درد رباط گرد در بارداری چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بارداری اتفاقی شیرین و در عین حال سخت همراه با عوارض بارداری است. جنین هر روز بزرگتر شده و محیط رحم برایش کوچکتر می‌شود. این یعنی فشار به رحم که برای مادر درد و ناراحتی دارد. درد رباط گرد رحمی از عوارض بارداری معمول است که بیشتر خانم‌ها در حاملگی با آن مواجهند. در این مطلب به درد رباط گرد رحمی، علائم و علت آن می‌پردازیم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
درد رباط گرد در دوران باردای

به دو نوار طناب مانند در دو طرف رحم که نقش پشتیبان دارند رباط گرد رحمی می‌گویند. درد رباط گرد در بارداری یکی از عوارض بارداری است که می‌تواند به‌خاطر کشش رباط گرد رحمی باشد. یعنی وقتی جنین رشد می‌کند، رحم هم بزرگ‌تر شده و به شکم و عضلات پایین شکم فشار می‌آورد و باعث ایجاد دردهای ناگهانی و شدید و البته زودگذر درد لیگامان گرد در حاملگی می‌شود.

این درد در بارداری طبیعی است. اما اگر درد شکم زیاد شده است، حتما با متخصص زنان یا دکتر مامایی مطرح کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

رباط‌ گرد چیست؟

رباط گرد دو نوار طناب مانند با بافت همبند در دو طرف رحم هستند. رحم از طریق رباط گرد به ناحیه شرمگاهی و کشاله ران وصل می‌شود.

بزرگ‌شدن رحم در دوران حاملگی باعث کشیده شدن رباط‌ گرد رحمی شده و با جابه‌جایی و حرکت خانم، اسپاسم دردناکی در رباط گرد رحمی ایجاد می‌شود که به آن درد رباط گرد در حاملگی می‌گویند. درد رباط گرد رحمی معمولا در خانم‌های باردار مشاهده می‌شود و در خانم‌های غیرباردار پدیده نسبتا نادری است اما احتمال بروز در آندومتریوز وجود دارد. درد زیر شکم پس از لقاح و روزهای اول حاملگی ارتباطی با رباط گرد ندارد.

متن انگلیسی:
There are two round ligaments of the uterus, one on either side. Each is about 4 inches (10 centimeters) long.
ترجمه متن:
به‌طورکلی دو رباط گرد در دو طرف رحم وجود دارد که هر کدام حدود ۴ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) طول دارند.

my.clevelandclinic

رباط گرد کبدی

به رباط گرد کبدی رباط ترس هم گفته می‌شود. این رباط بافتی است که نزدیک رباط داسی‌شکل کبد قرار گرفته است.

رباط گرد تخمدانی

این رباط گرد بین شاخک رحمی و تخمدان قرار گرفته است و از بافت فیبری و عضلانی تشکیل شده است. این رباط از انتهای رحمی تخمدان شروع شده و به قسمت جانبی رحم درست زیر نقطه‌ای می‌رسد که لوله رحم و رحم به هم می‌رسند.

رباط گرد رحم

همانطور که در تصویر دیدید، رباط گرد رحمی بین شاخک رحمی و لابیای بزرگ قرار گرفته است و از رباط تخمدانی بلندتر است.

رباط گرد دو نوار طناب‌مانند با بافت همبند در دو طرف رحم هستند.
در این تصویر می‌بینید که رباط گرد دو نوار طناب‌مانند با بافت همبند در دو طرف رحم هستند.

لیگامان گرد کجاست؟

لیگامان گرد نوعی رابط داخل مفصل ران است که به آن رباط گرد هم می‌گویند. رباط گرد از حفره سر استخوان ران به حفره حقه‌ای یا حفره استابولار، بریدگی استابولار و رباط عرضی استابولار متصل می‌شود. عروق رباط گرد درواقع تامین‌کننده منابع خون‌رسانی سر استخوان ران هستند و با جابه‌جایی و خم‌شدن و بازشدن ران حرکت می‌کنند.

درد رباط گرد در بارداری چگونه است؟

درد رباط گرد از متداول‌ترین مشکلات بارداری است که معمولا در بیشتر خانم‌های باردار دیده می‌شود. این درد در حاملگی شبیه حس ضعف یا درد شدید و ناگهانی در کشاله ران، لگن، نواحی پایین شکم یا دو طرف بدن در خانم‌های باردار به‌خصوص در سه ماهه دوم است. چرا که در سه ماهه دوم به‌خاطر فشار بیشتر واردشده از رحم به شکم این درد بیشتر مشاهده می‌شود. اگر حاملگی چندم باشد معمولا دردها زودتر به سراغتان می‌آیند، احتمالا در هفته ۱۶ بارداری تا هفته ۲۰ بارداری نخستین نشانه‌های درد لیگامان گرد رحمی پدیدار خواهد شد.

درد رباط گرد از متداول‌ترین مشکلات خانم‌ها در حاملگی است.
درد رباط گرد از متداول‌ترین مشکلات خانم‌ها در حاملگی است که معمولا در بیشتر خانم‌های باردار دیده می‌شود.

علائم درد رباط گرد در بارداری

درست است که داشتن درد هیچ وقت عادی نیست اما به‌خاطر تغییراتی که بدن خانم‌ها در این دوره تجربه می‌کند، پدیده درد رباط گرد رحمی جزء عوارض بارداری عادی است که علائم و نشانه‌های خاص خودش را دارد. در صورت احساس تیر کشیدن زیر شکم در بارداری و مشاهده علائم زیر حتما با متخصص زنان یا دکتر مامایی خود مشورت کنید.

  • اسپاسم شدید و ناگهانی در ناحیه سمت راست شکم یا دو طرف بدن حین جابه‌جایی یا تغییر موقعیت سریع
  • درد ناگهانی در ناحیه زیر شکم یا کشاله ران که چند ثانیه طول می‌کشد.
  • درد بعد از فعالیت بدنی مثل پیاده‌روی روزانه
  • تب‌ولرز
  • ادرار دردناک
  • خونریزی
  • اسپاسم شدید عضلانی
  • سرگیجه
  • ترشحات غیرطبیعی واژن

آیا شما هم علائم درد رباط گرد داری؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

دوران بارداری حساسیت بالایی دارد و باید کوچکترین درد و تغییر را با دکتر مامایی یا متخصص زنان درمیان بگذارید. درد رباط گرد در حاملگی از عوارض بارداری است که در بیشتر خانم‌ها دیده می‌شود. درد لیگامان کوتاه اما شدید است. در صورت مشاهده علائم زیر بلافاصله با متخصص زنان تماس بگیرید یا به دکتر مامایی مراجعه کنید. یادتان باشد درست است که حاملگی دوران سختی است اما هیچ دردی در این دوره عادی نیست و نباید آن را جزء علائم بارداری بدانید:

  • درد شدید و طولانی
  • تب‌ولرز
  • ناتوانی و مشکل حین راه‌رفتن
  • اختلال در دفع ادرار

اگر درد شدیدی دارید، باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان یا ماما وجود دارد.

علت کش آمدن زیر شکم در بارداری

بارداری باعث ایجاد تغییرات زیادی در بدن خانم‌ها می‌شود. رحم خانم‌ها قبل باردار شدن اندازه طبیعی با حجم کم دارد اما پس از اینکه حاملگی اتفاق بیفتد و رشد جنین شروع شود، رحم هم به‌تدریج رشد کرده و بزرگ می‌شود. فشاری که رحم بزرگ‌شده به شکم در بارداری می‌آورد باعث کش آمدن زیر شکم می‌شود و مادر باردار با کوهی از عوارض بارداری، اسپاسم عضلانی و دردهای شکمی روبه‌رو می‌شود. هرچند خوشبختانه این دردهای شکمی زودگذر و موقتی هستند.

دلیل درد رباط گرد در بارداری

هر حرکتی مثل حرکت سریع از حالت نشسته به ایستادن، خنده یا سرفه که این رباط‌ها را با انقباض سریعی منجر به کشش کند، می‌تواند باعث ایجاد درد شود. درد رباط گرد فقط باید چند ثانیه طول بکشد. از دیگر دلایل ایجاد این درد عبارتند از:

متن انگلیسی:
Any movement (including going from a sitting to standing position quickly, laughing, or coughing) that stretches these ligaments by making them contract quickly, can cause a woman to experience pain. Round ligament pain should only last for a few seconds.
ترجمه متن:
گاهی انجام حرکات سریع مثل خندیدن، سرفه یا عطسه، از جا بلندشدن ناگهانی یا حتی غلت‌زدن در حالت خوابیده می‌تواند باعث بروز درد رباط گرد رحمی شود. درد رباط گرد فقط باید چند ثانیه طول بکشد.

americanpregnancy
دلایل درد رباط گرد در بارداری
دلایل بسیاری وجود دارد که منجز به ایجاد درد در رباط گرد در دوران بارداری می‌شوند.

درمان درد رباط گرد در بارداری

رباط گرد رحمی به‌خاطر بزرگ‌شدن رحم در اثر رشد جنین، تحت فشار قرار می‌گیرد و درد شکم در بارداری، یا درد لیگامان گرد ایجاد می‌شود. هرچند درد رباط گرد در حاملگی جزء عوارض بارداری طبیعی محسوب می‌گردد اما برای درمان دردهای شدید نباید کوتاهی کنید و حتما با مشورت متخصص زنان روش‌های زیر را برای درمان دنبال کنید:

  • مصرف مسکن بدون نسخه یا مسکن‌هایی که دکتر مامایی برایتان تجویز کرده باشد.
  • ورزش باعث می‌شود که عضلات زیر شکم و رباط گرد قوی شوند. حرکات کششی آرام یا یوگا (یوگا چیست) با مشورت و تجویز متخصص زنان راهکار مناسبی برای درمان درد رباط گرد در حاملگی است.
  • از انجام حرکات ناگهانی پرهیز کنید. برای ایستادن یا نشستن آرام جابه‌جا شوید چرا که حرکات ناگهانی باعث ایجاد درد یا کشش عضلانی در خانم‌های باردار می‌شود.
  • پیش از خندیدن، سرفه یا عطسه پشت‌تان را خم کنید. این کار مانع از کشیدگی رباط‌ها می‌شود.
  • استفاده از کیسه آب گرم یا دوش آب گرم راهکار درمانی مناسبی برای رهایی از این مشکل است. البته بهتر است قبل از این کار و جلوگیری از عوارض بارداری حتما با متخصص زنان مشورت کنید؛ چرا که گرمای شدید می‌تواند به جنین آسیب برساند.
  • میزان فعالیت روزانه خود را کاهش دهید.
  • از انجام کارهای سخت و خسته‌کننده یا موقعیت‌های دشوار دوری کنید.

جدیدترین روش برای کاهش درد رباط گرد چیست؟ به دنبال راه بهتری هستی؟

برای درمان این مشکل به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

درد شکم در بارداری شدید و ناگهانی است و ممکن است خطرناک باشد. برای درمان این مشکل باید به دکتر مامایی یا متخصص زنان مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر مامایی یا دکتر زنان وجود دارد.

 برای درمان این مشکل باید به دکتر مامایی یا متخصص زنان مراجعه کنید.
برای درمان این مشکل باید به دکتر مامایی یا متخصص زنان مراجعه کنید.

پیشگیری از درد رباط گرد در بارداری

در بیشتر موارد، درد لیگامان گرد در بارداری خودبه‌خود برطرف می‌شود و نیازی به نگرانی نیست چرا که این درد جزء عوارض بارداری خطرناک و دائمی محسوب نمی‌شود. ترفندهای پیشگیری از درد رباط گرد رحمی عبارتند از:

  • تغییر موقعیت و جابه‌جایی با حرکات آرام
  • استفاده از کمربندهای پشتیبانی زایمان
  • حمام گرم
  • کیسه آب گرم
  • زانوهای خود را خم کرده و بالشتی بین پاها و زیر شکم بگذارید و به یک طرف تکیه دهید.
  • حرکات کششی و یوگا قبل از زایمان

به‌طورکلی تغییر برنامه روزانه در خانم‌های باردار، استراحت بیشتر و کم‌کردن حرکات ناگهانی نه‌تنها درد رباط گرد رحمی را کاهش می‎‌دهد بلکه می‌تواند پیشگیری هم کند. اگر تعداد دفعات زیادی دچار این نوع درد می‌شوید حتما با دکتر مامایی مشورت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بزرگ‌شدن رحم در دوران بارداری به‌خاطر رشد جنین به شکم فشار آورده و رباط گرد رحمی دچار کشیدگی و درد می‌شود. درد رباط گرد رحمی از عوارض بارداری است که معمولا بیشتر خانم‌ها در سه ماهه دوم بارداری تجربه می‌کنند. معمولا هم نیازی به درمان خاصی ندارد و با انجام حرکات کششی ساده یا یوگا می‌توان این درد را مدیریت کرد.

اما درصورتی‌که شدت درد زیاد باشد بهتر است با پزشک متخصص زنان یا دکتر مامایی مشورت کنید تا از درد آزاردهنده لیگامان گرد در بارداری رها شوید. حمام آب گرم یا کیسه آب گرم، کمربند بارداری، یا جابه‌جایی آرام بدون حرکات ناگهانی می‌توانند درد رباط گرد رحمی را کم کنند. بازهم یادآور می‌شویم که هیچ درمانی را سرخود بدون تجویز متخصص زنان انجام ندهید.

اگر درد ربار گرد در بارداری شدید است، باید با دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر مامایی یا دکتر زنان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

درد رباط گرد رحمی یکی از علائم بارداری شایع است که 10 تا 30 درصد خانم‌های باردار را درگیر می‌کند. اما از عوارض بارداری خطرناک نبوده و معمولا این درد بعد زایمان برطرف می‌شود.

این درد که از عوارض بارداری است به‌خاطر بزرگ‌شدن رحم در حاملگی، فشار به شکم و رباط‌های گرد رحمی، تغییر موقعیت ناگهانی و غیره به‌وجود می‌آید و ارتباطی با عوامل ژنتیکی ندارد.

درد بیشتر متوجه مادر است که انجام برخی حرکات را برایش سخت می‌کند. اما در مواردی خطر زایمان زودرس یا جداشدن جفت را به‌دنبال دارد.

در بیشتر موارد درد رباط گرد رحمی نیازی به مراجعه به متخصص زنان ندارد و جزء عوارض بارداری است که بعد زایمان کاملا درمان می‌شود.

بله سرفه و عطسه یکی از علل ایجاد درد لیگامان گرد در حاملگی هستند. چرا که گاهی حین سرفه و عطسه فشار زیادی به ناحیه کشاله ران یا قسمت تحتانی و عضلات شکم می‌آید و ممکن است باعث درد شکم در بارداری شود.

بزرگ شدن رحم در بارداری با گرفتگی عضلانی و درد شکم در بارداری همراه است. دردی زودگذر و ناپایدار که به‌صورت ناگهانی و شدید است. البته گرفتگی و درد شکم در هفته‌های پایانی می‌تواند نشانه زایمان باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درد رباط گرد در بارداری

  1. نرگس غافلی گفت:

    سلام خانم دکتر من اولین بارداریمه الان نزدیک دوماه ونیم ولی خیلی درد شدید دارم نزدیک کشاله خیلی درد دارم نمیتونم حتا بلند بشم نمیدونم چیکار کنم آیا ابن درد طبیعیه یا خطرناکه منتظر جواب شما هستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درد با این شدت طبیعی نیست
      سونوگرافی را تکرار کنید
      احتمالا نیاز به پروژسترون دارید

  2. ناشناس گفت:

    سلام خانم دکتر من زیر شکمم خیلی درده نمیتونم بلند بشم نمیدونم چیکار کنم درد شدید دارم اولین بارداریمه نزدیک کشاله درد شدید دارن چیکار کنم درد بره طبیعی هست یانه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درد با این شدت طبیعی نیست
      سونوگرافی را تکرار کنید
      احتمالا نیاز به پروژسترون دارید