شایع‌ ترین علل تاری دید و روش درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تاری دید می‌تواند به دلیل عیوب انکساری چشم مانند فشار چشم، خشکی چشم یا بیماری دیابت و گلوکوم باشد. انتخاب روش‌های درمانی به علت زمینه‌ای تارشدن چشم بستگی دارد و ممکن است شامل استفاده از لنزهای اصلاحی یا عینک، دارودرمانی و عمل جراحی باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

شایع‌ ترین علل تاری دید و روش درمان آن
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

شاید شما هم گاهی دچار تاری دید می‌شوید. در این شرایط ممکن است با پلک‌زدن یا مالیدن چشم‌ها، مشکل به طور موقت برطرف شود. اما برای درمان قطعی تاری دید چه راهکارهایی وجود دارد؟ علت بروز این مشکل چیست؟ آیا بعد از عمل چشم امکان بروز این عارضه وجود دارد؟ تاری دید چه زمانی خطرناک می‌شود؟ کدام بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است این عارضه را ایجاد کنند؟

اگر دچار تاری دید هستید و می‌خواهید به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در سایت دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

تاری دید چیست؟

تاری دید به معنای از بین رفتن وضوح بینایی است، به گونه‌ای که فرد احساس می‌کند فیلتری مقابل چشمانش قرار دارد. در تاری دید فرد مبتلا قادر به تمرکز بر کلمات و دیدن جزئیات دقیق اشیاء نیست. تاری دید بسته به علت آن می‌تواند یک چشم و یا هر دو چشم را درگیر کند. آگاهی نسبت به شایع ترین علل تاری دید و درمان‌های آن، مواجهت با این اختلال را راحت تر می‌کند.

علایم تاری دید چیست؟

تاری دید با توجه به علت آن می‌تواند با علائم متعددی مانند سردرد، حساسیت به نور، قرمزی و تحریک چشم همراه باشد، به همین دلیل لازم است تا با شایع ترین علل تاری دید آشنا شویم. همچنین به دنبال تاری دید ممکن است دید تونلی یا از دست دادن بینایی ایجاد شود. تاری دید، در مواردی میدان دید و حتی دید خطی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علت ضعیف شدن عصب چشم و تاری دید چیست؟

برای تشخیص دقیق، همین حالا از پزشک متخصص نوبت بگیر.

شایع‌ ترین علل تاری دید (تاری چشم نشانه چیست؟)

به صورت کلی تاری دید می‌تواند ناشی از علل متعددی باشد که در اینجا به شایع ترین علل تاری دید و نشانه‌های همراه آن می‌پردازیم.

متن انگلیسی:
Blurred vision can be caused by difficulty focusing your eyesight, such as with near-sightedness or far-sightedness. astigmatism (when the surface of the eye isn’t curved properly) presbyopia (when your eyes find it harder to focus as you age) dry eye syndrome.

ترجمه فارسی:
تاری دید می‌تواند ناشی از بیماری‌های چشمی مانند نزدیک‌بینی یا دوربینی، آستیگماتیسم (زمانی که سطح چشم به درستی انحنا نداشته باشد) پیرچشمی (زمانی که تمرکز چشم با افزایش سن دشوارتر می‌شود) و سندرم چشم خشک باشد.

به نقل از سایت healthdirect

۱. ضعف بینایی (علت تاری دید در کودکان)

ضعف بینایی در شرایطی که هر کدام از اختلالات زیر وجود داشته باشد، رخ می‌دهد. در سنین پایین، معمولا دلیل اصلی این عارضه، تنبلی چشم کودکان است. هنگامی که چشم شما از حالت گرد به شکل تخم مرغی در می‌آید یا عدسی وقرنیه به اندازه کافی انحنا نداشته و یا آسیب دیده باشد، نور نمی‌تواند در یک نقطه صحیح متمرکز شود.

این شرایط منجر به عدم تشکیل تصویر واضح در فاصله معین (علائم دوربینی چشم یا نزدیک بینی) و اختلال دید (آستیگماتیسم) می‌شود. همان طور که ذکر شد ضعف بینایی می‌تواند یکی از شایع‌ترین علل تاری دید باشد.

۲. آب مروارید (تاری دید بعد از عمل آب مروارید چشم)

آیا تاری دید بعد از عمل آب مروارید طبیعی است؟ برخی افراد از تاری دید بعد از عمل آب مروارید چشم شکایت دارند. عدسی چشم به طور طبیعی شفاف است. اگر بخشی از آن کدر شود، باعث ایجاد آب مروارید یا کاتاراکت می‌شود. آب مروارید به کندی پیشرفت می‌کند و معمولا هر دو چشم را درگیر می‌کند.

این عارضه غالبا بعد از پنجاه سالگی ایجاد می‌شود. اما در جوان ترها و کودکان هم ممکن است دیده شود. فرد مبتلا به آب مروارید، معمولا رنگ‌ها را محو می‌بیند، دید شب برایش مشکل است و چشم هایش به تشعشعات نور حساس است.

۳. گلوکوم (آب سیاه)

گلوکوم یا آب سیاه چشم، افزایش شدید فشار چشم است، که موجب آسیب به عصب بینایی می‌شود. عصب بینایی وظیفه‌ی مهم ارسال سیگنال‌های حسی از چشم به مغز و تبدیل آن‌ها به تصویری که می‌بینیم را بر عهده دارد. زمانی که عصب بینایی کار خود را به درستی انجام ندهد، بینایی فرد دچار اختلال شده، فرد به علائم آب سیاه چشم مبتلا می‌شود و ممکن است با عدم درمان مناسب بینایی او به طور کلی از بین برود.

آیا تاری دید بعد از عمل آب مروارید طبیعی است؟
فرد مبتلا به آب مروارید، معمولا رنگ‌ها را محو می‌بیند.

۴. قوز قرنیه (علت تاری دید در فاصله نزدیک)

قوز قرنیه در واقع برآمدگی قرنیه است که از هر ۱۰۰ نفر یک نفر به آن دچار می‌شود. اما آیا تاری دید نشانه قوز قرنیه است؟ قوز قرنیه ممکن است در یک چشم یا هر دو چشم به وجود بیاید. معمولا این بیماری در دوران نوجوانی تا حدود ۲۰ سالگی پیشرفت می‌کند. یکی از نشانه‌های اصلی این بیماری، تاری دید است. گاهی با لنزهای تماسی از جمله لنز اسکلرال می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

در موارد رایج دیگری، تاری دید می‌تواند به علت نزدیک بینی در بزرگسالان ایجاد شود.

۵. تاری دید و آستیگماتیسم (علت تاری دید ناگهانی در دو چشم)

آستیگماتیسم چشم به دلیل شکل نامنظم قرنیه ایجاد می‌شود. آستیگماتیسم می‌تواند در بینایی مشکلاتی ایجاد کند. در این عیب انکساری پرتوهای نور به یک نقطه روی شبکیه نمی‌رسند و دید واضحی ایجاد نمی‌شود. آستیگماتیسم با عینک، لنز یا جراحی قابل‌درمان است.

۶.  تاری دید بعد از عفونت چشم

پاسخ این سوال مثبت است. هر نوع از عفونت‌های مربوط به چشم علاوه بر ایجاد تاری، می‌توانند باعث قرمزی و تورم چشم‌ها شوند. در ورم ملتحمه پوشش خارجی چشم عفونت کرده و عامل آن ویروس یا باکتری است. در عفونت از نوع کراتیت نیز قرنیه به دلیل آلوده شدن به میکروب ملتهب شده و شخص دچار مشکل در بینایی می‌شود.

۷. خستگی چشم

آیا تا به حال به صفحه نمایش تلویزیون یا صفحات کتاب برای مدت طولانی خیره شده‌اید؟ دراین حالت افراد کمتر پلک می‌زنند و ممکن است دچار علائم خستگی چشم شوند. اما آیا تاری دید نشانه خستگی چشم است؟ بله، از شایع‌ترین علائم خستگی چشم، تاری دید و سردرد است.

جالب است بدانید که هر بار پلک زدن باعث جاری شدن اشک در چشم می‌شود و حرکت چشم را نرم و روان می‌کند. همچنین اشک، چشم را پاک کرده و خستگی چشم را کاهش می‌دهد. برای پیشگیری از خستگی چشم در چنین شرایطی، باید بیشتر پلک بزنید، کمی استراحت کنید و به اطراف نگاه کنید.

۸. خشکی چشم و تاری دید (علت خارش چشم و تاری دید)

گاهی ممکن است این عارضه نشان‌دهنده خشکی چشم باشد. زمانی که اشک کافی در چشم‌ها تولید نمی‌شود، شخص دچار سندروم خشکی چشم می‌شود. چشم‌ها در این حالت قرمز شده و کمی دردناک می‌شود. گاهی نیز پلک ملتهب می‌شود. در این شرایط برای درمان خانگی خشکی چشم می‌توانید از قطره بدون نسخه استفاده کرده، از فشار دادن چشم‌ها خودداری کنید و برای درمان مشکلات شدیدتر به پزشک مراجعه کنید.

علت خارش چشم و تاری دید چیست؟
زمانی که اشک کافی در چشم‌ها تولید نمی‌شود، شخص دچار سندروم خشکی چشم می‌شود.

۹. التهاب بافت چشم و تاری دید

بافت چشم ممکن است بر اثر ضربه یا پاشیدن چیزی در آن متورم شود. ویروس هرپس ممکن است از یک تبخال به چشم منتقل شود. خوابیدن با لنز، تمیز نکردن دقیق لنزهای چشمی، دور نینداختن به موقع آن‌ها می‌تواند عفونت چشم را به دنبال داشته باشد. همچنین بیماری‌های سیستم ایمنی (مانند پسوریاسیس، بیماری التهاب روده (IBS) و روماتیسم مفصلی) که روی بخش‌های دیگر بدن تاثیر می‌گذارند، نیز می‌توانند باعث التهاب چشم شوند.

۱۰. تجمع مایع در چشم

تجمع مایعات باعث اعمال فشار به عصب بینایی و آسیب آن می‌شود. اگر اطراف نور هاله‌هایی می‌بینید، چشم هایتان قرمز و بسیار دردناک است و احساس تهوع می‌کنید، ممکن است دچار گلوکوم زاویه بسته باشید. بیماری گلوکوم زاویه‌ی بسته به سرعت پیشروی می‌کند، و در صورت عدم درمان ممکن است ظرف یک روز بینایی شما را از بین برد. گلوکوم زاویه‌ی باز بیماری شایع تری است اما در ابتدا معمولا روی بینایی تاثیری نمی‌گذارد.

۱۱. آسیب به قرنیه

قرنیه لایه‌ای نازک و شفاف در بخش جلویی چشم است، که حساسیت بالایی دارد. هنگام ایجاد خراش در قرنیه، احساس می‌کنید شی زمخت و خشنی در چشمتان افتاده است. قرنیه ممکن است بر اثر جراحت خراشیده شود، اما بیشتر از آن به علت گرد و غبار و سنگ ریزه دچار آسیب می‌شود.

در حالت ورود ذرات گرد و غبار به چشم‌تان، آن را با آب تمیز یا محلول شستشو بشویید. همچنین چندین بار پلک بزنید تا اشک جاری شود، اما از لمس کردن و مالیدن چشم خودداری کنید، زیرا این کار آسیب بیشتری به چشم‌تان وارد می‌کند.

۱۲. تاری دید بعد از سکته مغزی یا آسیب مغزی

آسیب مغزی می‌تواند ارسال اطلاعات بینایی از چشم به مغز و پردازش آن را مختل کند. تومور مغزی بر اساس اندازه و مکان آن می‌تواند بینایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. دوبینی نیز به دنبال تورم مغز و تورم غشا اطراف آن مثل انسفالیت یا مننژیت ایجاد می‌شود.اغلب این عوارض، به دنبال عفونت رخ می‌دهد. تاری دید می‌تواند علامت هشدار بروز سکته‌ی مغزی باشد، گرچه غالب مردم چنین علایم هشداری را نمی‌شناسند.

تاری دید بعد از سکته مغزی یا آسیب مغزی رخ میدهد؟
تومور مغزی بر اساس اندازه و مکان آن می‌تواند بینایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

۱۳. آسیب شبکیه

شبکیه داخلی ترین لایه‌ی چشم است. ماکولا (یا لکه‌ی زرد) نیز قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید واضح است. نور در ماکولا به هم می‌رسد و مانند پرده‌ی نمایش تصویر روی آن تشکیل می‌شود. اگر اتفاقی در لکه‌ی زرد رخ دهد، مثلا متورم یا پاره شود، در این صورت همه یا بخشی از تصویر تشکیل نشده و شما به درستی نمی‌بینید.

در توضیح عوامل تاثیرگذار بر ماکولا و شبکیه می‌توان به رژیم غذایی نا مناسب، سیگار کشیدن، بیماری یا صدمات قبلی چشم، کلسترول بالا، دیابت، فشار خون بالا اشاره کرد.همه‌ی عوامل ذکر شده احتمال بروز مشکلاتی مانند ادم ماکولا و جدا شدگی شبکیه را افزایش می‌دهند.

۱۴. ضربه به چشم و تاری دید (آیا ضربه به سر باعث ضعیف شدن چشم میشود؟)

گاهی اوقات ضربه به سر می‌تواند باعث بروز این عارضه شود. ضربه ممکن است به عصب چشم آسیب وارد کند یا فقط به طور موقت چشم دچار مشکل شود. معمولا علائم بصری ناشی از ضربه طی ۷ تا ۱۰ روز از بین می‌روند. اما اگر مشکلات بینایی بیشتر از ۱۰ روز ادامه داشت یا دچار توده داخل چشم شدید، باید مجدد به پزشک مراجعه کنید.

۱۵. تاری دید در ام اس چگونه است؟ ( مولتیپل اسکلروزیس )

ام اس بیماری خود ایمنی است، که در اثر حمله‌ی سیستم ایمنی به غشاء میلینی نورون‌ها رخ می‌دهد. مالتیپل اسکلروزیس بیماری است که می‌تواند مغز، نخاع و نورون‌های چشمی را تحت تاثیر قرار دهد. وقتی اعصاب چشم متورم شوند یا آسیب ببینند، انتقال پیام از چشم به مغز با مشکل مواجه می‌شود.

پزشکان به صورت دقیق نمی‌دانند که چه عواملی سبب التهاب عصب بینایی (نوریت اپتیک) می‌شود. اما حدود نیمی از افرادی که دچار عارضه‌ی نوریت اپتیک هستند، طی ۱۵ سال آینده به MS مبتلا می‌شوند. لازم است بدانید، اختلالات بینایی اغلب اولین علامت بیماری MS است.

افرادی که دچار ام اس هستند، علاوه بر این عارضه ممکن است دچار علائمی مانند مشکل در تعادل، مشکلات مثانه و روده، سرگیجه، احساس خستگی، بی‌حسی و ضعف شوند.

۱۶. تاری دید در بارداری (تاری دید بعد از زایمان سزارین)

در دوران بارداری، تاری دید اگر با سردرد، تنگی نفس و احساس تهوع همراه شود، ممکن است فرد دچار عارضه‌ای جدی به نام «پره اکلامپسی» یا «مسمومیت حاملگی» باشد. مسمومیت حاملگی زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی جفت به شدت تنگ شوند و روند خون رسانی با اختلال مواجه شود.

فشار خون بالا بعد از هفته‌ی بیستم حاملگی، معمولا اولین علائم پره اکلامپسی است. عدم درمان بیماری پره اکلامپسی، می‌تواند موجب مشکلات جدی برای مادر شود. لذا درمان مسمومیت حاملگی ضروری است، همچنین تجویز دارو و استراحت تا زمان زایمان کمک کننده است.

علت تاری دید در بارداری چیست؟
فشار خون بالا و تاری چشم بعد از هفته‌ی بیستم حاملگی، معمولا اولین علامت پره اکلامپسی است.

۱۷. تاری دید و بیماری دیابت

هنگامی که قند خون شما تحت کنترل نباشد، مایعات وارد عدسی چشم شده و آن را متورم می‌کند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که دیابت شما تشخیص داده نشده یا درمان مناسبی شروع نشده باش دمثلا انسولین را آغاز نکرده اید. اما زمانی که سطح قند خون به حالت طبیعی باز گردد، عدسی چشم نیز به حالت نرمال بر می‌گردد.

مبتلایان به دیابت بیشتر از سایر افراد در معرض خطر رتینوپاتی (اختلال شبکیه) و سایر مشکلات چشمی هستند، به همین علت باید تحت معاینه چشم سالیانه قرار بگیرند. با توجه به تاثیرات فراگیر دیابت بر چشم، دیابت نیز احتمالا یکی از شایع ترین علل تاری دید است.

۱۸. کم خونی و تاری دید (آیا کم خونی باعث تاری دید میشود؟)

در برخی مواقع کم خونی می‌تواند باعث بروز این عارضه شود. در کم‌خونی تعداد گلبول‌های قرمز کمتر از حد طبیعی است؛ بنابراین ظرفیت حمل اکسیژن خون کاهش پیدا می‌کند. زمانی که شخص دچار کم‌خونی می‌شود، ممکن است علائمی مانند خستگی، ضعف، ریزش مو و تپش قلب را تجربه کند.

متن انگلیسی:
Eye symptoms of low iron can include a pale coloring of the inside of the lower eyelids.
ترجمه فارسی:
علائم چشمی کمبود آهن می‌تواند شامل رنگ پریدگی داخل پلک‌های پایین چشم باشد.

به نقل از سایت laeyecare

۱۹. کبد چرب و تاری دید

مشکلات مربوط به کبد به‌ویژه کبد چرب ممکن است علائمی را در چشم‌ها ایجاد کنند. یکی از اصلی‌ترین علائم که در چشم‌ها مشخص می‌شود، تغییر رنگ سفیدی چشم است. گاهی هم ممکن است برجستگی روی پلک ایجاد شود که نشانه بالا بودن کلسترول است. از دیگر علائم آن خشکی چشم است. خشکی چشم در طولانی‌مدت می‌تواند باعث تاری، خستگی چشم و ضعف بینایی در شب شود.

۲۰. افت فشار خون و تاری دید

احساس سرگیجه وضعف ازعلایمی است که به دنبال افت فشار خون ایجاد می‌شود. افت فشار خون می‌تواند به سبب کم شدن آب بدن در اثر فعالیت زیاد در هوای گرم باشد. همچنین استفاده از برخی داروها، مشکلات قلبی، تغذیه نامناسب و عدم تعادل هورمون‌ها می‌توانند منجر به افت فشار خون و در نهایت تاری دید شوند. فشار خون به طور کلی تاثیرات سیستمیک بر بن دارد اما می‌تواند یکی از شایع ترین علل تاری دید باشد.

ارتباط کاهش فشار و قند خون با تار شدن دید چشم چیست؟
عدم تعادل هورمون‌ها می‌توانند منجر به افت فشار خون و در نهایت تاری دید شوند.

۲۱. میگرن و تار شدن چشم

حدود یک چهارم مبتلایان به میگرن معمولا قبل از شروع درد و به مدت کمتر از یک ساعت دچار اورای بینایی می‌شوند. اورای بینایی شامل دیدن خطوط نورانی زیگزاگ، جرقه و فلاش، دیدن نقاط سیاه و دید تونلی باشد. بینایی در این حالت مثل این است که از پشت ظرف آب یا شیشه‌ی شکسته به اجسام نگاه می‌کنید. حتی ممکن است این نشانه‌های بینایی بعد از سردرد یا بدون سردرد رخ دهد.

۲۲. افزایش سن (علت تاری دید بعد از بیدار شدن از خواب)

تغییرات سن عاملی موثر بر بینایی است. به طور طبیعی پس از چهل سالگی، عدسی شفاف درون چشم انعطاف پذیری خود را از دست خواهد داد و همین سبب می‌شود کارهای نیازمند به دید نزدیک مثل مطالعه‌ی متون، برای فرد سخت شود.

در چنین مواردی چشم پزشک با استفاده از عینک مطالعه، لنز یا جراحی می‌تواند دید فرد را اصلاح کند. در واقع می‌توان گفت هر عاملی که به نوعی بربینایی تاثیر گذار باشد، یکی از شایع ترین علل تاری است.

۲۳. استرس و تاری دید

گاهی ممکن است استرس روی چشم‌ها تاثیر گذاشته و باعث تاری شود. در موقعیت استرس‌زا، مردمک چشم گشاد شده تا نور بیشتری به چشم وارد شود و تهدیدات بهتر مشخص شوند. سطح بالای آدرنالین روی چشم‌ها فشار وارد کرده و در نتیجه مشکلاتی در بینایی ایجاد می‌شود.

۲۴. علت تاری دید ناگهانی در یک چشم چیست؟

یکی از علل تاری دید در یک چشم عیوب انکساری است. نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و علائم پیر چشمی، عفونت چشم، میگرن، آب مروارید و سکته جز بیماری‌هایی هستند که گاهی ممکن است تنها در یک چشم مشکلات بینایی ایجاد کنند.

۲۵. علت سنگینی چشم و تاری دید (تاری دید در شب)

اگر شما در طول روز مشکلی در بینایی ندارید و شب‌ها این عارضه را تجربه می‌کنید، ممکن است علت آن یکی از موارد زیر باشد:

  • خسته هستید و سیستم بینایی شما نیز خسته شده است.
  • دچار عیوب انکساری مانند آستیگماتیسم هستید و در شب به دلیل خستگی چشم علائم آن بیشتر دیده می‌شود.
  • دچار نزدیک‌بینی هستید و در نور معمولی شما را آزار نمی‌دهد. اما در نور کم متوجه آن می‌شوید.
  • اگر تمام روز در نزدیکی بخاری یا کولرگازی باشید، ممکن است اشک چشم شما خشک شود. خشکی چشم می‌تواند باعث تاری شود.
علت تاری دید در شب چیست؟
خشکی چشم می‌تواند باعث تاری شود.

۲۶. علت تاری دید ناگهانی و سردرد و سرگیجه و حالت تهوع چیست؟

اگر باردار هستید و دچار چشم درد و سردرد شده‌اید، احتمال دارد علت آن پره اکلامپسی باشد. این وضعیت خطرناک معمولا در اواخر بارداری ایجاد شده و باعث بالارفتن فشارخون می‌شود. اولین علامت این بیماری تاری دید و ایجاد نورهای چشمک‌زن است. اگر علاوه بر این علائم دچار اضطراب، تنگی نفس، درد در ناحیه شکم، افزایش وزن ناگهانی و تورم به‌خصوص در صورت شدید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

گاهی نیز تومور مغزی می‌تواند چنین علائمی داشته باشد. تومور به جمجمه فشار وارد کرده و این علائم ظاهر می‌شوند. به همین دلیل باید این نشانه‌ها را جدی بگیرید و برای تشخیص دقیق بیماری به پزشک مراجعه کنید.

ایجاد این عارضه در کنار سردرد می‌تواند نشانه مشکلات دیگری مانند خستگی چشم، میگرن، ضربه به سر، مسمومیت با مونوکسید کربن یا زونا در چشم باشد.

۲۷. علت قرمزی چشم و تاری دید

معمولا زمانی که علاوه بر مشکل در بینایی، قرمزی چشم را تجربه می‌کنید، نشانه عفونت چشمی است. یکی از انواع عفونت ورم ملتحمه است که معمولا توسط ویروس و گاهی هم توسط باکتری ایجاد می‌شود. عفونت همچنین می‌تواند باعث التهاب قرنیه شود که به آن کراتیت می‌گویند.

۲۸. تاری دید بعد از بوتاکس و بعد از عمل فمتولیزیک

تاری دید می‌تواند یک عارضه جانبی پس از تزریق بوتاکس و جراحی فمتولازر باشد. این اتفاق خطرناک نیست و با مراجعه به پزشک بهبود می‌یابد.

۲۹. کمبود کدام ویتامین باعث تاری دید میشود؟ (برای درمان تاری دید چه بخوریم)

کمبود ویتامین B12 می‌تواند با تاری یا اختلال بینایی همراه بوده، به عصب بینایی آسیب برساند و منجر به مشکلات بینایی شود. بهتر است در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از منابع ویتامین ب۱۲ مانند گوشت و مرغ، ماهی، لبنیات و تخم مرغ استفاده کنید.

آیا روش مطمئنی برای درمان سریع تاری دید وجود دارد؟ از دکتر متخصص مشورت بگیر.

راه درمان تاری دید چیست؟ (راه های درمان تاری چشم)

درمان تاری دید با توجه به علت زمینه‌ای آن متفاوت است، به همین علت برای انتخاب بهترین درمان لازم است تا شایع ترین علل تاری دید را بدانیم. برای مثال در مواردی مانند دور بینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم و آب مروارید، چشم پزشک می‌تواند با عینک، لنز و یا جراحی‌های کوچک، دید فرد را اصلاح کند.

همچنین اگر تاری دید ناشی از افت قند خون یا دیابت باشد، برای رفع تاری دید باید قند خون را در محدوده‌ی نرمال نگه داشت. یا اگر ورود ذرات گرد و غبار به چشم موجب تاری دید شده باشد، استفاده از قطره‌ی چشمی در درمان موثر است.

۱. درمان تاری دید بعد از سکته مغزی

پس از سکته مغزی به‌مرور مغز بهبود پیدا می‌کند و مشکلات چشم مانند علائم دیگر بعد از گذشت مدتی بهتر می‌شوند. اما می‌توان با کمک چشم پزشک روند بهبودی را تسریع کرد. ممکن است پزشک از منشور پلاستیکی روی عینک استفاده کند تا میدان دید بیشتر شود.

۲. درمان تاری دید عصبی

درمان تاری دید بستگی به علت زمینه‌ای آن دارد. اما در بیشتر موارد استفاده از عینک‌های تجویزی یا لنزهای تماسی، دارو یا قطره برای تاری دید می‌تواند موثر باشد.

۳. دارو گیاهی برای تاری دید (درمان تاری دید در طب سنتی)

برخی از داروهای گیاهی که برای حمایت از سلامت چشم و کاهش تار شدن ناگهانی چشم استفاده می‌شوند عبارتند از:

داروهای گیاهی درمان تار شدن چشمخواص آن‌ها
زغال اختهحاوی آنتی اکسیدان‌ است که به بهبود گردش خون در چشم کمک می‌کند.
زردچوبه
ترکیب فعال کورکومین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و برای سلامت چشم مفید است.
زعفرانزعفران اثرات محافظت‌کننده عصبی روی شبکیه داشته و عملکرد بینایی را بهبود می‌بخشد.
درمان تاری دید در طب سنتی

چه موقع برای درمان تاری دید به پزشک مراجعه کنیم؟

حال که با شایع ترین علل تاری دید آشنا شدیم، لازم است بدانیم که تاری دید ممکن است اولین علامت از بیماری‌های جدی چشم مانند آب مروارید، آب سیاه و یا بیماری‌های اورژانسی مانند سکته مغزی و تومورهای مغز باشد. هر کدام از علایم زیر می‌تواند ناشی از یک مشکل جدی باشد. در شرایط زیر باید بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنید:

  • تاری دید یک طرفه
  • تاری دید ناگهانی که همچنان ادامه می‌یابد.
  • وجود این عارضه همراه سردرد و فشار خون بالا در دوران بارداری
  • تاری دید به همراه احساس افتادن شی زمخت در چشم
  • تاری دید همراه با اختلال تکلم و بینایی، از دست دادن توان عضلانی و یا افتادگی صورت می‌تواند از علائم سکته باشد، که نیازمند بررسی اورژانسی است.
چه موقع برای درمان تاری دید به پزشک مراجعه کنیم؟
تاری دید همراه با اختلال تکلم و بینایی، از دست دادن توان عضلانی و یا افتادگی صورت می‌تواند از علائم سکته باشد.

تاری دید بعد از عمل چشم

امروزه انواع عمل چشم برای درمان بسیاری از عیوب انکساری چشم و دیگر بیماری‌های چشم مانند آب مروارید و غیره انجام می‌شوند. یکی از عوارض شایع این عمل‌ها تاری دید است. در این بخش می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که تاری دید بعد از عمل چشم چند روز طول می‌کشد.

مدت تاری دید بعد از عمل prk چقدر است؟

در عمل PRK بافت قرنیه به کمک فناوری لیزر تغییر کرده تا نور به‌درستی متمرکز شود. بعد از عمل چشم‌ها تا چند روز نیاز به استراحت دارند تا بهبود پیدا کنند. لایه بیرونی قرنیه باید در چند روز اول بازسازی شود. چشم پزشک قطره چشمی تجویز می‌کند تا مقداری از ناراحتی چشم کاهش پیدا کند.

تاری دید بعد از عمل آب مروارید چقدر است؟

بروز این عارضه در چند روز اول پس از عمل آب مروارید طبیعی است. تا زمانی که چشم به عدسی جایگزین عادت کند، مشکلاتی در بینایی وجود دارد. در بسیاری از افراد ظرف ۴۸ ساعت مشکل تاری برطرف می‌شود. اما تثبیت کامل بینایی ممکن است یک یا دوهفته طول بکشد.

تاری دید بعد از عمل لازک چقدر طول میکشد؟

ایجاد این عارضه بعد از عمل لازک کاملا طبیعی است. بینایی بلافاصله بعد از عمل دچار مشکل شده و تا چند روز ادامه دارد. در برخی افراد طی چند روز عارضه به طور کامل از بین رفته و در برخی دیگر از افراد تثبیت بینایی به طور کامل تا چندین هفته طول می‌کشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر دچار تاری دید ناگهانی شدید و علائمی مانند سردرد شدید را تجربه کردید، باید به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید. همچنین زمانی که تاری دید بدون علائم دیگر بوده اما برای مدت طولانی ادامه دارد، نیاز به معاینه دقیق است. چشم پزشک پس از معاینه چشم و بررسی علائم دیگر بیماری را تشخیص داده و برای درمان راهکارهایی ارائه می‌دهد.

برای پیداکردن دکتر فوق تخصص چشم، پزشک متخصص بینایی سنجی یا پزشک عمومی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص چشم پزشک، مشاوره آنلاین دکتر بینایی سنجی و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی نیز وجود دارد.

برای دریافت نوبت مطب بهترین دکترهای متخصص چشم پزشک در شهرهای ایران می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این عارضه وضوح تصاویر را از بین برده و باعث می‌شود، شخص نتواند روی جزئیات تصاویر و کلمات تمرکز کند. این عارضه شبیه به حالتی است که انگار روی چشم‌ها فیلتری قرار گرفته است.

سرگیجه می‌تواند نشانه بیماری‌های مختلفی باشد. اگر شخص همراه با این دو عارضه، علائم دیگری مانند افتادگی عضله صورت، مشکل در صحبت، بی‌حسی ناگهانی و سردرد را تجربه کرد، احتمالا دچار سکته مغزی شده است و باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.
گاهی نیز التهاب در عصبی که از چشم‌ها به مغز می‌رسد (عصب بینایی)، باعث بروز این دو نشانه می‌شود. به این بیماری ام اس گفته شده و التهاب باعث بروز بیماری دیگری به نام نوریت بینایی شده و دید رنگی را از بین می‌برد.

گاهی انتشار بوتاکس می‌تواند باعث تاری و دوبینی شود. در کنار این علائم گاهی شخص دچار خشکی چشم، افتادگی پلک یا تولید بیش از حد اشک می‌شود. در صورت بروز این عارضه باید به پزشک مراجعه کرد. گاهی این عارضه در عرض چند روز به‌مرور از بین رفته و گاهی تا زمان تاثیر بوتاکس باقی می‌ماند.

این عارضه ممکن است یک چشم یا هر دو چشم را درگیر کند. در مواردی مانند عفونت، عیوب انکساری یا بیماری‌هایی مانند دیابت شخص ممکن است در یک چشم یا هر دو چشم مشکلاتی پیدا کند. اما معمولا مواردی مانند خستگی چشم، خشکی چشم، آب مروارید و نوریت بینایی هر دو چشم را درگیر می‌کنند.

معمولا ایجاد این عارضه خطرناک نبوده و جای نگرانی ندارد. اما گاهی ممکن است تغییرات ناگهانی در بینایی نیاز به درمان اورژانسی داشته باشد. اگر همراه با آن علائم زیر را تجربه کردید، باید به طور اورژانسی به پزشک مراجعه کنید:

  • سردرد ناگهانی و شدید
  • مشکل در بیدار ماندن
  • ازدست‌دادن هوشیاری
  • افتادگی یا بی‌حسی در یک طرف صورت
  • ناتوانی در بالابردن یک یا هر دودست
  • لکنت زبان

بسیاری از بیماری های شایع چشم علائم مشابهی دارند. بیماری‌ها و مشکلات زیادی با عارضه تاری خود را نشان می‌دهند. مواردی مانند جداشدن شبکیه، سکته مغزی، گلوکوم زاویه بسته، ضربه مغزی، عفونت‌های چشمی، سایش قرنیه، دیابت و میگرن از بیماری‌هایی هستند که ممکن است این عارضه را ایجاد کنند.

گاهی ممکن است تاری دید همراه با دوبینی ایجاد شود. در مواردی مانند عیوب انکساری این دو علامت شایع هستند. افرادی که آب مروارید دارند، معمولا این دو عارضه را با هم تجربه می‌کنند.

برخی از بیماران مبتلا به کرونا، مشکلات بینایی مانند تاری را به‌عنوان علائم اولیه کرونا گزارش داده‌اند. البته به نظر نمی‌رسد، این ویروس مستقیما باعث بروز این عارضه شود. اما ممکن است کرونا باعث ایجاد بیماری‌های چشمی مانند ورم ملتحمه یا خشکی چشم شود. این دو بیماری مشکلاتی را در بینایی ایجاد می‌کنند.

تغییرات هورمونی در بارداری باعث بروز علائم زیادی در بدن می‌شوند. این تغییرات می‌توانند در بینایی هم مشکلاتی ایجاد کنند. این عارضه در بارداری شایع بوده و در طول بارداری و پس از زایمان نیز ممکن است ادامه داشته باشد. احتباس آب در بارداری فشار را در کره چشم افزایش داده و قرنیه ضخیم می‌شود.

معاینه پزشکی، سابقه تاری دید قبلی و تست‌های تشخیصی و تصویربرداری از روش‌های شناسایی علت تار شدن دید هستند.

بله، به‌طور غیرمستقیم بینایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تاری دید

  1. مهسا گفت:

    سلام ، چشمان من حدودا نیم یا هفتاد و پنج صدم ضعیفه و با عینک اصلاح میشه اما دید خوبی بدون عینک ندارم ، علت چیه، دکتر گفتن با این نمره باید خوب ببینم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه شماره عینک شما مطابقت نداشته باشه که نیازه توسط اپتومتریست چک شود. در صورت مطابقت شماره عینک با شماره چشم و عدم دید کافی بهتره برای بررسی مشکلات چشمی به متخصص چشم مراجعه کنید.
      متخصص چشم

  2. سهیلا گفت:

    سلام
    ببخشید من تاری دید دارم به چشم پزشک مراجعه کردم گفتن باید دکتر مغز اعصاب مراجع کنم وبرام ام ار ای وعصب چشم نوشتن و جوتبش گفتن فشار عصبی رومغزه ازم ابنخاع گرفتن گفتن فشار عصبی نبود ودبار به یه دکتر دیگه مراجعه کنم هردوچشمم تار بینی داره سردرد شدید دارم سرگیج وحالت تهو هم بیشتر اوقات دارم احساس خستگی

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون لازمه به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین:
      لیست متخصصین مغز و اعصاب

    2. ناشناس گفت:

      سلام من هم دوماه هست این علائم رو دارم به هرکاری رفتم خوب نشدم ولی میگن یه نوع کروناست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        اگر پیش‌تر کرونا یا علایم ویروسی داشتید
        ممکن است از عوارضش باشد

  3. سیدسبحان گفت:

    سلام من ۱۸ سالم امروز رفتم معاینه چشم رانندگی متو جه شدم چشم چپ تار هست ولی چشم راستم مشکلی نداره(حالت عادی دیدم مشکلی نیست) ولی چشم چپ تار هست دلیل این تاری چشم چپ را نمی دونم ولی دکترم گفت در اثر ضربه یا ارثی می تونه باشه . نظر شما جیه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      دلایل تاری دید در مقاله‌ای که مشاهده کردین ذکر شده. برای تشخیص دقیق‌تر لازمه که به متخصص چشم پزشک مراجعه کنین:
      لیست متخصصین چشم پزشک

  4. حامد گفت:

    سلام بنده محلول جوهر نمک رفته داخل چشم و قرنیه چشمم سفید شد بعد از مراجعه ب پزشک و شستشو و مصرف دارو الان بعد از گذشت دو روز سفیدی خیلی کمتر شد اما تاری دید دارم ایا تاری از بین میره یا باعث کوری میشود؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      ممکنه جوهر نمک باعث آسیب به چشمتون شده باشه. لازمه که تحت نظر پزشک باشین تا با درمان مناسب حداقل عوارض باقی بمونه.

  5. Mohamadreza گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    بنده ۱۷سال سن دارم و چشم هایم ضعیف هست و عینک میزنم الان حدود ۵ماه هست وقتی نور به چشمانم برخورد میکنه خط خطی میشه بخصوص نور ماشین و واقعا نمیتونم جلوم ببینم وقتی تو ماشین هستم یا دارم پیاده رد میشم و ماشینی از جلوم رد میشه نور به صورت خیلی زیادی خط خطی میشه
    و اصن جلوم را نمیتونم ببینم تا الان فکر میکروم شیشه ها عینکم مشکل داره و چندین بار عوض کردم و حتی شیشه نو نو را هم که امتحان میکردم وقتی نور بر خورد با چشم هایم میکرد خط خطی میشه نمره های چشم هم۴هست
    دکتر هم گفت مال خشکی چشم هم میتونه باشه چند تا قطره داد ولی تاثیری اصلا نداشت لطفا راهنمایی ام بکنید چیکار کنم واقعا اذیت هستم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      لازمه که توسط متخصص چشم معاینه بشین:
      لیست متخصصین چشم پزشک

  6. Mohamadreza گفت:

    با سلام
    بنده ۱۷سال سن دارم و چشم هایم ضیف هست حدود چند ماهی میشه
    وقتی نور ماشین یا هرچیز دیگه ای به چشمم برخورد میکنه خیلی خط خطی میشه و نمیتونم جلوی خودم وقتی توی ماشین در شب هستم ببینم تا الان فکر میکردم شیشه هایم مشکل داره ولی چندین بار عوض کردم حتی شیشه نو نو هم مینداختم شب وقتی نور میخوره خیلی وحشتناک خط خطی میشه و نمیتونم جلوی خودم را ببینم اگه میشه لطفا راهنمایی ام کنید

  7. امید زارع گفت:

    سلام من چند سال هست که شربت متادون میخورم وچند بار ی هم به دلیل مشکل سنگ کلیه وواقعا بی عقلی اینجانب مشروب مصرف کردم و چار تاری دید شده ام ودور بین من خوب است ولی نزدیک بین بد البته عینک هم استفاده میکنم خواهشمند است راهنمای بفرمایید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای مشکل تاری دیدتون توصیه می‌کنم به متخصص چشم پزشک مراجعه کنین:
      لیست متخصصین چشم پزشک
      برای ترگ مصرف متادون می‌هونین از متخصص روانپزشک کمک بگیرین:
      لیست متخصصین روانپزشک

  8. امیرحسام گفت:

    سلام . من دو سه روزیه که چشم راستم قرمزه و کلا امروز که بیدار شدم دیدم با چشم راستم (همونی که گفتم قرمزه) همه چیو تار میبینم و واقعا نمیدونم چیکار کنم . کلا یه چند وقتیه وقتی به چشمام دست میزنم یا چشمامو محکم فشار میدم یکم همه جا تار میشه و وقتی باهاشون ور میرم درست میشه . به نظرتون چه مشکلی دارم؟

  9. Hossian Fayazi گفت:

    باسلام خسته نباشید من۳۲ عمر دارم ۵سال میشه درچشمم تاری یا یک نکته پشه مانند میبینم و۳ماه میشه دچار قلبی عروقی شدم دارو مصرف میکنم استرس شدید دارم تقریباً ۱۴ سال میشه آخه کمکم کنید؟

  10. اسماعیل گفت:

    با سلام
    خانوم بنده بعد از یک ناراحتی شدید سمت چپ بدنشون نیم سکته کرد و باعث تاری دید چشم چپش شده
    بدنش رو بردیم برای برق که نسبتا بهتر شدن ولی تاری دید دادن هنوزم
    موندم پیش چه دکتری ببرمش