هفته ۲۵ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته حاملگی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۲۵ بارداری جنین حدود ۲۲ سانتی‌متر و اندازه یک گل کلم است. رحم بزرگ‌تر می‌شود و به همین دلیل ممکن است دچار تنگی نفس، تپش قلب و گرفتگی عضلات پا شوید. در این هفته ممکن است پزشک آزمایش غربالگری گلوکز را تجویز کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

هفته 25 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۲۵ بارداری جنین به رشد خود ادامه می‌دهد و لگدها به شکم شما قوی‌تر می‌شود. احتمالا با بزرگ‌ شدن رحم خارش شکم بیشتر شده و علائم جدیدی ظاهر می‌شوند. اگر در هفته بیست و پنجم بارداری هستید یا چند روز دیگر به این مرحله از حاملگی می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ کدام علائم ظاهر می‌شوند و کدام علائم از بین می‌روند؟ جنین در چه وضعیتی است و چقدر رشد می‌کند؟ بدن شما چه تغییراتی دارد و شکم چقدر برجسته می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود و برای چه افرادی ضروری است؟ چگونه باید در این هفته از خودتان و جنین مراقبت کنید؟ تغذیه در این هفته باید چگونه باشد؟

در صورتی‌که به‌تازگی باردار شده‌اید یا علائم مشکوکی در دوران بارداری دارید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌ها به دکتر زنان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۲۵ بارداری چگونه است؟

در هفته ۲۵ بارداری فعالیت جنین بیشتر از قبل می‌شود. بر اساس تقویم بارداری شنوایی جنین رو به تکامل است و صدای بلند باعث عکس‌العمل جنین می‌شود. شما در زمان ایجاد صدای بلند می‌توانید لگد زدن جنین را احساس کنید. حرکات جنین در شکم شما دردی ایجاد نمی‌کند.

در این هفته رحم شما به اندازه یک توپ فوتبال شده و به دلیل بزرگ‌ شدن رحم ممکن است علائمی را تجربه کنید. اکنون برجستگی شکم شما کاملا شبیه به یک زن باردار شده است. شما در این هفته می‌توانید برای اقدامات قبل و بعد از زایمان برنامه‌ریزی کنید و با بیمارستان هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

علائم هفته ۲۵ بارداری

در هفته ۲۵ بارداری با بزرگ‌ شدن رحم برخی علائم شدیدتر می‌شونپ و علائم جدیدی سراغتان می‌آید. از مهم‌ترین علائم در هفته بیست و پنجم حاملگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انقباضات براکستون هیکس: انقباضات رحمی از اواخر سه‌ماهه دوم شروع می‌شود و معمولا خفیف و نامنظم است.
  • گرفتگی عضلات پا
  • سوزش سر دل
  • گرفتگی بینی
  • تغییرات در بینایی
  • بثورات خارش‌دار
  • تنگی نفس
  • تپش قلب: در دوران بارداری قلب ۵۰٪ بیشتر خون پمپاژ می‌کند و ۱۵٪ سریع‌تر ضربان آن می‌زند. برخی زنان باردار این وضعیت را احساس می‌کنند که معمولا خطرناک نیست.
  • خارش شکم و سینه: در ۲۰ تا ۴۰٪ بارداری‌ها این عارضه دیده شده و معمولا از هفته ۲۵ بارداری شروع می‌شود. ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن هم دچار خارش شوید.
  • مشکلات خواب: با پیشرفت بارداری ممکن است دچار بی‌خوابی شوید. شکم بزرگ می‌شود و به علت فشار روی مثانه، بارها برای تخلیه ادرار از خواب بیدار می‌شوید.

به نقل از verywellfamily، تپش قلب خفیف در بارداری طبیعی است. اما همیشه باید در مورد علائمی که در دوران بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. تپش قلب همچنین می‌تواند ناشی از برخی شرایط پزشکی از جمله کم‌خونی، اضطراب، بیماری قلبی یا مشکل تیروئید باشد.

تپش قلب خفیف در بارداری طبیعی است. اما همیشه باید در مورد علائمی که در دوران بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید.

در ماه‌های آخر بارداری ممکن است به دلیل رشد رحم و فشار به ریه‌ها دچار تنگی نفس شوید.
در ماه‌های آخر بارداری ممکن است به دلیل رشد رحم و فشار به ریه‌ها دچار تنگی نفس شوید.

علائم سقط جنین در هفته ۲۵ بارداری

به سقط جنین در هفته بیست و پنجم بارداری مرده‌زایی می‌گویند. مشکلات جفت و بندناف، فشار خون بالا و نقایص مادرزادی می‌توانند از دلایل مرده‌زایی باشند. از علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • توقف حرکت جنین
  • نشنیدن صدای ضربان قلب با گوشی پزشکی
  • گرفتگی یا درد شکم و کمر
  • خروج مایع یا بافت از واژن

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۲۵ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم دوران بارداری شدید شده است، باید برای اقدامات درمانی یا تغییر سبک زندگی به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌ مثال اگر انقباضات رحمی شدید و مکرر است یا چند ساعت ادامه دارد، نیاز به معاینه دارید. تنگی نفس، تپش قلب و تغییرات بینایی در صورت شدت‌ گرفتن، باید توسط پزشک بررسی شوند. همچنین در صورتی‌که علائم سقط جنین را تجربه کردید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

برای بررسی علائم در هفته بیست و پنجم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت شدید شدن علائم بارداری یا ایجاد علائم خطرناک باید به متخصص زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۲۵ بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری جنین حدود ۲۲٫۵ سانتی‌متر می‌شود. قد جنین از سر تا نوک پا به ۳۱ سانتی‌متر می‌رسد. وزن جنین در این هفته ۷۷۰ گرم است. از جمله تغییرات در هفته ۲۵ حاملگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موهای سر جنین در حال‌ رشد است. موهای نرم و ظریفی به نام لانوگو از چند هفته قبل بدن جنین را پوشانده و در این هفته به‌خوبی تثبیت شده است.
  • در اوایل بارداری کبد جنین مسئول ساخت سلول‌های خونی است. از هفته ۲۱ بارداری مغز استخوان هم از منابع اصلی تولید سلول‌های خونی است و در این هفته، محل اصلی تولید این سلول‌ها می‌شود.
  • بخشی از بینی مربوط به حس بویایی شروع به فعالیت می‌کند و جنین می‌تواند بو را در مایع آمنیوتیک احساس کند.
  • رشد ریه جنین چهار مرحله دارد. در این هفته مرحله دوم به پایان رسیده است. شاخه‌های ریه و مویرگ‌ها تشکیل شده‌اند. آخرین مرحله رشد ریه تا زمان کودکی ادامه دارد.
  • چربی در بدن جنین بیشتر و نسبت به هفته‌های قبل چاق‌تر می‌شود. چروکیدگی پوست هم از بین می‌رود.

در هفته بیست و پنجم بارداری جنین حدود ۲۲٫۵ سانتی‌متر می‌شود. قد جنین از سر تا نوک پا به ۳۱ سانتی‌متر می‌رسد.

جنین در هفته 25 بارداری حرکات بیشتری داشته و موقعیت خود را تغییر می‌دهد.
جنین در هفته ۲۵ بارداری حرکات بیشتری دارد و موقعیت خود را تغییر می‌دهد.

در هفته بیستم بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین هر هفته به اندازه طبیعی یک نوزاد نزدیک‌تر می‌شود؛ اکنون جنین اندازه یک گل‌کلم است. پلک‌های جنین در این هفته باز می‌شوند و موهای سر رشد کرده‌اند. شنوایی جنین نیز بهتر از هفته قبل می‌شود و به صداهای بلند واکنش نشان می‌دهد. جنین احتمالا به صدای شما با لگد زدن پاسخ می‌دهد و می‌توانید سکسکه‌ کردن او را در شکم حس کنید.

تغییرات بدن در هفته ۲۵ بارداری

همان‌طور که گفتیم در هفته بیست و پنجم بارداری رحم شما به اندازه یک توپ فوتبال شده و پوست شکم کشیده می‌شود. اگر بارداری اول شما باشد، ممکن است تا این هفته لگدهای جنین را حس نکرده باشید. اما از این هفته حرکات جنین را می‌توانید احساس کنید.

با بزرگ‌ شدن رحم، تکرر ادرار هم بیشتر می‌شود. ممکن است شب‌ها چندین بار از خواب بیدار شوید. خارش شکم شما بیشتر شده و به دلیل مشکلات گوارشی، دچار نفخ بارداری می‌شوید. هر هفته به وزن شما اضافه می‌شود و باید در طول بارداری، افزایش وزن سالم را هدف قرار دهید.

شکم شما در هفته بیست و پنجم بارداری بزرگ‌تر شده و علائم جدیدی ظاهر می‌شود.
شکم شما در هفته بیست و پنجم بارداری بزرگ‌تر شده و علائم جدیدی ظاهر می‌شود.

آزمایش های هفته ۲۵ بارداری

معمولا در هفته ۲۵ بارداری آزمایشی تجویز نمی‌شود. اما اگر در سه‌ماهه دوم بارداری سونوگرافی و آزمایش غربالگری گلوکز را انجام نداده‌اید، باید در این هفته اقدام کنید. بعد از هفته ۲۸ بارداری شما باید هر دو هفته یک‌بار ویزیت شوید.

‍۱. سونوگرافی در هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته ۲۵ بارداری سونوگرافی تجویز نمی‌شود. اما اگر سونوگرافی سه‌ماهه دوم بارداری را انجام نداده‌اید یا نیاز به نظارت بیشتر باشد، پزشک سونوگرافی در هفته ۲۵ حاملگی را تجویز می‌کند.

۲. تست غربالگری گلوکز در هفته ۲۵ بارداری

تست غربالگری گلوکز برای بررسی احتمال دیابت بارداری در هفته ۲۴ تا ۲۸ حاملگی انجام می‌شود. دیابت بارداری می‌تواند عوارض جدی برای مادر و جنین ایجاد کند، به همین دلیل انجام این غربالگری ضروری است. برای انجام این آزمایش باید یک محلول شیرین گلوکز را بنوشید و سپس میزان قند خون بررسی شود. اگر جواب آزمایش مشکوک باشد، نیاز به آزمایش‌های بیشتری برای بررسی قند خون در دوران بارداری خواهد بود.

تست غربالگری گلوکز برای بررسی احتمال دیابت بارداری در هفته ۲۴ تا ۲۸ حاملگی انجام می‌شود.

۳. تست تحمل گلوکز سه ساعته در هفته بیست و پنجم بارداری

اگر در هفته قبل آزمایش غربالگری گلوکز را انجام داده باشید و مورد مشکوکی در آزمایش باشد، در این هفته باید تست تحمل گلوکز را انجام دهید. برای انجام این آزمایش نباید ۸ تا ۱۴ ساعت قبل از آن چیزی بخورید یا بنوشید. آزمایش خون از شما گرفته می‌شود. پس از آن باید یک محلول قندی حاوی ۱۰۰ گرم گلوکز بنوشید. بعد از نوشیدن شربت باید هر ساعت برای سه بار نمونه خون از شما گرفته شود. یعنی در مجموع چهار بار نمونه خون گرفته می‌شود.

در هفته 25 حاملگی برای تشخیص دیابت بارداری باید آزمایش دیابت بارداری بدهید.
در هفته ۲۵ حاملگی برای تشخیص دیابت بارداری باید آزمایش دیابت بارداری بدهید.

خود مراقبتی در هفته بیست و پنجم بارداری

برای مراقبت از خود و جنین باید در هفته بیست و پنجم حاملگی مواردی را رعایت کنید. از جمله:

  • به مقدار کافی مایعات سالم بنوشید. آب‌رسانی به بدن، علائم رایج بارداری از جمله خارش، خشکی پوست و تپش قلب را کاهش می‌دهد.
  • مصرف کافئین را محدود کنید.
  • اگر هنگام انجام فعالیت خاصی دچار تپش قلب شدید، آن را متوقف و استراحت کنید.
  • تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند یوگا قبل از تولد را امتحان کنید.
  • برای کاهش خارش شکم می‌توانید از مرطوب‌کننده یا روغن بدن آب‌رسان استفاده کنید.
  • اگر مواد شوینده‌ای پوست شما را تحریک می‌کند، از مصرف آن خودداری کنید.
  • به‌جای آب گرم با آب نسبتا سرد حمام کنید.
  • ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید.
  • برای آمادگی زایمان تمرینات کگل را شروع کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری و نکات مراقبتی باید با دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

توی هفته ۲۵ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته ۲۵ بارداری

در طول بارداری تغذیه شما باید سالم باشد. اگر هوس غذاهای کم‌مغذی کرده‌اید، می‌توانید به مقدار کم بخورید. برای کاهش مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر کنید و حجم غذا را کاهش دهید.

به میان‌وعده‌ها توجه داشته باشید. به‌جای خوردن انواع شیرینی و کیک، مواد غذایی سالم را در برنامه خود قرار دهید. انواع میوه، غلات کامل، کره بادام‌زمینی و اسموتی می‌توانند گزینه خوبی باشند.

باید و نبایدهای هفته ۲۵ بارداری

در هر جلسه ویزیت باید با پزشک خود در مورد علائم خطرناک بارداری صحبت کنید. حاملگی علائم زیادی دارد و باید مراقب نشانه‌های خطرناک باشید. در صورت خونریزی یا درد شدید به پزشک مراجعه کنید.

اگر هنوز وسایل اتاق کودک را تهیه نکرده‌اید، از همین هفته شروع به خرید وسایل کنید. با پیشرفت بارداری انجام فعالیت‌های روزانه برای شما سخت‌تر خواهد شد. همچنین باید هماهنگی‌های لازم را برای مرخصی زایمان انجام دهید.

تولد نوزاد در هفته بیست و پنجم بارداری

هرچه هفته‌های بارداری می‌گذرد، شانس زنده‌ ماندن جنین خارج از رحم بیشتر می‌شود. در هفته ۲۵ بارداری نوزاد نارس است. اگر در این هفته نوزاد به دنیا بیاید، باید تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار بگیرد. شانس زنده‌ ماندن نوزاد در این هفته حدود ۶۷ تا ۷۶٪ است.

نوزاد در هفته بیست و پنجم بارداری می‌تواند خارج از رحم تحت مراقبت ویژه زنده بماند.
نوزاد در هفته بیست و پنجم بارداری می‌تواند خارج از رحم تحت مراقبت ویژه زنده بماند.

درد زیر شکم در هفته بیست و پنجم بارداری

درد خفیف شکم و کمر در بارداری طبیعی است. با بزرگ شدن رحم و فشار به رباط‌ها و ماهیچه‌ها ممکن است کمی درد داشته باشید. اما اگر درد زیر شکم در بارداری شدید یا همراه با علائمی مانند خونریزی است و با استراحت برطرف نمی‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

حرکات جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری حرکات جنین بیشتر از قبل می‌شود. استخوان و عضلات قوی‌تر می‌شود و بافت چربی در حال‌ رشد است. همچنین جنین با شنیدن صداهای مختلف می‌تواند واکنش نشان دهد. اگر بارداری اول شما است، احتمالا در این هفته برای اولین‌بار می‌توانید لگد زدن جنین را احساس کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۲۵ بارداری جنین بیشتر از قبل رشد می‌کند و به اندازه یک گل‌کلم می‌شود. جنین در این هفته حدود ۲۲ سانتی‌متر است. ریه‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند و حس بویایی ایجاد می‌شود. موهای سر جنین رشد می‌کند و چربی زیر پوست در حال شکل‌ گرفتن است. با رشد بافت چربی، جنین از حالت لاغر در می‌آید و کمی چاق می‌شود. صداها را بهتر می‌شنود و می‌تواند به صداهای بلند واکنش نشان دهد.

شکم شما در هفته بیست و پنجم بارداری در حال‌ رشد بوده و رحم به اندازه یک توپ فوتبال است. شاید به دلیل بزرگ‌ شدن رحم دچار تنگی نفس، تپش قلب، خارش پوست و درد شکم شوید. این علائم طبیعی هستند و جای نگرانی ندارد. ممکن است در این هفته آزمایش غربالگری گلوکز انجام دهید. اگر این آزمایش مشکوک باشد، باید آزمایش تحمل گلوکز سه‌ساعته را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم و نکات مراقبتی در بارداری و مراحل آن باید با متخصص زنان یا متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شما اکنون در ماه ششم بارداری هستید و تا زمان زایمان حدود ۳ ماه باقی مانده است.

در هفته 25 بارداری رحم بزرگ‌تر از قبل می‌شود و شما افزایش وزن خواهید داشت. وزن اضافی روی پاها و تغییرات هورمونی روی عضلات تاثیر می‌گذارد و ممکن است دچار گرفتگی عضلات پا به‌ویژه در شب شوید.

انقباضات رحمی در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری طبیعی است. اما اگر این انقباضات شدید باشد یا در یک ساعت بیشتر از ۶ بار تکرار شود، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر در بارداری شما مشکلی وجود ندارد، می‌توانید تا قبل از رسیدن به چند هفته آخر زایمان مسافرت کنید. اما در صورتی‌که بارداری شما با عوارض خاصی همراه است، در مورد مسافرت با پزشک مشورت کنید.

این مورد می‌تواند خطرناک باشد و پزشک برای بررسی دقیق‌تر آزمایش‌های بیشتری تجویز می‌کند.

ممکن است در این هفته شما در ناحیه شکم و سینه یا قسمت‌های دیگر بدن دچار خارش شوید. علت خارش بدن در بارداری می‌تواند تغییرات هورمونی، خشکی پوست یا کشش پوست باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۲۵ بارداری

  1. مامان رهام گفت:

    بعداز ۳۷هفته بچه دیگه ناراس نیست؟؟ همه اعضای بدنش کامل شده؟؟ مثل ریه و مغز؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بارداری کامل و بدون مشکل از هفته ۳۷ به بعد می باشد. برای راهنمایی بیشتر و پاسخگویی به سوالات از این لینک با متخصص مامایی مشاوره تلفنی داشته باشید.
      مشاوره تلفنی زنان، بارداری، زایمان

  2. سیده مرضیه گفت:

    سلام از هفته چندم رشد ریه جنین کامل هست و میتونه بدنیا بیآد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      تولد نوزاد بعد از ۳۷ هفته مشکلی ندارد ولی ریه ها بین ۳۲ تا ۳۴ هفته نیز بالغ هستند.