هفته یازدهم بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته یازدهم بارداری جنین حدود 5 سانتی‌متر و. تقریبا اندازه یک انجیر است. شکم شما کمی بزرگ شده و رشد مو و ناخن به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر می‌شود. احتمالا سونوگرافی و برخی آزمایش‌های ژنتیکی در این هفته انجام شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
هفته 11 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته یازدهم بارداری جنین ویژگی‌های یک انسان را به دست آورده است. همچنان جنین به رشد ادامه می‌دهد و برخی علائم اولیه بارداری مادر کاهش پیدا می‌کنند. اگر در هفته ۱۱ بارداری هستید یا تا چند روز دیگر به این هفته از حاملگی می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که هفته یازدهم حاملگی چگونه است؟ کدام علائم ظاهر می‌شوند و کدام نشانه‌ها از بین می‌روند؟ در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنید؟ جنین در این هفته چه اندازه است و کدام اندام‌ها رشد می‌کنند؟ بدن شما چه تغییراتی کرده و شکم چقدر بزرگ می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ چه نکاتی را باید در خانه رعایت کرد و چه غذاهایی خورد تا عوارض بارداری کمتر شود؟ آیا در این هفته می‌توان جنسیت جنین را تشخیص داد؟

در صورتی‌که قصد بارداری دارید یا به‌تازگی باردار شده‌اید، باید برای بررسی شرایط خود به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته یازدهم بارداری چگونه است؟

طبق تقویم بارداری در هفته یازدهم بارداری تمامی اندام‌های جنین شکل گرفته و بیشتر از قبل شبیه به انسان شده است. تنها دو هفته تا پایان سه‌ماهه اول حاملگی مانده است. احتمال دارد پزشک در این هفته آزمایش‌های مختلفی را برای شما تجویز کند. در این هفته سطح هورمون‌های بارداری کاهش پیدا می‌کند و برخی علائم شما کمتر می‌شوند.

جفت در این هفته در حال جایگزینی با کیسه زرده است. بدن شما خون بیشتری به رحم پمپاژ می‌کند. شما در ماه سوم بارداری هستید و به‌مرور متوجه تغییرات ظاهری خود خواهید شد.

علائم هفته یازدهم بارداری

در هفته ۱۱ بارداری به‌مرور برخی علائم اولیه کمتر می‌شود. از طرفی جنین با سرعت رشد می‌کند و تغییراتی در بدن شما به وجود می‌آید. احتمالا علائمی در مو، ناخن و شکم خود مشاهده کنید.

  • بزرگ‌ شدن شکم: اگر این بارداری اول شما است، ممکن است چند هفته دیگر متوجه بزرگی شکم شوید. اما اگر حاملگی دوم یا سوم شما است یا چندقلو باردار هستید، در هفته ۱۱ بارداری متوجه بزرگ‌ شدن شکم می‌شوید.
  • تغییر بافت مو: تغییر سطح هورمون‌های استروژن و آندروژن باعث می‌شوند موها سریع‌تر رشد کنند و کمتر ریزش داشته باشند. موهای شما ضخیم‌تر و احتمالا چرب‌تر یا خشک‌تر می‌شود. حتی ممکن است روی شکم، سینه یا بازوها موی جدید رشد کند.
  • افزایش رشد ناخن: تغییرات هورمونی باعث افزایش رشد ناخن‌ها و مقاوم شدن آنها می‌شوند. در برخی زنان باردار ممکن است بالعکس باشد و ناخن‌ها شکننده شوند.

علاوه بر این علائم جدید که در هفته ۱۱ ظاهر می‌شوند، علائم قبلی بارداری احتمالا ادامه دارند. از جمله:

  • حالت تهوع
  • خستگی
  • نوسانات خلقی
  • طعم فلز در دهان
  • درد سینه‌ها
  • سوءهاضمه
  • سردرد
  • سرگیجه
  • ویار و هوس غذایی یا تنفر غذایی
  • افزایش حس بویایی
  • لکه بینی خفیف
  • چرب شدن پوست
  • نفخ شکم

اگر این بارداری اول شما است، ممکن است چند هفته دیگر متوجه بزرگی شکم شوید. اما اگر حاملگی دوم یا سومتان باشد یا چندقلو باردار هستید، در هفته ۱۱ بارداری متوجه بزرگ‌ شدن شکم می‌شوید.

در هفته یازدهم بارداری شکم شما کمی بزرگ می‌شود. اما اگر بارداری اول باشد، چند هفته بعد شکم بزرگ می‌شود.
در هفته یازدهم بارداری شکم شما کمی بزرگ می‌شود. اما اگر بارداری اول باشد، چند هفته بعد شکم بزرگ می‌شود.

علائم سقط جنین در هفته یازدهم بارداری

در بیشتر مواقع سقط جنین در ۱۲ هفته اول بارداری اتفاق میفتد؛ بنابراین هنوز در خطر سقط جنین هستید. اگر دچار علائم زیر شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • گرفتگی شکم، کمر یا لگن
  • خونریزی خفیف تا شدید
  • خروج مایع از واژن
  • خروج بافت از واژن
  • احساس مریضی

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۱۱ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم جدی مانند درد شدید یا خونریزی دارید، باید برای بررسی احتمال سقط جنین یا مشکلاتی مانند حاملگی خارج رحمی به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی‌که برخی علائم رایج در بارداری مانند تهوع یا یبوست برای شما آزاردهنده شده است، می‌توانید برای اقدامات پزشکی به متخصص زنان مراجعه کنید. متخصص در صورت نیاز برای شما دارو تجویز می‌کند.

برای بررسی علائم هفته یازدهم بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دچار علائم جدی شده‌اید یا علائم رایج بارداری شدید شده است، باید برای تشخیص علت آن و اقدامات درمانی به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری

اندازه جنین در هفته یازدهم بارداری حدود ۵ سانتی‌متر می‌شود. تمامی اندام‌ها و سیستم‌های بدن جنین تا هفته ۱۱ بارداری تشکیل شده و از این هفته تا پایان حاملگی فقط رشد می‌کنند و به بلوغ می‌رسند.

مهم‌ترین تغییرات وضعیت جنین در هفته یازدهم حاملگی عبارتند از:

  • سر جنین در این هفته هنوز بزرگ است. حدود نیمی از طول جنین مربوط به سر می‌شود.
  • پلک‌ها در این هفته کامل تشکیل می‌شوند و به هم می‌پیوندند؛ در نتیجه چشم‌های جنین بسته می‌شود. بعد از هفته ۲۴ بارداری شکل‌گیری نهایی پلک‌ها انجام می‌شود.
  • جوانه‌های چشایی جنین شروع به شکل‌گیری می‌کنند.
  • اجزای صورت شامل چشم‌ها، دهان، بینی و گوش‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند و چهره جنین هر روز بیشتر از قبل شبیه به انسان می‌شود.
  • بدن جنین صاف‌تر و کشیده‌تر می‌شود.
  • انگشتان دست و پا کشیده‌تر شده و تارهای بین آنها از بین می‌رود.
  • اندام‌های تناسلی به رشد و تکامل ادامه می‌دهند. اما هنوز نمی‌توان در سونوگرافی جنسیت را تشخیص داد.
  • اولین علائم مربوط به حرکات تنفسی در سونوگرافی مشخص می‌شود.
  • دست و پای جنین شروع به حرکت می‌کنند. اما هنوز نمی‌توانید آن را احساس کنید.

در هفته یازدهم بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته یازدهم بارداری جنین از سر تا پا حدود ۴ تا ۵ سانتی‌متر است. جنین تقریبا اندازه یک انجیر می‌شود. سر هنوز بزرگ و بدن در حال‌رشد است. انگشتان دست و پا شکل می‌گیرند و ناخن‌ها تشکیل می‌شوند. دست و پای قورباغه‌ای در این هفته به‌طور کامل از بین می‌رونپ و جنین شبیه به نوزاد می‌شود.

جنین در این هفته حدود 5 سانتی‌متر است. اندازه آن با یک اسباب بازی لگو برابر است.
جنین در این هفته حدود ۵ سانتی‌متر است. اندازه آن با یک اسباب‌بازی لگو برابر است.

تغییرات بدن در هفته یازدهم بارداری

احتمالا در هفته یازدهم حاملگی اشتهای شما بهتر و حالت تهوع صبحگاهی تا حدی برطرف می‌شود. به همین دلیل بیشتر احساس گرسنگی می‌کنید. رحم شما در حال‌رشد است و به معده و روده فشار وارد می‌کند. به همین دلیل بعد از خوردن غذا ممکن است احساس پری کنید و علائمی مانند نفخ داشته باشید.

در این هفته شکم شما کمی بزرگ می‌شوند و ممکن است در آینه متوجه آن شوید. اگر بارداری اولتان است، احتمال دارد چند هفته دیگر بزرگی شکم را احساس کنید. سایز کمر بالاتر می‌رود و احتمالا لباس‌های قبلی تنگ می‌شوند.

به دلیل تغییرات هورمونی موها بیشتر رشد می‌کند و ریزش آنها کاهش می‌یابد. به همین دلیل موها پرپشت می‌شود و ممکن است کمی چرب‌تر یا خشک‌تر شود. پوست شما نیز از اوایل بارداری چرب‌تر شده است.

به نقل از thebump، زمانی‌که جنین وارد ۱۱ هفتگی می‌شود، به دلیل رشد رحم و بزرگ‌ شدن سینه‌ها پوست شما کشیده می‌شود. درنتیجه ترک‌های پوستی روی شکم، کمر، سینه و بازوها به وجود می‌آیند. راهی برای جلوگیری از ترک پوستی وجود ندارد. مرطوب کردن منظم پوست، نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن مواد مغذی تقویت‌کننده پوست مانند ویتامین‌های C، E، B2، B3 و روی می‌تواند کمک کند.

راهی برای جلوگیری از ترک پوستی وجود ندارد. مرطوب کردن منظم پوست، نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن مواد مغذی تقویت‌کننده پوست مانند ویتامین‌های C، E، B2، B3 و روی می‌تواند کمک کند.

آزمایش های هفته یازدهم بارداری

ممکن است پزشک در هفته ۱۱ بارداری آزمایش‌های ژنتیکی را تجویز کند. سونوگرافی نیز در هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ بارداری باید انجام شود. بنابراین در این هفته باید انتظار آزمایش خون و سونوگرافی را داشته باشید.

سونوگرافی در هفته یازدهم بارداری

در سونوگرافی می‌توان حرکات جنین را بررسی کرد. اگر دوقلو باردار باشید، در این مرحله سونوگرافی، بندناف جنین‌ها و یک یا دو جفت را نشان می‌دهد. در سونوگرافی می‌توانید ضربان قلب جنین را بشنوید. ممکن است پزشک برای بررسی مشکلات ژنتیکی علاوه بر سونوگرافی معمول نوع دیگری از سونوگرافی را تجویز کند.

در سونوگرافی هفته 11 بارداری ضربان قلب شنیده شده و حرکات جنین دیده می‌شود.
در سونوگرافی هفته ۱۱ بارداری، ضربان قلب شنیده و حرکات جنین دیده می‌شود.

غربالگری شفافیت نوکال

برای غربالگری ژنتیکی قبل از تولد این آزمایش انجام می‌شود. مراحل این غربالگری مشابه سونوگرافی معمول است. در سونوگرافی، فضای پر از مایع پشت گردن نوزاد اندازه‌گیری می‌شود. اگر نتیجه غیرطبیعی باشد، ممکن است جنین به اختلال ژنتیکی مانند سندروم داون مبتلا باشد.

غربالگری شفافیت نوکال فقط احتمال مشکل ژنتیکی را بررسی می‌کند. لازم است آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص اختلالات کروموزومی انجام شود. حتی زمانی‌که تاریخ بارداری درست محاسبه نشده باشد، احتمال جواب اشتباه زیاد است. بهترین زمان برای انجام این سونوگرافی بین ۱۱ هفتگی تا ۱۳ هفته و ۶ روزگی است.

آزمایش DNA بدون سلول

آزمایش DNA بدون سلول یا آزمایش NIPT یکی دیگر از روش‌های بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی است. برای انجام این تست یک آزمایش خون ساده انجام می‌شود. DNA بدون سلول جفت، در خون مادر موجود است و می‌توان با بررسی آنها احتمال مشکلات ژنتیکی را بررسی کرد. همچنین در این آزمایش جنسیت جنین مشخص می‌شود.

سونوگرافی در هفته یازدهم بارداری برای دوقلوها

در سونوگرافی دوقلو یا چندقلو بودن جنین‌ها مشخص می‌شود. اگر یک جفت مشترک وجود داشته باشد، دوقلوها همسان و اگر دو جفت باشد، دوقلوها ناهمسان هستند. اگر پزشک تشخیص دهد که دوقلوها همسان هستند، در طول بارداری به معاینات و آزمایش‌های بیشتری نیاز پیدا می‌کنید. زیرا پزشک باید مطمئن شود که هر دو به‌خوبی تغذیه می‌شوند.

اگر پزشک تشخیص دهد که دوقلوها همسان هستند، در طول بارداری به معاینات و آزمایش‌های بیشتری نیاز پیدا می‌کنید.

خود مراقبتی در هفته یازدهم بارداری

رعایت برخی نکات در دوران بارداری به سلامت جنین و مادر کمک می‌کند و بسیاری از عوارض بارداری را کاهش می‌دهند. سعی کنید در طول هفته یازدهم بارداری و هفته‌های بعدی موارد زیر را رعایت کنید:

  • ویتامین‌های دوران بارداری را منظم مصرف کنید.
  • مایعات بیشتر مصرف کنید.
  • تغذیه سالم داشته باشید و مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.
  • روزانه چند دقیقه ورزش کنید.
  • به استراحت خود اهمیت دهید تا خستگی شما کمتر شود.
  • تحت‌نظر پزشک، مقدار مصرف کلسیم را افزایش دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت‌های هفته ۱۱ بارداری باید با دکتر زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

توی هفته ۱۱ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته یازدهم بارداری

در هفته یازدهم حاملگی حالت تهوع شما کمتر و احتمالا اشتهای شما بیشتر می‌شود. مراقب باشید که در خوردن غذا زیاده‌روی نکنید. اضافه‌وزن در بارداری خطر برخی عوارض مانند دیابت و فشار خون بارداری را افزایش می‌دهد. سعی کنید مواد غذایی مغذی را بیشتر در برنامه غذایی خود جای دهید و از غذاهای مضر دوری کنید.

خستگی یکی از علائم رایج در بارداری است. با خوردن مواد غذایی انرژی‌زا مانند آجیل، میوه خشک، پنیر و کراکر می‌توانید خستگی را کاهش دهید. میوه‌هایی مانند پرتقال، انبه، طالبی و توت‌فرنگی و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی سرشار از ویتامین C بوده و در بارداری توصیه می‌شوند.

در طول دوره بارداری به استراحت خود اهمیت دهید تا خستگی شما کمتر شود.
در طول دوره بارداری به استراحت خود اهمیت دهید تا خستگی شما کمتر شود.

بایدها و نبایدهای هفته یازدهم بارداری

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی موها سریع‌تر رشد می‌کند و ضخیم می‌شوند. ممکن است موهای زائد شما هم بیشتر شود؛ شما می‌توانید از ژیلت، اپیلاسیون یا موبرهای موضعی استفاده کنید. اما در دوران بارداری نباید از درمان‌های دائمی مانند لیزر موهای زائد استفاده کنید. نباید روی ناخن‌ها هم از لاک یا پاک‌کننده‌های شیمیایی استفاده شود.

هفته یازدهم بارداری و تعیین جنسیت

در هفته ۱۱ بارداری، اندام‌های تناسلی به رشد خود ادامه می‌دهند. اگر جنین دختر باشد، تخمدان‌ها شکل می‌گیرند و اگر پسر باشد بیضه تشکیل می‌شود. اما هنوز نمی‌توان در سونوگرافی جنسیت را تشخیص داد و باید چند هفته صبر کنید. اگر در این هفته آزمایش DNA بدون سلول را انجام دهید، در این آزمایش ساده جنسیت مشخص می‌شود.

در هفته یازدهم بارداری اندام تناسلی جنین همانند دیگر اندام‌ها تشکیل شده، اما هنوز نمی‌توان آن را تشخیص داد.
در هفته یازدهم بارداری اندام تناسلی جنین همانند دیگر اندام‌ها تشکیل می‌شو، اما هنوز نمی‌توان آن را تشخیص داد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته یازدهم بارداری تمامی اندام‌ها و سیستم‌های بدن جنین تشکیل شده است. از این هفته فقط این اندام‌ها رشد کرده و به تکامل می‌رسند. جنین حدود ۵ سانتی‌متر و اندازه یک انجیر است. انگشتان از هم باز می‌شوند و جنین می‌تواند دست و پای خود را تکان دهد. اما شما در این هفته نمی‌توانید حرکت جنین را احساس کنید.

برخی علائم اولیه بارداری مانند تهوع، خستگی، یبوست و نفخ شکم در این هفته کمتر می‌شود. معمولا تا پایان سه‌ماهه اول بارداری این علائم برطرف می‌گردند. به دلیل تغییرات هورمونی موهای شما سریع‌تر رشد می‌کند و کمتر می‌ریزد. ناخن‌ها مقاوم‌تر می‌شود و بیشتر رشد می‌کند. در برخی زنان باردار ناخن‌ها شکننده می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و مراقبت‌های آن باید با دکتر زنان و زایمان یا دکتر متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تغییرات هورمونی، کاهش قند خون و کم‌آبی بدن از مهم‌ترین دلایل سردرد در بارداری است. اگر سابقه میگرن داشته باشید، احتمال بروز سردرد میگرنی در بارداری و بعد از زایمان بیشتر می‌شود.

در هفته یازدهم بارداری رحم به رشد خود ادامه می‌دهد و به مثانه فشار وارد می‌کند. از طرفی جریان خون در بدن مادر افزایش پیدا می‌کند و به دلیل افزایش فعالیت کلیه‌ها، تولید ادرار بیشتر می‌شود. به همین دلیل ممکن است شما دچار تکرر ادرار شوید.

در طول بارداری باید مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید. کلسیم و ویتامین C در بارداری مهم است و باید از طریق این مواد غذایی به دست بیایند. همچنین برای کاهش نفخ در بارداری باید مصرف مواد غذایی مانند حبوبات را کاهش دهید.

در سه‌ماهه اول بارداری مقدار کمی لکه‌بینی طبیعی است. اما اگر دچار خونریزی شدید یا دل‌درد داشتید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. در این شرایط ممکن است خونریزی خطرناک باشد.

تغییرات هورمونی و آماده‌ شدن سینه‌ها برای شیردهی بعد از زایمان باعث درد و بزرگ‌ شدن آنها می‌شود. همچنین ممکن است رگ‌های خونی روی سینه بیشتر از قبل دیده شوند.

در هفته یازدهم بارداری شما در ماه سوم بارداری قرار دارید. تا یک هفته دیگر سه‌ماهه اول بارداری به اتمام رسیده و وارد سه‌ماهه دوم بارداری می‌شوید.

سعی کنید برای جذب ویتامین C مصرف میوه‌هایی مانند پرتقال، انبه، توت‌فرنگی و طالبی را افزایش دهید. به‌طور کلی مصرف میوه در بارداری فواید زیادی دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته یازدهم بارداری

  1. نسترن گفت:

    خیلی ممنون از توضیحات کاملتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما نسترن عزیز
      تندرست باشید

  2. ناشناس گفت:

    سلام آیا
    جنین ۱۱هفته جون داره
    من شرایط بارداری ندارم میخوام سقط کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      حتمن زیر نظر متخصص باشید

  3. نازنین درویش گفت:

    سلام یه سوال داشتم
    آیا مصرف زیاد از ادویه دوفستان برای حفظ حمل برای جنین مضر نیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله مضر است

  4. طاهره گفت:

    سلام هفته ۱۱بارداری هستم وقتی بالا میارم آبریزش دارم علت چی می‌تونه باشه خطر داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی است

  5. ندا گفت:

    من هر هفته مطالبتونو پیگیری میکنم..عالی هستین…فقط نمیدونم چرا رنگ ادرار من زرد شده با اینکه مایعات حدود ۱۰ لیوان در روز مصرف دارم..

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از مولتی ویتامین یا ادویه خاصی مصرف نمی کنید؟؟

    2. ستاره گفت:

      منم اینجوری شدم ولی دوست تا فنجان چای که خوردم رنگش به حالت طبیعی سفید شد اما نمیدونم چرا اب هر چقد میخورم رنگش اونجوری فقط چای عوضش کرد

  6. ثریا گفت:

    ممنون بابت مطالب کامل و خوبتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما ثریای عزیز

  7. رز گفت:

    ممنون بابت مطالب مفیدتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      ممنونم از توجه تان

      1. مریم گفت:

        من هفته دهم بارداری هستموهمچنان درحال کم کردن وزن هستم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          با توجه به علایم شما
          حتمن ازمایش لازم جهت تشخیص پرکاری تیرویید را انجام دهید
          در این تایم می تواند خطرناک باشد

          متخصص زنان و زایمان