سه‌ماهه دوم بارداری سرگیجه شایع است. زیرا فشار خون به‌طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند.

به دلیل رشد رحم ممکن است در هفته هجدهم بارداری دچار کمردرد شوید.
به دلیل رشد رحم ممکن است در هفته هجدهم بارداری دچار کمردرد شوید.

علائم سقط جنین در هفته هجدهم بارداری

احتمال سقط جنین در هفته ۱۸ بارداری یا سه‌ماهه دوم بارداری بسیار کم است. اما پزشک در مورد علائم سقط با شما صحبت می‌کند تا در صورت بروز هر نشانه مشکوک معاینات لازم انجام شود. علائم سقط جنین عبارتند از:

  • خونریزی خفیف تا شدید از واژن
  • گرفتگی و درد شکم
  • خروج مایع از واژن
  • خروج بافت از واژن
  • احساس بیماری
  • از بین‌ رفتن حساسیت سینه‌ها

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۱۸ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید است و شما را اذیت می‌کند، باید به پزشک اطلاع دهید. به‌عنوان‌ مثال در صورتی‌که سرگیجه یا افت فشار خون شدیدی دارید یا هنوز دچار خونریزی بینی و لثه می‌شوید، باید به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی انجام شود. همچنین در صورتی‌که علائم جدی مانند خونریزی واژینال یا درد شدید شکم دارید، حتما برای بررسی علت آن به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم هفته هجدهم بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده یا دچار علائم خطرناک شده‌اید، باید برای بررسی این علائم و اقدامات پزشکی به متخصص زنان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته هجدهم بارداری

جنین در هفته ۱۸ بارداری حدود ۱۴ سانتی‌متر می‌شود. اگر بخواهیم جنین را از سر تا نوک پا اندازه بگیریم، طول آن حدود ۲۰ سانتی‌متر خواهد بود. وزن جنین در این هفته حدود ۲۰۰ گرم می‌شود. در هفته هجدهم حاملگی تغییرات زیر ایجاد خواهد شد:

  • سیستم خواب جنین در این هفته رشد می‌کند و به‌ مرور تنظیم می‌شود. جنین مهارت‌های چرت‌ زدن را تمرین می‌کند.
  • میلین سیستم عصبی در این هفته تشکیل می‌شود. میلین از چربی و پروتئین ساخته شده و از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند. همچنین انتقال پیام‌های عصبی را سرعت می‌بخشد.
  • سیستم تناسلی جنین هنوز در حال‌ رشد است. اما خبر خوب این است که پزشک در هفته ۱۸ بارداری می‌تواند اندام‌های تناسلی را در سونوگرافی تشخیص دهد.
  • جنین حرکاتی مانند خمیازه و سکسکه را در این هفته انجام می‌دهد. ممکن است به‌زودی سکسکه جنین را بتوانید احساس کنید.

سیستم خواب جنین در این هفته رشد کرده و به‌مرور تنظیم می‌شود. جنین مهارت‌های چرت‌ زدن را تمرین می‌کند.

سیستم خواب جنین در هفته 18 بارداری رشد کرده و می‌تواند چرت بزند.
سیستم خواب جنین در هفته ۱۸ بارداری رشد کرده و می‌تواند چرت بزند.

در هفته هجدهم بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین در هفته هجدهم بارداری حدود ۱۴ سانتی‌متر می‌شود. برای اینکه اندازه جنین را متوجه شوید، باید بگوییم به اندازه یک سینه مرغ پخته شده برای شام است! جنین در رحم حرکت می‌کند و می‌تواند خمیازه بکشد و سکسکه داشته باشد.

تغییرات بدن در هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم حاملگی رحم شما تقریبا به اندازه یک سیب‌زمینی بزرگ می‌شود. جنین به‌سرعت در حال‌ رشد است و شکم شما برآمده می‌شود. میزان برجستگی شکم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی زنان باردار در هفته ۱۸ بارداری برجستگی بسیار کوچکی دارند و در برخی دیگر شکم بزرگ می‌شود.

رشد رحم روی کمر هم تاثیر می‌گذارد و احتمالا در این هفته کمر درد شما بیشتر می‌شود. از طرفی ترشح هورمون ریلکسین در بارداری تغییر می‌کند و باعث شل‌ شدن رباط‌ها می‌شود. با شل‌ شدن رباطی که استخوان لگن را به ستون فقرات وصل می‌کند، کمردرد بیشتر می‌شود.

اگر این بارداری اول شما نباشد، احتمالا در هفته‌های قبل حرکت جنین را احساس کرده‌اید. اما در بارداری اول ممکن است در هفته ۱۸ بارداری برای اولین‌بار حرکات جنین را احساس کنید. اگر هنوز نمی‌توانید حرکات را احساس کنید، نگران نباشید. برخی زنان باردار تا هفته ۲۰ بارداری آن را حس نمی‌کنند.

شکم شما در هفته هجدهم حاملگی کمی برجسته شده و دیگران متوجه بارداری شما می‌شوند.
شکم شما در هفته هجدهم حاملگی کمی برجسته خواهد شد و دیگران متوجه بارداری شما می‌شوند.

آزمایش های هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری احتمالا به دکتر زنان مراجعه می‌کنید. پزشک پس از معاینات کلی و اندازه‌گیری فشار خون و وزن، آزمایش‌هایی را تجویز کند. در ادامه آزمایش‌های هفته ۱۸ حاملگی را ذکر می‌کنیم. ویزیت بعدی شما احتمالا در هفته ۲۰ بارداری خواهد بود.

۱. سونوگرافی در هفته هجدهم بارداری

در هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری یک سونوگرافی انجام می‌شود. در این سونوگرافی اندازه جنین بررسی می‌گردد و باید ویژگی‌های فیزیکی مانند وضعیت قلب، مغز، ستون فقرات و کلیه‌ها ارزیابی شوند. احتمالا در این هفته جنسیت جنین هم مشخص می‌شود. اگر پزشک در سونوگرافی مشکلی مشاهده کند، آزمایش‌های دیگر لازم است.

ممکن است این سونوگرافی را با اسامی مختلفی مانند سونوگرافی ساختاری، سونوگرافی سه‌ماهه دوم بارداری، سونوگرافی سطح ۲ یا بررسی آناتومی جنین بشنوید. در این سونوگرافی تمامی اعضای بدن جنین بررسی می‌شوند. علاوه‌ بر آن باید بند ناف، جفت و مایع آمنیوتیک نیز اندازه‌گیری شوند.

۲. اکوکاردیوگرافی جنین در هفته ۱۸ بارداری

پزشک ممکن است در هفته هجدهم بارداری یا هفته‌های بعدی یک سونوگرافی از قلب جنین را تجویز کند. این سونوگرافی با سونوگرافی‌های معمول تفاوت دارد. از امواج صوتی برای مشاهده قلب و نحوه فعالیت آن استفاده می‌شود. مشکلات ریتم قلب جنین در این تست مشخص می‌شود.

معمولا در شرایط زیر انجام این آزمایش ضرورت پیدا می‌کند.

  • فرزندی دارید که ناهنجاری مادرزادی قلبی دارد.
  • در خانواده شما یا همسرتان سابقه مشکلات قلبی مادرزادی وجود دارد.
  • در سونوگرافی سه‌ماهه دوم بارداری احتمال مشکلات قلبی وجود داشته است.
  • ضربان قلب جنین خیلی سریع یا خیلی کند است.
  • در آزمایش‌های ژنتیکی، بیماری مربوط به قلب تشخیص داده شده است.
  • در دوران بارداری دارویی مصرف کرده‌اید که ممکن است روی قلب جنین تاثیر بگذارد.
  • دچار عفونتی شده‌اید که ممکن است به جنین آسیب وارد کند.
  • مبتلا به دیابت هستید.

۳. نمونه گیری خون جنین در هفته ۱۸ بارداری

به این آزمایش کوردوسنتز گفته می‌شود. در این آزمایش باید از بند ناف خون گرفته شود. برای بررسی کم‌خونی یا اختلالات خونی باید نمونه‌گیری از خون جنین انجام گیرد. گاهی هم لازم است برای درمان یک مشکل، دارویی به جنین تزریق شود. این دارو از بند ناف وارد خواهد شد.

زمانی‌که پزشک احتمال کم‌خونی شدید یا سایر اختلالات خونی را می‌دهد، این آزمایش را تجویز می‌کند. در گذشته برای بررسی عفونت و ناهنجاری‌های کروموزومی هم این آزمایش تجویز می‌شد. اما امروزه روش‌های ایمن‌تری مانند آمنیوسنتز و نمونه‌برداری از پرزهای کریونی جایگزین این روش شده‌اند.

به نقل از verywellfamily در رابطه‌ با خطرات آزمایش نمونه‌گیری خون جنین:

از خطرات آزمایش کوردوسنتز می‌توان به خونریزی از محل تزریق، کاهش ضربان قلب جنین و سقط جنین اشاره کرد. به همین دلیل باید پیش از انجام آزمایش در مورد عوارض آن با پزشک صحبت کنید.

۴. تست غربالگری چهارگانه

این آزمایش بین هفته ۱۵ تا ۲۲ بارداری انجام می‌شود. یک آزمایش خون ساده است که وجود چهار پروتئین در خون شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. احتمال مشکلات کروموزومی مانند سندروم داون و نقص لوله عصبی در این غربالگری بررسی می‌شود.

۵. آمنیوسنتز در هفته هجدهم بارداری

اگر احتمال اختلالات ژنتیکی بالا باشد، برای تشخیص آنها باید آزمایش آمنیوسنتز انجام شود. در این آزمایش یک سوزن بلند و توخالی از طریق شکم وارد رحم شده و نمونه‌ای از مایع آمنیوتیک برداشته می‌شود. آمنیوسنتز باید بین هفته ۱۵ تا ۲۲ بارداری انجام شود.

همزمان با تست آمنیوسنتز باید سونوگرافی انجام شود تا پزشک بتواند سوزن را درست وارد کند.
همزمان با تست آمنیوسنتز باید سونوگرافی انجام شود تا پزشک بتواند سوزن را درست وارد کند.

خود مراقبتی در هفته هجدهم بارداری

برای مراقبت از خود و جنین باید در هفته ۱۸ حاملگی نکاتی را رعایت کنید. از جمله:

  • از حالت نشسته یا خوابیده به‌آرامی بلند شوید، زیرا فشار خون شما در این هفته پایین است.
  • نباید طولانی‌مدت بایستید.
  • هنگام حمام‌ کردن آب را بیش از حد گرم نکنید.
  • آب زیاد بنوشید.
  • به زمان استراحت اهمیت دهید.
  • تغذیه سالم داشته باشید و غذا را آرام بخورید.
  • از ماه چهارم بارداری برخی حرکات ورزشی برای شما منع می‌شود. حتما در مورد تمرینات ورزشی خود با پزشک مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت‌های دوران بارداری باید با دکتر زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

توی هفته ۱۸ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته هجدهم بارداری

شما ممکن است در هفته ۱۸ بارداری هنوز سوزش سر دل داشته باشید. برای کاهش این عارضه باید آرام غذا بخورید. از غذاهای چرب و تند دوری کنید و وعده‌های غذایی را کوچک کنید.

یکی از مشکلات در بارداری، کم‌خونی ناشی از فقر آهن است. به‌خصوص در زنانی که گیاه‌خوار هستند، این عارضه بیشتر دیده می‌شود. سعی کنید در رژیم غذایی خود مواد غذایی مانند لوبیا، سبوس جو دو سر، محصولات سویا، جو، تخم کدوتنبل، میوه‌های خشک و اسفناج را قرار دهید.

تغذیه در هفته هجدهم بارداری
سعی کنید در دوران بارداری غذاهای سرخ‌شده کمتر استفاده کنید.

باید و نبایدهای هفته هجدهم بارداری

برخی زنان باردار در این دوران مکمل‌های مختلف را مصرف می‌کنند تا ویتامین‌ها و مواد مغذی را به جنین برسانند. اما مصرف خودسرانه این مکمل‌ها می‌تواند به شما و جنین آسیب وارد کند. قبل از مصرف هر دارو و مکملی حتما با پزشک خود صحبت کنید.

بهتر است از این هفته به دنبال پزشک اطفال برای نوزاد خود باشید. شما بلافاصله بعد از زایمان باید نوزاد را برای معاینات کلی، واکسن‌ها و آزمایش‌ها نزد دکتر اطفال ببرید. از این هفته در مورد پزشک‌های مختلف تحقیق کنید تا بتوانید بهترین پزشک را برای فرزند خود پیدا کنید. همچنین لازم است در مورد نحوه صحیح شیردهی، ختنه و واکسن‌ها تحقیق کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو بهترین دکتر اطفال را پیدا کنید و به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین با پزشک در ارتباط باشید.

هفته هجدهم بارداری و تعیین جنسیت

در هفته هجدهم بارداری سونوگرافی سه‌ماهه دوم انجام می‌شود. اندام‌های تناسلی جنین در این هفته به‌قدری رشد کرده است که در سونوگرافی دیده شوند. به همین دلیل شما می‌توانید در هفته ۱۸ حاملگی جنسیت جنین را تشخیص دهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته هجدهم بارداری جنین حدود ۱۴ سانتی‌متر می‌شود. رشد جنین سریع است و حرکات او افزایش پیدا می‌کند. جنین در این هفته می‌تواند خمیازه بکشد، سکسکه کند، بمکد و مایعات را قورت دهد. ممکن است در این هفته حرکات جنین یا سکسکه او را متوجه شوید.

بسیاری از علائم اولیه بارداری در این هفته از بین رفته‌اند. شکم شما بزرگ شده و دیگران می‌توانند متوجه بارداری شوند. ممکن است فشار خون شما پایین بیاید و کمی سرگیجه داشته باشید. باید برای انجام سونوگرافی سه‌ماهه دوم در هفته ۱۸ بارداری اقدام کنید. اگر پزشک احتمال مشکلات خاصی را بدهد، آزمایش‌های ژنتیکی و سونوگرافی قلب جنین ضرورت پیدا می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم و روند بارداری باید با دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شما در حال حاضر در ماه پنجم بارداری هستید. تنها ۴ ماه تا زمان زایمان باقی مانده است.

در هفته ۱۸ بارداری با رشد جنین خون بیشتری باید به سمت رحم حرکت کند. از طرفی رگ‌های خونی منبسط می‌شوند تا خون بیشتری در خود جای دهند. این شرایط باعث افت فشار خون می‌شود. معمولا این عارضه خفیف است و جای نگرانی ندارد.

افزایش گردش خون در دوران بارداری ممکن است باعث تورم و التهاب لثه شود. در این شرایط خونریزی لثه اتفاق میفتد. این عارضه جای نگرانی ندارد و بعد زایمان برطرف می‌شود.

با بزرگ‌ شدن رحم و کشیدگی پوست شکم، ممکن است دچار خارش پوست در بارداری شوید. همچنین تغییرات هورمونی و تورم در قسمت‌های مختلف بدن ممکن است باعث خارش در نواحی مختلف شود.

تغییرات هورمونی و فشار رحم روی دستگاه گوارش می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند سوزش معده شود. برخی زنان باردار در طول دوره بارداری با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

جنین در این هفته شروع به سکسکه، خمیازه و مکیدن می‌کند. ممکن است شما سکسکه جنین را متوجه شوید. این موضوع جای نگرانی ندارد و کاملا طبیعی است.

اندازه شکم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر بارداری اول شما است، احتمال دارد شکم کوچک‌تر باشد و برآمدگی کمی داشته باشد. اما در بارداری‌های بعدی معمولا زودتر شکم برجسته می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “هفته هجدهم بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته”

  1. بیان گفت:

    عالی بود آیدا جون…ممنون