هفته نوزدهم بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته نوزدهم بارداری جنین حدود 15 سانتی‌متر می‌شود. حواس پنجگانه در حال شکل‌گیری هستند و دندان‌ها تشکیل می‌شوند. احتمالا به دلیل بزرگ شدن رحم در این هفته کمر درد و درد زیر شکم خواهید داشت. سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری را می‌توانید در این هفته انجام دهید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

هفته نوزدهم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته نوزدهم بارداری جنین به رشد سریع خود ادامه می‌دهد و به همین دلیل ممکن است احساس کشش در شکم داشته باشید. شما در این هفته می‌توانید رشد و حرکت جنین را در سونوگرافی مشاهده کنید. اگر در هفته ۱۹ بارداری هستید یا چند روز دیگر به این مرحله از حاملگی می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته چگونه است؟ چه علائمی دارد؟ کدام علائم خطرناک هستند و کدام یک در بارداری رایج است؟ جنین در چه وضعیتی قرار دارد و چقدر رشد کرده است؟ بدن شما چه تغییراتی می‌کند؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ این آزمایش‌ها برای چه افرادی ضروری است؟ چه نکاتی برای مراقبت از مادر و جنین باید در این هفته رعایت شود؟ تغذیه مادر در این هفته باید به چه صورت باشد؟

در صورتی‌که به‌تازگی باردار شده‌اید یا در دوران بارداری علائم مشکوکی دارید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌ها به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته نوزدهم بارداری چگونه است؟

در هفته نوزدهم بارداری شما در ماه پنجم هستید و فقط چهار ماه تا زایمان فاصله دارید. بر اساس تقویم بارداری در این هفته موهای جنین رشد می‌کند و پوشش محافظ پوست ایجاد می‌شود. سیستم‌های تولیدمثلی تثبیت شده و می‌توان در سونوگرافی جنسیت جنین را تشخیص داد.

بدن شما نیز دچار تغییراتی می‌شود. اگر احساس ایجاد حباب در شکم می‌کنید، به دلیل حرکات جنین است. رشد جنین سریع است و احتمالا در شکم خود احساس کشش کنید. شکم شما نسبت به قبل بزرگ شده و دیگران متوجه بارداری شما می‌شوند. برای ویزیت‌های منظم بارداری و بررسی اندازه شکم باید به پزشک مراجعه کنید. اندازه شکم خود را با دیگران مقایسه نکنید. زیرا برآمدگی شکم در هفته‌های مختلف بارداری از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد.

علائم هفته نوزدهم بارداری

برخی از علائم بارداری از هفته‌های قبل شروع شده و در هفته نوزدهم حاملگی هم ادامه دارد. با رشد جنین ممکن است علائم جدیدی هم در این هفته تجربه کنید. از رایج‌ترین علائم هفته ۱۹ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش سر دل
  • سرگیجه
  • سردرد
  • گرفتگی بینی
  • خونریزی لثه
  • ویار
  • درد رباط گرد: این علامت در سه‌ماهه دوم بارداری رایج است. باعث درد شدید در پایین شکم یا کشاله ران می‌شود.
  • فراموشی: در بارداری فراموشی، مشکلات حافظه، مشکل در تمرکز و گیجی رایج است. ۸۱٪ از زنان باردار این حالت را تجربه می‌کنند.
  • گرفتگی عضلات پا: در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری گرفتگی پا رایج است. افزایش وزن و فشار رحم روی عروق خونی پا باعث گرفتگی عضلات پا به‌ویژه در شب می‌شود.

به نقل از whattoexpect، متاسفانه، احتمال ابتلا به عفونت قارچی همراه با خارش در دوران بارداری تا حدی به دلیل سطوح بالای استروژن وجود دارد. هورمون استروژن باعث رشد بیش از حد مخمرها می‌شود. کنترل عفونت‌های قارچی در بارداری سخت‌تر است. در مورد بهترین درمان باید با پزشک خود صحبت کنید.

متاسفانه، احتمال ابتلا به آعفونت قارچی همراه با خارش در دوران بارداری تا حدی به دلیل سطوح بالای استروژن وجود دارد.

در هفته نوزدهم بارداری شکم بزرگ شده و فشار به رباط‌ها باعث درد رباط گرد می‌شود.
در هفته نوزدهم بارداری شکم بزرگ شده و فشار به رباط‌ها باعث درد رباط گرد می‌شود.

علائم سقط جنین در هفته نوزدهم بارداری

شما اکنون در سه‌ماهه دوم بارداری هستید. احتمال سقط جنین در این مرحله کمتر از ۱٪ است. اما اگر دچار هر یک از علائم زیر شدید، باید سریعا به پزشک خود اطلاع دهیدک

  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • درد و گرفتگی شکم
  • خروج مایع از واژن
  • خروج بافت از واژن
  • احساس بیماری
  • از بین‌ رفتن حساسیت سینه‌ها

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۱۹ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا علائم بارداری خفیف هستند و جای نگرانی ندارند. اما اگر این علائم شدید شد، بهتر است به پزشک اطلاع دهید. به‌عنوان‌ مثال اگر درد رباط گرد چندین ساعت ادامه داشت یا شدت گرفت، باید به دکتر زنان مراجعه کنید. همچنین لازم است به علائم سقط جنین توجه داشته باشید. در صورت خونریزی یا درد شدید شکم باید به پزشک خود اطلاع دهید.

برای بررسی علائم در هفته نوزدهم بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری در هفته نوزدهم شدید شد یا دچار علائم خطرناکی شدید، باید به دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید برای ارتباط با بهترین دکتر زنان از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته نوزدهم بارداری

در هفته ۱۹ بارداری جنین حدود ۱۵ سانتی‌متر می‌شود و وزن آن تقریبا ۲۵۰ گرم است. اگر بخواهیم اندازه جنین از سر تا کف پا را محاسبه کنیم، حدود ۲۲ سانتی‌متر می‌شود. تغییرات جنین در این هفته شامل موارد زیر است:

  • کانال‌های مو روی سر جنین تشکیل شده‌اند. این کانال‌ها مو را داخل پوست نگه می‌دارند. تا هفته ۲۱ بارداری موها نمایان می‌شوند.
  • هفته قبل بافت چربی سفید و این هفته چربی قهوه‌ای تشکیل می‌شود. این چربی بعد از تولد به گرم نگه‌ داشتن نوزاد کمک می‌کند.
  • اولین مجموعه از دندان‌های جنین در حال‌ رشد هستند. اگرچه این دندان‌ها چند ماه بعد از تولد مشخص می‌شوند.
  • مغز در حال تعیین مناطقی برای حواس بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی و لامسه است.
  • پوشش محافظی روی پوست جنین تشکیل می‌شود. به این پوشش ورنیکس کازئوزا می‌گویند. ضخیم، سفید و موم مانند بوده و عملکردهای زیادی دارد.

از عملکردهای ورنیکس (پوشش روی پوست جنین) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شبیه به روان‌کننده عمل می‌کند تا هنگام زایمان جنین راحت از کانال زایمان عبور کند.
  • لایه ضدآب است و پوست جنین را از مایع آمنیوتیک حفظ می‌کند.
  • از عفونت جلوگیری می‌کند.
  • دمای بدن جنین را تنظیم می‌کند.
  • پوست جنین را مرطوب نگه می‌دارد.
  • به بهبود زخم کمک می‌کند.

در هفته نوزدهم بارداری پوشش محافظی روی پوست جنین تشکیل می‌شود. به این پوشش ورنیکس می‌گویند.

در این هفته اولین مجموعه از دندان‌های جنین رشد کرده و مغز مناطقی را برای حواس پنجگاه تعیین می‌کند.
در این هفته اولین مجموعه از دندان‌های جنین رشد کرده و مغز مناطقی را برای حواس پنجگاه تعیین می‌کند.

در هفته نوزدهم بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین در این هفته حدود ۱۵ سانتی‌متر است. اگر می‌خواهید وزن جدید را بدانید، تقریبا با دو عدد فیله ماهی برابر است. سرعت افزایش وزن جنین بالا است و تا ۲۱ هفته دیگر برای زایمان آماده می‌شود. اثر انگشت جنین تشکیل شده و پوشش محافظ پوست او را محافظت می‌کند.

تغییرات بدن در هفته نوزدهم بارداری

شما احتمالا بین هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری برای اولین‌بار حرکات جنین را احساس خواهید کرد. این حرکات شبیه به ایجاد حباب در شکم است. هرچه جنین بزرگ‌تر شود، این حرکات ملموس‌تر بوده و لگدهای کوچک را حس خواهید کرد.

ممکن است در این هفته تغییرات پوستی داشته باشید. افزایش استروژن باعث قرمزی کف دست می‌شود. همچنین هورمون‌های بارداری باعث تیره‌ شدن نوک سینه‌ها، کک‌ومک و ایجاد اسکار می‌شود.

برای تعیین اندازه شکم در هفته نوزدهم بارداری هیچ فرمولی وجود ندارد. شکم شما در این هفته برجسته‌تر می‌شود و وزن اضافه می‌کنید. اما باید دقت داشته باشید که میزان بزرگی شکم از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد. در بارداری دوم یا سوم یا بارداری چندقلو شکم زودتر برجسته می‌شود.

 شکم شما در هفته 19 بارداری برجسته شده و ممکن است کمی کمردرد داشته باشید.
شکم شما در هفته ۱۹ بارداری برجسته شده و ممکن است کمی کمردرد داشته باشید.

آزمایش های هفته نوزدهم بارداری

در این هفته ممکن است شما برای گروهی از آزمایش‌ها آماده شوید. اگر هفته قبل آزمایشی انجام نداده‌اید، احتمالا پزشک در این هفته این آزمایش‌ها را تجویز می‌کند. احتمالا بعد از انجام این آزمایش‌ها برای ویزیت بعدی در هفته ۲۰ بارداری به پزشک مراجعه خواهید کرد.

سونوگرافی در هفته نوزدهم بارداری

یک سونوگرافی کامل به نام سونوگرافی سطح ۲ یا سونوگرافی سه‌ماهه دوم بارداری باید در این هفته انجام شود. پزشک می‌تواند از هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری سونوگرافی را تجویز کند. در این آزمایش تمامی اندام‌های جنین از جمله قلب، مغز، ستون فقرات و کلیه‌ها بررسی می‌شوند. جنین باید اندازه‌گیری شود. اگر رشد جنین بیشتر یا کمتر از حد معمول باشد، آزمایش‌های دیگر لازم است. همچنین در این سونوگرافی می‌توانید جنسیت جنین را متوجه شوید. شما می‌توانید ضربان قلب جنین را بشنوید و حرکات او را مشاهده کنید.

آزمایش غربالگری چهارگانه در هفته ۱۹ بارداری

این آزمایش بین هفته ۱۵ تا ۲۲ بارداری انجام می‌شود. غربالگری سرم مادر یک آزمایش خون ساده است. در این آزمایش چهار پروتئین بررسی می‌شوند. پزشک می‌تواند از طریق این غربالگری احتمال اختلالات کروموزومی مانند سندروم داون را بررسی کند.

آمنیوسنتز در هفته ۱۹ بارداری

آزمایش آمنیوسنتز برای تشخیص مشکلات ژنتیکی و کروموزومی مانند سندروم داون و نقص لوله عصبی انجام می‌شود. این آزمایش باید در هفته ۱۵ تا ۲۰ بارداری تجویز شود. پزشک در آزمایش آمنیوسنتز با استفاده از تصویر سونوگرافی سوزن نازک و توخالی را وارد رحم و از مایع آمنیوتیک نمونه‌برداری می‌کند.

آمنیوسنتز احتمال سقط جنین را کمی افزایش می‌دهد. معمولا این آزمایش در شرایط زیر تجویز می‌شود:

  • جواب آزمایش‌های غربالگری مشکوک بوده است.
  • شخص صاحب فرزندی با مشکلات کروموزومی است.
  • در بارداری قبلی سابقه مشکلات ژنتیکی وجود داشته است.
  • در خانواده کودکی با مشکلات ژنتیکی وجود دارد.

آزمایش آمنیوسنتز برای تشخیص مشکلات ژنتیکی و کروموزومی مانند سندروم داون و نقص لوله عصبی انجام می‌شود.

در آزمایش آمنیوسنتز سوزن وارد رحم شده و از مایع آمنیوتیک نمونه‌برداری می‌شود.
در آزمایش آمنیوسنتز سوزن وارد رحم شده و از مایع آمنیوتیک نمونه‌برداری می‌شود.

خود مراقبتی در هفته نوزدهم بارداری

برخی علائم بارداری را می‌توان با مراقبت‌های خانگی و تغییر سبک زندگی تسکین داد. برای داشتن یک بارداری سالم باید نکات زیر را در هفته ۱۹ بارداری رعایت کنید:

  • وضعیت بدنی خود در حالت صحیح حفظ کنید.
  • نباید برای مدت طولانی بایستید.
  • برای تغییر موقعیت به‌آرامی حرکت کنید. حرکت ناگهانی، درد مربوط به رباط گرد را تشدید می‌کند.
  • ورزش‌های دوران بارداری را جدی بگیرید و هر روز حرکات کششی انجام دهید.
  • برای بهبود درد شکم و کمر می‌توانید از کمربند مخصوص بارداری استفاده کنید.
  • حمام آب گرم یا کمپرس گرم به کاهش دردهای دوران بارداری کمک می‌کند.
  • غذاهای مغذی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • سعی کنید استرس را مدیریت کنید.

برای اطلاع از نکات مراقبتی در دوران بارداری بهتر است با متخصص زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

توی هفته ۱۹ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته نوزدهم بارداری

یکی از نکات مهم در بارداری مراقبت از دندان‌های خودتان و فرزندتان است. برای اینکه هر دو دندان‌های سالمی داشته باشید، باید به تغذیه اهمیت بدهید. سعی کنید در دوران بارداری موارد زیر را رعایت کنید:

  • میان‌وعده‌های سالم بخورید. تا حد ممکن شیرینی‌جات و غذاهای ناسالم را حذف کنید.
  • آب و شیر زیاد بنوشید. از نوشیدن آب‌میوه‌های شیرین و نوشابه خودداری کنید.
  • مواد غذایی متنوع از گروه‌های میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و محصولات لبنی را در رژیم خود قرار دهید.
  • در رژیم شما باید کلسیم، فسفر و ویتامین‌های D، A و C به مقدار کافی وجود داشته باشد.

نحوه خوابیدن در هفته نوزدهم حاملگی

شما باید در سه‌ماهه دوم بارداری تمرین کنید که به پهلو بخوابید. به پشت خوابیدن باعث فشار به ستون فقرات و ماهیچه‌های کمر می‌شود. همچنین رگ‌های خونی فشرده می‌شوند و ممکن است به شما یا جنین آسیب وارد کند. سعی کنید به پهلو بخوابید، زانوها را خم کنید و یک بالش بین زانوها قرار دهید.

باید و نبایدهای هفته نوزدهم بارداری

یکی از علائم رایج در هفته نوزدهم بارداری، درد رباط گرد است. معمولا با انجام حرکات کششی، استراحت، قرار گرفتن در موقعیت مناسب و پرهیز از حرکات ناگهانی می‌توان این درد را تسکین داد. اما اگر درد بهبود پیدا نمی‌کند، با پزشک مشورت کنید. در این شرایط ممکن است متخصص زنان استامینوفن تجویز کند. به‌هیچ‌وجه دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.

اگر قبلا سابقه زایمان زودرس داشته‌اید یا پزشک تشخیص دهد که دهانه رحم شما کوتاه است، احتمال دارد در هفته ۱۶ تا ۲۰ بارداری داروی پروژسترون تجویز شود. معمولا تا هفته ۳۶ بارداری باید از این دارو استفاده شود.

هفته نوزدهم بارداری و حرکات جنین

احتمال دارد در هفته ۱۹ بارداری بتوانید حرکات جنین را احساس کنید. این حرکات بیشتر شبیه به ایجاد حباب در شکم یا انقباض کوچک است. بعد از گذشت چند هفته و بزرگ‌ شدن جنین، راحت‌تر می‌توانید لگد زدن جنین را احساس کنید.

هفته ۱۹ بارداری دو قلویی

اگر دوقلو باردار هستید، احتمالا شکم شما زودتر از هفته ۱۹ بارداری برجسته شده است. افرادی که دوقلو یا چندقلو باردار هستند، شکم بزرگ‌تری خواهند داشت.

شما در این هفته سونوگرافی سه‌ماهه دوم بارداری را انجام می‌دهید. در سونوگرافی هر دو جنین به‌طور کامل بررسی می‌شوند. ضربان قلب آنها بررسی می‌گردد و میزان رشد باید اندازه‌گیری شود.

عکس جنین در هفته نوزدهم بارداری

جنین در هفته نوزدهم حاملگی به رشد خود ادامه داده و در حال بزرگ‌ شدن است. شما می‌توانید در سونوگرافی سه‌ماهه دوم بارداری حرکات جنین را مشاهده کنید. در تصویر زیر سونوگرافی جنین در هفته ۱۹ بارداری را می‌بینید.

در این تصویر می‌توانید جنین نوزده هفته را در سونوگرافی مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید جنین نوزده هفته را در سونوگرافی مشاهده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته نوزدهم بارداری جنین به‌سرعت رشد می‌کند و اندازه آن حدود ۱۵ سانتی‌متر می‌شود. مغز جنین مناطقی را برای حواس مختلف تعیین می‌کند. پوشش محافظی روی پوست جنین تشکیل می‌شود. این پوشش از جنین در برابر عفونت محافظت و زایمان را راحت‌تر می‌کند. موهای جنین تشکیل و اندام‌های تناسلی تثبیت می‌شوند.

برخی علائم بارداری از هفته‌های قبل همراه شما است. شما احتمالا هنوز دچار خونریزی لثه، گرفتگی بینی و سرگیجه می‌شوید. با رشد جنین درد شکم و کمر بیشتر می‌شود. پوست شکم کشیده شده و ممکن است دچار خارش شوید. اگر هفته قبل سونوگرافی انجام نداده‌اید، در این هفته سونوگرافی سه‌ماهه دوم بارداری را داشته و می‌توانید آزمایش‌های ژنتیکی را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری و علائم آن باید با متخصص زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین ارتباط برقرار کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شما اکنون در ماه پنجم بارداری هستید. در هفته نوزدهم بارداری فقط چهار ماه تا زایمان فاصله دارید.

درد لیگامان گرد یا درد رباط گرد در سه‌ماهه دوم بارداری رایج است. با رشد جنین، رباط‌های کناره رحم کشیده می‌شوند. این عارضه باعث درد شدید زیر شکم یا کشاله ران می‌گردد و بی‌ضرر است.

رشد جنین و رحم باعث فشار به رباط‌ها و ماهیچه‌های کمر می‌شود. به همین دلیل در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری کمر درد رایج است. از طرفی تغییرات هورمونی باعث شل‌ شدن ماهیچه‌ها شده و فشار به کمر بیشتر می‌شود. از هر ۳ زن باردار، ۲ نفر این عارضه را تجربه می‌کنند.

جنین دختر و پسر در ایجاد علائم هیچ تفاوتی با هم ندارند. برخی افراد به‌ اشتباه علائم خاصی را به جنسیت دختر یا پسر مربوط می‌دانند. شما در این هفته می‌توانید از طریق سونوگرافی متوجه جنسیت جنین شوید.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن