هفته دوازدهم بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته دوازدهم بارداری جنین حدود 6.5 سانتی‌متر است و به اندازه یک لیموترش می‌شود. هورمون‌ها تثبیت می‌شوند و برخی علائم اولیه بارداری مانند حالت تهوع کاهش پیدا می‌کند. برخی آزمایش‌های تشخیصی و غربالگری ژنتیکی در این هفته انجام می‌گیرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
هفته دوازدهم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته دوازدهم بارداری تمامی اندام‌ها، ماهیچه‎‌ها و استخوان‌های جنین شکل گرفته‌اند. از این هفته تا پایان بارداری این اندام‌ها رشد می‌کنند و بالغ می‌شوند. اگر در هفته ۱۲ بارداری هستید یا زمان کمی مانده به این هفته از حاملگی برسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه مسیر، رشد جنین و تغییرات بدن شما در این هفته را توضیح می‌دهیم. هفته دوازدهم حاملگی چگونه است؟ چه علائمی دارد؟ کدام علائم خطرناک هستند و باید به پزشک اطلاع داد؟ جنین چه اندازه می‌شود و وضعیت آن داخل رحم چگونه است؟ مادر دچار چه تغییراتی می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود و هر آزمایش برای چه کسی مناسب است؟ چگونه باید در این هفته از خود مراقبت کرد؟ بهتر است تغذیه چگونه باشد؟

در صورتی‌که دچار علائمی مشکوک در بارداری شده‌اید یا به‌تازگی متوجه شده‌اید که باردار هستید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌ها به دکتر زنان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته دوازدهم بارداری چگونه است؟

طبق تقویم بارداری در هفته دوازدهم حاملگی تمامی اندام‌ها، ماهیچه‌ها و استخوان‌های جنین تشکیل شده‌اند. اندام‌های جنسی هم به‌خوبی رشد کرده‌اند. از این هفته جنین فقط رشد می‌کند و این اندام‌ها به تکامل می‌رسند. از هفته قبل حرکات جنین در رحم شروع شده است، اما این حرکات در حدی نیست که بتوانید احساس کنید.

در هفته دوازدهم بارداری احتمالا جفت از کیسه زرده خارج شده و تاثیرات هورمونی کاهش پیدا می‌کند. این برای شما یک خبر خوب است! زیرا علائم اولیه بارداری فروکش می‌کند و ممکن است برخی علائم به‌طور کامل برطرف شوند. با رشد رحم، فضا در حفره شکم کم و رحم از ناحیه لگن خارج می‌شود. با حرکت رحم به سمت بالا، به‌مرور متوجه بزرگ‌ شدن شکم می‌شوید.

اندام‌های جنین در هفته دوازدهم حاملگی شکل گرفته و باید به بلوغ برسند.
اندام‌های جنین در هفته دوازدهم حاملگی شکل گرفته و باید به بلوغ برسند.

علائم هفته دوازدهم بارداری

در هفته دوازدهم حاملگی هورمون‌های بارداری تثبیت می‌شود و بسیاری از علائم شما کاهش پیدا می‌کنند. رحم به سمت بالا حرکت می‌کند و از لگن خارج می‌شود. در این هفته ممکن است شما علائم زیر را داشته باشید:

  • میزان تهوع کمتر: میزان هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی در این هفته کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل تهوع و استفراغ کمتر می‌شود. از طرف دیگر از این هفته جفت، وظیفه ترشح هورمون‌های پروژسترون و استروژن را برعهده می‌گبرد و به کاهش تهوع کمک می‌کند.
  • بزرگ‌ شدن رحم: جنین در حال‌ رشد است و رحم هم به‌مرور رشد می‌کند.
  • بهبود تکرر ادرار: با حرکت رحم به سمت بالا فشار از روی مثانه برداشته می‌شود و تکرر ادرار کاهش پیدا می‌کند. اما این وضعیت موقت است و در ادامه روند بارداری دوباره تکرر ادرار باز می‌گردد.
  • تغییرات پوستی: از این هفته ممکن است متوجه تغییرات در رنگ‌دانه پوست شوید. ملاسما به‌صورت لکه‌های قهوه‌ای نامنظم روی لب، پیشانی و گونه ظاهر می‌شود.
  • سرگیجه: برخی زنان باردار قبل از ۱۲ هفتگی این علامت را ندارند. ممکن است به دلیل ترشح هورمون پروژسترون و خون‌رسانی به جنین، از هفته ۱۲ بارداری دچار سرگیجه شوید.
  • تغییرات میل جنسی: تغییر در هورمون‌ها می‌تواند باعث افزایش یا کاهش میل جنسی شود. این علامت در زنان باردار متفاوت است.
  • افزایش حس بویایی
  • سردرد
  • خستگی
  • یبوست
  • نفخ شکم

با حرکت رحم به سمت بالا فشار از روی مثانه برداشته می‌شود و تکرر ادرار کاهش پیدا می‌کند. اما این وضعیت موقت است و در ادامه روند بارداری دوباره تکرر ادرار باز می‌گردد.

در دوران بارداری ممکن است لکه‌های قهوه‌ای روی پوست شما ظاهر شود.
در دوران بارداری ممکن است لکه‌های قهوه‌ای روی پوست شما ظاهر شود.

علائم سقط جنین در هفته دوازدهم بارداری

در هفته ۱۲ بارداری هنوز احتمال سقط جنین وجود دارد. اگر هر یک از علائم زیر ظاهر شد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود:

  • خارج‌ شدن مایع از واژن
  • خارج‌ شدن بافت از واژن
  • خونریزی خفیف تا شدید
  • گرفتگی شکم، لگن یا کمر
  • احساس بیماری

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۱۲ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار علائم جدی مانند خونریزی یا گرفتگی شکم شدید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. ممکن است علت آن حاملگی خارج رحمی یا سقط جنین باشد. برخی علائم بارداری طبیعی هستند و جای نگرانی ندارند. اما اگر علائمی مانند حالت تهوع یا یبوست شدید باشند، پزشک می‌تواند با تجویز دارو یا ارائه نکات سبک زندگی، مشکل شما را تاحدی برطرف کند.

برای بررسی علائم در هفته ۱۲ بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دچار علائم مشکوکی هستید یا علائم بارداری شما شدید است، باید برای تشخیص علت آن و اقدامات درمان به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

وضعیت جنین در هفته دوازدهم بارداری

جنین در هفته ۱۲ بارداری حدود ۶ تا ۶٫۵ سانتی‌متر است. تمامی اندام‌ها تشکیل شده و اعضای بدن در جای خود قرار گرفته‌اند. ساختارهای بدنی به حالت نهایی خود شبیه شده‌اند و باید مراحل بلوغ را طی کنند.

تغییرات جنین در این هفته شامل موارد زیر می‌شود.

  • پوست جنین ظریف و شفاف می‌شود.
  • استخوان‌ها به‌ویژه جمجمه و استخوان‌های بلند استحکام پیدا می‌کنند.
  • ناخن‌های دست تشکیل می‌شوند.
  • تارهای صوتی در حال شکل‌گیری هستند.
  • کبد جنین گلبول‌های قرمز خون را می‌سازد.
  • مغز استخوان گلبول‌های سفید خون را می‌سازد.
  • غده هیپوفیز ترشح هورمون را شروع می‌کند.
  • روده‌ها نزدیک بندناف قرار دارند. اما در این هفته فضای کافی برای روده ایجاد و به‌ محل اصلی خود منتقل می‌شوند.
  • عملکرد جفت شروع می‌شود و برای حفظ بارداری هورمون ترشح می‌کند.
  • فعالیت قلب جنین بیشتر می‌شود. اگر تا این هفته موفق نشده‌اید که صدای قلب جنین را بشنوید، احتمالا در هفته دوازدهم می‌توانید صدای قلب جنین را بشنوید.

در هفته دوازدهم بارداری کبد جنین گلبول‌های قرمز خون را می‌سازد.

جنین در هفته دوازدهم بارداری حدود 6.5 سانتی‌متر بوده و فعالیت قلبی آن بیشتر می‌شود.
جنین در هفته دوازدهم بارداری حدود ۶.۵ سانتی‌متر است و فعالیت قلبی آن بیشتر می‌شود.

در هفته دوازدهم بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین در این هفته حدود ۶ تا ۶٫۵ سانتی‌متر است. بسیار شبیه به انسان شده و ویژگی‌های فیزیکی در محل اصلی خود قرار گرفته‌اند. جنین تقریبا اندازه یک لیموترش و در طول سه هفته گذشته تقریبا دوبرابر شده است.

تغییرات بدن در هفته دوازدهم بارداری

شما اکنون در پایان سه‌ماهه اول بارداری قرار دارید. رحم به اندازه یک گریپ‌فروت بزرگ است. در این هفته رحم از لگن خارج می‌شود و به سمت بالا و مرکز شکم حرکت می‌کند. با حرکت رحم به سمت بالا ممکن است تکرر ادرار شما برای مدتی برطرف شود.

اندازه شکم در زنان باردار متفاوت است. ممکن است در هفته دوازدهم بارداری شکم شما بزرگ شود؛ طوری که دیگران هم متوجه بارداری شما شوند. گاهی هم شکم در این هفته بزرگ نخواهد بود. معمولا در اولین بارداری شکم دیرتر بزرگ می‌شود؛ اما اگر بارداری دوم یا سوم شما است یا چندقلو باردار هستید، احتمالا در این هفته شکم شما برجسته شده است.

آزمایش های هفته دوازدهم بارداری

احتمالا دومین ویزیت قبل از تولد در هفته ۱۲ بارداری انجام می‌شود. در این جلسه پزشک شما را معاینه می‌کند و احتمالا موارد زیر انجام می‌شوند:

  • وزن و فشار خون شما باید بررسی شود. اگر اضافه‌وزن یا فشار خون بالا داشته باشید، احتمال عوارض بارداری بیشتر می‌شود.
  • آزمایش ادرار انجام می‌گیرد. در این آزمایش باید سطح قند و پروتئین بررسی شود. قند بالا در ادرار نشانه دیابت بارداری و پروتئین بالا نشانه عفونت کلیه یا مجاری ادرار است.
  • در سونوگرافی باید ضربان قلب جنین بررسی شود.

احتمالا ویزیت بعدی شما در هفته ۱۶ بارداری انجام شود. معاینات کلی مانند اندازه‌گیری فشار خون و قند خون باید دوباره تکرار شوند.

سونوگرافی در هفته دوازدهم بارداری

در هفته دوازدهم حاملگی فعالیت قلبی جنین افزایش پیدا می‌کند و احتمالا می‌توانید صدای قلب را در سونوگرافی بشنوید. بسیاری از زنان باردار قبل از هفته ۱۲ بارداری، نمی‌توانند صدای ضربان قلب را بشنوند.

در سونوگرافی هفته 12 بارداری جنین کامل دیده می‌شود و می‌توانید صدای ضربان قلب را بشنوید.
در سونوگرافی هفته ۱۲ بارداری جنین کامل دیده می‌شود و می‌توانید صدای ضربان قلب را بشنوید.

آزمایش های غربالگری

برخی زنان باردار باید آزمایش‌های ژنتیکی انجام دهند. اگر شما به آزمایش‌های غربالگری یا تشخیصی نیاز داشته باشید، از هفته ۱۰ بارداری می‌توانید برای انجام آنها آماده شوید. آزمایش‌های ژنتیکی معمولا برای افراد زیر ضروری است:

  • بارداری در سن بالای ۳۵ سال
  • سابقه بارداری جنین با مشکلات کروموزومی یا اختلالات ژنتیکی
  • داشتن فرزندی با مشکلات ژنتیکی

آزمایش‌ها در هفته دوازدهم بارداری شامل موارد زیر می‌شود:

  • تست غربالگری ترکیبی سه‌ماهه اول بارداری: آزمایش خون از مادر گرفته می‌شود. برای انجام غربالگری شفافیت نوکال باید سونوگرافی انجام شود.
  • آزمایش غیرتهاجمی قبل از تولد: به این تست آزمایش NIPT هم می‌گویند. در آزمایش خون DNA بدون سلول جفت بررسی می‌شود. آزمایش ساده اما گران است؛ با این تست می‌توان سندروم داون و برخی اختلالات کروموزومی را تشخیص داد.
  • نمونه‌برداری از پرزهای کریونی (CVS): نمونه‌ای از سلول‌های کریونی جفت گرفته شده و سندروم داون سایر مشکلات ژنتیکی تشخیص داده می‌شوند.

برای اطلاع از آزمایش‌های هفته دوازدهم حاملگی و ضرورت آنها برای شما باید با دکتر زنان و زایمان یا دکتر متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری از مشاوره تلفنی با دکتر زنان استفاده کنید.

خود مراقبتی در هفته دوازدهم بارداری

انجام برخی کارهای ساده می‌تواند به سلامت مادر و جنین کمک کند. سعی کنید در هفته ۱۲ بارداری و هفته‌های بعدی موارد زیر را رعایت کنید:

  • تمرینات کگل را روزانه انجام دهید. این تمرینات علائم بارداری را کاهش می‌دهد و زایمان را راحت‌تر می‌کند. برای انجام این تمرینات عضلات کف لگن را ۱۰ ثانیه منقبض کنید. در روز، ۳ ست ۲۰تایی این تمرین را انجام دهید.
  • از الکل و سیگار دوری کنید. الکل خطر نقایص مادرزادی را افزایش می‌دهد.
  • برای حذف موهای زائد از ژیلت استفاده کنید. پزشکان مطمئن نیستند کرم‌ها و لوسیون‌های رفع موهای زائد در بارداری بی‌خطر باشند. روش‌هایی مانند لیزر موهای زائد در بارداری توصیه نمی‌شوند.
  • در طول بارداری هیدراته ماندن بسیار مهم است. حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید.
  • مصرف ویتامین‌های دوران بارداری را ادامه دهید.

به نقل از whattoexpect، یکی از دلایل سرگیجه در دوران بارداری، پایین‌ بودن سطح قند خون است و اگر به‌طور منظم غذا نخورید، ممکن است افت داشته باشد. بنابراین در زمان گرسنگی سعی کنید ندوید، یا حتی راه نروید. اگر احساس سرگیجه یا ضعف می‌کنید، دراز بکشید یا بنشینید و سر خود را بین زانوهای خود پایین بیاورید، نفس عمیق بکشید. لباس‌های تنگ نپوشید. به‌محض اینکه کمی بهتر شدید، چیزی برای خوردن و نوشیدن پیدا کنید.

توی هفته ۱۲ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته دوازدهم بارداری

احتمال دارد در هفته دوازدهم حاملگی حالت تهوع شما کمتر شود. با از بین‌ رفتن حالت تهوع، اشتهای شما بیشتر و زودتر گرسنه می‌شوید. سعی کنید میان‌وعده‌های مغذی تهیه کنید. موادی مانند سبزیجات، میوه‌های تازه، آجیل، ماست و پنیر باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند.

یکی از دلایل سرگیجه در دوران بارداری، پایین‌ بودن سطح قند خون است و اگر به‌طور منظم غذا نخورید، ممکن است افت داشته باشد. بنابراین در زمان گرسنگی سعی کنید ندوید، یا حتی راه نروید.

بایدها و نبایدهای هفته دوازدهم بارداری

در دوران بارداری برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار واکسن آنفولانزا دریافت کنند. این واکسن در بارداری عوارضی ایجاد نمی‌کند. در این مورد باید با متخصص زنان مشورت کنید. ممکن است پزشک شما این واکسن را پیشنهاد ندهد.

لباس‌های گشاد و شلوارهای کشی تهیه کنید. از این هفته احتمالا لباس‌های قبلی شما خیلی تنگ می‌شود و شکم و کمر شما را اذیت می‌کنند. اگر می‌خواهید از لباس‌های قدیمی خود استفاده کنید، یک کش کمر یا شکم‌بند بارداری تهیه کنید. این اقلام کمک می‌کنند تا لباس‌های قدیمی برای مدتی اندازه شوند.

نکات مراقبتی در هفته دوازدهم بارداری
بهتر است در مورد نکات مراقبتی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

هفته دوازدهم بارداری و تعیین جنسیت

در هفته دوازدهم حاملگی ممکن است بتوان از طریق سونوگرافی جنسیت جنین را تشخیص داد. اما این موضوع در مورد همه زنان باردار صدق نمی‌کند. برخی افراد باید برای تعیین جنسیت مدتی را صبر کنند. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشی که در هفته دوازدهم احتمال خطا در تشخیص جنسیت جنین وجود دارد و تضمینی برای این موضوع نیست.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته دوازدهم بارداری اندام‌ها، ماهیچه‌ها و استخوان‌های جنین تشکیل می‌شود و از این هفته فقط به تکامل می‌رسند. غده هیپوفیز ترشح هورمون‌ها را شروع می‌کند. گلبول‌های قرمز و سفید خون ساخته می‌شوند. فعالیت قلبی جنین بیشتر می‌شود و احتمالا در این هفته می‌توان صدای قلب جنین را از طریق سونوگرافی شنید. عملکرد جفت نیز در این هفته شروع می‌شود و هورمون‌های بارداری را می‌سازد.

از هفته ۱۲ بارداری ممکن است برخی علائم اولیه بارداری مانند حالت تهوع کاهش پیدا کنند. رحم رشد و به سمت خارج لگن حرکت می‌کند. به همین دلیل تکرر ادرار کمتر می‌شود. اما در ماه‌های بعدی بارداری با بزرگ‌ شدن جنین دوباره تکرر ادرار باز می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم رایج و نکات مراقبتی بهتر است با دکتر زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در طول بارداری باید مواد مغذی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. اگر مشکلات گوارشی مانند یبوست شما را اذیت می‌کنند، فیبر بیشتری مصرف کنید. انواع میوه‌ها و سبزیجات مواد مغذی و ویتامین‌های مختلفی را به بدن شما می‌رسانند.

بدن شما برای شیردهی بعد از زایمان آماده می‌شود. به همین دلیل در طول بارداری سینه‌ها بزرگ و حساس می‌شوند. برای کاهش درد سینه سعی کنید لباس‌های آزاد و سوتین‌های مناسب بپوشید.

برخی مشکلات گوارشی در هفته ۱۲ بارداری کاهش پیدا می‌کنند. اما ممکن است در برخی افراد یبوست هنوز ادامه داشته باشد. به دلیل تغییرات هورمونی ماهیچه‌های روده شل و حرکت روده کند می‌شود. یبوست با تغییر سبک زندگی تا حدی بهبود پیدا می‌کند. اما اگر همراه با یبوست، دل‌درد یا سایر مشکلات گوارشی را دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

جنین در این هفته حدود ۶ تا ۶٫۵ سانتی‌متر می‌شود. اندازه جنین تقریبا با یک لیموترش برابر است. وزن جنین هم حدود ۱۸ گرم می‌شود.

شما در حال حاضر در ماه سوم بارداری هستید. با گذشت ۱۲ هفته از بارداری بسیاری از علائم اولیه حاملگی فروکش می‌کنند.

معمولا غربالگری اول بارداری بین هفته ۱۰ تا ۱۴ حاملگی انجام می‌شود. این غربالگری شامل یک آزمایش خون ساده و سونوگرافی است. در این تست احتمال اختلالات ژنتیکی مانند سندروم داون بررسی می‌شود. اگر مورد مشکوکی دیده شود، در ماه‌های بعدی آزمایش‌های تشخیصی باید انجام شوند.

در هفته ۱۲ حاملگی هورمون‌های بارداری تثبیت و احتمالا حالت تهوع شما کمتر می‌شود. اما در برخی زنان باردار هنوز حالت تهوع ادامه دارد. برخی زنان در سه‌ماهه دوم بارداری هم دچار این عارضه می‌شوند. متاسفانه در تعدادی از افراد نیز حالت تهوع تا زمان زایمان ادامه دارد.

ضربان قلب جنین پسر با دختر تفاوتی ندارد. شما نمی‌توانید از تعداد ضربان قلب در دقیقه متوجه جنسیت جنین شوید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته دوازدهم بارداری

  1. نجمه گفت:

    سلام من ۱۲هفته اس بچم قلبش تشگیل نشده گفتن دوهفته دیگه بیا برو سونو چکارکنم میشه راهنماییم کنین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      نجمه عزیز
      گاهی اتفاق می افتد
      معمولا در این شرایط پروژسترون تجویز میگردد
      و هفته بعد سونو گرافی تکرار می شود
      زیر نظر پزشکتان باشید

  2. فاطمه گفت:

    من دوفرزندم را طبیعی زایمان کردم و بازهم دوست دارم سومی رو هم طبیعی بیارم چون هیچ گونه عوارضی بعد زایمان نداشتم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام فاطمه عزیز
      بله بهترین نوع زایمان، طبیعی است

      1. الناز گفت:

        سلام من بچه اولمه دوست دارم زایمان طبیعی داشته باشم فقط از بخیه میترسم چون میگن تا آخر بخیه بی حسی میره از اون ترس دارم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          خیر این ترس بی مورد است
          البته قابل درک
          نگران نباشید

        2. ناشناس گفت:

          گلم قبلش اونقدر درد میکشی که درد بخیه اصلا چیزی به حساب نمیاد