هفته ۲۶ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۲۶ بارداری جنین حدود ۲۳.۵ سانتی‌متر است و ابرو و مژه‌ها رشد کرده‌اند. رحم شما بزرگ شده و پوست شکم کشیده می‌شود. ممکن است دچار خارش پوست شوید. در این هفته می‌توانید برای تشخیص دیابت بارداری آزمایش خون بدهید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته ۲۶ بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۲۶ بارداری احتمالا نسبت به هفته‌های قبل بیشتر احساس کشش پوست در شکم خواهید کرد. جنین بزرگ‌تر شده و بیشتر فعالیت می‌کند. اگر در هفته بیست و ششم بارداری هستید یا چند روز دیگر به این مرحله می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ کدام علائم ایجاد می‌شوند و کدام علائم از بین می‌روند؟ جنین در چه وضعیتی است و چقدر رشد می‌کند؟ بدن شما چه تغییری می‌کند و شکم چقدر بزرگ می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ چگونه باید از خودتان و جنین در این هفته مراقبت کنید و تغذیه باید چگونه باشد؟

در صورتی‌که به‌تازگی باردار شده‌اید یا علائمی در دوران بارداری دارید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌های این دوره به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۲۶ بارداری چگونه است؟

در هفته ۲۶ بارداری شما شش ماه است که باردار هستید. کمتر از سه ماه دیگر نوبت زایمان می‌رسد. بر اساس تقویم بارداری چشم‌های جنین در این هفته کامل رشد می‌کند و ابروها و مژه‌ها مشخص می‌شوند. حرکات جنین بیشتر می‌شود و می‌توانید لگد زدن او را احساس کنید.

شما در این هفته علائم مربوط به رشد جنین را بیشتر احساس می‌کنید. پوست شکم دچار کشش می‌شود و ممکن است خارش پوست داشته باشید. با نزدیک‌ شدن به سه‌ماهه سوم بارداری خستگی شما بیشتر و حمل وزن اضافی سخت‌تر می‌شود. در این شرایط مهم است که فعال بمانید و گاهی پیاده‌روی کوتاهی داشته باشید.

علائم هفته ۲۶ بارداری

با نزدیک‌ شدن به سه‌ماهه سوم بارداری برخی علائم از بین می‌روند و نشانه‌های مربوط به رشد رحم و جنین بیشتر می‌شود. از مهم‌ترین علائم در هفته ۲۶ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انقباضات براکستون هیکس
  • گرفتگی بینی
  • گرفتگی عضلات پا
  • تورم مچ پا
  • کمردرد
  • سردرد
  • افزایش فشار خون
  • درد دنده
  • ترک‌های پوستی: بین ۵۵ تا ۹۰٪ زنان باردار این علامت را در ماه‌های آخر بارداری مشاهده می‌کنند.
  • مشکلات خواب: با بزرگ‌ شدن رحم خوابیدن دشوار می‌شود و ممکن است دچار کم‌خوابی شوید.

به نقل از verywellfamily، جنین هر هفته بزرگ‌تر می‌شود و فضای بیشتری در حفره شکم اشغال می‌کند. بسته به موقعیت جنین، ممکن است در نواحی مختلف از جمله دنده‌ها فشار، لگد و ضربه احساس کنید. هورمون‌های شما، افزایش وزن، رشد سینه‌ها و سایر علائم مانند سوزش سر دل نیز می‌توانند درد دنده را افزایش دهند.

بسته به موقعیت جنین، ممکن است در نواحی مختلف از جمله دنده‌ها فشار، لگد و ضربه احساس کنید. هورمون‌ها، افزایش وزن، رشد سینه‌ها و سایر علائم مانند سوزش سر دل نیز می‌توانند درد دنده را افزایش دهند.

فشار خون بالا در هفته 26 حاملگی
در هفته ۲۶ بارداری ممکن است فشار خون شما کمی بالا برود. در این شرایط پزشک باید احتمالا پره اکلامپسی را بررسی کند.

علائم سقط جنین در هفته ۲۶ بارداری

به سقط جنین در هفته ۲۶ بارداری مرده‌زایی می‌گویند. نقص ژنتیکی، فشار خون بالا و برخی بیماری‌ها می‌توانند باعث سقط جنین در ماه‌های آخر بارداری شوند. از علائم سقط جنین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خروج مایع و بافت از واژن
  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • توقف یا کند شدن حرکات جنین
  • گرفتگی و درد شکم و کمر

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۲۶ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با رشد رحم علائم بارداری شدید شده است، می‌توانید برای اقدامات درمانی به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌ مثال اگر تورم پاها شدید است، انقباضات رحمی مداوم ادامه دارد یا فشار خون شما خیلی بالا رفته است، باید برای حفظ سلامت خودتان و جنین به پزشک مراجعه کنید. همچنین لازم است به علائم سقط جنین توجه داشته باشید. اگر دچار خونریزی شدید یا احساس کردید جنین حرکت نمی‌کند، به پزشک خود اطلاع دهید.

برای بررسی علائم در هفته بیست و ششم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم بارداری یا علائم مشکوک به سقط جنین باید به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۲۶ بارداری

در هفته بیست و ششم بارداری جنین تقریبا ۲۳٫۵ سانتی‌متر می‌شود. قد جنین از سر تا پا حدود ۳۳ سانتی‌متر است. در این هفته جنین تقریبا ۹۰۰ گرم وزن دارد. از جمله تغییرات در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمامی قسمت‌های ساختار چشم تشکیل شده است؛ ابروها و مژه‌ها نیز رشد کرده‌اند.
  • رفلکس‌های جنین شروع می‌شود. رفلکسی به نام رفلکس مورو در نوزادان وجود دارد. در این وضعیت نوزاد به صداهای بلند یا حرکت غیرمنتظره واکنش نشان می‌دهد. این نوع حرکات از هفته بیست و ششم بارداری شروع می‌شود. همچنین جنین می‌تواند کف پا را با کف دست بگیرد.
  • اگر جنین شما پسر است، در این هفته بیضه‌ها به سمت داخل کیسه بیضه حرکت می‌کنند.
  • روده کوچک و بزرگ در حال تکامل است. روده مواد مغذی را از مایع آمنیوتیک جذب می‌کند. آنزیم‌هایی در روده تولید می‌شود که به هضم مواد مغذی مانند قندها، پروتئین‌ها و چربی‌ها کمک می‌کنند.

در هفته بیست و ششم بارداری تمامی قسمت‌های ساختار چشم تشکیل شده است؛ ابروها و مژه‌ها نیز رشد کرده‌اند.

جنین در رحم می‌تواند دست و پاهای خود را حرکت دهد و با دست نوک پاها را بگیرد.
جنین در رحم می‌تواند دست و پاهای خود را حرکت دهد و با دست نوک پاها را بگیرد.

در هفته ۲۶ بارداری جنین چه شکلی است؟

همان‌طور که گفتیم در هفته بیست و ششم بارداری اندازه جنین تقریبا به ۲۳٫۵ سانتی‌متر می‌رسد. چربی زیر پوست جنین در حال افزایش است، به همین دلیل جنین افزایش وزن داشته و چاق می‌شود. چروک پوست هم به‌مرور برطرف خواهد شد. پلک جنین باز می‌شود و می‌تواند به اطراف نگاه کند. برای تعیین رنگ چشم هنوز رنگ‌دانه کافی در عنبیه چشم وجود ندارد. عکس‌العمل جنین به صداها و نور بیشتر می‌شود؛ مدام تکان می‌خورد و لگد می‌زند.

تغییرات بدن در هفته ۲۶ بارداری

در هفته بیست و ششم حاملگی شکم شما بزرگ‌تر از قبل می‌شود و احساس کشش و خارش پوست می‌کنید. شما تا این هفته احتمالا ۷ تا ۱۰ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید. اگر دوقلو باردار باشید، میزان افزایش وزن بین ۱۲ تا ۱۹ کیلوگرم خواهد بود. با رشد شکم تعادل بدن شما دچار اختلال می‌شود. باید مراقب باشید که هنگام راه‌ رفتن زمین نخورید.

در این هفته ممکن است فشار خون شما کمی افزایش پیدا کند. اگر افزایش فشار خون خفیف باشد، جای نگرانی نیست. اما اگر این عارضه شدید شود، می‌تواند نشانه پره اکلامپسی باشد؛ پره اکلامپسی یکی از عوارض خطرناک بارداری است.

در هفته بیست و ششم بارداری احتمالا شما ۷ تا ۱۰ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید.
در هفته بیست و ششم بارداری احتمالا شما ۷ تا ۱۰ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید.

آزمایش های هفته ۲۶ بارداری

در این هفته احتمالا آزمایشی نداشته باشید. در شرایط خاص ممکن است پزشک آزمایش‌هایی را در این هفته تجویز کند. اگر تست غربالگری گلوکز مشکوک باشد، این هفته تست تحمل گلوکز سه‌ساعته انجام می‌شود. همچنین ممکن است برای تشخیص گروه خونی نیاز به آزمایش خون باشد.

۱. سونوگرافی در هفته بیست و ششم بارداری

در هفته ۲۶ بارداری معمولا سونوگرافی تجویز نمی‌شود؛ بنابراین نمی‌توانید جنین را در این هفته مشاهده کنید. در برخی شرایط ممکن است پزشک برای بررسی مشکلی خاص تست سونوگرافی را در این هفته تجویز کند.

۲. تست تحمل گلوکز سه ساعته در هفته ۲۶ بارداری

اگر در هفته‌های قبل برای تشخیص دیابت بارداری آزمایش غربالگری گلوکز را انجام داده‌اید، ممکن است در این هفته نیاز به آزمایش‌های بیشتر باشد. در صورتی‌که پزشک مشکوک باشد، این آزمایش تجویز می‌شود. در تست تحمل گلوکز سه‌ساعته باید ابتدا نمونه خون به‌صورت ناشتا گرفته شود. سپس یک شربت گلوکز را می‌نوشید. هر یک ساعت یک‌بار و برای ۳ نوبت نمونه خون گرفته می‌شود. این آزمایش نشان می‌دهد که شما دیابت بارداری دارید یا نه.

۳. تشخیص گروه خونی در هفته بیست و ششم بارداری

اگر از گروه خونی خود اطلاع ندارید، این هفته آخرین فرصت برای انجام آزمایش خون است. RH خون باید در آزمایش مشخص شود. در صورتی‌که RH خون شما منفی و RH خون جنین مثبت باشد، عوارض جدی برای جنین ایجاد می‌شود. اگر مشخص شود، RH خون شما منفی است، باید در هفته ۲۶ تا ۲۸ بارداری و ۳۴ تا ۳۶ بارداری تزریق‌هایی انجام دهید.

در صورتی‌که RH خون شما منفی و RH خون جنین مثبت باشد، عوارض جدی برای جنین ایجاد می‌شود.

در دوران بارداری باید گروه خونی مادر و RH خون مشخص شود.
در دوران بارداری باید گروه خونی مادر و RH خون مشخص شود.

خود مراقبتی در هفته بیست و ششم بارداری

با بزرگ‌ شدن شکم حمل این وزن اضافی مشکل می‌شود. در ماه‌های آخر بارداری برای مراقبت از خودتان و جنین و کاهش علائم می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • هنگام نشستن و خوابیدن در موقعیت راحت قرار بگیرید.
  • اگر درد دنده دارید، به‌آرامی شکم را فشار دهید تا جنین حرکت کند.
  • ورزش در بارداری بسیار مفید است. پیاده‌روی و یوگا بارداری را می‌توانید در برنامه خود قرار دهید.
  • وزن خود را در محدوده سالم نگه‌ دارید. افزایش وزن بیشتر یا کمتر از حد طبیعی می‌تواند به شما و جنین آسیب وارد کند.
  • از سوتین‌های راحت و سایز مناسب استفاده کنید.
  • در زمان نشستن یا دراز کشیدن از بالش اضافی استفاده کنید.
  • وعده‌های غذایی شما باید سالم و متعادل باشد.
  • آب به اندازه کافی بنوشید تا بدن هیدراته بماند.
  • برای کاهش کشش پوست از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • برای زایمان راحت تمرینات کگل را شروع کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی دوران بارداری باید با متخصص زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص زنان وجود دارد.

می‌دونی در هفته ۲۶ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته بیست و ششم بارداری

احتمالا با بزرگ‌ شدن رحم، تکرر ادرار بیشتر می‌شود. سعی کنید بعد از شام مایعات ننوشید تا خواب بهتری داشته باشید. مصرف میوه و سبزیجات تازه را افزایش دهید. هنگام مصرف گوشت و مرغ توجه داشته باشید که گوشت کامل پخته شده باشد. گوشت نیم‌پز ممکن است عفونت ایجاد کند. حتی از سس‌هایی که با تخم‌مرغ خام تهیه می‌شوند، نباید استفاده کنید.

باید و نبایدهای هفته ۲۶ بارداری

در مورد واکسن‌های دوران بارداری با متخصص زنان مشورت کنید. ممکن است لازم باشد شما و همسرتان برای مصون‌ ماندن نوزاد واکسینه شوید. در رابطه‌ با بیماری‌هایی مانند کرونا باید تمامی افرادی که با نوزاد در ارتباط هستند، قبل از تولد با واکسن کرونا واکسینه شوند.

در این هفته باید برای مرخصی زایمان و برنامه‌های بعد زایمان اقدام کنید. خرید وسایل نوزاد را تکمیل کنید. همچنین لازم است برای نوزاد خود به دنبال بهترین متخصص اطفال باشید.

تولد نوزاد در هفته بیست و ششم بارداری

جنین در هفته بیست و ششم حاملگی هنوز به تکامل و بلوغ نرسیده است. اما اگر نوزاد در این مرحله به دنیا بیاید، با استفاده از مراقبت‌های پزشکی پیشرفته به احتمال ۸۵٪ زنده می‌ماند. هرچه به ۴۰ هفتگی نزدیک‌تر شویم، احتمال زنده‌ ماندن نوزاد بالاتر می‌رود.

تولد نوزاد در هفته 26 بارداری
جنین در هفته ۲۶ بارداری می‌تواند با مراقبت پزشکی زنده بماند.

حرکات جنین در هفته بیست و ششم بارداری

در هفته ۲۶ حاملگی بافت چربی در حال‌ رشد است و چربی زیر پوست بیشتر می‌شود. عضلات و استخوان‌های جنین نیز محکم شده است. به همین دلیل حرکات جنین بیشتر از قبل شده و ممکن است هنگام فشار و حرکت جنین، شما دچار درد دنده شوید. از طرفی جنین به صداها و نور بهتر واکنش نشان می‌دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۲۶ بارداری جنین حدود ۲۳٫۵ سانتی‌متر می‌شود. حرکات جنین بیشتر شده و به صداها و نور واکنش نشان می‌دهد. چشم‌ها را می‌تواند باز کند و به اطراف نگاه کند. هنوز رنگ‌دانه‌های چشم ایجاد نشده‌اند. جنین در این هفته حدود ۹۰۰ گرم است.

به دلیل بزرگ‌ شدن شکم در هفته بیست و ششم بارداری ممکن است در ناحیه شکم و سینه احساس کشش کنید. کشش پوست و تغییرات هورمونی باعث خارش می‌شوند. در برخی مواقع نیز ممکن است دردی در دنده‌ها احساس کنید. با تغییر موقعیت جنین این درد از بین می‌رود. در این هفته شما سونوگرافی ندارید، اما اگر مشکوک به دیابت بارداری باشید، آزمایش‌های بیشتر در این هفته انجام می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی در این دوره باید با متخصص زنان یا متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصص زنان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در حال حاضر شما شش ماه است که باردار هستید. کمتر از سه ماه تا زمان زایمان باقی مانده است.

اگر ترشحات واژن سفید، شفاف و بدون بو است، طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما اگر این ترشحات بوی بدی داشته یا با علائمی مانند خارش همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید.

در هفته ۲۶ بارداری رحم کاملا بزرگ شده و به اندام‌های دیگر فشار وارد می‌کند. از طرفی رباط‌ها و ماهیچه‌های اطراف رحم کشیده می‌شوند. این وضعیت ممکن است باعث درد زیر شکم در بارداری شود. اگر درد شکم شدید یا مداوم است، به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات هورمونی و کشش پوست در ناحیه شکم و سینه باعث خارش بدن در بارداری می‌شود. این عارضه طبیعی است و مدتی بعد از زایمان از بین می‌رود.

جنین در هفته ۲۶ حاملگی تقریبا ۹۰۰ گرم می‌شود. اندازه جنین هم حدود ۲۳٫۵ سانتی‌متر است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۲۶ بارداری

  1. مرضیه گفت:

    چرخش جنین در خفته ۲۶ بارداری ضرر دارد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      حرکات جنین از ۲۲ هفته توسط مادر حس می شود و ضرری ندارد.

  2. ناشناس گفت:

    سلام من در هفته ۲۶بارداری هستم تکان خوردن جنینم خیلی کمه آیا مشکلی هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      کاملا طبیعی است

  3. ملیسا گفت:

    سلام هفته ۲۶ هستم ۳روزه بعضی وقتا کمرم درد میگیره مشکلی که نیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      به علت وزن گرفتن جنین این علایم طبیعی است
      ولی زیر نظر پزشک باشید

  4. سمیه حلاف گفت:

    ۲۷هفته هستم دوقلویی جنینم بیش از حد تکون میخورن اشکال داره آیا؟ خیلی زیاد شب وروز خواب ندارن 😁