هفته ۲۷ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته بیست و هفتم بارداری شکم مادر به اندازه یک توپ بسکتبال می‌شود. جنین بهتر می‌تواند صداها را بشنود و تنفس را تمرین می‌کند. در این هفته معمولا آزمایشی انجام نمی‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

هفته 27 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۲۷ بارداری احتمالا بیشتر از قبل احساس سنگینی می‌کنید. جنین در این هفته حرکات ماهیچه‌ای مربوط به تنفس را تمرین می‌کند. اگر در هفته بیست و هفتم بارداری هستید یا چند روز دیگر به این مرحله از حاملگی می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ کدام علائم ظاهر می‌شوند و کدام علائم از بین می‌روند؟ جنین در چه وضعیتی است و چقدر رشد می‌کند؟ بدن شما چه تغییری می‌کند و شکم چقدر بزرگ می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ چگونه باید از خودتان و جنین مراقبت کنید؟ چه نوع تغذیه‌ای در این هفته بارداری مناسب است؟

در صورتی‌که به‌تازگی باردار شده‌اید یا علائمی مشکوک در بارداری دارید، برای انجام معاینات و آزمایش‌های بارداری حتما به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

‌هفته ۲۷ بارداری چگونه است؟

در هفته ۲۷ بارداری شما در آخرین هفته سه‌ماهه دوم حاملگی هستید. بر اساس تقویم بارداری در این هفته اتصالات عصبی جدید در مغز جنین ایجاد شده است. جنین برای حرکات تنفسی تمرین می‌کند و ماهیچه‌ها برای تنفس بعد از تولد آماده می‌شوند.

در هفته بیست و هفتم بارداری باز هم به وزن شما اضافه می‌شود. با رشد رحم مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ افزایش پیدا می‌کند. باید برای کاهش این مشکلات رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید و آب بیشتر بنوشید. شما دیگر نباید به پشت بخوابید، زیرا خوابیدن به پشت از هفته ۲۸ بارداری احتمال مرده‌زایی را دوبرابر می‌کند. همچنین برای مادر نیز عوارضی دارد.

علائم هفته ۲۷ بارداری

در این هفته شما به سه‌ماهه سوم بارداری نزدیک می‌شوید. برخی علائم از بین می‌روند و علائم جدیدی ظاهر می‌شود. از علائم رایج در هفته ۲۷ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد سینه‌ها: مقداری از افزایش وزن در بارداری مربوط به رشد سینه‌ها است. میزان بافت چربی در سینه تغییری نمی‌کند. زمانی‌که باردار هستید، بافت شیر در حال افزایش است.
  • بواسیر: ۲۵ تا ۳۵٪ زنان باردار دچار این عارضه می‌شوند. در هفته ۲۷ حاملگی بواسیر شایع است. هموروئید می‌تواند باعث خارش، سوزش و خونریزی شود.
  • سندروم پای بی‌‌قرار: حدود ۲۰% از زنان باردار این عارضه را تجربه می‌کنند. کمبود فولات و آهن، تغییرات هورمونی و تغییر در گردش خون می‌تواند از دلایل آن باشد.
  • خارش شکم
  • کشش پوست در ناحیه شکم و سینه
  • درد رباط گرد
  • ابتلا به دیابت بارداری
  • گرفتگی بینی
  • تورم بدن

۲۵ تا ۳۵٪ زنان باردار دچار بواسیر می‌شوند. هموروئید می‌تواند باعث خارش، سوزش و خونریزی شود.

ممکن است در طول بارداری دچار گرفتگی بینی شوید. علت آن تغییرات هورمونی است.
ممکن است در طول بارداری دچار گرفتگی بینی شوید. علت آن تغییرات هورمونی است.

علائم سقط جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

به سقط جنین در هفته بیست و هفتم بارداری مرده‌زایی گفته می‌شود. اگر علائم زیر را داشتید، سریعا به پزشک اطلاع دهید:

  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • خروج مایع یا بافت از واژن
  • توقف حرکت جنین در رحم
  • گرفتگی و درد شکم و کمر

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۲۷ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری تشدید شده است، باید برای اقدامات درمانی به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌ مثال اگر درد سینه‌ها شدید بوده یا بواسیر باعث سوزش و خونریزی شده است، به پزشک اطلاع دهید. همچنین باید به علائم خطرناک توجه داشته باشید. درد شدید شکم و کمر یا خونریزی می‌تواند نشانه سقط باشد و باید سریعا به پزشک اطلاع داد.

برای بررسی علائم در هفته بیست و هفتم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

شما باید برای بررسی علائم بارداری یا علائم خطرناک در این دوران به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۲۷ بارداری

جنین در هفته ۲۷ بارداری حدود ۲۴٫۵ سانتی‌متر می‌شود. از مهم‌ترین تغییرات در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مغز جنین در حال تکامل بوده و بیشتر از قبل فعال شده است. نورون‌ها و سیناپس‌ها تشکیل شده‌اند. در قسمت‌های مختلف مغز ارتباطات پیچیده در حال شکل‌گیری است.
  • ریه‌ها در حال‌ رشد و تکامل هستند. کیسه‌های هوا در ریه‌ها رشد کرده تا بعد از تولد بتوانند هوا را تبادل کنند. سلول‌های ریه مقدار کمی سورفکتانت می‌سازند. این مایع از فروپاشی کیسه‌های هوا (آلوئول‌ها) جلوگیری می‌کند.
  • جنین بهتر از هفته‌های قبل می‌تواند صداها را بشنود و عکس‌العمل نشان دهد. گوش‌ها توسط لایه محافظتی روی پوست (ورنیکس) پوشیده شده و به همین دلیل صداها خفه است.
  • سکسکه جنین بیشتر می‌شود، زیرا رشد ریه‌ها احتمال سکسکه را بیشتر می‌کنند.
  • جنین می‌تواند چشمان خود را باز و بسته کند و به نور واکنش نشان دهد.

به نقل از verywellfamily در رابطه‌ با تمرین تنفس جنین در رحم:

در هفته بیست و هفتم حاملگی جنین در حال تمرین تنفس در مایع آمنیوتیک است. این تمرینات بخش مهمی از رشد ریه‌ها است. جنین حدود ۱۰ تا ۲۰٪ از زمان خود را صرف تمرین تنفس می‌کند.

در هفته 27 بارداری مغز و ریه‌های جنین در حال رسیدن به تکامل است.
در هفته ۲۷ بارداری مغز و ریه‌های جنین در حال رسیدن به تکامل است.

در هفته ۲۷ بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین هر هفته در حال چاق شدن است و چروک‌های روی پوست برطرف می‌شود. تمامی اندام‌ها در حال تکامل هستند و ریه‌ها می‌توانند تنفس کنند. رشد ماهیچه‌ها بیشتر می‌شود و جنین بیشتر لگد و مشت می‌زند.

رشد جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

همان‌طور که گفته شد در هفته ۲۷ حاملگی جنین حدود ۲۴٫۵ سانتی‌متر می‌شود و نسبت به هفته قبل یک سانتی‌متر رشد می‌کند. اگر بخواهیم قد جنین را از سر تا پا اندازه بگیریم، تقریبا ۳۴٫۵ سانتی‌متر است. در این هفته وزن جنین به ۱۰۴۰ گرم می‌رسد.

تغییرات بدن در هفته ۲۷ بارداری

تا دو هفته قبل رحم شما به اندازه یک توپ فوتبال بود. اما در این هفته رحم به اندازه یک توپ بسکتبال می‌شود و فضای بیشتری را اشغال کرده است. از هر ۴ زن باردار، ۳ نفر دچار تورم به‌ویژه در مچ پا و دست‌ها می‌شوند. رحم به دنده‌های شما هم فشار وارد می‌کند و ممکن است دچار درد دنده شوید.

پف‌ کردن بدن در این مرحله از بارداری کاملا طبیعی است. توصیه می‌شود انگشترهای خود را در بیاورید و کفش‌های بزرگ‌تر تهیه کنید.

از هر ۴ زن باردار، ۳ نفر دچار تورم به‌ویژه در مچ پا و دست‌ها می‌شوند.

 شکم شما در هفته بیست و هفتم بارداری به اندازه یک توپ بسکتبال می‌شود.
شکم شما در هفته بیست و هفتم بارداری به اندازه یک توپ بسکتبال می‌شود.

آزمایش های هفته ۲۷ بارداری

در این هفته شما آزمایشی نخواهید داشت و ویزیت بعدی در هفته ۲۸ بارداری انجام می‌شود. در شرایط خاص ممکن است پزشک در هفته بیست و هفتم بارداری آزمایش‌هایی را تجویز کند. به‌عنوان‌ مثال برای بررسی وضعیت جنین سونوگرافی تجویز شود یا به دلیل بروز علائم فشار خون بالا، آزمایش‌هایی لازم باشد.

خود مراقبتی در هفته ۲۷ بارداری

در این هفته احتمالا علائم جدیدی ظاهر شده است. به همین دلیل علاوه بر رعایت نکات مراقبتی در هفته‌های قبل باید موارد دیگری را نیز رعایت کنید:

  • برای کاهش درد سینه‌ها، از سوتین با سایز مناسب استفاده کنید.
  • در طول بارداری نباید طولانی بایستید.
  • مقدار فیبر را در غذا افزایش دهید.
  • مقدار بیشتری آب بنوشید تا مشکلات دستگاه گوارش کمتر شود و یبوست کاهش پیدا کند.
  • هنگام اجابت مزاج زور نزنید؛ چراکه احتمال ایجاد بواسیر را بیشتر می‌کند.
  • به‌طور منظم ورزش کنید. یوگا و پیاده‌روی در بارداری توصیه می‌شود.
  • حتما به پهلو بخوابید. از این هفته خوابیدن به پشت می‌تواند برای شما و جنین بسیار خطرناک باشد.
  • ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید.
  • تمرینات کگل را شروع کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری باید با متخصص زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

می‌دونی در هفته ۳۶ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته بیست و هفتم بارداری

برای کاهش مشکلات گوارشی از جمله یبوست باید در این هفته فیبر و میوه و سبزیجات بیشتر مصرف کنید. خوردن ماهی در دوران بارداری توصیه می‌شود. ماهی قزل‌آلا حاوی اسید چرب امگا ۳ است. برای تقویت مغز جنین و بهبود خلق‌وخوی مادر مفید است.

باید و نبایدهای هفته ۲۷ بارداری

با پزشک خود در مورد واکسیناسیون صحبت کنید. ممکن است نیاز باشد در هفته ۲۷ تا ۳۶ بارداری واکسن سیاه‌سرفه دریافت کنید. زیرا نوزاد تا دوماهگی این واکسن را دریافت نکرده و ممکن است بیمار شود. بعد از دریافت واکسن ممکن است کمی درد و قرمزی در ناحیه تزریق، بدن درد، خستگی و تب داشته باشید.

پیش از زایمان حتما صندلی خودرو برای نوزاد تهیه کنید. وسایل اتاق نوزاد را بچینید و به دنبال بهترین متخصص اطفال برای کودک خود باشید.

زایمان در هفته ۲۷ بارداری

نوزادی که در هفته ۲۷ بارداری متولد می‌شود، نوزاد نارس است و باید تحت مراقبت‌های پزشکی ویژه قرار بگیرد. به احتمال ۹۰٪ نوزاد می‌تواند تحت مراقبت زنده بماند.

نوزاد نارس در هفته بیست و هفتم بارداری می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.
نوزاد نارس در هفته بیست و هفتم بارداری می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۲۷ بارداری جنین حدود ۲۴٫۵ سانتی‌متر می‌شود. وزن جنین به حدود ۱۰۰۰ گرم می‌رسد و ماهیچه‌های جنین قوی‌تر شده‌اند، به همین دلیل لگد زدن جنین را بهتر احساس می‌کنید. ریه‌ها در حال‌ رشد هستند و جنین حرکات تنفسی را تمرین می‌کند.

رحم شما در هفته بیست و هفتم بارداری اندازه یک توپ بسکتبال می‌شود. با رشد رحم ممکن است دچار کمردرد، درد دنده و مشکلات گوارشی شوید. در این هفته بدن شما پف می‌کند و ممکن است مچ پا و دست‌ها متورم شود. این عارضه طبیعی است و بعد زایمان از بین می‌رود. در ماه‌های آخر بارداری بواسیر شایع است. هموروئید به دلیل یبوست و فشار به وریدهای راست‌روده ایجاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری و علائم این دوران باید با متخصص زنان یا متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شما اکنون در ماه ششم بارداری هستید. اگر بخواهیم دقیق بگوییم، شش ماه و سه هفته از شروع بارداری شما می‌گذرد.

با رشد رحم و افزایش وزن کمر درد طبیعی است. از هر ۳ زن باردار، ۲ نفر دچار کمردرد می‌شوند. اما اگر کمردرد شما شدید بود یا با استراحت برطرف نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تا هفته ۲۷ حاملگی باید بین ۷ تا ۱۳ کیلوگرم وزن اضافه کنید. البته این عدد مربوط به زنانی است که قبل از بارداری در محدوده وزن سالم بوده‌اند.

سوزش واژن در بارداری می‌تواند نشانه عفونت واژن باشد. به‌محض بروز این عارضه با دکتر زنان مراجعه کنید.

ترشحات واژن در طول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی افزایش پیدا می‌کند. اگر ترشحات سفید، شفاف و بدون بو باشد، کاملا طبیعی است. اما اگر ترشحات واژن بوی بدی می‌دهند، تغییر رنگ داده یا همراه با علائمی مانند خارش است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

در هفته بیست و هفتم بارداری برای کاهش مشکلات گوارشی مانند یبوست باید غذاهایی با فیبر بالا در برنامه خود قرار دهید. میوه و سبزیجات تازه بیشتر مصرف کنید. بهتر است به‌جای نان سفید، از نان قهوه‌ای استفاده کنید.

بزرگ‌ شدن رحم باعث فشار به ریه‌ها می‌شود. به همین دلیل ممکن است در ماه‌های آخر بارداری کمی احساس تنگی نفس کنید. اگر این عارضه شدید شد، حتما به پزشک اطلاع دهید.

در هفته بیست و هفتم حاملگی مشکلات گوارشی مانند یبوست بیشتر می‌شود. از طرفی رحم بزرگ می‌شود و به سمت پایین فشار وارد می‌کند. این وضعیت باعث تورم وریدهای راست‌روده می‌شود و در نهایت بواسیر ایجاد می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۲۷ بارداری

  1. هدیه گفت:

    سلام وقت بخیر
    من موقعی که سرویس بهداشتی میرم احساس تیر کشیدن زیر دلم میکنم به طوری که گاهی ناخداگاه بلند میشم، ایا این خطرناکه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      حتمن برای سونوگرلفی به پزشک مراجعه شود

  2. نوروزی گفت:

    سلام مطالبتون بسیار عالی ومفید بودن ممنون از شما.🙏🙏🙏🙏

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام جناب نوروزی
      سپاس از توجه شما

  3. اعظم گفت:

    سلام دوست عزیزمن هفته ۲۷بارداری هستم. خیلی دردلگن دارم ودهانه رحم ۲۷است. ایاباعث زایمان زودرس میشود؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد در این زمان تا حدودی طبیعی است
      ولی در صورت درد یا ترشحات زیاد حتمن سونوگرافی را تکرار کنید

  4. ناشناس گفت:

    سلام توضیحات کامل و جامع بود ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از همراهی تان

  5. آمنه گفت:

    سلام من هفته ۲۷ بارداری هستم همش جنینم.سمت راسته همش ب سمت راست لگد میزنه ظرر نداره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نه طبیعی است
      ولی در هفته سی ام حتمن سونوگرافی را مجددا انجام دهید

  6. ناشناس گفت:

    متن عالی و جامعی بود خیلی متشکرم

  7. بانو گفت:

    متن خیلی مفید و کاملی بود تشکر از شما

  8. ناشناس گفت:

    متن خیلی مفید و کاملی بود تشکر از شما

  9. مامان ثنا گفت:

    ممنون ازاطلاعات مفیدی ‌که دراختیارمامیزارین
    سپاسگذارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  10. ویداپیروز گفت:

    متن کامل و مفیدی بود باتشکر از شما