پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی چیست و علائم آن کدامند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پره اکلامپسی، یکی از بیماری‌های دوران بارداری است که با فشار خون بالا و آسیب اندامی مشخص می‌شود و علائم آن شامل تورم، افزایش وزن ناگهانی و سردرد هستند. علت دقیق آن ناشناخته است اما ژنتیک و چاقی در بروز آن تاثیر دارند. اگر پره اکلامپسی درمان نشود، عوارض جدی برای مادر و نوزاد به همراه دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی چیست و علائم آن کدامند؟

حتما نام مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی به گوش شما رسیده‌است. این مشکل یکی از دردسرهایی است که در دوران بارداری، ممکن است برای برخی از مادرانی که فشارخون بالا دارند، ایجاد شود. اما این بیماری چیست و چه مشکلاتی برای مادران ایجاد می‌کند؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، این مطلب را مطالعه کنید. بدون شک اطلاع‌داشتن درباره پره اکلامپسی برای هر مادر باردار و همراه او ضروری است.

اگر با پره اکلامپسی در دوران بارداری خود مواجه شده‌اید، باید با دکتر زنان مشورت کنید و توصیه‌های لازم را دریافت کنید. زیرا این مشکل می‌تواند برای بارداری شما خطرناک باشد. در سایت دکترتو، علاوه بر دریافت نوبت ویزیت حضوری از بهترین پزشکان سراسر کشور، امکان مشاوره آنلاین، متنی و تلفنی نیز برای شما فراهم شده است.

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چیست؟

پره اکلامپسی به انگلیسی Preeclampsia یکی از مشکلاتی است که برای مادران با فشار خون بالا پیش می‌آید. اما پره اکلامپسی چیست؟ پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی از انواع بیماری های خطرناک دوران بارداری است که برای مادران با فشار خون بالا بعد از هفته بیستم بارداری ایجاد می‌شود. مادری که فشارخون بالا در بارداری داشته‌باشد، ممکن است پره اکلامپسی هم داشته‌باشد.

مسمومیت حاملگی تنها به معنی بالارفتن فشارخون نیست. بلکه همراه با آن مادر به پروتئینوری (دفع پروتئین در ادرار) دچار شده و آسیب به اعضای دیگر بدن بروز می‌کند. یکی دیگر از مواقعی که ممکن است پره اکلامپسی رخ دهد، بعد از زایمان است که به آن پست پارتوم پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی بعد از زایمان گفته می‌شود. در پره اکلامپسی فشارخون مادر از هفته بیستم بارداری بالاتر از حد طبیعی می‌رود و باعث اختلال در عملکرد کلیه‌ها، کبد و دیگر اعضای بدن می‌شود.

متن انگلیسی:
«Preeclampsia is a complication of pregnancy. Preeclampsia usually begins after 20 weeks of pregnancy in women whose blood pressure had previously been in the standard range.»
ترجمه فارسی:
«پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی شرایطی خطرناک در بارداری است. مسمومیت حاملگی معمولا در هفته‌ی بیستم بارداری بروز می‌کند و با بالا رفتن فشار خون خود را نشان می‌دهد. این حالت در زنانی بروز می‌کند که فشار خون آنها تا قبل از این زمان، عادی بوده‌ است.»

به نقل از سایت mayoclinic

تفاوت اکلامپسی و پره اکلامپسی چیست؟

پره اکلامپسی، همانطور که از اسم آن پیداست، به مرحله قبل از اکلامپسی گفته می‌شود. اگر پره اکلامپسی (که در ادامه علائم و عوارض آن را توضیح می‌دهیم) کنترل نشود، می‌تواند به اکلامپسی تبدیل شود. هر دو این مشکلات از عوارض بارداری هستند.

هنگامی که مادر به اکلامپسی دچار می‌شود، یک یا چند تشنج دارد. این تشنج‌ها می‌توانند در دوره بارداری یا بعد از زایمان باشند. اکلامپسی برای مادر و جنین کشنده است. اگر علائم پره اکلامپسی را دارید، از تماس با دکتر زنان بهره ببرید و اطلاعات دقیقی درباره شرایط خود دریافت کنید.

تفاوت اکلامپسی و پره اکلامپسی چیست؟
پره اکلامپسی قبل از اکلامپسی اتفاق افتاده و باعث بالارفتن فشارخون می‌شود.

علائم پره اکلامپسی کدامند؟

و اما علائم پره اکلامپسی در بارداری چیست؟ این بیماری علائم مهمی دارد که با هم بروز می‌کنند و ممکن است اصلا سر و صدایی در مادر ایجاد نکنند. متاسفانه این بیماری می‌تواند بدون علائم هشداردهنده در مادر ایجاد شود و اگر مادر آزمایش‌ها و بررسی‌های روتین را انجام ندهد، چه‌بسا تشخیص داده‌نشده، باقی‌بماند. اولین علامتی که در مادر مبتلا به پره اکلامپسی دیده می‌شود، فشار خون بالا در بارداری است. در ادامه به برخی از علائمی که مادر در دوران پره اکلامپسی دچار می‌شود، اشاره کرده‌ایم:

  • پروتئینوری: بالارفتن مقدار پروتئین در ادرار (علت دفع پروتئین در ادرار می‌تواند استرس، کم آبی یا بیماری کلیوی هم باشد)
  • ترومبوسیتوپنی: پایین‌آمدن میزان پلاکت در خون
  • مشکلات کبدی: بالارفتن میزان آنزیم‌های کبدی و علائم مسمومیت کبدی
  • سردرد شدید
  • تغییر در بینایی و دیدن علائمی چون تاری دید چشم
  • تنگی‌نفس ناشی از جمع‌شدن مایعات در ریه‌ها
  • درد در بخش بالایی شکم، معمولا در زیر دنده‌ها و در سمت راست
  • تهوع و استفراغ
  • علائم مسمومیت کبدی
  • افزایش وزن ناگهانی و ادم گوده گذار و غیر گوده گذار و ورم ناگهانی صورت

تمامی علائم بالا را می‌توانید جزء علائم پرخطر در بارداری در نظر بگیرید. به این علائم خطر در بارداری باید توجه کنید و حواستان باشد که به محض دچارشدن به آنها به دکتر زنان مراجعه کنید. برای دریافت نوبت دکتر زنان می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

۱. علائم پره اکلامپسی خفیف یا علائم مسمومیت حاملگی خفیف

نوع خفیف مسمومیت حاملگی چه علائمی دارد؟ در نوع خفیف پره اکلامپسی فشار خون سیستولیک از ۱۳.۹ بالاتر است و فشار خون دیاستولیک از ۹ بیشتر می‌شود. در این موارد می‌گوییم که مادر پره اکلامپسی خفیف دارد. اما پره اکلامپسی شدید به زمانی گفته می‌شود که فشار خون مادر بالاتر از ۱۴ بر روی ۱۱ برود. در این مواقع شرایط مادر بسیار خطرناک است و باید مراقبت‌ها به دقت انجام گیرند تا به اکلامپسی تبدیل نشود.

آیا مسمومیت بارداری خطرناک است؟

همین حالا با بهترین پزشکان مشورت کن.

۲. علائم مسمومیت با سولفات منیزیم در پره اکلامپسی

علائم مسمومیت با سولفات منیزیم در پره اکلامپسی هم می‌تواند از نشانه‌های این بیماری باشد. گاهی داروی بیشتر از نیاز به مادر داده می‌شود و می‌تواند باعث ازبین‌رفتن رفلکس پاتلا در مادر شود که نشان‌دهنده مسمومیت دارویی است.

۳. نشانه های پره اکلامپسی زودرس، ورم صورت و تاری دید

ورم ناگهانی صورت و تاری دید چشم می‌تواند از علائم پره اکلامپسی اولیه باشد. علائم دیگر ممکن است شامل افزایش ناگهانی وزن، سردردهای شدید، درد بالای شکم، تهوع یا استفراغ، کاهش ادرار و تنگی نفس باشند. در صورتی‌که هر یک از این علائم را تجربه کردید، در کوتاه‌ترین زمان به پزشک مراجعه کنید.

۴. با دیدن علائم پره اکلامپسی در بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

با دیدن علائم پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی می‌توانید هم به دکتر مامایی و هم به متخصص زنان مراجعه کنید. درنهایت هر دو درخواست آزمایش‌هایی را برای شما می‌دهند که مسمومیت حاملگی در شما رد یا تایید شود. برای دریافت نوبت دکتر مامایی یا دکتر زنان می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

چرا به پره اکلامپسی در بارداری مبتلا می شویم؟ (علت مسمومیت حاملگی)

حتما می‌خواهید بدانید که چه کسانی به پره اکلامپسی دچار می‌شوند و چرا یک مادر این بیماری را می‌گیرد. علت اصلی ابتلا به این بیماری به موارد زیادی مربوط می‌شود. بسیاری از محققین علت اصلی ابتلا به این بیماری را جفت می‌دانند. در زنانی که به پره اکلامپسی مبتلا می‌شوند، سیستم عروقی موجود در جفت به‌خوبی عمل نمی‌کنند و باعث بروز پره اکلامپسی می‌شوند. اما موارد زیر ممکن است در ابتلا به پره اکلامپسی موثر باشند:

  • زنانی که در بارداری قبلی هم به پره اکلامپسی مبتلا شده‌اند، احتمال اینکه این بار هم به این مشکل مبتلا شوند، وجود دارد.
  • معمولا بارداری‌های چندقلویی بیشتر از تک‌قلویی به این بیماری مبتلا می‌شوند.
  • معمولا دلیل سردرد مداوم در این دوران، فشار خون بالای مزمن است.
  • زنانی که دیابت نوع ۱ یا دیابت نوع ۲ یا دیابت بارداری دارند.
  • آنهایی که اختلال کلیوی و نارسایی کلیه دارند.
  • افرادی که به بیماری‌های خودایمنی مبتلا هستند.
  • آنهایی که با روش‌های درمانی نازایی باردار شده‌اند.
چرا به پره اکلامپسی در بارداری مبتلا می شویم؟
به مسمومیت بارداری در هفته ۲۰ که با بالارفتن فشارخون خود را نشان می‌دهد، پره اکلامپسی می‌گویند.

احتمال مسمومیت حاملگی در بارداری دوم چقدر است؟

اگر در بارداری قبلی به مسمومیت حاملگی مبتلا شده‌باشید، احتمال پره اکلامپسی در بارداری دوم زیاد می‌شود. اما اگر قبلا این عارضه را نداشته‌اید، از مادران پرخطر محسوب نمی‌شوید و شانس ابتلا به پره اکلامپسی در شما با دیگر افراد برابر است.

کیا تو بارداری اول پره اکلامپسی شدن؟

کسانی که به پره اکلامپسی در بارداری اول مبتلا می‌شوند، یا دارای عوامل خطری که در بالاتر به آنها اشاره کردیم، هستند یا بدون هیچ یک از عوامل خطر بالا، به اختلال در سیستم عروقی جفت دچار می‌شوند.

از کجا بفهمیم مسمومیت حاملگی گرفتیم؟ (تشخیص پره اکلمپسی)

برای تشخیص مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی، باید آزمایش‌ها و بررسی‌های مختلفی در شما انجام شود. جدا از علائمی که ممکن است مادر مبتلا به پره اکلامپسی به آن دچار شود، بررسی‌هایی انجام می‌شوند که این بیماری را در مادران تشخیص داده و به‌موقع درمان و کنترل را انجام دهند. آزمایش‌ها و بررسی‌هایی که برای تشخیص پره اکلامپسی انجام می‌شوند، در ادامه معرفی کرده‌ایم:

  • فشارخون مادران بالای ۲۰ هفته بالاتر از حد معمول می‌رسد.

کسانی که این علامت را دارند، حداقل یکی از موارد زیر در آنها مشکل دارد و باید آزمایش‌های زیر را انجام دهند:

  • آزمایش ادرار: پروتئینوری
  • آزمایش عملکرد کلیه: اختلال عملکرد کلیه
  • آزمایش خون: میزان پلاکت کاهش پیدا می‌کند.
  • آزمایش عملکرد کبد: آنزیم‌های کبدی بالا می‌روند.

ممکن است علائم زیر هم همراه با فشار خون بالا دیده‌شوند:

  • ادم ریوی
  • سردردی که با دارو درمان نمی‌شود.
  • اختلالات بینایی
از کجا بفهمیم مسمومیت حاملگی گرفتیم؟
برای تشخیص مسمومیت حاملگی باید آزمایش‌هایی انجام شود.

آزمایشات پره اکلامپسی شامل چیست؟ (لیست آزمایش های پره اکلامپسی و تفسیر آزمایش پره اکلامپسی)

آزمایش‌هایی که در پره اکلامپسی انجام می‌شود، همان آزمایش‌های چکاپ بارداری است. آزمایش‌های دوران بارداری پره اکلامپسی را هم به‌موقع بررسی می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید اقدام به بارداری کنید، باید موارد زیر را در نظر داشته‌باشید. این آزمایش‌ها شامل مواردی هستند که در بالاتر هم به آنها اشاره کردیم. به‌طورکلی آزمایش‌هایی که در دوران پره اکلامپسی انجام می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • آزمایش خون
  • آزمایش ادرار
  • سونوگرافی
  • NST و بیوفیزیکال پروفایل

رفلکس پاتلا در بارداری چیست؟

رفلکس پاتلا رفلکسی است که برای درمان پره اکلامپسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رفلکس میزان داروی داده‌شده به بیمار را بررسی می‌کنند که بیشتر از حد نیاز نباشد.

درمان پره اکلامپسی چیست؟

درمان اصلی پره اکلامپسی زایمان است. بنابراین تلاش بر این است که بارداری به بهترین شکل طی شود و در صورت نیاز زایمان انجام گیرد. زمان انجام زایمان بستگی به شدت پره اکلامپسی و شرایط مادر و جنین دارد.

اگر پره اکلامپسی خفیف باشد، همه چیز به شکلی عادی پیش می‌رود تا زمان زایمان پیش آید. اما اگر شدید باشد، زایمان زودتر از موعد انجام می‌شود و ختم بارداری صورت می‌گیرد. داروهایی که برای درمان پره اکلامپسی شدید مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای کاهنده فشار خون
  • داروهای ضدتشنج مانند منیزیم سولفات
  • کورتیکواستروئید برای رشد و نمو ریه‌های جنین در صورت نیاز به انجام زایمان پیش از موعد

در درمان پره اکلامپسی از این دارو هم استفاده می‌شود که حاوی کلسیم تزریقی است:

  • روزانه ۱-۲ گرم کربنات کلسیم.

برای درمان پره اکلامپسی و جلوگیری از عوارض بارداری با متخصص مشورت کن.

درمان خانگی پره اکلامپسی

پره اکلامپسی شرایطی نیست که آن را بدون نظارت دکتر درمان کنید. اما برای درمان این مشکل، درصورتی‌که مشکل شما حاد نباشد،‌ می‌توانید در بیمارستان بستری نشوید و درمان را در منزل ادامه دهید.

داروهای مورد نیاز را به‌موقع دریافت کنید و اگر هر مشکلی برای شما پیش آمد با یک متخصص در تماس باشید. همچنین رژیم غذایی به شما داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود که فشار خون خود را مونیتور کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی مامایی می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید و سوالات خود را از یک ماما بپرسید.

رژیم غذایی برای مسمومیت حاملگی (تغذیه در پره اکلامپسی)

برای کنترل و مدیریت فشارخون در پره اکلامپسی، رژیم تغذیه‌ای زیر به مادر توصیه می‌شود:

  • از فیبر زیادی در روز استفاده شود.
  • مصرف کلسیم در رژیم غذایی زیاد شود.
  • مصرف غذاهای کم‌نمک و کنترل‌کننده فشار خون
  • مصرف به اندازه مایعات جهت کنترل ادم محیطی
  • کاهش مصرف غذاهای چرب برای مدیریت آنزیم‌های کبدی

آیا پره اکلامپسی انواع مختلفی دارد؟

پره اکلامپسی به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • پره اکلامپسی خفیف که فشار خون در آن از ۱۳.۹ بر ۹ بالاتر می‌رود.
  • پره اکلامپسی شدید که فشار خون در آن از ۱۶ بر ۱۱ بالاتر می‌رود.

هر دو نوع پره اکلامپسی باید تحت درمان قرار گیرند تا به اکلامپسی تبدیل نشوند و جان مادر و جنین را تهدید نکنند.

علائمعوارضدرمان
فشار خون بالامحدودیت رشد داخلی رحمی جنینمونیتور مادر و جنین
مشکلات کبدیفشار خون بالا بعد از زایمان برای مادرداروهای کاهنده‌ی فشار خون
ترومبوسیتوپنیتشنجداروهای کنترل تشنج
پروتئینوریمسمومیت داروییرژیم غذایی مناسب
تاری دید چشمهماتوم بارداریختم بارداری
علائم، عوارض و درمان پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی

عوارض پره اکلامپسی و عوارض پره اکلامپسی بر جنین چیست؟

پره اکلامپسی برای مادر و جنین عوارضی به دنبال دارد که مدیریت این بیماری از بدترشدن این عوارض و مشکلات پیشگیری می‌کند. علائم خطر در بارداری که باید جدی گرفته شود، شامل موارد زیر هستند:

  • تاثیر پره اکلامپسی بر جنین ممکن است بر روی رشد او باشد. معمولا نوزادی که با پره اکلامپسی در رحم رشد می‌کند، اندازه کوچکی دارد و به‌خوبی رشد نکرده‌است.
  • پره اکلامپسی بعد از زایمان می‌تواند مادر را دچار عوارضی چون بالاماندن فشارخون کند. گاهی نیز ممکن است که به اکلامپسی تبدیل شود و باعث بروز تشنج در مادر شود که خطرناک است.
  • بارداری مجدد بعد از پره اکلامپسی می‌تواند مجددا با پره اکلامپسی مواجه شود. مادرانی که در بارداری قبلی پره اکلامپسی داشته‌اند، احتمال ابتلا به این بیماری را در بارداری بعدی دارند.
  • می‌تواند باعث هماتوم در بارداری شود.
عوارض پره اکلامپسی و عوارض پره اکلامپسی بر جنین چیست؟
یکی از مهم‌ترین موارد در درمان پره اکلامپسی رعایت نکاتی است که دکتر به شما می‌گوید.

جلوگیری از پره اکلامپسی در بارداری امکان پذیر است؟ (پیشگیری از پره اکلامپسی)

نمی‌توان از این بیماری جلوگیری کرد. اما می‌توان از عوارض آن پیشگیری کرد و راه آن رعایت نکاتی است که دکتر به شما گوشزد می‌کند. اگر در کنترل و مدیریت پره اکلامپسی خوب پیشرفت کنید، به عوارض آن دچار نخواهید شد و بارداری شما به بهترین شکل پیش خواهد رفت. پس نگران نباشید و در این زمینه از پزشک راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر علائم پره اکلامپسی در دوران بارداری شما بروز کرده‌است یا در ملاقات‌های مراقبت دوران بارداری، متوجه این مورد شده‌اید، نگران نباشید. به جای اینکه غمگین شوید و استرس داشته‌باشید، برای درمان آن تحت نظر دکتر باشید و تمامی نکات بهداشتی و سلامتی که دکتر به شما می‌گوید، رعایت کنید. پره اکلامپسی موقعیت خطرناکی است، اما می‌تواند تحت نظارت باشد و به سلامتی طی شود. پس این بیماری را جدی بگیرید.

برای دریافت نوبت از دکتر متخصص زنان، پزشک متخصص مامایی یا دکتر متخصص داخلی می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصصان در شهر خود آشنا شوید، برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید یا از سیستم مشاوره متنی، تلفنی و دکتر زنان آنلاین، دکتر مامایی آنلاین یا دکتر داخلی آنلاین استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا در هفته بیست بارداری به بعد این بیماری دیده‌ می‌شود.

هیچ مقدار طبیعی یا قابل قبولی از پره اکلامپسی در دوران بارداری وجود ندارد. پره اکلامپسی یک وضعیت پزشکی جدی است و صرف نظر از شدت آن، باید جدی گرفته شود.

یکی از مواردی که قرص آسپرین برای پیشگیری از آن تجویز می‌شود، جلوگیری از پره اکلامپسی است. البته قرص آ اس آ حتما باید با مشورت با پزشک و به تجویز ایشان مصرف شود. زیرا می‌تواند برای مادر مشکل‌ساز باشد.

برای درمان چندان اثری ندارد اما برای پیشگیری از ابتلا به پره اکلامپسی در مادرانی که تهوع و استفراغ شدید دارند، قرص ب کمپلکس موثر است.

مسمومیت حاملگی می‌تواند باعث ختم بارداری شود اما به ختم بارداری به پیش از ۲۰ هفته انواع سقط جنین گفته می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پره اکلامپسی

  1. فاتحی گفت:

    سلام، من در دی ماه دچار پره اکلامپسی شدید شدم وهمه علائم رو داشتم حدود دو هفته خیلی درد کشیدم، در هفته۲۸بارداری با سزارین اورژانسی بچه دنیا آمد، اما چون پزشک به موقع تشخیص نداده بود و آمپول های ریه تزریق نشده بود بعد۴روز بچه فوت شد.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متاسفیم
      بله تشخیص درست در زمان صحیح بسیار اهمیت دارد

  2. رستا گفت:

    با سلام خانوم من هفته ۳۲ بارداری هستش . ی مدتت حالت تهوه داشت بعد قطع شد حالا تو ۳۲ هفته دوباره حالت تهوه گرفته .تورو خدا ی راهنمای کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی است
      از دارو های ضدتهوع مناسب که پزشکشان تجویز می کنند مصرف کنید
      هر دارویی در بارداری مجاز نیست

    2. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی است
      از دارو های ضدتهوع مناسب که پزشکشان تجویز می کنند مصرف کنید
      هر دارویی در بارداری مجاز نیست

  3. Mm گفت:

    سلام خسته نباشید ۱۳ سال پیش منه ۱۵ ساله دوماه بعد از زایمان دچار تشنج شدم آیا میتونه از این باشه؟؟ متاسفانه هنوزم دارو مصرف میکنم چون مکرر تشنج کردم الان دارویی ک استفاده میکنم والپرات سدیم۲۰۰ هست .. چندین بار داروم رو سر خود قطع کردم و آخرین بار یکسال پیش بود ک نخوردم قرصمو بعد از بیست روز تشنج کردم…ینی هربار ک قطع کردم دارو رو این اتفاق افتاد …آیا راهی هس ک دیک دارو نخورم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دارو برای تعدیل و کنترل تشنج است
      تا زمانیکه پزشک دارو را قطع نکرده به مصرف ان ادامه دهید